28 března, 2024

Naděje, že vše dobře dopadne

Včera jsem si tak pro zajímavost projížděl svoje texty, které jsem pouštěl o vánocích v minulých letech. Jeden se mi tak zalíbil, že ho dneska pustím znovu a jen k němu maličko připíšu pár vět. Je totiž optimistický a plný hentěch křesťanských hodnot. Obojího teď máme zapotřebí. Já navíc strávím letošní vánoce mimo kostel, protože tam od posledních událostí nejsem vítaný, ale o to spíš si otevřu alespoň tu knihu knih. Vlastně vám dneska píšu to, co bych rád někdy v kostele slyšel…

Kdybychom si biblické texty Nového zákona seřadili podle stáří od nejstaršího k nejmladšímu, nebyla by na prvním místě evangelia, ale Pavlovy epištoly, které jsou dneska skoro až na konci. Nejprve apoštolové psali dopisy svým bratrům a sestrám a až později začalo být důležité tu ústní tradici nějak zaznamenat.

Největší apoštol – Pavel, který s evangelii procestoval velkou část tehdejší Římské říše, ten se o vánočním příběhu Ježíše zmínil v jedné jediné větě. Totiž, že byl narozen z ženy. Žádné početí z ducha svatého, žádný Betlém, žádní tři králové. Narodil se jako člověk. Tečka. Jsme dvacet až třicet let po Ježíšově smrti a první křesťané, kteří jsou už v celé řecké části římské říše, se bez vánoc docela dobře obejdou. 

První se do nějakého většího sepisování o Ježíšově životě chopil evangelista Marek, který je ale zoufale stručný. Začíná ve chvíli, kdy si Ježíš tak nějak vzpomněl, že by mohl pověsit tesařinu na hřebík a stát se mesiášem. Opět… žádné vánoce, žádný Betlém, žádní pastuškové kolem jesliček. Nic. 

Pak přicházejí evangelisté Matouš s Lukášem, kteří už oba mají ten Betlém, jesličky a tři krále. Matouš je spíše ponurý, hned po vánočním příběhu následuje vraždění betlémských neviňátek a vůbec celé Ježíšovo narození je problém. Nejprve dlouhá cesta v těhotenství, pak není v Betlémě kam složit hlavu, pak pár darů a pak úprk do Egypta. Nic moc z čeho by stálo za to slavit vánoce.

Evangelista Lukáš naopak píše optimistický příběh tak jak ho všichni známe. Andělé zvěstující velikou novinu a radost, která bude pro celé lidstvo,  pastýři spěchají k jesličkám, mudrci z východu přinášejí dary, svítí veliká hvězda, na nebesích vládne radost…

Dnešní betlémy a vůbec celé vánoce, to všechno je podle Lukáše. Stalo se něco velkého, velkolepého, co změní svět. Až jednou.. za dlouho, ale stane se to.  

Oba evangelisté pak v podstatě v každé větě používají texty ze Starého zákona, především z proroků, kteří odkazují, že jednou nějaký mesiáš přijde. Na teologické fakultě byste se z příslušných přednášek dozvěděli, že celé Ježíšovo narození popisují evangelisté tak, aby došlo na předpovědi těch starozákonních textů. Celé věty, celé odstavce jsou v podstatě přímo odcitovány a použity.

Proč tomu tak je? 

Inu, kdybychom měli jen evangelistu Marka a Pavlovy epištoly, mohli bychom to brát tak, že Bůh už se prostě nemohl na svět dívat a tak prostě náhodně vybral někoho, kdo se mu zrovna jevil vhodný  a tak nějak ad hoc z něj udělal Mesiáše.

Evangelisté Matouš a Lukáš naopak dělají vše proto, aby Boží jednání byl plán. Naplnil se čas a přišel mesiáš.  Žádný boží rozmar, vše jde podle plánu. Toto vědomí se dochovalo dodnes, je součástí křesťanství a je to podle mě jedna z těch okolností, že křesťanství ve všeobecném mišmaši mnoha náboženství a kultů obstálo, pak přežilo pronásledování, zničení Římské říše a přežilo dodnes přes celý středověk i světové války.

Bůh má plán. Nic není náhoda. Pokud je na světě zle, pokud život nestojí za nic, je to přechodné. Na konci všeho bude stát Mesiáš, protože Bůh to má ve své moci. Na konci všeho to dobře dopadne, Bůh nekoná náhodně, všechno, co se děje, se dít má a ze všeho existuje východisko, všechno zlé se obrátí v dobré a žádná katastrofa nepotrvá věčně. 

Až budete dneska u stromečku, vzpomeňte si na to, že byli dva evangelisté, kteří na začátek příběhu přidali tu naději, že vše má svůj smysl, vše je pod kontrolou a až nastane ten správný čas, vše se vyjeví a vše dobře dopadne. Tohle slavíme o vánocích. Naději, že dějiny jdou i přes různá úskalí vpřed, netočí se v kruhu, ze všeho je východisko a i když to tak dneska nevypadá, vše se v dobré obrátí. 

Přeji vám všem krásné  Vánoce prožité v kruhu vašich nejbližších.

121 thoughts on “Naděje, že vše dobře dopadne

    1. Myšlenka opravdu hodná citace, ale proč anglická transkripce jména echt ruského autora ? Mně to tedy dost „kole oči“.

  1. mohl pověsit tesařinu na hřebík a stát se mesiášem

    Co mi jenom připomíná. . . . . . . . . . . a, áno, Vidlák politikem.

    1. Psycholog a křesťan Jeroným Klimeš má teorii, že Ježíš nebyl „tesařem“, ale spíš nějakým zemědělcem. Viděl bych ho na nějakou pomocnou sílu, něco jako pasáček ovcí. Tak měl dost času o věcech přemýšlet. Otázka je, kolik měl času mluvit s lidmi, ale čas se asi našel, navíc ovce už se napásly přes den.

      1. Re: hdok

        Už jsem to tu psal nejméně jednou, možná i dvakrát.

        Z Ježíše jsme udělali tesaře my. Faktický význam tohoto slova v aramejštině byl tehdy posunutý, znamenal (i) stavitele.
        S přihédnutím k tomu, že se tehdy stavělo na základě empirických zkušeností a sekta svobodných zednářů vznikla jako sdružení stavitelů, je nabíledni, že Ježíš by v tomto případě rozhodně nebyl chudý ani duchem, ani majetkem.

      2. Podle archeologu byl Nazaret tenkrat asi tucet hospodarstvi na svahu kopce. Mozna tam meli i ubytovny… nedaleke mesto Cipori, ktere tehda vzkvetalo a rostlo, potrebovalo mnoho remeslniku. Neni nepravdepodobne, ze Marie i Josef byli z tech rodin, co tam prisli zdaleka za praci.

  2. Ano Vidláku, v době narození Krista v době křesťanských Vánoc zářila na Nebi hvězda (Saturn a Jupiter v konjukci) jako o našich nedávných pohanských Vánocích 2020 ..
    Ale ty dějiny se stále točí v kruhu, Křesťanská pospolitost s lidskostí překonala mamonářský primitivismus judaismu a jím ovládané Římské říše …
    Křesťanská komunitární pospolitost nyní hlupáky proklínaného Komunismu se Socialismem s lidskostí zase překoná archaický judaistický primitivismus vtělený do liberalismu a demokracie Západní směšné úpadkové civilizace ..
    Všem spokojené a klidné Vánoce …

  3. Danieli, přeji Vám a celé Vaši rodině pokojne a klidne vánoce. Pokud nejste někde vítány napadá mě jen něco jako: podle ovoce poznáte je. Každopádně v srdcích Vašich čtenářů máte otevrene dveře.

  4. Nechci komentovat, co z vánoční zvěsti udělali teologové. Raději připomenu rozdíl mezi praotcem Jákobem, který slibuje Bohu „když mi dáš tohle, támhleto a ještě toto, budu ti dávat desátky“ a lidovým betlémem, na kterém nejrůznější lidičky běží a nesou všechno možné, ze samé radosti, že mají co dát a komu dát.
    No a lidi, kteří mají z Boha takový strach, že si namluvili, že není – věřím, že i pro ně je naděje.

  5. Hezké svátky vánoční a pokoj všem lidem dobré vůle.

    Z kostela bych si těžkou hlavu nedělal, mám dojem, že v kostelech Bůh už dávno není.
    Jak říká Matouš: Ne každý, kdo mi říká ‚Pane, Pane‘, vejde do nebeského království…
    A jinde zase říká: Tam, kde se už dva nebo tři sejdou, aby jednali podle mé vůle, tam jsem já s nimi…
    Takže tipuji na větší pravděpodobnost přítomnosti Boží u Vidláka, než v kostele.

    Četl jsem, že v době narození Ježíše byla panna každá až do porodu. Tedy narozen z pany = prvorozený.
    Předobrazem Ježíše byl bůh Mithra, třeba tady: https://www.matrix-2001.cz/clanek/mitra-pohansky-kristus-1-5-4631

  6. Jsem vychován jako bezvěrec. Přesto mám trvale pocit, že někdo někde nahoře je. Musí být. Svět je tak hezky utvořen, tak uspořádán, tak dokonale organisován, je tak rozumný, že by bylo rozumné, aby měl svého strojvůdce, svého pilota, šéfa, manažera… boha. Takže asi svět svého Boha má.
    Prosím vás, kteří se umíte modlit a máte teda do nebe blíž ne já, neznaboh: Vyřiďte nahoru:
    „Milý Bože, nic po Tobě nechci, nechci Tě žádat tak, jak jsem to kdysi slyšel v čísi modlitbě. Přijď, Dej, Neuvoď, Odpusť etc… Ty víš sám a lépe než já, co máš dělat. Nic nechci, o nic Tě, Bože , nežádám. Chci Ti jen poděkovat. Dovolil jsi nám život bez války, bez hrozných morových epidemií, bez hladu a jiných hrůz. Mohli jsme vychovat své děti a radovat se z vnoučat. Moc věcí se nám podařilo Tvojí zásluhou. A když jsem něco vyvedl a pokazil, dopadlo to obyčejně nakonec docela dobře. Držíš mi, Bože, palce. Fandíš nám. Tož když jsou Ty svátky a prý máš dokonce narozeniny… DĚKUJU!“

    1. Kdyby čtvrtina křesťanů svedla takhle dokonalou modlitbu jako tenhle neznaboh, bylo by na světě určitě lépe.

      Kdybych mohl zcela výjimečně zafungovat jako Boží hlas, okomentoval bych to jako „Díky Vlastimile, něco takovýho potěší.“

    2. To je nádherná modlitba!
      Napsala bych to stejně, jenom bych místo bohovi děkovala Matce Přírodě.
      ***
      Proč Příroda vymyslela člověka?
      No přeci z marnivosti, aby měl kdo žasnout nad její krásou. Zjistila totiž, že mravenci si tu letní duhu tak nevychutnaj.
      🌈😍

    3. Souhlasím s Vámi, Vlastimile. A myslím, že Bůh má nejraději bezvěrce. Neotravují ho svými problémy. Přeji jen dobré, všem.

  7. Kostel ani knihu knih nepotřebuji k životu ,protože ctím domov a rodiče. Vánoce v naší rodině byly vždy se stromkem až do stropu a krásně nazdobený. Samozřejmě bramborový salát a kapr. Rodiče již nejsou ,tak mi společnost dělá TV s pamětí ,kde mám všechny krásné filmy a pořady Československé televize. Jó a ještě dodám ,že dnes TV ukazuje jak je toto státní zřízení falešné ,když uvádí pořad Adventních… a zde se vybírají finance na xxxx.Holt ,když je stát rozkrádán tak se udělá akce po vzoru západu.

  8. Přeji všem krásné a pohodové vánoce,
    i těm co mají potřebu žvanit o tom, jak Bůh není a blabla. Já chodím do kostela jen zpívat, ale vánoce jsou pro mne oslavou narození, to děťáko (ať už Ježíš, Dažbog nebo jakkoliv jinak) je pro mne prostě symbol naděje. A ta by nikdy zemřít neměla.
    Mír a pokoj všem lidem dobré vůle.

  9. Přeju vám všem co nejklidnější a nejhezčí Vánoce.

    Dík Vidlákovi (a pochopitelně SKORO všem, kdo zde komentují a publikují) za spoustu protichůdných názorů, mnohé by mi na mysl nepřišly ani ve snu.
    ——-
    Kdybych se ještě dokázal poctivě modlit , modlil bych se především za to, aby válka co nejdříve skončila a zemřelo a bylo zmrzačeno co nejméně Rusů a Ukrajinců/řazeno jen podle abecedy/.

    1. Tak to se vám asi nesplní, umírat se bude.
      Delegace Azov pluku navštívila Tel Aviv a je ruka v rukávě.
      Nová Ukrajina nemá být typu Švýcarsko, ale Velkého Izraele. S důrazem na zbrojení a s potíráním cizího, škodlivého živlu.
      Setkání se uskutečnilo u pevnosti Masada, což je velmi symbolické. V této pevnosti Izraelité povraždili svoje děti a ženy a potom se vraždili vzájemně a ten poslední se statečně ukončil sám.
      Je to důkaz, že statečný lid je neporazitelný. ( Proto u této pevnosti skládají izraelští branci slib věrnosti své vlasti. )
      Vzhledem k tomu, že nynější Netanjahuova vláda vládne jen díky vydatné podpoře opravdu echtovních nácků, tak mě informace o družbě s ukrajinskými nácky ani moc nepřekvapila. )

    2. Přece jen jednu modlitbu dám – byla to oblíbená modlitba mé nebožky babičky:

      „Aby nás pánbu při zdravém rozumu zachovati ráčil“.

  10. Přeji Vám Vidláku požehnané Vanoce, klid v duši a místo kostela je rodina ten nejcennější dar.
    Farníci snad najdou časem cestu k vám, zasloužíte si to za to co děláte 🎄

    Dostala jsem včera vánočku od snachy , vlastně dvě, ta první měla divný tvar, ale jíst dala. Když snacha přišla s povedenou vánočkou, řekla ježíš to nejez, ta je pro slepice 🤣

  11. Pardon, ale ještě něco, nedá mi to….
    Vidlák není v kostele vítaný… To mi připadá stejně nespravedlivé, jako kdybych já nebyl vítaný ve vinotéce nebo na střelnici.
    Možná to o křesťaství vypovídá víc, než nějaká biskupská kázání.
    Nesnášenlivost, maskovaná dobrým PR o lásce a míru?

    1. To nevypovida az tak moc o krestanstvi, jako spis o lidech samotnych. Byl jsem letos na msich v ruznych kostelech a v primluvach se zpravidla mluvilo o „miru na Ukrajine”. Nepamatuji, ze bychom se nekde modlili za petikoalici, Fialu, Cernochovou, Rakusana nebo Lipavskeho. Take jsme se nikde nemodlili za nebo proti Babisovi, nebo treba proti Putinovi. Tohle je proste zalezitost par zavilych a mocnych individuii (vcetne knezich). To nema s krestanstvim vic spolecneho nez jine aktivity zlosti zaslepenych lidi.

  12. Když vy jste, kolego Vidláku, takový Apoštol…… (míněno v dobrém až v nejlepším).

    Vánoce (souhlasím s názorem, že jen převzetí slunovratu do vlastní křesťanské historky) jsou v naší zemi spíše svátky bujarého konzumu, než nějakého duchovna. Možná nějací ti Keltové či Avaři v nás?
    Kdysi v hloubi minulého století jsme se vypravili celá parta mládeže pěšky (jak jinak, tenkrát) na „půlnoční“ (která ale nebyla o půlnoci, ale hned z večera) tři kilometry do kostela v Katovicích. Ten je velmi malý, roztomilý a starodávný (ze 13.století), vzbuzuje až jakési obrozenecké asociace.
    Tenkrát to vyšlo, byl sníh, mrzlo, romantika. Ale skutečným motivem byla šance strávit nějaký čas společně s Věrou Taliánů a nikoliv na chalupě s rodiči. Pokud si dobře vzpomínám, i ostatní měli motivaci velmi podobnou….. kdepak nějaké narození Ježíše a náboženské blouznění.

    Samotný slunovrat je jistě vhodný podnět k oslavám, už mě ta tma a dlouhé noci serou.
    Více slunce, více světla!

    P.S.: Svíčková z daňka se povedla, do zítřka, až přijdou všichni, se parádně rozleží. Dokonce jsem připravil i zvěřinové konzomé. Dnes samozřejmě rybí polévka, kapr a salát. Labuť na tom trvá. Asi veltlín? Možná pivo….

    P.P.S.: Začíná jít do tuhého. Že už dávno chutná synkům moje víno (tentokrát to bude Ch. Fombrague 2012 /st. Emilion) a Ch.Paveil de Luze 2014 /margaux), s tím už jsem se smířil. Ale vnuci dospěli a už jim chutná také (až na nejmaldšího/21, který se dobrovolně rozhodl být abstinentem), tudíž spotřeba je značná. V pěti dospělých chlapech, večer bude dlouhý….. jistě si umíte představit. Zásoby nejsou nekonečné…

  13. Čistě k těm evangelistům, a možná jsem to psal i tenkrát: Lukáš ten Betlém a tak mohl přidat, protože si před začátkem psaní zjistil poměrně dost zdrojů a jedním z nich byla Panna Maria. A ta o okolnostech Ježíšova narození nejspíš věděla dost podobností…

      1. Kosmas ovšem rozlišoval bájné vypravování starců od toho co sám zažil, případně zjistil z důvěryhodných zdrojů. Což evangelisté nečinili. Ti prostě věděli. S velkým V.

  14. „Bůh má plán.“ Jinými slovy – vše je dané, svět je divadlo, představení jede nevyhnutelně podle daného scénáře. Globální loutkovodiči jsou tedy loutkami nejvyššího loutkovodiče?

    „Na konci všeho to dobře dopadne.“ Jak pro koho, jedni prý budou vzati, jiní uvrženi do věčného ohně… Jede-li vše podle božského plánu a i zlotřilci hrají svoji roli, tak mizerných pár desítek let života a věčné zatracení? Kde je shovívavost a milosrdenství Nejvyššího?

    „Na konci všeho bude stát Mesiáš, protože Bůh to má ve své moci.“ Naděje musí být. A celkem pohodlná, máme přece spasitele, který naše zlo vzal za nás na sebe…

    Jako bývalý křesťan, který prošel různými denominacemi od katolíků, přes protestanty až po letniční hnutí, předchozími slovy vůbec nezlehčuji historického Ježíše. Až když jsem někde uvnitř sebe nahradil dogmatického spasitele za Učitele, tak jsem k němu nalezl vřelý vztah a vše začalo dávat smysl. Už není žádný Mesiáš, který svou krví vykoupil zlé skutky: „Neodejdeš, dokud nezaplatíš do posledního haléře“, bylo řečeno. Nejsem loutka hrající svůj part podle Božího plánu a z hlediska mé subjektivní egoistické představy co je dobré, nemusí vše dobře dopadnout, jak píše v článku Daniel. Stejně jako on jsem se pro souvěrce stal beznadějným případem. Ale je to naopak Danieli, vyvržením ze stáda Ti začala narůstat křídla, jen si to možná neuvědomuješ. Je třeba odložit zakořeněná dogmata, mávnout křídly a nahlédnout do zavržených textů našeho Učitele. Není jen Marek, Matouš, Lukáš a Jan. V apokryfním evangeliu podle Tomáše je dokonce i návod jak zůstat nepoznamenán vřavou toho divadla kolem nás… „Buďte kolemjdoucími“ je tam jeden z Ježíšových výroků… Jinými slovy – nebuďme připoutáni ke svým činům a představám jak by se měly věci dít. Vykonejme co je třeba a jděme dál. Pak vše skutečně dobře dopadne, bez ohledu na to, co se relativně jeví jako dobré a zlé…

    Krásné vánoce…

  15. Zrovna si čtu si na Aktuálně dopisy, které psala děcka Ježíškovi, nejvíc se mi líbí:

    Milí Ježíšku,
    Prejusi, svíčka, dárek, mobil, gauč, eletryku, papíry, lizatko, ixvynk,
    ŠÍMA,K.

    Přání
    . Chtěl bych knížku vod Rbalda Dahla
    . Chtěl bych světoví mír
    . přál bych si jít do jumb parku

    AHOJ JEŽÍŠKU
    DOUFÁM ŽE UMÍŠ PSÁT A ČÍST TAK SE MI PODEPIŠ PROSÍM SEM ________

    1. Mně se líbilo, když kdysi dostaly děti za úkol nakreslit Ježíška. A jeden chlapeček nakreslil Ježka s dárky na bodlinách.
      🦔

  16. Nevěřme cynikům.
    Jsme hvězdný prach, stmelený láskou.
    Bůh začínal s žhavou a ledovou prázdnotou… a podívejte se, co tu máme. Život, teploučko, krásu. No není to zázračný dar? Tvoření neskončilo šestého dne…

    Po sněhu půjdu čistém, bílém,
    hru v srdci zvonkovou.
    Vánoční země je mým cílem.
    Až hvězdy vyplovou,
    tu budu blízko již. A budu ještě blíž,
    až noční půjdu tmou.

    Tu ztichnu tak, jak housle spící,
    a malý náhle, dětinný,
    a v rukou žmole beranici,
    včarován v ticho mýtiny,
    tu budu blízko již. A budu ještě blíž,
    svých slz až přejdu bystřiny.

    Mír ovane mne, jak by z chléva,
    v němž vůl a oslík klímají,
    světélka stříknou zprava, leva,
    noc modrá vzlykne šalmají,
    tu budu blízko již. Ach, jsem tak blízko již,
    snad pastýři mne poznají…

      1. Když jsem je víc než před pětačtyřiceti lety recitoval na vánoční akademii, ani jsem jim vlastně pořádně nerozuměl… No a s Raportem jsem se probojoval až do „okruhového kola“ ZVO do Budějovic. Dodnes na ten úžasný týdenní únik z Prachatické pakárny v Budějicích vzpomínám!

    1. Děkuji, Vevčo,za Vaše slova a za krásné verše Fráni Šrámka. A přidám další krásu, alespoň první a poslední sloku od toho Vámi zmiňovaného Emila Frídy,tedy Jaroslava Vrchlického.
      Hlas zvonů táhne nad závějí,
      kdes v dálce tiše zaniká,
      dnes všechny struny v srdci znějí,
      neb mladost se jich dotýká.

      …. Můj duch zas tone v blaha moři,
      vzdech srdcem táhne hluboce,
      a zvony znějí, světla hoří –
      ó Vánoce! Ó Vánoce !

      A děkuji svým venkovským předkům, že žili vírou pokornou,prostou a samozřejmou tak pravdivě, že se o ní ani v naší “ moderní “ v pohraničí , paneláku a socialismu žijící rodině nemuselo spekulovat . Neumím si představit , že by Vánoce byly jen o dárcích, stromečku a bramborovém salátu, a přeji všem,aby pocítili krásu a hloubku vánoční naděje !
      A Vám,pane Vidláku, doporučuji, abyste letos zašel na půlnoční do katolického kostela.Jak zde píše Mav, tam se věci nejen politické až tak nerozebírají a je vítán každý dobré vůle. A kostel je plný krásy barokních soch a obrazů, tónů varhan a zpěvu, vůně kadidla, pravé vánoční radosti. A do jesliček položí kněz Ježíška!
      A jdu chystat kubu,kapra, rybí polévku, štrúdl….plná vděčnosti, že mám pro koho.
      A Vidlákovi a Zakladateli i všem ostatním moc děkuji za toto přátelské společenství a upřímně přeji pokojné, radostné, požehnané Vánoce !

  17. „Bůh pro mě není ničím jiným než výrazem a produktem lidské slabosti, bible jen sbírkou ušlechtilých, nicméně spíše primitivních legend. Žádná interpretace, nezávisle na tom jak je pronikavá, to nemůže změnit.“

    A. Einstein 1954

    1. Pěkně to vyjádřil, Albert. Bohužel, v těžkých časech se většina lidí obrací k mystice. Ateistů už začíná být jenom tolik, kolik jich asi bylo ve středověku. Chybí už jenom upalování bezvěrců a náboženské války v Evropě; ale co není, může být.
      Všimli jste si, že v každém hotelu v západní Evropě najdete na nočním stolku jenom Nový zákon (v USA je to možná jinak, tam jsem nebyl)?
      Myšlenky míru spojené s Vánoci se mi ovšem na křesťanství líbí.

  18. Zdravím Vás Vidláku
    „Já navíc strávím letošní vánoce mimo kostel, protože tam od posledních událostí nejsem vítaný“ tím myslíte postoj věřících ve Vaší komunitě nebo postoj a strach těch, co si jdou roční, ale pravidelnou účastí na Půlnoční splnit svou spoleenskou povinnost být viděn. Že by snad sám Padre z vašeho kostela, to snad ne.

    1. Pane Vidláku, to by si možná zasloužilo pár slov navíc.
      Pročpak přesně, nejste v kostele vítán? Vezmu-li v úvahu Vámi zdůrazňované křesťanské hodnoty v téměř každém druhém článku, tak by tomu mělo být přesně naopak – měl byste tam být vítán až bouřlivě!
      Nebo jste spoluvěrcům na něco sáhnul?
      Můžete to vysvětlit?

      1. Dovolil jsem si mít jiný názor na konflikt na Ukrajině, dovolil jsem si mít špatný názor na naší vládu a dovolil jsem si bubnovat na populistické demonstrace. Poslední kapkou pak byl můj dezinformační článek ohledně odpojování elektroměrů následný mediální hon.

        1. Díky za odpověď ani se nedivím, že nechcete konkretizovat, ode mne to byla v noci spíše řečnická otázka. Vzhledem k tomu, že Pacem in terris asi dlí v hluboké ilegalitě, všichni si domyslíme odkud jde tlak.
          Držím Vám palce, rodina je optimálnější i intimnější platforma pro sdílení kolektivního prožitku jakým Vánoce jsou a Vy jí máte širokou.
          Předpokládám, že Vaši spolufarníci Vás čtou také, takže vzkaz pro ně – srovnejte si v cenících dodavatelů elektřiny na rok 2023 sazby „nízkého“ a „vysokého“ tarifu, pokud jste dosud používali tzv. „noční proud“.

        2. Pane Vidláku, Vaše texty vyhledávám už od Kosy, jako jejich vděčný čtenář. Bez nich by bylo mnohem hůř… Proto díky!
          Ještě nikdy mne nic nerozhodilo tolik, jako Vaše dnešní poznámka, že už nejste vítaný v kostele. A pak mne napadlo si znovu přes Wikipedii připomenout původ (a překlad) jména Daniel. Zdá se, že Vaši rodiče byli v tomto jasnozřiví (vnuknutí?). A Vám patři další mé poděkování. A samozřejmě přání krásných, klidných Vánoc celé Vaší rodině

        3. No, to by jste mohl mit takhle brzo zapovezenej konzum, poštu, hospodu, či co tam u Vás máte. Na to stačí pár agresivních blbečků, co jedou vždycky na vlně režimem podporovaný nenávisti a obsaděj úplně všecko. Protože my sklapnem podpatky a vyklidíme pole. Píšu my pač tuším, že jste jako většina tady, slušný a citlivý. Ale vy jste se presto dal na vojnu, tak teď už stejně nemáte jinou možnost než bejt silnej. Někdy je hulvátovi nutný ukázat ze vy jste tam taky doma a o nic míň než on. Mam to vyzkousený s úspechem byt v spis profesní rovině. A jestli jste tam v menšině, udelejte si na statku sraz, je nas dost, a až ti sráči uvidí u Vás 100 lidí co za Váma stojej, tak si daj bacha. Mimochodem docela by mě zajímalo jak by se realisovalo Vaše nežádoucno v kostele, to by Vás vynesli i s rodinou ven? Držím palce. Hodně sil do nového roku. A.

        4. Vidláku,
          Nu, v kostele se má věřit a ne soudit jiné členy sboru. Ten soud patří Bohu, nikoliv člověku a to ani faráři, staršovstvu,…. Cenzura v kostele? To mi voní pýchou pe…..
          Komenský a mnozí další utíkali s podporou svých souvěrců, nyní jsou členové sboru souzeni a odsuzováni?

          Vím z vlastní zkušenosti děcka, co to je z tohoto sboru muset odejít ( před několika desítkami let,) .
          Ale pokud tam není v lidských srdcích Bůh, najdete ho doma mezi svými, v přírodě, i na tom poli,…..
          Ale třeba se mezi členy sboru najde někdo, od koho byste to ani nečekal, a ten se Vás zastane.

  19. Ne Danieli. Bůh není. Bible svatá je jen moudrá pohádka.
    Byl by to hrozný bůh zkázy a zmaru, nespravedlnosti a beznaděje. To vám potvrdí všichni ti mrtví, zmrzačení.
    Pokud Bůh je, je v každém člověku. A je na člověku samém, jestli to bude Hospodin nebo Antikrist.

    1. Trepete nesmysly. To jako by vam bylo lito kazde anihilovane elementarni castice, nebo kazde mysi sezrane hadem. Tak jako castice v kvantovem svete ma jisty pravdepodobnostni oblak vyskytu, tak ma clovek jistou svobodnou vuli. Ruzne filosoficke systemy je kvantifikuji ruzne, ale nejcasteji se uvadi od cca 30 % ale jen u tech nejlepsich z nas, bezne 15 %. A i to je jako kinoautomat, kde se vse vzdy vetvi jedinym smerem – ono taky dost dobre nejde natocit 13 dilny serial o kuchari Kuratkovi, kdyby ho ve 3. dile zabasli za manko 😀

        1. Katolická církev Vánoce proti Zimnímu slunovratu a Velikonoce proti Jarnímu slunovratu a na všech „slovanských-pohanských svatyních“ křesťanské kostely a kláštery

                1. Bolejí mě kolena. Toť vše.
                  Učím se (pomalu) psát jenom takové ty tweety.
                  A přeji nápodobně klidný Svatvečer. Protože i když Pánaboha nepotřebuji (on mě asi taky ne) tak tradice se u nás dodržuje. Ona ta celá „kultura i civilizace“ je vlastně založena na tradicích. Bez toho bychom byli jenom taková technická zvířátka. AI.
                  Vzpomeňte dneska na všechny, které jste kdy měla nebo máte ráda.
                  To by se určitě dalo vzít jako modlitba. Možná lepší, než ta oficiální.

                  1. Starý kocoure, přesně to dělám.
                    U nás slavíme Vánoce 2 x , jednou se mnou u mladých podomácku, 24. prosince je sešlost u druhé babičky se vší parádou.
                    Vnoučata nic nenamítají, dva stromečky a dvě hromady dárků jsou příjemná věc.
                    Štědrý večer trávím vzpomínkami na babičku a na dědu a na mladší sestru, která už tady také není.
                    Klidné Vánoce všem!
                    🎄♥️

        1. Vili : To je kolik mame v tech „svodidlech“ kolem nasi svetocary vlastni svobodne vule. Ale kdyz se nektere nase rozhodnuti pohne proti tem svodidlum, tak nas od nich odrazi zpet…

      1. Stk netvrdí nic o sežrané myši. Pouze říká, že je blbost čekat na boží zásah. To by bylo pohodné. Sám se rozhodni a za své rozhodnutí si zodpovídej. Jestli to rozhodnutí bude mít vliv na valící se svět událostí, je jiná věc. Ale doufat, že ano, to je ta správná víra. Jinak pod tíhou fatalismu si můžu jen někde v hospodě mrmlat, dokud se nespiju. Jakýpak nesmysl Bandito – měl byste si poslední větu StK naučit nazpaměť a podle ní jednat.

        1. Já bych s očekáváním Božího zásahu byl opatrný. I dnes by se těch 10 spravedlivých hledalo těžko, společnost dnes ponejvíce připomíná tu v Sodomě a Gomoře, čím víc na západ, tím silněji. A víte jak to tam skončilo…tak tak, že pan Lot vzal kramle…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *