28 března, 2024

Božská anarchie

Marian Kechlibar na svém blogu v posledních dnech řešil „velkou“ věc mezi počítačovými nerdy – Elon Musk kupuje sociální síť Twitter. Pokud vás tato záležitost zajímá, běžte si to přečíst k němu, má tam docela dost informací i osobních přání. Svět virtuálních dvorků i celých světů nám není úplně cizí, koneckonců se scházíme v Alefově hospůdce a tak vás to třeba bude také zajímat. Já tento úvod píšu, ne abych Kechlibarovi dělal reklamu, ale abych se přiznal, že můj dnešní článek je inspirován právě Kechlibarovými texty.

Marian Kechlibar má jeden velmi zajímavý postřeh – Fejsbůk je de facto největší stát světa. Má tři miliardy uživatelů. Všechno je to sice virtuální, ale když to tak vezmete, přes fejsbůk lidi nejenom kecají a vyjadřují emoce, ale také přes něj nakupují, inzerují, organizují, sdílejí…. Zkrátka ten virtuální svět je poměrně hodně srostlý se světem skutečným. Už jsou to spojité nádoby. Fejsbůk ovlivňuje svět a svět ovlivňuje fejsbůk.  K tomu máme další sociální sítě, které jsou možná menší, ale také jsou to obrovské útvary, které si do počtu „obyvatel“ nezadají i s velmi velikými zeměmi. Když si pak přečtete nějaké ty průzkumy, tak zjistíte, že hodně lidí dneska tráví víc času v tom virtuálním než skutečném světě.

Zároveň je fejsbůk takovým krásným příkladem toho, jak by vypadal stát, kde víceméně vládne anarchie. Fejsbůk má sice své majitele, má i lidi, kteří se starají o provoz a údržbu, ale vzhledem k počtu uživatelů je jich naprosto mizivé procento. Sociální sítě nemají vládu, ale spíš božstvo na Olympu. Někde je někdo, kdo je nadán absolutními pravomocemi, kdo je schopen celý tento virtuální svět zbořit nebo v něm zcela přenastavit poměry, ale není nijak schopen korigovat běžný každodenní provoz. Existují sice různá pravidla komunity, ale neexistuje žádné zdání práva. Prostě tam jste a najednou jste zablokováni. Zpravidla se ani nedozvíte jak a za co. Udělá to nějaká umělá inteligence na základě nějakého udání, neexistuje ani odvolání ani obrana a hlavně neexistují žádná pravidla ve kterých by se dalo vyznat. Dole anarchie, nahoře božstvo s přesně těmi božskými proprietami – nedostupné, nepochopitelné, je možné ho uctívat, je možné mu být nepřítelem, ale není možné mu být rovný… a toto božstvo občas sestoupí, oznámí svojí vůli, udělá nějaký zásah a zase zmizí ve své nedostupnosti.

Marian Kechlibar se ve svém posledním článku pak zasnil, kdyby tak Elon Musk chtěl z Twitteru udělat něco jako více fungující stát. Jakousi konstituční monarchii. Kde uživatelé budou mít práva i povinnosti, kde bude existovat nějaké forma nezávislého soudu, kde se uživatel bude moci odvolat, kde bude existovat nějaký funkční zákonník. Elon Musk je vizionář, má dost peněz, tak by třeba mohl něco takového dokázat…

Když jsem si to přečetl, tak jsem se nemohl zbavit dojmu, že je to pro náš svět typické. Na jedné straně se tu zamýšlíme nad anarchisticko – božským virtuálním státem typu fejsbůk a přemýšlíme, jak do této divočiny vnést nějaký byrokratický pořádek, který bude trochu předvídatelný, což by mohlo ukočírovat ty citové výlevy, sociální bubliny bez možnosti korekce, co by mohlo trochu spousta svévoli technologů propagandy, jistě, je to zcela legitimní postoj a vlastně mu rozumím. Ale na druhou stranu přehlížíme, že (možná právě pod vlivem fejsbůku) náš skutečný svět směřuje přesně do té božské anarchie, která na sociálních sítí začíná vadit.

Všimněte si, že i v tom skutečném světě přestává platit to zákonné právo. Není to tak dávno, co byly zablokovány „proruské weby“. Víme, že to udělalo sdružení CZ Nick, ale dodnes nevíme, na čí popud. Tušíme, že v tom měl prsty Koudelka i Fiala (a nedivil bych se, kdyby se zúčastnil i Rychetský), ale oficiálně to nikdo vlastně neudělal. To jen přišlo nějaké nekontrolovatelné božstvo a provedlo zásah v našem světě. A zase se stáhlo, protože všechny ty weby prostě jen změnily doménu a jsou zpátky. A nikdo je najednou neblokuje, protože božstvo je někde na nebesích. Věřící v toto božstvo se mohou modlit o další zásah, ale vlastně nikdo neví, kdy a z jakého popudu božstvo opět zasáhne.

Nebo ty dodávky zbraní na Ukrajinu… Nebylo to předmětem žádného politického a volebního klání. Prostě se to schválilo, většinou ve zrychleném řízení (stejně jako za kovidu) a my teď jen koukáme, jak rychle umí ta byrokracie makat, když jí o něco jde. Kolik se najednou našlo volných sociálních bytů, kolik se našlo peněz a snadných způsobů, jak přijít a fungovat tady. Člověk si říká, proč totéž nešlo v předchozích letech – jak snadno by se podnikalo, jak rychle by se dalo založit firmu, jak přímočaré mohlo být daňové přiznání. Ale to nešlo. To jsme mohli chodit k volbám od rána do večera, mohli jsme se angažovat, psát, stávkovat… a božstvo to stejně neobměkčilo. Ovšem teď přišel Putin a najednou nám Zeus sestoupil z Olympu a udělal zázrak. Proč? Protože se pere s Hefaistem. To zasahuje hned.

Ty náznaky takového světa byly už dřív – Když se snažili chytnout Juliana Asange – to soudy vydávaly předběžná opatření rychlostí blesku. To bylo něco jiného než nějaký obyčejný vrah nebo tunelář… Zkrátka Marian Kechlibar přemítá o kultivaci sociálních sítí a je přemítám o bezzákonnosti skutečného světa.

Všimněte si, jak to teď funguje ohledně ruské ropy a plynu. Po celé Evropě se konají obřady, jak se má božstvo rozhodnout. Racionální debatu odborníků, tu neuslyšíte. Všude jsou jen kněží dnešní doby. Čísla už dávno přestala dávat smysl. Když budu chtít, najdu si na Novinkách články, které říkají, že máme plynu na půl roku a nebo také na pár dní. Najdu si informace, jak Shell ruskou ropu nekupuje, ale také to, jak v Lotyšsku dělá směs ropy různých dodavatelů a taková směs už je v pohodě.

Jen na samotném profilu Petra Fialy si mohu přečíst všechno. Jak musíme diverzifikovat zdroje, jak se musíme odstřihnout od Ruska, i to, že to teď udělat nemůžeme. Vlastně nám Fiala říká, že sám také neví. Prostě božstvo se nějak rozhodne a pak to prostě uděláme. Nebude kolem toho žádné referendum, ani volby, ani soud. Někde si to nějací řeknou a všechno se stane. A možná nad tím nemá kontrolu vůbec nikdo.

O dvojím válečném metru nemusíme mluvit.  Ukrajina může do NATO, suverenita Šalamounových ostrovů má své meze. Prostě Západní inženýři někde udělají pár vrtů a zjistí, že je tam ohrožená demokracie. Kosovo mělo nárok na sebeurčení národa, Ukrajina má nárok na nedotknutelnost hranic. Diktátor může být zkurvysyn, protože je to náš zkurvysyn. Ale běda, když zkusí změnit prapor. Prostě božstvo koná a filozofové s právníky to pak zdůvodní. Legitimita? Stačí když dost velké množství lidí řve stejně. To je víc než zákon.

Tohle je ten multipolární svět. Bude jako fejsbůk. Dole bordel a nahoře božstvo. Řevnivé, bezzásadové, nedotkutelné, mocné, ale ne dost mocné, aby nastolilo právo a pořádek. Všimněte si hned toho důsledku – lidští hrdinové budou končit tragicky. Mohou sice mravně zvítězit, ale fyzicky umřou. Sláva Ukrajině, tam to vidíte v přímém přenosu. Boj za možnost být v NATO… Bohové se perou o vysoké cíle, je možné být gerojem, ale stejně vás ta válka zabije.

Když se teď říká, že ruští vojáci mají nižší morálku, tak bych řekl, že to je známka rozumu – ať bude výsledek války jakýkoliv, chleba levnější nebude a svět bude mnohem horším místem k životu i pro ně. Božstva si usmyslela, že bude válka. Existuje milion způsobů, jak žít i bez vojenských paktů. Je milion způsobů, jak posilovat důvěru mezi lidmi i národy. Ale… bez ohledu na tužby lidu, prostě bude válka, ta válka vám přijde do na práh a obyčejný Vasil najednou neví, co dělat. Zůstanou Rusové? Změní se režim? Nebo se vrátí Ukrajina? Kdo půjde jako předvoj? Azováci? Co udělají, až u něj najdou rubly?

Takhle je to na fejsbůku ne? Vasil může být potrestán za prkotinu – vzal si od okupanta humanitární pomoc… Nikdo neví, kdy se božstva domluví, nikdo neví, na čem se domluví. My nevíme, jestli ještě zítra budeme mít plyn… a neví to ani náš oligarcha Babiš. Nevíme, jestli budeme mít na jídlo, jestli budeme schopni zaplatit zálohy a hypotéky… vlastně ani nevíme, jestli za rok nebudeme také někde na útěku… Vlastně víme bezpečně jen jedno, že nemáme zastání. Můžeme dělat obřady a možná si božstva nakloníme… a nebo také ne. Pamatujete náš pokus o mír pomocí dopisu pro Putina?

Nebo tady někdo věříte, že vláda nenechá nikoho padnout?  Před rokem jsem zval na zabijačku Vláďu Větvičku a on mi zcela vážně řekl, že nemá smysl se domlouvat na podzimní termín, protože budeme všichni v kovidovém koncentráku. Ejhle, jak je to najednou jinak…. Prostě není žádný řád. Dokonce ani diktatura není. Je jen bordel a božstva.

Častokrát se v diskusi objeví názor, že takhle to Amíci chtějí – že smyslem je na světě dělat bordel, protože z toho pak žijí jejich zbrojovky. Nevím, jestli to tak amíci opravdu chtějí, ale vidím, že se to daří. A daří se to i bez války. Máme nikoliv právo a zákonnost, ale náboženství. Má svoje svaté Havly a Ólbrajtové, má svoje inkvizitory (zdravím Urválka Stříže), má svoje kněží, má svoje obřady, které sjednocují emoce, má svoje kostely sociálních sítí i mediální hlásné trouby… ale všichni vlastně jen tak tajtrlíkují a snaží se dosáhnout přízně bohů, ovšem nikdo neví, co Hromovládný Zeus doopravdy udělá. Ale o božskosti se už nepochybuje. Ta prostě je a může konat jak uzná za vhodné. Kněží to pak zdůvodní. Víra je nad rozumem, emoce nad racionalitou.

Dole bordel, nahoře božstvo. To je budoucnost.

321 thoughts on “Božská anarchie

  1. Založit si vlastní blog?
    Nač?
    Abych mohla rozdávat bany?
    No, tu touhu nemám.
    Protože bych vylučovala podle své hlavy, tedy mnohé nicky jinými uznávané, mnou nikoliv. A pak bych litovala, že jsem je zabanovala. Pro svůj klid a ego zabanovala.
    Eh, třeba by mi, pokud by žil, skutečně onen „lichotník“ pomohl více, než ty mé neoblíbené nicky.
    A onen dřevorubec? No, Vaše volba. Je-li správná? To není otázka mého svědomí a ega.
    Že nemám vlastní web, nezatížila jsem se tím.

    1. Na blogu, kam jsme vás v dobré víře pozvaly, se vám to už povedlo podle vašeho „svědomí a ega“. Už tam nechodíme.

      1. Jo a pozvaná jsem tam nikým nebyla, tak klídek, nemusíte si nic vyčítat. V dobré víře, že jsou tam lidé na sebe milí a slušní jsem tam vlezla sama. Chyba, má obrovská chyba, děvenky. Vlastně dámy.

            1. Nepovažuji se za dámu 🙂

              V mém věku? Inu, to by bylo na dlouhé povídání, táhne se to dlouhé roky, holt jsem si kdysi odmítla nechat sypat zlatý zrní (nejen) apod.

              A dovolila jsem si zastat se člověka. A bylo mi naprosto jedno, co byl zač.
              Téhož jsem si vážila i na bernardovi, že si dovolil vyslovit mi podporu. v tom, že by se mne zastal. I dobré slovo je důležité. A mě se ho dostalo.. A z toho se raduji a jsem za to vděčná.
              No co už, můj „bláznivej“ pohled na lidi.

      1. Holt Božská anarchie.
        V mém případě dokonce potrhlá.

        „Oheň a země
        těla svá proplétají
        v akordu vášně.“
        Nehřeší.
        Rozhraní noci a dne
        zlaté slunce
        paprskem zlatým
        se chladu dotýká.
        Rozhraní dne a noci
        bílý měsíc
        paprsky chladné
        majáky v temnotě noci….

        když zklidníš tlukot srdce
        snad v noci zaslechneš
        housenku
        měnící se v motýla.
        slzy za víčky
        sny odplaví
        motýl,
        tíže můry,
        hruď opouští.

  2. Mám radost, že si Apoštol vzal mý slova k srdci a nepíše už každej den. Třeba tenhle víkend mě poslechl a nenapsal vůbec nic. Asi o to víc bude přemýšlet, což mu chválím a určitě nejen já!

        1. … psal jsem to v 5:26, Vy 6:19 = mezi tím se mnoho událo, ale to je už stejnak jedno, neb chlapci zasunutí sirky zpátky do krabičky sami rozhodli, Jaromíre a moudrou ženskou zkrátka neposlechli! Ale to Vám nehodlám vysvětlovat, nemusíte vědět všechno.

  3. Když jste tady nakousli toho Zemana,
    jako jeho volič jsem měl takovej sen, kterej se mi proměnil skoro až v skrytý doufání, že Starej Ještěr v sobě našel sílu, že objektivně zvážil svůj zdravotní stav a že po těch zmanipulovaných volbách ÚS v čele s Richetským si k tomu řekl svý, jak to umí jen Zeman, ukázal Fialláhovi s tím jeho neskutečným slepencem vztyčenej prostředníček, abolicí Babiše naposledy přetáhl přes záda pražskou kavárnu spolu se Senátem a pouze za pomocí manželky se nechal vytlačit na tom jeho vozíku doprostřed hloučku Zemanem sezvaných hyen, asi tak před Svatýho Víta a do jejich kamer pronesl svůj poslední bonmot … něco v tom smyslu:

    „Třeba se tady poserte, ale než tyhle neumětele, to radši sbohem a šáteček, tohle já nikdy neudělám!“ … a pak už jen za pomoci svý ženy se nechal důstojně přesoukat z vozejčku do vládní limuzíny a zmizel těm hyenám z očí v prachu dějin!

    … furt lepší, vážení, než tím jeho současným magorstvím potvrzovat diagnozu šamanky ze vzdálených jurt!!!

    1. Blbíši, tohle dokázal Jelcin.
      Když zjistil, že na funkci nemá duševní kapacitu, tak vybral uvážlivě mladého nástupce, ( VVP) , a odešel po červeném koberci.
      Který z těch západních gerontů by tohle dokázal! Ti se nechají odstavit jedině v dřevěném penálu. Rychetský teda určitě.

      1. … jenže můj Zeman odjel limuzínou a fór spočíval v tom, že kromě toho bonmotu už neřekl vůbec nic, tedy ani nejmenoval za sebe nikoho. Byl to můj sen, takže vím proč!

      2. Já jsem zase od Pjakina slyšela, že Putin měl být ten na koho by se svezlo všechno svinstvo v Rusku, že mělo být obětován. Jenže on je chytrý, neholduje alkoholu, sportuje, v roce 2012 získal Putin hodnost 9. dan v judu. Dodnes je jen velmi málo lidí, kteří kdy dosáhli takové hodnosti. Obecně platí, že dostat se nad 5. dan v judu je obtížné a vyžaduje roky důsledného tréninku. S tím je Putinův 9. dan pravděpodobně politicky motivován.

    2. Souhlas! Nevím, jaké na nej Fiala má kompro nebo čím Zemana drzi pod krkem, ale můj dojem je, ze to vzdal. Tohle je slabý odvar toho pomstychtiveho egocentrika, který však měl vždy v hlavě mozek nadaný selským rozumem a dokázal zle zasolit kavarničce a liberalům. Teď se prý stahuje do bungalovu, asi tam má centrální rozvod O2 a vinný sklep. Myslím, ze možná žil i v blahé víře, ze mu zavolá Putin, kterého považoval za přítele a naznačí, co bude a tohle ho zklamali. Myslím, ze už umřel zaživa a z jeho strany nelze čekat sebemenší odpor.

      1. Také si myslím, že to vzdal. Ale dokázal tu být pět let presidentem namísto Khárla, a nyní alespoň tři namísto pana Nevím, poradím se s týmem. Přitom na něj probíhala po celou dobu za strany kavárny a pravdolásky neskutečná štvanice a dehonestace, kterou zřejmě převzali i zde někteří diskutující do svého slovníku (Ovar ovarovič atd.) Loni vážně onemocněl a od té doby už je to jen stín. Souhlasím s tím, že by se měl předčasně vzdát místa presidenta, ale když si představím Hilšera, Fischera či Pavla, tak jsem pořád ještě ráda, že zatím drží.

        1. Velice přesné. Někdy je dobré před tím, než člověk začne lamentovat, představit si možné alternativy…

    3. Ono to dle mého mínění bude docela jináč. A myslím si že bysme se měli začít modlit aby přes všec ko vydržel po celé období. Možná si neuvědomujete, že vlastně se ke všem těm hujávolovinám sice nevyjadřuje, ale pořád v tom základním a důležitém drží lajnu. V těch opravdu důležitých věcech se nezměnil. Kdyby do toho hodil vidle, tak byste viděli ten šrumec… Copak nevnímáte ty „adepty“ chtivé postu nejvyššího. Jeden jako druhej, třetí a další , /ať stahovač, psychouš nebo tajvanec či eventuálně z ÚS/ hned první den co by si tam sedli -by byl s českem definitivní rychlý konec.
      Myslím, že rozhodující budou podzimní volby, jestli to lidem zapne a jestli to pirátes/ nějak není o nich slyšet/ nezmanipulují.
      Nezapomeňte, že jej „léčil“ kamarád – kAkamaráda z brněnské Masaryčky. Dost je drží na uzdě to vynucené / čertví jak a čím/ uznání profesůrky z Masaryčky, nemůžou na něj, protože by před lidmi ukázali
      jak to bylo a to si přece jen dovolit ještě nemůžou.
      Jelcinovi se nařídilo, koho má dát za náhradu a šmytec, nejel přes to vlak. Vážně si myslíte že to bylo jeho rozhodnutí. Myslím že tak hloupí zachránci ruska nebyli. Pečlivě vybrali. A zcela neznámého ale s odvahou do toho jít. |Ona to totiž není žádná sranda.
      UVidíme, ale myslím že mu dost křivdíte.

      1. Myslíte, že jako tou lajnou Ještěr přibržďuje už rozjetou pětikolku? No nehodlám Vám to vyvracet! A je vůbec žádoucí, aby se to složitě seslepovaný neumětelství a kazišukství vůbec přibržďovalo? Nenastal konečně podzimníma volbama čas, aby konečně VŠICHNI ti Vaši „stahovači, psychouši nebo tajvaneci či eventuálně z ÚS“ byli hozeni do skutečnýho provozu bez překážek a brzd? Třeba takovej Fiala se už topí, jen furt o tom neví a většině to ještě nedochází! Takže si holt musíme počkat ještě na ty peněženky!

        Podzimní volby = možná jo, možná ne, ale ty nebudou tím, co bude rozhodovat, rozhodovat budou ty už mnou zmíněný peněženky a strach z nich/z toho plynoucí. Kdy to však bude, to se neodvažuju odhadovat = nejsem vševědoucí Kovanda, ani Šichtářová …

        Kdy si jako podle Vás asi tak máme ten čumák rozbít? Že si ho rozbijem, na tom se snad shodneme, nebo se mýlím?

        1. Kdyby tam sedl i včil někdo jinej, tak mám dojem že ty podzimní a další volby by už nebyly potřeba a byly zrušeny…. nemyslíte
          Zatím ještě máme naději a ta jak se říká umírá poslední

          1. Momentálně je už úplně jedno, kdo tam sedí.
            Stalin se už dávno o volbách vyjádřil a myslím, že to trefil na první dobrou, jen my si furt něco namlouváme!

  4. Čas pracuje proti Rusku

    Nancy Pelosiová v Kyjevě, Zelenský z toho v rauši, asi dovezla, kromě jiného, dobrej matroš. Pro UA byly schváleny rekordní prostředky na zbraně. O 100 miliardách $ na chod státu zatím nic, ale je zřejmé jisté že to Zelenský dostane.
    Už nynější vyzbrojování UA zapříčinilo, že fronta téměř stojí. Rusové, aby eliminovali inteligentní přenosné zbraně, vytvořili, místo dřívějšího manévrového boje, kdy byli napadáni zboku přenosnými rpg a protitankovými zbraněmi, frontu. Kde střílí těžkým dělostřelectvem.
    Kromě raket, které mají střílet až za Ural a ničit mosty, železnici, rafinerie, výrobu vojenské a vládní objekty, mají Ukři dostat i těžké dělostřelectvo, které přečíslí to ruské a spoustu dronů. Včetně obtížně detekovatelných dronů „kamikadze“, které se v úsporném režimu udrží dlouhou dobu na obloze a jakmile se cíl, na které jsou naprogramovány objeví, samy, bez operátora, zaútočí.

    Je problém ten, že UA ztráty na technice, západ okamžitě nahradí a ještě přidá. Ruské nenahradí nikdo zvenčí. Záleží na výkonnosti vlastního hospodářství a to nemá výrobní kapacitu, jako západ Evropy, spolu s Kanadou a USA, kteří dokážou vyrábět zbraně, neporovnatelně rychleji. Takže, jak se válka protahuje, vzrůstá počet a kvalita zbraní, dodávaných na UA, ale je už ohroženo i Podněstří.
    MUkři zaútočili na Podněstří. Zlikvidovali tam pár objektů. Na což měli, US poradci, přijít už dávno. V současnosti se uvádí, že se Moldávie připravuje na válku. Ve spolupráci s rumunskou armádou, která má moldavskou posílit, jak o mužstvo, tak o vedení, školené v NATO. Takže, Podněstří je ve velkém nebezpečí a pokud na něj zaútočí Moldavané s Rumuny, je to otázka týdne, pokud nepočítáme potenciální ojedinělá ohniska odporu, ve velkých městech.

    Pokud UA bude mít hrazeny ztráty, nic nácky nepřinutí k jakémukoliv smysluplnému jednání. Domácím oligarchům současné status quo vyhovuje, US oligarchové nechtějí přijít o investice na UA (drancování země) a o prostředky, už vynaložené, na vyzbrojování UA. Zbraně a eskalaci konfliktu, jim platí domácí US daňoví poplatníci. Ostatně, co se stal Majdan a převrat, od té doby UA vláda, nepřetržitě bojuje. Byť hlavně proti vlastním občanům. Zisk z oslabení nebo rozpadu Ruska, budou mít jen US oligarchové. Takže kšeft s potencionálním těžkým ziskem, bez rizika.

    A to není vše. Pořád jsou rezervy na větší eskalaci konfliktu. Potápění nebo zabavování, ruských tankerů do Indie a dál. I blokáda pobřeží nebo nasazení oficiálních zahraničních sil. Proti celému západu Rusko nemůže vyhrát.
    Požadavky na podobné věci, se budou opakovat, dokud bude konflikt trvat.
    Ukazuje se, že první měsíc bylo jen ventilováno rozhořčení západu. Druhý měsíc už jelo ve velkém vyzbrojování jedné ze stran. Třetí měsíc, to má být množstevně a kvalitativně zase úplně někde jinde…

    Pokud konflikt potrvá déle, budou na UA proudit zbraně ještě rychleji, ve větším množství a větší kvalitě, než teď. Biden řekl jasně, že Rusko nechají „vykrvácet“. Pokud se do konfliktu zapojí Západ, Rusko se nemůže s jeho válečnou výrobní kapacitou, srovnávat.

    Čím déle konflikt potrvá, tím víc se ze západu přidá zbraní a dalších sankcí. Čas hraje proti Rusku…

    PS:
    tento článek není rudý hadr pro Targuse nebo kohokoli jiného. Jen jsem přesvědčen, že je dobré i takovéto věci, brát v úvahu…

    1. Podle dostupných zpráv Gerasimov není v ohrožení života, ale stáhl se z ukrajinského území.

      „Armádní generál Gerasimov a další důstojníci seděli na velitelském stanovišti, kterému ozbrojené síly zasadily přesnou ránu. Podle předběžných informací bylo zabito dvacet policistů,“ uvedla agentura

      Jedna z ukázek schopnosti importovaných US přesných zbraní a práce US rozvědky

      PS:

      dle ruských zdrojů padlo doteď na UA necelých 1800 vojáků. Podle západních zdrojů padlo během 2 prvních měsíců na UA, přibližně 20 000 ruských vojáků.

      Podle ruských zdrojů padlo doteď na UA okolo 30 000 vojáků. DLR ztrácela v době, kdy dobyla Volnovachu, denně okolo 4 – 9 vojáků a 15 až dalších 20 i více, utrpělo zranění. Dle jejich vlastních údajů. DLR má armádu kolem 30 000 lidí. Dnes asi o něco málo víc. Ruská armáda na UA, měla mít kolem 150 – 200 000 lidí. Z toho vidíme, že vládní ruský úřad podává, tak říkajíc, nerealistické informace.

    2. I když jsou těžké zbraně vyráběné seriově, jde ve skutečnosti o maloseriovou výrobu, není velkoseriová produkce jako u automobilů. ZŤS Martin, výrobce tanků v ČSSR, vyrobil za měsíc 30 ks tanků T-72, a za války mohl jejich výrobu zdvojnásobit. Na jejich výrobu potřebujete specialisty a speciální materiály. Těžká technika je drahá a ani silné ekonomiky si nemohou dovolit okamžité přezbrojení na novou techniku. Proto mají techniku uloženou v zásobách pro případ válečného napadení. Jediná možnost jak ihned dodávat techniku je šáhnout do zásob, tedy snížit své vlastní počty techniky. Ty naše T-72 byly dodané ze státních hmotných rezerv, kde je uložená tanková technika pro válečné použití, protože naše armáda používá jen30 tanků T-72. Ani výroba Stingerů nemůže ihned uspokojit požadavky Ukrajiny, protože nemají ani kapacity a ani komponenty, jediné co teď dělají jsou určeny pro nějakého zahraničního zákazníka. Dokonce výrobce ruských Kalibrů hledá dalších 500 specialistů do výroby . S tím časem bych to neviděl tak hrozně. Státy, které tam dodávají zbraně, můžou jít pouze po určitou hranici, potom jim hrozí ztráta vlastní bojeschopnosti

      1. Re: JVC
        Jsem vás tu snad ještě neviděl?!
        K vaší poznámce – kdesi jsem zahlédl, že soudruzi mají problém s výrobou Stingerů, protože jejich výroba byla zastavena a některé elektronické součástky už se přestaly vyrábět. To jen tak na okraj.

        S válečnou výrobou souhlas.
        Za prvé – železo. Pardon – vysoce jakostní ocel.
        Legovací přísady – problém!
        Ocelářské kapacity v Ojropě – problém(!), bo globalizace a grýndýl.

        O chemičkách a potřebě zemního plynu při výrobě dusičnanů, jako naprostého základu pro chemikálie potřebné k výrobě výbušnin a trhavin škoda mluvit.

    3. Re: dexx

      Proč červený hadr na mne?
      Myslím, že je nás tu většina takových, kteří by viděli rychlý postup, potažmo ukončení celého konfliktu, jako naprosto logický v rámci omezení vlivu ekonomické síly států NATO na finální výsledek.

      Ivan zvolil naprosto jinou strategii a evidentně mu nečniní potíže svou strategii měnit. Kam tímto postupem míří, netuší nikdo z nás.
      Víte proč?
      Protože nikdo z nás absolutně něví, jak se zachová Vasil v blízké budoucnosti. Vasilem nemyslím ztrotlovaného závisláka Šílenského.
      Za všechny drobné bylo video na ČT24, které zachycovalo průjezd kolony hnusných okupantů a docela dost civilů stojících u cesty a mávajících na auta. A to nebylo jen z jednoho místa.

      S těmi zbraněmi dlouhého doletu asi tolik. Těsně před jejich dovozem předpokládám přátelský pokec na dotčené ambasádě s jemným upozorněním, že Vladimírek blekotal o trefování nikoli míst odpalu, nýbrž míst, kde sedí mozky, které o takových odpalech rozhodují.

      Myslíte si, že Ivan vybombardoval kyjevský závod na rakety úplnou náhodou v čase, kdy se tamtéž nacházela návštěva z OSN?

      Další věc – dovoz zbraní.
      Docela rád bych viděl, jak je nyní efektivní železnice po eliminaci cca 20 napájecích trafostanic, kdy Vasilovi spadl počet lokomotiv pod jednu pětinu původního počtu.
      Letiště v Oděse taky nic moc, když tam je díra na ranveji…
      … Ivan začíná kousat a škrábat…

      A propos kousání. Co udělá Vasil, když mu Ivan začne házet bomby na hlavu – třeba v Kyjevě?
      Začne zdrhat do EU.
      Co to udělá s hranicemi?
      Správně, zahltí je. Bude problém s logistikou.

      Tím chci jenom naznačit, že Ivan má ještě pár možností na efektivní protitah. A že se bude bojovat do posledního Ukrajince, o tom žádná.

      1. Ještě dodatek.

        Víte, v čem spočívá základní omyl tzv. západu při výrobě „prognóz“ tohoto konfliktu?
        Soudruzi se neustále domníají, že Ivan se chová přesně, jak by to dělali oni. Tzn. že by rozjel střet na maximum svých kapacit ihned od začátku. Tudíž že Ivan je pět minut před kolapsem, protože podle jejich propočtů už měl být dávno konec vojny.
        Jenže Ivan prostě nenasadil svou milionovou armádu, Ivan NENÍ na UA v početní přesile.
        To je pro nás skutečnost, se kterou jsme se doposud NENAUČILI pracovat.

        1. A víte, že bych byl rád, kdyby to bylo tak, jak říkáte?

          Ale teď, co se to zaseklo, začaly se tam hrnout zbraně se západu, dnes Ukři dokonce dobyli nějaká stanoviště blízko Charkova, mne to nějak neštymuje. .

          Takhle nějak začínala 30 letá válka…

          1. Dejte na Targuse. Sleduje to dlouho a je soudný.
            Zatím se ničí živá síla Ukrajiny, především vycvičení vojáci. Moderní technika je jedna věc, druhou je munice a třetí, nejdůležitější, to vše dostat na bojiště a zformovat do jednotky. A pak nasadit účinně na frontě.
            Ukrajina již nemá Ducha Kyjeva – kdo si ten fejk odskáče? Kolik takových fejků bloudí prostorem?

    4. Záleží na výkonnosti vlastního hospodářství a to nemá výrobní kapacitu, jako západ Evropy, spolu s Kanadou a USA, kteří dokážou vyrábět zbraně….
      …………………………
      ????? To bylo myšleno v legraci? Ty slavné zbraně ten západ bez dodávek z Číny nevyrobí. A výrobní kapacita? Bez čipů? Víte kde je?
      Západ má už dávno kulové a bez plynu z Ruska se může jít klouzat.
      JÁ třeba pracuji pro audio, nikoliv pro automotive a máme takové výpadky v dovozu komponentů, že se vytahují nestandartní součástky ze skladů i v Dánsku, ty se upravují, opravují a následně montují do výrobků. Tohle ještě nikdy nebylo v takovém rozsahu, dělávalo se to pouze u výrobků, které končily ve výrobě a prodávaly se se slevou
      Kupující pochopitelně nebude upozorněn, že má výrobek spíše 2.jakosti.

        1. Z komentů pod Daliborem Martínkem:
          „Mám podobný názor na traktorovou demonstraci jako pan Martínek. Nevím, proč ti traktoroví maniaci do sporu s vládou zatahují i obyvatelé Prahy, kterých se to netýká.“
          ————————————————————————————————————-
          „Maminko, proč chodí tatínek do práce, když si může vybrat peníze z bankomatu?“

  5. Starosta Petr Hejma no člověk vskutku renesanční jak to všechno stíhá a CV
    usiluje po zkušenostech posledních let o změnu politické kultury. Za nejdůležitější považuje slušnost, odbornost, poctivost, schopnost řádné péče o svěřený majetek

    tak to mu tak budu asi věřit😃

    1. Pokud si před tu slušnost, odbornost atd. dáte slovo „pravdoláskově“, „liberálnědemokraticky“ nebo „přažskokavárensky“, bude to hned autentičtější.

  6. Byli jste teď někdo kolem velikonoc v Praze na Václaváku u koně? Přišlo mi videjko co tam nainstalovali a zvedl se mi žaludek. Nevím jestli fake nebo skutečnost.

      1. Ta ukrajinská vlajka je též hnus ale před koněm ohrádka plná nemocničního vybavení plus bordel invalidní vozík a šibenice s pověšenym Zemanem s fialovým obličejem. Už jdu googlovat kdo tomu dělá starosti

        1. Samozřejmě, že je to skutečné. Televize Raptor to vše zdokumentovala.
          Zeman oběšen, pod ním invalidní vozík a okolo Ukrajinci s vlajkama. Zajímavé, že to ani tomu senilnímu pánovi z hradu nevadilo. No když jde o Ukrajince tak je hold vše OK.

            1. Držet už ústa a přestat kdákat blbiny. Takhle otočit o 180 stupňů, to už chce fakt silný žaludek. Co si od toho slibuje? Vždyť už je jednou nohou v hrobě. Nechápu.

              1. Vy myslíte, že ti, kteří tam tuto zrůdnost naistalovali, by ji tam v tom případě nedali? Aha, on byl Zeman osm let hájen a teď na něj útočí kvůli postoji k Rusku?

            2. Ten pán by měl stejně tak jako se rozčiloval když byly instalovány šibenice před sněmovnou rozčílit se , prskat slinu a odsoudit takovou věc. No a tam ty šibenice byli instalovány bez jmenování na koho konkrétně míří, tedy krom vlastizrádců, pandemického zákona a podobně. Tady ale bylo naprosto jasné, že se jedná o Zemana.
              Tedy o našeho prezidenta . Stačilo Aleno Z.
              Jo a bacha na to písmeno Z, mohla by jste být za to popotahována

  7. Mimochodem, na dnešek připadá osmnácté výročí vstupu ČR do EU.
    Žádost podala Klausova vláda 17. ledna 1996.
    Předal ji Klaus 23. ledna 1996 v Římě.
    Za ČR vedl jednání náměstek ministra zahraničních věcí Pavel Telička
    Evropská rada rozhodla o přijetí ČR a dalších devíti evropských států k 1. květnu 2004.
    V Česku proběhlo referendum od pátku 13. června do soboty 14. června 2003. Pro schválení smlouvy se vyslovilo 77,3 % hlasujících. Volební účast byla 55,2 %

    Já jsem tak šťastnej…

    1. Klause bych vynechala. Jako prezident všech občanů musel vyhovět většině. Ale silně zvedal obočí, osobně si vstup rozhodně nepřál.
      Modrá vlajka s hvězdičkama nad Hradem zavlála až s nástupem protibruselského Ovara.

      1. Já vím.
        Je štěstí, že nás EU přijala.
        Před rokem 2004 jsme lezli nazí po stromech a vydávali skřeky.
        Jedli jsme syrové maso a pářili se jako zvířata.
        Moudrá EU nám darovala oheň a fšude se rozklenula duha…

        1. Vzalo se to ode zdi ke zdi.
          Úplně stejně, jako v roce 48.
          Bourání pomníků, stavění nových, přejmenovávání ulic a náměstí, na to jsme kádři.
          A v Rusku holt i toho Stalina nechají někde stát. To se netrpí. Jedině poplivat a každý den, do zblbnutí. A klanět se Pravdě a Lásce , taky každý den a do zblbnutí.
          Myslím, že je to naše špecifikum. 🤮

        2. Hihi, jen jestli nebudem lézt po stromech nazí a vydávat skřeky hlady v nejbližší době…se stydím, že jsem chtěla do EU.

          1. Nestyďte se, Evropa do které nás lákali byla úplně jiná, takovou jakou jsme chtěli, jakmile se ustanovilo velení začalo to brát a fofrem obrátky.
            Dost jsme v 90tkách vandrovali po tom zbytku co jsme neviděli na vlastní oči a bylo to úplně jiné….. a všude

      2. No, ono je to poněkud jinak. On byl původně celkem velký eurohujer. Myslel si totiž v dobách, kdy jezdil do Davosu apod., že ho všude žerou a že v budoucí Unii jistě bude na nějakém veledůležitém postu. Což se pak rychle změnilo, když zahraniční kapitál vyžral tuhle zemi, takže Klaus začal s tím „euroskepticismem“. Za mě to u něj vždycky bylo jak z bajky o lišce a hroznech.

        1. Je to docela možné. Ale každý se nějak vyvíjí v čase. Já jsem si také před deseti lety myslela něco jiněho, než dneska.
          Za důležité považuji, že mu šlo o věc a nebyl populista. Což Ovar je.

          1. Jemu šlo rovnou o kult osobnosti. Stačí si vzpomenout na zakládající sjezd ODS a zvolení Klause předsedou za frenetického potlesku a skandování. Je to hlavně neskutečný ješita. Takže pro mě, i kdyby tvrdil cokoliv, je prostě z principu nevěrohodný. Ale samozřejmě jen můj názor, nikomu ho nevnucuji.

            1. Já také svůj názor nikomu nevnucuji. Ale to rozdělení republiky vystřihli s Mečiarem na 1*.
              Být to na Pithartovi, tak se fackujeme o pomlčku ještě dneska.
              Nebyla to jeho vina, že se během privatizace vynořili mazaní hajzlíci, kteří měli konexe a urvali co se dalo. Stalo se to prakticky všude. Asi se tomu nedá zabránit.
              Zločin je vždycky o krok před zákonem a zákony se tvořily prakticky na koleně.
              Holt krást / znárodňovat je jednodušší proces než vracet/ privatizovat a restituovat.
              ODSku položili kmotrové. Ale je otázka, jestli to mohl uhlídat. Asi né. Těch Řebíčků a Palounků ve špičatých botkách bylo prostě moc.

              1. Ale vždyť on stál u vzniku kmotrů (= později našich oligarchů, kterým se kdovíproč přezdívá podnikatelé, myšleno těch opravdu velkých). Neexistující nebo dávno mrtví sponzoři jeho strany, jeho těžká skleróza u soudu, když se alespoň něco zdánlivě prošetřovalo u soudu, jeho amnestie na konci druhého období ve funkci prezidenta a spousta jiných „přehmatů“.

                1. To nemohl sám uhlídat!
                  Stalo se to všude !
                  A těch oligarchů vyrobili jinde ještě daleko víc, než u nás.
                  Ona ta politika je asi strašně složitá věc.
                  Třeba mazaný Bém v tom uměl chodit, v tandemu s Mazánkem Janouškem dělal velkou neplechu. Ale mezi lidem byl určitě oblíbenější, než Klaus.
                  Každopádně Klaus by nikdy neoznačil paneláky za králikárny. Sám bydlel v paneláku. Né jako Havel v nóbl baráku na nábřeží s výhledem na Hradčana.
                  Havel byl elitáŕ, Klaus vůbec.

                2. Já také nemám pro Klause omluvu. Je jedním z nejvíc zodpovědných za rozkradení republiky, ODS s ním v čele stála u všech špatností.
                  A Lisabonská smlouva? Věřím, že Zeman ve staré formě (ne nyní) by ji nepodepsal.

                  1. No ten jeho americkej rádce jej ponoukal na to, aby dal privatizaci volnej průběh a jeho ješitnost to vydávala za svůj nápad a proto to tak dopadlo. Četla jsem studii, že kdyby tak nepospíchal a udělal to privatizaci řízenou tak to tak katastrofálně nedopadlo. No a protož cifršpionka jsem si to nechala projít hlavou ta studie měla hlavu i patu. Nemuselo tady být tak zle. Proto bych mu přála, aby za likvidaci českého průmyslu tady byl dost dlouho, /jako Madla/ a dočkal se doby, kdy se to bude „hodnotit“ NAOSTRO. A šel sedět jako tra prokurátorka>

  8. První máj má své kouzlo.

    Teď z jiného soudku, viděli jste tu debatu Rakušana s dětmi, prý skauty. To bylo tak otřesné, že nemohu jinak než prohlásit, že padesátá léta jsem prožil, ale jako malý kluk a vím z nich prd. Teď už vím co ten prd obnášel. Rakušan a spol. jsou fakt kreténi. Doporučuji shlédnout, vemte si ale sáček na zvracení.

    1. Podle mého názoru naplnil nejméně dvě skutkové podstaty a ČT jakbysmet.
      Že v tom mají pracky i skauti, mě nijak nepřekvapilo, protože ti mají na šíření nenávisti zřízen vlastní institut.

      Shlédl jsem to nalačno, takže sáček nebylo čím naplnit. Ale kufr se mi houpal.

        1. Tohle podle mne zcela jednoznačně naplňuje skutkovou podstatu trestného činu podle §355 trestního zákona, a to ve druhém odstavci písmeno b, s trestní sazbou odnětí svobody až na tři léta. Jak to ze zásady nedělám, mám sto chutí podat TO. Padni komu padni, ni?

      1. Slyšela jsem a dívat se nebudu ani s prázdným žaludkem. Ale my máme taky své zkušenosti s hloupými učiteli ve zdejší ZŠ, kde zblbli děcko z 5.třídy a to zase vyděsilo prvňáčky masovými hroby. Už to nedělají, kdo to vymyslel je prý tajné.

          1. Souhlas. Podstatně větší tonáž od výstupu legendární Dany D. Graduje to.
            Googlila jsem si MUDr Tomáše Rektora a tváři se jako přední dětský psychiatr a psycholog. Nejsem erudována v těchto oborech, avšak kromě vedení k nacismu a akceptaci fyzické likvidace jako řešení situace , neshledávám nic konstruktivního, čím by chtěl dětské duše uklidnit . Dle mého názoru non lege artis postup v přímém přenosu.
            Při žvanění Rakušana jsem si vybavila situaci, kdy Švejdar dobrovolně odešel z funkce a od sboru po hodině hovoru z očí do bulev.

  9. Tak jsem si tady přečetl, jak jsem byl mnohými psychologicky rozebrán. No, nic moc výsledek.
    Včera jsem byl na čarodkách.
    Tak jsem tam přišel, s chlapama si potřásl plotví, ženské ocucmul a všiml si, že jedna ženská si nevšimla mého příchodu. Kafrala tam s jinými.
    Tak jsem k ní přistoupil zezadu, ovinul se kolem ní jako chobotnice a jelikož je dost malinkatá, znemožnil jsem jí pohyb tělem. Ona znervózněla a pochopitelně chtěla vědět, kdo jí drží. Mohla ale akorát hýbat hlavou.
    Tak se pokusila jí ohlédnout doleva, tož jsem svou hlavou šel napravo. Když se ohlédla napravo, moje hlava byla vlevo. Furt nevěděla. A já jí pošeptal do uší: „Neboj, kotě, jestli tě něco tlačí zezadu, tak to jsou klíče v mé kapse“.
    Ona na to reagovala: „Nazdar, berrnarde, zase tě ráda vidím. “
    Pak jsme se náležitě přivítali zepředu, jelikož už jsem jí umožnil svobodný pohyb. Ona s tím neměla sebemenší problém, jelikož mě zná. Neměl s tím problém ani její manžel, který celou tuto scénu pozoroval z jednoho metru, jelikož on mě taky zná. Oba věděli, že možná na to jdu poněkud jinak, než většina lidí, ale že to rozhodně nemyslím špatně a že bych jí nikdy neublížil.

            1. Díky. Já si sem chodím odpočinout mezi zpřízněné duše.

              Je mi zle jen z titulků článků na mejnsrýmu, nechci, aby mi bylo zle ještě z nějakého místního machýrka. Je to vlastně až neuvěřitelné, jak nechutný berrnard dokáže být.

              1. On jistě najde vděčné posluchače jinde, tady ho prostě neuměli docenit, dobře nám tak.
                Jednoho hulváta, který nechápal principy zdvořilého společenského styku, jsem už vyhodil, a ten údajně nalezl azyl na Lacově mlýně. Tak třeba tam teď budou mít hulváty dva. Jo, abych nezapomněl: vyhodil jsem ještě jednoho – ten zase mermo mocí chtěl věšet Putina.

                A pak je na černé listině (moderně – blacklist) ještě několik výtečníků, kteří mou pozornost upoutali hysterickými a/nebo sprostými výkřiky s nulovou informační hodnotou. – Pikantní je, že jeden z nich své opičí skřeky adresoval právě našemu bývalému dřevorupci.

                Role admina je obtížná, ba přímo nelehká. Věru: člověk si má dávat pozor na to, co si přeje, aby se mu to náhodou nesplnilo (iba srandujem, nesťažujem sa).

                1. Mne osobně Berrnard vysloveně baví. Nebojí se čůrat proti větru, má gule a takových lidí si vážím. I když ví, že sklidí nadávky, tak si vždycky řekne to svoje.
                  A navíc v mnoha věcech s ním i souhlasím.
                  Myslím si, že v zájmu pestrosti názorů je Berrnard ozdobou tohoto webu. ( Jednou z ozdob, abych neurazila. 😉)

                  Kdo na tomto webu chce čůrat proti větru, musí dávat zatraceně dobrý pozor, aby jiným nechcal na boty.

                  Ozdobou tohoto webu berrnard nikdy nebyl, moje představy o zdobnosti jsou zcela odlišné, proto jsem ho taky tenkrát vyhodil; a když požádal, vzal jsem ho zpět. To jsem udělal právě s ohledem na svobodu slova, ze které mi berrnard nedávno chtěl dělat školení, vůči mně hulvátství par excelence. – Na mně se dá i dříví štípat, ale jen tak dlouho, dokud to dovolím.

                  Tedy znovu: smazat vysírače a/nebo hulváta není cenzura; to je současně vzkaz pro všechny pytlíky, kteří to kdy zkoušeli nebo chtěli by zkoušet. – Není problém koupit si doménu a ve WordPressu si napsat svůj vlastní web. Mně to trvalo asi týden; když to zvládnu já, může každý.

                  To je asi tak všechno, co jsem k tomu chtěl.

                  Zakladatel

                  1. Mám zkušenost z jiného diskusního fóra, kam chodil také podobný výstředník. Vždy, když už to nešlo dál a on uraženě odešel, našla se nějaká dobrá duše, která se začala starat, pročpak asi nechodí a on vyskočil jak čertík z krabičky. Vždyť jen na to čekal!
                    On Berrnard byl rád středem pozornosti, přišel, rozbalil to, schválně napsal věci,u kterých si byl jistý s nesouhlasem většiny. A lidé mu na to skočili, začali to rozebírat, nesouhlasili, vysvětlovali, argumentovali, některé dámy si libovaly, jak je rázný, jak to dovede se ženskými :-), A Berrnard se vesele smál, zase to dokázal.
                    Na to neplatí nic, jen to buď strpět anebo to utnout.
                    Jak píše Alef, , každý má možnost založit si svůj blog a tam B. pozvat.

            2. Mi tu bude chybět. Ten jeho jednoduchý anglosaský pohled na svět střihnutý vyvoleným národem to tu hezky kořenil. A komenty zejména těch zdejších intelektuálních gigantů, kteří s ním z výšky svého majestátu nedokázali nalézt společnou komunikační rovinu, byly zábavné neméně. Za mne škoda. No holt zakladatel rozhodl, tak to tak je.

    1. Víte, Bernarde, to (už je to řada let), jsem takto nenápadně zezadu přistoupil ke své dávné dlouho neviděné přítelkyni, když si něco prohlížela ve výkladní skříni, a zafuněl jsem jí zlehka za krk, což jsem jí kdysi v některých chvílích dělával. Ani se necukla, ani neotočila, jen řekla: „Nazdar. Ty jsi pořád stejně blbej“.

  10. První máj…
    Z dětství si vzpomínám jen na pěkné věci. Bylo hezky, maminka mě vzala do průvodu, lidé z její práce se shromáždili před nemocnicí, nějaký pan doktor mě vzal na ramena, dostala jsem mávátko jako kytičku nebo balonek, všude bylo plno barev, hrála hudba… a když jsme došli k Václaváku, tak nějak jsme se odpojily a šly s maminkou domů. Byly mi tak čtyři roky. Jo a po cestě byly stánky a v nich prodávali párky! 🙂
    Jednou asi rodiče chtěli být na chatě, tak šli do průvodu v místě, ale to nebylo tak pěkné a pro rodiče asi svízelné. Na vsi byl každý pod drobnohledem místních partajníků, nedalo se zmizet, museli jsme dojít až na konec, vyslechnout projev atd. Mám z toho jen vzpomínku, jak náš soused z ulice zpívá (asi Internacionálu, domýšlím si dnes). Myslím, že si to naši už nezopakovali. 🙂
    Hlavními třídami nejezdila doprava. V rádiu se nevysílaly běžné pořady, od rána hrála dechovka a reportéři nadšeně hlásili zprávy z různých míst a v Praze pak také od tribuny, kde seděli představitelé státu.
    https://www.youtube.com/watch?v=rsGat7Ruw4k
    Se školou v průvodě – to si nepamatuji.
    Za to pak v šestnácti, randění na Petříně a pusa u sochy Máchy (to byla tehdy skoro povinnost)! 🙂
    V osmdesátých letech už průvody nebyly tak povinné a hlídané. Ovšem záleželo na podniku. V místě, kde jsem tehdy dělala, chodili do průvodu jen ti, co dělali kariéru, nás, obyčejné, nechávali na pokoji.
    V 90. letech jsme jezdili s partou na týdenní dovolenou a večer, když děti spaly, jsme připravovali různé zábavičky, jednou taky „první máj“. Měli jsme pionýrské šátky, prapor a zpívali jsme – zajímavé, jak ty písně utkvěly v hlavě, text jsme znali všichni, a i když to byla legrace, bylo to i takové povzdechnutí. (Rudé šátky na slunci hoří jako rozkvetlý, vlčí mák a po celém kraji letí píseň, za skřivánkem vzůru do oblak. Je to píseň šťastného mládí…).
    Jaká vzpomínka utkví v hlavě dnešní mladé generaci?

    1. Mám to podobně.
      Na ty dětské vzpomínám rád i proto, že táta dělal v reklamě a já se několikrát svezl na alegorickém vozu. Mávali jsme na lidi a oni na nás a tak nějak měli všichni dobrou náladu.
      Na ZDŠ jsme si dělali mávátka sami, bo ta erární se musela vracet nepoškozená 🙂 Takže při výtvarce kroužek kartonu, omotali jsme to barevnými krepáky a nakonec přidělali krepákové fangle. Asi do osmičky nás to bavilo – jak výroba, tak mávání v průvodu. Pak už jsme koukali, jak zdrhnout.
      A na SŠ (maturoval jsem 1980) jsme do průvodu chodit nemuseli. Jak to škola zařídila, netuším.
      Ještě jsme byli párkrát s dětmi, protože je to hrozně bavilo. A po plyšáku už jsme měli jiné starosti.

      Všechny dobré/hezké tradice spolehlivě zničila komercializace.

      1. Jo,ty budovatelské písně byly hezké,Pochod demokratické mládeže Praha je krásná ,od rána se to linulo z rádia a člověk se dal radostně do pochodu.

        1. Tedy nerad bych byl v opozici za každou cenu, ale první máj za minulého režimu nebyl ničím jiným, než pořádným vopruzem.
          Včetně toho budíčku se šílenou dechovkou.

          1. Minulý režim byl 40 let tohle že byl opruz nejde generalizovat. Lidi šli do průvodu pak na trhy a večer na veselici nahrazovalo to náboženské pouti a byla zábava. Až za normalizace se to zvrhlo lidem chybělo to nadšení

            1. „Tojejedno“a Alena sem napsali, jak se žilo za první republiky.
              Mně otevřela oči babička, když mi vyprávěla, jak začínali s dědou za Krize v kamarádově garáži. Oba VŠ, ale holt patřili mezi ty „neúspěšné“. Přitom oba pracovali na plný úvazek a PŘESTO si nevydělali na bydlení. Když byla babča v šestém měsíci, tak ji vyrazili z práce, protože její buben rušil estetické kruhy zákazníků.
              No, a pak nás srovnali do latě babčini rakouští a západoněmečtí bráchové. Na naše remcání proti komančům a socíku odpověděli krátkou přednáškou o tom, jak se SKUTEČNĚ žije obyčejným Rakušákům a Němcům, již jeden z nich uvedl „Vy volové, držte hubu a buďte rádi, že máte, co máte“. Bylo to v r. 1985.

              Pro mne ty první máje skutečně měly hlubší význam.

            2. Navíc bych připodotkla, že kdo pocházel z chudých poměrů, bydlel v Praze, v 60.-80. letech nevlezl do partaje a tím pádem se ani nehnal po kariéře, měl celkem i na prvního máje pokoj (v padesátkách to bylo tužší i zde).

            1. Pochod rudých námořníků nebo to kamarádi je to mladí kterému teď fandí svět, dnes by se řeklo ageismus,jo byly písně

              1. To zní zpěv a smích náš po kraji zní v každý směr i kout tam kde se kosy blýskají a kde zvís ocel kout
                to bylo též pěkné

                1. Lidé jsou různí mně se ten budíček s dechovkou líbil ty písně i že do průvodu se šlo na 9 takže si člověk mohl pospat déle než do práce plus byl volný den člověk nemusel smrdět v práci do 4

                  1. Já jsem se zase těšila na lampionový průvod. Vůbec jsem nechápala, proč měl otec, když mi vyráběl elektrický lampión, takový zapšklý výraz.
                    Na 1. máje vždycky sdělil matce, že jdeme do průvodu. Ta něco tušila, ale neměla důkaz.
                    Potom se jelo do Motola k rybníku, otec vyndal z kapes zimníku modré trenýrky, se sestrou jsme se převlékly a hup tam.
                    Voda byla ledová, o pět let mladší sestra lehce promodralá, ale byla to pěkná tradice a neskončilo to snad ani lehkým nachlazením. 😀

                    1. Teda nevím jak u vás, ale u nás nahoře v Břevnově býval lampionový průvod 7. listopadu, na výročí VŘSR. Na prvního máje nikdy.

                    2. Favorite, na lampionový průvod jsem šla se školou.
                      Na 1. máje s otcem do Motola k rybníku.
                      Bylo to pěkně vyvážené. 😢

                2. Re: Gaia

                  Tak zrovna z této vypalovačky jsem měl doslova kopřivku.
                  U nás se nesmál nikdo a zpíval jenom Karel Gott z rádyja.

                3. Tohle musím uvést na pravou míru, jinak nelze.

                  Zní zpěv a smích náš po kraji
                  zní v každý směr i kout
                  tam kde se kosy blýskaji
                  a kde zříš ocel kout
                  Ref.:
                  Jen rozezvuč se ještě víc
                  a rozezpívej z plných plic
                  ty země, která rodíš lid
                  jenž kráčí slunci vstříc

                  Tuhle píseň nás v 6. třídě učil náš třídní (kromě mnoha jiných, méně budovatelských). Matika, tělocvik a hudební výchova. Zpíval ve Sboru moravských učitelů. Po osmašedesátém ho ze školy vyhodili za politiku.

                  Ta naivně budovatelská píseň mi mého milovaného učitele vždycky připomene.

                  1. My jsme měli na zpěv učitele z Jugoslávie. Chodil v propáleném svetru, trochu páchnul a učil i ruštinu. Česky mluvil velice špatně.
                    Když někdo neuměl slovíčka, tak mu nadával.
                    “ Vy góvno, ja v desať góda užé zo samopalom sdélal na fašista ta ta ta ta.
                    Ve škole dlouho nepobyl. 😀

                  2. Re: Zakladatel

                    Za mého dětství se kosy už dávno neblýskaly, kromě té mojí, když jsem šel dvakrát denně futrovat králíky.
                    A co se týká „koutění ocele“ – když vás v noci budí randál z hutě, případně z kovárny, kde mlátí největší evropský buchar, anebo vám k nočnímu čtení střídavě svítí odpichovaná ocel a koks vytlačovaný z baterie, díváte se na to budovatelské nadšení kapánek jinak.

                    Je to velmi podobné, jako se dívají technici a zemědělci na zelené eko-soudruhy, kteří ochraňují žáby, sázejí slunečníky a doporučují vyzabíjet všechny krávy světa.

                    1. Re: Zakladatel

                      „Vy jste asi můj příspěvek nedočetl do konce…“

                      Právě že dočetl.
                      Vám připomene budovatelská koleda učitele, mně připomene dvounohou krávu, která tyto hity doslova žrala a otravovala mne s nimi, kudy chodila.
                      Kdo chtěl na ZDŠ ze zpěvu jedničku, musel chodit do školního pěveckého sboru, kterýžto s těmito hity vystupoval při každé nevhodné příležitosti.
                      Což mne, coby potomka papírových nacistů, velmi konsternovalo, iritovalo a deprimovalo.

      2. No jen jestli to není tím, že my jsme se dokázali pobavit a bavit vlastními silami a nepotřebovali jsme někoho, aby nás bavil nebo nám bavení dirigoval. To dělá hodně a taky ta muzika k tomu, tancovalo se zpívalo a jak ? ČESKY, národní a pod. Ono zpívat si se špatně artikulujícími „umělci“ po angluicku moc chuti do zpěvu nedá a k zábavě taky není. Nebo ječet a dupat přitom jako paviání, taky žádná zábava není

        1. Zpívaly se lidové písně (ne budovatelské) a uměli je všichni, protože kdo se je nenaučil doma, tak je znal ze školy, kde se zpívalo!
          Pamatuji si, jak se jednou zcela cizí lidé sešli na rekreaci ROH večer u ohně a porozuměli si právě přes lidové písně, byl tam najednou souzvuk duší, lidé byli šťastni. I já coby dítě jsem to tak cítila.

    2. Jako dítě jsem první máje měl rád. Slavnostní nálada, sborový zpěv Internacionály a Písně práce fakt na člověka zapůsobil.
      Se školou jsme pak na druhém stupni běžně chodili z Břevnova na Václavské náměstí (organizovaně) a domů už volně po skupinkách. Nikomu to nepřišlo daleko. Nevím, jestli by to dnešní děti vůbec ušly a jestli by se ony i rodiče neplašili, jak strašně daleko to je a co to vůbec škola po chudinkách dětech chce.

      Nejlepší první máj jsme ovšem zažili ’68. Šli jsme tehdy celá třída (střední škola) kolem tribuny na Příkopech dvakrát. Dobrovolně, z čistého nadšení.

      1. Z Břevnova na Výclavák chodila maminka pěšo, aby ušetřila na sváču…..
        A taky se chodilo na rybnik na Břve ☺

  11. proc si lide volili po valce spatnou stranu ?

    protoze si pamatovali jak to bylo pred valkou
    ———
    Jak se žilo chudákům za první republiky. Neidealizujme si dobu, bylo to hrozné

    Československo vlastně vzniklo v té nejhorší možné době. Po vyčerpávající válce, kdy pole ležela několik let ladem, nebylo k sehnání žádné jídlo. Mouka byla na příděl, brambory se staly vzácností a masem se tak šetřilo, že se nesmělo tři dny v týdnu jíst ani prodávat. Situace se vracela do normálu jen velmi pomalu.

    Kdo očekával, že nová vláda učiní přes noc zázraky, byl samozřejmě zklamán. Kde nebylo z čeho brát, nebylo ani co rozdávat. Stát si vzal pod kontrolu distribuci potravin a případné nadbytky zabavoval ve prospěch potřebných. Došlápl si na překupníky a šmelináře, přičemž shovívavě toleroval hladové demonstrace dělníků, pri kterých často docházelo k násilným výtržnostem. Na pražském Žižkově spolek Černá ruka zabavoval boháčům prázdné byty a stěhoval do nich chudáky bez domova. Kde byl zákon krátký, tam si lid dopomohl sám.
    https://www.dotyk.cz/magazin/zivot-za-prvni-republiky-30000428.html

    1. Moje matka se celý život pyšnila tím, že vyrůstala na Vinohradech ve vile! Ale, bydleli tam ve vlhkém suterénu, babička dělala paní domácí služku (uklízela, prala), dědeček se po návratu z práce staral ještě domácím o zahradu.
      Topili jen v kuchyňských kamnech při vaření, v pokoji měli v zimě i rampouchy. Žili jako chudina ve vile.
      Ve válce to skončilo, prarodiče se odstěhovali do nájemního bytu a babička dostala práci v tiskárně. Tam už to bylo od-do, žádná poroučející panička, a po roce 48 najednou se z babičky stala vážená pracovnice- byla dříč, dělnice, nic politického. Koncem 50. let dostávala v práci rekreace ROH, párkrát mě sebou vzala (to bylo před válkou nemyslitelné, služka a dovolenou?), měla plat (před tím dělala zadarmo, jen za byt). Co pro ni bylo lepší?

    2. První republika byla zednářský projekt, výmysl amerických a francouzských zednářů, který sloužil jejich geopolitickým zájmům, a v zásadě francouzský protektorát. Patriotismus normálních občanů byl určitě většinou autentický, ale stačí si třeba projet seznam majitelů slavných vil, kterými se chlubí meziválečná architektura, a pochopíme, že Slovani tu rozhodně hlavní slovo neměli.

    3. Já tu taky napíšu pár řádků pokud můžu. Ohledně prvního máje si toho moc jako husákovo dítě a ještě z vesnice nepamatuju. Spíš jen to jak jsme se na učňáku snažili vykroutit z toho abych nenesl transparent, protože ten se musel vrátit a tak nehrozilo zdrhnout dřív. A ohledně života dřív, když jsem byl menší ale i větší chodívával se za mnou vypovídat jeden soused už v důchodu. Na okraj Ať mi bylo 12 nebo i pak 21 vždycky mně oslovoval Petřičku. Vždycky jsem pro to měl pochopení protože pro něj jsem zkrátka byl o hodně moc mladší. Vždycky rád zapředl rozhovor co to dělám, jaký má být výsledek a snažil se poradit, jako zkušenější. A tak se třeba stalo že jsem půlhodinku házel lopatou, nebo plel chodníky a on do toho začal povídat. Velice často to bylo o tom, abychom si vážili toho jak se máme teď( Zemřel někdy před 8mi lety) protože, a následovaly jeho autentické prožitky z dětství, tzn třicátá léta. Někdy v tu chvíli už to člověku přišlo jako no dobře to jste už říkal, já už bych fakt potřeboval s tou lopatou házet, ale hodně věcí jsem si zapamatoval. Nemyslím si, že by lhal, bylo to takové to předání vzkazu příštím generacím, lidé bděte.A mnohé na tom bude. Člověk si začne vážit věcí teprve až tehdy, kdy je ztratí.

    4. Jsem dítko ze 62 roku a otec emigrant z Řecka, jako 14. letý byl neoficiálně adoptovaný starším bezdětným párem. Paní Slívová byla 6x těhotná a pokaždé, když ji rostl břich dostala od svého pána, bohužel lékaře, nějakou těžkou práci. Potratila a říkala nám, že dnešní doba myslí na těhotné ženy, že je chrání, aby dítko na svět přivedly. Tenkrát jsme to moc se sestrou nechápaly, zemřela poměrně brzo, ještě jsme byly na základce.
      Asi nemusím psát, že ten lékař měl německé jméno. Oni prakticky všichni z těch vyšších kruhů nebyli Slované.
      Před několika léty jsem viděla slovenský dokument o 2.světové válce a tam řekli, že když deportovali Židy z nějakého města, jméno jsem si nezapamatovala, nezůstal tam jediný právník ani lékař. Prostě oni měli celou administrativu pro sebe. Mimochodem, jedna z těch přeživších řekla, že to byly pracovní tábory, žila v Izraeli.

      A v jedné diskuzi o Ukrajině padlo, že Viktorka Nulandová je Ukrajinka, tak jsem vlítla na wiki, česky není, ale překládač umí přeložit a je po tatínkovi ukrajinská Židovka.
      Victoria Nuland se narodila v roce 1961 Sherwinovi B. Nulandovi , chirurgovi narozenému ukrajinským židovským přistěhovalcům [7] a křesťanské matce Rhoně McKhannové. [8] Vystudovala Choate Rosemary Hall v roce 1979. [9] V roce 1983 získala bakalářský titul na Brown University , kde studovala ruskou literaturu, politologii a historii.
      Sloužila jako nerezidentka v programu zahraniční politiky v Brookings Institution [5] a hlavní poradkyně ve skupině Albright Stonebridge Group . [6]
      Od roku 1993 do roku 1996, během Billa Clintona , byla Nulandová náčelnicí štábu náměstka ministra zahraničí Strobe Talbotta , než se přesunula do funkce zástupce ředitele pro Sovětského svazu záležitosti [11] V letech 2003 až 2005 Nulandová sloužila jako hlavní zástupkyně zahraničního poradce viceprezidenta Dicka Cheneyho , která měla vlivnou roli během války v Iráku.
      Záznam telefonátu mezi Nulandovou a americkým velvyslancem na Ukrajině Geoffrey Pyattem z 28. ledna 2014. Nulandová Pyattovi řekla, že Arsenij Jaceňuk by se měl stát příštím premiérem Ukrajiny, zatímco Vitali Kličko a Oleh Tyahnybok by měli zůstat mimo vládu. Pyatt řekl, že dalším krokem by mělo být, aby Nuland zavolala Kličkovi, který byl zvyklý být „top pes“.

  12. Hradní Kašpar , jako obvykle, znova roz..bal co se roz..bat dalo. Vyzval a podpořil ke kandidatuře na prezidenta Středulu. Jestli tu, ještě zbyl někdo, kdo toho ješitného, egomaniákálního ožralce neprokoukl, tak myslím nyní má poslední možnost. Nikdy nic nedělal pro dobro druhých, národa, této země. Vždy si jen znova a znova potvrzoval své ego. Ano, někdy se to samozřejmě překrývalo. Podporou Středuly nejde samozřejmě o nic jiného, než oslabit Babiše. První, kdo to pochopil, byl Kalda. Také okamžitě Středulu podpořil. Kovaný pravičák podporuje levičáckého odborového bafuňáře- Boží zázrak on-line.

    1. Víte, Mandalane, také nesouhlasím s některými posledními činy našeho presidenta, se Středulou máte pravdu, ale proč k tomu používat slovník lůzy? Paroubek = Jyyrka; Zeman = ožralec; a…?

        1. Slovník lůzy? To je asi střelba do vlastní nohy, ne? Já jsem lůza, takže tak mluvím. Havel- gauner a agent CIA, Klaus – zloděj, Zeman- ožralec. Mám používat eufemismy? Ok. Havel- ve jménu civilizace, pracovník cizích služeb. Klaus – přemisťovatel národního majetku do rukou volného trhu a nadnárodního vlastnictví. Zeman- milovník fermentovaných a destilovaných nápojů se silně rozvinutým smyslem pro jejich nadúměrnou konzumaci. Je to lepší?

          1. Ne, napište, co udělali špatně, ale nemusíte k tomu používat urážky 4. cenové, těch je jinde v diskusích dost, právě proto ráda chodím sem, kde se argumentuje, ale neuráží.

    2. Pro tátu pracujícího lidu je to od Ovara Ovaroviče polibek smrti. 😀
      Ten populista , bez názoru na cokoli, by za vtipný bonmot prodal i vlastní babičku do hanbince.
      Už jeho nástup je založený na lži.
      Na Letné tvrdil, že počet vysokoškoláků v ČSSR je menší než v Nepálu. A ze technologicky jsme na úrovni Alžíru anebo Peru.
      Jistě, bylo to pro dobrou věc. Ale byla to lež ako sfiňa. 🤮
      ( Přesto jsem ho ve druhém kole skřípajíc zuby volila, protože Drahouš byl ještě děsivější. 😢)

      1. Tak, tak. Za posledních 33 let jsme vybírali jen z menšího zla. Bylo to jako přechod z bláta do louže. Netřeba o tom diskutovat. Výsledek mluví za vše.

      2. Dodnes si myslím, že řada zaměstnanců někdejšího Prognostického ústavu byla zároveň na výplatní pásce západních tajných služeb. A jejich hlavním úkolem bylo soudruhům z ÚV sdělit, že stávající ekonomický systém jde do kopru a nelze jej jakýmkoli způsobem zreformovat (že to jde, viz třeba Čína; a zřejmě to ani není jediný fungující systém, viz třeba zničená Jugoslávie).

        1. Jugoslávie neměla zájem na privatizaci. Oni dělali reformy dříve, byly jsme tam se sestrou v 84. roku a to zrovna už ty reformy byly v běhu. Vezly jsme potraviny, sýry, konzervy. Bylo tam jak po výbuchu. Vůbec nevím co těmi reformami chtěli docílit, zda museli splácet dluhy.
          Nebýt pádu východního bloku, nebylo by války. A hodně tam dělali rozbroje Němci, dokonce někdo řekl názor, že to byla pomsta za porážku Hitlerovy armády.
          Něco na tom bude, když po Praze údajně chodí imbecilové s americkými vlajkami a říkají, že nás osvobodili…https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/konvoj-svobody-americka-ambasada-praha-vlajka.A220429_112422_domaci_misl

    3. Ja nevim, ale ja tyhle odborare vubec nemusim.

      Kral hulvatu – Falbr – spolupracovnik StB, KSC
      Milicionar !!! – Stech, KSC
      Skromach – nastesti „jenom“ KSC

      O Stredulovi moc nevim, az na par kratkych rozhovoru, ale nic dobreho od nej necekam.

      Jinak si myslim, ze Zeman i Kalda Stredulu na hrad nechteji. Prece dobre vedi, co u lidi prave jejich doporuceni znamena.

    4. Neznám žádného ožralce, který by se dožil takového věku.
      Měl by jste méně používat slovník některých televizních odborníků. Né vše co poslední dobou dělá se mi líbí, ale pokud je pravda, že mu vyhrožují zabitím dcery, tak to i chápu.
      A dceru mu určitě nechce zabít Lojza z Horní dolní, ten nemá takové možnosti.

  13. Zprávička z AK

    Ruské rakety zasáhly 7 trakčních stanic na západní a střední Ukrajině
    ▪️Zdolbunovova trakce
    ▪️Kazatin-2
    ▪️Krasnoe
    ▪️Podolská-Tupik
    ▪️Sknilov
    ▪️Slavuta
    ▪️Fastov

    Zdá se, že Ivan si našel novou zábavnou hru. A Vasilovi dávkuje svou meducínu velice pečlivě, co se týká místa a času.
    Soudruzi s dodávkami těžkých zbraňových systémů to nebudou mít jednoduché.

    1. Soudruh Bidet, zdá se, změnil však cíl. Dříve to bylo do posledního Ukrajince, nyní to vypadá do posledního čelavěka.

  14. Večerní svodka JP

    Opět proběhla výměna mezi VSU, bombardující ruské území v Kurské oblasti a RA, která střílela na čtyři místa mimo frontové oblasti – Jambolský, Šostkenský a Gluchovský okres.
    Charkov – VSU nadále útočí na ves Russkaja Lozovaja. Kamyševacha – tvrdé střety. Ukrové se vzdávají, v zajetí je jich asi 4 000. Mrtvých je asi 20 000.
    Popasnaja – JZ města se uklízí.
    Avdějevka – těžké boje s VSU, opět hlavně dělostřelci.
    Velika Novosjolka, Veliko Orjechovo – pokračující dělostřelecké souboje,

    1. Dneska jsem projížděl, Targusi, Ostrovem nad Ohří a ten má prej asi tak 20 000 obyvatel … je mi z toho smutno, když uvážím věk a nesplněný tužby těch kluků a jejich blízkých, který do toho mlejnku spadli úplně bez jejich přičinění … a na začátku (=jako u nás) taky byli fialovýrakušani, černocký, hišlerové, fišerové … to bude tolik nenávisti až za hrob … to se takhle nikdy nevyřeší, bohužel…

      1. Příteli blbíši, když jste vjížděl do města co bylo na tabuli? OSTROV. A při výjezdu totéž, jen přeškrtnuté. Ovšem uklidní Vás, že nádraží se jmenuje Ostrov nad Ohří a pošta také. A hned si uvědomíte, že jste v té zvláštní zemi jmenující se Česko.

        1. … to dobře vím, příteli, ale jiní třeba znaj Ostrov nad Oslavou, u Macochy, u Lanškrouna a vím já jakej ještě, jenže tam já neprojížděl! Tak aby nebylo mejlky, radši pro jistotu jsem použil starej název. A taky hádám, že tudyma musíte projíždět ze severu za dcerou do Sokolova, žejo?.

          1. Milý příteli, nespekulujte. Někdy to jde dobře, jindy ale ne. Nemluvě o tom, že Ostrovem se již drahně let neprojíždí, ale Ostrov se objíždí 🙂
            Máte pravdu, psal jsem to spíš jako osvětu a ukázku naší podivné doby, kdy se jedna a tatáž obec může jmenovat i jinak. Podobně je na tom Planá. Holt to místní vědmové (od slova vědmy) dostali svobodně do rukou. A my skeptici víme jak to dopadá.

      2. Re: blbíš

        Já mám taky nesplněné tužby a serou na mě úplně všici.

        Kromě toho třináctka (nová silnice KV – Most) jde mimo centrum.

        1. nám jájíkům je hej, my alespoň ještě žijeme a naše děti a vnoučata taky, ale tem rodičům těch kluků, co nic nikomu neudělali a provinili se podobně jako my, když ani toho jejich „fialu“ nevolili, těm musí bejt strašně, ani představit si to neumím!.

  15. A ze vraj slovania boli krvilacnymi …

    „Za vlády Jindřicha VIII. (1509-1547) bylo v Anglii popraveno 72 tisíc lidí (asi 2,5 % z celkového počtu obyvatel země!), podle anglického kronikáře Raphaela Holinsheda († 1580), včetně „za tuláctví a žebrání“, a za královny Alžběty I. (1568-1603) – 89 tisíc lidí za totéž a také za vybírání almužen bez povolení úřadů

    Vůbec lze středověkou Anglii bez nadsázky nazvat zemí trestu smrti. V Anglii 15. století mohli být lidé popraveni za 80 druhů zločinů. Mezi nimi kromě jiného: Urážka korunovaných osob, rouhání, krádež krávy, svádění jeptišky a tajný vstup do královského paláce v noci. Způsoby poprav se navíc lišily ve své rozmanitosti – zločinci byli věšeni, čtvrceni, kucháni (a to byl jen jeden typ popravy, ani si nedovedu představit, jak to dělali), setnuti, rozdrceni, vpleteni do kol, upáleni na hranici, nasazeni na kůl a věšeni za žebro .

    Do 17. století se seznam rozšířil na 200. Mohli být popraveni prakticky za cokoli. Za závažné zločiny i za každou maličkost. Za to, že byl člověk ozbrojený nebo převlečený v cizím lese, za kácení stromů, zabíjení dobytka, za bigamii, za kapesní krádeže přesahující hodnotu 1 šilinku.

    Byli popravováni za krádež ovce, králíka atd., katolicismus, čarodějnictví, cizoložství, pobírání námořnického důchodu na falešné doklady, vydávání se za pacienta v pečovatelském domě, za poškození londýnských a westminsterských mostů, za trávení času s cikány, za vzpouru, za zničení strojů atd.

    Začátkem 19. století byl seznam rozšířen a doveden k počtu 225 přestupků, za které mohli přijít i o život. I když pak byl trest smrti nahrazován těžkou prací v koloniích, protože rostoucí impérium potřebovalo otroky zdarma.

    https://outsidermedia.cz/vyznani-byvale-anglofilky-1-cast-2/

      1. Nevím jak u nás, ale car Ivan nechal (prý) popravit 8500 poddaných a vysloužil si za to přízvisko „Hrozný“

        1. nekde jsem cetl, ze se vyznam slova „hrozny“ za tech par stoleti posunul.
          Pry to v te dobe znamenalo, silny, opevneny, a tak podobne.

    1. Re: bosorečka

      Na dělný lid jusí být přísnost, to je stará věc. Podívejte se, jak to tu dnes vypadá, když zrušili čtvrcení a kuchání zaživa.
      Před pár lety jsem na toto téma napsal hezký příběh. Najde te ho na ACZ, kdybyste měla tu touhu…

    2. Ráda se koukám na dokumenty a byly jednou ze Skotska. Krásný ostrov a pak příšla příšerná věc, nějaký warlord prostě chtěl ten ostrov neobydlený a tuším v 18.století ty lidi odtamad vyhnal, pochopitelně ne do Anglie, ale museli padat do zámořských zemí pod anglickou správou.
      Všichni.
      Dříve a nevím zda před revolucí či ktrátce po ní, bylo v TV hodně filmů zabývajících se touto pochmurnou dobou. Ti chudí lidé neměli vůbec žádných práv, nikoho nezajímalo, že mají matku, sourozence, otec po těžké práci už většinou nežil či byl invalida. A tam byla vyprávěná historie rodin, které věděly, že jejich děd pocházel odněkud z Anglie, ale nevěděli jak dopadli jeho příbuzní. Prostě kluka chytili, řekli, že kradl a šup na loď do podpalubí a už nikdy rodinu neviděl.

  16. Sdílím:
    NĚCO SE MUSELO STÁT
    Napřed se rozsypala pevná hráz míru a socialismu, po něm i sám hrázný, Sovětský svaz.
    Táborníci míru a socialismu najednou neměli s kým na věčné časy a nikdy jinak, tak šli každý jinak, zejména pak úplně opačně, tj. z východu na Západ. Protože tak je to správné, revoluce je otáčení, tak jsme se otočili. Někdo méně, někdo víc, každý podle toho, u čeho při revoluci seděl.
    Tak se ze zapálených budovatelů socialismu stali draví budovatelé kapitalismu.
    Dosavadní západní kapitalisté zůstali kapitalisty a bratrsky a nezištně pomáhali národům vyvlečeným ze socialistického jha, vydrancovat továrny, banky, elektrárny, vodovody, pole a lesy.
    Protože tak je to správné, každému, co si ukradne!
    Už se zdálo, že když skončila studená válka, nastane všeobecný blahobyt.
    Že, jak po Ghándím reprodukoval Václav Havel, pravda a láska zvítězí nad lží
    a nenávistí.
    Pokud jde o lásku, ta u nás zvítězila hned po Listopadu. Otevřely se nevěstince, šlapky vyrazily do ulic, láska kvetla i na parkovištích kamiónů.
    Pravda se měnila podle výsledků voleb a dospěla až tak daleko, že je normální lhát.
    Dnes má například pravdu premiér, který prohrál ve volbách, a nemá pravdu bývalý premiér, který ve volbách vyhrál.
    Něco se muselo stát, že svět začal blbnout.
    Miloš Zeman najednou nikoho neuráží, jde na ruku vládě, kterou nechtěl, Fialovi podepíše i to, co by normálně nechtěl ani číst.
    Synové a vnuci hrdinů Velké vlastenecké války proti sobě střílejí na ukrajinských
    polích a v ukrajinských městech.
    Američanům vládne stařičký pán padající na schodech do letadla, což se nepovedlo ani stařičkému Brežněvovi.
    Stejně jako kdysi Brežněv, i tento pán je mírumilovný a nechce vládnout světu.
    Něco se muselo stát,
    že po staletích bez moru na celý svět udeřila smrtelná rána covidová,
    že se Češi spojili s Němci proti Rusům, že máme povolené zprávy ze Západu a zakázané zprávy z Východu, že po třiceti letech od osvobozující revoluce si zase nesmíme myslet, natož pak říkat něco jiného, než představitelé Pětipěstní Národní fronty s vedoucí silou ODS.
    Něco se muselo stát,
    že proti Rusku potlačujícímu FAŠISMUS na Ukrajině všichni spílají a naopak těm fašistům pomáhají, když je to mezinárodně již od konce druhé světové války zakázané!!!
    Něco se muselo stát,
    že nikomu nevadí oslavy SS jednotek v Litvě, Estonsku, Ukrajině a pod.
    Oslavují se SS vrazi a Ukrajinskému super vrahovi Banderovi postavíme v Praze
    pomník za všechny vraždy nevinný a necháme odstranit sochy opravdových našich osvoboditelů !!!
    Něco se muselo stát,
    že oslavujeme naše osvoboditele z USA, kteří nám ke konci války vybombardovali komplet těžký průmysl, vybombardovali naše města. Vykradli historické předměty, sila s obilím, sklady textilu a co nemohli odvézt, to zničili.
    Po jejich OSVOBOZUJÍCÍ ČINNOSTI TU ZŮSTALO VÍCE NEŽ 26 TISÍC MRTVÝCH OBČANŮ A DĚTÍ.
    Toto jejich osvobození nás stálo více než čtvrtinu zlatého pokladu uloženého v přátelské Anglii. Další více než čtvrtinu si ponechala Anglie a ještě si nechala od naší republiky zaplatit každý náboj, bombu, uniformu, stravu, kapesné, jež utratila za vojenskou pomoc při obraně jejich Anglie.
    Jen pro úplnost – u nás padlo při osvobození naší vlasti 112 opilých USA vojáků.
    V boji žádný.
    Něco se muselo stát, že když už se zdálo, že nám bude líp, začalo nám být hůř.
    A ještě nám hůř bude!
    Kdybych byl katolík, zvolal bych: „Je to trest boží
    za rozežranost a přežranost.
    Za jahody v zimě, za asfalt na lesních stezkách,
    za podnikatelské baroko,
    za sto televizních stanic,
    za rodiny bez manželství a
    za děti bez tatínků,
    za tři a více pohlaví,
    za internet nacpaný takovými moudrostmi, jaké bych nenapsal ani já…“
    Stalo se však něco horšího.
    Začali jsme věřit v demokracii.
    Začali jsme myslet, že na celém světě zvítězí ve volbách jen ti nejhodnější,
    nejslušnější, nejmoudřejší.
    Začali jsme si myslet, že v politice nejde o peníze.
    Začali jsme si myslet, že už není středověk, takže nebude povoleno zabíjení ani ve válce.
    Jenže, už Jan Werich říkal:
    Středověk je střed věků, proto se pořád posunuje dopředu…

    1. Hegel vám odpovídá zákonem negace negace. Ten zákon stále platí, jen nevíme jaká je jeho frekvence. Za čas zase bude vše jinak.

    2. Všechno pěkné, ale znehodocujete to lží/chybou/“ašibkou“, protože píšete:
      „Jen pro úplnost – u nás padlo při osvobození naší vlasti 112 opilých USA vojáků.
      V boji žádný“, což nejen že nevíte (o těch opilých), ale navíc se pletete (že žádný nepadl v boji). Zkuste si zajet na Šumavu na bývalé Zhůří (to nedaleko Keplů, ne úplně nahoře na pláních, tohle je u Křemelné) a najdete tam pomníček. Těch padlých v boji, ovšem zda byli opilí, to samozřejmě nevím. Vy také ne.

      V tomto směru přebíráte rétoriku svých ideových nepřátel, kteří ex post kritizují třeba Koněva, ale i docela obyčejné sovětské vojáky, které označují za okupanty. O poměru významu pro osvobozování ČSR mezi SSSR a západními spojenci netřeba diskutovat, třeba jen podíl území o tom dává jasnou odpověď. Ale plivat na ty americké vojáky (třeba z Indiany nebo Nebrasky), kteří sem přišli částečně možná nedobrovolně, to je stejné, jako plivat na ty sovětské Tatary a jiné národy v řadách Rudé armády (kteří svou účastí v jejích řadách možná také nebyli tak úplně nadšeni, jak je s oblibou líčeno).

      Za tu svoji větu byste se tu mohl omluvit, nejspíš jste ji psal „ve svatém nadšení“, a to obvykle bývá problém.

      Příští víkend budou u nás, ve statutárním městysi, opět tzv. „Oslavy svobody“. (které mě svojí pompézností už pěkných pár let štvou, byla to v roce 1990 zcela spontánní akce, teď jede na principu dotací). Jsem náramně zvědav (a dopředu předjímám odpověď), zda v naší ulici na pěší zóně budou opět viset čtyři vlajky osvoboditelů, jako každý dosavadní rok – americká, ruská, belgická a britská. Podle mě tu ruskou nevyvěsí a elegantní by bylo nahradit ji alespoň tou původní sovětskou, leč nemyslím, že se toho dočkám.
      Pokud se moje předpověď naplní, pak se naše obecní načálstvo zachová úplně ve smyslu oné vaší věty, která mi tak vadí.

      1. Re: Godot

        Je otázkou, zda vůbec mají pomníček ti, kteří by si jej eventuálně zasloužili.
        A je další otázkou, zda by si takový pomníček zasloužil vůbec NĚKDO!
        Napiši to asi takto.
        Dětství a dospívání mne zbavilo jakýchsi – jakýchkoli ideálů poměrně brzy. O zbytky jejich zbytků jsem přišel velmi záhy po překročení data dospělosti.

        Nicméně v jisté době (počátek stárnutí a zřejmě i nastupující proces postupné demence) mne popadl jakýsi sentiment a začal jsem dosti nerozvážně a přes varování příbuzných hrabat v minulosti naší famílie.
        Opravdu jsem to nemě dělat.
        ***
        Následně jsem si řekl, že u jiných lidí a rodin to nebude tak zlé.
        Bylo to ještě horší…
        _________________
        Abyste mi porozuměl, hodím sem příklad.
        V našem městě je pamětní deska věnovaná jistému – ehm, generálovi, který zde prý jednou jedinkrát přenocoval. A místní svoloč sem „tradičně“ několikrát za rok nosí kytky.

        Přitom je doloženo písemnými prameny, že v době, kdy zde údajně pobýval, podepisoval dokumenty na úplně jiném místě a jeho činy jsou plně souměřitelné s naším – vaším malířem Adolfkem.
        ____________________
        Takže bych ukončil diskuzi na toto téma konstatováním, že i v adoracích osob z dobminulých, potažmo jejich hrdinských činů je potřeba býti co nejvíce zdrženlivým.

        1. Nu, milý Tasrgusi, je-li někdo dalek adorování kohokoliv, jsem to, myslím si, zrovna já. Jen si říkám, že adorovat či neadorovat by se mělo pokud možno stejným metrem, podle stejného klíče.
          Éto vsjo….

          1. Re: Godot

            Stejný klíč – spouhlas.
            Jenže vy ten klíč jednoduše nemáte. Není nic horšího, než žvásty starých páprdů, kteří vzpomínjí stylem bylo – nebylo a vykládají jen to, co si MYSLÍ, že se kdysi stalo.

            Mám to ověřeno jak na své famílii, tak i na ostatním okolí.
            Pokud mi nevěříte, (což plně chápu,) zeptejte se policajtů, jak rozdílně popisují lidi průběh jedné dopravní nehody.

            1. Znám váš zvyk mít za každou cenu poslední slovo, a tak z mojí strany na závěr.

              Samozřejmě, že vzpomínky starých páprdů podléhají zubu času stejně, jako vzpomínky kohokoliv jiného. Odkazovat je ale všechny do říše pohádek mi připadá poněkud pitomé, protože nepochybně mají svoji cenu, byť to jistě není cena absolutní ve smyslu slova božího.

              K mnou zmíněnému pomníčku (který jste samozřejmě neviděl a nic o něm nevíte) jen tolik, že se nejedná o žádnou „ústní tradici“, ale historicky doložená fakta, viz například:
              https://buddies-pisek.cz/konecne-je-znam-desaty-padly-american-ve-zhuri/
              Můj, podle vás neexistující metr, má celkem jednoduché parametry. Například ten, že jak je idiotské tvrdit, že všechno ruské je od samého základu špatné a zlé, stejně idiotské je tvrdit to o věcech amerických.

              Ohledně vyšetřování dopravních nehod soudím, že vy je můžete znát leda jako svědek nebo účastník. Já je poznal právě z pohledu vyšetřování, ale je to už tak dávno, že vás výklady na toto téma nebudu unavovat , neb (a v tom máte pravdu) už by to byly časem ohlodané vzpomínky starého páprdy.

              1. Re: Godot

                Kdybyste byl účastníkem nějakého maxiprůseru, dobře byste věděl, že i ti svědkové či účastníci se v relativně krátkém čase dostanou k výpovědím druhých.

                Jinak vám závidím vaše přesvědčení, jak moc velký debil jsem. Zkoušek a důkazů netřeba, protože proto.
                Prostě vy víte, že já nevím, a přes to nejede vlak, že ano.

                Máte podobně jednoduchý život, jako ta Ukrajinka, která zde byla vzpomenuta jistou diskutérkou, kterak na ni (diskutérku) řvala že ONI (Ukři) zachraňují Evropu před zlým Putinem.
                No, asi ano, když to soudružka tvrdila…

                1. Kolega Targus (asi ho znáte) takové uplakané výlevy obvykle komentuje slovy:
                  „Melete hovna“.
                  Nechme toho, mě už to nebaví. Prostě se potvrdilo, že o věci, kterou jsem si dovolil kritizovat, víte prd.
                  Co víte o věcech ostatních netuším. Zatímco vy znáte jaký mám život (podle vás jednoduchý jako ta Ukrajinka), já o vašem životě jen tuším nějaké základní obrysy, a to ještě kdoví jestli, protože je nemohu (a ani nechci) ověřovat.
                  Jak se cítíte na závěr naší krátké polemiky?

              2. „…je idiotské tvrdit, že všechno ruské je od samého základu špatné a zlé, stejně idiotské je tvrdit to o věcech amerických…“

                Záleží na tom, jak si tuto formulaci vysvětlíte. Amerika JE špatná od samého základu – ten základ byl totiž špinavý zednářský plán. A v souladu s axiomem, že věc je taková, jaký je její začátek, nám Amerka potvrzuje dnes a denně, že vše, co z ní vzejde, je otrávené. Za to ale nemohou padlí pěšáci jejích válek, ty jsou jen oběti té špatnosti.

                  1. Jasně, zednáři jsou přeci konspirace, nikdy neexistovali, a všechna jejich symbolika třeba na zahradách pražského Hradu, kterou tam natáhl Masaryk a jeho Plečnik, je jen neškodná veteš…

                  2. PS
                    A když jsme u USA, tak zednářská symbolika každému na očích – protože na dolarových bankovkách….to je přeci jen taková nesmyslná legrace…

                  3. J.V.Stalin „Vždycky jsem si myslel, že demokracie je vláda lidu. Až pan president Roosevelt mi vysvětlil, že je to vláda amerického lidu.“

        2. Lidi mají touhu něco adorovat v genech, možná dokonce všichni savci. Když jim vezmete boha, začnou si halt stavět pomníčky – nějaká záminka sevždy najde.

    3. Werich taky zpival pisnicku , „u kazdy vesnice ,sibenice, u kazdy vesnice ,raketova odpalovaci zakladna…
      Kdyz neco se muselo stat. Deje se denne a nikdo nema vysvetleni..
      Proto se logicky uchylujeme aspon necemu verit. U mne je to at chci nebo ne ,Vyssi moc.
      Zakony mezi nebe a zemi,ktery se ignorujou.
      Vysvetleni , mame Putina a proc se objevil na scene a spravil Rusko za pouhych 21 let.
      Ted se s nim zabejva a resi celej svet..Podobne jako predtim Stalina.
      Protoze jsou tady asi rozdany/urceny role. /Se to nejak nazyva, determination/.
      Taky podobny v jiny situaci damnation.
      Tedy Putin je zase vyvoj nekam a predevsim katalysator. Urychluje ty obrovske spolecenske zmeny../To narazi jako u nas v 48, jinde v 1917 na odpor predevsim akademiku ,doktoru profesoru a yntelygentu, ktery uz by meli vedet,uci se o tom furt a poucuji jine, jsou z toho potom na hlavu, zase, tim filtrem/.
      Takze zase mame Rusko , ktery by melo velkej narok nebejt normalni ,ktery normalni zustava a brani se rozumne zase utokum nenormalniho sveta.
      Asi zavisime na ty Vyssi moci jestli prezijeme , ale kdyz neprezijeme, Vyssi moc ztrati duvod sve existence , coz je zrejme z minulosti, kdy jsme byli zachraneni,nejednou v posledni chvili..
      Dale muzeme videt nejakou roli Kultu Smrti, kterymu mnozi propadnou. Napr. Jonestown.
      Nebo Waco v Texasu. A cely narody. Neni zadny duvod a vysvetleni, aby ukr a dalsi z celeho sveta ted behali po poli a nechali se strilet od ruskych a modernich zbrani..Potom z nich je akorat statistika a dalsi se posklebuji ,ze vymyslena..
      Na druhou stranu ,kdyz preziji muzou, zachovaji si moznost,nejen zit ale , dal rusum skodit, kdyz uz to musi bejt. V pripade rusa vyhnat ,jako dalsi moznost.Dockat se toho.
      Ale to nechteji..Pak jsou tu dalsi ,kteri navadeji jine, aby udelali neco ,riskovali sve zivoty a sami se schovavaji v bezpeci..
      Opakuji se stiznosti,ze se svet opakuje a pouzitim technickeho pouze vyvoje zhorsuje do neexistence. Zatim to nikdo nevysvetlil.
      Moje teorie je spolecensko-politicky filtr ,ktery urcuje koncentraci vrchnosti a tech stale stejnych.
      Kdyz se mezi ne dostane nekdo normalni ,nevydrzi..Prirozene pro ne, zacnou sapat moc, bohatstvi a zhorsuji problemy automaticky je kopiruji.. Opakuji lzi a vrseni jich ,podvody a ponizovani , zaroven povysovani a pohrdani nas vsech je jejich dennim chlebem.
      Vetsina prave na tohle na to nema..
      Pripravuji z druhe strany , svet na tyhle zmeny..A nejsou zadny bozstva ani Putin neni..Jenom tak vypada na pozadi tech dnesnich absurdnich ,neskutecnych,situaci..
      Zhorsuje se vse a mnoho tech, od kterych bychom ocekavali nejakou orientaci ,selhavaji.
      Unor 48 je dobry priklad. Asi takhle , zmena je zivot i ta nejhorsi a komunista byl nevyhnutelna zmena vyvoje do kteryho jsme i u nas vykvasili/,kterou muzeme zase ocekavat kazdym dnem ,/ktera rozdrti kazdyho ,kdo nechape /a kdo si pohrava tak se svym zivotem a s zivoty jinych.
      Je tady jedno pravidlo ani vyvoj ani zmeny v dusledku se nedaji zastavit a zvratit.
      Dival jsem se na proces s Horakovou. Dostavala v dopisech prikazy od bejvalych ministru /Zenkl,Ripka /z bezpeci ,aby konspirovala pro ne nejake vysnene Spojene narody stredni evropy v momente , kdy komunisti nejvice zurili a byly denne provokovany napr. strilenim jejich funkcionaru a zahranicim /ktery meli radost a prospech,ze maji zase novyho nepritele/..Jako soudce bych ji nakop nekam a dal do ruky lopatu ,pac soudit za blbost je nelidsky../A co jinyho ocekavat od DR./Mel jsem doma taky podobnej pripad ,byl velky zvire u skautu,velmi popularni u rodicu /aby dite nezlobilo/ mimoskolni dalsi vychova pedgogu, kdy ale „zlobeni „je a predstavuje zivot a kazen a disciplina znamena,nejen opakovane zotroceni ,ale predevsim rychly vyvoj do ,fasismus od 1921 , teroru zase komunismus, boj od zhruba 1860 az do 1917 ,Vatikanskej katolicicismus a nekonecne hromady smrti.. Neco nepredstavitelnyho.
      Ti co nechapali pak zaplatili v Jachymove ,kde dreli uran a rekordy pro komunisty.
      Zatimco ostatni se ulejvali kde se dalo..
      Paradoxne skauting zavadel tu kazen a jednotu,dulezitou pro komunisty.
      Pak se zase revolucionari pohadaji mezi sebou a zacina vyvoj normalniho behu zivota..
      Jeste k tomu Kultu.Pak sem si vzpomnel na zapisky jednoho z dobyvatelu /conquistadors/J.Ameriky v 16.stoleti. Pritahli do velkyho mesta a co videli nejdriv byla dlouha fronta deti, muzu a zen.. Na co ve fronte cekali.
      Kdyz prisli na zacatek ,videli knezi, rezniky ,jak ostryma sutrama vyrizli z hrudi zivy srdce obeti a nastavili slunci.Scena to musela bejt hrozna..
      Nabozenstvi vnutilo kazdymu, ze bez toho slunce nevyjde.
      Dobyvatele to zrusili ,ale populace to nesla negativne..
      Neni zaznam , co se odehralo pristi rano, kdyz slunce navzdory, bez obeti , zase vyslo….Zase priklad spolecenskyho filtru a kdo na to ma a ktery chteji byt ty knezi?
      Zase a porad dokola.

  17. https://echo24.cz/a/ScPzg/musk-zachranuje-ukrajinu-system-starlink-prenasi-data-primo-z-bojiste
    a
    https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/dukaz-mnohamilionove-ztraty-nad-portorikem-muskovy-satelity/r~e107e9188a8311eca06bac1f6b220ee8/

    Kdysi jsem tu psala o podivných akcích těch družic, hmm a včil to úplně klidně přiznávají, ještě by měli vykecnout jakže to bylo s breberkou. Těch „magnetických bouří“ by mělo být víc…..si myslím

Napsat komentář: Stan Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *