8 srpna, 2022

Export obilí z ukrajinských přístavů zahájen

Dnes ráno vyplouvá konvoj zahraničních lodí z ukrajinských přístavů. Koordinační centrum pro vývoz ukrajinského obilí o víkendu oznámilo, že lodě z ukrajinských přístavů jsou připravené k vyplutí a vývozu ukrajinského obilí. První loď vyplula dnes ráno v 6.55 UTC pod vedením lodivoda a ukrajinského remorkéru, je naložená kukuřicí a směřuje do Libanonu.

Pro tranzit lodí bylo provedeno odminování tranzitního zeleného koridoru, který vychází z přístavů Oděssa, Černomorsk a Južnyj, pokračuje podél pobřeží a mezi Hadím ostrovem a ústím Dunaje se napojuje na již fungující koridor, kterým se již několik týdnů vyváží obilí z přístavů Izmail a Reni na řece Dunaj.

V pátek a o víkendu bylo naloženo obilí do 16 zahraničních lodí, které na jaře uvízly v ukrajinských přístavech. Celkem ca 580 tisíc tun obilí. Prezident Zelensky v pátek uspořádal v Oděsse setkání velvyslanců a novinářů států G7 a Turecka, aby se seznámili s postupem prací.

Odjezd lodí bude probíhat v podobě konvojů pod vedením lodivoda od pondělí 1. srpna. Lodě nejprve směřují do přístavu Istanbul, kde bude prováděna prohlídka a odbavení lodí specialisty Koordinačního centra. Bosporem by lodě měly proplouvat od 3. srpna, směřují do Afriky a na Blízký východ. Na pohyb a bezpečnost konvoje budou dohlížet specialisté Koordinačního centra s pomocí doprovodných dronů a satelitního sledování.

Dohoda o vývozu obilí je zatím uzavřena na 120 dnů. Předpokládá se tedy především vývoz uvízlého obilí z loňské úrody.

Podle operativních celních údajů ukrajinské MinAgroPolitiki v novém zemědělském roce 2022/23 od začátku července Ukrajina exportovala 1,2 milionů tun obilí přes přístavy na Dunaji (Izmail, Kilia, Reni, Galati) a také železnicí. Z toho byla čtvrtina pšenice, desetina ječmene a většina kukuřice.

Součástí „potravinové dohody“ je také výrazné zmírnění sankcí na vývoz potravin a hnojiv z ruských přístavů. Tento týden byly vypraveny z ruského černomořského přístavu Novorossijk první lodě s letošní pšenicí. Aktivní práci zahájil také přístav Berdjansk v Záporožské oblasti. Bylo vypraveno několik lodí s nákladem 100 tisíc tun loňské pšenice z území obsazeného ruskou armádou, odpluly do Turecka a na Blízký východ.

20 thoughts on “Export obilí z ukrajinských přístavů zahájen

  1. Tak nevím…
    Včera odplula z Oděsy JEDNA loď s cca 25 000 tun zrní. Prý do Libanonu (kde zrovna šikovně spadlo i to, co se z výbuchem poškozeného sila zdálo být ještě funkční).

    Z Južného a Čornomorska NIC; a Zelensky huláká na všechny strany, že je předčasné jásat nad obnovením vývozu zrní a zemproduktů z Ukrajiny.

      1. Ve všech třech přístavech jsou nejmodernější obilné terminály postavené po r. 2017 za prachy EIB, EBRD, SB a pod.

    1. Cela ta akce probihav rezimu mirneho utajeni. Ale co zazniva z pozadi, Rusko svazalo dohromady dve dohody:
      1) dohodu o vyvozu ukrajinskeho obili a zemedelske produkce
      2) dohodu o vyvozu ruske zemedelske produkce, na kterou EU a USA uvalili take sankce, a sice na lode, ktere zaplouvaji do ruskych pristavu, na pojisteni a financovani (uvery na nakup produkce), plus je tady problem s platbami, odpojenim RosSelchozBank od SWIFTu atd.
      Rusko vnima tu situaci jako celek, nemam to sice nijak ofiko potvrzene, ale predpokladam, ze Rusko udelalo ukazku, ze to jde udelat a ted tlaci na zmirneni sankci.
      Uz probehla hlaska, ze Britanie odmitla sankce na pojisteni lodnich nakladu, takze Lloydi i dalsi pojistovny budou dal pojistovat ruske naklady

  2. Po kukuřici se víc tloustne,než po obilí. A glukózofruktózový sirup,vyráběný z kukuřice,ten už je navykový jako droga.

    1. … no teď ještě kdo tam ty U-booty pošle, nebo ty „necky“ s obylím jsou v tak špatném stavu, že samy nedoplují ?!

  3. UKRAJINA jako stát neexportovala nic nebo skoro nic, protože co nepatří US „Cargill(u)“, to patří společníkům „zkalibrovaného“ oligarchy Vadaturského a něco málo pozůstalým po oligarchovi („NIBULON“ – https://www.ebrd.com/work-with-us/projects/psd/52900.html, https://www.eib.org/attachments/registers/70110303.pdf).
    Přičemž v tom Nibulonu mu toho zase tak moc nepatřilo – cit.: „NIBULON SA – Nibulon Group („Nibulon“ or the „Group“) is an existing client of the Bank and a leading Ukrainian integrated grain/oilseeds exporter and producer, operating one of the largest logistics networks of grain storage and transportation in Ukraine. The Borrower will be Nibulon S.A., Nibulon Group’s trading company incorporated in Switzerland and 100%-owned subsidiary of Nibulon Ltd., the Group’s holding and main operating company.“.

    Sranda je, že mu to podnikavectví velkoryse dotovala jak EBRD, tak EIB. Tedy i my.

    Společníky NIBULONu by měly být nějaké britské a maďarské firmy. Pátrám dál.

    1. Nibulonu se aktualni akce netyka, oni maji obilni pristav a zasobniky v Nikolajevu a ten do tranzitu zarazen zatim nebyl bo ho ukr odmitli odminovat a aktivne se tam bojuje.
      Ten tranzit ven se ted tyka zahranicnich lodi a Nibulon ma lode vlastni, plujici pod ukr vlajkou.
      Ta spoluprace s mezinarodnimi bankami myslim take nejak souvisi s tim, ze Nibulon zajistoval nejake dodavky pro humanitarni potravinove akce OSN, UNICEF ap.

      1. Jj, to vím.
        Ale ono zdaleka nejde „jen“ o obilní terminály a lodě, ale hlavně o rozlohy produkčních ploch, chemii, strojní vybavení a logistiku mezi sklizeči a přístavy. Takže Nibulon se holt bude muset domluvit s Cargillem a Kernelem.

        Obilní terminál v Oděse patří Cargillu, V Južnom to samé a terminál v Čornomorsku patří pro změnu Kernelu (což je další oligarcha – Verevsky/Verevskyj).
        Státu tam patří tak leda ty miny, co blokují přístavy. A i ty má na dluh.

        Ad banky – v odkázaných reportech o tom nic není a UNICEF se o Nibulonu zmiňuje jen jako o jednom z největších vlastníků úrodné půdyna Ukrajině. V reportech je jen, že jde o rozšíření přístavních kapacit a posílení kapacity pro výrobu a servis lodí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.