28 března, 2024

Protože to tak chtějí

Když tak sleduji cvrkot naší pětikoaly v posledním týdnu, tak začínám mít pocit, že i Blyštivému Péťovi začíná pomalu docházet, do čeho se to válkou na Ukrajině doopravdy namočil. Prostě věřil tomu, co mu jeho západní kamarádi řekli. Věřil, že už bude po válce, Rusko bude na kolenou a on se bude vyhřívat ve slávě bojovníka za demokracii, který jako první jel do „těžce obléhaného Kyjeva,“ přičemž jak už dnes víme, ruské jednotky se nikdy nepřiblížily ani k periferiím města. Fiala i ostatní prostě věřili naplno a upřímně. Některé, především dámské, části vlády to ještě nepochopily doteď a věří stále stejně upřímně a zavírají oči před realitou.

Přitom stačilo číst Kydy…

V březnu jsem se zamýšlel, jak je možné, že Rusové posílají na bojiště především starý obrněný šrot? Proč jim to u Kyjeva nejde a naopak, proč jim to u Chersonu a Melitopolu jde dobře? Také jsem se pozastavoval nad zaručenými informacemi našich mééédií, papouškovaných od různých válečných institutů a vojenských expertů, že Rusům dochází jídlo, palivo i munice, že Putin brzy umře, bude palácový převrat, atentát, smrt, ale nic z toho se nestalo.

V dubnu jsem psal o tom, že to nějak nevychází s těmi bezprecedentními sankcemi. Že se sice osm let mluví o vyřazení Ruska ze SWIFTu, ale za celou tu dobu se nenašel jediný nositel nobelovy ceny za ekonomii, který by řekl, že všechny ty sankce může Rusko snadno zvrátit, když přejde na platbu v rublech. Ve stejnou dobu se začaly objevovat grafy, že Rusko na válce docela dobře vydělává, že válečné náklady jsou menší než válečné zisky a není důvod, aby Rusko tento kondotiérský způsob válčení ukončovalo.

V květnu se ukázalo, že spojenci dodali sice tisíce a tisíce Javelinů, ale Rusko už bojuje především pomocí delostřelectva. Ukrajinský voják má sice vedle sebe deset protitankových raket, ale ruský tank nevidí ani z dálky. Jen slyší vrčet drony a pak se na něj sypou granáty, kterých má nepřítel tolik, že je nemusí vůbec počítat. Ukázalo se, že Rusko má v dělostřelectvu desetinásobnou převahu, že využívá taktiku z posledního roku První světové války, kdy postoupí dopředu dokud to jde a až nepřítel ucpe průlom zálohami, tak útok zastaví a zaútočí zase někde jinde.

V červnu se ukázalo, že ani západní houfnice ani raketomety nejsou schopny něco změnit, protože fronta má dva tisíce kilometrů a nějakých dvanáct HIMARSů je asi tak stokrát méně, než by bylo zapotřebí.

Včera jsme se dozvěděli z uniklého materiálu, že Ukrajina přišla o 130 tisíc vojáků nevratně a další desítky tisíc jsou vyřazeni z boje, ale alespoň nepřišli o ruce a nohy… Potvrzují to i moji příbuzní, maminka s nimi nedávno mluvila a celý rozhovor se točil kolem oznámení o gerojském padnutí za vlast v jejich okolí. Těch oznámení je nějak hodně. Ustřelených rukou a nohou také.

Tohle všechno jsme už mnohokrát probírali. Pokud si člověk byl ochoten odmyslet ideologický balast, tak si prostě musel všimnout, že celá tahle válka je jiná. Že Rusové uplatňují jiná měřítka a zřejmě i jinou taktiku. Ne, nebylo to jisté, ale byl to důvod k opatrnosti. Což ostatně hlásám dodnes. Fakt mi moje hlava nebere, když Marian Kechlibar řekne, že Rusko skočilo do propasti a stále padá dolů, ale zároveň je zapotřebí Ukrajině dodávat další zbraně a stále více a více. Zrovna včera Biden ohlásil rekordní dodávku. K čemu, když je na tom ruská armáda tak špatně? Prostě mi vadí, když mi chčijou na hlavu a ani to nevydávají to za déšť.

Nikdo mi například ještě nevysvětlil, jak je možné, že Rusové útočí především proti ukrajinskému opevnění na Donbase a nevyužívají jiná místa podél té neskutečně dlouhé hranice s Ukrajinou. Proč Rusové útočili proti Severodoněcku či Adějevce, kde Ukrajinci osm let lili beton do pevností a naopak neútočili někde mezi Charkovem a Černihivem, kde žádné pevnosti nejsou? Proč neútočí víc u Chersonu nebo proč nejdou směrem na Krivoj Roh? Tam je přece volná krajina. Ale ne, oni útočí proti pevnostem na Donbase.

Nebo, jak je možné, že Rusové na Ukrajinu vystřelili tisíce raket Kalibr, ale vynechali elektrárny i mosty? S těmito počty raket by byla na Ukrajině trvale tma… Přesto to neudělali a do mostů stříleli jen výjimečně.

Je jediná logická odpověď:

Protože to tak chtějí!

Chtějí to, protože to je nějaký jejich záměr. A protože ho nezměnili a naopak se klidně stáhli od Kyjeva i dalších oblastí, tak jim ten záměr vychází. Dělají to tak schválně. Ukrajinskou „ofenzívu“ proti Chersonu Rusové normálně odignorovali a pak celkem hladce postoupili i když jsme byli mohutně krmeni pravdomluvným Kmentou o tom, že u Chersonu jsou Rusové v rozkladu, odříznuti a co nevidět budou jejich jednotky zničeny. Místo toho se teď mluví o dalším ruském postupu k Nikolajevu.

Poslechněte si někdy ukrajinskou svodku z bojiště… Sami Ukrajinci vám řeknou, jak na tom jsou. Všude útočí nepřítel. Pořád a neustále. Je samozřejmě hrdinně odrážen, má vždycky strašné ztráty, ale pořád útočí a útočí a pak mu to najednou vyjde.

Jde o ty ztráty, ne o území. Jde o to, aby Ukrajinci víc nenáviděli svojí vládu než Rusko. Aby jednoho dne zjistili, že jim vláda strašně strašlivě lhala a že všechna ta zahraniční pomoc nebyla zadarmo. Jde o to, aby zjistili, že touha po NATO je stála život v každé rodině.

Tohle všechno byly otázky, které měly být zodpovězeny dřív, než budou podniknuty nenapravitelné kroky. Samozřejmě to nikdo neudělal a já se vlastně děsím, jak malá je ta skupina různých Koudelků a jiných sráčů, kteří se snažili vyhrát tuhle válku lhaním. Všichni ti Scholzové a Fialové od nich jen papouškovali a věřili jim, ačkoliv indícií, že je to celé trochu jinak, měli dost.

Včera nám Marie Divišová přidala další hezký střípek – Putinovu disertační práci o strategické ekonomické práci se surovinami a energetickými zdroji v regionech. Jinými slovy, jak používat suroviny a energetiku jako zbraň.

A jsme doma, přátelé. Ruská armáda neválčí… ona jenom tajtrlíkuje. Válka se vede pomocí plynu, ropy, elektřiny, oceli, trubek, kompresorových stanic a plynových turbín. Ruské dělostřelectvo se jen stará o to, aby Ukrajina plýtvala životy, utrácela stamiliardy peněz, půjčovala si od USA dolary i raketomety. Ruská armáda jen zařizuje válečný stav, aby bylo možné bojovat surovinami. Rusové prostě zapálili na Ukrajině válečný požár a starají se, aby při něm Ukrajinci masově umírali a zadlužovali se nad všechny představitelné meze.

Není zapotřebí se vylodit v Americe, aby bylo možné porazit USA. Američané prý chtějí Rusko uzbrojit jako kdysi SSSR, ale ono to spíš vypadá, že Rusové Američany upůjčkují.

Už jsem to tu psal, že by to musel být zázrak hodný Nobelovy ceny, dostat ekonomicky na kolena zemi, na které jsme ekonomicky závislí.

Už i majnstrým začíná mluvit o tom, že sice možná dostaneme plyn z Kataru, ale ten bude drahý, že si ho u nás nikdo nebude moci dovolit, průmysl nebude konkurenceschopný a sice budeme mít terminály, ale všechny firmy budou dávno už vyrábět v Rusku, protože tam je plyn skoro zdarma.

Já si nemohu pomoci, ale Rusové dělají to, co dělat chtějí, dělají to takhle schválně a skutečná zbraň je ta turbína, se kterou se Scholz fotí, ale která se stále netočí a nedodává do Nordstrýmu plyn. A raději ani nespekuluji, jak to teď chodí s ruským uhlím, ruským dřevem, ruskou ocelí i železnou rudou, apod, apod. Jen jsem si přečetl, že na Slovensku stojí tamní velká hliníkárna a Duslo Šaĺa také nějak nevyrábí ledek… To všechno se projeví, že nám z toho bude ještě špatně.

Nedávno jsem psal o porovnání měn přes cenu benzínu a tvrdil jsem, že Euro musí vůči dolaru (a rublu) oslabit zhruba na polovinu své hodnoty, aby odpovídalo svému skutečnému významu. Podívejte se na kurzové grafy… už si můžete dokonce i promítnout datum, kdy se tak stane.

Tohle všechno se dalo čekat. Nejsem sám, kdo to takhle viděl. Jen se to nesmělo říct. Byla to ošklivá ruská propaganda ruských fejk ňůs. Jen tak mimochodem… Vidláka už na fejsbůku rozebírají naši líbodémo soudruzi a došli k tomu, že neexistuju. Že jsem ten nejkvalitnější produkt nějaké ruské trolí farmy.

Jenže realita je realita. Už si toho všimnul i předseda vlády. Prý to bude řešit celoevropsky… asi potřebuje v Bruseli dostat další kartáč, jako minule. Jeho kamarád Guy mu to vysvětlí. Fialovi ještě nedošlo, že mu lžou, jako když tiskne, že nejsou jeho kamarádi, že je jen mouřenín, co má odvést svoji práci. Ale už to v něm hlodá. Za pár týdnů si zase může jít postěžovat za Zemanem, ale to už bude opravdu jako kůl v plotě.

Pokud má Fiala rozum, tak teď půjde, podá demisi a udělá předčasné volby. Ať si to jednání s Německem a Bruselí užije Babiš… Ať to dopadne na něj. Ale Fiala rozum mít nebude. Myslí mu to moc pomalu.

Ale na jeho výraz, až přijede z Brusele, se těším. Vůbec v posledních týdnech už nevypadá tak blyštivě a natěšeně. V jeho obličeji se postupně usazuje ten ultra, mega, giga průser, proti kterému byla sametovka jen dětská hra. Podívejte se mu do očí. Už to tam je. Strach. Ještě pořád je tam i víra v líbodémo, ale s každou další jobovkou jí ubývá. Dívejte se, jak náš Petro Igorovič Fialenko zjišťuje, že Rusové vědí, co dělají, že mu všichni kamarádi v EU lhali a on si to teď vyžere.

414 thoughts on “Protože to tak chtějí

  1. Děkuji. Inspirující čtení. Přijatelné vysvětlení ruského „nelogického“ postupu. Možná že trefa.
    Co se týče zdejších politických důsledků, obavyapříklad ministra spravedlnosti z možného vývoje nejsou nepodložené. Vsadil bych boty na to, že každým dnem mu sílí myšlenka „že jsem do té vlády lezl“. Přitom na podzim to vypadalo tak nadějně….

  2. Kovanda: Máte rádi euro? Otevřete Nord Stream 2. Bez něj je měna ztracená
    26.8.2022 7:02 dop.
    (dnešní Parlamentní listy)

  3. Jen pripominam ony svetle vcerejsky jak se na kydech sepisovala petice vladimiru vladimirovici. Uz se vi, jestli ji cetl nebo si s ni vytrel tentononc ?

      1. Ne, je uložena v archívu. Zmínka o ní je určitě v řadě nejrůznějších hlášení a alespoň ve dvou statistikách. Ruská byrokracie je nezničitelná a „všezachycující“. Dokonce si myslím, že ji na druhé straně zběžně přečetlo víc osob než ji u nás podepsalo.

    1. asi vytřel, východní barbaři si vytírají řiť papíry.
      My , ze západu, už ekologicky klůcky, které po týdnu siláže pereme.

  4. znovu OT
    nemáte někdo cestu na:
    „V tomto existuje pro zájemce specializované publikace nakladatelství Academia autorů Václav Cílek, Miroslav Štěpán, Hynek Beran, Pavel Hrzina „Pravidla krizového chování“, k dispozici volně i k elektronickému stažení.“ ?

  5. Dotaz na Vidláka: Jsou nějaké zajímavé novinky z ekonomického zákulisí?

    Přijde mi, že je „relativní ticho“. Před bouří?
    Část alternativy (např. vlkovo bloguje) bubnuje na poplach, ale mejnstrým? Zatím ani ťuk.

    Např. údajně zastavila vzrobu Duslo Šala (nic aktuálního jsem k tomu nedokázal vygooglit), údajně také závody stejného ražení v Posku, Pobaltí a i Německu.
    Na jaře při podobných zprávách málem vypukla panika: dostupnnost adblue atd. Ale dnes? Nic. Ticho po pěšině.

    Sám můžu přidat příběh ze života: Firma potřebuje pro jisté projekty nebo zákazníky čpavek (cca. 0,1 t až 4,0 t, v závislosti na projektu). Což nebyl problém (až na to, že cena se za posledního 1,5 roku ztrojnásobila, ale je to stále jedna z nejmenších – nicméně nepostradatelných – položek). Tedy až do dneška. Šíří se fámy, že ceny ještě porostou a že se razantně zhorší dostupnost (rady od dodavatelů tipu: kupte teď co potřebujete, nevím jestli to za 6 týdnů budu moci dodat). To se může jevit jako prkotina. Ten čpavek je ale potřeba jako médium pro provoz chladících agregátů. Průmyslové / Procesní chlazení. Zákazníci od výrobců čipů po potravinářský průmysl ….

    1. Hned poté co jsem odeslal příspěvek na mě vybafl telegram:

      „🇪🇺Europe will remain without fertilizers. Spoiler: and Poland without beer and soda

      The Norwegian fertilizer producer Yara announced a reduction of up to 35% of production capacity due to record high gas prices in the region.

      The American company CF Industries announced the suspension of ammonia production at a plant in Britain.

      And at the plants of Grupa Azoty and Anwil, not only the production of nitrogen fertilizers stopped, but also the volume of production of liquid CO2 and dry ice fell.

      The Carslberg Polska company is in a panic – the carbon dioxide reserves of beer producers will not be enough for a week.

      ▪️And the cherry on the cake: due to European sanctions, Russian ammonia-containing fertilizers are stuck in Estonian ports.

      Representatives of the ports are afraid that they may spontaneously explode.“

    2. Víte, proč se firma Continental vrátila do Ruska teď už úplně oficiálně a nikdo na Západě proti tomu neřekl ani fň? Protože výroba oné drtě, ze které se potom vyrábějí pneumatiky byla z EU téměř všechna vytěsněna jako ekologicky závadná. Pár měsíců poté, když Continental zastavil provoz svých fabrik v Rusku, začaly na trhu chybět pneumatiky pro velké a větší průmyslové stroje. Takže Continental potichu rozjel výrobu v oné inkriminované fabrice; všichni to věděli a drželi bobříka mlčení. Tudíž se Continental rozhodl, že se nenechá připravit o zisky ze svých ruských fabrik a oficiálně ohlásil návrat. Když mohou banky, nejprve americké a pak i evropské, obchodovat s ruskými státními dluhopisy, tak proč by nemohli oni provozovat svůj byznys.

  6. https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/technologie/umela-inteligence-petr-koubsky_2208191540_mst
    Doporučuji dočíst do konce.

    Protože jsem četl povídku a divadelní hru, (obě dobré!) napsanné už dnes dnešní umělou inteligencí, nenapadá mě nic dostatečně vtipného, co k tomu poznamenat.
    Snad jen víra, že Kartousovy umělé elfy pohání umělá antiinteligence, tedy umělá blbost.
    Přesto to spoustě biointeligentních organických lidí stačí.
    Umělá inteligence navíc nepotřebuje v zimě topit.

  7. Záporožskou jadernou elektrárnu odpojili kvůli požáru vedení od sítě
    25. srpna 2022 13:41, aktualizováno 18:33

    Kvůli požáru, který poškodil elektrické vedení, byly od sítě odpojeny i zbývající dva reaktory Záporožské jaderné elektrárny. Předtím přišlo o elektřinu i několik měst v Záporožské a Chersonské oblasti. Podle úřadů v Enerhodaru, který okupují Rusové a v němž se elektrárna nachází, způsobilo požáry a zkrat v síti ukrajinské ostřelování. Ukrajinci naopak z téhož viní Rusko.

    Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/rusko-ukrajina-zaporozska-chersonska-oblast-elektrina-jaderna-elektrarna.A220825_133611_zahranicni_jhr#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=zahranicni&utm_content=main

  8. odjinud
    Jihočeské máslo z Madety teď stojí v některých obchodech 66 korun. Teplý řekl, že cena nepřesáhne 70 korun. „Podržím to, do sedmdesáti korun, výš ne, protože bych to neprodal a připadá mi, že už by to byla sviňárna. Je otázka, co budou lidé kupovat.
    novinky.cz/clanek/ekonomika-madeta-je-za-cervenec-ve-ztrate-naklady-na-energie-stouply-o-100-procent-

    tak zkusim sádlo ☻

    1. Penny Market už se přidal. Dnes v obchodu nebyla jediná kostka másla, ani kus regálu s prázdnou krabicí a cenovkou; jen sádlo, rama a podobné náhražky.

  9. Jinak titulek dnešního článku mi velice připomíná starý vtip s peklem – „toho si nevšímej, to jsou křesťani, ti to takhle chtějí!“
    Ale proč si to s těma křesťanama máme odsírat i my?

  10. Tak jsem zachytil zprávu agentury JPP, že prý v Němcích doporučují lidem utírat se hadrami, bo není dřevo z Ruska a nebude toaletní papír. Řídnoucí sortiment v obchodních řetězcích by tomu možná i napovídal. Začínám se obávat, že naše posvátné libodemo hodnoty už chrání jen banány. Nelze si pak, až nebudou ani ty, nepoložit otázku, čím jako má být tento režim lepší? V tom minulém alespoň prakticky všechno vlastnil stát a i míra státní suverenity a samostatnosti byla mnohem větší, a to i přes umístění vojsk cizího státu na našem území. Sice tedy jsme dohnali tu Bangladéš, nebo co to bylo, v počtu vysokoškolsky vzdělaných jedinců, ale srovnali jsme i úroveň jejich „vzdělanosti“ a schopnosti cokoli řídit a spravovat.

    1. Technická: ty toaletní hadry zaplavily internety a tedy myšlenku je možno již do důsledku prozkoumat. Setrime papír, vodu při splachování. Tedy bio a eko. Na nos na wc kolíček, raději. Jenže tyto hadry je třeba po použití vyvařit v pračce. A tam hra na “bio eko šetrně “ končí.

      1. Bio a eko bude, až je budete prát na valše v řece.

        Jinak starý jeden kolega říkal, že každý papír se stane toaletním, pokud se 20x zmačká do kuličky a zase narovná a uhladí.

              1. Re: Sauersack a KuJi

                Vážení, vy víte ho*no o kvalitním hajzláku.
                Doporučuji tzv. pauzák, neboli pauzovací papír.
                Jóó, pauzák, to je věc…

        1. Neztracejte nadeji ,reseni je za rohem , kdyz nebude zradlo, nebude potreba nejakejch papiru, ani tech toaletnich..

      2. A co vyzkoušet ty ekorozložitelné mikrotenové pytlíky na pečivo, co teď dávají v Albertu.

        A pak řešit dilema „omýt pro recyklaci, nebo kompostovat?“

  11. Dřívější režimy za aktuální útrapy a dřinu slibovaly nějakou formu cíle a odměny (utáhněte si opasky, doženeme Německo, budujte socialismus, bude komunismus, bojuj za / proti Říši, bude vítězství a mír …).

    Dnes se nabízí temnota a zamar. A nic za to. A vlastně už ani neříkají proč to je a jakou nabízejí cestu z toho ven. Tohle mi přijde dost neobvyklé.

    1. akoze nie? Sloboda Ukrajine a to, ze Putin neprevalcuje Tallin a nezaberie Kosice:-)) to mi dnes vazne odpovedal jeden elf na HS

      1. Re: Janka

        Na Tallin se*u a Košice jsou samá kofola, v lepším případě cikorka.

        A jelikož mi váš nick nic neříká, prohlašuji, že jsem zdejší největší prudič a šejdíř a placený rozbíječ diskuzí. To kdybyste chytla nerva kvůli těm Košicím.

    2. adx: Přece svoboda v podobně liberálně demokraticky evropských hodnotách. Právo na klimatickou bezpečnost.

  12. Teda, nezlobte se na mě, ale většina dnešní debaty mi připomíná dílo kadeta Bieglera – Schemata slavných bitev CK monarchie.

      1. Vodstraneni tech sovetskych tanku jako pamatniku , jasne znamena ,ze novy tanky taky na pamatku sou nejen potreba , ale ze se brzy dostavi ve velkym poctu asi.

  13. Blyštivému péťovi nic nedochází…on toho není schopen…on ví že musí dělat to co mu páníčci dají rozkazem…

  14. Vidláku měl bych doplňující dotaz: když se vaše maminka baví s příbuznými z UK, o lidech, kterým chodí ty dopisy o hrdinné smrti za vlast a císaře pána, neříkali komu tak nejvíc dávají za vinu, že se jim nevrátí jejich syn? Obzvláště by mě zajímalo srovnání těchto reakcí ve východní části a západní části UK. Díky.

    1. Také bych si rád přečetl odpověď. Jen tu Ukraruinu psát UA (mají to na SPZkách svých aut, nemůžete je při procházkách městem minout), UK je United Kingdom – Velká Británie

    2. Nejdřív Putinovi.. ale i na Ukrajině se rozšířila ta videa vojáků, co odmítli bojovat, protože nedostali vybavení, apod, apod. Takže začínají obviňovat „generály“. Zelenského ještě ne… To přijde za pár týdnů. Až se ukáže, kvůli čemu umírají.

      1. Amíci věděli v předstihu, že Rusko je připravené jít do války. Řekli to i Zelenskému. Loni v prosinci Rusko vydalo seznam svých požadavků – USA i NATO poslali Rusko někam – tehdy se podle mě Putin rozhodl, že válku začne. Nechápu, že Západ a Zelenský odmítli Ruské požadavky i když věděli, co to bude znamenat.

        1. Proč nechápat?
          Rusko možná vlaku plánovalo – ale to, že začalo stahovat vojáky a vrátili se až po mohutném ostřelování Donbasu a uznání obou republik v Dumě a nebylo to naplánováno dobře, svědčí, že ty plány byly velmi na rychlo.

          Jestliže západ návrhy Ruska odmítal, taky plánoval válku. Věděl, že pokud druhého zatlačíte do kouta, válka bude.

      2. A vědí prostí Ukrajinci, že Zelenský rozprodal třetinu ukrajinské půdy USákům, už před konfliktem?
        .a že ty skvělé zbraně jsou US půjčka, kterou budou muset splatit a ne dar?

      3. Toho jsem se bál. Ať Rusové postupují sebeopatrněji vůči civilům, vojáky likvidovat musí a to zanechá chtíc nechtíc hodně negativních pocitů pro další generace. Tohle se nedá do pořádku ani za padesát let. Pokud vůbec někdy.
        A ten atentát na Duginovou tomu zase přidá z druhé strany. Myslím, že Gladio si dobře spočítalo, jak se teď budou Rusové dívat na ukrajinské uprchlíky. Skoro čím víc o tom přemýšlím, tím víc si začínám myslet, že primárním cílem nebyl Dugin, ale právě jeho dcera. Už E.A.Poe dobře věděl, co působí na lidské city nejvíc a promítl to do Havrana. Lidi prostě určitě víc zasáhne smrt hezké mladé holky než obstarožního filosofa.

  15. 232 ojedinelych pripadu strelby ???

    Přes 200 případů střelby v ulicích děsí Švédy. Téma ovládlo volební kampaň

    Švédsko poslední dobou připomíná spíš než evropskou zemi některé lokality v Americe. Setrvale přibývá případů střelby, za letošek jich bylo už 232. Bezpečnost se tak stala hlavním tématem kampaně před nadcházejícími volbami. Místní orgány ani média však zatím naplno nepřiznávají, že by za nárůstem útoku mohla stát selhávající integrace přistěhovalců.

    https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/svedsko-strelba-imigrace-volby-integrace-bezpecnost.A220824_201129_zahranicni_kadl

    1. a nepomohl by zákaz střelby a střelných zbraní, granátů a nožů? Nebo se více semknout!
      Určitě se tím nemá nic s ničím společného, pachatel byl duševně nemocný ale zdravil sousedy a tajné služby o něm malinko věděly, ale jak to mohli tušit, že se mu zhorší duševní zdraví. Takové věci se věrozvěstům náboženství míru nemohou stát, ani znovu a znovu…
      BTW: ty zbraně tam použité jsou často ještě z války v Jugoslávii, není náhodičkou nějaký pěkný černý a přesto čile kvetoucí trh i na nějaké Ukraině?

        1. JÁ CHTĚL BYCH TAK MÍT MOTOCYKL
          (J.H. Krchovský)

          a punčocháče s podvazky!
          pak s malou změnou starých zvyků
          a s tváří skrytou do masky
          řetězem místo pomlázky
          bych všechno vytlouk jako datel
          – hned první Čs. spisovatel
          a podobných je pajzlů moc
          kde zavřeli by „pro nemoc“
          kde den před tím bych svlékal z kůže
          mnou milované ženy, muže
          – ach, to by byla Velká noc!
          —————————————
          pardon, nedalo mi to.
          Ale o původu tohoto nového Skandinávského povyražení (hod granátem) jsem nevěděl, každopádně i NovoŠvédi jej akčně přijali i za svůj oblíbený sport.

          1. To mělo i z mé strany trochu absurdní podtext – debata se Švédem. Něco typu proč jsou východoevropani rasisti … tak se diskuse dostala k tomu, že to obohacení má i podobu nežádoucí – třeba výbuchů granátů (já jsem to schválně použil jako extrém) – a on triumfoval, že TOTO je JEJICH kultura. Myslím, že takovou radost z granátových útoků provozovanách rodilými Švédy neměl ještě žádný jiný Švéd. Tak jsem se nechal instruovat a ukázalo se, že měl pravdu.
            To jsou ty situace, kdy se i zdánlivě předem zbytečná diskuse vyvine k velké informační hustotě. Jen je potřeba opustit schema hází-nehází-hází-nehází a jít k podstatě. A k tomu jsou potřeba dva .. a já měl zrovna štěstí.

            1. Gogo: nikdy dřív tolik granátů tam nebylo nebo spíš to mohli občas použít švédští motorkáři a noví Svedi si z toho udělali svůj denní chléb. Inspirace probíhá obousměrně. V Anglii ta nejnižší kriminální spodina se nechala okouzlit útoky kyselinou, které začala napodobovat po vzoru zločinců z Afghánistánu a Pákistánu. To jsou výhody vzájemného kulturního obohacení. Učit se od sebe.

              1. jojo, souhlas, já jsem tehdy mylně tvrdil, že to tam přitáhi ti novošvédové. A on mi triumfálně dokázal, že ne, že tohle je způsob řešení jejich motorkářů už dlouhou dobu.
                Jádro jeho argumentace bylo v tom, že to není problém imigrantů, ale kriminálních živlů obecně. A já jsem ve své nevědomosti chtěl přijít s příkladem, o kterém jsem se domníval, že migranti přinesli (Britovi bych argumentoval právě tou kyselinou).
                A on si mě právem vychutnal 🙂

                1. Chápu. S kyselinou je tajemství v tom, že humanistické právo v Británii si s tím neví moc rady. V zemích jejich původu totiž uplaťnuje justice barbarské tresty za takové barbarské zločiny. Britské zákony nepočítaly s takovými zločiny. V Íránu může být zločinec sám vydán katovi k polití. Dá se to i srovnat s tvrdostí podmínek ve vězení, které musejí být horší než na svobodě v té zemi. Jenže třeba norské nebo nizozemské vězení je sice trestem pro Nora zvyklého na luxus, ale pro piráta v Somálsku je lákavé. Už byl případ, myslím nizozemská válečná loď zajala na moři piráty, odvezla do Nizozemí. Ti byli odsouzeni, odseděli si pět let, byli rádi za jídlo a péči a nakonec po propuštění hned požádali o azyl. Nevím, jestli ho dostali, ale další dlouhou dobu je museli živit a zatěžovali justici svými stížnostmi při dlouhém azylovém řízení. Ve Švédsku kdo se narodí už tam, je prý zařazen do statistiky kriminality Švédů a ta se porovnává s kriminalitou těch ,kteří dostlai azyl. Tím je toto zcela zkreslené. Švédsko dokonce dávalo tolik podpor novým Švédům, aby měli čas se učit jazyk, zákon a kultuře, aby mohli získat občanství a nemusel ihned všechen čas trávit v práci za minimální mzdu neznalí jazyka. Bylo to velkorysé, ale poto mse zjistilo ,že někteří čas využili k jinému učení se. Celé týdny trávili v islámských centrech, kde se učili teologii, šaríju, arabštinu atd. Potom se divili, že švédský trh práce to neocení. V chudé zemi původu museli pracovat a neměli čas být pořád v péči kazatele. Byly výpovědi nejen Somálek, že je začali mužští příbuzní nutit k radikální víře až ve Švédsku. Ve vlasti byli nábožensky vlažnější, museli vydělat na jídlo a ne rozumovat o burkách. Švédsko je skvělá země, ale jsou tam Švédi příliš naivní.

              2. Na Svedy pozor, to je velmi zajimave etnikum a kultura s vlivem vetsim, nez by zdalo a odpovidalo. Kdyz skouknete nejake realie, treba z detektivek odehravajicich se na venkove, uvidite usmudlane bejsbolky (cepice), velka auta (pickupy i kabriolety), prizemni drevene motoresty ci lokalni bary a vybilene protestantske kosteliky.
                Spravne- je to Amerika.
                Kdysi jsem na to konto cetl zajimavou kulturologickou 🙂 uvahu, autor dosel k zaveru, vklad svedske kultury do americke cini vice jak polovinu a tedy lze rici, ze americka kultura je „svedska“. Samozrejme s odstupem, ale snad si rozumime. Ze Skandinavie odemigrovalo v 19. stoleti tolik lidi, kolik obyvatel ma ted, tedy asi 25 milionu. Norove, Finove a Danove jsou v podstate perifernimi svedskymi kmeny (snad si rozumime i nadale) a ac Finove nejsou germani, kulturni motor je take svedsky (byt ne tak napadne, jako u tech ostatnich dvou).
                Medialne vdecni jsou samozrejme puvodem obyvatele britskych ostrovu, kteri se stahli vetsinou do mest, zatimco Skandinavci obsadili venkov.
                Svedska cirkev byla statni do roku 2000 (!)
                Tohle je nesmirne zajimave a komplikovane tema- napriklad proc puvodne tvrdi luterani se vydali na cestu liberalismu?
                Bila Amerika je take protestantska, Nemecko vyjma Bavorska take. Argumentovat vlaznosti viry tu nema smysl, protoze vliv protestantstvi se odehrava predevsim v kulturnich vzorcich chovani, prezivajicich i bez ideologie.
                Pritom ti motorkari si nezadaji s Hells Angels a dalsimi americkymi skupinami a pusobi mozna i vetsi problemy.
                Ovsem o jejich vklad do metani granatu jsem nevedel, ale prekvapenim to pro me neni, docela to zapada do obrazu renegatu, krizujicich nekonecne roviny.

                1. Stridor: V USA jsou lidé skandinávského původu poměrně malou menšinou. Nejvíc je potomků Němců. Americkou a skandinávskou kulturu vidím jako hodně protikladnou. Individualismus, kapitalistická dravost vs. solidarita a mohutný sociální stát s vysokými daněmi. Ve Skandinávii mnohem větší tlak na konformitu se společností. Švédsko mělo svoji verzi socialismu už dávno. V USAS se něco pokoušejí až dnes. Švédi žijí stovky let v míru a cítí za to vinu, proto chtějí být humanitární velmocí. Olaf Palme a jeho pacifismus. Proto původně ušlechtilá touha přijímat uprchlíky před válkami, ze které se stala později hromadná ekonomická migrace.

                  1. Svedi ziji stovky let v miru?
                    Severskou tradici je socialni stat?
                    Americane nejsou solidarni?
                    atd
                    ?
                    Skandinavie byla hanzovni kolonii a Hanza ji zamerne blokovala proti Evrope- Skandinavci se dodnes citi druhoradym etnikem, kompenzujicim si svoji perifernost spolecenskymi vystrelky, ke kterym patri i socialni stat a multikulti. Na pocatku 20. stoleti bylo Norsko nejchudsim evropskym statem. Skandinavci jsou chudi tvrdaci, co prevzali slechticke manyry, ale neorientuji se v nich. Delaji lidumily, ale nevi kudy na to, jsou jak krupani, kteri nahle prisli k obrovskemu dedictvi. Skandinavie je nepovedena kopie franske Evropy s velkym komplexem ze sve mizive kulturni rafinovanosti.
                    Samozrejme prehanim, ale s mirou, ne uplne.

                    1. Dnesni svedske problemy maji puvod v tehle hanzovni blokade pristupu k Evrope. Hanza byla baltskou obdobou vychodoindickych spolecnosti, de fakto slo o polovojenskou organizaci s vlastnimi tvrdymi zakony. Do hanzovnich mest (Bergen, Warberk, Stockholm a dalsi) nemeli Skandinavci pristup, pouze obchodnici, ale bez moznosti volneho pohybu, pouze na jednani. Zbozi se prekladalo pred mestskou branou. Blokadu Hanzy prolomil az Petr Veliky, cimz udelal volnou cestu i Skandinavcum, coz nemuzou Rusum dodnes zapomenout.

                    2. preco Skandinavci nemozu zabudnut Petrovi V. prelomenie blokady, ked sami sa konecne tym oslobodili?

                2. Popravdě, myslím že o Švédsku máte snad až příliš romantické a zkreslené představy. Ano, motorkáři tam jsou, ne že ne. Vždy první a poslední jedoucí v koloně má oranžovou výstražnou vestu. Vždycky. A že jsem těch kolon během těch stovek tisíc kilometrů které jsem tam za posledních dvacet let najezdil viděl. Granáty neměli. Ty měli snědí chlapci ve Stockholmu, hnedle vedle naší firmy.

                  1. No nevim, ale jen v tomhle jednom konfliktu dvou gangu jsem napocital 4 utoky RPG (rucnim protitankovym GRANATometem).
                    https://onepercenterbikers.com/great-nordic-biker-war/
                    Podle svedske policie jsou motorkari nejvetsim zlocineckym uskupenim s 5700 cleny.
                    Vite, cim byl zajimavy palermsky monstrproces s Cosa Nostra v roce 1986?
                    Ze se italske justici podarilo presvedcit verejnost, ze mafie opravdu existuje, velka cast Italu v ni totiz neverila. A kdyz je videla v klecich, pohled cele verejnosti na problematiku se radikalne zmenil.

        2. První útoky granáty kolem roku 2006 provedla skupina motorkářů gangu Bandidos, které vedl Švéd s typickým severským jménem Mehdi Seyyed. Prakticky všechny až do dneška jsou provedeny jugoslávským granátem M75, které se ve Švédsku objevily spolu s uprchlíky z bývalé Jugoslávie. Ale pro většinu Švédů oficiálně nic nesouvisí s ničím.

      1. „Nebo se více semknout!“

        Ano, na to Švédové zapomněli! Taky by mohli zkusit nějaký velkolepý duhový pochod.

        Mmj. stejně za to může PUTIN.

      2. Domnívám se, že by určitě pomohlo, kdyby se hlavní představitelé EU svorně chytli za ruce a společně ušli cca 50 m pečlivě střeženou a vyčištěnou ulicí… Kdyby to bylo ve Stockholmu, byl by to vítaný bonus!

  16. Možná má náš premiér strach v očích, možná se dozvěděl něco mimo bublinu. Případně byl konfrontován se skutečností, která mu zbořila nějaký z jeho pohledu klíčový pilíř, jinak by si jel stále svojí dokola. Co mě mnohem víc zajímá, je jak to zničí naši zemi a především ty, kteří se nemohou bránit nebo jen velmi omezeně.

    Je drsnější mít strach z těžkého zápalu plic díky koronavirové infekci nebo mít strach se zápalu plic u méně pohyblivého staršího člověka co žije celou zimu v krásných vlhkých až 19 stupních? Je drsnější to, že děti nechodili do školy kvůli koronavirové infekci co se dětí prakticky netýká nebo mít děti neustále doma po dvou letech „budování imunity“ nemocné s respiračními infekcemi v krásných vlhkých až 19 stupních, když ve škole mají maximálně 19 jen ve třídě?

    Copak dospělí, ty to většinou nějak dají nebo mají alespoň větší šanci. Ale u zbytku pak hrozí více křížků u starých lidí než za viru a ještě blbější a oslabenější nejmladší generace. Takhle já si představuji genocidu. A možná našemu premiérovi došlo nebo mu někdo napověděl, že bude lepší killer než Andrej, na kterého vše jako malý kluk svádí. S tímhle se fakt žije blbě, i když je člověk opravdu velký hovado. Tak se jeho výrazu vůbec nedivím.

    1. no, těch 19 stupňů žádná vražda není, přežije i stařík ve SVETRU bez újmy.
      Ale! já mám jistou obavu, že plyn nemusí být vůbec nějaké hlídání stupňů je spíše pohádka, protože se prostě topit skoro nebude, lehce temperovat možná, aby nezamrzla voda v trubkách.

      Vážení, u nás není příliš informací, ale Bulhaři se již vzbouřili, vyměnili vládu a napřahují se k ruskému struku. Je to velká inspirace!

      1. Aby nezamrzla voda v trubkach se temperuje na 6 stupnu. To je sakra zima.
        Jinak u tech 19 je to diskutabilni. Zalezi na vlhkosti.
        Zazil jsem 17 stupnu a bylo mi teplo v tricku, ale taky 17 stupnu, kdy jsem klepal kosu v bunde.
        Stejne si ale myslim, ze tohle carovani s teplotou na spotrebu moc vliv mit nebude.
        Na rozdil od ceny, ta totiz primeje lidi setrit mnohem vic, zej nejaka Fialovo vyhlaska.

    2. Za mých školních let, když byla zima a nebylo čím topit, vyhlašovaly se (mezi námi velmi oblíbené) uhelné prázdniny.

      Jak to, že na to ještě nikdo nevzpomněl?

      1. Za nás se zase spojovaly dvě školy a ve třídách bylo +/- 70 děcek. Akorát se přenesly židle. U lavice jsme seděli po čtyřech. Ale je prada že tenkrát bylo ve třídách po 40 žácích.

    3. Tak já přidám své studentské zkušenosti. V místnosti na okenním parapetu 9° a ve skříni na opačném konci místnosti 13°, žádná velká vlhkost, za okny přes den 35-40° pod nulou, v noci ještě o 10° větší mráz. Dva svetry, šálem omotaná hlava a krk, dvoje gatě, dvoje teplé fusekle a tělo zabalené v dece. Po dvou hodinách sezení nad učebnicí zkřehlé prsty nemohou otočit stránku, zadek „přimrzlý“ k židli a mozek přemýšlí pouze a jedině o tom, jak a čím se zahřát. Tohle trvalo to asi 10 dní a polovina našeho patra v internátu, cca 50 lidí – holky i kluci, měli urologické potíže, pár slabých jedinců ještě měsíce poté léčili ledviny.

  17. Fiala bude moci rezignovat, až mu to jeho loutkovodiči dovolí, ani o minutu dříve. Kdo ví, co na něj mají. Globální moci slouží v drtivé většině vydíratelní a úplatní, idiotů, kteří těm kravinám věří, je přes masmediální monopol u nás málo. Máme přece jenom možná unikátní zkušenost na světě ve čtení mezi řádky.

  18. Odjinud, autor si nepřeje být jmenován. Nejprve ale můj koment.

    …zatímco Vidlákova pozice je, „Rus ví, co dělá“, podle textu níže je Rus moula. Ale oba se shodují, že poziční válka se hraje na to, kdo se první složí. Jako v letech 14-18.

    Pokud někdo máte náladu, zkusme podiskutovat, kdo se první složí, a kdy. Protože realita poziční války nejspíš nastala.

    „Vlastně jak jsou obě strany v lecčems vedle, tak i obě strany maj v lecčems pravdu.
    Ivan sice dostal nakládačku u Kyjeva, u Charkova, „blitzkrýg“ mu nevyšel (to nikdy neuměli), ale, Putlerova armáda se nesložila, nedošlo jim palivo ani lidi, už vůbec ne munice a ruská taktika dělostřeleckýho masomlejnu je sice archaická a nemoderní, ale, bohužel pro obránce, funkční.
    Takže to, co nevíme. Jestli bude pro Putlera UA nový zimní Finsko, kde se SSSR vykrvil, zjistil, že to fakt nedobyje, ztratil respekt po celým světě, no a nebo to bude pro Západ něco podobnýho jako Vietnam pro USA, kde se nakonec unavili, začalo je to srát, pak se změnil estabilišment, o Jih přišli a odnesli si haldu problémů doma a inflaci.
    Západ sice na UA neztrácí lidi, jako Amíci ve Vietnamu, ale, aspoň, podle zpráv, nás tu čeká ekonomická bolest, která to veřejný mínění dokáže rozežrat taky efektivně.
    Protože už teď čtu různý varování o tom, jak hrozí, kde jakej průmysl se v Evropě může položit…..Ivanum nevyšlo to, že udělaj bumbumprásk, obsadí Kyjev a v létě už budou slavit.
    Ale Západu fakt nevychází to, že Ivana položíme ztlumenim radiátoru a nošením svetru.
    On z toho bude možná nakonec boj kdo se první složí.
    Pěkně nahovno pro všechny.“

    1. Západ to položí první. Prostě UKRY hodí přes palubu (a už mnozí platí rubly) ať už staré vlády, aby se udržely u koryt nebo ty nové co vzejdou z voleb po nárazu na ekonomické dno. Ani nepíšu voleb předčasných pokud se zoufalí lidé nahrnou do ulic.

      Západní zhýčkaná populace konfrontovaná s cenami, rostoucí nezaměstnaností i nezaměstnatelností (humanitní obory), Generálem Zimou i stále stupidnějšími nápady boje za životní prostředí (nepopírám, že eutrofikace dusíkem není problém, ale problém je i vybití chovů hospodářských zvířat), zákazem spalovacích motorů, zákazem agrochemie bez adekvátních náhrad atd. prostě nemůže obstát.
      Celá hospodářská odvětví EU posílá ve svém ekofanatismu nikoliv do zádele, ale na Východ, do Číny, Indie, tam kde se s nějakou ekologií fakt nemažou. A jak pravil Baťa /nebo Ford, nevím už/ : „prosperita je tam kde je práce“.
      A do toho sebevražedné sankce? Ha, ha.

        1. My nejsme pro Kreml ani pro Bílý dům příliš podstatní. Při tom skládání se nejspíš serveme, čímž se geopoliticky neutralizujeme. Hlavní zásobovací komunikace vedou severně a jižně od ČR. Mohou nás tady nechat vesele zahnívat.

          1. To by platilo, kdyby byla politická vůle stát stranou. My máme agenty a kolaboranty, kteří nás do zkázy ženou přeaktivně, nad rámec žádaného.
            A většina alternativy je, s prominutím, tupá.

            1. Většina alternativy není tupá, ale buď není vidět a slyšet (z vícero důvodů) a jde technicky o milion lidí, kterým propadl Rychetského před-volebně-koaliční fintou hlas, nebo je roztříštěná (antivax, různé konspirace aj., nevěří ničemu a nikomu).
              Jako blbce s vyraženými zuby, třemi promile a pocintaným tričkem Ortel nás líčí média.
              Paradoxně, spousta lidí „inteligence“ se diskreditovala ať již Výzvou vědců, tak postojem ke kovidu.

              1. Tak dejme tomu ta demoška, co bude 3.9.
                Kolik tak taková akce může stát peněz .. víme, kdo to platí a co za to bude chtít?
                Víme, kdo to organizuje a kdo spoluorganizuje v pozadí?
                Je pěkné se jim seřadit a nechat se proklepnout. Je pěkné jim dát možnost tam sehrát svoje divadelní etudy a poskytnout možnost stíhání.
                Co je cílem .. užít si jako řečník chvilku opojné slávy, když řekne pomalým a hlubším hlasem banalitu a dav propukne v jásot? Být tam dole a zažít pocit, že nejste sami?
                Chápu .. ale skutečně si myslíte, že Ultrafialový hnus netuší, že energetika jde do řiti, plyn nebude a průmysl jde do likvidace? Nebo že to možná ví, ale domnívá se, že s tím obyvatelstvo ČR souhlasí?
                Tak jo, tak mu to tam řekněte.

                Nebo taky by se dalo uvažovat jinak – jednou budou volby, bylo by fajn mít koho postavit proti NIM. Nemůžeme do ČT, nemůžeme bojovat jejich zbraněmi na jejich hřišti. Jejich hřiště je komplet mediální prostor, že kterého nás vytěsňují i kriminálními metodami. Zůstávají nám dvě oblasti – internet bez Fejsbuků a osobní reálné sociální bubliny každého z nás.
                Na internetu se můžeme bavit my a svoje moudra předávat po hospodách. Bez demošek, bez tlampačů, bez rozpočtu v milionech za hodinu. Ale kontinuálně, denně, s možností zpětně se podívat, jestli měl ten gogo nebo Jan pravdu, když mi loni říkali, že plyn nebude a před 10 roky varovali, že EU chce likvidovat klasická auta.

                Za zlomek ceny sobotní demošky pořídíte IT prostředky a základní organizační infrastrukturu.

                Už jsem se tady ptal mockrát – ti řečníci tam spolu už dlouhodobě spolupracují na něčem? Když tam přijdu a zeptám se jich, jak bych mohl přispět, mají pro mě práci?

                Správné odpovědi tuším a taky vím, že mi z nich nikdo neodpoví.

                To je částo toho, co označuju za tupost.

                1. Nevím jestli je to tupost, spíš je to stále jen rezignovanost a únava mlčící většiny a roztříštěnost alternativy, což zřejmě nějak sjednotí až nějaký pořádný držkopád.
                  3.9. bude jen zkouška, předehra.
                  Uvidíme jestli dorazí 1000 lidí nebo 100.000, uvidíme co média, a co na to vláda. Šance je to i pro Středulu a další prezidentské kandidáty, výzva je to pro Víta Vykulence, zda zvolí Běloruský způsob ukončování demonstrací nebo nechá lidi zanadávat si a v klidu rozejít.

                  Kacířská myšlenka: Co když Fijaláh řekne fajn, necítím podporu a skládám vládu (ať si to vyžere Vykulenec a ten Babiš co stejně může za všechno)?
                  A odfrčí na Floridu?

                  1. Já myslím, že divoké rozhánění není třeba.
                    Podle mě mají mezi organizátory svoje lidi. Tím nikoho neobviňuju, důkazy nemám, ale prostě to tak předpokládám z jiných akcí. Ne že by to organizovali, ale vědí co kdo a tak.
                    Naběhnou tam, zjistí, koho mají pokrytého a koho ne. Natočí si to a zpracují. Pokud tam bude někdo neznámý a zajímavý, zapojí ho do své etudy a legitimují. Kdyby to hrozilo něčím větším, než hopsa hejsa a Fiala pryč, tak něco sehrají a pár lidí seberou za násilí na policistovi a následně pročistí scénu za pár dní podle potřeb – tu extremismus, onde kindrporno, někdo znásilnil, nebo aspoň mohl, pár lidí vyhodí z práce na upozornění. Na Paynův paragraf se navleče hodně, ale na většinu stačí jen pohrůžka a pozornost soudruhů – on to člověk většinou TAK nemyslí a nechal se jen strhnout davem, tak bývá rád, že to skončí domluvou.
                    Pár fotek dostane scéna aktivistů i se jmény a ti se budou starat o to, aby russký šváb neměl klid. Je to občanská povinnost.

                    Jestli to Fiala předá Babišovi i s podporou, tak je to akorát důkaz toho, že nadarmo nejsou členy jednoho Aspenu.

        2. Ukrajinci – to je jen o malých miliardách, to by se ustát dalo.
          Ale:
          Ustojíte náklady na letošní zimu?
          Ustojíte konec fixace hypotéky?
          Ustojíte potraviny o 20% dražší? (jiné zboží i o mnohem víc)

          Ustojíte to z úspor, když Vám k tomu všemu krachne zaměstnavatel, protože 10x vyšší vstupy nelze udržet?
          ————————
          Pro představu:
          1 praní v pračce je 1 kWh (už i 17 Kč), 80 L vody (cca 8 kč) + prášek
          1 cyklus sušičky je kolem 1,5 kWh
          1 hodina na ploténce (2 kW) je tak i kolem 30 Kč, vícekilowatová trouba na pár hodin pečínku pěkně prodraží…
          Plyn je o něco levnější (2-3x, zatím), ale bude vůbec?

          1. Jo a sice národohospodářské modely předpovídají 3 roky hubené, ale ruku na srdce, pokud válka neskončí, a to ve velmi brzké době, bude to skutečně ztracená dekáda (pravil Belgický premiér), ne-li dokonce více desetiletí (jako například Japonsko).
            Ono vrátit se na ztracené trhy obvykle trvá celé roky, pokud se vůbec podaří. A tady pomůže už jenom konec sankcí, konec emisních povolenek, konec eko-byrokracie, otevření NS2 a jaderná energie (v reaktorech, nikoliv doručená raketovým nosičem).
            Nemám dojem, že by byl pro V4 v záloze nějaký Marshallův plán notabene prostředky na něj.

            1. O jaderných elektrárnách se dost často píše jako o jediné záchraně, kterou díky vnitrozemské poloze máme, ale co problémy s nedostatkem vody?

              Viz:

              https://blisty.cz/art/109412-dalsi-limitujici-faktor-rozvoje-jaderne-energetiky-voda.html

              Jako laik vůbec netuším, co si počít, domácnosti na venkově by snad vyřešily soláry + topení dřevem. Otázka je, jak dlouho to půjde s ohledem na současný stav lesů.
              Jistě zateplení – to i jinde, připadá mi, že sídliště už jsou z velké části hotová.

              Ekologičnost solárů je sporná, ale s ohledem na možné to je z OZE zřejmě nejlepší, co je v současnosti k dispozici, Akorát jsem zvědavý, na tu recyklaci, až budou po životnosti…

              No a větrné elektrárny, to už mi připadá jako totální zhůvěřilost.

              Jak ale uživit energeticky náročná odvětví, to tedy vůbec netuším. Na něco by třeba stačil bioplyn, pokud by se používal rozumně – opravdu jen z odpadu a neplundrovat kvůli němu pole, otázkou je, kolik by toho vlastně bylo.

              Nezbývá než modlit se za technologický průlom a mírné zimy.

                1. Pravda, jak na to koukám, tak vytěžitelného, hlavně hnědého, uhlí máme za současné spotřeby ještě na desítky let. A šetřit ho na horší časy asi nemá smysl.

              1. FV panely se dají recyklovat celkem snadno už teď.
                Rámy jsou hliníkové a sestavy fotočlánků je běžně drtitelné sklo, ze kterého dokonce lze chemicky vyseparovat nějaký podíl barevných kovů, které jednotlivé fotočlánky ve skle propojují.
                Průměrně kvalitně vyrobený panel, má životnost mezi 15 a 18 lety, než jeho výkon poklesne pod úroveň (pod 70% výkonu), kdy už je jeho další provozování vysloveně škodlivé.
                Panely jsou totiž zapojeny sérioparalelně. Zesláblý panel zejména omezuje výkon ostatních panelů, zapojených v téže sériové větvi.

    2. Jako první se asi složí celá EU, která bude obětí c. 2. Oběť c. 1 je Ukrajina. Ta pouze posloužila. Otázka je komu víc? A myslím, že Vladimír bude čekat, až dojdou skrabat na dveře. Scholz se může fotit u čeho chce, ale nevím jak bude vysvětlovat německým mega prumyslnikum, že toho plynu je prostě málo a oni si novou jachtu koupí až napřesrok, jelikož musí utlumit výrazně výrobu. Nordstream 2 je hotov a čeká na spuštění. Jakmile to německá vláda milostive dovolí. A to Putin ví a myslím, že je mu jasné, že 500 milionů lidí fakt nemůže za několik set kokotů, kteří plní příkazy z jůesej. Takže počká. Moje vize je, že že NS2 potichu rozjedou, plynu bude samozřejmě dostatek, akorát teda pro „mimonemecke“ zákazníky už jeho cena zůstane. Ta ctyrnasobna. Výsledkem bude nekonkurenceschopnost jakychkoliv jiných výrobků, než německých a bonusem bude odrbanych několik set milionů obyčejných lidí. Tak vidím celou tu komedii kolem turbín a NS1 jedoucího na 20%. Takže všechny ty svetry a kanceláře na 19 stupňů jsou jen taková ta omáčka, ať se luza má čím bavit. Šlo o navýšení ceny suroviny. Extrémní navýšení. Válka na UA je jen věc na kterou se to dá svést, protože by to za normálního stavu tak lehce vysvětlit nešlo. Otázkou je, kdo všechno jsou ti „loutkari“. Klidně si umím představit, že jedním z nich je i ten Putin, který takto tu hru hraje s nimi. Konflikt na UA je skutečně divný. Celý svět mluví o zverstvech a o tom jak chce rus UA vymazat z mapy. Internet jim funguje, tamní influenceři vesele postuji videa a fotky. Elektřina jim jede, plyn teče, fotbalová liga zahájila sezonu…. To mi nepřipadá jako válečný stav….

    3. Souboj dvou kriplů-invalidů 🙂
      A vyhraje ten, komu upadne ruka nebo vypadne oko později.

      Mě na tom zajímá, jak k takovému stavu došlo a jaké jsou možnosti zlepšení – k tomu je teda potřeba opustit tautologické „co činí, dobře činí“ a rozebírat věci cynicky realisticky.

      1. Jojo, a z povzdali to hodnoti vsevedouci Strelkov, kteremu vsechny predpovedi pekne vysly.
        Protoze mame konec srpna, tak me napada jedna Strelkovova predpoved, jak Ukrajinci posiluji, dostavaji zapadni zazracne zbrane, na ktere Rusko nema odpoved, a pokud Ruskove nebudou mobilizovat, aby vyzname zvysili se pocty na bojisti, tak je Ukrajinci prevalcuji. Planovany protiutok mel byt realizovan nekdy v druhe polovine srpna.
        A jako dukaz pouzival genialni strateg Strelkov diry v moste.

        To jenom tak na okraj, kdyz tu gogo na jedne strane vynasi Strelkova do nebes, jak svechno vedel a dopredu hlasil, a na druhou stranu placa o chromych invalidech.

          1. Nene, projdete si vase vlastni prispevky.
            Prece byste geroje Strelkova ted najednou nezapiral.

            Vechno vi, vechno predpovedel, ale tu mobilizaci nikdy, ale nikdy nechtel 🙂

            1. Mobilizaci propaguje od května-června.
              Taky vysvětluje proč a co to obnáší. V tom vysvětlování je mimochodem plno informací o tom, co se reálně děje (tedy dělo) a co by standardní přechod k čemusi jako válečný stav, taky řešil. Což je informačně mnohem přinosnější než planá hádka o tom, jestli mobilizaci ano či ne.
              Po faktické stránce pokládám za zřemé, že počet vojáků na straně Ruska momentálně (k začátku srpna dejme tomu) neumožňuje ani rozsáhlé vedení operací, ani výrazný postup na Donbase.
              Jeden spor se vede o to, jestli by postup byl pro Rusko žádoucí (tady u Vidláky převládá přesvědčení, že rozhodně, ne, že pomalý je optimální ) a druhý o to, že kdyby bylo žádoucí válku začít vyhrávat strategicky i na poli, kde pak vzít k tomu další lidi.

              Jelikož se během srpna podle zpráv nějací lidé našli (pokud vím, tak „kontraktniki-dobrovolci“) a bylo to hned poznat i na průběhu některých operací, už jsem tady vznášel dotaz, zda ten postup podle Vidláků zase nepřepískli… ale domnívám se že tautologické „je to tak protože to tak chtějí a chtějí to tak, protože je to tak nejlepší“, opět zavládne za vědoucného přikyvování většiny

              1. Jediný, kdo tady stále něco propaguje a zdejším diskutérům podsouvá, jsi ty Mrcasíku.
                Už je to trapné.

                  1. A kdo jiný by to měl být?
                    Nepraštilo by to do očí leda slepého – ale i ten by na to přišel, kdyby si „tvorbu“ obou identit nechal přečíst.

                    1. Mrcasíka znám z D-FENSe. Směrem k Rusům se tam vyjadřuje mnohem agresivněji, naopak některé věci, které tady odsuzuje, hodnotí mírněji. Obdiv k Girkinovi je stejný, ale až v této diskusi (kde se poněkud rozvášnil), vidím i jiné paralely.

                1. I ja si myslim, ze nejvyhodnejsi postup ve valce je ten nejpomalejsi. Cim pomaleji postupuje, tim vyhodnejsi pozici zaujimate. Jistotou vyhry je pak totalni valka, kdy nepostupujete vubec. Budoucnosti valecneho umeni je utok ustupem. Tam usetrite temer na vsem, nebot se jenom branite a to je vzdy vyhodnejsi, nezli utok. Nakonec svym ustupem vycerpate sily protivnika natolik, ze vam sam dobrovolne preda protokol sve kapitulace (pokud se mu ovsem vubec podari vas pri rychlosti vaseho ustupu dohnat)
                  Tohle Mrcasik nepochopil, ten by chtel utocit smerem na nepritele, zrejme vi lepe, nezli Kreml sam, co ma ruska armada v planu.

        1. Jako 1914. Obě koalice vrátily, že ta druhá se brzy rozpadne do švestek nebo do Vánoc. Obě nakonec vydržely mnohem déle. Vzájemně se skoro zničily. Znovu to chce připomenout, že Ukrajina je největší země Evropy po části Ruska před Uralem. Příliš velká na bleskovou válku. O to je smutnější, že největší země byla v takovém úpadku. Asi proto se tam objevili banderovci z frustrace,, že velká země s velkým potenciálem být bohatá stála před krachem a vymirala ponořená v korupci. Bohužel svou činností život normálních lidí jen zhoršili.

          1. Na druhé straně, ještě větší země v roce 1917 kapitulovala před zemí, která kapitulovala.
            A stačilo na to založit neziskovku, investovat milion a dosadit tam svého člověka.

            Zajímalo by mě, jak by se tato diskuse vedla v době první světové. Jak geniální plán má ten a onen, že schválně nepostupuje, ale samozřejmě by mohl, kdyby se mu zachtělo.

            1. dvě poznámky:

              1. ta „země, která kapitulovala“ (dřív), tj. Rusko, ale nepřestával být válečným jevištěm, k velkému zklamáná Ludendorfa s Hindenburgem dál vázala nemalé síly jen pro policejní akce, a bordel, který tam nastal, má ozvěnu i v bordelu současném. Nemyslím bolševiky, ale všechny ty Petjlury, Pilsudské a Machny, v podstatě kořeny ukr. nacionalismu.

              2. debata za 1. světové by vypadala naprosto stejně. Kolik lodí – vlaků dorazí do cíle, zda vystačí pšenice – uhlí – ledek, zda se v zimě nezvbouří hladové dělnictvo, kdy a kde vypukne další epidemie cholery, zda ti zatracení Rakušáci – Italové – Francouzi nepožádají o mír…

              1. 1. Já myslím, že následný bordel byl v zájmu zadavatelů, problém vznikl až tím, že došlo k nečekané samoorganizaci a poté upevnění moci do té míry, že odolali i přímé agresi o 20 let později.
                Mělo to být jinak, stejně jako to mělo být jinak s Ruskem na konci 90. let – tam mimochodem nečekali s rukama v klíně, „až to padne na dno a lidi si konečně uvědomí“ .. oni si někteří uvědomili sami a začali brzdit pád aniž by věděli, jak hluboko to dno ještě je .. ta vRusku bývá sakra hluboko.
                U nás mám takový pocit, že za dno se pokládá, když je pivo za dvě sta a nebudou banány.

                2. Já jsem to myslel spíš tak, jestli by očividně blbě naplánovaná a zpackaná ofenziva byla úporně vydávaná za úspěch, popíralo by se, že to byla ofenziva nebo by se říkalo, že to jde líp než podle plánu a následní zakopání se je geniálním plánem, který měli od počátku.

                1. „…jestli by očividně blbě naplánovaná a zpackaná ofenziva byla úporně vydávaná za úspěch, popíralo by se, že to byla ofenziva …“

                  To se dělo naprosto pořád a na všech stranách. Viz jistý klasik české literatury, 4 díly to má. Ta knížka je fakt oblíbená ve světě (ne že „ji čte každý“, ale každý, kdo se o ní dozví a začte se, je nadšen – vyzkoušeno na naprosto netušících spolužácích kdysi v USA, ale i na Řecích, Polácích, prostě různorodé směsce) a není to náhoda. Je tam všechno.

                  1. Ano, to myslím, i když ne v té satirické podobě.
                    Já chápu, že propaganda musí realitu nějak vhodně interpretovat. A ta opačná taky. Ale my jsme v pozici, kdy nespadáme tak úplně ani do jedné z nich a my si můžeme dovolit ten luxus jít na dřeň a třeba se i pohádat o to, jak to je, aniž by to bylo ve stínu toho, že tam bojuje můj syn proti synovi Sakurově z druhé strany.
                    Pro mě není výsledkem nějaká shoda na hodnocení (projebali – neprojebali) nebo soutěž o to, kdo má většího Strelkova.
                    Mě zajímá odraz tamní reality, příčiny a důsledky – protože si myslím, že se nám to může brzo hodit nejen jako teoretické cvičení.

                2. Rusové vydrželi od léta 1914 skoro tři roky bojovat. Únava je dostihla dřív než Německo. Co asi říkali analytici roku 1814 a 1915, když Rakousko Uhersko dobývalo malé Srbsko asi rok a to ještě potřebovalo pomoc Německa? To jsou ty představy z koloniálních válek, prvně zakořeněné v médiích, že silnější země musí nutně mít absolutní převahu a vyhrát rychle. Zvyk z porovnání USA a Afghánistánu.

                  1. A určitě se mohli najít diskutéři, kteří rozebírali, jestli Rakousko v tom Srbsku nechce, nebo nemůže.
                    A jestli nemůže, tak z jakého důvodu by to mělo být a jestli nechce, tak proč by mělo předstírat neschopnost.
                    A proč si tuhle Ištván myslí, že čím déle se bude se Srbskem srát, tím líp pro Rakousko ….
                    Protože samozřejmě se vždycky dá moudře říct, že Rakousko ví co dělá, má to takhle naplánované a dělá to ve svůj prospěch z definice.

                  2. Přečtěte si ruské diskuze ohledně Brusilovovy ofenzíny v r. 1916.
                    Rok 1917 vidí jako reakci Angličanů a Němců na ni, vojensky Rusko nemohli položit, tak ho rozložili zevnitř. Nekonečné diskuze nad tím, kdo uplatil koho, zda jednání toho či onoho byla zrada nebo blbost nebo nerozhodnost.
                    Teď SVO znovu rozdmýchala diskuze, roste obava z toho, že se situace bude opakovat a politici opět podvedou vojáky.

    4. No, že autora pozdravuji a k tomu „blitzkrýgu, který Rusové nikdy neuměli“ , že vzkazuji, aby si důkladně prosvištěl pojmy jako Operace Bagration, Viselsko-Oderská operace nebo Operace Srpnová bouře v Mandžusku. Připomínat Operaci Dunaj asi bude v našich poměrech už příliš citlivé. 🙂

      1. Blitzkrieg je pouze novinářský pojem kteří vymysleli američani a všem se hodil do krámu. Angličanům aby zdůvodnili porážku ze začátku války ve Francii, Němcům aby zastrašili potenciální nepřátele a američanům aby měl bulvár co psát.
        Blitz není žádná speciální vojenská taktika, ale pouze novinářský pojem pro senzační titulky v novinách.

        1. Náhodou zavedení vysoce mobilních bojových jednotek a masivní použití letectva umožnilo bleskové vedení války a Němci toto přesně plánovali.
          Takže taky přesně popisuje jak realitu, tak její vnímání v kontrastu s tím, jak tehdejší generalita zemí kolem chápala vedení války – jako poziční masivní operace nebo jako miliční způsob u menších zemí.

          Někdo tady zmiňoval, jak je Ukrajina velká, jak nelze vést bleskovou války. Polsko je taky velké a mrkněte, jak rychle postupovali Němci před 80 roky. Nebo pár let potom, přes Bělorusko a Ukrajinu. A to čelili početně velkým jednotkám a brali zajatce.

          1. Hmmm, tak to jsem cekal neco lepsiho.
            Zajdete si za nejakym nemeckym historikem, a ten se vam vysmeje.
            V Polsku postupovali Nemci rychle jenom z jednoho duvodu:
            Polaci byli blbi uz tenkrat a prakticky vsechno, co meli, bylo soustredeno na hranici se SSSR. Na zapade byly jenom sklady a pak uz nic.
            Tak moc verili Nemcum, kdyz s nimi planovali prepad SSSR.

            Strelkov je prece specialista na prehravani historickych bitev, mozna by vam k tomu neco rekl 🙂

            1. No vidíte .. Němci útočili ze strany, kde to nepřítel nečekal. Proto tak rychle postupovali. Výjimka je snad jen Westerplatte, kde pak se Němci ke zbylým obráncům chovali s úctou.

              V dnešní době byste Adolfovi asi doporučil zaútočit ze strany, kde mají největší koncentraci vojsk a vybudované bunkry k obraně před vámi. Asi se měl Hitler domluvit se Stalinem a zaútočit podle plánu Poláků z východu.

              Anebo to mohl udělat jinak Šojgu a provést operaci tak, jak by to USA nečekaly ve směrech, kde nebude odpor a kudy je možné dosáhnout strategických úspěchů a dobrého taktického postavení vůči Donbasu.

              ale ne.. já vím, nechápu to

          2. Polsko bylo obklíčené od začátku. Bez moře. SSSR mu nepomohl. Nebyly protitankové zbraně u každé malé pěší jednotky. Jediná ústupová cesta byla do Rumunska. To bylo předem prohrané. Polsko ani nemělo linie opevnění jen pár starších pevnosti, které obejít a zablokovat jen menšími silami. Nakonec Němci měli početní převahu. Poláci stihli mobilizovat méně mužů než Československo o rok dřív, i když měli 2,5x lidnatější zemi. Už jsem někde viděl dokonce i srovnání Ukrajiny s Irákem při tažení roku 2003. Ono záleží, jak se to napíše, jestli je Ukrajina jedna z nejchudších zemi Evropy s úbytkem obyvatel a korupci nebo jestli je největší zemí Evropy s výjimkou Ruska, několik velkých měst a skoro 40 milionů lidí s asi 300 000 vojáky několik let vyzbrojovanymi ze zahraničních zdrojů. Obojí je pravda.

            1. Proč by mu měl SSSR pomáhat, když Poláci do poslední chvíle doufali v to, že spolu s Hitlerem potáhnou na Moskvu?

        2. Ve své době to novinka byla. Kombinace velkého počtu tanku a letadel pro jejich podporu. Předtím byly tanky rozmístěné různé pro podporu pěších divizi a letectvo neoperovalo v tak těsné spolupráci s pozemními silami. Výkonnější motory. Rozšíření rádií v tancích a letadlech jako nutné předpoklady. Dnes je ale pěchota mnoh nebezpečnější s Javeliny a Stingery. Vývoj válek čeká na nové tanky, ktere budou odolnější. Dnes tank král bojiště není.

          1. Já jsem to samozřejmě nemyslel jako tupé opakování Německé taktiky – ale snad si rozumíme.

            Dnes pro efektivní vedení bojů jsou potřeba informace ze satelitů a dronů, přesná koordinace s letectvem, dělostřelectvem, útočnými drony, raketovými jednotkami a nakonec i ty taktické rakety. Vyřazní PVO, radiová válka. Jo… satelitní by tady znamenala eskalaci.
            Výsadky, znalost místního prostředí, u akce typu Ukrajina je klíčové, kde všude bude opor a kde podpora. A v jaké formě – jestli budou kolchozníci střílet brokovnicema po nás, po nich, nebo jim to bude jedno. Kde jsou nepřátelské jednotky a jak opevněné. Jaký je k nim vztah místních.
            Představte si, že máte na rozplánování operace 8 let.

    5. tak teď už vím, proč jsem tohoto pána nikdy nečetl a ani v budoucnu tomu nebude jinak. ten konvička je zajatec svých iluzí…

      1. To je chyba, měl byste spíš využít možnosti a nechat si od něj vysvětlit, proč si myslí to, co se vám zdá tak absurdní.
        Jako spojenec budete moct spolupracovat a pokud jste tady služebně, aspoň pochopíte myšlení člověka, kterého máte rozpracovat. Ale co bych vám radil ….

    6. Konvička

      Rusové nebombardují mosty, jen pár a ani elektrárny nebo rozvodny. S vypnutou elektřinou se válka vyhrát nedá. Myslím, že je to součást taktiky, neubližovat lidem na UA víc, než je nutné.

      V poziční válku se to zvrhlo právě díky západním dodávkám zbraní. Bez podpory by UA padla, při současném Ruskem kontingentu, do 3 měsíců. Dnes UA západ platí nejen zbraně, ale i téměř celý státní rozpočet. Ale, nebylo to původně v plánu. Nepovedlo se obsadit silné opevněný Donbas, ale na jihu se jelo jako po másle. Mariupol měl obsazen Azov, ale Cherson se vzdal bez boje. Pokud by na jihu postup pokračoval, za současného obklíčení Kyjeva, dostali by se až do Oděssy. Nestalo se to proto, že bylo málo lidí. Ofenzíva se musela zastavit, zajistit nové pozice, správy měst a obcí, prodloužit zásobovací linie. Mezitím se Ukři stačili konsolidovat. A bylo našlápnuto k poziční válce.
      Zde je velmi prozíravé, že cíl operace, denacifikace, je definován nejednoznačně. Rusko může prohlásit, že dosáhlo cíle, prakticky kdykoli.

      Jsme důležití. Z geopolitického hlediska. Hlavní tah východ – západ, je severněji a jižněji. Jenže od nás je to kamkoli ve středu Evropy, blízko. Proto jsou u nás firemní sklady. Objednávka a jede se všemi směry. Takže, ze strategického hlediska, jsme nezastupitelní. Ponechání našeho území ladem, nepřichází v úvahu.
      Navíc, Morava má nejlepší severojižní spojení široko daleko.

      Rusové postupují pomalu a nebyl to původně záměr. Aby šetřili životy vojáků a civilistů. Což záměr odpočátku byl.
      Myslím si, že teď (!) mají takovouto taktiku:
      Osvobozovat, jak to půjde s tím, že se rozhodne v zimě. Občané západních zemí budou mít jiné starosti. A jejich vlády návazně také.
      Ostatně si myslím, že kdyby mělo Rusko nějaký velký úspěch na frontě, že by západ s USA v čele zareagoval. Možná i vysláním vlastního kontingentu. Kdežto v zimě nebo v předjaří, budou mít starosti a jiné myšlenky. Nebudou mít kapacitu a možná ani sílu na to, bojovat proti občanům vlastním a proti Rusku zároveň..

      PS:
      A kdyby něco hrozilo, cíle se už Rusko „dosáhlo“ a další postup odpíská…

      1. S tím logisticko-dopravním postavením země, zejména pak Moravské brány, máte pravdu. Díky za připomenutí.

      2. Myslím, že se okno pro zvýšení aktivity otevře letos v listopadu.
        Pokud v USA volby drtivě vyhrají republikáni, což se očekává, tak budou chtít odvolat Biden a vypukne přetahovaná o spoustu vládních funkcí. Pokud v USA volby vyhrají demokraté, obyvatelstvo se začne bouřit kvůli „ukradeným“ volbám. V každém případě budou loutkovodiči zaměstnaní situací v USA, neb USA jsou primární, a nebudou mít tolik času zabývat se situací v Evropě. V listopadu je topná sezónu už i v Itálii, lidi budou prochladlí a naštvaní, leckde se bude demonstrovat. „Líbodemo“ vlády nemají moc na výběr – buď přitvrdí nebo se pokusí udělat něco, s čím loutkovodiči nesouhlasí a jim by to na nějakou chvíli zachránilo židli, klidně to může jít bulharskou cestou – úřednická vláda(aby se žádná partaj neušpinila) přistoupí na všechny ruské požadavky a vyjedná dodávky z Ruska za nižší než burzovní ceny.

    7. Cela konev a skoro preplnena…A jak. A cim.
      „…Blitzkryg mu nevysel /to nikdy neumeli“…/, analyticka kanalizace pokracuje ..
      Skvela neuveritelna operace Bagration , dobyti Berlina , osvobozeni Prahy ,/ taky neuveritelnej a nezapomenutelnej blitzkrieg spojencu z Plzne ,dvou dzipu /,nestoji za zminku, se nehodi..

Napsat komentář: gogo Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *