23 dubna, 2024

Kšeft ýbr ales

Není to tak dávno, co jsem zde psal článek na téma ukrajinského obilí, které teď bezcelně míří do Evropy a protože je lacinější, domácí pšenici nikdo nechce koupit. Vysvětloval jsem v něm, jak se to celé stalo… prostě Ukrajina vyvezla přes Černé moře podstatně méně, než plánovala. Putin s Lavrovem prostě přetáhli Afričany na svojí stranu a dodávali jim sami. Propad ukrajinského exportu je ve statistikách strašně vidět. Nepomohlo převážení obilí evropskými železnicemi do evropských přístavů, nepomohlo nic.

Když někde leží obrovská hromada levného obilí, tak se poptávka vždycky najde. Někdy od prosince se toto obilí začíná vozit do EU. Je o dost levnější, než za co se vykupovalo to naše. Od podzimu cena výrazně klesá (ne že by se to zatím projevilo na cenách pečiva). A od stejného podzimu se začínají bouřit zemědělci a skladovatelé obilí, protože zdejší obchod se v podstatě zastavil. Dneska sedlák prakticky nemá šanci dostat smlouvu na výkup obilí za pevnou cenu. Nikdo neví, kam se to pohne.

Já jsem si včera popovídal s dalším neexistujícím člověkem (Cempere, poslouchej!), který kdyby existoval, tak by pracoval pro nejmenovanou soukromou firmu, která se zabývá vzorkováním, rozbory a dohledem nad obilím. Ptal jsem se ho na henty pesticidy a kolik toho ukrajinského obilí u nás je.

Vězte tedy, že zatím málo. My nemáme s Ukrajinou přímé spojení. Obilí kupovaly především země, které to tam měly blízko. S velkým náskokem před ostatními nakupovali Poláci. Pak samozřejmě Maďaři (ano, mají Orbána, ale také tam mají obchodníky s komoditami, kteří chtějí vydělat a tohle je kšeft, který stojí za přimhouření obou očí a řadu úplatků) a také Slováci. Největší množství je tedy tam a také se tam nejvíc bouří místní farmáři.

K nám se spíš dostávají produkty z tohoto obilí, protože oni tam za hranicemi nejsou blbí a chtějí tomu dát co nejvyšší přidanou hodnotu. Je lepší prodávat mouku než pšenici, protože na kamion se vejde stejná váha, ale z tuny mouky je vyšší marže. A tak ze své profese sleduju, jak české mlýny postupně omezují mletí, nebo jdou pod výrobní náklady a nebo prostě seženou také tu ukrajinskou pšenici a melou z ní. Co jiného mají dělat, když pekárny víc peněz dát nechtějí, protože mají dost nabídek ze zahraničí, že?

U nás se to celé projevilo především poklesem cen pšenice a v podstatě zamražením celého trhu s komoditami. Vidím to dnes a denně. V tuto dobu je třeba obilná sila vyprázdnit a připravit na žně, ale místo toho se stojí. V mém okolí už jeden kamionový dopravce v podstatě zkrachoval, protože přestal mít kšefty na dopravu do mlýna.

A co se týče pesticidů… Na Ukrajině se nedodržuje nic. Žádné normy. Dělalo se pro Afriku a černoušci snesou cokoliv. Oni se neptají na jedy, oni se ptají na cenu. Tím neříkám, že na Ukrajině neexistuje kvalitní produkce. Ale je poměrně běžné, že rezidua různých chemických látek překračují evropské normy. Jak myslíte, že se to řeší? Jednoduše. Smíchá se to s jinou pšenicí, napíše se nový dodací list a je to. Příští kontrolní vzorek je už v pořádku, kontaminace se vejde do příslušných tabulek. Na Ukrajině se používají i látky, které jsou u nás zcela zakázané… ale všichni jste na nich vyrostli. Kdysi se pesticidovalo podstatně víc a všichni jsme to přežili. Tím samozřejmě neříkám, že je náramně zdravé, něco takového konzumovat.

Teď se mluví o tom, že v ukrajinské pšenici našli Chlorpyrifos, který je v Evropě zakázaný, ale v USA se běžně používá. To je řádnější sajrajt kvůli kterému v USA skončila řada doktorských i výzkumnických kariér, když se snažili poukázat, že nebude tak úplně neškodný.

Pesticidy ale v tomto případě podle mě slouží především jako záminka. Doteď nikomu nevadily, protože prachy žádné pesticidy neobsahují a nesmrdí. Nikomu ve vládách by to nevadilo a kdyby se nezačali bouřit zemědělci kvůli cenovému dumpingu, nikdo by se nic nedozvěděl. Ukrajinské pšenice šlo do Vysegrádu tolik, že to začalo reálně ohrožovat domácí produkci. Zájmy obchodníků se začaly křížit se zájmy pěstitelů, začalo to mít politický přesah, začalo to ohrožovat premiéry i ministry a tak se vytáhly pesticidy a bylo to. Ukrajinský import se zastavil a miliardové byznysy jsou v háji. A může se samozřejmě ukázat, že těch jedů bylo v obilí mnohem víc, než se uvádí, protože za přimhouření očí se dobře platilo.

Proč u nás Nekula import ukrajinské pšenice nezastavil? Inu to je jednoduché. V Polsku, Maďarsku i Slovensku jsou teď stovky a tisíce vagonů s ukrajinskou pšenicí, která se teď nesmí zpracovávat, protože GMO a jedy. Všechna se má převzorkovat a vyšetřit.

Ale exportovat se smí! Třeba k nám. Jasné?

Je to kšeft ýbr ales. V Polsku je to zakázané, tož zpracujeme to v ČR. Logistické trasy existují, doteď se mouka dělala v Polsku a vozila se sem… tak teď to bude obráceně. Jestli obchodníci vědí, že jim ve Varšavě na nádraží stojí vlaky plné jedovaté pšenice a brzy přijde nějaký kontrolní orgán pro vzorek, udělají všechno pro to, aby to nějak zachránili. Každý den, kdy bude povoleno vozit tuto pšenici sem, se vydělají miliardy korun. A jako vedlejší (a pro vládu velmi žádoucí) produkt to poškodí Babiše, protože právě jeho podnikům ZZN zůstal v ruce Černý Petr drahého českého obilí… (On to ustojí, Agrofert není žádné ořezávátko, ale uškodí mu to a to se počítá). Když se denně vydělávají miliardy, tak není úplně problém zařídit, aby pan ministr neměl důvod zastavovat import ukrajinské pšenice a zdůvodnit to volným trhem. Samozřejmě je to jen metafora. U nás by se nikdy nic takového nemohlo stát, protože máme vládu, která se hlásí k nejvyšším evropským hodnotám.

Co se s tím dá dělat…

U nás existuje ÚKZÚS. Tedy Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský. Ten má na starosti kontrolu obilovin i krmiv, chodí do podniků, které se zabývají obchodem i zpracováním obilnin a vůbec se stará o to, abychom se tu neotrávili, protože nemusí jít jen o pšenici z Ukrajiny… i u nás se může stát nějaká nehoda, kdy se zjistí, že obilí je plné nějakého jedovatého sajrajtu. V takovém případě musí být možné dohledat toto obilí až ke konkrétnímu pěstiteli a musí se dohledat, s jakým obilím se při manipulaci smíchalo a kam všude se mohlo dostat. Na obilném sile se běžně dělají kontroly, kdy ÚKZUS cvičně požaduje dohledání určité šarže obilí. Zároveň se každý náklaďák či vagon musí ovzorkovat a vzorek se musí po příslušnou dobu skladovat a vést o tom dokumentace.

V téhle zemi se DÁ DOHLEDAT JAKÝKOLIV PŘEVOZ OBILÍ a pokud někdo tvrdí, že to nejde, tak lže.

Neměl by tedy být problém, aby kupříkladu SPD požadovala informace, které by jim měl být ÚKZÚS schopen dodat. Nemusí se dělat rozbory pšenice v kamionu. Stačí udělat rozbor vzorků, které jsou k dispozici na každém sile, v každém mlýně i ostatních potravinářských provozech. Ano, je možné, že k nám přijel načerno tu a tam nějaký kamion bez dodacího listu, ale u vlaků to rozhodně neplatí a drtivá většina komodit přijela s orazítkovaným CMR a dalšími papíry.

Jestli je Nekula takový frajer a nebojí se jedovaté ukrajinské pšenice, může veřejnost uklidnit snadno. Stačí nařídit plošnou kontrolu vzorků, především těch, které přišly v posledních měsících z Polska, Slovenska a Maďarska. Akorát tohle je tak výbušné téma, že buď sklapne nám, nebo by taky mohla sklapnout celá vláda.

Tomio! Co ty na to? Příležitost jak sviňa… Jestli se henten Chlorpyrifos ve vzorcích najde, tak bude vláda vynesena v zubech. Požadujte plošné rozbory.

Já se budu dívat, jak Nekula manévruje… Česká televize možná bude mlčet jako hrob, ale já mlčet nebudu.

Pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Každý, kdo Institut podpoří částkou alespoň 350,- Kč si může v objednací aplikaci na Vidlákových kydech zadat adresu pro zaslání knihy. Platby jsou už spárovány s aplikací. Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu.“ Všem dárcům děkuji.

313 thoughts on “Kšeft ýbr ales

    1. Kontrolní otázka:

      Myslíte si, že ve státě, kde ministryně obrany může veřejně schvalovat teroristický čin, nebo prominentní člen vládní partaje opakovaně veřejně dopouštět hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob, kde je možné veřejně prezentovat symboly vyjadřující podporu nebo propagaci hnutí, které prokazatelně směřuje k potlačení práv a svobod člověka, nebo hlásá rasovou, etnickou, národnostní, náboženskou či třídní zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob, kde toto vše a ještě mnohem víc můžete volně a naprosto veřejně provozovat, když jste na straně vládnoucí kliky nebo pod její ochranou, že v takovém státě má smysl zatěžovat právníky nějakými pokusy o to „konat“ proti členu režimní vlády?

      Podle mne to dnes smysl nemá. Ale stále doufám, že jednou to třeba možné bude, proto je třeba tyto činy pečlivě evidovat, aby nic nebylo zapomenuto. Až se k nám právo vrátí…

      1. Právě proto se domnívám, že to smysl má. Jednak, aby trestné činy vládnoucí mafie nebyly promlčeny, jednak proto, aby se pak nikdo nemohl vymlouvat, že s tím byli všichni srozuměni a nikdo neodporoval.
        Neočekávám, že by se za současného režimu nějaký soud zabýval trestnou činností členů vlády. To by bylo možné pouze v opravdovém právním státě. Ovšem, až se k nám někdy právo vrátí…

        1. Nejlepší na tom je, že na zákonech, které si oni sami schvalovali a podle kterých dnes selektivně někoho pošlou do lochu a jiného vyšlou zabaleného do ukrvlajky provokovat pod Muzeum, nebude třeba měnit ani písmenko. Bude úplně stačit rozhodovat podle nich nestranně. Možná jen u něčeho zrušit promlčecí lhůty, respektive odvolat se na to, že de facto nebyli stíhatelní, tak se promlčecí lhůta přerušila. Nesmíme ale pak zapomenout ani na ty, kteří jim tu beztrestnost garantovali a nekonali, i když měli. I na ně ty jejich gumové paragrafy myslí.

          Až se k nám právo vrátí…

      2. Souhlas. Až tahle vyšinutá doba přejde, budou se všichni účastníci nezákonností tvářit, že „taková byla doba“,“ tak se to tehdy dělalo “ většina se bude tvářit, že nic nevěděla, nic nerozhodla a úplně všichni vše budou svádět na exponenta, co obvykle bude tou dobou již po smrti. Mám za to, že už proto by mělo vzniknout centrum pro detailní shromažďování důkazů všech nezákonností, záznamy vystupování exponenciální v médiích a pod.

  1. OT – musím se podělit o radost.

    Můj sedmnáctiletý syn objevil knihy. Dal se do čtení a chce stále další a další. Pečlivě ho mu servíruji kousky odpovídající jeho nabyté čtenářské úrovni a apetitu, dbám, abych ho neodradil, abych mu nepředložil nějaký skvost, ke kterému ještě nedošel.

    Mám těch skvostů plnou véélkou knihovnu a přeji mu, aby při objevování těch skvostů zažil stejné dobrodružství a uspokojení, jaké jsem před lety prožil já.

    1. Admirále, co jste předložil? U nás se to asi nehne ale co kdyby. Po roce přerušované četby dočítá Marťana.

      1. Dostal se ke čtení přes poslech audio knih. Na dovolené jsem poslouchal a on se mnou Jak jsem vyhrál válku, pak si našel nějaké Pottery, Tolkieny…
        Najednou se mi pochlubil, že si přečetl na popud češtinářky od Maupassanta „Miláček“. Navalil jsem mu nějaké detektivky – Robert van Gulik a Soudce Ti – stará Čína by ho mohla zaujmout. Musím vyhrabat Londona…

        1. Základem by měl být Diogenes Laertios.
          Ale tak asi do 5 stránek max. denně.
          Potom (anebo simultánně) Dějiny křesťanství, od P. Johnsona.

          1. To by nefungovalo. K tomuhle se musí dopracovat. Že se k základům, k stěžejním věcem dočte oklikou, není na škodu.

    2. Základem je se rozečíst, aby bylo vidět, že i knihy baví. Takže doporučuji něco criveho pro začátek. Třeba Harryho Potter nebo něco podle preferencí… Třeba fantasy, naučnou literaturu podle hustá nebo tak. A potom postupně titrovat to ostatní.

      1. Hodně dobrá beletrie na rozečtení je Jonas Jonasson, a jeho Analfabetka, která uměla počítat, dan Brown, výborné jsou historické ságy Bernarda Cornwella, například série Hledání svatého grálu, a samozřejmě epopeje našeho Vlastimila Vondrušky, nebo Niedlovi Rytíři z Vřesova taky počteníčko.
        to jsou tipy, kdy se od těch knih jeden neodtrhne, dokud je nedočte.

    3. U nás (dcera 14 a syn 12) je přečtení 2 knih měsíčně podmínkou k vyplacení kapesného, samozřejmě i sepsání čtenářského listu. Hodí se jim to i posléze do školy k povinné četbě 🙂

      1. Martina 19 dubna, 2023 (13:32)

        Jo, tohle je fajn…. Tééda, když já si vzpomenu, kolik jsem zhltala knížek – i s baterkou pod peřinou, na což mamka samozřejmě přišla, dala mi lepanec, že si kazím oči a knížku mi sebrala 😀… no, jo, no, doba se změnila. Ale třeba ještě není vše ztraceno.

        1. Také jsem v těch jejich letech čtíval průměrně 5 knížek týdně. Ale to bylo ještě v dobách, kdy traumata u mládeže nikdo nediagnostikoval a separační úzkost bez mobilu nikoho nepřepadala.

  2. 7:44 Zástupcovia Poľska a Ukrajiny sa dohodli na obnovení tranzitu ukrajinského obilia cez Poľsko. Poľský minister poľnohospodárstva Robert Telus v utorok informoval, že na bližšie nešpecifikovaný čas budú všetky ukrajinské plodiny v tranzite zapečatené, s pripojenými vysledovateľnými zariadeniami a prepravené v špeciálnych strážených konvojoch do poľských prístavov a hraničných priechodov na ceste do iných krajín.

    Ako pisal Vidlak, uz je to i na mejnstrime.
    Kseft sa len presunie z PL inam.

  3. Otázka pro Vidláka:

    Proč se Rajchl & sakra důrazně nevymezí proti zelenému úúdělu?

    To téma leží na zemi a určitě by se našla 2/3 většina lidí v Česku, která by přitakala a jelikož to téma leží na zemi, PRO by příznivců přibylo.

    PROČ???

      1. Deja Vu.
        Smlouvy podepsány. Vymezit se může, ale dodržovat musí. Jinak opakované brutální pokuty, dovozní cla a následný krach ČR.
        Což Rajchl chápe. A že kolik tak bude mít procent ve volbách na nějaké to prosazování.

        1. Už s tím kolovrátkem začínáte být nudný. Vaše úporná snaha o demoralizaci popíráním sebemenší možnosti jakéhokoli odporu odkazovaním na „podepsané smlouvy“ je zarážející a řekl bych, že až podezřelá.

          I když budeme ty vaše smlouvy do puntíku plnit, krach nakonec stejně příjde, tak co?

          1. Dobře, počkám si jak se vymezí Rajchl. Ale podstatnější bude, jak se vymezí pětikolka a Babiš.
            Jak se vymezí Prezident a především co na to Loutkovodiči.

  4. Fijalo jež jsi tamsi kdesi
vrať se už z těch ostrovů. 
Přijď zpět mezi své
buď vůle tvá jak v Kyjevě, tak i v Čechách
chléb náš jedový dej nám dnes.
A škrtni v sile pesticidy, 
jako i my škrtáme dny tvé vlády.
A neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás odnekuly. Amen.

    1. 🙂

      Nejen ve veršované tvorbě jste výborný! A vůbec nevadí inspirace tou starou známou odrhovačkou, naopak!

      1. Na blbou otázku, blbá odpověď. Cos čekal? Prostě si tu dovolenou v Chorvatsku budeš muset přizpůsobit. Pápá Laa laa.

      2. Šulin – podstatné jméno · rod mužský neživotný. Na Moravě označení pro penis.
        V Česku znamená Šulín něco jako „chytrolín, šizuňk, vychcánek… tak potom sorryjako Pepíku.

  5. Myslím, že zapomínáme na jednu „maličkost“. To obilí je ukrajinské, protože vyrostlo na Ukrajině. Za babku většinu skoupily americké firmy a ten zbytek „ukrajinští“ oligarchové(ti mají většinou koupená i jiná občanství), peníze za ně netečou na Ukrajinu, ale plní konta kdesi na Západě.

  6. No a co na to obilové nadělení říká ta slavná RUKA TRHU? Levné obilí, levná mouka … kdy bude zase levnější chleba? Třeba za 2,80 Kč/ kilo? A kdy bude levnější mléko? Přece i krávám se dává obilí. Více obilí, více krav, více mléka! Třeba zase 1litr za 1,80Kč do konévky. A vajíčka. Slepičky přese zrnéčka zobou. Více zobání, více slípek, více vajíček! Za korunu jedno! Tak hej! Ruko trhu, hejbej se! Makej!
    ——————————-
    Nebo že by ten Tunel dědek, Perokrad, Všech zlodějů futrál LHAL???

    1. Četl jen ekonomie starých dědků ze smetiště dějin , z dob, kdy trh a to ještě jen v Americe( nové nevypleněné území právně nepatřící nikomu) a myslel, že se začne s kapíkem od píky, že neexistuje okolní svět, kde už kapitalismus volné soutěže dávno nemají . Jen si zjistěte, kdy ti jeho adorovaní ekonomové, Hayek Friedman, Keynes , kterých měl plnou pusu, se narodili a žili. Plus volnou soutěž měl asi i od Marxe, z čehož měl státnici.

    2. Neviditelná ruka trhu funguje naprosto přesně.
      Proč by někdo zlevňoval chleba či mléko? Když lidé stále jsou ochotni kupovat za draho.

      Proč si lidé nekoupí levné obilí, nepomelou si je a neupečou chleba?
      Proč si Vy či Vidlák nekoupí profesionální mlýnek, nekoupí levné obilí a nemelou mouku na kšeft „Domácí Vidlákova 00“?

      1. Nene, vy ted velmi neferove vybirate z volneho trhu jeno to, co se vam libi.

        Volny trh zdaleka neznamena, ze dokud to lide kupuji, tak prodavame draze.
        Volny trh predevsim znamena, ze si prodejci/vyrobci budou KONKUROVAT.
        A to jak kvalitou, tak predevsim cenou.

        Argumentovat, ze jide porad jidlo kupuji, kdyz prece nemusi a muzou svododne chcipnout hlady je eufemisticky receno hloupe.
        Najdete si take neco o kartelovych dohodach. I ty jsou pritomny ve vonem trhu, a lide si platit stat, aby se neutrhly ze retezu, treba jako hytlermarkety v Cechach.

        1. Tolik obilí najednou! Co takhle něco vypálit na pálenku? Anebo dát topiči Antonínovi spálit v peci elektrárenské? Podpoříme energetiku, ušetříme ty ObčasnéZdrojeElektriky
          ————————————
          prý se už u nás obilí pálilo?

          1. To je volny trh v ceske/mafianske verzi.
            V normalnich zemich funguji antikartelove urady a nikdo rozumny jejich roli nezpochybnuje.

            Jinak samozrejme, ja muzu svuj produkt prodavat zo kolik budu chtit.
            Pokud to budou lidi kupovat a ja se nedudu s ostatnimi producenty domlouvat na cenach a
            nezacnu tak vytvaret fakticky monopol, tak do toho prece nikomu nic neni.

      2. Paní Eto, Vy vlastně podporujete mé základní ekonomické poučky:
        1- Cena zboží v kapitalismu je právě ta NEJVYŠŠÍ částka, za kterou si dostatečné množství hejlů ten šmejd koupí.
        2- Mzda v kapitalismu je právě ta NEJNIŽŠÍ částka, za kterou dostatečné množství jelimanů tu otročinu je ochotno dělat.

        A to prosím nejsem profesorem žádné ekonómie, ani jiné nefunkční kecologie. Mimochodem už vrátil Venzel Pružinsky tu jeho „výpujčku“ z důchodového účtu? Kolik dělala procenta?

    3. Zeby bola odpovedou Bostonska cajova party? … Kotel na obili je dnesnou odpovedou, povedala by som … prisne podla kapitalistickej ruky trhu.

    1. Pako: Pardon že se ptám mimo téma, ale Váš nick je mi povědomý. Nepíšete články i v D-fensu? Pokud ano, rád Vás čtu a většinou i souhlasím. Pokud je to pouze shoda značek, tak se omlouvám za OT a přeju pěkný den.

  7. Co dodat?

    MARTIN PÝCHA: ROK 2022 BYL ROKEM NEJISTOTY! ČEŠTÍ ZEMĚDĚLCI BUDOU MÍT NEJNIŽŠÍ PŘÍMOU PLATBU V CELÉ EU!

    https://www.ospzv-aso.cz/obsah/71/martin-pycha-rok-2022-byl-rokem-nejistoty-cesti-zemedelci-bu/332796

    Neštěstí nechodí nikdy samo

    Odklon od jádra v Německu může zdražit elektřinu i v Česku, míní analytici
    včera 7:13
    ČTK
    Odpojení jaderných elektráren v Německu může v budoucnu zvýšit ceny elektřiny, a to i na českém energetickém trhu.
    Dalším důsledkem pak může být vyšší riziko výpadků elektrické sítě, protože Němci stabilní zdroje nahradí sezonními, které budou závislé na počasí.

    Vyplývá to z komentářů analytiků pro ČTK. Německo o víkendu odpojilo od sítě tři své poslední jaderné elektrárny, a přestalo tak po více než 60 letech vyrábět energii z jádra.

    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-odpojeni-od-jadra-v-nemecku-muze-zdrazit-elektrinu-i-v-cr-40428919

    1. Technicky i obchodně to jde vyřešit – převodní transformátory na hranicích, domácí zastropování cen elektřiny únosné pro obyvatelstvo i průmysl, odprodej přes lipskou burzu pouze naši nadprodukci. Když Němci nechtějí svou domácí produkci z jádra, nechť si za tu zahraniční tvrdě zaplatí.

      Jenomže se současnou kolaborantskou a protinárodní vládou ČR nelze zhola NIC. Ta nedokáže zamezit ani dovozu jedovatého obilí a potravin. Tedy, Protektorát a kolonie III. řádu. A nejhorší na tom je, že ji tu máme nikoliv z násilné vůle nějakého dobyvatele, nýbrž vzešlou z veřejných voleb. Za aktivního a manipulativního přispění zaprodaných redaktorů a novinářů.
      Čili zde panuje mediokracie a kakistokracie, v zájemné podpoře.

      1. 2. Charon napsal:
        19 dubna, 2023 (11:39)
        Naprostý souhlas, nejsme ve sporu, ale nechápu, proč když Němci odstaví jaderné elektrárny, proč máme očekávat zdražení elektřiny, když ji vyrábíme nejlevněji v EU?

        Jsem dezolát, ale nechápu proč námi excelentně placené elity, kolaborují.

        https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-bartuska-tezko-se-cechum-vysvetluje-proc-plati-za-elektrinu-nemeckou-cenu-222598

        Drahota z Německa se přelévá do Česka
        Hrozící výpadky německých elektráren jsou pro Čechy nepříjemné hlavně z toho důvodu, že se nedostatek proudu spojený s drahotou přednostně přelévá do Česka, o čemž svědčí statistiky z minulého roku, kdy tuzemská elektřina zdražila po Dánsku druhým nejrychlejším tempem v Evropě.

        https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-spinavejsi-a-drazsi-i-v-cesku-jaka-bude-elektrina-po-nemeckem-konci-atomu-229569

        Cena Elektřiny V Evropě – Rychle-Vysledky
        zapmeta.cz
        https://www.zapmeta.cz/

        ________________________________________
        Najděte Více Cena Elektřiny V Evropě. ZapMeta Nabízí Výsledky Vyhledávání Až Ze 6 Vyhledávačů.
        Výsledky hledání
        ________________________________________
        Vybraný úryvek z webu
        Průměrná cena elektřiny v €/kWh
        Území Elektřina v € Celkem v €
        Německo 0,1899 0,3279
        Itálie 0,2671 0,3115
        Španělsko 0,2579 0,3071
        Česko 0,2313 0,3059
        https://www.google.com/search?q=cena+elekt%C5%99iny+cz%2C+eu%2C+n%C4%9Bmecko&oq=&aqs=chrome.1.35i39i362l3j46i39i199i362i465j35i39i362l4.601260453j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
        Dotaz dezoláta:
        Proč máme mít vyšší cenu elektřiny než ti, kteří zavřeli krám?
        Nechápu, proč máme vyšší cenu potravin, než v Německu, a jinde, když máme nižší cenovou úroveń?

  8. Pane Vidlák.
    Sám musíte vědět,jestli se ve vašem skladě,vyskladnilo Ukrajinské obilí.
    Nevím určitě,ale asi vaše laboratoř,nedisponuje přístroji,zjistit ty nebezpečné chemické látky.
    K nám se dostali tyto informace v lednu,přes známého,který o tom uvažoval také,ale neměl šanci,jelo to ve vyšších patrech.

    1. Mohu říci, že v mých silech na Znojemsku není ani zrníčko ukrajinské pšenice. Dělali jsme překlady (z vlaku na auto) ukrajinské technické kukuřice, která byla určena pro výrobu bezvodého lihu. Osobně jsem pak zajišťoval čištění dopravních cest a manipulačních zásobníků.
      V této chvíli v mých provozech není z Ukrajiny vůbec nic. Ale také se z toho českého moc nevyváží. Je to dražší.

      1. Pane Vidlák.
        Díka za odpověď a zodpovědné zdělení,že neskladujete Ukrajinskou pšenici.
        K tomu jen přidám,jak jste jednou psal o hnojení umělými hnojivy a používáním postřiku.
        Takže,když je tak velký nadbytek pšenice a zřejmě i bude,co omezit použití chemie a snížit výnosy,tím pomoci přírodě i zdravějším obilninám.

        1. Trochu vam do toho skocim.
          Napad je to ekologicky, a zajimavy, bohuzel na trhu to asi nema sanci.
          Kdyz snizite vynosy mensim mnozstvim hnojiva, tak zbytek vsech ostatnich nakladu zustane nezmenen (nafta, prace atd).
          Nejsem si uplne jisty, ale rekl bych, ze vysledny produkt pak bude o dost drazsi, nez ten z vysokych vynosu. (proto se asi taky kazdy za temi vysokymi vynosy honi)

          Agrochemie taky neni upne muj obor, ale kdyz jsem si pred lety pronajal plantaz, tak jsem zkusil bio s tim, ze budu vseho pestovat hodne, breberky si pozerou 50-60 % a me ten zbytek bude stacit.
          Ale tak to vubec nefungovalo. Breberky sezraly uplne vsechno, a kdyz tam neco malo nahodou zbylo, tak oslabenou rostlinu napadla nejaka nemoc, a tim to skoncilo.
          Nevim tedy uplne jestli je snizovani vynosu pres agrochemii reseni.

          Ale zajimal by me nazor nekoho z oboru, nejlepe nekoho, kdo to treba uz zkousel.

  9. Vy v cechach nemate nejaky zakon o slobodnom prístupe k informáciam? Na zaklade neho treba pozadovat od ministerstva podohospodarstva informaciu, kolko kontrol obilia bolo vykonanych za posledne 3 mesiace a s akym vysledkom. A odpoved oskenovat a ihned hodit na net aby ju videlo co najviac ludi. Ked tych kontrol bude strasne malo, tak to minimalne ministra dost zdiskredituje.

    1. No Nekula, z božího dopuštění ministr zemědělství už se dal slyšet, že bylo vyšetřeno 12 vzorků !!! a ty byly cajk, takže je pochopitelně všechno ok. A takhle my si tady žijem.

    1. „“… asi bude proti vám zavedeno vyšetřování za profláknutí osobních údajů jiné osoby, bez jejího souhlasu ….““ … to víte zákon o osobních údajích je nesmlouvavý !!

  10. Optimisticky řečeno, proti ostatním řádově větším šílenostem života v EUhniji, je situace s ukrošským obilím úplně okrajová, až nicotná. Vidlák, co by „člověk zevnitř kšeftu“ – tedy insider, jak říkáme tak hezky česky – evidentně ví, o čem mluví a servítky si nebere.

    Přesto všechno, jednotlivci a firmy se s tím už nějak poperou, bez ohledu na nečinnost až přímé kolaborantství naší jejich vlády. V zájmu vlastního přežití obilnářů coby postranní efekt přežijeme i my všichni ostatní, neobilnáři.

    Problém s ukrošským obilím a kolaborací Fialenkovy squadry azzury je jeden z problémů, který se velice rychle vyřeší – z našeho pohledu – jaksi „sám od sebe“. Kdyby Rusové byli Američané, ukrošské obilí by již dávno bylo do posledního zrníčka zdemokratizováno, asi jako Amíci zdemokratizovali ropu v Iráku a nadále demokratizují ropu v Sýrii. Jenže nejsou.

    Ale netřeba propadat chmurám; Ukroši na všem pilně pracují. Každý ukrošský granát a raketa na Doněck, Gorlovku, Luhansk, a tak dále za posledních 9 let přispěl k definitivnímu osvobození ukrošského obilí. Každá zavražděná babka, ženská, dítě a další civilové – 14 tisíc, tedy cirka 400x Lidice – vede k tomu, že situace s ukrošským obilím bude vyřešena.

    „Dekomunizace“, jak nacizaci a banderizaci Ruiny hezky nazývají Ukroši, může začít osvobozením Ruiny od „zločinů komunismu“, třeba návratem Banderostánu do dějinných ukrošských hranic. Bez všech ruských území, připojených Leninem, Stalinem a Chruščovem. Konec ruské agrese!

    Ruina bude sice poněkud menší, bez 90+% HDP, ale zato konečně většinově ukrajinská. Ukrošům pak zbude už jen zbytkový úkol, dovyvraždit zbylé Poláky, Židy, Rumuny, Maďary, Rusíny, Čechy, Němce… no prostě všechny ty pronárody, které pravým svidomitým Ukrošům ujídají chlebíček. Vše dle pravých a vážených ukrošských národních hrdinů Bandery, Sucheviče, …

    Zázračně to vyřeší i výše uvedený problém s ukrošským obilím. Sice tím automaticky vzniknou různé problémy s ruským obilím, kterého náhle bude o něco více, no ale to je problém Rusů, ne Ukrošů ani EUhnije, ani náš.

    Zkrátka, vše je na dobré cestě.

    1. Vidite, zrovna predevcirem, kdyz mi tu v souladu se zpravami vykladali, ze Rusove uz melou z posledniho, a ze rok a neco nedokazali obsadit vic, nez ten prouzek zeme na vychode Ukrajiny, tak jsem jim sdelil, ze ten prouzek predstavoval 80 % ukrajinskeho HDP.
      To zapusobilo jako obrovsky sok.
      O tom media ani nepipnou.
      Navic uz tak nejak prosaklo, ze na tom vychode ziji prevazne Rusove, tedy ozrali muzici, a pracoviti Ukrajinci jsou na zapade (zapad je synonymum dobreho a vyspeleho).
      Takze neni mozne, aby ten prouzek na vychode plny linych muziku produkoval vetsinu HDP 🙂

      Smutne je, ze on jim tech schodek uz nejak Fiala dorovna.

      1. Přesně tak, územně sice něco přes 20%, ale ekonomicky přes 80% HDP. Když Ruina zůstane bez dalších historicky ruských oblastí, jako třeba pobřeží Černého moře, celou levou stranu Dněpru – tj. Krivyj Rog a nakonec i Charkov a ten severovýchod, Sumy, Černigov až po Kyjev, tak to bude více než 90% HDP.

        Což tak nutně dopadne, protože Fašington s Londonabádem jinak nedají: jednak si pořád staví námořní základnu v Očakovu a počítají s vojenským využitím Nikolajeva a Oděsy; jednak dodávají Ukrošům zbraně s čím dál větším doletem, tudíž Rusové musí zajistit dost území, aby jim Ukroši nemohli střílet na hlavu. Ale vzhledem k mohutné banderonacifikaci ani to zřejmě stačit nebude, a bude nutné zopakovat systém jako v Idlibu v Sýrii – v případě problémů pravidelně přebombardovat… dokud si Ukroši neuvědomí, že neutralita není až tak špatný nápad.

  11. Všechno, co píšu, je vylhané. Od prvního do posledního písmenka. Vidlákovy kydy jsou rasistický, šovinistický a dzinformační web plný nenávisti a proruské propagandy.

    1. da, éto vsjo pravda. My z GRU chystáme další osvobození ČR, Herr protektor Fijala a jeho málčici pojechají v Gulag. Soudruh Rajchl bude gubernátor, Vidlák bude mít sochu v každém parku a z ruštiny bude hlavní jazyk. Kdo povede dezinformační řeči bude odjéchán za Herr Fijalou. Naše demokratické tanky jsou již na cestě, momentálně mají malé zdržení na Ukrainském území, vyčkejte a budete osvobozeni.

  12. Představuji si jak všechny ty certifikované biomatky z Prahy, co upadají do mdlob, když se řekne Babiš si teď budou přes facebook posílat rady, jak poznat že jídlo bylo vyrobeno z jeho pšenice a ne té Ukrajinské 🙂

    1. Budou mít před sebou těžké dilema – podporovat arcilotry Putina a Babiše, nebo se nechat trávit ukrobilím?

      Vidím díru na trhu. Bio obchod s liberálně demokratickými potravinami dovezenými z USA, v obalech s hvězdami a pruhy. Cena může být v podstatě libovolná, v Praze se to prodá, stačí napsat, že 1 % ze zisku z prodeje každého pytlíku mouky jde na výrobu dalších zbraní pro Zelenského.

  13. Koeficient porodnosti v celé Evropě je podprůměrný, včetně RF.
    Zdroje v Evropě jsou podprůměrné, na Ukraruině je údajně 1/3 zemské černozemě. Na území RF je zdrojů dost, ale má různorodě obyvatelný terén a problémy se šířením diverze v geopolitickém prostoru?
    USA si frakováním ničí půdu, aby mohly do Evropy vyvážet LNG za šestinásobek původní ceny, protože je EU její dojná kráva a obří poválečná kolonie.
    Dluhy zemí EU jsou dlouho nadprůměrné a stále rostou – na úkor dalších generací, ačkoliv to zatím není moc vidět a tak si to i málo lidí připouští. Stejně jako možné znehodnocení měny a digitalizované řízení přes ECB….s Bruxelí ruku v ruce, prapory revoluce(NWO?) po Evropě rozvinem?
    Úroveň členských zemí směrem na východ je klesající. Ty na východě ty dluhy pocítí jako první, kolonie pokud se nevzbouří zaniknou a budou nahrazeny jinou otrockou populací, buď ze západu nebo i z východu, obojí je možné.
    Porodnost stoupala tam, kde nebyla TV, ačkoliv se domácí násilí nebylo kde učit. Dnes TV apod. snižuje přirozené vědění(ne vzdělání, o to se stará jiná instituce), které bylo příčinou nadměrné porodnosti?
    Rodina nebyla rozbíjena toxickými výmysly o genderech nebo stejnopohlavním manželstvím. Apropó, jak to bude s jejich zdaněním? Toxická podpora adopce sirotků kvůli jejich nespravedlivým daním? Sociálním bouřím je třeba se vyhnout.
    Aspen nezasahoval až do úrovně řízení základního školství – zjištěno na stránkách účetní uzávěrky Aspenu z roku 2022. Když jsem zjišťoval „vzdělání“ naší současné „hlavy státu“ a svazačky Nerudové. Oba prospěli s vyznamenáním a dostali se tudíž do „prezidentského play off“. Ovšem Nerudová měla slabý tah na branku, ale to plán zahrnoval a za tu roli patrně dostala bakšiš.
    Vlasta Burian by možná zazpíval „Atakdále“ nebo ikona národa „Časy se mění“. Bůh jí odpusť, nevěděla jak a v co…….

  14. Po přečtení jsem došel k závěru, že Sibyla má vskutku úchylný názor. Možná je to tím, že děcko je pro ni jen spratek.

    1. 👍Možná jede podle modelu, své děti miluju, ale cizí jsou spratci. Anebo děti nesnáší tak nějak globálně.
      Vono, když se jeden srazí s „já jsem matka a kdo je víc“ a jejím výhonkem, který ji dupe po palici. A kdyby jen jí, dokáže terorizovat i své okolí, tak ten spratek docela sedí. A je toho čím dál víc.
      Potom se s láskou koukám na ta naše vychovaná robátka😉

      1. Ještě musím přisadit.
        Jak to ty ženské dělaly. Placená mateřská 1/2 roku. Žádná automatická pračka, žádná myčka, žádná sušička, žádné jednorázové plíny, žádné skleničky (muselo se dětem vařit)……………
        A děcka byla vychovaná a připravená porvat se s životem. Žádné sněhové vločky.

        1. Často si vzpomenu na svoji maminku. Do porodnice (se mnou) přímo z pole. Mateřská dovolená? Žádná. Ve chlévě 4 krávy, které se dojily ručně. 2x i 3x denně. Na dvorku spousta havěti. Na polích začínaly jarní práce. Pračka dvojbubnovka, plínky na plotně šporáku ve velkém hrnci, na kterém se denně vařilo. Pro vodu ke studni. Žádná děvečka, babička, chůva, starší děcko ani nikdo další na hlídání… No a přežil jsem to. Nikdy jsem nepochopil, jak tu dobu mého dětství mohla zvládnout… Kurva, teď jsem sám sebe při vzpomínce na ni rozbrečel. Sory jako…

    2. Ona komentuje Kydy už pět let a nepamatuju se, že by někdy řekla něco pozitivního či pochvalného… Nepamatuju se, že by nebyla v opozici proti článku.

      1. I to je pozitivní.
        Opozice proti opozici a přitom ne pozice. Alternativa alternativy. Relativita. Třetí cesta. Proti všem. Kverulantství.
        Měl jsem takového kolegu. Ajťák. Dalo se s ním žít – jenom člověk nesměl zapomínat, co je to za povaha. Jinak perfektní odborník, spolehlivý. Dneska za něho máme kar.

      2. Roluju to.
        Stejně jako emu a kapitální MAJKU. A nijak mě nezneklidňuje pomyšlení, že někdo roluje zase moje zřídkavé příspěvky.

  15. „Americká zbrojovka Lockheed Martin, která vyrábí stíhačky F-35, o jejichž nákupu uvažuje mimo jiné i česká vláda, v prvním čtvrtletí mírně zvýšila tržby navzdory problémům s nedostatkem součástek a pracovních sil. Těžila z růstu poptávky ve Spojených státech i v zahraničí, za kterým stojí zvýšené geopolitické napětí. Čtvrtletní výsledky překonaly očekávání analytiků a cena akcií podniku se po jejich zveřejnění vyšplhala na rekordní maximum, napsala agentura Reuters.

    Proto teče ukrajinská a ruská krev, a zdejší vláda vyhazuje desítky miliardy a vyhodí další stovky miliard.
    Jedni chcípají aby jiní měli príma život.
    Jako akcionář ČEZu si připadám jako anděl. A jako blbec, že jsem pár akcií Lockheeda nekoupil. Ovšem na druhou stranu, můžu morálně kázat. Tak jako jiní o svobodě, demokracii, lidských právech, principech, míru… Nejlépe se káže tomu, kdo má holou zadel. O skromnosti, chudobě, transdendenci, o záchraně Země….V naději i že to třeba zpeněží, a pak už nebude chudý, a bude létat na konference, kde bude přednášet o skromnosti, chudobě, transdendenci, o záchraně Země… A o svobodě, demokracii, lidských právech, o potřebě jejich šíření, a o boji proti nedemokratickým režimům, to jsou všechny odněkud, kede se něco výnosného těží, a nechtějí se o to dělit. To je príma, koukat jak roste portfolio, jak roste dividenda, užívat si luxusu a přemýšlet o příjemnostech. A samozřejmě o vystoupení na konferenci o svobodě, demokracii, lidských právech, záchraně Země… A jak vydělat na levném ukrajinském obilí, někdo ho přeložit, třeba na moři, nebo v zapadlém přístavu, opatřit lejstry o biokvalitě…. Z toho pustit pár šušní pro africké děti, nechat se vyfotografovat….
    Lidi, jaká já bych byl úžasný kurva, kdybych nebyl blbej! Jenže jsem, tak pindám tady svoje pindy,

      1. Abych dnes usnul, potřebuji přes riziko nesmytelné aury dlouhého vedení nutně ujistit: Ten text o prezidentech je fejk, ironie nebo proruská dezinformace, že ano? Že ano?!?!?!
        Jako samozřejmě scallopi nepadají z nebe a taky chodí (alepoň po nějaký čas) do školy, ale tohle … tohle už nemůže být pravda.

      2. Vybírám :
        „Ludvík Svoboda
        Nechápu, jak se prezidentem mohl stát někdo, kdo po boku Rusů vraždil Němce.“

        To je klystýr poloprázdné dutiny lebeční , nikolivěk myšlení.

        Btw – základ Svobodovy armády v Buzuluku tvořili lidé židovského původu. A ti měli sakra moc důvodů k tomu, aby likvidovali lidi z Wehrmacht či SS. Možná by se dalo dokonce napsat Němce a Němky, ale to by bylo přehnané, i mezi Němci a Němkami by se daly najít možná až tisíce antifašistů (mám na mysli ty, kteří (které) neemigrovali (y)) a antifašistek.

  16. Jen malá poznámka. Do roku 1993, než byla no reforma dním bylo několik skupin danění a lidé bezdětní měli nejvyšší daň ze mzdy Ale byla zohledněna invalidita a děti. Rodinné přídavky vyplácel zaměstnavatel a když jsi nepřišel do práce/já chodila do práce ne do zaměstnání/ , tak na ně nebyl nárok. Ono to k něčemu bylo, hlavně u určité skupiny občanů. Dnes je to v daních trochu podobně, ale jinak se podporují nepracující.

  17. Pořád to samé. Prvním instinktivním pocitem Evropana je nedůvěra a závist, že ten druhý se má líp.
    Třeba:
    Když jsem viděl, jak Vidlák v sobotu vběhl na pódium jako muzikálová hvězda, pár vteřin jsem myslel, že fakt něco zazpívá. Pak jsem se zastyděl. Protože kdyby se tam připlížil jako stařeček, asi by mu to jeho fanoušci a fanoušky měli za zlé, Tak tam vběhl spíš jako by požil taneční drogu nebo cosi podobného. Ale abych z toho cokoliv vyvozoval, to ne.

    1. Vidlák má blog, na který mu, na rozdíl od vašeho, chodí lidi; je to pěkný chlap, který se navíc nebojí; umí oslovit lidi; má úspěch….
      Ale abych z toho cokoliv vyvozovala, to ne.

          1. Zdravím Vidláku a děkuji Alefovi, že Ti pomohl s obnovou hospody. Zdravím dlouhodobé štamgasty od vyhrazeného stolu na Kydech i Litterate.
            Chtěl jsi „hospodu“ a máš ji. Já do ní chodím pět let, protože se tu podává výtečné pivo, které vaříš.
            Ale právě proto, že do ní chodím každý den, zjišťuji, že je v ní více bezobsažných keců, více smradu a více plivanců. Vím, že je to především hosty, kteří se zde pořád překřikují, ale nemají co sdělit.
            A tak zjišťuji, že ten stůl štamgastů začíná mít prázdné židle a přestávají sem chodit ti, na které jsem se nejvíce těšil, protože to, co sdělili mělo obsah. Už je tu méně Dexxe, Gerda,
            Majky, ale i Občana a nebo Immanuela Kanta a pravého Lexe. Přestali chodit Laco G, Ponkrác, Pawt a mnozí další. Jsem rád že tu zůstali Ládík s Targusem a přeji hodně sil a brzký návrat Asfaltovému holubovi.
            Vidláku já vím, že dobré pivo, které vaříš přitahuje hlavně ty, kterým chutná, ale přitahuje i ty, kterým nechutná vůbec. Těm se divím, že na něj chodí. Potom jsou tu ti hodně hluční hosté, kteří tu jsou snad celý den a čekají na to ,aby mohli přiložit „své polínko moudrosti“,
            kteří nejsou schopni využít své příležitosti mlčet. Těm především je určen můj vstup, protože někdy méně, je opravdu více. Proto oproti Kydům už tady na litterate nepíšu.

      1. Re: A Z.

        JÁÁÁ jsem taky pěkný chlap a navíc ještě chytrý, mladý a krásný!
        Ale abych z toho cokoliv vyvozoval, to ne.

        1. no jo, a když se pak z toho vyspíte, zbyde jen bolení hlavy a jeden starej Targus.
          Ale abych z toho cokoliv vyvozoval, to ne.
          😀

          1. a měl by, navíc nejlepší je kupovat tam, kde jsou prodavačky od přes jedno východních sousedů. Jé je, kdyby mohly. jak nemůžou. A zjišťuji, že těch oblíbenců ruské zmrzliny přibývá. Holt to jsme my.
            Pravdou je že tolik ruské zmrzliny jsem nesnědla jak posledním časem. Ale musím uznat, že je chutnější než ty naše ehm ehm. A o 5ti kačku levnější než jejich ukrajinská. chi

  18. Ospravedlňujem sa ale som sviňa obecná lenivá, navyše mám diagnózu ORĽ (Obe Ruky Ľavé – pán Satinský ju objavil pre svet).
    Čísla sa mi prepisovať nechce a kopírovanie do internetového bankingu tiež niekedy nepekne potrápi.
    Keby bol QR kód na stránke, tak by to bolo úplne že … váááááááu najviac moderné!
    Som tunák kúsok, tady za řohem, lepší chlap čo by kameňom dohodil,
    aj osobne by som doniesol z Pohořelic do Miroslavi… ale QR kód na platby je úplne super vynález!
    Tak ja si teda počkám na QR kóda a hneď prispejem 2x a aj knižku prikúpim.

    Pán Vidlák, ďakujem za blog, obdivujem odvahu a držím palce!

    juLlio

    PS: Môj prvý verejný príspevok do akejkoľvek diskusie po viac než roku. Furt len ban, nenávisť , urážky.
    Som sa na to vyto… Nemá význam diskutovať s idiotom, pretože nezávislý pozorovateľ nás nemusí rozoznať.

    1. Copak pesticidy, to je prdeček… Ale co tu dosud nezaznělo, jsou toxiny. To obilí je plné myších hoven, hmyzů a plísní… No a pro plísně je to ideální prostředí a plísně produkují toxiny. A dost zákeřné. Takže, až bude spousta mladejch neplodnejch, nebo se začnou rodit děti s těžkým vrozeným poškozením, můžete za to poděkovat naší fašistické vládě. Protože ty toxiny primárně ohrožují reprodukční systém… Ale to fašisty nikdy nezajímalo a nezajímá, pro ně jsou zisky korporací primární.

      1. Vlastně, teď mi došlo, že depopulace Evropy je přece prioritním cílem všech těch Gatesů, Sorošů, Rockefelerů a dalších žiďáků. (prosím, rozlišuji Žid a žiďák… Např. ten, co celou dobu WWII dodával Hitlerovi ropu a další suroviny.)
        Takže ano, z tohoto hlediska více toxinů do evropské mouky, více vrozených vad a neplodných manželství… Ty toxiny nezlikviduje ani pekárna.

  19. Aá, můj oblíbený Chlorpyrifos, po Novičoku s Ricinovou příchutí hned můj druhý nejoblíbenější 😀

    Jsou to sotva 3 roky, co jej naše blahorodí, zástupce Boha na zemi, jejich a jiných Excelence v Bruseli zakázaly s ohledem na nejvyšší blaho poddaných i k neprofesionálnímu použití. Snad ještě chvíli bylo lze možné některý z přípravků určených k vykuřování skladů u zemědělských produktů používat.
    Ono, dnes nejen kdejaká breberka v bolavém krku nemá pražádnou úctu k antibiotikům, stejně tak ani mnozí plodinní škůdci neutrpí újmy po ledasjakém hutném posypání insekticidy. Sousedé také nechápou proč ten Mospilan po 10ti letech nefunguje (teorie: jistě ho Babiš šidí, navozená rezistence je sprosté cizí slovo).
    A dnešní analytické metody například LC-MS najdou i to, co ve skladu bylo užito před lety, jak jsou efektivní. A pokud jsou insekticidy použité prasácky nějakým místním “odborníkem” bez respektování OL, koncentraci atp., je “zaděláno”.
    Ne, Chlorpyrifos není zdravý, ale ani navzdory jisté příbuznosti Sarinu, Novičoku, VX,, Tabunu aj. není takový divoch, a ani není nijak zvlášť stabilní. Na bereberky ovšem fungoval výborně a při respektování doporučených pravidel, ochraných lhůt i ochrany pro uživatele nebyl nebezpečný. Protože se rozloží, zmetabolizuje a naředí až zmizí, a to že najdeme pár jeho molekul, neznamená riziko, ale jen to že se “to potkalo”.
    Nicméně druhý extrém, kdy je Chlorpyrifos v množstvích kdy po lžičce mouky dostanete křeče a další příznaky otravy organofosfáty (slinění, miosa aj.) by byl echtovní průšvih, který bude ale mít do reality dost daleko.
    Takže, k skutečnému odhadu kontaminace posouzení rizik potřebujeme laboratoř co nezávisle potvrdí, kolik toho Chlorpyrifosu v obilí je. A to jsem zatím nikde neviděl.

    1. Tak tím živte svoje děti. Já to v jídle nechci.

      Taky to můžete odvézt do Francie, Německa či Holandska a odříkat jim, co tu píšete nám. Ohromně na tom vyděláte.

      1. já je “tím živím”, ano v mém skoro_sadu o nějakém tuctu rozličných ovocných stromů to bez chemie nejde. Ovšem dodržíte-li technologii, ochranné lhůty a použijete promyšlené kombinace, pak ta chemie dobře slouží a nikoliv škodí. Nejen pesticidy ale i hnojiva a t.p..
        A ani já bych nechtěl nadlimitní koncentrace pesticidů v potravinách, ale to že js jsme schopní detekovat stopová množství čehokoliv, ještě neznamená, že nás zásadně ohrožují. Takové poznámky mě, zejména stran kuřáků, dovedou zvednout tlak 🙂

    2. pro Jan z Polovidlákova 18 dubna, 2023 (23:04):

      Posílám odkaz na slovenské stránky ministerstva zemědělství – cca uprostřed stránky je odkaz na protokol o nálezu, tento protokol byl odeslán do tzv. systému Rapid Alert System for Food and Feed. Chlorpyrifos našli v množství 0,026 mg/kg (Maximální povolený limit je 0,01 mg/kg.

      https://www.mpsr.sk/aktualne/v-mene-ochrany-zdravia-sprisnujeme-pravidla-narabania-s-ukrajinskym-obilim/18667

      1. No, tak 26x překročená norma je pochopitelně špatně. Akutní riziko sice nula, chronické riziko nepodceňovat. I k té akutní toxicitě, ani kdyby celých 26 mikrogramů chlorpyrifosu přežilo kynutí a pečení těsta, tak pro jednou snězení celého kilogramu mouky (cca 1,5 kg pečiva) nenastane zdravotní akutní komplikace, Ani 26 ug podstatně jedovatějšího sarinu je nevyvolává.(no dobře, to by třeba již zúžilo zorničky, ale nic moc víc), ale nikdo neví co to udělá dětem, těhotným po takové delší dietě.
        Takže je to špatně. Nějaký lempl nejspíš vykuřoval tak, že tu dýmovničku hodil k (na) obilí a nikoliv jen skladové prázdné silo, které se pak mělo ještě uklidit…

          1. Pardon, půlnoční nepozornost. Norma byla překročena jen 2,6. Ani to pochopitelně není v pořádku.

        1. Asi tam máte u toho srovnání o řád víc, na věci to ale nic nemění. Ty organofosfáty, co se používají jako pesticidy a insekticidy jsou vždy špatně. Jejích účelem použití je totiž zabít. Zde příslušný škůdce obilí, ovšem ten zabíjecí efekt tam platí pro všechny. Jednorázové účinky v takovém malém množství nejsou taková hrůza (to uvedené množství je ca 100x nižší, než smrtelná dávka pro děti, ta bývá od zhruba 2 miligramů výš, navíc je to množství v přepočtu na 1 kg toho obilí. Opakovaně už je to horší. Organofosfáty se sice neukládají, ale pokaždý, když se dostanou do organismu, velmi negativně ovlivňují nervovou činnost. Jde o narušení štěpení a odstraňování neurotransmiterů v synaptických štěrbinách, tzn. narušení synapse jako takové. Je to tím, že je jimi blokován enzym acetylcholinesteráza (podle toho, kolik se toho dostane do těla, tak příslušný nějaký jeho množství), to štěpení mající na starost. Tělo dovyrábí ten enzym vyrábí velmi pomalu, i tak jej je v něm málo. Když jej pak je ještě míň, neprobíhá řádně to potřebné štěpení, takže tím pádem do tý doby, než si ten enzym tělo vyrobí, ta synapse (přenos signálu mezi neurony) neprobíhá tak, jak má.

          To jsem nikde nevobšleh, kdysi jsem býval vojenský chemik. V mým textu ani není nutno rozumět každému slovu, jde o to, že je to velmi špatně. Nevím konkrétně, jak u zmíněného, mnoho organofosfátů má navíc dost jedovaté i metabolity, tzn. produkty jejich metabolismu.

          Jako, není to vyloženě kritická situace, starší ročníky se například ládovaly DDT, až jim za ušima lupalo, přičemž tento insekticid sice není ten organofosfát ale je taky náramnej prevít. Jde ale samozřejmě o princip, protože se z politických důvodů sem dostávají potraviny, které z hlediska jejich bezpečnosti nejsou ok. Mmch, nesrovnávat s „éčky“, tohle je jiná liga.

          1. Proto se jako insekticidy používají sirné organofosfáty (OF), které člověčí ACHe inhibují podstatně méně. Také jako estery kyseliny fosforečné docela snadno hydrolysují, rozkládají se ve vodě.
            Pochopitelně, zvýšený příjem jakýchkoliv OF, zejména těch co procházejí do mozku (mozek ACHe obnovuje velmi pomalu) je špatný. U chlorpyrifosu se ale uvádělo jiné riziko, a to se že může v těle chovat jako hormon (hormonální disruptor).
            Nicméně, rozumné použití takových insekticidů je spíš výhodné, dost možná je problém s neonikotinoidy, u kterých zdá se perzistence v terénu je vyšší než výrobci uváděli…
            Ostatně i neonikotinoidy slovutá a moudrá EU zakazuje (sbohem Calypso 480, ještě že tě bratři Pšonkové dokážou sehnat).
            Ono si nevyberete, buď chcete mít úrodu a použijete chemii anebo chemii nepoužijete a „něco“ vám to sežere, bez hnojiv nevyroste atd.

            1. Calypso není potřeba shánět v Polsku – na mandelinky je lepší Spintor a na ostatní savé a žravé potvory deltametrin (Sanium, Decis).

              1. jj, já ty insekticidy střídám, a tam kde je to výhodné i kombinuji. Ale skutečně jsem seznal, že některé mšice mají z toho Mospilanu srandu. Napodruhé dostaly Karbaryl (také z dovozu, v EU nepovolený a v USA pro změnu spíš nadužívaný), a bylo po nich.
                Jinak moje „palebná síla“ v garáži spíš evokuje temný kabinet alchymisty bádajícího nad elixírem smrti 😀 (permethriny, spinosad, neonikotinoidy a i jeden starý dobrý OF a nějaké novinky)

                1. Na mšice je postačující ten deltametrin (Sanium Ultra) a není potřeba experimentovat. Dávkuji 1,5ml/1l a dají se s tím během pár desítek sekund zlikvidovat i mravenci.
                  Pro běžného malopěstitele v podstatě stačí: síra, měď, Spintor, Sanium Ultra, Signum a to je asi všechno.

                    1. asi máte pravdu, já ty prostředky prostě jen střídám, a po kontrole účinnosti, je-li malá, použiji jiný prostředek. Dva sousedé už přišli o většinu stromů ba i okrasných a zvyšují tak infekční tlak i na moji zahrádku.
                      Třeba nyní, budu muset zasáhnout proti moniliové spále – loni to sousedi nechali u sebe rozjet tak, že jim poschly i jinak necílové stromy, a ani se nenamáhají odstranit napadené výhonky a plody.

                    2. Na moniliovou spálu u meruněk už je pozdě – pokud tedy není Polovidlákov někde v horách. Ale tam zase nebudou ty meruňky…

                    3. Meruňky mě netrápí, ale višně. A zrovna letos mají tak pěkně nasazeno.

                  1. Knieža Myškin (14:16)

                    Modrá skalice účinkuje proti houbovým chorobám vcelku dobře. Bohužel měď vykazuje určitou míru fytotoxicity, takže pokud můžu doporučit, tak nepoužívat například na jabloně v době, kdy už tam jsou vyvinuté plůdky. Způsobilo by to na plodech rzivost. S tou mědí je i trochu problém i v tom, že je silně toxická na půdní organismy. Ale zase pokud to tam nelijete po hektolitrech…

            2. Dnes jsem doma, dělat nesmysly odjela ráno jen ta jedna paní, co se mnou má pletky. Furt mi posílá nějaký videjka 🙂

              Ale jsem rád za vaši odpověď, takový ty prapodivný slůvka se mi moc líbí, obzvlášť, když i pisatel zná jejich význam. Oni ti, co nemají daleko k chemii a jejímu působení na lidské tělo, jsou vůbec podivíni.

              Můžu se plést, hledat se mi to nechce, ale ACHE se snad tvoří někde u ledvin. Každopádně děsně pomalu, protože jí (nebo jej – enzymu) stačí málo a nespotřebovává se. Jedna molekula denně rozštěpí desítky milionů molekul ACH, co působí jako ty transmitery. A když na pár takových molekul toho enzymu klekne ten OF, to štěpení pak funguje hůř. Molekuly ACH (acetylcholinu), který už mají po práci, tzn. předaly signál (nezaměňovat s Péťou, ten není transmiter ale zdroj neboli emitor) se musí rozložit zpátky na cholin a kyselinu octovou. A musí vypadnout z těch synaptických štěrbin, nesmí se flinkat kolem receptorů.

              Já teda mám pocit, že to stejně víte, ale píšu to jako odpověď vám. Ať si to přečtou i další a ať viděj, co jsem to za neuvěřitelně chytrýho maníka. Už jsem to tuším navíc sem i kdysi psal, ale vono mi to nedá, zase se blejsknout…

              No, jakmile ta ACHE nestíhá štěpit ty spotřebovaný ACH, tak voni se kolem těch receptorů flinkat začnou. Zavazí jinejm nabitejm (elektricky) molekulám ACH při přeposílání jejich signálu, takže se povel, vyslaný mozkem příslušnému svalu, pokazí. Ke svalu přijde úplně něco jinýho. Pro ilustraci, kdybych si šnupnul nějakýho příslušnýho OF, tak místo klepání na klávesnici bych si zrovna třeba snažil jeden z prstů vší silou vpíchnout do dlaně, ostatní prsty by se snažily vyskočit z kloubů. A protože by mi z mozku chodily zmatený signály všude možně do celého těla, tak raději ani nechci vědět, co všechno dalšího bych u toho prováděl. A protože by chaos měla i bránice a mezižeberní svalstvo, patrně bych to především celý neudejchal. Každý si může zkusit představit, že chce narovnat a zase pokrčit prst. Ale udělá tím prstem úplně něco jinýho, aniž by sám chtěl. A udělá to způsobem, který je dost bolestivý. A chce se u toho nadechnout, jen místo toho neudejchá vůbec, nebo ještě víc vydechne…

              Ona ta chemie lidského těla je úžasná. Jak si představíme jeden gram? Třeba soli? Asi celkem snadno, třeba jako takovou tu špetku mezi prsty, když si solíme polévku. A jak si z toho představíme tisícinu toho gramu? To už jde mnohem hůř, pro zjednodušení si dejme, že je to jedno zrnko té soli. No a když si představíme deset takovejch zrnek, či spíš mikrokapek protože ty organofosfáty jsou za normálních podmínek kapaliny. Že se to nějak vmísí do tý soli. Chlap jako hora si to dá do tý polívky a zblajzne ji. Hydrolýzu, která kousek toho OF zruší, teď vynechme. Co se s chlapem stane? No, začne dělat výše popsaný psí kusy. A kdyby se mu toho dostalo do tý polívky jen o pár těch mikrozrnek víc, za chvíli bude tuhej jako nikdo druhej. Takže chlap jako hora, co roztlačí traktor do kopce. Dá se mu do polívky pár těch mrňavejch zrníček, co okem pomalu nejdou vidět. A výsledek je, že jej to totálně zkriplí. Celou tu horu masa a svalů…

              K tý disrupci bych taky něco mohl připsat, ale už jsem myslím byl chytrej tak akorát…

        2. Nerikam, ze to zpusobi zdravotni problemy, ale je to prece jenom vice nez dvojnasobne prekroceni povoleneho limitu.

          Predstavte si, ze ve meste jedete 120 km/h. Taky se s vami nebude nikdo parat.

          Tady jacisi lidskopravni eurohujeri delaji vlny, protoze prece zachranujeme Ukrajinu.
          I kdyby to melo poskodit zdravi Cechu.
          Jesli ti sami dostanou za jeceni „slava ukrajinskemu obili“ i uplatek od obchodniku, jak naznacuje Vidlak, to uz nevim.
          V kazdem pripade se v plnem svetle ukazuje, ze Cesi nejsou ani Madari, ani Slovaci a ani Polaci.
          Takovyhle neuveritelne odporny priklad lokajstvi je k pohledani.
          Nekula pry nesouhlasi s kroky Polska, Madarska a Slovenska, protoze je Brusel proti, a ceka na celounijni opatreni.
          To je na bliti.

          Samozrejme je pravda, jak pise Vidlak, ze o zdravi nikomu nejde, ze i v onech zminenych zemich to zaclo vadit, az kdyz to masivne poskozovalo domaci zemedelce. A ti (na rozdil od tech ceskych) umi vozit hnuj pred parlament, blokovat dalnice traktory a organizovat se pred volbami.

          1. Pokud máme v EU vymáhaná pravidla a zaštiťuje se to „ochranou zdraví“
            a náklady na to už nesou i zemědělci EU,
            tak dávat komukoliv dalšímu výhodu,
            je opět další z řady střílení se do vlastní nohy….

            Bude se evropsky a na dluh pomáhat údajně Ukrajině,
            obětuje se (pokud to nebyl rovnou záměr) klidně východní zemědělské křídlo
            (ti, co je „vlastní“ vlády „trhem“ klidně potopit nechají ),
            ČR zařídí i méně dotací svým (hlavně pro Babiše),
            když na západě se dotuje a dotovat více bude (až to fičí….).
            Takové rovné konkurenční prostředí jak víno…
            a začne se navíc dotovat zemědělsky ještě i „Ukrajina“…

            Nakonec komu asi tak patří to vyvážené ukrajinské obilí (jak dříve dohledal Občan)
            a komu tedy pomáháme s kšeftem
            a kolik z toho dostane skutečný ukrajinský zemědělec?
            Kolik kšeftu ovládají ( a slíznou smetanu) i západní bohatí „pomocníci“?

            Jenomže komu se pomáhá bohužel šílené „dobrosery“
            a „užitečné idioty“ s názvem „vláda ČR“ nezajímá,
            bude se tam subvencovat,
            kromě „koridoru solidarity“
            padl i nápad na intervenční EU výkupy „ukrajinského“,
            (kde to budou skladovat netuším a možná o to ani nejde)
            hlavně že to i na dluh zase zaplatíme…

            A to vše se děje i proto, že Putin se údajně rozhodl dokonce Africe dodat „zadarmo…“

            A tak to obilí „ukrajinské“ musí obchodníkům i západním přece někdo zaplatit
            a každá hysterie pro velkolepou pomoc z EU ( od daňových poplatníků EU) se hodí…..
            *****************************************
            To ale stále NIC nemění na situaci, že nejen obilí ale i maso, vejce…..
            má na trhu EU mít stejné podmínky i hygienické a zdravotní….
            a za přebalování jakkoliv závadného (fingovaně pak dokonce na evropské)
            by měly padat likvidační pokuty pro výstrahu dalším šmejdům.

            A pokud se už závadné (v rozporu s předpisy EU) vzorky našly
            kdekoliv i jen v jedné zemi EU, nedělají tyto chybu (možná jen tu, že až nyní)
            a to ani s motivací nenechat si zničit zemědělce vlastní,
            pokud se jich vlády bojí, tím lépe,
            ale chybují právě a zejména ty ostatní státy s plnou hubou ochrany zdraví obyvatel.

            A tedy nejen dodávky obilí,
            ale už i kontroly „evropských“ produktů
            a kde čeho dalšího dovezeného
            (zejména ze země, kde se válčí a to moc ekologické a zdravé nebývá),
            by se měly provádět dost plošně,
            minimálně pro uklidnění obyvatel v EU.

            A nebo vládo ČR přestaňte alespoň žvanit o tom,
            jak je zdraví lidí u vás na prvním místě, to už je pak na přes držku!

            A myslet na to, aby i domácí zemědělec měl po sklizni 2023 co „žrát“
            a pak i obyvatelé v 2024 …není opět chyba!
            ********************************************
            https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2341315
            „Od začátku srpna loňského roku opustilo Ukrajinu podle Putina 827 lodí, ale do Afriky doputovaly pouze tři miliony tun obilnin, přičemž 1,3 milionu tun zamířilo do nejchudších zemí kontinentu.
            „Z celkového objemu obilí, obilnin vyvezených z Ukrajiny,
            šlo přibližně 45 procent do EVROPSKÝCH ZEMÍ a pouze tři procenta do Afriky,“ uvedl šéf Kremlu. “
            Jak jsem řekl, téměř 45 procent šlo do nasycených evropských zemí,
            přestože celá dohoda byla prezentována pod záminkou,
            že je třeba zajistit zájmy afrických zemí,“ řekl ruský prezident.“
            *********************************************

            TAK JAK TO JE, EU a vládo, kdo nám lže i s tím „koridorem solidarity“?

            V 2022 se na Ukrajině snížila produkce a v 2023 to údajně pokračuje:
            https://www.ceskenoviny.cz/ukrinform/cesky/zprava.php?id=1075173
            „V roce 2022 se produkce obilnin na Ukrajině
            ve srovnání s rokem 2021 snížila o 37 % na 53,9 milionu.
            Příslušné prohlášení učinil ukrajinský agrobyznysový klub (UCAB),
            zpravodaj agentury Ukrinform.“
            *********************************************
            https://www.businessinfo.cz/clanky/nadchazejici-rok-bude-v-zemedelskem-sektoru-ukrajiny-plny-zmen/
            „Podle předběžných odhadů se v roce 2023 v Ukrajině sníží plocha oseté obilninami
            o 45 procent
            a sklizeň obilí bude o 60 procent nižší ve srovnání s předválečným rokem 2021.“
            *********************************************
            Takže letos se podseknou výkupní ceny pro zemědělce z EU,
            minimálně ty východní a někdo nakonec třeba levně (možná Čína) i od nich vykoupí
            a mnozí už nezasejí (ale skladovací kapacity nejsou asi nafukovací),
            ale pak ten propad 60 % „ukrajinské“ sklizně a zlikvidované východní kříslo EU
            nahradí kdo a komu a kolik a čím budeme pak platit?

      1. Zkuste použít občas něco jiného popř. ve směsi, v Polovidlákově Mospilan savým škůdcům už nic nedělá.

        1. Jojo, mam 3 pripravky a stridam to.
          Dneska jsem na par rostlinach velkych fazolich nasel msice, tak zitra v pet rano ficim na plantaz 🙂

  20. OT:
    Pane Vidlák, omlouvám se, mám těžkej dotaz, protože Targus je v prčicích, tak na Vás.
    Teď je průběžný důchodový systém. Jak mám následujícímu protimluvu ( před 6 hod) jako důchodce rozumět ? fialový lidojedy chtějí vystřídat ještě horší PRO lidojedi ? a kdy podá JUDr Šilerka či gen. PePA tu ústavní žalobu? Máte jistě JUDr kámoše, kteří by ji měli napsanou už dávno.

    PRO – oficiální
    6 hod •
    Protestujeme proti vládě. Před měsícem, včera i dnes. Protestujeme proti vládě, která není schopna dodržet své vlastní programové prohlášení. Protestujeme proti vládě, která řeší své nevyrovnané rozpočty na úkor těch, kteří se nemají, jak bránit.

    Naše řešení důchodové reformy spočívá především v posílení mezigenerační solidarity uvnitř rodiny, což je nejpřirozenější cesta.
    Jsme na Vaší straně, jsme PRO!

    Klíčové slovo je UVNITŘ RODINY

    1. To je jednoduché – důchod souvisí s počtem vychovaných dětí. Kdo má děti, má i důchod. Kdo děti nemá, měl by platit tzv. „volskou daň“.

        1. Proč úchylný?
          Za celý život takový bezdětek ušetřil spoustu peněz a nervů. Děti jsou náročná záležitost.
          Stát mu ale nemusel přispívat jeho dětem na školy, atd. Byl v pohodě. Pokud nemohl mít děti z biologického hlediska, mohl si nějaké osvojit a vychovat – to je to nejnáročnější.
          Nejsem si jist, proč by to nemohlo být takto diferencováno.

          1. Kolik stojí stát takové děcko. Kdo děcka nemá, státu hodně ušetřil. Proč ho ještě trestat většími daněmi. Plus mít hodně děcek je neekologické, trvale neudržitelné , planeta není nafukovací a lidi nejsou králíci.

            1. Jedno děcko “stálo” rodiče asi 2.000.000 kč, předinflačních peněz. A můžu potvrdit, že pokud nechcete děcka nechat vyrůst na ulici, částka asi souhlasí či spíše bude ještě o dost vyšší (manželka na mateřské = ztráta, děckám lepší škola, kroužky, doučování, rozvoz po kroužcích už nyní bude někde ve mnohastatisícových hodnotách, hanba by mi byla počítat to).

                  1. Pane Vidláku a spol, chápu, že vůl jsem pořád, daňový a rodinně příspěvkový nevůl jen po dobu péče od 2 děti, promiňte, ale že jsem v diskusi nenašel žádnou odpověď na moji původní těžkou otázku, která kvůli absenci Targuse byla adresována OT Vám.
                    t.j. – co bude znamenat při vytunelované státní kase posílení mezigenerační solidarity uvnitř rodiny a kdy JUDr šilerka nebo PEPA podá avizovanou ústavní žalobu. Howgh. FJ1
                    Jsme na Vaší straně, jsme PRO!

                    1. Mně se líbí verze, která motivuje rodiče mít nejen děti, ale takové děti, které se uplatní v životě.
                      Tedy, že by byl nízký, základní důchod a potom pohyblivá složka, kdy by každé vychované dítě automaticky posílalo ze svých daní (ty by se nijak nezvedaly) třeba 30% svým rodičům na úkor státu (taková odečitatelná položka). Za mě, Rajchl, dobrý.

                    2. to posielani dani rodicom na slovensku mame uz dnes
                      zvysuje sa tak dochodok rodicom co maju vela deti

                    3. Miškine, vaše věta

                      preto nam sem vozia imigrantov lebo europanov je velmi malo ….

                      je naprostý nesmysl.
                      Migranty sem vozí proto, že na tom někdo velmi dobře vydělá.Evropa je sama o sobě velmi přelidněná

                    1. A jaký je cíl?
                      1) Chceme v ČR za 2 generace 40 miliónů obyvatel? Tak je ideálním řešením Vidlákův křesťanský přístup s mnohačetnými rodinami. Tedy podporovat rození dětí v max. počtu.
                      2) Chceme v ČR za 2 generace 5 milionů obyvatel? Tak podporujme bezdětné, resp. nijak nepodporujme rodiny s dětmi.
                      3) Chceme stabilních 10 milionů? Tak podporujme 2 děti na rodinu a 3. dítě trochu a 4. a další již vůbec.

                    2. Mila Eta
                      realna situacia je taka ze cela Europa vymiera na nedostatok deti
                      preto nam sem vozia imigrantov lebo europanov je velmi malo ….
                      takze dajte si naprv pauzu na cigu a potom sa vyjadrujte k veci, ked sa vam rozjasnia myslienky

                1. No, hlavně už začněte šetřit. Základka je ještě v pohodě. Ale kdyby třeba chtěli nějakou speciální střední školu, třeba lesnickou – to by znamenalo internát a další, s bydlením mimo rodinu spojené výdaje. A pokud půjdou na výšku – může se stát, že budete mít na výšce tři drobečky současně. Se zvýšeným kolejným, vyššími cenami potravin, vodné, stočné… Držte si klobouky, jedeme z kopce.

                  1. Jj, začíná to echt lítat s doučováním na CERMATÍ přijímačky . Nějaké kroužky, jako atletika, keramika, Sokol atd. pak příjdou jako hodně levná sranda…

                    1. Včera proběhly přijímačky na Osmiletá gymnasia. Rozdělilo se to na děcka, která prošla přípravnými kurzy na SCIO testy a na ty co ne. Kurzovné cca 10K.
                      Dcera teď chodí na kurzy na přípravu na VŠ, cena 12K.

                  2. Holka chce být učitelka ve školce, kluk chce být kovář. Druhý kluk chce být rybář. To jsou levné školy… 🙂

                    1. Holka ví co nechce – dělat rukama, ale co by dělat chtěla, to neví. 😀
                      Tak je tlačena na gympl (babičkou, manželkou). No jo, sice je ve své třídě nadprůměr, ale studijní typ také není, takže se o ten gympl pokusila (výsledky snad dorazí brzy). Jenže, ty přijímačky jsou velký kšeft, otázky jsou skutečně náročné – ty děti se musí naučit myslet a vymyslet ta řešení, sám jsem několikrát při řešení těch otázek narazil nebo musel použít vyšší matematiku než mohou ty děti znát, abych příklad nějak vyřešil.
                      A naučí je takto myslet jednině správný doučující, který tu tématiku ovládá, má Cermat testy, a dítě pak trávilo před (již svým PC!) několik hodin týdně za nemalé peníze.
                      Výsledek je spíše nejistý, začali jsme s doučováním asi pozdě…a puberta přišla pro změnu dřív. :O
                      Kluk, zatím příliš malý, přesto aby měl nějaké vyžití – keramika, dnes není levý koníček. A jak je malý, je potřeba druhé auto a vyzvedávat ho. Škola je několik km daleko…
                      To není zrovna pro nízkopříjmové rodiny, a brzy to rozevře sociální nůžky ještě více.

                    2. Vidláku, Vy máte v dojezdové vzdálenosti nějakou střední rybářskou či kovářskou školu? Nebo pro dceru nějakou pedagogickou VŠ?
                      A tu kovářinu užitnou nebo uměleckou? Tedy netřeba nějakou uměleckou VŠ?

                  3. Tak černě bych to neviděla. Holt se čas vrátí. Nevím jak Vy, u nás se říkávalo kde se nají dva, nají se i tři, takže jsme chystali nedělních řízků o pár víc/vydrží i dva dny v pohodě, ,v meziokní m stínu štangla suchého salámu, něco málo chleb domácí a zbytek se půlka koupila, sklinku okurek a sádla, nějaké zavařovačky……
                    Docela to stačilo. Ž8dné utrácení….
                    Dřív to nosili v kufrech a taškách, včil mají všechno na kouoečkách, takže se moc nenadřou.

                2. Heh, ono to pochopitelně není 5×2 Mkč.
                  Nejen že ty mladší něco výbavy podědí, a také ty starší se už mohou postarat o ty mladší (neuvěřitelná cenná pomoc, zvláště když třeba nejsou babičky a dědové), ale že taková rodina prostě žije skromněji a dost možná i šťastnějí než ta s jedináčkem, kterému dopřejí vše a ještě více, rozmazlí ho a nakonec je z děcka spratek. Ale spratek se školami, sám už třeba dál i bezdětný a jak se zdá, takový často s nějakou sociopatií končí ve vrcholové politice…

                3. Nevím, čemu se posmíváte.
                  Náklady na výchovu a výživu dítěte do 18 let věku v roce 2021 dle kvalifikovaného odhadu činily zhruba 1,6 milionu korun
                  http://www.lukaskovanda.cz/vychova-a-vyziva-ditete-stoji-rodice-prumerne-16-milionu-korun/
                  Když k tomu přidáte u vysokoškoláků období vysoké školy, tak na těch 2 milionech budete.
                  Až Jindřich Porsche Školný-Rajchl po majestátním úspěchu ve volbách to školné prosadí, tak určitě.

                  No a potom se bude výše starobních důchodů odvíjet od příjmu dětí. Ty budou moci část daně z příjmů dobrovolně převést ve prospěch rodičů či prarodičů. Na to ale nebudou mít, protože budou splácet školné. Zchudnou vnuci i prarodiče. A podpoří to mezigenerační nenávist (dědeček a babička ujídaj nám z chlebíčka). Promiňte, že to tak řeknu, ale to je k zblití.

                  1. To školné je špatně, prostě americká cesta nee. Rajchl si tím může odradit jinak tiše sympatizující rodiče a možná už i studenty (vzpomínám si, že když se téma školného týkalo mě, tak jsem také volil stranu, co ho neprosazovala, ač nebyla z těch, co jsem jinak volit chtěl). Rozhodně by tenhle bod programu měl přepracovat, současný stav také není vyhovující – tedy téma do voleb to rozhodně je.

                    1. Za mě, Rajchl, zase dobrý. Školné je správná cesta.
                      1) Je výhodnější pro chudší, protože děti bohatších studují více a dráž. Tedy chudší platí bohatším školy.
                      2) Když něco musím platit, tak si toho víc vážím, než když je to zadarmo.
                      3) Po vystudování vyšší platy.
                      4) Čeští daňoví poplatníci nebudou platit studia Eurocizincům. (Třeba v Olomouci je na medicíně třetina Slováků).
                      5) Nepůjde zadarmo vystudovat (to zadarmo zaplatí čeští daňoví poplatníci) a odejít za vyšší mzdou do Kuvajtu.

                    2. Ať je to třeba řešeno nějakou formou půjčky (bezúročná, splatná do X let po studiu s výrazným malusem za práci mimo obor a mimo ČR), cena studia nechť zohledňuje i společenskou uplatnitelnost . Nechť jsou stipendia skutečně zohledňující studijní výkony. Prostě ať nadaní mohou studovat i když budou z nuzných poměrů a blbci ať platí nebo lépe, ať jdou dělat něco jiného.

                    3. Eto, bohatí si titul rovnou koupi, co ztrácet čas vysedáváním ve škole

                    4. Já proti školnému nejsem, protože to ty mlaďochy naučí, aspoň doufám, že nic není samozřejmé a nic není zadarmo.
                      A taky možná přestanou brát ty oné jako jediné spravedlivé, a začnou myslet.
                      snad

                  2. Jo, vazby uvnitř rodiny… Hlavně milující rodiny, že? Snažil jsem se vychovat 2 dcery – zajistit jim kvalitní vzdělání, kulturní rozhled, samostatné kritické myšlení. To asi bylo špatně. No a před cca 15 lety si bejvalka našla jiného nabíječe a mě vyštvala z bytu. Takže dnes jsem šťastně rozveden. Vedlejším efektem ovšem bylo, že obě dcery proti mě poštvala a ty se mnou už řadu let odmítají jakkoli komunikovat. Nezajímalo je ani období, kdy jsem byl dost silně nemocnej… Tak od těch očekávat dobrovolnou část daně jako příspěvek k důchodu? Tak ještě tu mojí – o Sněhurce a sedmi trpajzlíkách…

                    1. A očekávat, že dnešní děti budou ochotny v budoucnu živit každý 2 důchodce je reálnější?

                  3. já bych dala školné na školy, co vzdělávají v nablblých genderech a jiných nepotřebných hloupostech, odkuď se pak rekrutují militantní členové různých neziskovek. A bezplatně by se studovalo na těch školách, které vzdělávají v profesích nezbytných pro chod hospodářství. A zcela jistě bezplatné učňovské školství.

          2. Starý kocoure, ono by stačilo méně přerozdělovat a výrazně snížit daně. Takhle fakt těžko může někdo podporovat vlastní rodiče, když musí podporovat i lumpa od vedle, který za celý život neodvedl eráru ani korunu a stravoval se v base. Případně čerpal rozličné dávky. Možností je mnoho.
            Ten kdo prohrává je poctivec, který pracuje a neumí se vyhnout placení daní a poplatků do tzv. pojišťovacího systému.

            1. Nemůžu nesouhlasit. Ale chtělo by to celou paroloď pootočit… Čehož se nedožiju.
              Znáte báseň „Dědova mísa“? I to je možné řešení.

              Ano, já jsem ten idiot, který si pro dávky nepůjde, protože by si myslel, že je neschopný, když mu musí ostatní doplácet.

              Bohatství je o tom, co považujete za nezbytné. Nemám potřebu někomu něco závidět. Tak leda mládí a zdraví.

          3. Ten co neměl děti zase nečerpal z rozpočtu žádné dávky ani příspěvky na děti! Nečerpal porodné ani mateřskou! To by se mělo také zohlednit. Lidí je na Zemi jako sraček, další nejsou potřeba. Jiná otázka je, že ty staré nebude mít kdo živit, protože důchodové fondy se stihly rozkrást a mladí nic moc nevyprodukují, protože se zabývají blbostma typu „kulturní antropologie“.

        2. Naopak správný názor. Pominu-li citové vazby, tak výchova ratolestí do dospělosti, včetně studia VŠ, dosahuje mnoha a mnoha miliónů Kč. Ti, kdož nemají děti a je jedno zda z vlastního rozhodnutí či ze zdravotních důvodů, ušetří obrovské sumy. Další faktor…Lidská pokolení jsou jako pochodeň, přenášejí se z generace na generaci a zachovávají rod, národ. Kdyby každý rezignoval na potomstvo, nejen že vyhyneme ale nikdo nám na LDN nevytře ani tu prdel. Volská daň by měla být povinná pro bezdětné osoby ve věku 30+…

          1. Listina základních práv a svobod článek 3. USNESENÍ
            předsednictva České národní rady
            ze dne 16. prosince 1992 o vyhlášení
            LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD
            jako součásti ústavního pořádku České republiky.

            Ústavní zákon č. 2/1993 Sb. ve znění ústavního zákona č. 162/1998 Sb.
            a ústavního zákona č. 295/2021 Sb.

            Základní práva a svobody se zaručují všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení

            a domnívám se i bez ohledu na to, kolik má kdo spratků

            1. To je velice vhodná připomínka.
              Stejná, jako že na Donbasu nežijí opice, na které střílet je povoleno za účelem humanitární převýchovy k urychlení vývoje na řádného rusofobního nacistu. Což je dnes průchozí názor populace bez rozdílu vzdělání! Chilli – pokud se někdo chce rozdělovat, rozdělovat se bude přes cokoliv se mu bude hodit. Vždycky si něco najde, co se zrovna nosí. A třeba těm na začátku nevadí, že jsou vlastně nacisté a pokud je to všeobecně šířená ideologie, jsou na cestě k fašismu, pokud jí přijímají.
              Buňka se taky „rozděluje“, ale ta to dělá kvůli zachování rodu aniž by se sama se sebou prala. I když….
              Pokud např. jedinec získá pocit o nepoučitelnosti svého druhu a nevyvede potomstvo, je třeba ho potrestat finančně(za názor) a zkrátit mu cestu do hrobu. Ke kontejneru to stejně bude stíhat čím dál hůř a jeho setrvávání ve společnosti bude stát = občany = ev. děti jiných občanů zatěžovat svojí existencí. A je jedno, jestli a co společnosti obětoval.
              Zrovna jsem dokoukal první část prastarého filmu „Obyčejný fašismus“, abych si trochu prohlédl utahující se smyčku historie (kdo nezná skromně doporučuji), rok výroby 1965. Metody přetrvávají, jen se vylepšují pod pláštíkem jiného slovního významu, samozřejmě nic nového! Smysl stejný, ovšem za jiným cílem. Zbývá než povolit ženám, co již 4x rodily volnou volbu jakéhokoliv dalšího vhodného partnera, až nás půjdou milióny. Ale rasa už nehraje roli(viz migrace v EU), stačí když budou mít oba ten správný názor! Nebo i nádor…..
              Přilepeno k Vám, jako souhlas. Lepší by to asi bylo samostatně, ale jsem zbabělec a rád se lepím😊 a jsem normální, takže předpokládám, že jste žena. Dneska člověk holt tápe…

            2. Re: Gaia

              Tak nějak jsem se nedočetl VŮBEC NIC o dětech – dobrá – o spratcích, ať je po vašem.
              A připadá mi naprosto přirozené, že ten, kdo děti nemá a nevychovává, resp. nezabezpečuje ekonomické přežití budoucí generace, přispívá lo to více do fondu na generaci, která je na odchodu.
              Kdysi dávno jsme měli ve školní čítance stať o cestáři, který se živil drcením a pěchováním kamenů do silničního tělesa.
              Za tu práci dostával denně tři groše. Jeden byl pro něj a jeho ženu, druhý padl na jídlo dětem, ten třetí dával svým rodičům.

              Záludná otázka – co je na tom špatně.
              Btw. s lidskými právy běžte do prdele, těch se nikdo nenažere.

          2. RE ciki333:
            V zásadě souhlas, ale bezdětní, i ti bez vlastní viny, si těžko mohou našetřit , protože inflace.
            Takových lidí je ale málo, to by měl erár utáhnout. Mám zato, že většina lidí by děti mít mohla, kdyby chtěla.

        3. Spravedlivý názor. Samozřejmě, že VYCHOVANÉ děti, to znamená mimo jiné a především nekriminální. Mohlo by to být spojeno například s výší daní, které zde platí.
          A nebo, což dobře vychované děti nejsou nejlepší pojistkou pro stáří?

          1. Ano, jak píšu výše – 2 vychované dcery, kterým jsem zajistil kvalitní vzdělání, jsou nejlepší pojistkou k tomu, abych osamocen chcípnul hlady.
            Když jsem té starší vysvětloval, že opravdu není dobrý nápad přerušit ve třeťáku studium a jít se půl roku courat po jihovýchodní Asii s tím, že do rozjetého vlaku se blbě nastupuje, byl jsem nepřející a konzervativní. Ta mladší, která pro samé zájmy vystřídala 3 střední školy, zas propadla přesvědčení, že nejlepší je jít studovat do Holandska – kde jí vyloženě kvalifikovaně vymyli mozek a implantovali několik multikulturních frází – si také nenechala vysvětlit, že by možná lépe mohla studovat v Čechách.
            Já byl špatnej, chtěl jsem po nich samostatnost, cílevědomost a snahu. A to je dnes špatně.

        4. Sibyla
          To je pokus o humor. Ve skutečnosti na ty nejdůležitější věci v životě se za socialismu nedalo vydělat – byly na příděl, aby měli souzi převahu nad těmi, kteří je ohrožovali svojí vyšší kvalifikací. Nezapomněl jsem.

      1. Co s těmi, kteří “ vychovali“ děti pro kriminál nebo dlouhodobou a chtěnou sociálku ?
        Počet není vším, tak je tomu i v jiných případech společenského a individuálního života.

        S tou výzvou směrem k SPD je to v pořádku. Je to téma např. pro interpelaci.

        1. A co s těmi, kterým dítě přejelo auto, že? Přitom vymýšlíme vynalezené. Komunisti to už dávno takhle měli. Komu bylo nad 25 a neměl děti, tomu stouply daně. To stačilo.

            1. Ne. Spravedlnost. Kromě toho, děti by měly být i kriteriem pro bonifikaci výkonu volebního práva. A všeobecně i v politice. Aby byli zvýhodněni při rozhodování o budoucnosti. Kdo má děti a nepatří do parazitující kategorie, má přirozeně větší zájem na budoucnosti. Ne Carpe diem, po mě potopa.
              Ano, jsou kvalitní bezdětné výjimky. Jenže těch je volební menšina, proto to není argument proti tomuto pravidlu, které, ostatně, co do váhy hlasu, by nebylo jediným zvýhodňujícím kriteriem. V praxi by to vše znamenalo nerovné volební právo založené na míře užitečnosti. Do toho konceptu rodiny patří máma s tátou v řádném manželském svazku. Samozřejmě, že s výjimkou a solidaritou pro ovdovělé a sirotky.

              1. Spravne, nechapu proc se o tom jenom diskutuje.
                Kazdy vi, ze deti jsou budoucnost, ale stejne se najdou lide, pro ktere je to diskriminace, nebo dokonce poruseni demokracie.

                K tem volebnim restrikcim bych pridal celou radu dalsich kriterii:
                treba bych omezil volebni pravo v kriminalech.

                V Cine je necelych 10 % clenu strany a ti voli nejvyssi papalase. Ke vstupu je ovsem nutne slozit docela narocnou zkousku, jejiz soucast je matematika, fyzika, biologie a dalsi. Nektere otazky zahrnuji recke filozofy atd.
                Kdyz se nad tim zasnite, tak je to takova velmi omezena demokracie, dalo by se rict skoro Ve Stinu Hellenskeho slunce (v Recku taky melo volebni pravo do 10 % vyvolenych)
                Prostymi slovy to znamena, ze blbci nevoli vubec.
                A kdyz si uvedomime dusledky te zkousky z matematiky, tak to by v Cechach nevolili prevazne herci, zpevaci a dalsi umelci 🙂
                Konzervator totiz matematiku a fyziku nevyucuje a prijimacky tam z toho taky nejsou.
                Podle toho taky logicke uvazovani umelcu vypada.

                1. Jakože nějaký bezdět odvádějící státu milionové daně nebude mít volební právo. A mnohodět, neplatící přímé daně (odečte si je na děti), bude rozhodovat, co se s těma zdaněnýma prachama udělá?
                  U Vás doma to funguje taky tak – děcka hlasují, co se s Vámi vydělanými penězi udělá?

                  1. Uvadite vsechno do zbytecneho extremu.
                    Zamyslete se nad tim jeste jednou, a bez emoci.
                    Ale predtim si seradte priority.
                    Pokud vam ovsem na budoucnosti statu vubec nezalezi, a nejvyssi priorita je pro vas svoboda jednotlivce prave dneska, tak se spolu nemame o cem bavit.

              2. Jste na to kápl. Dříve musel žít vrcholný politik ve spořádaném manželství.
                Stačí se podívat, kdo je tam dnes. Toto kriterium moc z nich nesplnuje.

              1. A co ti, kteří ve volném svazku vychovali děti jiných rodičů? Budou trestáni vyššími daněmi? Mi tak prošlo životem 5 dětí. Ještě teď je jedno neplnoleté a to už mám důchod a platím paušál 6208/měs.

                1. Re: Ládik!!!

                  Každoročně se vyplňuje papír pro sociálku, kolik dětí plátce opečovává, nikolvěk kolik jich zplodil.
                  Za komančů totéž.

                  1. Já nikdy nic nevyplňoval a hlavně o nic nežádal. Těmi řádky výše si nestěžuji, dělal jsem to rád, ze své vůle. Ale trestat by se za to nemělo. Ani sociálka v důchodu by se neměla platit, ani zdravotní pojištění, když už mám 46 započtených let. Daň z příjmu ano, to bych pochopil.

                1. Samozřejmě, daně také tzv. neplatili učitelé minimálně na ZŠ ( kamarádka tam nastoupila po škole) a také měli menší platy. To asi Sibyle nedochází.

                    1. Já vím, že velmi dobrá kamarádka, která pracovala na ZDŠ jako učitelka, měla nějaké daňové výjimky jako ostatní učitelé. Už si moc nepamatuji jaké ale měla. To vím na 100 %.

                    2. Jinak i mě by Sibylo zajímalo zda máte děti. Pokud ano, pak jste velmi přející k bezdětným lidem, pokud ne, tak je Vaše rozhořčení nad návrhem jasné.

                    3. Z nějakého důvodu nemá, proto ty její zlostné výstřiky, rozsévači a spratci.
                      Normálně uvažující ženská, pokud to není přebouchanej chlap, by mlčela/mlčel. Ne tak sibyla.

          1. Vidláku, ne všichni platí daně. Sám jste se chlubil, že přímé daně neplatíte (sleva na 5 dětí a manželku). Takže někdo jiný za Vás musí živit nejen důchodce. Proč jej ještě více trestat? A obecně, daň můžete zvedat do jisté úrovně – potom se Vám na to „ten vůl“ vykašle a zaparkuje v šedé ekonomice.
            P.S.: Já bych řekl, že platíte daň „v krvi“ svých 5 dětí. Jen ty musí být následně schopny odvést daň za sebe a také za Vás.

            1. Jde o to jestli si nepletete daň ze mzdy a sociální+zdravotní pojištění. Odpočet na děti a na manželku se týká daně, ale už ne „socka“ a „zdravka“ tam platí stejná procenta ze mzdy jako kdokoliv jiný. Důchody jsou hrazeny ze sociálního pojištění a to je naopak pro vysoko příjmové zastropováno. Letos je to na 1 935 552 Kč.

      2. plácáte nesmysly, můj důchod se počítal z počtu odpracovaných let, nikoliv z počtu dětí (měl jsem dvě děti, syn mi umřel), jsem možná vůl, hloupej, škaredej a starej, ale přesto nerozumím co je ta Vaše volská daň,

            1. Ale vždyť to je pořád. Daňová sleva (zvýhodnění) na vyživované dítě. Když dítě přestane být vyživovaným, přestane být sleva na dani. Čili bezdětní (přesněji řečeno nevyživující dítě) platí vyšší daň. Jsou tím vyřešeny starobní důchody?

            2. To už existuje.

              Jeden využije méně silnic, mostů, úřadů, škol, justice, zdravotnických zařízení…než třeba čtyři. (samozřejmě že výjimky jsou)

              Já bych tam ty jezinkovské prstíčky nestrkal, ať to neskončí pouze větší byrokracií a vyrabováním toho solidárního, co tam zatím je.

              Znám osobně několik singlů, celoživotně vydělávajících mimo státní sektor, tedy skutečně odvádějících daní ze svého.
              A z druhé ruky (kolega je kurátorem pro mladistvé delikventy) spoustu vícedětných rodin, které pouze kasírují z eráru.

              1. Tencokida…mladiství delikventi
                Z neznámého důvodu se mi vznítil dům, resp. jedna místnost . Protože jsme zrušili telefonní budky a mobil z nejasných důvodů ze svého místa zmizel, vzal jsem zavděk telefonem od osoby, která již před požárem stála před domem a – zřejmě v dobrém úmyslu- čekala.
                Přestěhoval jsem se na dobu úprav do obecního domu poblíž. Koupil jsem si kolo a protože se dodává rozložené, šel jsem do místnosti pro nářadí. Za minutu jsem se vrátil a nejen kolo, ale i devět obyvatel baráku na několik dní zmizelo. Ta hovada se vrátila, kolo už jsem neviděl. Ještě mne upozornili, že jestli v domě budu chodit s fotoaparátem, ,,rozbijou mi držku.“ Co myslíte: byli bezdětní?

              1. Nedomluví se.
                Bezdětek se bude vždy cítit diskriminován. A vícečetný plodič(ka), který žije z dávek vlastně taky. „Bo davki sum male“. A ty děti většinou nevychovává pořádně. Jenom rodí a rodí. A stát platí, protože nemá odvahu přestat platit.

                Stát si vždycky vybere ne své rejdy lidi, kteří se nemají jak pořádně ozvat. Třeba důchodce. Nebo bezdětné. Ti když se ozvou, tak je dětní zašlapou do země pomocí argumentů, které jsem uvedl výše.
                Mluví se ale i o redukci stavu policie. Jsem zvědav na bouřivou reakci PČR.

                1. Trochu ma celá táto vášnivá debata prekvapuje, lebo nikto sa nepozastavil nad hlavnou príčinou toho, prečo treba bežnému človeku neustále zvyšovať dane. Financovanie štátu sa totiž v tichosti za ostatných dvadsať rokov nenápadne hodilo na v prvom rade na strednú triedu. Za toto obdobie sa korporátne dane znížili z cca 45% na nejakých 15% a to ich korporácie ešte rôznymi „optimalizáciami“ stlačia nadol skoro na nulu.
                  Ak si za tejto situácie dá nejaká strana do programu spoplatnenie školstva a zdravotníctva, alebo údajnú vnútrorodinnú solidaritu (rozumej priame prispievanie detí na dôchodky rodičom), ide len o sprostú servilitu voči „globálním lichvářům“ (výstižné označenie, používané analytikom pplk. Kollerom) a pľuvanec do tváre prakticky všetkým občanom štátu.

      3. Když už se tu řeší důchodci a mezidegenerační problematika.
        Naprostá většina důchodců, kteří vychovali děti, vychovávají vnoučata a suplují tak nefunkce státu (zkuste sehnat školku) a o co jejich důchod překročí životní minimum, to dají stejně dětem.
        U moře si důchod neužívají ..

      4. Vázat důchod na počet dětí nebo řešit všechno v rámci rodiny je nesmysl.
        Nikdo neví, jaké jsou skutečné meze planety. Proto je důležitá předběžná opatrnost. Když jsem byl dítětem, žily na Zemi 4 mld lidí. Teď je to osm. Taky se psaly knihy o orbitálních elektrárnách, o těžbě surovin z asteroidů, případně ze zemského pláště, z čehož bohužel nezůstalo nic.
        To, že pokládám Green Deal za nesmysl neznamená, že není třeba být racionální ve vztahu k reprodukci.
        Domnívám se, že reprodukce by měla být nanejvýš prostá (tj. udržování stávajícího počtu obyvatel), dokud se nezajistí nějaké skutečně nové zdroje potravy, energie, surovin a dokud se nezajistí podstatně lepší než existující řešení odpadů.
        Podpora růstu počtu obyvatel (tj. víc dětí než dvě děti v průměru na manželský pár) je absolutní nesmysl, jenom z opačného konce spektra, než kváká stávající „elita“.
        Spíš je třeba zamyslet se nad tím, kolik lidí dělá společensky absolutně zbytečnou práci a jak to zracionálnit. Odhaduji to přinejmenším na 70-80% práceschopného obyvatelstva.
        Podle stávajícího systému je to v pořádku, protože platí daně. Ale z čeho, proboha!
        Kdyby stejným způsobem fungovala mraveniště, mravenci by vyhynuli ještě v jurském období. Není třeba řešit, kolik kdo dostane peněz na důchod (inflace jenom fičí), ale kolik si kdo za to může dovolit skutečně nezbytných věcí. A ty se musí vytěžit, vyrobit, postavit, dopravit. A odpady by se měly řešit tak, aby naši vnuci nežili na smetišti.
        To ovšem nikdo neřeší.
        Příklad z našeho města? Že se blíží systémová krize, podstatně horší, než ta v třicátých letech minulého století, je řadu let jasné. Na co utratí město přinejmenším desítky milonů Kč? Na novou halu pro bruslení!!!
        Neuvěřitelné. Dokážou si ti pitomci představit, že třeba nebude co jíst? A že se to nedoveze, protože nebude za co? A že ostatní země budou mít taky problémy, tak pomáhat nebudou?
        Nedokážou.

    2. To je, podobně jako školné, jednoduché. A podobně jako školné to bezesporu strhne davy.

      “ … dobrovolné převedení části daně z příjmů ve prospěch rodičů či prarodičů, část důchodu odvíjet od výše příjmů dětí v ČR “
      https://stranapro.cz/program/

      1. Chudáci ti, co budou mít holky a ty budou s 5 dětma na mateřské, zrovna když rodiče půjdou do penze. Leta příjem nula a než začnou dělat, na půl úvazku jistě, mají přeci tolik dětí, tak rodiče zatím umřou hlady

          1. V tomhle modelu, co navrhuje vidlák, by rodiče holek byli v nevýhodě. Už tím, že tady ženy vydělávají méně než muži a táhne se to celými obory. Kde je hodně ženských, menší platy.

          2. Holka na mateřské bude mít nejspíš chlapa co pracuje. Tak on pošle, jakožto odečitatelnou položku, rodičům svým i manželčiným.

    3. Jestli smím napsat svůj názor na tenhle požadavek, tak mně přijde docela dobrý.
      Také si myslím, že základ by měla být rodina. Je to tak ve většině zemí a výrazně se to promítá do porodnosti.
      Tam kde se o staré lidi postará erár, tak tam se rodí výrazně méně děti, než tam, kde se musejí postarat děti.
      Samozřejmě, ne každý může mít děti. Ale při péči o ně se mohou zapojit i tetičky a strýčkové, v rámci širší – nenukleární – rodiny.
      No a potom zbyde už jenom něco málo starých lidí, o které se už erár/ obec může celkem snadno postarat.
      Řešit situaci tak jako dosud, dovozem levných pracovnic odněkud z Ukrajiny, anebo z jihu, mi nepřijde rozumné.
      Domovy důchodců praskají ve švech, LDNky taky, vsadím se, že v Africe nebo na Středňáku , se mnoho Domovů důchodců nevyskytuje.
      ***
      Sibylo a Alenko : hurá do Novotné!

      1. Hodnota střední délky života při narození se za posledních 50 let zvýšila poměrně výrazně především v Severní Africe. Zatímco v roce 1955 zde střední délka života dosahovala v průměru hodnot okolo 42 let, nyní je to přibližně 68 let.

        V Africe se důchoďáku a LDNky nikdo nedožije, proto tam asi nejsou.I tady můžete zažádat lážo po dosažení 65 let a když se půjde později do penze, zvýší se i tato hranice.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *