28 března, 2024

Mene tekel

Včera dostal můj tatínek vyúčtování za elektřinu a plyn. Prý doplatky nebyly ještě tak hrozné, čekal vyšší. Ovšem nové zálohy stály za to. Plyn trojnásobek, elektřina dvojnásobek. Když jsme si telefonovali, působil poněkud povadle… Přitom s tím počítal. Sleduje zprávy, čte můj blog i ledacos jiného, poslouchá rádio a kromě českých stanic s oblibou sleduje i německé zpravodajství, bo německy umí velmi dobře. Přesto byl novým zálohovým kalendářem nemile překvapen. I když se jednalo o věc, kterou vlastně čekal. Zelená budoucnost…

Víte, já se nejvíc vlastně divím tomu, jak jsme všichni v klidu. Jak se vůbec nic neděje. Krok za krokem se naplňují velmi chmurné věci. Majnstrýmová mééédia o tom dokonce informují. Na Novinkách se nějaký apokalyptický titulek zjeví každou hodinu, na Parlamentkách už jiné snad ani nedávají. O dokonalé bouři mluví ekonomové v čele s všeználkem Lukášem Kovandou, mluví o ní apoštolové apokalypsy v čele se mnou, mluví o ní zahraniční komentátoři. Ceny benzínu jsou o deset korun vyšší, než když byla posledně cena ropy na této úrovni.

Hele a ono nic… Alternativní servery stále řeší, co je a co není pravicové, stále se řeší covidová diktatura, Šlachta stále vidí korupci za každým keřem, kandidáti na prezidenta vyzdvihují svojí morální integritu… Já se nedivím, že nás Fiala uklidňuje svým vysíláním signálů, protože on se ještě potřebuje zaskvět na ojrofotografiích, ale divím se, že všichni ti, co se snaží dostat ke korytům, tak mluví pořád stejně jako před rokem. Mračna se stahují, všichni je vidíme, po dlouhé době se shodne majnstrým s alternativou, že bude pořádná čina… a nic. Všichni moji známí posílají fotky z dovolené v Chorvatsku a Řecku.

Jen jeden můj dobrý kamarád prodává v Práglu byt a stěhuje se na venkov… ví proč. Ale v dnešní pohodové letní selance je on naprostá výjimka.

Asi už chápu, co drželo celý Západ pohromadě. My všichni vlastně chceme, aby to tak bylo. I přes všechny výhrady, i přes všechny problémy, i přes dlouhé roky plné varovných signálů, vlastně všichni chceme, aby to dál bylo tak, jako v devadesátkách.

Všichni pořád věří, že nás to mine. Tak jako před ruskou invazí takřka všichni věřili, že válka nebude. Varovné signály ale byly a bylo jich dost. Dokonce i já, který jsem tu o válce mluvil celou zimu, i já jsem byl značně vykolejen, když to pak doopravdy přišlo. I když jsem ty signály měl, i když jsem realitu viděl, stejně jsem ji CHTĚL nevidět. A když pak přišla, nevykolejila mě o nic míň než všechny ostatní.

Teď máme víc signálů, než tenkrát v únoru. Prokydáváme je tady horem dolem. Denně si v diskusi předáváme odkazy na další a další kousky do průserové mozaiky. Ale bavíme se o tom, jako o filmu, který se nás netýká.

Když jde bouřka, rozumný hospodář si nedává kafíčko, ale obejde grunt, zavře dveře, uklidí vše, co by mohlo lítat, zkontroluje okna, otevře kanály, zabezpečí dobytek a schová se s prvními kapkami. Většinou to dělá zbytečně, prostě zaprší a nic hrozného se nestane. Ale když se stahují mračna, tak se rozumný člověk připraví, jak může. Ale my nic.

Není tohle ta opravdová degenerace? I když se tady honosíme, jak jsme jiní než pražští líbodémo, jak neskočíme na lep lžireportérům v České televizi, jak neskočíme politikům na jejich medové řečičky, jak jsme prostě jiní, než ti tupí leftardi, co jsou doblbnutí korporátní morálkou a jsou schopní papouškovat každou blbost a ještě jí vylepšit, i přes všechno naše vychloubání jinakostí a alternativou, ve skutečnosti děláme přesně totéž, co oni. Nic.

Věříme, že náš svět zůstane stejný, že se nic moc nestane, že tohle všechno je jen taková chyba, která se brzy napraví. A věříme tomu i když tady na Kydech diskutujeme o opaku. Diskutujeme, vidíme… ale nevěříme. Ejhle, takový byl Západ. I tváří v tvář katastrofě pořád věříme, že demokracie/vlády/evropské hodnoty/volení politici/svoboda to nějak vyřeší a dobře to dopadne. Jestli tohle není síla, tak už nevím, co by silou bylo. Západ směřuje ke katastrofě, ale je nepředstavitelné, že by to mohla být pravda.

Kolik z nás si za půl roku bude stýskat, že kdyby věděli, co se stane, tak v létě na dovolenou nejeli a raději si koupili k tomu bungalovu na elektřinu komín a k němu kamna? Kolik z nás si bude říkat, že vědět to, tak jsme se včas odstěhovali, včas jsme se semkli, včas jsme udělali spoustu drobných i větších opatření? Od pražáckých líbodémo bych to čekal, ale kurňa, proč to děláme i my?

Vlastně je to důkaz, že jsme pořád národ. Jsme rozdělení podstatně méně, než si myslíme. V zakrývání očí táhneme za jeden provaz. Všichni vidíme, že je všechno v prdeli, ale chováme se, jako by měl zítra Biden jet do Moskvy a tam se potkat nejen s Putinem, ale s celou BRICS a ohlásit nový slavný restart vztahů, po kterém burzy strmě poskočí vzhůru, ceny ropy padnou dolů a všechny Nordstrýmy budou plné plynu… Máme plný éter signálů, že bude hůř a to podstatně hůř. Máme dostatek indicií, abychom viděli, jak se s tím naši politici poperou. Máme dostatek důvodů obcházet své grunty a zajišťovali, co zajistit lze. Ale zdá se, že Fialovi stačilo zapálit hromničku a my všichni jsme v pohodě.

Ve skutečnosti jsme jedno srdce a jedna mysl. Tváří v tvář budoucnosti se ukazuje, že alternativa je to samé, co majnstrým. Všichni v pohodě, všichni na dovolené, všichni mluvíme o podzimních plánech, jako by se nechumelilo. Všichni vidíme blesky a slyšíme hromy, ale stavíme se k tomu v pravdě fatalisticky. Ruka už píše nápis na stěnu, že jsme byli změřeni, zváženi a shledáni lehkými. Přesto pokračujeme v hostině. Všichni.

Jako bychom si už vybrali… buď Západ nebo konec. Jsme trochu jako paní Goebelsová, která prostě nechtěla žít ve světě bez nacionálního socialismu. Jako by už nic dalšího nemělo být. Titanic se potápí (a asi se opravdu potopí), ale záchrana nemá cenu. Jako bychom všichni počítali s tím, že se to buď vrátí zpátky a nebo se prostě vypaříme v atomovém výbuchu. Žádný mezistupeň. Jako bychom ani nepočítali, že by svět mohl vypadat jinak.

360 thoughts on “Mene tekel

  1. Poslední zbytky odporu byly zlikvidovaný kovidem. Tam se lámal chleba
    co si ještě můžou a co už nemůžou dovolit. A od tý doby vím, že si s náma
    už můžou dělat co chtěj …… a dokonce u toho budou mít tak jako tenkrát
    některý zanícený roztleskávačky z prej „opozice“.

    1. To omyl, myslim si. Kovid, konkretne opatreni a hlavne ockovani, vzbudil odpor na jine rovine, nezli politicko-progresivisticke. Slo jen o pocit osobni nedotknutelnosti a nikoliv o rozcarovani (a odpor) k politickemu smerovani naseho statu.

      1. Od obojího trochu. Kovidem utáhli šrouby od tři otočky. To by jinak trvalo třeba i pět let, než by se jim podařilo zavést takový teror a takovou zlodějinu a zadlužení k otroctví.
        Na druhou stranu, některé ovce zvedly hlavu od pastviny a něčeho si všimly.
        Ovšem většině stačilo ukázat na Moskvu a jsou zase spokojené.

        1. Ano, reagoval jsem na myslenku, ze by se chleba lamal na kovidu. Cely chleba. Srouby se rozhodne utahly, jak pisete, ale hlavni tlak a i zlom je sociokulturni (spolecensky, politicky) a to z hlediska (nejen) ceske statnosti. Kovid dokazal nerekl bych zlomit, ale nastavit latku a to velmi vysoko. Zaroven je to zcela jiste ucinna mocenska metoda. To nerozporuji, jen, dle meho, nehraje v zotroceni spolecnosti zasadni roli. Naopak moc muze byt vcelku rada, ze si lide hrsji s kovidem, zatimco je v pozadi vede v klidu do valky. Kovid je nasvicena scena, dulezite veci se odehravaji v zakulisi, kde se pripravuje dalsi dejstvi.

          1. Se vším souhlas.

            Jen doplněk … kovid rozsekl společnost ne napůl, ale zvýraznil spoustu dělicích ploch. Spousta lidí si to uvědomila až na něm, jak tenká je slupka společenské konvence a jak to vypadá, když si lidé myslí, že je něco důležité – případně co to je.

            Je taky otázka, jestli rychlé utažení ve jménu svatého kovidu (které se podařilo) bude mít za následek větší nebo menší odpor v dalším utahování. Já fakt nevím. Sleduju různé reakce a nemám dojem, že bych viděl nějaké hlubší pochopení, snahu o něj nebo odhodlání něco nedopustit či vynutit.
            Na druhé straně se zorganizovala velká síla těch, kteří se proti postavili – ať už z jakýchkoliv důvodů a motivací.

            Můj dojem je takový, že pokud se někdo dokázal poučit z té epizody a příště to udělá líp a drsněji, jsou to mí nepřátelé, kteří podle všeho hbitě plánují a realizují další kolo.

  2. Použiju od Macka, paní Lucie to vidí v podstatě podobně jako Vidlák .

    Lucie Bauerová na facebooku:
    Já nevím, jak to máte kolem sebe vy, ale ono nikomu vůbec nedochází, co se skutečně děje. Koukala jsem na všechny Xaverovy rozhovory s energetiky, pak je poslouchala i na jiných kanálech a všichni jsou v klidu, parkoviště u nákupáku plný, na instáči beach selfíčka s drinkem v ruce, honorace kalí ve Varech, v Brně včera už asi po pátý město zaplatilo plošinu, aby sundali ze sochy českou vlajku, kterou tam dali sami lidi ze žebříku a znovu tam narvali tu ukrajinskou, řeší se aplikace na šukání, manželství pro všechny, minulý týden jsem četla dokonce o ženě, která si vzala hadrovýho panáka a rodina jim dokonce přišla na svatbu a babičky asi i brečely z jejich miminka, který maminka ušila. No, tvl, co se to děje, já mám pocit, že jsem usnula a před pár měsíci jsem se probudila na jiný planetě, protože takhle rychle se přece nemůže změnit skoro celej svět a válka na UA, Putin nebo Babiš rozhodně nemohli ovlivnit normální myšlení lidí. Nebo už jsme zdegenerovaný dlouho, jen to předtím nebylo tak vidět? Bože, já chci asi někam do pralesa…

    1. Respekt Vám za tato slova. Mám úplně stejný pocit. Všichni o budoucnosti mluví a přesto nikdo neví co a jak dál. Myslím , že potřebujeme hodně přes držku, aby nám došlo co je třeba učinit.

    2. Mozna si toho lide vedomi jsou, ale ono se zas tak moc delat neda, takze uzivat si i nadale je pomerne racionalni.
      V cinzaku muzete nakoupit zasoby jidla a desinfekce (hlavne na vodu) a v okoli si vyhlidnout nejaky dosazitelny zdroj vody. To je prace v lehkem tempu na dva tydny.
      V rodinnem domku s mensi zahradou udelate to same plus pripravite do pohotovosti kamna na pevna paliva a protahnete komin.
      Ve velkem hospodarstvi uz staci jen cekat.
      A to je vsechno.
      Samozrejme se opatreni daji ruzne vylepsovat, ale tohle je zaklad, ktery pokryje 80% moznych naroku.
      Zkusenost mi rika, ze pozemek pod jeden hektar je jen na prilepseni, zaklad potravin bude muset dodat stat formou potravinovych listku (pridelu) tak jako tak.
      Pokud bydlite ve meste v domku se zahradkou, pak chov drobneho domaciho zvirectva narazi na nedostatek krmiva.
      Viru, ze to „nejak dopadne“ bych povazoval opet za racionalni, nebot v pameti poslednich generaci to tak je uchovano, ti nejvetsi strasaci zatim opravdu „nejak dopadli“. Nakonec se bude muset postarat stat a pokud i ten padne, na urovni preziji jen velke statky s mensi soukromou ozbrojenou ochrankou, jak tomu bylo za tricetilete valky. Ze by mohli prezit i obyvatele mest a majitele mensich pozemku bez zasahu statu, je dle meho iluzivni. Tim prezit myslim nebyt dlouhodobe vystaveni hladu a/nebo zime.

      1. Ono to ale „nějak dopadlo“ jen pro ty přeživší.
        Nějak dopadlo i Kosovo, nějak dopadl i Mariupol a nějak dopadne i Srí Lanka. I druhá světová nějak dopadla.

        Jen když člověk dekády pozoruje ten trend, napadne ho, že by se nemuselo jít smrti naproti a doufat, že to nějak dopadne.
        Fatalismus je na místě až sedím ve sklepě a humanitárně mě bombardují. Ale do té doby je lepší pracovat na tom, aby to dopadlo nějak jinak než „nějak“.

        1. To chapu, ale co chcete udelat proti kolapsu statni spravy a hospodarstvi a proti blizici se valce?
          Pokud davate dohromady nejakou neformalni organizaci znamych, co jsou ochotni si vypomahat, pak byste byl blazen, abyste to vytruboval do sveta. Druha moznost je politicka akce at uz prima, formou shromazdeni, anebo neprima, coz je prace na vzniku politickeho hnuti (opet formalniho ci neformalniho).
          Spolecnost uz je v takovem stadiu rozkladu, ze kazdou politickou akci situaci pouze zhorsite, nebot tim prispejete jeste k vetsimu deleni. Dle meho uz ani v obvykle definovane spolecnosti nezijeme, nebot se od ni oddelila cast se znaky sekty a nabyla ve statu rozhodujici moc.

          1. Poslední víc než dekádu jsem se snažil se nějak zapojit do, řekněme, procesu politického odvrácení katastrofy. A upřímně řečeno, lidi jsem otravoval tím, že to jde ke kolapsu – ale jsem založením takový technický rejpal, takže nevykládám o biblické apokalypse, nýbrž o degradaci školství, likvidaci průmyslu, jak je zločinné předávat strategické oblasti Němcům atd.

            Problém je taky v tom, že většina těch, co tak nějak sdílí pocit blížící se katastrofy, jsou buď fatalisti (nějak to dopadlo, tak to dopadne zas), magoři (dobře nám tak, bouřili jsme se proti řádu), žvanilové (jó, sdílejme ale nediskutujme) a snílci (Putin zavede lepší řád).

            Lidí, co si uvědomují problém a myslí tak nějak racionálně, masarykovsky, je hodně málo.
            A mně se zdá, že řádově méně, než v roce 1990.

            1. No já nevím, v čem se to „masarykovské“ myšlení v praxi osvědčilo. Jeho zednářská parta nás dovedla jen ke druhé světové. Nevidím nic racionálního na tom myslet „racionálně“ a přitom nevidět žádné kladné výsledky, spíše naopak. To je pak ten fatalismus a magorství úplně stejně praktické. Racionalisti prostě nikdy neuznají, že proti jejich raciu stojí síly silnější než ono.

              1. Nemyslel jsem Masarykovu židovskou lobby nebo že bych jásal, že jsme byli francouzským protektorátem.
                Myslel jsem ten přístup, kdy je potřeba racionálně rozumět dějům, bavit se věcně a kousek po kousku dělat racionální rozhodnutí, pokud je možnost.
                Já z něj nedělám světce, ale toto pojetí je mi prostě blízké.

                1. O tom racionálním přístupu se hezky mluví, ale daleko hůře se realizuje. Z důvodů, které tu furt rozebírám, ale které ignorujete 🙂

                  A na samolibé cinty jako byli Masaryk a Havel, kteří kázali vodu a pili víno, jsem zvláště alergická.

                  1. Musím uznat, že Hovory s TGM jsem nebyl schopen číst od té části, kde se to odkloní od vzpomínek na Rusko a takové ty reálné věci a začíná se pseudofilosoficky cintat. Nedal jsem to v 18, nedal jsem to ani nedávno. Ale nevím, jestli je to kvůli Masarykovi, Čapkovi, nebo jestli to nebyla nějaká móda tehdy.

                    Masaryka jako osobu tedy neznám.
                    Ta mnou zmíněná masarykovská racionalita je míněna jako ta legendární hláška o tom, že je potřeba věcem rozumět a dělat denně drobné věci. Že ty jsou pracnější, cennější a potřebnější, než okázalá gesta bez obsahu.

            2. Prozivame reformaci 2.0 s dvema rozily: nereformuje se konzervativni teologicke dogma, nybrz modernisticka vize pokroku a rozsah reforem je globalni.
              Spolecnost se stepi jako tehdy a jako tehdy konzervativni proud „upaluje“ a reformiste jsou podporovani kapitalem (drive vysokou slechtou). Dnesni Soros je tehdejsi Fugger. Luther, zcela rozvracejici spolecnost mohl i nadale kazat, Hus byl zvolen rektorem, proc asi? Ze Husa konzervativci upalili se stalo jen diky spatnemu strategickemu odhadu situace, kdy Mistr lehkomyslne opustil uzemi, ktere mu poskytovalo ochranu.
              Doba racionalismu nepreje, tenhle horizont jsme uz prekrocili. Obcanska valka je v plnem behu, byt zatim ve sve studene forme. O verejnem a castecne i soukromem mineni rozhoduje valecna propaganda a nikoliv obcansky diskurz. Proto politicka akce nepada na urodnou pudu- je mekka, dlouhodoba a neskyta pevny operny ideologicky bod, diky cemuz obcan rezignuje uz v zarodku. Dnes uz se hraje uplne jina, realne valecna hra a v ni slova a argumenty nemaji zadny vyznam.

              1. Doba tzv. racionalismu přála dlouho – a by to právě on, který nás přivedl až sem.
                Tzv. racionalismus je jen opačný pól fanatické víry. Zcela ignoruje svá – dnes už racionální vědou potvrzená – omezení, a proto ty stejné emoce, které poháněly fanatické věřící, dnes ovládají tzv. racionalisty, jen schované za iluzi racia. Důkazem budiž právě to, že pokročily pouze technologie, ale způsob jejich užití je stejný, ne-li horší, než bylo užívání klacků, mečů nebo opakovaček. Tzv. doba rozumu nás dovedla na práh sebezničení daleko jistěji než doba víry.

                1. No nevim, ja jsem tedy docela rad za pracku, antibiotika, ci ustredni topeni. A kouknete-li do historie, pak na prah zniceni dohnala civilizaci vira casteji, nezli rozum, jehoz hlavni zbrani je vyjednavani a nikoliv sireni ohnem a mecem. Ted se spise projevuje efekt prechodu kvantity v novou kvalitu, za coz jiste muze ratio (za to mnozstvi).
                  Ovsem rozum je uz v popelnici, takze muzeme sledovat, jak si s problemem poradi intuice. Slepa vira je nasledkem umirnene viry, stejne jako prilis mnoho zbrani je nasledkem rozumu. Co je tady lepsi mi prijde jako marna debata.
                  Konecne vetsina Americkych intervenci se odehrala pod plastikem „v boha verime“ a presvedceni o vyssim poslani sirit hodnoty. I zde by se tedy dalo diskutovat, zda to byl rozum, co nas dnes dovedl az na kraj propasti.

                  1. Taky bych byla za technologie ráda, kdybychom za ně neplatili jaderným holocaustem.
                    Nemá cenu slovíčkařit – dohodněme se pro potřeby této diskuze na tom, že předstíraná víra není víra a racionalita, která je jen racionalizovanými nereflektovanými emocemi, není rozum.
                    Slepá víra nemá se spiritualitou nic společného. Slepá víra je vhodným výrazem pro fanatické věřící v boha/y i pro fanatické věřící v rozum.
                    Osvícenský racionalismus byl v zásadě pastí, jeho fanatičtí zastánci jen potvrzují, že nejchytřejším Satanovým počinem bylo přesvědčit publikum o své neexistenci.
                    A myslím, že oba víme, že ať už se americké intervence odehrávaly pod jakýmkoli pláštíkem, v zásadě nebyly americké – tj. nesloužily americkým zájmům, a jejich hlavním motivem je chytře prosazovaná fanatická víra s velmi materialistickým podtextem.

                    1. Ja se vasi myslence nebranim, ale nevim, co s ni dale. Osvicensky racionalismu, stejne jako katolicka metafyzika byly pasti. Dobre a co ted? Muzene si podekovat a sporadane se rozejit?
                      Samozrejme byly oba systemy pasti, nebot se v obou pripadech jedna o mocenske technologie.
                      Zakazat prahnuti po moci, anebo prosazovat individualni revoluci dusi? Prve je marne, druhe nejde indukovat. To je jako bavit se o tom, ze nasledky povodni by nemusely byt, kdyby nedochazelo k povodnim. Ve vsech pripadech jde o prirodni ukazy, se kterymi toho moc nadelat nejde. Prehradis tady, utece vedle.

                    2. Myslím, že pochopení toho, že cesta, kterou se civilizace ubírá, je slepá, ať už ji řídí jakkoli nazývaná ideologie, je docela nosné a velmi důsažné. Vlastně to zcela obrátí vše, co jste si o životě mysleli až dosud. Samozřejmě jen pro potřeby toho malého procenta lidí, kterým to po všech opakovaných štrapácích, marných pokusech a zklamáních dojde. A ano, individuální EVOLUCE konkrétní duše je jediným řešením. Uznávám, že to, zvláště na fóru jako je toto, stačí říct jednou a pak jít spořádaně od toho.

    3. Všechny ty facebooky, twittery a mainstreamové diskuse, slouží akorát tak ke kalení vody. Jakmile všichni ti zuckerbergové a lukačovičové ucítí, že je kalná tak akorát, zatípnou to.
      Příklad? Do 24.2. 2022 nebylo možno na facebook, ani jinam do diskusí, bez 100% rizika zabanování, psát některé formulace, související s ukravinou, Ruskem a VVP. Od toho zmíněného data, je možno tam psát věci, dříve naprosto nemyslitelné. Výkřiky o ruských vrazích, jejich věšení a různě podobně.
      Co to tedy je, když ne účelové kalení vody? Čistě za účelem toho, aby nebylo dobře vidět, co za svinstvo leží na dně?

    4. Liško,
      srdečně zdravím!
      Pokud se TAKÉ hodláte přemísťovat do pralesa, zašlete GPS souřadnice.
      (Poku Vám nebude vadit, že jsem t. č. vpodstatě neškodný)

  3. Prodej byt a bez na venkov….
    Pojdme si udelat takove myslenkove cviceni.

    Modelovy priklad, mlady par si par let zpatky koupil byt prakticky na venkove za 3M na hypo par roku zpatky za nejaky 2,7% urok. Plati se treba 13k mesicne hypo+fond oprav etc., energie zvlast.

    Ten byt by asi nekdo koupil, s trochou stesti mozna i za vic, nez za nakupni cenu, bo provedena rekonstrukce.

    Jenze tech vtipu je tam podstatne vic.
    V prvni rade by tenhle mlady par byl ojeban statem skrz dane, protoze byl byt prodan za mene jako 5 let.
    V druhe rade, kde clovek sezene barak okolo 3M Kc, kterej neni totalni ruina, nebo neni pro zmenu nekde v totalni dire, kde si zase clovek nenajde praci v oboru?
    (Zcela ponechavam stranou, ze nova hypo nebude za 2,7%, ale nekde za 6% minimalne.)
    V treti rade, na nejake zajistovani bezpecnosti ci sobestacnosti toho baraku je uz stejne pozde…

    Takze nouzove uvazovani takoveho mladeho paru vypada nejak takhle:
    Skutecne riziko = fyzicky nedostatek energii, to je konecna.
    Ceny energii nejsou az tak tragicke (innogy dokazalo podrzet lonske ceny nekdy ze srpna az o rok, ceny plynu pro CZT jsou jeste celkem OK … kolem 550 Kc/MWh, za rok maji byt cca dvojnasobne, spis vic).
    Plyn na vareni => uvaha smeruje k pretryskovani sporaku, odpojeni plynu a fungovani z PB flasek (kdyz uz nic, tak nejakej ten mesic ta 10kg flaska vydrzi, lepsi jak dratem do oka).
    Potraviny = predzasobeno (objevil jsem rodinnou konzervarnu Dovast, neco jsme uz chutnali, dost dobry!) a veci se jedou skrze sklep + nakupy v Nemecku, kde je fakt vyrazne levnejs jak tady.

    No a vletet hovno do vetraku s tim, ze energie skutecne nejsou – tak holt vypoved, vybrat „dovolenou“, furt se udrzuje auto s plnou nadrzi LPG + plnou benzinu, dojezd pres 1000 km, takze si celkem bez problemu muzeme dojet na Moravu k rodine, kde ty krbovky na drevo a drevo na dva-tri roky jsou… (a s sebou bereme veskere zasoby jidla a alkoholu, coby poplatek).

    S veskerou vaznosti, co se muze dat vymyslet nejak vyrazne lepsiho? Mne ten prodej bytu a presun do baraku se zahradkou a ja nevim cim jeste, proste matematicky nevychazi.

    P.S.: Tolikych lidi na dovolenkach chapu presne tak, jak spousta lidi tu v diskusi. On i Peta Fialenko to prece rikal, „uzijte si leto!“ (a uz nedodal, ze tohle leto je na nejakej cas posledni, co si takhle uzijete).

    1. Já bych Vás doplnil k těm kritizovaným dovoleným. Před cca 20 dny jsme se vrátili z týdenního Řecka. Zájezd byl objednán před invazí + zaplacena nějaká záloha, která by asi propadla. Takže jsme jeli, dovolená stála třicítku. Kdybych si ji dal u nás, nebude rozdíl tak velký.
      Druhá věc, v tom Řecku nám delegátka říkala, že v našem termínu od 13.6. už jsou ubytovací kapacity docela vyčerpané protože vouchery z loňska a predlonska. Takže řada lidí, kteří jsou letos u moře si to zaplatili už daleko dříve.

    2. no jenze vy porad planujete kratkodobe, nejakej mesic ta 10 kg PB flaska vydrzi

      swaab a spol planuji na desetileti

      takze jejich plan je: ted pet let krize s hladomorem jako svine, potom ztracena dekada (10 let) a pak novy feudalismus jak vysitej

      jo muze jim do toho nekdo hodit vidle, ale v evrope se jim to povede uplne klidne a nikdo jiny nas ze sracek tahat nebude

      proste i kdyz vidite tornado jak odnasi pres ulici strechu tak si rikate, ty jo vetricek u toho musim byt

      1. Přesně tak – a oni se tím netajili. SIce neříkali hned před 10 lety, že nás vyhladí, ale kdo chápe souvislosti, tomu to muselo docvaknout. Dnes už se tím v Davosu ani netají .. depopulační projekt začal, a to úspěšně, to, co se děje, je naším dílem, máme kluky u vesel, je jedno jestli se organizace jmenuje Aspen nebo někde jinde nějak jinak.
        Je dobré se pokusi zůstat naživu a fit co nejdéle, ale to není jak u Starověrců na Sibiři. Dojdou si pro nás.

      2. Fajn, jenze nejaka „investice do dlouhodobejsiho planu“ v podobe nejakyho sobestacnyho baraku s pozemky naokolo v nastinene situaci proste neni realna. Aspon co se tadyhle nasich koncin tyka.

        Jo, kdyby to clovek strelil tady a spakoval se nekam do Mongolska ci kam, tam to muze byt realny. Mista je tam dost, PHM za par susnu a jeste porad je nejak rozumne smenitelna mena, takze tam ten barak s pozemkem muze byt dosazitelnej.
        Sice se tam s nema nedomluvim a vlastne vubec nevim, co bych tam mel delat, ale moznost to je.

        Ale ja nikam utikat nechci. Sousedi taky ne. My jsme tu doma!

        Nakonec clovek stejne doufa, ze to nakonec nejak dopadne. Bohudik je nas „system“ v tomhle smeru vyhodou – bordel na koleckach, osvejkovat se necha kde co…

        To v Nemecku nebo Svajcu s jejich ordnunkem, to bych mel jine obavy.

        1. No právě .. sledoval jsem v roce 2014 docela dost tu Ukrajinu.
          Tam to proběhlo od „nějaké násilnosti jsou absurdní představa“ přes „přece nebudete střílet na nás“ po „přece jsem tu doma“. A na přelomu února-března ta dáma zmizela z diskusí. Bydlela v Gorlovce.

          Já neříkám, že máte utíkat, ale měl byste vědět, že o rozsahu zkázy rozhodují jinde a vy jako jedinec to neovlivníte.
          Že by to mohla ovlivnit politická repre .. přičemž na obě strany.

          A nakonec je vždycky lepší mít ve sklepě filtr na vodu a studnu, než to nemít.

      3. Sada trysek pro PB je nachystaná, flašky a redukce ke sporáku také. Můj spolužák, celoživotně plynař, mi řekl, že ty 10kg flašky s čerstvou revizí, by měly bez problému a bezpečně dát 3 roky. Závisí prý na výrobci ventilu a kvalitě jakési výstelky ve flašce.
        Jistěže je to jen malá část problému. Dobré je, že pokud zůstaly v paměti zkušenosti z konce šedesátek a celé sedmdesátky, tak je to přece jen o trošku jednodušší.
        Zvykli jsme si na nějaké minimální pohodlí. Mám ještě v paměti několikadenní výpadky elektřiny v sedmdesátkách, kdy kolabovala v padesátkách narychlo spíchnutá vedení vn i nn. Nějak jsme to přežili. Snažím se, co nejvíc se rozpomenout na detaily. Procházím při tom i domácí fotoarchiv. Tátu focení bavilo a na 6×6 filmy, později i na kinofilmy, měl nějaký dobrý „zdroj“. Tuším spolužáka ve fotoslužbě, nebo tak nějak to bylo.

          1. Skladování, jožko. Nemám tu lahev jen jednu.
            Myslím, že to ani nebude třeba, ledacos ohřát/uvařit se dá i na těch Clubkách a Petrách, ale za zeptání okolo sladovatelnosti PB nic nedáte.

  4. Starší, řekněme 50 a více, mají zkušenosti se životem z podstaty, tudíž se nějak na „náraz“ připravují diskrétně, aby nepůsobili dojmem paranoidního blbce, no a mileniálové a tím tuplem Z-tka si povětšinou ani nejsou schopni realitu připustit. Myšlení mají nastaveno v módu „hoď se do klidu dědku, matička EU to přece zařídí, Fiala zasignalizuje“. Určitě se nejedná o masívní zaslepenost před realitou. Reakce na situaci jsou generačním korelátem.

    1. Ano, byť to pro nás, našima očima viděno, nebyl život úplně „z podstaty“. Uznávám ale, že mnozí mladší to mohou takto vidět.
      Koupání jednou týdně v sobotu, voda ohřátá na kuchyňském sporáku ve velkém hrnci, během týdne vlažná voda do lavoru. Přesto se nestávalo, že by ve škole někdo smrděl. Co se týče vší a jiných parazitů, tak já si je pamatuju už jenom zcela výjimečně.
      Praní v neckách, později luxus v podobě vírové pračky se šnekem. U obou babiček byl suchý WC na dvoře celoročně – a nikdo se z toho nepodělal, jít ráno na WC ve třeba -18°C.
      Hygiena nějakým způsobem fungovala, protože náš imunitní systém byl poměrně odolný. Běžně jsme se z venku vraceli špinaví, s různými oděrkami a zraněními, těma špinavýma rukama jsme jedli třeba třešně či jablka – a nic se nám nestalo. Posrali jsme se (teda já) až po první vyšlukované Marici, jinak ne..
      ČB televize s jedním programem jako naprostý luxus, až někdy v půlce šedesátek, až postavili převáděč – jinak jenom rádio, později i rozhlas po drátě, sousedi a maloměstský život.
      Ale i tehdy se už předpokládalo, že elektřina po většinu dne půjde, byť tolik spotřebičů nikdo neměl.
      Je to tak, lidi 50+ se budou muset rozpomenout, jak to tehdy všecko bylo a fungovalo. Některé věci už nebudou dosažitelné, ale můžeme se pokusit je alespoň funkčně napodobit.

      1. Jsem nedávno potkal novopečeného radioamatéra, povídali si o tom, jak ta technika pokročila a padla taková ta řečnická.. co bude dál.
        Tak mu říkám … jestli to půjde s eurosojuzem dál podle jejich plánů, tak za 10 let budou v chodu jen ty radiostanice, které postavili naši otcové a ke kterým zanechali v šuplíkách tranzistory a diody. Protože ani ty už si tady nejsme schopni vyrobit.

        Smáli jsme se tomu od srdce.

        1. Je to legrační, ale ačkoliv se tranzistorových germaniových elementů vyrobily v ČSSR milóny, germania se nevyrobilo ani deko. Veškerý EMBARGOVANÝ objem germania
          pocházel od lidí, kteří přestoupili americké embargo a dovezli materiál. (rádia, cívkové magnetofony, televizory,vysílačky malého výkonu)

      2. Hranice akceptability nepohodlí jsou, pravda, úplně jinde, o zmíněném suchém hajzlu už nemá mladší generace povětšinou ani páru (mimochodem, kadění v něčem takovém v -20 se zaryje do paměti nadlouho), ale pořád věřím, že jsme slušně adaptabilní a jsme schopni přežít. Koneckonců v nadbytku (relativním) nežijeme zase tak dlouho narozdíl od západu a schopnost improvizovat jsme asi ještě neztratili. Spíše se obávám, jestli ještě umíme zúčtovat s hajzly, kteří patřičné účetnictví zaslouží.

  5. Já myslím, Vidláku, že špatně vnímáte signály. Většina lidi co znám, je přesvědčena, že jede teď na dovolenou jako normální člověk naposledy ( jakože se bude schopen ubytovat, najíst v restauraci a tak podobně). Tak si to chtějí naposledy užít, od září už se bude šetřit jen na doplatky energií. Taky jsem si všimla, docházejí zásoby dřevěných briket v hobymarketech( možná i jinde, ale to nemám zkušenost), kolem našeho domu rapidně přibylo komínů a zásob palivového dřeva. Kdo může, doma plní spížku a modlí se, aby firma, kde pracuje nezkrachovala a on nepřišel o práci. Ale jinak se musí žít dál, asi bychom se jinak zbláznili.

    1. Už před více, než 2 lety se mi povedlo přesvědčit zbytek rodiny, se kterým bydlím, že jedny Petry a jedny Clubky vyhazovat nebudeme. Že zaplatíme kominíkům za kontrolu a údržbu obou komínů a že zbytek převážně tvrdého dřeva, co zůstal v hospodářské části baráku po zrušených lázeňských kamnech rodičů, ten taky nevyhodíme. Postupně jsem dokoupil kouřovody, kolena a čerty. A všechno je to uskladněno tak, aby to nepřekáželo a pokud možno vydrželo.
      Například starší ségra – ta si klepala na čelo, jako dnes spousta mladších. Co prý to je za pitomost, že plyn přeci nemůžou zavřít, že by hromada lidí pomrzla (v čemž má pravdu) a byla bez teplé vody, o průmyslu závislém na plynu, nemá samozřejmě moc ponětí. Přestože je starší, nežli já sám, nedovede ani připustit, že by jednoho dne elektřina v zásuvce prostě nebyla, nebo jen někdy.
      Fotovoltaiku odmítla úplně, rovněž jako pitomost a nadále považuje mnou financovanou výstavbu ostrova za vyhazování peněz.
      Přemýšlím nad tím, kolik takových lidí, jako je moje ségra, v ČR vlastně je. Kteří bydlí ve svém, ale odmítají si připustit, že by mohlo dojít ke prudkému zvratu, co nás hodí padesát let zpět do dědiny, kde byla jednofázová přípojka standardem a třífázová jen pro sedláky.

      1. Naprostá většina – a přiznávám, že i já se chlácholím myšlenkou, že to a ono snad nenastane .. protože si to nedovedu představit.
        Jenže já jsem taky trávil dost času sledováním toho, co se dělo na východní Ukrajině. A tam se děly věci, které se představují mnohem hůř a děly se z velmi komfortních pozic a navíc velmi rychle.

      2. Uvědomte si, že i když si myslíte, že jste se dobře připravil, tak jak to praskne, stanete se hodně lákavým terčem pro nenechavce a co hůř zoufalce.ti nepůjdou po těch co nemají nic, ale po těch kde něco kápne.

        1. Nevím ale, jestli je to důvod se nepřipravovat… pokud mám, mohu předstírat, že nemám. Pokud nemám, tak prostě nemám a že nejsem lákavým terčem je dost slabá útěcha.

          1. Přiznám se, že si neumím dobře představit moment, kdy by mě někdo dokázal donutit, sundat ze střechy všechno to, co tam je.
            Celý ten zbytek, včetně akumulace, je komukoliv vlastně k ničemu – až na ty Petry a Clubky. O všem ostatním, co není přímo vidět na baráku, nikdo vlastně neví. Tedy za toho ideálního předpokladu, že to rodina nikde nerozkecává – to ostatně doporučuju i všem ostatním spoludiskutérům:
            Nebavte se o těchto věcech raději s nikým. Ani s domnělými přáteli a známými – tedy kromě těch pár nejlepších, co Vás provázejí celý život. Těch, které jste nikdy nezklamali, oni nezklamali Vás a celý život si nezištně pomáháte.
            Ostatně, k tomuto tématu jsem už nějaké instrukce vydal, během bolševické chřipečky. Ohledně očkování, instalace různých státních aplikací a tak dále.
            A vlastně – dokud nezačnu topit, tak nikdo vlastně neví ani o těch kamnech, dřevu, ani zbytku, asi 1,2 – 1,5 kubíku kovářského antracitu, co taky zbyl po tátovi a já jej odmítl vyhodit stejně, jako celý kovářský verštat.

  6. Podle mého názoru lidi nemají zkušenost s podobnou situací – tzn. nikdo v podstatě neví co se bude dít. A nepříjemné věci se člověk podvědomě snaží, co nejdéle to jde, ignorovat/odsouvat řešení.
    Fiala i Němci se tváří, že i bez ruského plynu to zvládneme (samozřejmě v rámci nějakého krizového systému). Já osobně si myslím, že by se to moc nezvládalo, ale je klidně možné, že se pletu – pokud dojde k vypnutí kohoutků, tak se uvidí.

    1. lidi dobře ví kdo to je slepenec a jeho persony…… a co hlásal: my jsme západ….takže jim mohlo být jasné kam to směřuje…staré psy novým kouskům….

        1. Němcům přece, to snad jasné, čí jsme kolonie.
          Pamatujete, jak tehdy neobolševici s pravicovými svazáky hrdě hlásali, že v moderním světě nezáleží na tom, kdo vlastní zásobníky? Že stát je vlastnit nesmí? Jak je správné je předat Němcům i kdyby to mělo být zadarmo?
          Ono to sakra nebylo zadarmo .. a platíme tvrdě.

          Mimochodem, takhle blbí zůstali dodnes Svobodní 🙂

          1. Podle komentářů našich vládních představitelů to vypadá, že jsou naše. Možná na placení plynu do nich jsme dobří. Co bychom neudělali pro naše sousedy v Německu, určitě se s námi podělí %))

            1. Tak oni říkali, že české zásobníky jsou z 80 procent plné, ne?

              Nějak tam chybí informace o tom, na jak dlouho by toto stačilo na provoz ČR v režimu zimních dní roku 2020. Pět?

              Neřekli, kolik plynu jsme byli schopni akumulovat a mít pod kontrolou k dispozici v roce 1990 a kolik dnes.

              U nás možná jsou zásobníky vybudované do roku 1990, ale většina z nich nám nepatří a plyn v nich není pro nás. A je to společné dílo hurá pravičáků s neobolševiky a proněmeckými kolaboranty.

  7. 1. Sedlák ví, co to je déšť a bouřka. Možná neví, co je tornádo – a proti němu by se neuměl zabezpečit.
    — chystáme se jen proti tomu, co známe, nebo proti čemu víme jak se zabezpečit
    2. Sedlák by nevěři, že koza začne žrát prase a králíci budou lítat.
    — dnes se dějí absurdity které lidi paralyzují. 10 let mi nevěří lidí kolem, co chystá EU podle jejich vlastních dokumentů. 15 let mi lidi nevěří to, co jim povídám, že se děje v těch vyspělých západních zemích
    Je to pro lidi neuchopitelné. Proč by Němci likvidovali průmysl? Proč by si Francouzi importovali miliiony Afričanů a muslimů a nechali si likvidovat zemi?
    Proč by USA připravovaly Ukrajinu na genocidu, proč bychom měli být po Polsku taky na řadě, když NATO je obranná aliance a EU dostala Nobelovku za mír?
    3. Kdyby sedlák viděl, že se blíží císařské vojsko, co by udělal? Vojsko ho může chránit, vyrabovat, přinést rozhodnutí císaře, že krávu musí zapřáhnout do pluju a koně dojit. Že slepice musí registrovat a svoji bryčku nesmí používat, protože moc rachotí.
    — my jsme vystavení likvidační mánii Němců/EU a anglosaského světa. Rozsah a dosah si málokdo dokáže představit a nemnozí si ten fakt vůbec přiznají s vážnou tváří. Lidi se brání humorem a popíráním toho faktu.

    Zavřel jste chlívek a okna PŘED bouřkou?
    — hlasovali jste PROTI vstupu do EU?
    — hlasovali byste proti vstupu do NATO, kdyby se vás ptali?
    — volili jste nebruselské strany?
    — kandidovali jste sami?
    — mluvíte s lidmi ve své bublině o těchto věcech? Máte argumenty nebo jen s humorem plácáte? Přesvědčili jste někoho, že jde o průser? Děláte to jak dlouho… půl roku nebo 10 let?

    My už jsme v bouřce a blíží se jak ti vojáci, tak to tornádo.
    Lidi si přivykli, že elektřina je v zásuvce a radiátory hřejí. Že skoro 100 let v naší zemi nikdo neumřel hlady a posledních 70 let není nikdo skutečně chudý. Že naše vláda nikdy neměla za cíl nás zlikvidovat, a to ani ta protektorátní, která brzdila Němce jak stačila. Dnešní kolaboranti totiž likvidační projekty EU, USA a Němců ještě zesilují – a netajili se tím. Přesto vyhráli volby. Rozdíl mezi nimi a Babišem je jen v tom, že Babiš dělal, co jim na očích viděl, ale ne víc a do ČR se tvářil, že musí.
    https://nautilus2.wordpress.com/2021/10/10/vitezny-rijen/

    Panuje nejistota v úplně základních věcech. Koupí si sedlák kamna, když vrchnost zakazuje topit uhlím? Koupí si hejno slepic, když je bude muset každou registrovat a pak dostane pokutu za to, že je má?
    Vykope si studnu, aby měl vodu, když je to trestné? Dá si inzerát, že shání samce králíka, když se pohlaví volí a dostane pokutu za genderovou diskriminaci?

    Nedivte se, že větina lidí o tom slyšet nechce a v reakci volí ty, co je uklidňují a vytvářejí pocit, že s nimi budou v náručí moudré EU a NATO.
    Jak to bylo v tom fousatém vtipu o zajíčcích:
    „S mysliveckým svazem na věčné časy a nikdy jinak“ .. jak jsme se tomu smáli v 80. letech a nevěděli, že to byla jen taková sranda, že tragické naplnění nás čeká po 30 letech

  8. Nie je to zotrvacnost. Je to o tom, ze ludia nemaju sposob, ako obist grunt, poskryvat vsetko pod strechu a zapriet zavory … vacsi nez ja sa rozhoduju, a ja musim len nejak kluckovat a prezit … som v bytovke … mam hypoteku … mozem naskladat nejake zasoby (akoze som naskladala) aby som drahotu pocitila pozdejsie, ale nakoniec ju stejne pocitim … mohla som nakupit vlnene latky, aby som v pripade potreby nasila svetre a deky, ale to je vsetko, co so studenym radiatorom mozem urobit. Ono je pekne vykrikovat chystajte drevo na zimu, ale panelakovych je nas viac nez tych, co naozaj drevo na zimu nachystat mozu … a ak uz aj mozu, tak to nie je len o privezeni siahoviny z lesa …

    A ked sa nasim panom naozaj zatmi, a rozhodnu sa, ze naseru Rusa tym, ze nas vyhubia, tak co urobim? Co mohli urobit ludia v Mariupole, aby tragedia neprisla? Co mohli urobit v Chersone? Presne to iste, co budem moct urobit ja, az sa niekto rozhodne, ze moj vlastnorucne otapetovany byt je dobry stit proti raketam.

    1. ako prezit zimu v panelakovom byte?
      treba si v izbe postavit stan (teraz su samonosne konstrukcie, takze nie je problem so zatlkanim kolikov do zeme) a v stane si clovek nadycha a ma ovela teplejsie ako by sa zdalo, aj spacak do nizkych teplost pomoze.
      okrem toho treba vodu ratajme asi 3 litre na den a osobu, cize zohnat kopec cistych bandasiek
      a aby sa dobre spalo a aj kvoli teplej izolacii radsej viacej karimatiek na seba cim vznikne matrac (mozno aj zlepit dohromady – idealne min cca 5 cm vrstva)
      okrem toho plynovu bombu na varenie – pozor nie na ohrievanie bytu pretoze uz sa stalo kopec pripadov ked sa ludia otravili oxidom uholnatym a je to neprijemna smrt prebudit sa rano cely modry a s grimasou (vlastne sa clovek ani uz neprebudi, najdu ho susedia ked uz smrdi)
      o otrave plynovou bombou si pozrite na internete – je toho na mraky

      a potraviny zakladne a rozdelit do plastovych vreciek vzduchotesne uzavretych (kvoli chrobakom)
      sosovica fazula hrach psenica(naklicit kvoli vitaminom) ovsenne vlocky cukor sol korenie
      korenie ma cenu zlata ako aj vzdy malo v minulosti …..
      pripadne nejaky alkohol ako dezinfekcia zvnutra 🙂 alebo ako platidlo ….
      konzervy ….

      a da sa prezit zima …

        1. Stačí vymrazit v mrazáku a před použitím přesít.
          My dáváme mouku do mrazáku hned po nákupu na týden a breberky se nestihnou vylíhnout. V těstovinách jsme je ještě neměli a v rýži jednou jedinkrát.

        2. bobkový list funguje. nalezli mi do komory asi od vedle. Dva balíčky rozházené =po policích je jaxitaxi a mám klid i když kontroluji furt

  9. Mne to uz od Vidlaka trochu pride ako taka onania, aha, ja som pripraveny, ja to prežijem, ale vy blbí pražáci pokapete od hladu a zimy. Len tu nejak doteraz nedal ziadny navod, ako sa ma nato mestsky clovek pripravit. To sa maju vyludnit mesta a všetci odíst do Vidlakova? Mam z obyvacky vyhodit gauč a zapratat ju drevom a uhlím? A z kuchyne vyhodit plynový sporak, postavit tam tehlovu pec a komin vyviest z okna alebo čo? Na balkon nasadim do kvetinacov zemiaky a pripadne tak spravim aj kurnik pre par sliepok?
    Opakujem, čo maju ludia v mestach podla vidlaka robit???
    Začiatkom 90-tych rokov tu bola tiez brutalna inflacia, potraviny medzi rokmi 1989 a 1995 stupli asi o 500%, platy tak o 250%. A tiež energie, najom, byty, proste všetko. A prezili sme, nijaka apokalypsa sa nekonala.
    Ja skor myslim, že zakladom prezitia je udrzat si pracu alebo nejaky zdroj prijmu. A zarobene peniaze nerozhadzovat na hluposti (dovolenky, nove auto, ajfon) ale dat ich do rozumnych veci. Cast zmenit na drahe kovy, ak nieco este zostane, prikupit nejaku nehnutelnost, aspon garaz a pod. Ti co si v roku 1990 kupili byt alebo postavili dom boli o 10 rokov vysmiati.

      1. Mohli třeba nevolit neobolševiky. To mohli dělat dlouhou dobu. Místo toho se posmívali „venkovanům“.
        Budovali si ve Vnitřkově takový svůj kříženec feudalismu s komunismem, zapomněli, že dráty vedou na tzv. venkov, z toho opovrhovaného venkova se do Vnitřkova vozí potraviny a zpátky odpadky.
        Nepotřebují auta, tamti méněcenní mají jíst koláče, když jim seberem chleba….

        Podívejte se na volby a uvidíte, že Vnitřkov volil stabilně zloděje, kolaboranty a neobolševiky a ještě se tím chlubili.
        Tam zejména by měla nastoupit fáze prozření, ale tam zejména nenastoupí. Oni žijí ve světě, kde všichnbi ostatní jim mají povinnost sloužit a zabezpečovat pohodlí.

      2. Vy ten clanek nectete ?

        Jen jeden prodava byt ve meste a stehuje se na venkov

        No vy, ale ten byt neprodate, tak se nedivte

          1. Coz uz se kolem velkych mest asi dvacet let deje.

            Coz je sranda, kdyz ve Vnitrkove pristehovali Venkovaci nadavaji na vystehovane Vnitrkovaky dojizdejici z Venkova.

            1. Ten proces je trochu jiný – Vnitřkov se spíš rozlézá za původní hranice města. Ta nová výstavba jsou sice domky, ale v principu to má blíž k panelákovému životu, než životu na tradiční vesnici.
              Za velký dům na vysočině s poli se dá koupit 3+1 v paneláku na okraji. Když se člověk v neziskovce vzmůže, pořídí si domek na okraji města, a cítí se jako střední třída.
              A ano .. tihle pak bývají nejmilitantnější a nejuvědomělejší Vnitřkováci 🙂

              1. Náplava z vnitřku nikdy (minimálně v průběhu 1-2 generací) nesplyne s původním vidláctvem. Také se měštáci na chodu obce nezačnou podílet alespoň ne větší měrou bo ve vidlákově jen přespávají (a nemají důvěru), a také si na té zahradě spíš ponechají golfový trávník a bazén než políčko brambor. Dyk, to mám před očima.

                Určité výhoda je, že jsem zažil dětství na venkově a nyní jsem v mysliveckého spolku, takže i skrze myslivecké brigády vidím ten střet měštáctva X vidláctva.
                Měštákům vadí mouchy z kravína, smrad siláže a zvuky zvířat, i tímhle se často musí zastupitelstvo zabývat. Současný měšták ve vidlákově má drahý vůz, hypošku až do smrti a zásobování ponechává v plné důvěře na místní vietnamské večeře.

                1. Oni mívají ještě i tendence šířit mezi vidláctvem osvětu. Tu ohrnou pyštík, že není v neděli v poledne dost rohlíků, tam se pozastaví, co to tam jezdí po poli za divné stroje, které práší a ruší je od sledování Růžovky.

                  Někteří, co si koupili dům mezi místními, splynou. Soused jim dá ochutnat salát z pole a oni zjistí, že chutná docela jinak, než ten krásný z Kauflandu od zaručeného biofarmáře ze Španělska. I začnou někteří místo nekonečného sekání trávníků pěstovat to, co mají rádi.

                  Ale ti, co si staví na okraji svoje hypotékové termitiště, žijí docela jiným životem. Je to ale i věc generační a často daná objektivními vlivy. Například kdysi běžné králíky už skoro nikdo nechová prostě proto, že řada chorob, které od 70. let vypustili z laboratoří do přírody, znemožňuje efektivní chov bez očkování a zdravotní chemie.
                  A taky v tom termitišti není místo na nic jiného, než auto, sekačku a trampolínu.

                  Já si myslím, že by lidé měli bydlet tam, kde to mají rádi. Nenutit se do vesnické pseudoromantiky nebo do maloměšťáckého velkosvětáctví.

        1. nemozu sa všetci vystahovat, na to tu nie je dost dedin!!! A keby aj, tak potom by sa tie dediny zmenili na mesta a problem by zostal.

        2. „No vy, ale ten byt neprodate, tak se nedivte“
          … no nevím, že když dneska prodám byt ve městě, tak za utržený peníz koupím „statek“ na venkově, to abych si zabezpečil i tu „obsluhu nového domu“, … a s dostupnou „barabiznou“ která potřebuje „přestavět“, mě ten utržený peníz asi nebude stačit !!

  10. Setrvačnost je sviňa. Co dlouho vznikalo, obvykle dlouho zaniká. Čím větší velikost (analogie hmotnosti), tím delší náběh a doběh, ohřev a chladnutí, rotace… a vůbec všechny změny. I ty společenské, zdravotní. Soudobý společenský marasmus není úraz, je to dlouhodobě vědomě připravovaná situace, něco jako kovid “z Wuchanu”. Myslím si, že pocit setrvačnosti je v lidech silně zakořeněný a to je jeden z důvodů současné lhostejnosti k plánované černé budoucnosti (odlidnění zeměkoule od nadbytečných jedinců).

    1. Ekonomika má také setrvačnost, obvykle ale na podzim víc zadrhává (měsíc září je takový tradiční).

    1. Na Titaniku tančí čaču
      na Auroře kozáčka
      nad budoucností pláču
      když vidím toho mrzáčka.

      Jak rozhazuje rukama
      jak zaprodává zem
      jak se páří s mlokama
      vyžírky už jdou sem.

      Budu je ničit, jak slimáky
      postaru, pěkně mechanicky
      zase si obuju gumáky,
      vždyť jsem je nosil vždycky.

  11. V nadpisu článku chybí uparsín. Království bude rozděleno. Myslí se tím království konzumu, západní způsob života na dluh nebo na úkor druhého? Nebo je absence celého textu úmyslná? Potřeboval bych to vysvětlit.

      1. hm, ked si od banky poziciam 1 milion, tak zijem na dlh, ale banka ten milion „vyrobila“ z ničoho, tak na ukor koho potom žijem?

        1. Banky mají limit na objem půjček, které můžou poskytnout – zjednodušeně: je to závislé na tom, kolik mají aktiv (vkladů), ve finále je tedy celkový objem peněz v ekonomice určený množstvím peněz, které vydala centrální banka.
          Množství meněz by mělo odpovídat „výrobní kapacitě“ a bohatství ekonomiky – když je jich víc, spustí se inflace, když je jich míň vzniká v podstatě zbytečná nezaměstnanost (ekonomika má výrobní a lidské kapacity produkovat víc, ale pro tuto produkci „nejsou“ peníze, které by zajistily, aby se tyto kapacity využily).

          1. Sice nejsem „penězoměněc“ ale pro mne „bankovnictví“ je a vždy bylo „pavěda“. Tam neplatí oficielně žádné „přírodní zákony“ a ani tudíš ten nejzákladnější – Zákon zachování hmoty !! Oni si dokáží „z ničeho nahrabat“ a v tom našem kapitalismu už tomu ani neříkají „lichva“ ale „vývoj trhu“ …

  12. Mám pocit (z blízkého okolí), že se rodí více dětí, než obvykle. Do nastávajících všivých časů. Mladí mají více optimismu a životního elánu.
    Vzpomínám, že kdysi zamrzaly vagóny s uhlím, nešly v elektrárnách a hutích vysypat a musely se rozmrazit. Plynem… ještě máme uhelné elektrárny a tuhá zima dlouho nebyla. Jen to uhlí se už na Ostravsku netěží, z havířů jsou IT-specialisté. A uhlí ve vagónech asi nebude stačit zamrznout, lidi ho rozeberou dřív.

    1. Ládiku, nevyužívalo se černé ostravské uhlí k něčemu jinému, než do elektráren? Bylo přece koksovatelné.
      Uhelné elektrárny běžely a běží na mostecký hnědouhelný maras, ne?

      1. Jo. Mostecke bylo jeste v pohode. To tady byvaly lepsi mnamky. Tatik vzpominal… bud se privezla „topna smes 1“ nebo „topna smes 2“. Rozdil byl v tom, ze jednicka horela sama, dvojka se musela primichavat k necemu, co hori.

      2. Ostravské do hutí samozřejmě.

        V ČSSR byla jen jedna jediná elektrárna na černé uhlí. Na Ukrajině je jich většina – holt Donbas.

        Dnes se uhlí v Ostravě nesmí těžit bo eurobolševik. Dováželo se z Ruska/Ukrajiny, Polska, nedávno ekologicky z Austrálie. Polsko vozilo z Ruska, teď přestalo dovážet a následně vyvážet k nám.
        V Polsku se každý kamion uhlí draží na burze – pro ilustraci ceny černého uhlí
        červenec 2021 – 550, Listopad 880, dnes 1600 – a to jsou jarní zásoby. Vydražený kamion by byl za násobek, a já si myslím, že na podzim to ještě poskočí.

        Přikládám kopii toho, co jeden z dodavatelů píše svým odběratelům:
        ****
        Vážení zákazníci a obchodní přátelé,

        dne 30. března v Polsku prošel v prvním čtení zákon o zákazu dovozu a prodeje ruského uhlí.

        Ač se nás tento zákaz přímo netýká, protože nakupujeme uhlí výhradně z polských šachet,

        tak se to v celkovém součtu dotkne nás všech. Důvod je prostý. V roce 2021 polské šachty vytěžily

        na prodej do domácností přibližně 5 mil. tun černého uhlí, celkem vytěžily okolo 50 mil. tun,

        ale z Ruska bylo dovezeno 70 mil. tun uhlí.

        Polské šachty nejsou schopny nárazově zvýšit svou produkci o 150% z tohoto důvodu,

        zvažuje polská vláda od května zákaz exportu uhlí do okolních zemí.

        Tenhle návrh prohloubil již tak dramatickou situaci na trhu s uhlím.

        Každoročně od března docházelo k nejvýraznějšímu snížení cen a

        my jsme Vám nabídli uhlí za nejnižší ceny v roce. V tomto období jsme si vytvořili zásoby uhlí

        pro letní nápor, kdy je zájem nárazově nejvyšší a tím jsme předcházeli logistickým problémům.

        Dokázali jsme na meziskladě naskladnit kolem 3000 tun uhlí. Situace v letošním roce je velmi odlišná.

        Začátkem března, kdy jsme očekávali slevy přišlo zdražení a duben je zcela totožný.

        Místo naskladnění zásob uhlí je situace taková, že šachta vytvořila aukční portál,

        ve kterém se jednotlivé kamiony draží. Mnohdy se stane, že se cena při dražbě dostane

        až do takové výše, kdy by koupě uhlí za vydraženou částku byla zcela neprodejná.

        Na základě výše uvedených aktuálních skutečností jsme se rozhodli od 1. dubna

        znovu přijímat objednávky na hnědý ořech 1 a hnědou kostku.

        Pokud Vám to situace a finanční možnosti dovolí, doporučujeme si vytvořit zásobu uhlí,

        protože situace v letošním roce bude velmi kritická.
        ****

  13. Já se nebojím té příchozí bídy, udělal jsem snad maximum. Dvorek obešel, okna pozaviral a nainvestoval do krizových scénářů hodně času i peněz (mrazák, soláry, 300 L PHM, otop na 3 roky nakoupil, fixaci elektřiny, munice, dům opravil ba i ten ostnatý drát, nakoupil i hnojiva a pesticidy na další sezónu pořídil)…

    Čeho se ale bojím jsou Ti, kteří si dávají tu kávičku a už jim přitom teče do bot. Lidská mysl nerada připouští problémy, tak tuhle pštrosí politiku strkaní hlavy do písku ordinuje plošně. No a pravda, také na protiopatření už letos po kovidu málokdo má ještě nějaké peníze.

    Ale přitom vidláci už zas suší seno, kradou dřevo a od farmářů se skřípením zubů kupují kukuřici a pšenici 2x dráž než loni (na krmeni slepic, králíků a jiné z pohledu pražáka smrduté havěti).

      1. Některé z příprav počítají i s touto variantou. A co třeba, jen teoreticky, když tím lokálním warlordem budu já? No uvidíme…

        1. Ak si momentalne velitelom najblizsieho vojenskeho utvaru alebo aspon policajnej stanice, tak je to dost prasvdepodobne. Inak len tazko.

        2. Kdo nic nemá, bude se chtít s Vámi spravedlivě rozdělit. I Fiala věří na tu solidaritu, až věřit přestane, udělá na to spravedlivé rozdělování zákon. Pak z Vás ve Vaší tvrzi udělají zločince a venku bude spousta hladových obléhatelů. ( „Viděli jste někdy důl? To je jen díra v zemi, ta se nedá ukrást,“ míní uhlobaron v jedné z her Divadla Járy Cimrmana. )

          1. Uvidíme, hrdinství a vidina zisku se člověku v hlavě často rozleží po první kapce krve. I když zrovna není jeho. Zvlášť dnešní generace citlivek. No, a kdo nepochopí, že za plotem v té době i s tím ostnatým drátem, vážně platí celou rodinou prosazované právo “Můj dům, můj hrad”, holt zaplatí.
            I na té Ukraině si místní s různými rabovači poradili a ještě celkem humáně.

            1. A podívejte se, jak si na té Ukrajině poradili před devadesáti lety s těmi, kteří nechtěli umřít hlady. Možná proto Péťa dováží ty rudé komisaře k nám.

          2. bobkový list funguje. nalezli mi do komory asi od vedle. Dva balíčky rozházené =po policích je jaxitaxi a mám klid i když kontroluji furt

          3. Jedna pomoc by byla, nevytahovat se jak šufle z kredence, nenosit „nové věci“ spíš letité, kudy chodit tudy skuhrat že není, nemá, chybí, nemůže. Sousedské „návštěvy “ pouze do kuchyně kde je nejnutnější – kanonek a voda na v kastrolu na čaj či meltu a na výstavní kousky – ty co jsou vidět nechat nasedat prach bo nepoužívané… prostě nic není…. njn ale to je při nynějším zvyklostem dost náročné….

    1. Ja som s tým počítal už viacej rokov. Proste ak človek len minimálne rozmýšľa nad týmto svetom, tak mu muselo prísť, že takto to ďalej nejde. Aj keď som od malička bol vychovávaný ako tramp s prespávaním v lese, tak som sa pomaly zdokonaľoval učil prepperstu, survivalu, bushcraftu, učil som sa strieľať, pestovať mám zásoby dreva. Teraz to učím svoje deti. Nehovorím, že prežijem to je podľa mňa na 50% o šťastí, ale niečo som pre to robil a nebolo to málo i keď priznávam, že som mohol robiť podstatne viac. Ale zasa nevidím to ani tak čierne ako Vidlák. Transformácia spoločnosti tu bola počas existencie ľudstva veľa krát a vždy ju ľudstvo prežilo a keď ju teraz neprežije, (tak ako si voľakedy príroda poradila s dinosaurami), tak možno prežijú iné organizmy, ktoré nebudú Zem vyciciavať tak ako my.

  14. Není nutné být překvapený a zklamaný ze stávající situace, je to jen další kapitalistický cyklus, je to tak stále dokola. Kapitalismus není jen nové mobily, barevné časopisy, celebrity a nové modely aut, ale také válka, krize, rozvrat a bída pro nevyvolené.
    Je to trochu jako před Velkou válkou, není důvod k válce, ale budeme do ní dotlačeni.

  15. Já bych se toho nebál, Rus sem pustí přesně tolik plynu abychom nezmrzli ale trpěli a s jídlem to bude stejně….ono by se to taky klidně mohlo rychle otočit proti němu a ne proti naší vládnoucí třídě.
    S Covidem jsme četli na kolech to samé-svět se změní, nebude stejný jako dřív. A co se stalo???? Svět se nezměnil, je stejný jako dřív….jen je horší.

    1. Putina bych se nebál, Rusko pouštělo celou dobu tolik plynu, na kolik byly smlouvy. To není Putin, kdo nám zakázal těžit uhlí a budovat jaderky. To nebyl Putin, kdo nám zakázal auta a napařil gretenistické odpustky.
      Nebyl to Putin, kdo vykřikoval, že nepotřebujeme ruský plyn a že konec konců plyn se přestane používat do roku tuším 2040.

      Putin není náš kamarád, ale není to rozhodně náš nepřítel. Našimi nepřáteli, kteří usilují o naši likvidaci jsou Němci, EU a USA.

  16. Já,ale jako dobrý hospodář obcházím dům. Šetřím,nic velkého nekupuji, vysmykal jsem starý kotel na uhlí, který jsem měl zašitý před přísným zrakem dotačního ouřady… myslím, že dnes je Vidlák zbytečně kritický. To co popisuje se nijak netýká „degenerovaného“ Západu, ale lidské mysli obecně. Tak lidé prostě fungují. Zejména pokud nemají bezprostřední tragickou zkušenost. Chtějí věřit v lepší. Mysl si vždy snaží udržet naději a vyhnout se utrpení. I za cenu sebeklamu. Je to naše podvědomá obrana, abychom se nezbláznili. Je to přirozené. Dnes s Vidlákem nesouhlasím.

    1. Přesně tak. Já v květnu postavil nový komín a koupil krbovou vložku. 10 m3 dřeva mám pod střechou. Kolem mě jen „sviští“ nákupy kotlů na pevná paliva a tolik složených hromad dříví před jednotlivými domky na vesnici jsem nikdy neviděl. Takže bych docela relativizoval tu Vidlákovu skepsi….. jó pokud jde o města…tam se asi opravdu ještě „tančí“

      1. to Clairvaux
        si z nás městských musíte dělat srandu, co jako mám připravovat – umíte si představit bytový dům a topení dřevem – umíte si představit komín v každém okně. Sklepní koje 2m2 -dřeva uskladním na pět let pokud mi to nikdo nesebere. Takže naplnit spíž a jít tancovat.

          1. 🙂 je fakt, že „individuální paneláková příprava“ může spočívat tak maximálně v pořízení přímotopu nebo dohodě o zamluvení „zimního bytu“ na venkově.

        1. Umím – viděl jsem to v Doněcku, kde měli rouru z panelákového okna.
          Tak se podívejte na tu výstavku ruské techniky, co ve Vnitřkově právě organizují.

      2. Ne, netančí. Aspoň tedy jak kdo. Ostatně, v panelácích toho zase tolik nenaděláme. Zvláště, pokud už nás limituje seniorský věk. Samozřejmě, v rámci možností, se taky připravujeme. A vám, co máte na venkově domy a jste mnohem lépe připraveni, závidím(ale přeji, aby nedošlo k mýlce). A ještě něco: neházejte nás v Praze do jednoho „libodémo“ pytle. I zde se najdou lidé rozumní, nemající klapky na očích. U když spočítané je nemám :-D.

    2. Pánové, nechtěl jsem být kritický k nikomu osobně. Já se také připravuju. Ale uznejte, když se díváte kolem sebe, tak vidíte naprostou pohodu a klídeček. Prostě loď se trochu neklonila, ale u člunů je jen hrstka lidí. A upřímně… ani mně se z té velké lodi vlastně moc nechce přesedlat na vratké čluny do rozbouřeného moře. Můj dnešní článek není kritika, že se lidé nepřipravují. Spíš konstatování, že narozdíl třeba od roku 89, nejsme plni očekávání a chybí nám optimismus, že bude líp.

  17. Banalizace krizi vyvera ze zkusenosti, ze za posledni tri generace zapadni spolecnost vsechny krize vicemene zvladla. O krizi roku 2008 se rikalo, ze muze byt horsi, nezli v roce 1929 a ac v nekterych ukazatelich se tak mozna stalo, bezny zivot prakticky nezasahla. Tak jsme zapomneli co to krize je a uz si nedovedeme predstavit, ze by mohla opravdu prijit a jak by vubec mohla vypadat.
    Duvodem podceneni je banalizace, bulvarni precenovani beznych ekonomickych vykyvu a vynucene presvedcovani se, ze zijeme v nejlepsim ze vsech moznych svetu.
    Ze se sve zivotni urovne drzime jako hovno kosile dokazuje treba to, ze je nam lhostejne spineni planety, ci valky o zdroje na cizich uzemich s miliony mrtvych. Mlcime a modlime se, abychom se meli zitra jako dneska a radsi delame mrtve brouky v nadeji, ze se probudime a svet bude jeste normalni.
    I ten nejmensi prd v samoobsluze je zabalen v igelitu s papirovou etiketou a chlazen cele tydny, 1,5 litru vody je v nesmyslnem plastovem obalu, veci neopravujeme, ale vyhazujeme a jsou rodiny, ve kterych jsou bezna tri auta. Dovolena, zabava to same- ekogenocida.
    Nejsem zastance teorie Gaia, ani ekologista, ale nase praseni a chorobna nadspotreba jsou ocividne a nemuzou dobre skoncit. V tomhle smeru jsme vsichni vinici. Ne primi, ale stale vinici, nebot mlcime a duvodem nasi viny jsou obavy z mozne ztraty zivotni urovne.
    Kdyz rikam „my“, nemyslim vsechny, ale naprostou vetsinu, ke ktere se hlasim i ja, bohuzel.
    Mladi tohle ne-li vidi, tak alespon pocituji a tak se bouri, ale blbe, jejich vzpoura jde chybnym smerem. Chteli by byt zeleni, ale pri tom konzumovat stale stejne, jak ekobanany z Peru, tak ekobavlnu z Majsie a ekodovolenou na Islandu, to vse v ekoobalu, dovezenem z Nepalu (viz Greta ve vlaku, cpouci se z plastu).
    Proto si myslim, ze Schwabova Nova normalita projde, nebot ta jedina dokaze zarucit standard i nadale. Sice nizsi, ale stale standard a za to budou lide ochotni zaplatit i svymi svobodami a dokonce i zdravim.
    Ja jeste pamatuji doby, kdy se maso balilo do novin, pro mleko se chodilo s bandaskou a na dovolenou se jezdilo vlakem pod stan. Cely svuj majetek jsem mel v jednom sekretari a kdyz jsem se stehoval, stacily mi na to dva vulkanfibrove kufry a ruksak darovany sousedem. Kdybych takovyhle standard dneska na nekoho vytahl, tak mi rozbije hubu.
    Nejake konzunni umirneni prijit musi, to je snad jasne, ve sve najivite jsem ale ocekaval pozvolnou evolucni cestu utahovani si konzumniho opasku, ale mylil jsem se, tohle vyresi jen rana palici, anebo Schwabuv Brave New World.

    1. To vše je v podstatě pravda, ale ve svém flagelantském nadšení – jako ostatně často – tak trochu děláte viníky z faktických obětí. Tenhle marasmus je dlouho, promyšleně a velice chytře plánován někým, kdo má velmi přesné znalosti psychologie chování jednotlivců i davů. Při pečlivém pozorování bylo možno vysledovat, jak byly jednotlivé části plánu zkoušeny na menších skupinách – jednotlivých státech – a upravovány pro maximální zamýšlený účinek. Lidé sice prahnou po konzumu, daleko více jsou ale skupinovými bytostmi a udělají téměř vše, aby byli začleněni do tlupy a tlupou přijímáni. A když jim autoritativně opakujete, že kvůli tomu musí mít určité věci (naprosto zřetelné na dětských kolektivech, kde byl po revoluci vzestup nutnosti vlastnit značkové věci, abyste byl přijímaným členem kolektivu, z nuly na 100 téměř raketový) nebo se musí chvat určitým způsobem, tak většinou podlehnou. Odsoudit je pro blbost je velmi zjednodušující a hlavně to nic neřeší. Fakt je, že tu někdo zneužívá geneticky dané lidské vlastnosti.
      Někteří diskutéři upozorňují na to, že „to říkali“, že to četli v dokumentech EU apod. To jim ještě projde. Pokud ale někdy nesměle upozorním na to, že se jede přesně podle plánu odporných antisemitských konspiračních podvrhů, sesypou se na mě kritikové jako mouchy.

  18. Vědomě překročím Zakladatelův KODEX, ať si mě převeksluje klidně do obludária, ale tohle už prostě né! I když se mi to blbě píše, přesto nemůžu jinak.

    Vidláku, ste už docela otravnej a hysterickej s těma výkřikama typu:“všichni pořád věří, že nás to mine.“ Aby bylo jasno (tedy abych psal jen za sebe), blbíš UŽ nevěří téměř ve vůbec nic, protože UŽ dlouho tuší, že to nedopadne dobře, bojí se a je z toho nešťastnej, protože ví, že je konečně našlápnuto k tomu, k čemu ty kazišuci směřovali a o čem ste dokonce Vy osobně psal před volbama a hlavně po nich, tj. k tomu „rytí držek“. Tady u Zakladatele sem četl téměř vás všechny, že s takovýma spoluobčanama, co sou schopný volit fialy a spol., co uzávaj jen zážitkovej způsob života si UŽ nedovedete nějakej smysluplnej restart naší třicet let zvráceně vedený společnosti UŽ ani představit bez toho jejich „rytí držek“ a … a když k tomu „rytí držek“ konečně dochází, tak …?… jen si některý z vás neuvědomili, že se to „rytí držek“ musí taky týkat každýho jednoho z nás, bohužel!!!

    Znovu, Vidláku, Váš táta není překvapenej“, je smutnej a prachobyčejně se bojí, neb ví, kam tohle všechno směřuje a kam to až může dojít!

    Tak se sakra už vzmužte a rozhodněte, o čem vlastně to Vaše psaní bude, ale nekmitejte mezi spásou a apokalypsou jak hysterickej chaotik, protože takhle nikomu nepomůžete.

    Ono úplně stačí i bez Vás, že každej z nás toho má plný kecky.

    1. Do obludaria jste se odeveksloval sam, blbisi, podsunovat panu Apokalyptikovi malo muznosti je necestne a nesportovni. Ten jde s kuzi na trh jak nikdo z nas a co si bude psat je ciste jeho vec.

      1. jasně a má taky fousy a ještě k tomu šermuje a zastane taky celý svý hospodářství, jestli ste si náhodou nevšiml a nepopletl tuhle jeho mužnost

      2. Speciálně pro Vás = …“všichni NEvěřej, a protože to Vám furt není jasný, tak Vám to znovu od sebe opíšu:
        „Aby bylo jasno (tedy abych psal jen za sebe)“, blbíš UŽ nevěří téměř ve vůbec nic…“…je Vám to už trochu jasný, v čem vidím ty nemužský a chaotický výkřiky?
        Kde má v tomhle, proboha, jako bejt ta kůže, s kterou de na trh?

        1. Ale ja chapu, blbisi, vy neverite nicemu, ale po panu Apokalyptikovi byste chtel, aby se pochlapil a namisto place nabizel reseni.
          Ovsem kdyz se nekdo problemu postavi a vyse zalohy ho pouze prekvapi, udelate z nej straspytla, jez se docela obycejne boji.
          Presne ale vim, jak jste to myslel, podobne ja jsem vas vyse upozornil na to, ze kdo premysli, ten dnes dela co muze a pratelska postouchnuti se mohou lehce zvratit ve svuj opak. Dnesni doba neni stabilni a spickovani nemusi vzdy padnout na urodnou pudu.
          Berte to jako decentni obranu pana Apokalyptika a jeho literarni cinnosti, ne jako utok na vas.

    2. Kolego blbíši,
      hlavně nepodléhejte panice.
      Obávám se, že teď je na místě trocha fatalismu, protože stokrát se můžete připravovat, problém je ale v tom, že vlastně nevíte na co (nemyslím vás osobně, ale nás všechny).
      Můžete mít doma dřevo na tři roky a 300 litrů benzínu, ale to všechno za čas dojde. Co potom? Přijdou nějaké nové poměry, čerti vědí jaké. Jistě, je třeba mít doma nějaké základní zásoby, aby, až přijde panika (a ta přijde), jste nemusel panikařit hned také.
      Co přijde po panice? Nějaké nově nastavené poměry. Jaké? Už to melu zase dokola – čerti vědí.
      Důležité bude to, co kdo umí. Ale to co umíte třeba vy, blbíši – bude to někdo chtít? V těch nových poměrech? Čerti vědí….
      Za jisté považuji, že například současná česká vláda musí padnout, neb ta není schopna absolutně ničeho. Kdy k tomu dojde? Čerti vědí….
      Podle hloubky krize by také mohlo dojít k rozpadu EU, nebo jejímu silnému rozklížení/rozvolnění (druhá verze by se mi líbila moc). Je můj odhad správný? Čerti vědí…..

      Jedinou naší jistotou je v součesných chvílích naše nejistota. No a co? Však se z toho neposereme…. Nebo jo? Čerti vědí…..

      1. Panice? Ani náhodou, příteli, ohradil jsem se proti Vidlákovým výkřikům (nepředpokládám, že neumíte číst, ale škoda, že neumím tady zvýraznit písmo), tedy proti „všichni pořád věří, že nás to mine“, toť vše! Psal jsem o sobě a o tom, že se mi Vidlákova paušalizace dotýká, aniž bych si dovolil posuzovat „víru“ kohokoli z vás!

        K panice mám daleko, neb z klukovských rvaček vím jedno, jsem-li slabší než soupeř, dostanu po držce a taky to, že to bude bolet. Jak, to jsem předem nikdy nevěděl, ale že to vždycky sakra bolelo, si buďte jisti (a někdy nesnesitelně!!!) A to jsem se hodně rval, tedy na rvačky připravoval. Co jsem však udělal od roku 89?

        Úplný hovno.

        Jednak jsem jako to právě vylíhlé ptáče nic netušil a bolševikovi jsem z principu nevěřil, když mě po celý můj dosavadní život před kapitalismem varoval. Najednou však bolševik nebyl a před námi se rozprostřela rozkvetlá louka plná lásky, pravdy a nenávisti, prostě Havel jak vyšitý. Ne, vážení, nic jsem neudělal, jenom věřil a myslel si, když já zaberu, zaberou i jiní a Hej-rup a bude všude dobře, jak zpívali V&W. A tak jsem dělal to, co jsem si myslel, že umím a také se staral o rodinu a vychovával své děti, neb takhle jsem to měl po mamince a věřil v její slova, že to pomůže i CELKU. Dělal jsem šestnácky a často i nocovky, bez víkendů a dovolených a myslel si, že takhle to dělá každý a…?

        A ono zase hovno!!!

        Kradlo se a intrikovalo, rozprodávalo a dávalo a já zjistil, že JENOM za mého života jsem připustil, aby to, co naši rodiče vybudovali minimálně po válce, jsme doslova dali našimi rodiči poražený straně a to úplně bez boje. Zjistil jsem, že tu druhou světovou jsme právě prohráli a stačilo na to Havlovi/Klausovi necelých deset let!!! A jak se to, proboha, mohlo stát? Jednoduše, rezignoval jsem úplně na veřejný život a těm kolaborantům a kazišukům věřil, nic víc, přesto to úplně stačilo!

        Jenže ONI nás zas tak úplně nezničili, zničili jsme se především sami. „Vychováváme“ už druhou generaci, které jsme umetli cestičky tak, že ty naše Husákovy a Havlovy děti jsou tak děsnou přítěží, že i jejich rodiče se shodují na nutnosti rytí JEJICH držek, má-li se vůbec něco změnit. Takhle až jsme to dopracovali!!! Takhle pro život vybavení a lehounce zmanipulovatelní jedinci si mohou klidně dovolit hlupáky fialy jako své reprezentanty, protože oni jsou jedni z nich, prošli úplně stejnou výchovou, kterou jsme my dovolili. Rezignovali jsme na výchovu a tu svěřili do jimi už ovládaného školství. A teď ONI tu nyní řádí a vědí, že za to žádné následky neponesou, neb není komu skládat účty.

        Takže co za tohle asi tak můžeme chtít? Napsal bych poslední hovno, ale to ani zdaleka nevystihne skutečný stav.

        Jak mám rád našeho Asfalťáka, tak vězte, že nám už žádný dehet nepomůže, i kdybychom se jím potřeli minimálně 100x a 100x vyváleli v bílém peří a 100x zpytovali svědomí. My za tohle naše chování vlastně po zásluze musíme dostat po držce. A jestli nám bude dovoleno to „rytí držek“ a sníst ty námi ve sklepích nasyslené zásobya vypít nedopitý víno ve sklípcích, můžeme to pokládat za velké štěstí.

        Jestli z tohoto mého postoje odvozujete tu moji Vaši PANIKU, Godote, nemám k tomu již co říci.

        P.S.
        Jo a, abyste věděli, jak na tom ve skutečnosti jsme = ani tu blbou Letnou neumíme, jako ten námi vysmívaný zrzavý mládenec!!! Tak se už konečně probuďte a každý jeden se alespoň nad sebou zamyslete, když tak přesně víte, jak moc jsem dneska ublížil Vidlákovi a jsem panický.

  19. Tož a co s tým?

    Mnozí to berou jako na dlouhou dobu poslední normální léto. Proč si kazit poslední pěkné dny obavami o něčem, na co mám přesně nulový vliv, jsem jaksi připraven a co stejně musí přijít, aby se cokoliv změnilo ? Navíc, saturace lidí katastrofickýma zprávama překročila určitou mez, dál už to nefunguje.

    Jestli přijde průser tak bude tak kolosální a dlouhý, že se mu nedá vyhnout a nelze se na něj připravit. Nějaká krizička, to se zvládne. Drahé energie? Taky dobrý. Co udělali ukrajinci když jim zvedli cenu plynu na evropskou tržní úroveň? Přestali topit.
    Není jídlo?
    Průser.
    Celoevropský.
    Zásoby na půl roku mě nepomožů když do další sklizně daleko a nejspíš to zachrání až ta další. Co s tím?
    Ignor. Nevidím zlo, neslyším zlo, nezajímá. Až to přijde, tož sa uvidí. Nějak bylo, nějak bude.
    Jo a dost lidí nemá co (nebo za co) zajišťovat, tak ti na to dlabou z principu.

    1. … jednou sem stál na kolejích u koncentráku, v kterým byl můj táta, PzKpfw, a představoval jsem si to Vaše Ignor: …“nevidím zlo, neslyším zlo, nezajímá. Až to přijde, tož sa uvidí. Nějak bylo, nějak bude“… těch, co tam vylítli komínem … na nic sem nepřišel, neuměl jsem si to ani představit!!!

      1. blbíš.. To máte jednoduché.

        Pokud si nad tím nezakážu přemýšlet, sežere mě to zevnitř. Tohle není o jednotlivcích. Respektive je, ale v masovém měřítku.

        Poslední dobou se ozývají z různých stran hlasy po sjednocení kvůli nadcházejícím průserům. Někdo tvrdí že jen makroekonomickým, někteří vědátoři že ekologických, jiná zas, že nadchází přirozená doba katastrof klimatických.

        Já to tak sleduju a říkám si.. běžte s tím všichni do prdele. Předložte mi řešení, navrhněte co se podle vás má dělat a já se k vám s radostí přidám, pokud mi to přijde jako chytré. Ale permamentně lidi strašit a přitom nedělat vůbec nic.. to je hoši pokrytectví, tuto hru já hrát nebudu.

        A mimochodem, blbíš, váš příspěvek považuji za nepochopení nebo rovnou manipulaci. Zkuste mi napsat, co byste s tím zpoza toho koncentráku vy jako běžný občan asi tak mohl udělat.

        Jsem toho názoru, že vůbec nic. Ergo tři moudré opice. Vnitřní trápení se nikam nepovede. Žít se má se světlem v mysli a bohem v srdci, ne s různými patologickými projevy.

        1. Ono se to přece nabízelo už dávno – nevstupovat do EU. Nerozprodávat strategické oblasti. Vystoupit z EU. Vystoupit z NATO. Vyhlásit suverenitu ČR na území ČR.
          Přidal jste se k něčemu?
          Máte dojem, že jste v pozici zákazníka na tržišti, kde se vám budou podbízet s řešením a vy si něco vyberete? Možná .. ale nabízet vám v takovém případě budou zejména ty pro vás likvidační. Čím horší pro vás, tím krásnější obal.

          Problémem je to, že mnoha lidem se vůbec nezdá, že by nějaký problém byl. A pokud ano, vyřešili by to bombardováním Moskvy, obrazně řečeno.

          Mně se zdá, že jen nabídnuté řešení nebude většinou vůbec pochopeno, dokud se neproberou poctivě ty problémy a jejich příčiny.

          1. O porozumění příčinám se snaží málokdo. Mnohem pohodlnější je prostě převzít co se vám předloží a naprogramovat si mozek podle toho.

        2. Co jsem jako ten Váš „běžný občan udělal“ (ale spíš vyvedl), si můžete přečíst pod Godotem a je tam i ta Vaše rezignace, kterou jsem Vám úmyslně (ale věřte mi, že nemanipulativně!!!) narouboval na koleje před tátův koncentrák. Dál je to, PzKpfw, už na Vás.

          1. Já si nemyslím, že bez organizace (v podstatě to, k čemu tady vyzývá vidlák) něčeho lze dosáhnout. Lze i bez, na lokální úrovni vesnic, ne ve směrování státní politiky. Jinak je to jen lokální hašení na individuální úrovni. Jednotlivec nemá šanci některé věci změnit a ty o kterých se bavíme jsou jedny z nich.

  20. No dobře, tak jednu sezónu neutratíte 70 tis. za zahraniční dovolenou, ale navíc za zálohy. Když si připravíte dost dřeva, vrátí vám to na konci jako přeplatek. A ono se ukáže. Třeba ten Západ ty energie někde i bez Ruska zajistí. Třeba není tak neschopnej, protože ho netvoří jen politici, ale hlavně businessmani v pozadí, a ti si svůj kšeft jen tak zničit nenechají. A když to Západ nedokáže, dojde k převratu, spadneme zase do sféry Ruska a energie zase budou taky. Já to nevidím tak fatálně jako Vidlák. Ještě nikdy nebylo tak zle, abych ty brambory ze záhonů fakt potřeboval jinak než jako výstřední koníček.

    1. To o tech businessmanech jsem slysel pred lety, kdyz to zacalo na Ukrajine. Ze Ukrajinu tvori predevsim oligarchove, kteri si svuj byznys znicit nenechaji…
      A nic proti, ja mam optimismus rad, ale s tim padanim do sfery Ruska a levnych energiich bych to tak ruzove nevidel. Mozna by stalo za to, se nejdrive zeptat v Rusku, jak to vidi oni. Chteji nas do sve sfery? Chteji nam cpat levne energie?
      Ciste muj soukromy nazor, v Rusku jsem se neptal, ale myslim si, ze ani nahodou.

      Pro srovnani dam priklad, jak ten zapad mozna ty energie nekde sezene, kdyz mozna neni tak neschopnej:
      Nejaky cas nazpet Putin vydal dekret o „znarodneni“ plynovych poli Sachalin2. (uvozovky proto, ze porad nejsou jasne detaily). Druhy den Japonsky premier kontaktoval Bidena s zadosti o LNG, pry krizova situace. Japonci se pysni velmi vysokou urovni spojenectvi s USA, takze cekali, ze dostanou prednost pred nekym, ci co.
      No, a za dalsi dva dny ministr energetiky uz v televizi referoval, ze sice jeste porad neni jasne, co to znarodneni znamena, ale at uz cokoli, tak maji velky zajem pokracovat v odebirani plynu ze Sachalinu, pry energeticka bezpecnost predevsim…

      1. „Zatiaľ čo „Sovietsky zväz sľuboval vybudovanie ideálnej spoločnosti a chcel rozšíriť komunizmus do všetkých kútov sveta“, ideológia dnešného Ruska je zmesou nacionalizmu 19. storočia a postmodernizmu 21. storočia. Rusko odmietlo štátny socializmus aj boľševickú ideológiu a „opustilo množstvo nechcených satelitných krajín“, čím sa myslia jednak neruské členské krajiny bývalého Sovietskeho zväzu a krajiny Varšavskej zmluvy. Jeho ciele sú preto podľa autorov ľahšie dosiahnuteľné ako ciele utopického marxizmu leninizmu.“ – slovensky preklad RAND analyzy via vidlak

        A este niekde som citala, preklad nejakeho ruskeho typka pre ruske publikum, ze az sa EU podari zosadit Putina, len potom bude valit oci, pac Putin je najvacsi ochranca EU v Rusku … ti, co pridu po nom si uz europou spinit ruky vraj nechcu …

    2. Ja a pred lety jsem delal 15-20 metru dreva kazdy rok na zimu. Vsichni se mi smali, ze uhli je vyhrevnejsi, levne, bez prace…
      Ja jsem jim rikal, ze to ale delam pro svuj dobry pocit.
      No a diky tomu dneska vim, ze mit drevo na zimu nevi vubec pro kazdeho, naopak je to reseni pro malou skupinu lidi.
      Musite na to mit fyzicky, musite mit dum a komin. Krbovky v byte jsou pekne, ale kam date ty metry dreva.
      No a pak ty mame ty miliony lidi, kteri ziji v tech Havlovych kralikarnach…

      1. Delaval jsem 40 kubiku rocne, bez mechanizace, vyjma dovozu z lesa. Je to prace na cely uvazek, kolikrat jsem myslel na to, ze si stoupnu do te nastipane hromady, zapalim ji pod sebou a na hlavu si nasadim papirovou cepici s napisrm „DREVO VITEZI“.
        Vydrzel jsem to tri roky a pak usoudil, ze radsi zmrznu, nez tohle.

        1. Neviem, kolko kubikov rocne davali nasi, ale jak sa doviezlo, tak aspon rok stalo na dvore, a co leto sa zavolala parta z dediny (casom sa zmensovala, jak ludia starli, aj moju mamu som zazila odhadzovat klaty od cirkularky), a praca niekedy aj na tri dni, chlapi rezali, zeny varili, no a potom porubat, poskladat … kazdy rok zabava na cele letne prazdniny .. Akurat dnes mam pocit, ze si to ludia predstavuju, ze zajdu do lesa, donesu otiepku razdia a maju vystarano.

        1. Máte zkušenost a z principu klidně spálí i Vás. Jen tak, protože mohou. Důvod se vždy najde.

          A tak protože investovat, brát si hypotéku mnozí nemohou, jedou na tu dovolenou. Co kdyby byla poslední.
          Ono totiž politikům i těm v pozadí stačí pouze jediné – lidi ignorovat.
          A lidé to přebrali, ignorují též, i kdyby je to mělo stát život.

        2. Ale zase uhlíkovou a dusíkovou neutralitu a další pozemek na stavbu ubytovny pro Afričany.
          Žijete ještě ve starém světě se starou logikou. Jako ti Nizozemci donedávna.

    1. Ládiku, koho jste tak mocně nasral?
      Předpokládám totiž, že zrovna ve Vašem případě, to určitě nemohla být technická závada, ani hrubá nedbalost.

  21. No řekla bych, že lidi už reagují. Nevím jak kde ale myslím když se kouknete koldokola – tam kde dřív svítila všechna okna dlouho do noci , svítí jedno „blikátko“ a jen v jednom. Já v kuchyni už velké světlo nezapínám, Mám tam dvě svítidla s senzorem pohybu, co rožnou když se vejde a zhasnou když se odejde. Holt opppppouštíme pohldlí a komfort a uvidíme. Nastaly prázdniny a místo všude plno dětí – prázdno. Patrně rodiny chtějí dětem dopřát ještě poslední bezstarostné… tam kde to jde. Sousedi místo pravidelné 14ti denní u moře byli za tejden doma. Byty co byly pronajímány – všichni fuč, byty generálka – malování a pod.

  22. Existuje poněkud cynické, ale vcelku trefné pořekadlo, že je těžké někomu něco vysvětlit, když jeho mzda závisí na tom, aby tomu neporozuměl.
    Jediná skutečná slabina, kterou na tomto pořekadle vidím, je ta, že příliš zjednodušuje celý jev na jeho čistě finanční dimenzi. Ono je totiž také těžké někomu něco vysvětlit, pokud jeho vlastní sebeobraz závisí na tom, aby tomu neporozuměl. Tím je míněna jeho vlastní víra, žebříček hodnot… Tady se dostáváme k tomu, odkud se systematická neochota přemýšlet nad zjevnými problémy bere. Práci můžete v nejhorším změnit. Sama sebe budete měnit mnohem hůř.
    “Hra na neporozuměnou”, o které Ayaan Hirsi Ali píše, je vesměs nemoc chytrých lidí. Kdykoliv s tím někdo v mém okolí začal, byl to člověk uvažující hlavou, a ne tračníkem. Úplný hlupák takovou hru provozovat nedokáže, protože k tomu, zamotat vlastní myšlenkové pochody do preclíků, je přece jen potřeba určité duševní pružnosti. Zaženete-li blbce argumentačně do úzkých, spíš vás praští pěstí, než aby se z toho sevření nějak judisticky vykroutil.

    1. Přesně vystiženo.

      Jen mám obavy, že takto dlouhodobě trénovaní lidí nebudou schopni přepnout do myšlení založeného na realitě. Mám téměr jistotu. Ztratili nástroje a schopnost získávat data, utřídit je, vymyslet řešení a realizovat – a hlavně další kolo zlepšit zpětnou vazbou založenou na výsledku a kritické analýze dosaženého.

  23. Jsou ale i jiné úhly, ze kterých můžou být vidět i jiné detaily. Stačí se rozhodnout,, že mám důvod to místo, ze kterého jsou vidět, stojí za to hledat.

    V jednom filmu, je scéna, kdy rytíř Lancelot ztratí úplně vše – a v tom okamžiku ztráty poslední meličkosti, pochopí, že vlastně nic z toho ztraceného mu nebylo k ničemu jinému, než jen pro to, aby tu opravdovou skutečnost neviděl.

    Podle mých zkušeností nejvíce záleží jen na tom, co člověk skutečně chce vidět a jeho vlastním rozhodnutí to i uvidět.

    Vidím to tak, že to, co jste napsal, je vlastně jen upozornění, že jsme chyceni do sítě našich snů a představ. A zdá se mi, že je i dost velké štěstí, že to můžeme vidět teď, když jestě máme nějaké ty stupně volnosti k tomu zaujmout i vlastní postoj. Je ale nutné si uvědomit, že ne každý to dokáže, protože tohle přesně musí udělat pouze každý sám za sebe samého.

    Lze ukázat dveře, otevřít je ale musí každý sám.

  24. Jejda, teď jsem se mrkl, po delší době na Vlka a tam Leo. O Thukydidově pasti a cituje tam Mélský dialog. Dokonce podobnými slovy, jako já, když jsem právě o tomhle psal na Kydech nebo snad už na Litterate, po začátku konfliktu na UA.

    Zdá se, že Leo čte Kydy nebo Litterate. Případně oboje :-))

  25. Vidláku, to je prachobyčejný strach z neznáma. Malá nebezpečí zvládáme, na velká se připravujeme, ale když jde o nebezpečí ještě větší, zavřeme oči a čekáme na ránu. Ta jako vždy dopadne na různé lidi různě. Někdo skončí, jiný si pomůže a jiný jiný bude pokračovat.

      1. Víte, těm co padnou to bude fuk, ti, co si pomohou budou spokojeni a ten zbytek, co bude pokračovat, bude rád, že ještě je. Když se potápí loď, tak i ubožáci na záchranných člunech jsou rádi, že dopadli tak dobře a těší se na lepší časy.
        Chce to trochu cynismu, tedy spíš hodně. Ale není to nic nového – a hlavně, funguje to.

        1. Bať bať, je to tak.

          Strejdo, co myslíte? Mně se zdá, že to dramatické štvaní proti Rusku a „rusákům“ (dramatické není vhodné slovo, lepší je hysterické) překročilo mez, kdy bylo maximálně účinné a začíná být spíše kontraproduktivní. Možná je to generační záležitost, ale já ze svého okolí ten pocit mám, a to se nestýkám jen s takovými geronty, jako jsem já sám.

          Ostatně i tady dnes zaznělo – tak zase spadneme do sféry Ruska a zase bude plyn a ropa – no a co? To nechápu jako defétismus, ale jako svobodu – poznanou nutnost 🙂 .

          1. Ono to spadnutí do sféry východu sice zase nebude znamenat žádný hogofogo ale svý budeme mít jistý, včetně té naděje že bude líp.

          2. V 12:00 jsem vložil toto:
            Godotovi
            Napsal jste: Strejdo, co myslíte? Mně se zdá, že to dramatické štvaní proti Rusku a „rusákům“ (dramatické není vhodné slovo, lepší je hysterické) překročilo mez, kdy bylo maximálně účinné a začíná být spíše kontraproduktivní. Možná je to generační záležitost, ale já ze svého okolí ten pocit mám, a to se nestýkám jen s takovými geronty, jako jsem já sám.
            Přesně tak, já to několikrát zažil u hudby když hluk překročil snesitelnou hranici. Vše se slilo do něčeho odporného a i pozdější polevení nic nezachránilo.
            Nebo jinak. Co uděláte, když zříte krásnou děvu, co by stála za hřích a zkusíte na ni svůj šarm a triky. A ona se rozpálí a vrhne se na vás jako fúrie a je ochotná víc než ke všemu. Vy, jako moudrý muž zdrhnete, já obyčejný strejda také. A oba si při tom říkáme, není tomu nerozumět. O co jde.
            Za zmínku stojí, že mé okolí je obdobné tomu Vašemu. Asi to bude tím, že se stýkáme s normálními lidmi a nebereme peníze od Putina 🙂
            A jak dál? Měl jsem kamaráda a ten měl manželku. Odporně sladce cvrlikali, nedalo se na to koukat ani poslouchat – ale pak přišel zvrat. Takovou nenávist jsem ještě neviděl. Ku podivu (nebo ne?) od obou stran.

Napsat komentář: gogo Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *