20 dubna, 2024

O cenách a měnách

Krátký fejsbůkový úvodník:

Můj vidlácký účet vydržel 24 hodin. A pak už porušoval zásady komunity. Přemýšlím, kdo v této zemičce stihl přijít o účet rychleji. Přemýšlím, u koho se elfíci tak rychle zmobilizovali a bonzovali a bonzovali. Myslím, že ani Donald Trump nestihl nasrat strážce jediné pravdy takhle rychle. Takže jsem asi nebezpečný.

Ale také se ukazuje, že elfí moc je veliká právě tam na sociální síti. Tam mají své nástroje. Nad blogy už zdaleka takovou moc nemají. Proto máme litterate, proto máme Vidlákovy kydy. Proto je tento prostor důležitější než fejsbůk.

Ale děkuji páni cenzoři. Pero je ostřejší než meč. A když nemohu mluvit v Betlémské kapli, budu mluvit na Kozím hrádku.

A teď už dnešní text:

V USA teď stojí benzín cca 1 dolar za litr. V Rusku stojí litr benzínu cca 45 rublů. Jeden dolar je v současné chvíli cca 58 – 60 rublů. Nebuďme detailisté a řekněme, že současný kurz je 60 rublů za dolar. Přejděme na dolary, je to přece jenom henta rezervná měna. V USA si za dolar koupím litr benzínu. V Rusku si za dolar koupím trochu víc než litr.

Obě země těží ropu a těží jí hodně. Obě země stojí na levném benzínu, protože tam mají velké vzdálenosti a tamní obyvatelstvo je tradičně háklivé na zvýšení cen. Výrobní náklady jsou už dávno celosvětově vyrovnané, cena ropy je dávno celosvětově dána, protože se už dávno vymyslely obrovské terminály i tankery, které přepravují ropu mezi kontinenty za naprostý pakatel. Ano, importéři ropy mají ceny vyšší než exportéři. Ano, cena ropy kolísá, ale kolísá všem stejně. Dnešní ceny ropy a plynu nejsou nějakou Putinovou zlovůlí. Jsou to ceny, za které se vyplatí poslat tanker od Saudi Aramco do Evropy místo do Číny. Jsou to ceny, které za ropu a plyn platí Asie.

V Rusku i USA se těží víceméně pomocí stejných západních technologií, které v obou zemích provozují nebo provozovaly západní korporace. Jsem mimo, když řeknu, že ropa je vlastně taková nejuniverzálnější měna světa? Potřebují ji všichni, potřebují jí hodně, dělá se z ní v podstatě všechno od plastů přes hnojiva i další chemické látky. Bez ropy se neobejde zemědělství, strojírenství, doprava. Zoufalý evropský pokus s elektroauty teď ukazuje, jak jednoduché je dělat auta na ropu a jak složité je dělat auta na elektriku.

Litr benzínu jako měna… Litr benzínu, za který v USA dostanu jeden dolar a v Rusku 45 rublů. Jasné? Poměřeno litrem benzínu se jeden dolar rovná cca 45 rublů.

Takhle nějak si Putin představuje tu novou rezervní měnu, založenou na surovinách? Pokud ano, tak přepočtový kurz už má celkem nastavený. Doteď šlo o to, kolik ropy dostanete za dolar. Nově jde o to, kolik dolarů (nebo rublů, nebu juanů, nebo českých korun) dostanete za barel ropy. Tohle je totiž ta globalizace. Svět se propojil. Přístavy, tankery, logistické trasy, železnice, překladiště, korporace od Číny po Los Angeles, od Vladivostoku po Auckland. Tankery, lodě na obilí, lodní kontejnery… Z Česka se dá se ziskem vyvézt kůrovcové dřevo do Číny a z Číny se dají dovézt se ziskem jejich polívky za pět korun do Česka. Realita dneška na která žádná nejaderná válka nic nezmění. Znovu zopakuji – dnešní cena plynu a ropy není nějakým spiknutím. Jen prostě platíme stejné prachy, jako Čína. Doprava v tom roli hraje, ale jen velmi malou.

A teď dál:

Kolik Euráčů za jeden litr benzínu? Dvě? Dost slabá měna… Ano, já vím, že je v tom šílená spotřební daň a ještě větší daň za debilitu ojroúředníků a Fialy obzvlášť. Kolik českých korun dostanu za litr benzínu? Cca 45 Kč že? Pak je tedy hodnota rublu a koruny skoro stejná, i když to ve směnárně vypadá jinak. Energie je energie.

Já vím, je to děsně konspirační teorie, ale když se na to podíváme z hlediska surovin, které USA i Rusko mají a Evropa je nemá, tak mi z toho vychází, že naši transatlantičtí bratři se s našimi východními nepřáteli budou ještě chvíli štengrovat, dokud nebude dolar stát cca 45 rublů. Už od toho nejsou daleko. Ale Euro v tom poněkud hapruje. Podle směnárny má stejnou hodnotu jako dolar, ale podle stojanu na benzínce má hodnotu o dost menší.

A to je to, co se nám stane, milé děti. Vlastně už se nám to stalo. Proto se všechno, co se vyrábí u nás, strašně zdražilo. Jasně, já vím, že spotřební daně, že kdyby vlády chtěly, tak mohou cenu benzínu snížit, bla, bla, bla. Ale realita je prostě neúprosná. USA vedou válku s Ruskem a Evropa sice tvrdí, že ji nevede, ale všechno to platí. Jen si toho směnárníci ještě nevšimli a nejspíš to bude tím, že ojrocentrální ojrobanky teď dělají měnové intervence na plné obrátky. Ale nebude jim to nakonec nic platné, protože Američani i Rusové udrží svoje válečné rozpočty na hodnotě 1 dolar či 45 rublů za litr benzínu a my udržujeme svoje mírové rozpočty na dvou eurech (i víc) za litr benzínu. A protože energie je základ a ropa je energie, výsledek je zřejmý. Ty zelené papírky se tomu nakonec budou muset přizpůsobit. Ať už se jmenují jakkoliv.

Jsem sice jen obyčejný Vidlák, ale tak nějak se připravuju na svět, ve kterém má evropské hospodářství pouze poloviční hodnotu než se nám zdá. Tedy, pokud zase nepřijde nějaká další spotřební daň za fialový či bruselský greténismus. To už ojrohospodářství bude mít pouze hovnotu. Podle Vidláka prostě musíme doklouzat k ropné rovnováze, což znamená, že Evropa přijde o 50% svého bohatství. USA ještě také trochu klesnou, ale třeba už ne o tolik, protože jsem pro svou úvahu vzal spíše levnější cenu amerického benzínu. Leckde v USA stojí benzín už skoro 1,5 dolaru na litr. Možná je kurz dolaru a rublu už velmi slušně přesným měřítkem na porovnání ruského a amerického hospodářství.

Ano, na začátku byl Putin rád, že Evropa od něj bere ropu a plyn a byl rád za cokoliv, co za to dostal. Rusko bylo zbídačené, rozkradené a Putin byl šťastný, že má nějaké valuty. A tak se pěkně ohnul, strpěl arbitráže na Gazprom, strpěl různé dělení monopolů, strpěl spotovou burzu, strpěl evropské mistrování, strpěl americké neziskovky, strpěl západní poradce v ruské národní bance, protože kurva potřeboval prachy. Prodával za dumpingové ceny a držel hubu. Ale… ty prachy se nerozfofrovaly. Alespoň ne všechny. Postupně to dal dohromady, postupně dali dohromady vrty, trubky, ocelárny, atomové reaktory, síly Sibiře, severní lodní stezku, ledoborce, ba i na armádu zbylo. Ve stejné době Evropa doma zrušila značnou část toho, čím byla schopna přispět ke světové spotřebě energie. Protože si prostě zvykla na ruské nízké ceny a myslela, že to bude natrvalo. I Amíci si to mysleli.

Teď už je Putin v jiné situaci. Má suroviny a Evropa je nemá. Rusko má, USA má, Evropa nemá. Dolar je s rublem už možná už srovnaný nebo ještě kousek sjede, ale teď zbývá společný zájem USA i Ruska – srovnat Euro tam, kam patří. Podle mě za koruny brzy koupíme přesně tolik, kolik Rus koupí za rubl. V benzínu už to tak máme. Dolar bude stát skoro dvě eura. Benzín nám říká, že to tak bude, protože Putin od letošního března přestal vyvážet ropu a plyn do Evropy pod cenou. Opakuji potřetí – bez ohledu na průběh války na Ukrajině, Rusko je zřejmě už dost silné, aby nemuselo dodávat energii do Evropy za dumping. Evropa přestala být exkluzívní, protože nepochopila, že za nízké ceny energií se musí něco dát. I tomu zaostalému Rusku plnému opilých mužiků se musí něco dát.

Ne, nemluvím o kurzech měny a jak sázet na měnové výkyvy. Nehraju si na chytrolína Kovandu. Mluvím o tom, že ekonomická realita Ruska je oproti očekáváním o polovinu vyšší, nebo chcete-li ekonomická realita Evropy je o polovinu nižší, než to vypadá podle kurzů měn. A teď zažíváme přepočet na realitu těžby, průmyslu, energie i vojenské síly. Virtuálního v tom najednou už není nic. Podívejte se na cenovky v obchodech. Evropa začíná platit skutečné světové ceny za energie.

Jaký bude svět, ve kterém se ukáže, že EU má poloviční hodnotu než si dneska myslí? To už bude Rusko docela velké že? Bude dvakrát větší než dneska i kdyby vůbec nezesílilo. Prostě se nám nastavují nová měřítka. Líbit se nám to nemusí a spousta ekonomů bude tvrdit, že jsem debil, ale když nedostaneme ruské energie pod cenou, tak je tohle realita. Podle ceny benzínu jsme na tom o polovinu hůř nebo je na tom Rusko o polovinu lépe. Vyberte si. Platí to i na druhou stranu Atlantiku. Podle ceny benzínu jsou na tom USA o polovinu lépe než EU, než jak se to jeví podle kurzu měny. Podle ceny benzínu je ruské a americké měřítko o dost rovnější než ruské a evropské měřítko. To se projeví. Energie je všechno. Nad energií žádná tiskárna dolarů trvale nevyhraje.

Samozřejmě se s tím dá něco dělat. Ale smrdí to a vypouští to do přírody různé hnusy. Přetváří to krajinu. Někde to dělá haldy, jinde díry. V moři se občas objeví olejová skvrna a na kraji měst jsou komíny. Existuje určité nebezpečí jaderné havárie a musí se něco dělat s jaderným odpadem. A lidi by nesměli protestovat kvůli každému kilometru silnice či továrně za vesnicí.

Jen blázen nebo ekonom si totiž mohl myslet, že tu budeme dvacet let demontovat průmysl i elektrárny, stavět větrníky slunečníky a měsíčníky a přitom budeme pořád bohatnout. Ve skutečnosti jsme bohatli ne kvůli německým větrákům, ale jen a jedině proto, že nám Putin „musel“ dodávat levný plyn i ropu. S tím je konec. Buď si to zařídíme jinak, nebo se prostě ukáže, že Evropa je ekonomicky menší a Rusko ekonomicky větší, než si všichni mysleli.

A nebo je tu druhá možnost… poklonit se Gosudarovi a po každých volbách si k němu přijít pro jarlyk. Třeba svým věrným vlezdoprdelistům dá ropu a plyn pod cenou…

262 thoughts on “O cenách a měnách

  1. Když už jsem ten katastrofální požár v Hřensku a potřebu helikoptér k hašení nakousl, zkusím pokračovat.
    Zákon o ozbrojených silách říká tito:
    Paragraf 14, odstavec c)
    Armáda plní úkoly záchranných prací při pohromách ohrožujících zdraví, značné majetkové hodnoty, …

    Darování helikoptér Ukrajině, které by byly pro likvidaci požáru nanejvýš potřebné, je možné považovat za porušení tohoto zákona že strany vlády i ministerstva obrany s trestními důsledky .
    Jsem moc zvědavý co bude dál.

    1. A nejrůznější oficiální představitelé státu, který není ani schopný zvládnout pohromu tohoto rozsahu, jsou schopní se do médií vyjadřovat, že dají Putinovi přes držku a Rusko že rozumí jen síle. Jako téhle síle neschopnosti a nepřipravenosti na cokoliv? Kolik tak asi Iskanderů či jiných raket by tak zlý Rus potřeboval na rozložení tohoto státu? Tři?

      1. „Kolik (…) by tak zlý Rus potřeboval na rozložení tohoto státu?

        – Bohajeho, neděste Putina , co ještě dalšího chcete v tomhle vládou rozloženém státě rozkládat?
        Nechtěl by toho Fiala na Putinovi moc?

        1. Na rozkládání velkých říší jsme tady my! Nejprve se záludně necháme pohltit… a pak ji rozložíme zevnitř. Jen nám to někdy trvá déle… Takže jestli je Putin chytrý, měl by nás v našem „Jenvíceevropanství“ podporovat. A naopak poslední, o co by měl stát, je nás pohltit.

    2. nic…bude hořet. Nasazená je jedna helikoptéra a letadlo /ze zpráv na Radiožurnálu/. Fiala může do ohně z dálky plivat a Lipavský močit.

    3. Jo a Péťa by zas mohl vylézt před národ s nějakým rozhodným projevem plným signálů a uklidnit nás, že za všechno může Babiš a Putin. To si myslím, že by celé situaci určitě hodně pomohlo.

        1. Vy jste fakt všichni dedovtipové! 15:35

          Zkuste si spočítat, kolik tepelné energie vyprodukuje ze své biomasy pár kilometrů čtverečních zapáleného lesa.

          A zjistíte, že průměrný roční plán výroby tepla v přepočtu na průměrný měsíc bude mít republika překročený.
          Není tedy už žádný důvod v zimě topit, máme s předstihem už v létě splněno..

          Teď už jen zbývá požádat EU o uvalení mimořádných emisních povolenek za exhalace z lesů)
          A nechat vyšetřit, kdo nechal hasiče hasit opravdovou vodou a ne jen vysílat signály.
          —-
          (Mimochodem – velmi podobným způsobem se vypočítávají zisky z budoucí energie z budoucích solárních elektráren.)

        2. jen tak nešlo by ty heloptéry odvolat, jakož jsme ji je jen půjčili, jak občas děláváme? . Teda pokud už z nich není šrot

          1. Pokud by snad Péťa nedejbože chtěl něco odvolat, ihned bude odvezen i s celou vládou vládním speciálem do Bruselu, kde mu budou předloženy k podpisu podmínky, které se neodmítají. Srpen by k tomu byl ideální. Ale tak nějak nemám strach, že by v sobě Péťa našel jednoho Kriegela. Maximálně by v sobě měl pár kriegelů, až by se vrátil a chtěl národu odvysílat nějaký ten rozhodný signál.

      1. Když i na Novinkách si lidé v diskusi neberou servítky! Cenzorové nestíhají mazat. Vybírám jen pár:
        – Fiala na kopci signalizuje rukama, ale Rakušan pro hustý dým neví, co má dělat.
        – Rakušan s Fialou v 9 ještě v Praze na kafíčku, a v 10 už upalovali 180 po dálnici v doprovodu 6 vozidel s majáky, udělat si nějaké to PR.
        – Když jsem slyšela, že do Hřenska jede Rakušan i Fiala,tak jsem se lekla, aby Fiala tím svým máváním rukama oheň spíš nerozdmýchal.
        „-Jakou podporu zde nabídne kabinet „Harryho Pottera“? Jó Ukrajině lézt do zadku a utrácet peníze nás všech, to umí! Kolik za to mohlo být techniky třeba právě pro tyto hasiče. Za peníze, které skončí na soukromých účtech ukrajinských fašistů, se mohlo nakupovat…
        – Půlka lesů tam je mrtvá. Jen suché kůrovcové dřevo… byla to jen otázka času, takže na vině je především národní park…
        – Prostě vláda tupců. Bude se řešit bourání prasecaku, a jiné různé hlouposti, ale to, že může přijít další podobná situace, se tady neřeší.
        – Nevím kolik máme těch vrtulníků s vakem celkem, hasící letadlo nemáme určitě žádné. Dálnic málo, rychlostních železnic 160 km několik úseků! Hlavně, že moudré hlavy konají kroky k nákupu asi nejdražších stíhaček F 35, jak pořizovacími náklady, tak i provozními náklady. Proč asi? Začněme si klást otázky, proč máme tak drahou a nevýkonnou státní správu, proč se dává tolik peněz na fungování politických stran a pofidérních neziskovek, proč ……, proč ….., ……? Je třeba snižovat náklady státu, zvyšovat daně umí každý…“

      1. A myslíte, že si z té Vaší karmy aktuální sestava něco dělá?
        Nějaký hořící les, je jim naprosto u prdele. Z toho totiž koukají jenom potíže, ne profit. Hasiči budou řvát, lidi budou řvát (někteří) a bude to stát peníze. Které aktuální sestava potřebuje na něco úúplně jiného, víte?

    4. Ono to je, milý Pucku, ještě horší:
      https://www.hzscr.cz/clanek/letecka-hasicska-sluzba.aspx

      LHS totiž přestala jako útvar HZS ČR v r. 2017 existovat.
      Takže již neexistuje žádná prevence lesních a polních požárů (hlídková služba) a hašení zajišťuje MZe (údajně ve spolupráci s GŘ HZS).
      Ani hasicí techniku stát nemá. Policie má dva vrtulníky schopné nést „bambivak“ a to je vše. HZS ČR nemá NIC. Letadla si stát smlouvá u nějakých soukromých společností pro období duben až říjen. Od listopadu do konce března jsou požáry zakázány, neb není jak hasit.

      A takhle my tu žijem…

      1. Armáda byla užitečná ještě při záplavách. Lidé to ocenili a měli armádu za potřebnou součást státu.
        „Demokraté“ to posrali i v tomto směru, až tak, že mi uniká smysl její existence .

        1. A proto se zrušily všechny záchranné prapory AČR (bylo jich 6 – v Kutné Hoře, Jindřichově Hradci, Rakovníku, Bučovicích, Olomouci a Hlučíně). Za komunistů to byly dokonce pluky CO.
          Každý ze záchranných praporů AČR byl připraven do prostoru vzniku mimořádné události vyslat první záchrannou skupinu se speciální technikou nejpozději do 60 minut a posilující záchranný a vyprošťovací odřad v počtu až 70 osob se 30 kusy techniky do 240 minut od obdržení žádosti. Do 24 hodin musely být připraveny k nasazení všechny ostatní prostředky praporu.
          Nejvíc jsem se smál, když AČR stavěla polní covidovou nemocnici na výstavišti v Letňanech (pod střechou) týden (skoro den jim trvalo, než vyjely první vozidla Směr Praha (jestli tedy nejeli přes spáleniště, přes krvavé řeky …), předtím totiž musel být Záchranný prapor AČR do 24 hodin od obdržení požadavku schopen postavit polní humanitární základnu s kapacitou až 450 osob.
          Jestli mi nevěříte čerpám ze stránek Armády ČR (jsou líní to smazat).
          https://www.army.cz/scripts/detail.php?id=5333

          1. Musí to být děsivé,ale v Chile,kde jednou hořel národní park,nakonec nezodpovedneho tabornika vypátrali. V roce 2005 to byl český turista.

  2. OT :

    Nová strana chce zrušit právo veta jedné země EU, zavést euro i třetí pohlaví
    26. července 2022 13:34

    Voliče zkusí oslovit nová strana Volt Česko. Chce, aby se v Česku co nejrychleji platilo eurem, schválit manželství pro všechny, zavést třetí pohlaví či bezuhlíkovou Evropu do roku 2040. „Proto, aby Evropa nemohla být vydírána jednou nebo dvěma členskými zeměmi, potřebujeme zrušit právo veta,“ řekl spolupředseda strany Adam Hanka.

    Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/volt-cesko-prijeti-eura-zruseni-prava-jedne-zeme-eu-evropska-armada-treti-pohlavi.A220726_121625_domaci_kop

    elitní debilové

    1. To je skvělá zpráva. Tahle nová strana vysaje pár radikálních liberálních hlasů Pirátům, STANu, Zeleným, TOP09… oslabí je a rozředí debilblok.

      1. No, Maneco, po zavedení elektronického a korespondenčního hlasování a nákupu patřičného zaoceánského software na sčítání hlasů může mít ta strana klidně ústavní většinu – zrovna tak lehce jako kterákoli jiná.

    2. Co to je? Béčko TOPky, křížené s Piráty?

      Ale to manželství pro všechny, to je super, že to mají v programu. To hodně potenciálních sympatizantů vystraší/nakrkne.

      Jen dál, jen dál!

      1. … copak, Hanka věrohodnej určitě bude, to má totiž u nás tradici, něco jako Rukopis královédvorskej a zelenohorskej!
        Škoda jen, že mladejm to už nic neřekne!

        1. Maneco, 15:06
          třeba naopak dostal echo, že na něj na americkém velvyslanectví už ládujou a letěl si do moskevského GUMu koupit neprůstřelnou vestu.

          Chtělo by to ale ještě vystřelovací neprůstřelný protidronový deštník.
          Snad ho brzy iránští výzkumníci vyvinou.

    1. Spekulace: Němečtí průmyslníci ho vyslali, aby zjistil za jakou cenu bude GAZPROM ochotný spustit NS 2, povolit přeprodej plynu třetí stranám, přistoupit na dlouhodobou smlouvu a co by stála nějaká ta sleva oproti ceně na burze.
      A ti němečtí průmyslníci musí být dost vlivná skupina, protože Gerhard Schröder bude čelit nenávistnému tsunami médií a tiché akci anglosasů.

      1. Je příjemné číst vyjádření spoluobčanů, kteří se snaží orientovat v časoprostoru … fakt příjemné a inspirující.
        Možná nebudete(me) mít pravdu, ale já si myslím v podstatě to samé.

      2. teoreticky mozno mas pravdu, ale prakticky predsa by stacilo, aby pustili NS2 a na to nemusia ist do Ruska, nie? Teda jedine kvoli tomu prepredaju, kedze Rusi uz znizili kapacitu NS2 na polovicu

  3. „Kdekdo se zaklíná Evropou. Spoléhá na nějaké bruselské recepty. A které to jsou? Znáte nějaký, který opravdu funguje? Já tedy ne. Na všechno má Brusel jednu odpověď. Když se něco nedaří, tak je to proto, že jsme ještě málo evropští. Zajímavé ale je, že co funguje na národní úrovni, v Bruselu nějak selhává. Současně ale stoupá míra iracionality.
    Jsou vysoké ceny energií pro domácnosti a podnikatele? Tak stanovíme povinně procenta obnovitelných zdrojů, zakážeme jadernou energii, několikanásobně zdražíme energie a budeme konkurenceschopnější s ostatním světem, který na takovéto ideologické nesmysly kašle a dělá, co je pro něj výhodné. Připadá vám to logické? Mně tedy ne. Je to proti zdravému rozumu, dokonce mám občas dojem, že politika Evropské unie je už i proti mírně nemocnému rozumu. Chováme se chvílemi jako blázni, ti si také myslí, že jsou úplně normální.“
    Z projevu nynějšího premiéra Petra Fialy na kongresu ODS v roce 2014.
    https://www.macekvbotach.cz/public/kapitola.phtml?kapitola=141147

    1. Jo, tenhle projev znám, a právě tenhle projev mě vede k úvahám, že Fiala není blbej, že je prostě zaprodanej. Co je horší? Zbývá ještě malá naděje, že dělá něco jiného než říká, protože moc dobře ví, že dnes v politice už se nedá říkat to, co si opravdu myslí. Tedy, že říká, co chtějí slyšet, ale dělá, co je potřeba. Na podzim uvidíme.

    2. To je jednoduché. Tehdy stál Petr Fiala u výtahu, který ho měl vyvézt ze suterénu do 3. patra. Nyní stojí u výtahu, který ho má vyvézt ze 4. patra do desátého.

      Jiný výtah – jiné knoflíky.

      Každá doba nesla
      s sebou jiná hesla.
      Co vám na tom není jasné?
      Nepřipadá vám to krásné?

      1. … dumám já v kabině, který tlačítko vodkud je? Zmáčknout todle, nebo tamto, jen se z toho nepotento! … Tak sem zmáčkl to horní a teď na ambasádu chodím!

  4. Tak když jsme došli k závěru, že 1 Rubl = 1 Kč, tak je třeba ještě doplnit informaci strejdy Googla: Ve 4. čtvrtletí 2021 činila průměrná hrubá měsíční nominální mzda 40 135 Kč. V Rusku dosahovala průměrná mzda v roce 2021 56 500 rublů měsíčně. Od oka: I po tom zchudnutí na polovičku bude průměrný Němec pořád cca 1,5x bohatší než předkrizový Čech. Nový obraz bude vypadat tak, že z jedná strany bude bohaté Německo (technologicky), z druhé strany bude přibližně stejně bohaté Rusko (surovinově a energeticky). Uprostřed bude chudší Česko – a Bulharsko, kam se bude jezdit k moři, bude asi jako něco jako Somálsko.

  5. OT pro Vidláka:
    Ke 14. červenci bylo v RF sklizeno 19,9 milionu tun obilí. Obiloviny a luskoviny byly sklizeny z plochy 4,9 milionu hektarů, což je o 14 % více než v roce 2021. Včetně pšenice sklizené z 3,7 mil. ha se sklidilo 15,5 mil. t (+46,2 % oproti roku 2021), výnos činil 4,22 t/ha oproti 3,41 t/ha v roce 2021. Sklizeno je také 3,5 mil. t ječmene (+29,6 %), výnos – 4,57 t/ha (v roce 2021 – 3,93 t/ha). Celkově jsou výnosy zrna téměř o 19 % vyšší než v loňském roce – 4,09 t/ha oproti 3,44 t/ha před rokem. Produkce řepky činí 482 400 tun, což je o 91 500 tun více než před rokem.

    Translate by DeepL(c) https://zerno.ru/node/19816

    1. To výš je (téměř) aktuální stav sklizně, níže odhady celkové úrody z různých zdrojů:
      Ruské ministerstvo zemědělství odhaduje, že v roce 2022 se sklidí 130 milionů tun obilí, z toho 87 milionů tun pšenice.
      Analytické centrum SovEkon předpovídá sklizeň pšenice ve výši 89,2 milionu tun.
      Institut pro podmínky zemědělského trhu (IKAR) zvýšil sklizeň pšenice na 90,5 milionu tun, přičemž odhad hrubé sklizně činí 138,5 milionu tun.
      Podle posledního odhadu společnosti ProZerno se v roce 2022 sklidí 136,1 milionu tun obilí, z toho zejména 88,1 milionu tun pšenice.
      „Rusagrotrans předpokládá sklizeň pšenice ve výši 92,7 milionu tun, přičemž hrubá sklizeň zrna se pohybuje kolem 141 milionů tun.
      Ministerstvo zemědělství USA zveřejnilo prognózu sklizně pšenice v Ruské federaci ve výši 81,5 milionu tun.

    1. Tož co se děje, je vzorový příklad solidarity, která je škodlivá, vrací se jako bumerang.
      Jen v tomto případě netrefil bumerang ty, kdo rozdávali, ale ty, jež přepadl oheň, přírodní živel, oheň.
      A o to jde, snadněji se národ ovládá, hodíme mu žebračenku, solidaritu, pár mincí tzv. solidořiti.

    2. Ládik!!! napsal:
      26 července, 2022 (12:08)

      Padá Pravčická brána
      očekává se rána
      Fiallah tam v audi valí
      do azbestu ho zahalí.
      Rakušan už vodu stříká
      na peníze nenaříká
      celý stát se dýmem dusí,
      uhasit se oheň musí.

        1. … vono hoří skoro celý Hřensko a von ten náš zemědělec bazíruje na termínech dodání Metnarových vrtulníků! No nezabili byste ho!

    3. Pucku 12:28,
      vy víte hovno, čemu se říká globální fializace!

      Já bych se, být Fialou, poptal po těch našich helikoptérách , co daroval Ukrajině, nejprve u afrických warlordů. Třeba by nám nějaké levně prodali zpět za pár vagonů australského uhlí, které bychom od nich pak mohli v zimě s několikasetprocentní přirážkou zase koupit . Přes německou burzu.

  6. O to jde, že HDP je počítáno v USD. Státy s velkým dluhem udržují blahobyt uměle. Státy mající energii a nerosty jsou podceňovaný v ekonomice i politice. Působí jak se počítá velikost HDP, kde často je vývoj HDP nějaké země víc ovlivněn vývojem tamní měny vůči USD než skutečnými změnami produkce ekonomiky. Příště vložím odkaz na americký článek o vlivu používání USD na porovnávání výdajů na zbrojení různých států, to je něco, co průměrný liberál nepochopí.

    1. Státy, které mají energii a nerosty jsou nejen podceňovány, ale je jsou ze zcela pochopitelných důvodů uměle udržovány v závislosti – aby mohly být vysávány.

      1. … že by sál i Fiala,
        coby tomu řekla Džamila?

        Proto saje někde jinde,
        barmským ženám o struk nejde,

        Je jim jedno, kdo jak saje,
        že vychcánek z toho žije!

  7. Já myslím, že jsme v nových devadesátkách. Tehdy taky docházelo k šílenému zdražování a lidi, co celý život poctivě pracovali ve svých profesích a tak nějak vyrovnaně a důstojně z toho žili, byli najednou úplně v prdeli a neměli na základní potřeby. A kdejaký vychytralec, pašerák a překupník se jim smál. Začaly vznikat nové profese s dvojnásobnými příjmy. Zlevnění na předrevoluční úroveň už nikdy nenastalo, ale postupně platy dotahovaly příjmy těch prvních vychytralců, kteří bohatli na činnostech dříve morálně nepřijatelných. A teď to bude podobné. V devadesátkách se dalo bohatnout na dovozu zboží ze západu, na IT, na turistickém ruchu. I dnes bude potřeba změnit profese, změnit morální hlediska a chytnout nové šance za pačesy. Jen ještě není jasné, co to bude. Ale jediný účinný boj se zdražením je víc vydělávat. A v první fázi si vypomoct tím, že nebudu kupovat nic, co nutně nepotřebuju nebo co si mohu udělat sám. Takže aspoň zpočátku bojkot restaurací, kultury, vařit doma, necestovat, jezdit hromadnou dopravou, topit dřevem… A tvrdě vyžadovat zvýšení platu a vyhlížet zaměstnavatele, kteří dají víc.

    1. Kaas: těžko to srovnávat. Tehdy se privatizovaly byty do rukou nájemníků většinou výhodně. Regulace drobného podnikání byly mnohem menší. Ještě tolik ekonomiky neovládaly velké zahraniční korporace. Internet byl pole neorané, kde pomalu postupně vznikaly weby a eshopy. Mohli uspět i ti drobní. Byla i větší svoboda slova a nebyly regulace z EU.

    2. Já v tom, Kadle, jasno mám,
      neb zbohatnu jak sultán.

      Koupím já snad bagr,
      na Ukrajinu už jedu.

      Bagrovat tam prachy
      s fialovými hochy!

  8. Jindřich Rajchl
    2 hod ·
    Už dnes vám představíme na tiskové konferenci naší strany Právo Respekt Odbornost 7 kandidátů, které jsme nominovali do boje o senátorské křeslo v letošních volbách.
    Některá jména jsou již známa, jiná budou zase (snad příjemným) překvapením.
    Je nám velkou ctí, že někteří z kandidátů měli nabídky i z jiných mnohem etablovanějších politických stran, ale přesto si vybrali nás. Obrovsky si toho vážíme a současně věříme, že je to ten nejlepší důkaz toho, že jdeme po správné cestě.
    Na tiskové konferenci vystoupí i pan profesor Jiří Beran, jehož rozhodnutí všechny naše kandidáty svou osobností zaštítit, je pro naši stranu tím největším možným vyznamenáním. Jirka je prostě jen jeden. 🙂
    Pokud budete mít možnost, tak mrkněte ve 13.00 na přímý přenos, pokud nikoliv, tak večer ze záznamu.
    Budeme se na vás moc těšit! Jirka, já a našich 7 statečných. 🙂

    1. No já nevím, ale díru do světa by udělali řádnou, kdyby představení kandidátů bylo na druhém místě a na tom prvním byl postup, jak budou konat. Nikoliv hesla a proklamace, ale konkrétní kroky – např. naš kandidát předloží … ale to by musel být k dispozici alespoň nějaký koncept.
      Je sice moc pěkné, že správně prohlašují, že ČR je třeba vyvázat z Lipské burzy, ale hlas dám tomu, kdo řekne jako konkrétně to hodlá zařídit … veřejný, konkrétní slib voličům, že bude konkrétně postupovat atk a tak, v termínech těch a těch předloží to a to …

      1. Pchééé, prej …“na tom prvním byl postup, jak budou konat.“!!!
        No když jinak nedáte, Dvořáku, je to na blbíšovi, aby Vám to Vaše „JAK“ patřičně vysvětlil:

        Až já budu kandidovat,
        za tu moji stranu,
        připravte si mý voliči,
        peníz úměrný k tomu.

        Že já budu zvedat ruku
        i za dolar tisklý právě,
        nemusím snad připomínat,
        že ….
        … a dál už to je moc sprostý, Dvořáku, tak zase někdy jindy po 22:00 hodině

    2. Tiskovka zde: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/zive-tk-strany-pravo-respekt-odbornost/2233942

      A seznam kandidátů:
      JUDr. Tomáš Nielsen, volební obvod č. 52 Jihlava
      MUDr. Hana Zelená, Ph.D., volební obvod č. 70 Ostrava – město
      Ing. Bc. Ivan Noveský, volební obvod č. 28 Mělník
      JUDr. Petr Vacek, volební obvod č. 25 Praha 6
      BSc. Petra Rédová, volební obvod č. 55 Brno – město
      Mgr. Petr Vrána, volební obvod č. 61 Olomouc
      Mgr. Bc. Jaroslav Telecký, volební obvod č. 31 Ústí nad Labem

  9. Vidláku,
    už dávno jsme v hledáčku českých zpravodajských služeb. Konkrétně od roku 2014 a konkrétně agenti Vojenského zpravodajství Václav Bohůnek a Martina Sládková. Bohužel jsem je viděl osobně. Vlk z Kosa Nostra Zostra je v jejich hledáčku také.
    Ti dva agenti jsou vůbec zajímaví, jedou si nějaký eugenický projekt v Plzni a okolí, kdy Bohůnek už 30 let plodí děti jedno za druhým a myslí si, že z toho budou budoucí agenti. Dvě ty dětičky jsem viděl, Bohůnek je na ně strašně hrdý, ale jsou zcela průměrné inteligence a nijak šikovní. Poznáte je snadno, jeho rysy, modré oči, světlé vlasy, nešikovní, nadutí a jen průměrně inteligentní. Z toho mraku mu nezaprší, ale to nic nemění na tom, že takový eugenický projekt existuje a usilovně pro něj shání prachy.
    Agentky Vojenského zpravodajství poznáte snadno. Jsou líné, aby byly odpočaté a ochotné souložit s kýmkoliv, o koho se agenti zajímají. Mají zlomené meniskusy, jedno koleno nebo obě. Prostě jim v rámci tréningu na prostitutku zlomí koleno, takže velmi špatně chodí do schodů nebo do vrchu, špatně utíkají, nevydrží chvíli klečet na kolenou.
    Agenty poznáte také, speciálně děti Bohůnka. Obvykle jde o leváky, kteří se maskují jako praváci. Takže i když podávají pravačku, v levačce mají paralyzér či zbraň.
    Kdyby Vás Václav Bohůnek lákal někam k Bayerische Eisenstein, bavorskému protějšku české Železné Rudy, tak tam má Vojenské zpravodajství a BIS školicí a tréninkové středisko. Nejezděte tam. V ČR Vás zabít bez souhlasu ministra obrany nesmí, ale v zahraničí klidně ano.
    Sídlí v motelu Bouchalka u Kařezu, dále je naleznete na čerpací stanici v Kařezu, kterou provozuje Vojenské zpravodajství.
    Václav Bohůnek dále provozuje v Plzni penzion, kde organizuje politikům sexuální orgie. Pro Vojenské zpravodajství si je natáčí,a potom, pokud se dostanou do vyšších politických funkcí, je vydírají. Nebo podporují. Proč myslíte, že kantýnská z Chodova mohla zadávat úkoly agentům Vojenského zpravodajství, jak vyplynulo v průběhu soudu? Ano, strkají politikům do postelí o 10 – 20 let mladší ženy s morálkou prostitutek. Ty poznáte také snadno, chodí zásadně s politiky, občas si je vezmou.
    Je to banda vypatlaných psychopatů, co si myslí, že ve vyšším zájmu vlasti mohou páchat kdejaká svinstva. Jsou jen nechutní a odporní, s pokřiveným pohledem na svět a mizerným žebříčkem hodnot. Vyhněte se jim, nic dobrého Vás nečeká, leda zkažený žaludek. Něco tak odporného, jako je Václav Bohůnek a Martina Sládková, jsem ještě neviděl.
    Samozřejmě hájí ty jedině správné líbodémo hodnoty a USA je jejich nejnovější vzor.
    Dobré je, že jsou nenápadní jak vrchní šéfinspektor Jacques Clouseau v Růžovém panterovi, kdy jeho převlek zmátl leda Kato. Když si uvědomíte, že se na Vás mohou zaměřit, odhalíte je celkem snadno. Jejich jedinou ochranou je neskutečná drzost a vědomí, že byste nikdy nepodezíral člověka z tak mizernými schopnostmi, že by mohl být agentem. Jakmile si připustíte, že to možné je, zjistíte rozpory, které Vás na ně upozorní.

    Vidláku,
    mě žádal Bohůnek, abych jej k Vám vzal na zabijačku. Odmítl jsem. Takže pozor na to, koho si na zabijačku zvete. Samozřejmě zvete známé, ale dejte si pozor na jejich doprovod.
    Přesně se mě ptal na Vidláka a Vlka. Sice se nic nedozvěděl, ale to neznamená, že by se o ně nezajímal.

    To, že jsou ti psychopati úplně vypatlaní, ještě neznamená, že nejsou nebezpeční. Jsou a pod záštitou Vojenského zpravodajství si jedou soukromé kšeftíky, aby měli na ten jejich eugenický projekt, který má rozšířit Bohůnkovy psychopatické geny po celé ČR, což není v zájmu obyvatel ČR.

    Jsem zvědavý, jak dlouho zde tento příspěvek vydrží. Mají jisté možnosti, jak nevyhovující příspěvky mazat. A samozřejmě mají i sw, který instalují do PC ke sledování odeslaných e-mailů. Takže pozor na to, co otevíráte.

      1. Byl by to dobrý vtip, kdyby to nebyla smutná pravda. Když vyloučíte všechno nemožné, pak to, co zbylo, jakkoliv podivné, je pravda.

    1. Pane Gerd.
      Už tolik nepřispíváte,ale pokaždé to stojí za to.
      Už přesně nevím,jestli jste to psal Vy,dolar vůči USA hospodářských výsledků snad 40%,je silně nadhodnocen.
      Pravě tím nadhodnocením,také jde hodně vydělat.
      Také tvrdím,že naše koruna,je dost podhodnocena i když v poslední době se tomu ani nedivím.

      1. Pane zemědělče,
        ono to platí i o EUR, také je nadhodnocené. Silným exportním ekonomikám typu Německa nebo Nizozemí snižuje náklady na export, které platí slabší ekonomiky typu Španělska a Itálie. A nemají šanci se z toho dostat. proto platí jednoduché pravidlo, že EUR by ekonomice ČR pomohlo až ve chvíli, pokud by HDP ČR byl na 110% průměru EU. Do té doby je zbytečné o přijetí EUR jako měny uvažovat. A než by k přijetí došlo, celá eurozóna se rozpadne.

    2. Ty líné agentky ale s těmi meniskusy mohou souložit jen v misionářské poloze – to je dost hendikepuje 🙂 Ale jinak super :D.

      1. A víte, že jste se trefil? Opravdu preferují misionářskou polohu. Ale jinak jsou v této oblasti dosti špatné. Možná si myslíme, že agentky jsou překrásné modelky, chytré, přitažlivé. Houbeles, jsou venkovcem průměrné ohledně krásy, inteligence, vzdělání, rozhledu. Nadprůměrné mají jen ego, hrabivost a lenivost. To ale neznamená, že by byly méně nebezpečné. Nejlepším agentem je prý ten, do koho byste to nikdy neřekl. Ale vždy se prozradí, když jim řeknete starý vtip:

        Víte, jak se řekne italsky policista? Don Debilio.
        A tajný policista? Don Debilio Incognito!

        Jak jim to řeknete, jejich oči je vždy zradí. Reakci očí neovládnou – nejde to.

    3. … že nás jen tak houpáte, Gerde?
      Si tedy dávám otázku, jak se proboha blbíšům asi tak může stát, že narazí na takhle vylíčený bohůnky a sládkový… není prvního dubna, žene?

      1. Bohužel ne, zažil jsem to na vlastní kůži. Taky jsme si napřed říkal, že to snad ani není možné. A to je jejich cíl a utajení. Je to možné. Když si to připustíte, odhalíte je. A divil byste se, kolik spolupracovníků mají a kde všude se rozlezli.
        Jasně, že první reakce na takové prohlášení bude záporná. Ale oni existují, a pěkně dlouho. taky rádi zmiňují film Brutální Nikita. Ve skutečnosti nejde o výchovu narkomanky v dámu, ale pasák – agent z ní vychová prostitutku.
        Jak postupují? Raději to nebudu popisovat, ale je to hnus, a policie jim kryje trestné činy do škody cca. 20 tisíc Kč. Prostě je zametou do vytracena, kdybyste si stěžoval na jejich činnost.

  10. Staci napsat predem navod a lidi, kdyz budou zvykli chodit a budou bloknuti, to provedou podle navodu.
    Takhle funguje 8 let cely Krym

  11. Dovolil bych si s Vidlákem v jedné věci nesouhlasit. Větrníky a slunečníky mají smysl. V Číně fungují. Jenomže Čína si, na rozdíl od nás, při zavádění alternativních zdrojů energie neničí vlastní ekonomiku. Prostě ty slunečníky zavádějí plynule, nechtějí poroučet větru dešti okamžitě, ale postupně.
    Proto dnes Čína vyrábí nejvíce slunečních panelů na světě. A světe div se, její technologie jsou vyspělejší než ty západní. Totéž platí o elektromobilitě. Čína vyrábí nejvíce baterií na světě a proto je taky i v elektromobilitě dál než Západ. O jejich úžasných vysokorychlostních vlacích už radši nebudu ani mluvit.
    V čem mají Číňané oproti nám navrch? Je to vlastně prosté – „komunistická“ Čína uvažuje prakticky, ne ideologicky. Na rozdíl od nás, kteří v transu hltáme bláznivé výkřiky svaté Gréty a o technických záležitostech rozhodují „odborníci“ z ústavů marxismu-leninismu, pardón, z ústavů humanitních věd.

      1. Také jsem nenarazil na údaj, jak daleko je v Číně k nejbližší železniční zastávce, zda tam lidé na venkově dojíždějí za prací v průmyslu, popřípadě do školy, jako jsem to půl kariéry dělal já.

      1. Mně osobně přijde pro naši situaci příhodnější toto čínské přísloví:
        Máš-li v prdeli vražený deštník, neotvírej ho…

    1. ANO, NAPROSTÝ SOUHLAS. To je něco co Vidlák nedokáže pochopit.
      Měl by se více vztahovat k vývoji v Číně, to je teď technologická velmoc, ukazuje kam jde vývoj ve světě. Rusko není lídr.

        1. Čína je č.1 ve světě ve výrobě i instalacích FV panelů a vrtulí a v roce 2050 plánuje že obnovitelné zdroje budou dávat 60%, jádro 20%, zbytek ještě fosil.
          Takže je zbytečné aby se nevyznamná EU hnala za nulou ve fosilu do 2040.

  12. A jak si zohlednil daně? I to jak moc si ten který stát může daně nastavit? Za mě díky daním porovnáváš blbost.
    Ber si, když zdaníš míň jak ČR v USA, ale protože vzdálenost a spotřeba benzinu větší, tedy vybereš na benzinu víc v USA jak v ČR. Určuje se tím síla měny? Nebo síla/možnost to konkrétní zdanit vs cena provozu státního aparátu?
    A kde jsi zohlednil „že USA tisknou dolar“, tedy bez souhlasu všech si půjčují/daní ostatní? Tedy nemusí USA mít tak vysoké daně, jako ČR nebo Rusko, když použijí na výměnu dolar?

    Za mě dobrá myšlenka, ale kterou ničí skutečný svět peněz, který funguje jinak než si myslíš 😉

    1. nene, spravne nezohlednil dane. Me jako spotrebitele nezajima, kolik je v ktery cene dani, ake kolik penez mi z oemezenky odsaje jedna plna nadrz.
      Pokud mame litr benzinu pomerove za dvojnasobek nez v RU a US a vlada s tim nic nedela (nesnizuje dane), tak je to pro me signal, kde nas vlada chce mit. Zbidacene, doplacejici na blahobyt jinych…

      Tohle porovnani mi pripomina The BigMac index. Ten taky nezohlednuje dane, jen cenu burgeru a to, zda je to pro tamni obyvatele luxus nebo lidove zbozi. Kdyby nejaka vlada dejme tomu uvalila zvlastni dan na hamburgery, BigMac index v dane zemi vyleti, tzn. v te zemi se razem maji lide hur.

      Tohle je realna ekonomika. Realne ceny, ktere plati spitrebitel, nelze ocistovat od dani, protoze z penezinky vzdy za danou vec / sluzbu mizi castka VCETNE VSECH DANI. Vitejte v realnem svete!

      1. Není pravdou, jsou dane, které mají funkci „dane z komínů“, tedy u nás pohonné hmoty a cigarety, ty plní kasu.
        Pokud porovnáš komoditu zatíženou normální daní a komínovou, tak tebe jako spotřebitele to nezajímá, to je pravda, protože ty máš celý nákupní košík, ale Vidlák porovnává „hodnotu“, která vyjadřuje podle popisu co vyjádří „nákupní košík“.
        Někdo, by řekl budeme porovnávat „cenu nájmu“, ale taky co stát to jiná hodnota, protože jiné podmínky.

        Ale zpět k ceně benzinu, fakt budeš porovnávat cenu v USA, která těží sice málo, ale těží, cenu v Rusku, která těží hodně, to samé Saudská Arábie se zemí, která to musí dovést a vydělat si na to výrobou komodity, za kterou ji vymění, i když Vidlák něco vykládá o globálním obchodě, komodita ze ve státě původu je levnější vždy 😉

  13. Mám takovou prosbu – mohli byste, pánové a případné dámy, přesunout technickou debatu o komunikačních prostředcích zpět pod článek „Malá technická“?
    Je sice zajímavé nahlédnout do diskuse znalých, ale už se pohybuje v příliš odborné rovině.

    Jako laik a uživatel nepůjdu do žádných složitých komunikačních udělátorů a zejména ne do placených.
    Pokud nastane nutnost konspirace, pak jsem ochoten přispívat penězi a prací spolku REÁLNÝCH osob, s nimiž budu moci být v OSOBNÍM kontaktu.

    Protože JAKÁKOLI „sociální síť“ na internetu je DNES pod dohledem a je zneužívána nějakou zájmovou skupinou.
    SNAD ještě tak nějaký „darknet“ si zachovává určitou míru nezávislosti. MOŽNÁ…

  14. neplač vidláku…my co máme doživotně zakázaný instagram a twiter jen za to že nesázíme na fialovou to tak nebereme….

    1. FB je jen hromada reklamy valici se podle nejdivocejsich algoritmu. Mam FB ucet mraky let, ale nikdo z mejch znamejch uz tam nic nedava. Jako komunikacni kanal uz je FB pase…

      1. Asi tak, od doby co jsem nainstaloval telegram a hlavní „známí“ přešli také, tak facebook, je pouze jenom, když nic jiného nezbývá, ale poslední rok to bylo pouze u jedné příbuzné co má 80 let a už odmítá něco nového.

      2. Hm, se mnou se na FB snaží spřátelit lepé mladé exotické děvy, a vždy se ukáže, že jde o porno. Sice je mažu, ale pořád mně píší 3966 vážné varování, že nechce být nevděčná a dá mně ještě jednu šanci se s ní spojit na FB, kde mně odhalí svá foto. Díky, nechci. 🙂

  15. Telegram:
    Ukrajinský parlament schválil dvě nová rozsáhlá opatření pro liberalizaci trhu práce.
    Tato opatření znamenají, že se na pracovníky v malých a středních podnicích již nevztahuje národní zákoník práce, ale navrhují, aby každý pracovník uzavřel se svým zaměstnavatelem individuální pracovní smlouvu. Ruší také zákonné právo odborů vetovat propouštění na pracovišti.

  16. OT: Včera zde byl odkaz na zajímavý pohled na VVP od německého historika Jörga Baberowského https://vlkovobloguje.wordpress.com/2022/07/25/putin-nikdy-nezapomnel-na-toto-ponizeni/#more-986752 Čas přečíst hned nebyl, proto reakce až dnes neb mi zvedl tlak.
    Z profilu pana profesora na wiki si dovolím tuhle citaci:
    „Hitler was no psychopath, and he wasn’t vicious. He didn’t want people to talk about the extermination of the Jews at his table. Stalin, on the other hand, delighted in adding to and signing off on the death lists. He was vicious. He was a psychopath.“
    Podívejte se na tu manipulaci – delighted – jako by v té místnosti stál a znal momentální Stalinovu náladu.
    Pan profesor rusky umí, ale o jeho pobytu, ani krátkodobém, na území Ruska není nikde zmínky.
    Pan doktor vykládá celou historii na základě svých psychologických rozborů osob, o jejichž činech a možná náladách si přečetl názory jiných. Navíc i v článku jasně přiznává, že o rozhodovacích procesech v Kremlu informace nemá, ale vystupuje jako by se jich přímo účastnil.
    Článek zcela jasně ukazuje, kam Západ dospěl ve vědeckém bádání v soft vědách. Názory a závěry se publikují na základě vlastních dojmů, vytvářených na zprostředkovaných faktech.
    Dovolím si ještě tento citát: „Čest je pro Putina důležitější než ekonomika, jak zjistila Elvira Nabiullina.“ Vidíte tu aroganci? Pochybuji, že pan profesor je důvěrný přítel Elvíry. Svůj dojem vkládá do hlavy Naibulliny, aby mu dodal co?
    Na závěr opět citát pana profesora z daného rozhovoru: „Ruské armády ničí infrastrukturu země, kterou chtějí ve skutečnosti dobýt. Jak to vysvětlit? Mám podezření, že tato destruktivita pochází z frustrace. Putin ví, že nedosáhne úplného vojenského vítězství. Proto ničí Ukrajinu.“
    Jímá mne hrůza, že podklady od takovýchto „odborníků“ jsou základem pro vládní rozhodnutí.

    1. Co chcete slyset od nemeckeho historika o Hitlerovi a Stalinovi?
      To je jako kdyz Nemci natocili pred lety film Stalingrad z jejich pohledu, jak tam ti chudaci (Nemci) mrzli a nemeli co jist. A fanaticti Rusove nehlede na ztraty posilali na nesmyslnou smrt dalsi a dalsi a za nimi byli do vlastnich strilejici politruci.
      V Britanii se taky neuci o obrovskych umele vyolanych hladomorech v jizni Asii, ale o kiometrech vybudovanych zeleznic. Ze po nich pak lepe odvazeli bohatstvi domu, to taky nerikaji…

      Vlk pretiskuje zajimave clanky, ale v touze ze zapad konecne prozrel a nevidi Rusko jako nepritele (tim je podle nej Cina – taky pekna manie), odkazuje na clanky, kde je zajimavych tak 10% a zbytek je tuna ideologickeho nebo zaujateho balastu.
      On si toho je samozrejme vedom, ale jak za kazdou cenu chce prjimat materialy ze zavedenych a velkych medii, tak to vzdycky smazne poznamkou „odmyslete si tu povinnou davku rusofobie a muzete to cist“.

      1. Sakura: film Stalingrad je kritický k německému režimu a velení. Je to z pohledu ne ne generálů a Pauluse s jeho fesackym m zajetím, ale o tom, jak tam mrzli a hladověli řadoví vojáci odvedení do německé armády pro cíle těch nahoře. Nejdřív masírování propagandou o snadném vítězství a potom vystavení takovým podmínkám, že nejdřív ztratili víru v politiku, vládu a ideologii, chtěli jen přežít, vrátit se k rodinám. Nakonec už mnohým bylo všecko jedno a chtěli jen chvíli klidu, aby mohli někde umrznout a už nemuseli bojovat a jít dál. Rozdíl mezi životem propagandistů v Berlíně ve vytopenych palácích, kterým se to žvanilo a odvaze a obětování se a muži poslanými z polí a továren zmrznout do stepi.

        1. Ale no tak. To nijak neumenšuje zvěrstva, která tam páchali. A kdyby neumrzli, páchali by je tam do posledního Slovana. Tady ty pohádky o nebohých prostých vojáčcích vehnaných na východní frontu prostě neberu. Zfanatizovaní Němci vynesli do svého čela Hitlera a jeho svitu úchylů a nechali se jimi vést. Své přesvědčení o vyvolenosti německého národa si mimochodem v sobě pěstovali už minimálně od osmnáctého století a řada z nich ho má v sobě dodnes.

          1. Tdx: Ve Wehrmachtu sloužili Němci z různých společenských tříd a různého politického přesvědčení na rozdíl od SS. Průřez celým národem. Někteří zločiny páchali a jiní ne. Je nesmysl považovat všechny donucené bojovat za zločince a nesmysl je i druhá krajnost jako v Německu dřív oblíbený mýtus tzv. „čistého Wehrmachtu“, který tvrdil, že byli všichni nevinní a všechny zločiny dělaly jen SS. Byli tam i komunisti, kteří dezertovali i s informacemi k Rudé armádě. Stalingrad je symbol smrti ideologie, kdy zůstane jen absolutní ztráta iluzí a mráz. Letos ztratili iluze příslušníci Azova v obležení. Rozdíl je, že velitelé divize SS by se zastřelili v taskové situaci a ne jako Azov, kteří hnali na smrt obyčejné odvedené vojáky, ale sami potom zjistili, že chtějí žít. Velitelé Azova obětovali jiné, ale sebe obětovat nechtěli.

    2. Taky jsem včera rozdýchával ty články onoho německého „odborníka na Rusko“. Četl jsem to asi natřikrát, jinak by mi praskla žilka. Jestli takto chápou Rusko největší znalci na Západě, tak jsme v háji.
      Poněkud nerozumím, že z toho byl Vlk tak nadšený, protože jinak mi přijde, že je teď na Pulitzerovu cenu.

      1. Hlavně se odborní zcela vyhnul komentování nacistického převratu na Ukrajině a ztrátu občanských práv pro občany ruské národnosti ve státech EU – Estonsko, Litva atd.

    3. Čest je důležitější nez ekonomika, to by měla být pochvala. Moudří lidé vědí,že peníze nejsou všechno,neb se za ně nedají koupit ty hodnoty,bez kterých by byl život nesnesitelný.( štěstí láska uznání přátelství čest….

    4. Jörg „Džamila“ Baberowski 😀 😀
      Po přečtení prvních dvou odstavců jsem měl celkem jasno, co mě čeká. A nezklamal.

      1. Jo, taky jsem to četl. A měl jsem pocit, že to nevykládá nějaký Jorg, ale že přesně tohle si myslí i generální štáb Bundeswéru a britské armády, i americké armády. Že má pravdu Hampl – naše elity prostě zblbly. Udělal se jim názor a podle něho jedou. A pokud se náhodou realita ukáže jinačí, tím hůř pro realitu.

        1. Jo, přesně.
          Ovšem pak je namístě se snažit hledat ty, co ony „narativy“, podle nichž jedou elity, vyrábějí. Možná je Baberowski jedním ze snaživých montováků v názorové montovně, jejíž management j zůstává pečlivě skryt.

        2. Prosty Fenomen /phenomenon/ mysleni.
          Proc misto toho cist nejaky profesory.
          Nekteri udelaji /instant /zavery , ze celej zapad /vsichni/ jsou na hlavu.
          Maji tlaky a zilky ,rusove fanaticky bojovali tvrdi ,aby zhynuli a nezbyl zadnej a komplexy menecennosti na podepreni..
          Vseobecny souhlas.
          Proc Hampl a profesori a dalsi taky, jsou tak chytry, s nepravdepodobnym vysvetlenim , ze nase a vsechny elity zblbli.
          Takovy vysvetleni uz chytry neni vubec.
          O zblbnuti mluvi a nahlas..
          Proste nekdo jde po ulici domu a nahle z niceho nic a samozrejme zblbne.
          Neco takovyho se vyhlasi jako uplne normalni po letech driny s ucivem a pak neni cim, se zamyslet.
          Jen opakovat jednoduchosti ,po jinych.
          Vsude na svete se mluvi dokola o hlouposti, silenstvi , mentalnich invalidech a clowns.
          Tedy vezmete si jich, takovych a treba milion a zkuste s nima poridit neco z toho, co na svet vyskocilo za poslednich 10 mesicu.
          Zrejme kdo tak pise nepotkal hlupaka , blazna ,silence atd. Nebo si jich nevsim, jejich chovani aby nemusel premyslet . A pak vsechno je jejich prace.
          Proc Bida napr. jel do Sarabie a co tam chtel poridit a poridil..
          Jak to dopadne nebylo asi tezky uhodnout.
          Tohle co se na nas vyritilo , prislo velmi slozitou cestou a nikoliv pres noc , mnoha cinosti , komplikovane organizace a jejich usili , koordinace zameru , aktivit a manipulaci mnoha vselijakych vlad , deformaci nam neznamych , nepochopitelnych procesu degenerace , jedincu a nahod …Napr.
          Chlap rodi deti ,casto i dvojcata. Je dnes nevyvratitelne dogma lidskych prav ,
          na neverici ceka trest.
          A kde se takovy veci vzaly? Kde je jejich puvod.
          Co chci rict , tohle , neco takoveho nikdo z lidi nesvede.
          Ale ani tomu nikdo nezabrani..
          Cim vice vyvinutejsi spolecnost , tim delsi pad do hlubsi a nejhorsi propasti.
          To je velky tema , tak jen pro ilustraci.
          Kolik kolektivniho usili a soucinnosti bylo zapotrebi.
          Dolar byl podeprenej a solidne nepredstavitelnym bohatstvim z valek , hospodarskou a vojensko-politickou moci /B .Wood/, neporovnatelnymi prumyslovymi a vyrobnimi moznostmi ,nejvyssim vzdelanim,nekonecne moznosti propagandy ,technicky a kulturni vyvoj a zisky obrovskeho bohatstvi z celeho sveta samozrejme mizely do Usa. Atd.,atd..
          Neco takoveho znicit ,neni zalezitost pro choromyslny. A zajistit nadsenou a jednotnou spolupraci velke casti sveta sveta , kdy statisice voli smrt na Ukrajine a z jakeho duvodu..Ani vlast nemaji , je rozprodana a jeste zadluzena..
          Odstehovali si z Usa prumysl ,s tim ze budou vladnout a riiidit svet vsemocnou reservni menou a nejmodernejsim vyzbrojenim a zakladnami.
          Najednou maji rusove po odchodu tech nejlepsich mozku na zapad, zdaleka nejlepsi zbrane , efektivni a odolne hospodarstvi a vsecko je jinak.
          Vcera ,Rusko a Cina zalozili novou reservni menu , podeprenou zlatem a nekolika vzacnymi kovy , stribrem, asi platinou , uranem atd.
          Kdyz v 2018 prestali obchodovat s dolarem.
          Asi ten skutecny duvod konfliktu na U.
          Ted se dolar tiskne v libovolnem mnozstvi , naskoci zmacknutim tlacitka na pocitaci a uz neni podepren ani armadou atd. , jen duverou , ktera nedava zadny smysl jako reservni mena a je tak nesmysl.
          A tech nesmyslu dluzi 35 trilionu..

      2. V tomto rozhovoru – https://vlkovobloguje.wordpress.com/2022/07/25/ucty-budou-brzy-predlozeny/ – jsou alespoň záchvěvy racionality. Byť obaleny nánosem tupé propagandy tak, že jsou skoro neviditelné.

        Nicméně jsou oba rozhovory užitečné. Dokonce velmi – potvrzují, že v nahlížení „demokratického civilizovaného západu“ na „zbytek světa“ a na Slovany speciálně se nezměnilo NIC. Jsme pro něj jen obtížnou masou, která se ne a ne nechat vyvraždit.

        1. A není to jedno, jaký „západ“ má pohled na slovany? Reálně, do 50-60 let, anglosasové, ale i francouzi, němci atd. už nebudou exitovat, jako vládnoucí třída a přeberou to jiná etnika, která vytvoří jiný náhled 😉
          Navíc, jiná etika a jiné „základní náboženství/pohled na svět“, změní i chování, myšlení a ekonomiku těchto zemí…

          Jestli jsi čekal po 89, protože změna režimu, tak blahopřeji k procitnutí, reálně změna bude jakmile ze ze západních zemí stanou jiné státy s jiným obyvatelstvem a vypadá to, že těm co +-40 se poštěstí se toho dožít 😉

          Vtipné bude, jak se s tím poperou naši „západní alpinisté“, kteří přestanou mít komu alpinovat…

          1. A budou mít ještě nezávadnou pitnou vodu, rozvod elektřiny, všeobecnou gramotnost a nebo budou topit knížkami o diferenciálním počtu, psanými nesrozumitelným jazykem?

    5. Vlk bohužel neumožňuje diskusi… Takže jsem ty úděsné bláboly nemohl ohodnotit… Co odstavec, to perla. Asi jak si malý Móric představuje politiku…

  17. Včera psal ten expert Bartuška, cit. „Tohle je (Evropa) nejbohatší kontinent na světě a jsme součástí největšího ekonomického společenství na světě. “
    A když to psal Bartuška, tak je to směroplatný.

    1. Jak poznáme, že je již vše v pořádku a že se vše v dobré obrací?
      Je to jednoduchý, Bartuška bude za svoje hříchy pykat někde v ťurmě. Za ty jeho kecy o masakru v Oděse bych se přimlouval i za tres vyšší.

      1. Bartuska a rada ldasich (nejenom v Cechach) je duvod, proc nevidim zadne svetlo na konci tunelu.
        Lide kteri nas do pruseru privedli tam porad smrdi, a navic si usurpuji pravo, ze jenom oni vedi, jak z toho hnoje ven.

        1. Je to, Sakuro,9:26 ještě mnohem horší: On velmi dobře ví, že jediná slabika z toho co říká není pravda.
          A bohužel má prostředky a pokyny, jak nás dostat do toho hnoje DOVNITŘ , nikoliv ven !

          S tím neexistujícím světélkem na konci tunelu to vidím stejně, domnívám se dokonce, že žádný konec tunelu už neexistuje, že byl konec tunelu odstřelen, zavalen a zabetonován.
          Teď se pracuje na odstřelení, zavalení a zabetonování toho druhého konce, ze kterého jsme přijeli, aby nikdo nemohl vycouvat, přežít.

          Bartoškoidi se z nějakého důvodu domnívají, že v poslední chvíli před konečným odstřelem vjezdu vyfasují zpáteční drezínu k vlastní záchraně.

          Ale jak mě znáte, jsem optimista: Před naprostým plánovaným kataklysmatem nás může zachránit nějaká neplánovaná katastrofa.

            1. Pane Vidlak vy reagujete „spravne“ , tak jak chteji. Uplne spravne.
              Vy si neodpocinete.
              Po leta se odehrava nekonecna negativni propaganda o nasich chybach a nedostatcich, jak jsme spatni ,hloupi, bezmocni ,universalne skodlivi, nebezpecni , atd.
              Pozor na tohle. Pravej zamer jejich je ,aby se z vetsiny , vetsina otocila sama proti sobe a az fanaticky souhlasila.
              A jeste aby se snazili ,sami na sebe nashromazdit spousty dukazu, jak jsou nejhorsi ,pro svet.
              Potom pouziti vsech takovych,pro jejich zamery , je hrackou.
              Primitivni vetsina ma v oblibe impulsy niceni a touzi a nevaha je pouzivat a ukajet se jimi , pri kazde prilezitosti..
              Stejny cil je tak oslepit kazdeho aby ospravedlnili sve zamery a zlociny.
              Vy uz silne touzite po zniceni sve existence a jako cela stada vyplnujete jejich zamery. Ktere hraji u mnohych ,na ty impulsy niceni..
              A jeste jste bezmocnej propagandista ,pomahajici loutka na scene v jejich rukach. Dobrej priklad je tenhle.
              V Bavorsku radi a casto tanci v tech kalhotkach a s velkou vervou , druh jejich tancovani , kdy ,vesele krepci a neustale se kopaji navzajem do prdeli ,ktere na sebe vystrkuji a neustale se fackuji do nastavenych ksichtu, jeden druheho ,v rytmu muziky..
              Velka zabava.
              Nastrkuji napr. vlady , ktere delaji udesny nesmysly , aby tez dokazovaly jak jsme spatni my lide a vsude a bez omezeni a kazdej.
              Sami zustavaji v pozadi..

  18. Mě na Seznamu doživotně zabanovali během 2 týdnů. Zdejší sterilita a servilta je cítit z „hodných“ příspěvků, tedy z klaky. Podle toho to tam vypadá – žlutomodří se objímají s fialovými; tolik barev má letošní trus.

    1. Já jsem na tom podobně.
      Pár dní jsem opatrně diskutoval a po napsání, že válka na Ukrajině se vede už 8 let a ne od února také trvalé zablokování.

  19. Produktivitu práce snižují zbytní lidé v produktivním věku. A těch je cca 50%. Myslí si, že prodávají svou produkci na světovém trhu a ono hovno.

    1. Armády sluhů
      ve vlajkách z pruhů.
      Hromady dluhů
      rezavých pluhů,
      bez soustruhů.
      Milion pindů
      sjíždění Indu,
      přemíra herců,
      kosočtverců.

    1. Hmm.
      V prvé řadě by mne zajímal originál a kontext, v němž to bylo řečeno; opravdu to řekl/napsalPratchett takto?

      Takhle to vypadá, že pan Pratchett vycházel ze zjevně nesprávného předpokladu – totiž že styl boje mečem a způsob boje pomocí pera jsou totožné. Větší omyl je k vidění málokdy.

      1. „Quimbyho nakonec zabil nespokojený básník při pokusu, který se uskutečnil v palácové zahradě. Pokus měl dokázat přesnost rčení, že „pero je mocnější meče“, a ve svém slábnoucím vědomí k němu Quimby připojil dodatek ‚Jen když je meč velmi malý a pero velmi ostré“. – T. Pratchett, Lehké fantastično

        1. Ach bože…

          Ne, tohle pro mě opravdu není. Já jsem tušil (když jsem jednou vzal pračeta z nouze do ruky), že tudy cesta nevede, a každým novým marným pokusem si to ověřuju v praxi.

  20. Vidláku, máte pravdu. Měna by měla vyjadřovat schopnost produkovat/dostat za ni něco užitečného. Mimochodem, není to nic nového, někteří spisovatelé sci-fi (např. Ivan Jefremov) na toto téma psali už před 80ti lety, a možná, že byli světlí duchové, kteří na to přišli už mnohem dřív, nejsem historik.
    Ani ty slavné digitální měny nejsou k ničemu. Při je jich tvorbě naopak dochází (podle nějakých stupidních algoritmů) ke značné spotřebě energie a tím pádem nevyjadřují potenci k ničemu. Vyjadřují jenom stupiditu současné civilizace.
    Ropa ovšem není univerzálním měřítkem, i když je tak cenná. Ještě univerzálnějším měřítkem je enegie jako taková. Podle toho byly základem spravedlivé měny měl být jeden Joule.
    Energie je všecko. S dostatkem energie (a vývojem vědy a techniky, samozřejmě), je možné dovrtat se do středu Země. Potřebujete další suroviny? Tam jsou jich nepřeberná množství. A ve vesmíru samozřejmě ještě mnohonásobně víc.
    Naše (Západní) hospodářství je fiktivní, v poměru na jednoho obyvatele vyrábíme spoustu nesmyslů, spoustu zábavy, a jenom trochu užitečných věcí. Výroba nesmyslů podpořená zbraněmi (hlavně USA) nám umožnila řadu let vysávat výsledky práce tzv. rozvojových zemí. Zdá se, že je tomu konec.
    Možná si myslíte, že ČR nikoho nevysávala. Hm. Tak proč se trička dělají třeba v Bangladéši a ne u nás (U nás samozřejmě taky. Ale dražší)? Protože nám to přijde levnější. A copak cenného dodáváme do Bangladéše? Nic, jenom celodenní mzda tam dělá třeba jeden nebo dva dolary. To se to obchoduje.

    1. „…že ČR nikoho nevysávala…“

      To sice muze byt pravda, ale zvenku to vidi jinak:
      Cesti vojaci v Afghanistanu a dalsich destinacich.
      Podpora zapadem rezirovanych barevnych revoluci hlavne na vychod od nas.
      Neni dne, kdy by nejaky papalas neprohlasil, ze neochvejne patrime na zapad.
      Sankcionovani kdekoho po svete podle zadani ze zapadu…

      Mozna v Bangladesi zadne fabriky na tricka Cesi nevlastni, ale odedavna plati: spolu chyceni, spolu poveseni.

      Cely tenhle system postaveny na dolaru, ktery si muzou v USA podle libosti tisknout (EU se na to uz nemohla divat a chtela si taky trochu liznout, proto Euro) je jenom pokracovani kolonizace zotrocenych zemi.
      Drive to bylo my vam zrcatka, vy nam zlato, koreni… A kdyz ne, tak mame pusky a dela, vy mate kopi.
      Dneska to je my vam papirky (ktere muzeme kdykoli zabavit), vy nam vase nejlepsi mozky a praci od nevidim do nevidim. Kdyz ne, tak mame chytre rakety a dalsi, vy mate ak47.

      Vysledny evekt je jeste mnohem horsi, nez za kolonii. A to pro kolonizatory.
      I v kolonialnich dobach doma porad lide pracovali, a doma byl chleba o dvou kurkach. Profitovala jenom velmi mala cast spolecnosti. (staci se projet po anglickem venkove, ty sidla tam jeste porad jsou)
      Dneska mame tu znalostni ekonomiku, protoze ty davy lidi, kteri odstranenim vyrobniho prumyslu prisly o praci, musite nejak zamestnat.
      Proto taky ty 4-denni pracovni tydny, nepodminene prijmy…

      Vsude kde jsem byl, jsem videl, ze na jednoho bohace bylo kolem vzdycky spousta chudaku. Tak to bylo odjakziva, s tim nic nenadelame.
      Ale globalizace nabidla moznost ty spousty chudaku odsunout nekam, kde je neuvidime. Treba do te Bangladese.
      A doma se pak milionarem muze stat skoro kazdy. Zazrak? Ne, jeom efekt znalostni ekonomiky, rekl by Kovanda.

    2. Bangladéš má levnější pracovní sílu.
      USA má ty divize, letadlové lodě, ještě stále nějakou výrobní základnu.
      No a Rusko ty energie a pořádný klacek ve formě kalibrůa a jiných účinných zbraní.
      Kostky jsou vrženy.

  21. Rozhodně bych nestavěl nic na *.cz doméně
    Vidíme, jací zmrdi jsou v CZ.NIC
    Už jen ten pocit, že důležitý informační kanál závisí na libovůli těch zmrdů, je dost flustrující

    1. Hmm … pokud stát bude chtít blokovat, pak je to jen otázka vynaloženého úsilí. Cizí doména Vás zachrání jen, pokud byste počítal s používáním VPN – což je pro mnohé problematické.
      Blokace fungovaly tak, že CZ NIC znepřístupnil příslušné DNS záznamy a k tomu se přidali iniciativně ještě i poskytovatelé webhostigu. Mimochodem, mám důvod se domnívat, že následné DDoS útoky se týkaly jen těch, kteří své weby neměli na svých serverech (VPS) ale právě na hostingu. To jsem odbočil – zkrátka nepomohlo by ani, kdyby web běžel pod jinou doménou, ale u našeho webhostingu – např. WEDOSu. Web by byl na jejich serverec, tak by ho znepřístupnili.
      Nejlevnější řešení je obejít webhosting a mít svůj server (VPS) a současně docílit, aby si lidé přidali statický DNS záznam v PC – v Linuxu a Windows to není problém, Android nevím, zda jde dát statický DNS záznam. Tím byste obešel a webhosting a DNS blokaci. Zaříznout takový web pak lze jen příkazem donucovacího orgánu danému provozovateli serveru (VPS). Pokud bude server (VPS) umístěn v zahraničí, pak lze jednoduše nepovolit provoz nějaké domény na hlavních routerech – do zahraničí moc kabelů nevede.
      Velmi těžká blokace by byla mít vlastní server (VPS) v zahraničí, což je naprosto běžná věc a docílit, aby lidé přistupovali přes VPN třetí strany – což může být otázka peněz a navíc ne každý by to byl ochoten absolvovat.
      Tož tak – cílem bylo snížit návštěvnost vybraných webů. Předejít tomu by znamenalo „konspirovat“ od začátku.

      1. Hmmm…pokud je ze strany uživatele zájem, není používání VPN vůbec problematické. A vůbec není potřeba využívat nějaké placené služby, stačí browsery se zabudovanou VPN…

      2. Takhle jednoduché to není. Na jedné IP adrese může být větší množství webových serverů, u hostingu je to dokonce naprosto normální. Pokud se obrátíte na webový server zadáním odkazu v textové formě, tj. jména serveru, převede se toto na IP adresu a na ni se zašle protokolem HTTP 1.1 dotaz, jehož součástí je ale i onen textový odkaz. Server, byť má jednu IP adresu, tedy pozná, o co vám jde, a naservíruje ta správná data.
        Pokud zadáte jen IP adresu, může to chodit, ale nemusí.
        No a že provideři blokují přístup na určité adresy je věc jistá. Přemýšlím, co s tím, a napadá mě reklamace.

        1. Jj – webové servery jsou „name-based“, tj pod jednou IP adresou funguje vícero domén (myšleno web. serverů). Proto, pokud chcete obejít blokaci DNS, je nutné mít statický DNS záznam přímo v PC. I tak ale existuje možnost, že dotazy s hlavičkou blokované domény jednoduše ISP nebo poskytovatel VPS jednoduše zahodí.
          Asi nejhůře blokovatelný způsob je vlastní VPS v cizině a přístup přes VPN. Tohle ale lidi naučit, aby to používali bych viděl jako problém. Jde to, ale takový přístup je možno očekávat jen u odhodlaných …

            1. Ani Tor nemusí být vždy funkčním řešením. Pokud je vám přiřazen výstupní uzel (to je ono zařízení, přes které vylezete z Toru do Internetu) někde v EU, budete mít nejspíše smůlu, tamní blokování vás zařízne stejně jako doma. Platí to i pro DNS, jako váš DNS server se použije ten, který má nastaven výstupní uzel.
              Omlouvám se za technokratický příspěvek.

      3. Složité? Nainstaluješ brave a místo anonymního, vytvoříš TOR okno a o nic se nestaráš, za mě uživatelsky těžko překonatelné.

        1. Tak jsem si teď nainstaloval brave a v nastaveni zaškrtl TOR okno („Soukromé okno s Torem
          Tor skryje vaši IP adresu před navštívenými weby.“ a „Automaticky přesměrovávat weby .onion
          Brave otevře službu onion webové stránky, pokud je k dispozici, nebo doménu .onion v okně Tor.“)

          Přesto se na prvnizpravy.cz nepřipojím – Můj poskytovatel (Nordic telecom) mi zobrazí ukrajinskou vlajku a napíše „Stojíme za Ukrajinou“ a že tudy tedy ne.

  22. Jak se mi to zdá… mno ke ksichtoknize a včerejší „rekonstrukci“ jen dotaz Kdo |Vás na tu ksichtoknihu nasměroval, proč jste jej poslechl, když všichni známe její „působení“.Jak dobře znáte DD a ještě jednoho z těch nových/v podstatěkritiků/ a odkud. Objevil se tu nedávno, pokouší se nás mistrovat co se objevil …. navíc kdo ví jestli to není někdo přejmenovaný. Není přece novinkou že zdejší a předtím i kydová pohoda vadila, vadí a vadit bude dokud…. Někdo se moc snaží aby se právě takto, jak se tu děje lidi nesdružovali a defakto v pohodě rozebirali co se děje, hledali možná řešení a užívali net tak jak byl koncem minulého století koncipován, Jako spojovací.. a někdo se moc snaží aby byl roze..rací aby se lidi jen hádali a nadávali a ….
    Tohle všechno jsem už kdysi zažila sice technicky jinými prostředky ale podstata je stejná.

    aspoň mi to tak připadá.

    1. Ja se spis divim, ze jsou vsichni prekvapeni, ze to slo tak rychle.
      Vidlaka chapu, on se proste snazi vvysit dosah Kydu.
      Ale Fejsbuk uz davno zverejnil sve partery v Cechach v boji proti fake news.
      Demagog, elfove…
      Proste porad stejna parta, ktera je budto na humanitnim odoru, nebo se pripravuje k maturite. Zivotni zkusenosti nula.
      Oni tomu i veri, proste takova Greta jenom nasmerovana jinam.
      Takze od rana sjizdi fejsbuk a nahlasuji a nahlasuji.

  23. Da pod cenu – ale bude za to chtit realne zaruky ze se uz nigda neodvazi ho takto osirat jako to delaji EU krasoduchove ted. Jake to budou zaruky ? Napovim historkou, jak Stalinovi hlasili ze papez protestuje proti porusovani lidskych prav v SSSR. Stalin na to se zajmem : A kolik ze ma ten papez divizi ? 😀

  24. Opatrně s tou ješitností, že váss blokli tak rychle. Je to vaše slabé mito, mohlo by časem podemlít i velkou hezkou stavbu. Začíná se tento neduh u vašich vývodů objevovat nezdravě často.

    1. Snad ještě proboha poznáte trochu ironie, případně sarkasmu. Vážně si nemyslím, že by Vidlák trpěl pocitem, že je největší disident ve vesmíru.

      1. Ne, pan Aleš má podle mého pravdu – i mně je to občasné „naparování se“ nad čím dál větším dosahem vidláckého dvorku celkem proti chuti = t.j. neobjevilo se to jako (snad) ironie pouze v tomto článku. Myslím si, že to pan Vidlák nepotřebuje to takhle sám o sobě psát.
        Kdo ho čte dlouhodobě, vyhodnotí si dosah sám … a před ostatními (méně dlouhodobými čtenáři) je to myslím spíš kontraproduktivní, nějak se vychloubat …

        1. Tady bych byla v klidu.
          Oni ( tamti) dobře vědí, jaký dosah mají Vidlákovykydy.
          To smáznutí FB je jenom drobné varování. Kopnutí do kotníčku.
          Vidlák pochopitelně velmi vadí. Ale současně si uvědomují jednu věc. Že čím víc sympatizantů, tím víc naštvaných lidí po případném zrušení webu.
          A nepochybně to dobře ví i Vidlák.
          Vlastně tahají za kratší konec provazu. Stejně jako komančové před hadrákem. Byli si dobře vědomi, že nemají občanům co nabídnout a že už jim ty cancy nikdo nebaští . Že jsou vlastně jen kůly v plotě.
          Změna může přijít velice rychle.
          Anebo taky ne.

          1. Podobne jako soukromne vlastnictvi zbrani. O, jak rad by byli Fialiste kdyby se s tim dalo neco delat. Ale uz to neni mozne. Znamenalo by to fyzicke odebirani majetku, pres 300 000 lidem, poprve od roku 1989. Politicke dusledky nedozirne. Krome toho, v byvale snemovne melo 110 z 200 clenu zbrojni prukaz. Take v teto vrstve nemaji nejmensi chut o zbrane prijit.

          2. Vidlak hodne pise a o to min mysli. Taha za ten jeste kratsi s energii sobe vlastni.
            Ze pane AH . Vy uz jste na ceste , vidite lecos , ale na vasem psani , to neni zatim uplne videt../Pro vas to svetlo na konci tunelu nezhasnou/.
            Jednou se mysleni rozjede ,je treba zjistit, kde stojite /a treba opustite vas subjektivni postoj /a jestli na tom spravnym zakladu..a potom nelze prestat a nikdo vas neosali. Mate i ty potrebne momenty,zablesky tvurciho mysleni..
            Lecos umoznuji. /Cut the shit/. Rozhrnuti a zase shrnuti.
            Premyslel jsem cast noci jako vam nejlepe a poctive odpovedet ,ale zarazil mne vas text a zminka o certifikatu geniality. A.
            Nevedel jak dal..

        2. Súhlasím, ale asi to potrebuje.
          Čítal som ho v začiatkoch chvíľu (2016-17?), potom až 21-22? som kydy zase navštívil, niekde bol odkaz na jeho videnie Vrbovíc. Trochu som sa porozhliadol a v jednom blogu bolo niečo o tom, že ho už za chvíľu bude každý čítať, lebo toľko a toľko …
          Po pýche prišiel pád a potom ho vidím tu na litterate u Alefa.
          Určite musí mať človek ambície, keď chce niečo dosiahnuť, fanúšikovia mu aj zatlieskajú, ale …

    2. Mozna je na tom neco pravdy, ale ja bych byl taky pysny, kdyby me cetlo tolik lidi a hlavne me predpovedi vychazely.
      Pravda ale je, ze Alef tady nainstaloval pocitadlo. Me to vychazi na 16-17 tisic pristupu za den. Bohuzel nerozlisuje unikatni pristupy, takze v realu to bude nekolikanasobne mene. Vzhledem k diskuzi a nutnosti stranku nahrat znovu.

      1. 16.000 – 17.000 neunikátních přístupů denně je na českém internetu VELKÉ NIC. Internetové noviny českého mainstreamu mají denně několik milionů přístupů. Samozřejmě je to také tím, že mají hafo podstránek. Jenže i to je součástí taktiky.
        Já bych na místě Vidláka zkusil rozesílání denních článků jako newslettery. Chce to jenom spešl software (brácha Vidláka ví o co jde), mít ošetřené, aby vás provozovatel serveru, přes které jsou dávky newsletterů odesílány nezahlušil a potom počáteční dávku tak 1.000 emailových adres. Potom už to frčí jako sněhová koule.

        1. Bylo by zajimave vedet, kolik tech navstevniku je unikatnich. Samozrejme by nebyli videt lide se sdilenou IP, ale vzhledem k diskuzi tady, nekteri se denne zapocitaji treba 30x.
          Me spis vyhovuje system blogu, ale chapu, ze hromadne maily by pro radu lidi byly pohodlnejsi.

          1. Pánové, já bych k tomu ještě přidal čtenáře, kteří nás čtou někde jinde – na Pravém prostoru například. Pokud napíšu nějaký dobrý článek, přetisknou ho i na dalších webech. A už dávno se moje články objevují na fejsbůkových profilech různých mých čtenářů. Ne každý čtenář kydů je čte tady na litterate.
            Lidem to takhle vyhovuje. Hodně lidí sem přijde také jednou za týden, přečtou si všechny moje články naráz a zase se tu delší dobu neukazují.
            Počitadlo v podstatě zaznamenává skalní čtenáře, kteří to s námi táhnou dlouhodobě a jsou součástí inventáře.
            Navíc formát blogu je první filtr – dlouhý článek dneska přečte už jen inteligent. Blbeček se dostane za první odstavec a končí.
            Na Kydech jsem měl širší sledování a z něj vyplývalo, že na blog chodí 5000 unikátních čtenářů denně a měsíčně se dostane k 50.000 různým čtenářům. Pokud porovnám základní počítání z Kydů s Litterate, tak Kydy byly o něco menší.
            Navíc – já nehraju na kampaň a dočasné přitáhnutí čtenářů za účelem voleb. Hraju na dlouhodobou práci, dlouhodobou čtenost, dlouhodobý vztah.

            1. Tak tohle jsem řešil pro P. Hampla … a věc se má následovně.
              Nejpřesnější způsob, jak zjistit přístupy máte, když stránky běží na vlastním VPS (virtuální server). Tam totiž všechny přístupy loguje webový server. S IP adresami se to má pak tak, že návštěva z jedné IP adresy může zahrnovat návštěvy lidí z jednoho celého paneláku nebo klidně vesnice – záleží, jak to má nastaven poskytovatel připojení k internetu (ISP). V rámci šetření veřejných IP adres se používá tzv. překlad adres (NAT) a to je právě mechanismus, kdy se může celá připojená vesnice nebo panelák „překládat“ na jednu veřejnou IP adresu, kterou pak při každém požadavku zapíše do logu webový server. Obrazně řečeno – pokud by v paneláku, který by byl překládán na jednu IP adresu, bylo 20 bytů, v každém bytě 2 osoby a všichni by navštívili např. litterate pro přečtení stejného článku, pak máte zalogováno 40 přístupů ze stejné IP adresy na 1 stejný článek … tedy 1 unikátní přístup. Je nutno připomenout, že na 1 veřejnou IP adresu se běžně překládají stovky adres.
              Co se týče „napojení“ na různé google služby – dle mého obrovská manipulace a v podstatě podvod na „nesprávné weby“. Jenom taková zajímavost – 2 identicky nakonfigurované weby, jeden „napojen“ na Google služby, druhý nikoliv. A neuvěříte – na nenapojený server přicházejí správci maily, jak je dobře odladěn a že by vše bylo ještě růžovější a sluncem zalitější, kdyby ten „nenapojený“ web začal laskavě používat služby Googe. Porovnám-li skutečné přístupy z logu webového serveru a dat, které poskytuje Google analytics, pak si říkám, kde na ta čísla chodí … prostě to nesedí. Navíc, je třeba si uvědomit, jaké možnosti má Google, pokud Franta v Horní Dolní zasedne k PC a do www prohlížeče rovnou napíše web.litterate.cz …. spojení jde přímo na litterate a Google nemá oficiálně možnost se o tom dozvědět.
              Rozesílání newsletterů – i tohle jsme už řešili. Existují aplikace, které jsou open-source a zdarma a dokonce přijatelně funkční, ale tady je potíž s rozesíláním. Otázka totiž je – kdy se jedná o hromadné rozesílání spamu a kdy newsletterů … a rozhodují to stroje. I tohle má řešení zadarmo, ale pokud tohle vše má dělat jeden člověk jako koníčka při práce, tak je toho už dost. Řešením je pár vlasteneckých IT, kdy každý vezme zadarmo za svůj úkol malou část.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *