28 března, 2024

Pár zemědělských novinek

Válka na Ukrajině nám jde do druhého měsíce a zatím to vypadá, že jen tak neskončí. Ruská armáda se soustředí na likvidaci kapes ukrajinského odporu  na Donbasu a nějaké velké a rychlé operace, při kterých by se nějak zvlášť posunula fronta, ty nastanou zřejmě až potom.  A za chvíli tu máme duben. Jaro přichází, teploty stoupají, je čas sít. Můj smysl pro apokalypsu opět vystrkuje růžky a začínám mít pocit, že se letos na Ukrajině asi leckde nezaseje. A protože ani jedna strana není s válkou spokojená, tak se traktory budou potřebovat na odtahování ruských tanků a tam, kde se zaseje, tam se pak po oschlých a zelenajících polích projedou další dovezené tanky, protože až skončí rasputica, nebude nutné dělat kolony na silnicích a válka začne víc vypadat jako ve starých ruských filmech. Výpadek ukrajinské sklizně nejspíš bude velký.  A tak si dneska popovídáme o našich vlastních zemědělských výhledech.

V Evropské komisi si někdo všiml, že to asi fakt nebude žádná legrace a tak předložili nějaké návrhy, aby se přestalo se zachraňováním přírody a rozšířením biodiverzity a začalo se produkcí potravin zcela dle zásad intenzívního zemědělství. Po pár výpočtech se totiž ukázalo, že polovina evropské spotřeby krmiv se dělá z ukrajinské kukuřice. Evropa jako taková sice má nadvýrobu v obilí, ale ono záleží jak to počítáte. Pokud si k tomu připočítáte německé bioplynové elektrárny (neuvěříte, kolik jich mají), výrobu paliv z řepky i kukuřice a další průmyslové provozy, které z rostlin dělají i jiné věci než jídlo, tak zjistíte, že žádnou nadprodukci nemáme, naopak, ještě toho docela dost dovážíme z Ukrajiny i Ruska.

Takže… letos se nebude dělat tzv. greening, kdy je nutné 10% ploch nechat ležet ladem. Chachá, já když si vzpomenu, že se na podzim schválilo, že se bude nechávat ležet ladem 20% ploch, protože bažanti a zajíčci musejí mít kde bydlet, protože je eroze a protože klimatická změna a Gréta a další hovadiny… Takže ne, bude se obdělávat všechno a mají vzniknout nástroje zcela opačné oproti loňsku – zemědělci mají být motivováni své úhory rozorat a zasít tam především kukuřici. To je totiž plodina plná energie a v dnešním průmyslovém potravinářství se z ní dá udělat chleba, limonáda, elektřina, líh, kyselina citronová i řízek.

Samozřejmě, když se ten slavný greening zaváděl, tak zemědělci nechali ležet ladem ty nejhorší části pozemků. Tam kde nic nerostlo, kde byly utužené úvratě a podobně… Teď když na tato místa zasejí, tak z toho zase tak velký výnos nebude. Navíc to bude muset být opravdu krvavě zaplaceno, protože se zemědělcům při současných cenách nafty a hnojiv vyplatí tam nesít a nesklízet. Pokud nepřijde nějaká nová dotace na tyto plochy, tak vše zůstane při starém a troufám si tvrdit, že takhle je to v celé Evropě sakumprásk všude.

Kromě naší osvícené vlády, takřka všude se v EU zavedly nějaké nástroje na zatropování cen nafty. Opět jsme u toho – i ti, co ještě loni u nás orali, tak letos fakt vezmou jen podrývače a nejspíš ani to ne – vyjedou s diskovými pluhy, pohnou jen s vrchní vrstvičkou, případně použijí svoje moderní kompaktory či secí mašiny, aby ušetřili za palivo. Že by se v těchto všivých časech letos někdo dělal s hlubokou orbou, to pochybuju. Mimochodem, cena nafty je tak vysoká, že se nevyplatí ani zaorávat hnůj. Celá operace je díky naftě prakticky stejně drahá jako sypání dusičnanu amonného za trojnásobné ceny co loni. Loni stálo hnojení jednoho hektaru cca 4.000,- Kč. Letos to bude stát okolo 15.000,- Kč.  Při současných cenách pšenice to ale nikomu nevadí. Zemědělci prostě jen přešli na vyšší cenovou hladinu. Do hektaru se teď nedává 20.000,- Kč, ale 40.000,- Kč. A bude z něj nikoliv 25.000,- Kč, ale 50.000,- Kč. Zaplatíte to v ceně rohlíků.

Mimochodem – tohle je skutečný ukazatel skutečné inflace pro chudé lidi. Zdvojnásobení ceny zemědělských produktů = zdvojnásobení cen jídla = skutečná hodnota inflace základních potřeb. Takže nikoliv 11%. To platí pro bohaté… chudí přicházejí o mnohem víc. A vsaďte se, že se to bude bagatelizovat, budou se před tím zavírat oči, až to jednou zcela nečekaně z ničeho nic bouchne. Žádný novinář si nevšimne varovných znaků, žádný novinář nepochopí, jak se to celé stalo. Jak poznáte, že nekecám? Až budou rohlíky stát 6  – 7,- Kč a chleba 70,- Kč.  Nebudu mluvit o masu a mléku, mluvil bych sprostě. Začněte chovat králíky… Jestli to takhle půjde dál, tuřínová dieta nás nemine.

Navíc je sucho. Od ledna pořádně nepršelo a zatím máme štěstí, že rána jsou ještě studená a rostlinky se ještě nepustily do plného růstu. Pokud ale do konce března vydatněji nezaprší, tak ozimy už budou mít ztráty které už žádný další déšť nenapraví.

Já osobně jsem se neflákal a když bylo v lednu hezky a teplo, vzal jsem smyk a usmykoval jsem všechny svoje pole. Tím jsem je zatáhl a tři centimetry hluboko mám normálně ještě mokrou ornici. Až budu v půlce dubna sázet brambory, budu mít na radličkách kombinátoru stále ještě vlhkou prsť. Ale mě už to příliš netrápí, protože mám vše pod kapkovými závlahami. Ale pokud pořádně nezaprší, můžeme za týden pomaloučku odepisovat první procenta z budoucí úrody.

Kdybych byl Putin a chtěl co nejvíc Evropu poškodit, tak bych nám zavřel ropu i plyn někdy koncem dubna. To by nám všechny rezervy došly akorát před žněmi, kdy vyjedou ty desetitisíce evropských kombajnů. Kdy se najednou ukáže, že při současných cenách se nedá vlastně ani úroda posekat. K tomu vyjedou tisíce a tisíce nákladních aut, aby úrodu odvezly do skladů, rozjedou se tisíce a tisíce sušáren obilovin… A všechny ztráty si Rusko nahradí exportem svých komodit, které se zdraží ještě mnohem víc. Nemáme moc radostné vyhlídky. Vážně by mě zajímalo, jestli někdo na dnešním summitu NATO má v hlavě alespoň tyto moje povrchní informace. Pochybuju o tom. Odtržení elit od reality je prostě už příliš velké.

Abych to celé shrnul…

Ukrajina bude mít zaručeně výpadek – zatím ještě nevíme jak velký, ale každý den války ho zvětšuje, protože nám nasouvá válčení do zemědělské sezóny.

U nás je sucho a nejpozději od dubna už to ovlivní výnosy. Evropa ruší dotace na půdu ležící ladem a začíná s dotacemi na intenzívně obdělávanou půdu, což ale nepřinese ten slibovaný efekt, protože ladem leží ta nejhorší půda.

Ceny zemědělských produktů se zdvojnásobily, což se projeví především v chudých domácnostech, které budou naší vládu milovat a rozhodně jí budou věřit, že je to pro naše dobro.

I přes zdvojnásobení cen vstupů i výstupů v zemědělství, je všechno krajně nejisté, protože pokud přestane téct ropa i plyn, může se stát, že sice bude co sklízet, ale nebude jak.  Všechny výpadky a drahé potraviny se nejvíc projeví na Blízkém východě a v Sahelu. Následky si snadno představíte. Přidejte si pět milionů uprchlíků, pokračující válku, nedostatek všeho, možná i přídělový systém….

Udělejte si ty záhonky… budete je potřebovat.

148 thoughts on “Pár zemědělských novinek

  1. Jeden vtip z ruských webů (volně)
    Krvavá bába Allbrightová přišla k řece styx a nabízela cháronovi za převoz 1 $.
    Chárón : ode dneška už jenom za ruble!

  2. „USA zlomily EU k závazku hromadného odběru svého LNG, prý k omezení závislosti na ruském plynu“
    ***
    (…) Ale ač je Bidenova administrativa k americkému energetickému průmyslu obecně nepřátelská, tak tato dohoda pro americký LNG zaručuje nový trh a pobízí domácí výrobce, aby zvýšili kapacity, a to rychle. (…)
    (…) Ač je ropa a plyn pro lidské přežití kriticky důležitá, tak Evropa na Ukrajině a Rusku závisí i v dovozech pšenice, hnojiv a dalších měkkých komodit, které jsou kritické pro zajištění dostatečných dodávek potravin. Ač to vypadá, že „Marshallův plán pro energetiku“ Jamie Dimona se rozběhl relativně rychle, tak jak dlouho ještě potrvá, než budou USA nuceny se s Evropou podělit i o určité americké (čím dál vzácnější) dodávky potravin? Protože i prezident Joe Biden už včera přiznal, že v Evropě bude muset dojít také k celokontinentálnímu nedostatku potravin, jelikož to je „nutná cena“ za sankce EU. (…)

    https://www.reformy.cz/usa-zlomily-eu-k-zavazku-hromadneho-odberu-sveho-lng-pry-k-omezeni-zavislosti-na-ruskem-plynu/
    —————————–
    Ta poslední věta nemá chybu.

    1. Čechy do ulic nedostane prakticky nic. Až na skutečnost, že nebudou mít třikrát denně plné talíře. To bych pak očekával celkem fičák. Za ideály se dá bojovat s plným žaludkem od klávesnice úplně v pohodě. V zimě bez elektřiny, možností jezdit auty a hlavně o hladu, to už fakt ne.

    2. Co má být to sice bude. Co mne ale zaráží je ta šílená zloba a nenávist části naší věrchušky a presstitutů. Televizi a rádio naštěstí nemám, spoustu novin jsem už vymazala, protože to štvaní je děsivé a nechutné, ale i to co probíhá na netu stačí. Čím to je, je to strach že nesplnili úkol ač dostali zaplaceno, nebo že nedostanou omrvinky ze stolu při dělení té bohaté země, o které Madla prohlásila že nesmí být jen jejich, ač je ta zem starší než celá její nová domovina. Vydrancovali a rozmlátili ameriku a kde co ak se dostali , a chtějí pokračovat. A naši jim v tom pomáhají. DĚSIVÉ, kam až to dotáhli….

  3. Večerní svodka JP

    Východ
    Operace u Izjumu
    Při kontra-ataku na útočnou formaci VSU se ruskému uskupení podařilo překonat vodní tok a dostat se do týlu VSU v okrsku Suchaja Kamenka, takže donutila tuto sestavu opustit pozice směrem na Slavjansk údajně za účelem posílení obrany proti oddílům LNR a DNR.

    Černigovská obl.
    V lokalitě Semjonovka donutili místní nacionalisté obyvatele odevzdat obdržené příděly potravin a poté je spálili, zatímco jejich kolegové sepsali jmenný seznam příjemců ruské pomoci. Když dnes nastoupila ruská vojensko-politická skupina řízení města, situace se uklidnila a město je pravidelně pravidelně zásobováno a lidem nic nehrozí.

    1. Targusi dík.
      Mě to překladač nějak nedává a tak se v tom trochu ztrácím. Podoljak mluví moc rychle a tak moje znalosti zakázaného jazyka ani náhodou nestačí .

      1. Re: Hnidopich

        Ze začátku jsem s tím taky trochu bojoval, než jsem nalezl „nejméně bolestivou polohu“.
        Klíďo ji prozradím.
        Jedu na ruské titulky a praxí jsem vychytal slova či zkratky, které překladač nedává.
        Časem jsem si zvykl kombinovat mluvené slovo a psaný text. Nejhorší je právě vychytat ty chyby, které překladač vyrábí.
        Kulometná palba Jurije mi taky občas dělá problém. Podstatu pochytám, ale při překladu to chce kapánek zpomalit a volit co nejpříhodnější ekvivalenty ruských slov, aby z toho měl něco i člověk, který se příliš nevyzná ve vojenské terminologii.
        České titulky jsou úplně o ničem, ztráta času.

        1. na tu gulometnu palbu pomaha stiahnut rychlost prehravania na jutrubke na 0,75 … coz ja osobne potrebujem aj k titulkom, pac azbuku uz iba slabikujem … a nic zlozitejsieho nez dorogaja rukodelnice nevydrzim poctivo sledovat, aby som chytla rutinu … a dorogej rukodelnici kukam viac na ruky, nez na pismenka O:)

        2. Targusi, potvrzuji, co jste nedávno psal o tom jazyce, kterým se mluví v Ivanofrankovské oblasti.
          Mám dítko odtamtud ve třídě a fakt mluví místním dialektem, který není ani ruština, ani ukrajinština a obsahuje dost cca polských a dokonce i českých slov.
          Dnes jsme spolu kecali asi půl hodiny a ono říkalo, že se spisovnou ruštinu a ukrajinštinu učilo od druhého ročníku mateřinky. Navíc má příbuzné v Polsku a ve Slovinsku, takže částečně ovládá i polštinu a slovinštinu. Spolu mluvíme „slovanštinou“ – ruštinou oboustranně doplňovanou výrazy z dalších jazyků; a skvěle si rozumíme. Bez problémů dává matiku, anglinu, přírodovědu i vlastivědu a jestli to tak půjde dál, najedeme na českou gramatiku a mluvnici. Teď louská krátké české pohádky, vypisuje si obraty, kterým nerozumí, a ty pak probíráme ve škole.
          Dlužno podotknout, že robě má velmi dobrý hudební sluch a nasávání jazyků jako koníčka.

          1. Nie je to rusin? My hovorime rusinstinou, a moj cesky manzel vravi, ze je to zmeska ceskych, slovenskych, polskych a ruskych slovicok … (a ja hovorim, ze je to zaklad vsetkych reci, pac po nasomu je klobuk kapeluch, a po taliansky kapelino … sa od nas ucili 😀 … a anglicania hovoria dazdniku ambrela uplne rovnako, ako my 😛 )

  4. Jen tak pro srandu, jak vypadá diskuse na ozvěnách24:

    fafnir Ládik !!!
    před dnem
    No vy to vidíte jako specální operaci proti banditům . A každý Ukrajinec je bandita , včetně mimin. Tak Rus je musí zabít.,
    A vy to chválíte.
    5
    Odpovědět

    Avatar
    Ládik !!! fafnir
    před dnem edited
    Co to melete? Jste debil? To, co píšete, evidentně proběhlo ve Vaší hlavě. Já nikde nic takového nepíšu a nepsal jsem. Hnuse. Svinský.
    1
    1
    Upravit
    Odpovědět

    Avatar
    bitkar Ládik !!!
    před dnem
    mate ban na den za to nazvoslovi, co jste predvedl.
    9
    Odpovědět

    1. Ládíku,
      A jak vypadala diskuze na Seznamu – občas jsem tam těm jednostranně zahleděným lidem něco napsal.
      Na výzvu diskutujícího: ,,Zjistěte si jak to na Ukrajině Funggovalo“
      Jsem odpověděl:
      ,,Ano, přesně to jsem udělal. Zjistil jsem si jak to na Ukrajině po protiústavním převratu na Majdanu fungovalo. Jak nacionalistické bojůvky naháněly lidi kteří nemluvili ukrajinsky a jak je persekuovaly a zabíjely. Třeba 50 upálených v Oděse v domě odborů.
      7 let jsem sledoval výmluvy Ukrajiny aby nemuseli plnit Minské dohody které podepsali.
      Dějiny nezačaly 24.2.2022. “

      A výsledek se brzy dostavil: ,,Odporuje dobrým mravům – Příspěvek nepatří do slušné, věcné a kultivované diskuze.
      Web se sporným obsahem, šíření dezinformací.“
      A ,,váš přístup do diskusí byl natrvalo zablokován“
      A je to. Jednostrannou diskusi si rozvracet nenecháme. Budeme se vzájemně utvrzovat ve své jediné pravdě.

      1. Já jsem dostala svůj první ban na blogu iDnes v roce 2015:
        ———————-
        „Evropu čeká zajímavá budoucnost:
        Po městech se budou potloukat zlověstné gangy líných Afričanů, které se budou střetávat s hlídkami muslimů střežícími dodržování práva šaria v Evropském chalifátu a zbýlé původní evropské obyvatelstvo bude intenzivně bojovat s invazivními druhy – Mývalem severním, veverkou popelavou a zahrádkáři oblíbeným vodním hyacintem.
        Tak to je obraz jak od Hieronyma Bosche.“
        —————————————-
        16. června 2015 18:04 –
        Důvod smazání: Příspěvek nepatří do slušné a kultivované diskuse

        1. Je vidět, že jsem v dobré společnosti „vyvrhelů“§

          Váš účet je trvale zablokován za porušování smluvních podmínek.
          Důvody blokace jsme vám poslali na email.

    1. Řidič musí předvídat, a jet takovou rychlostí, aby mohl zastavit.
      Tak to bylo za totality.
      Dnes nevím?
      Když si odvezu sraženou krávu, je to polní , nebo lesní pych?

      1. To jsou ty konce malých farem. Hospodář zestarne a než se nechat buzerovat,že se nestará o zvířata,tak je pustí a unre si

      2. Pokud se vám podaří srazit krávu, tak to nebude ani polní, ani lesní pych, ale vy budete mít pech, jelikož vaše auto bude na totálku a vy ty stejky nebudete mít čím odvést.
        Mě jednou takhle po ránu vlítnul pod kola kolouch, já musel měnit přední masku, naštěstí, narozdíl od závodníků, kteří mě furt předjíždějí, když jedu lesem, tak maximálně 60 a dost pozoruji okolí, jelikož vím, co tam všechno žije, tak se ta destrukce zastavila před chladičem. Ale krávu bych fakt sejmout nechtěl.

        1. Jo a ještě jedna taková vysledovaná rada, kterou jsem okoukal v realitě.
          To takhle jedete po lesní cestě na trojku a je ještě ráno a vy tam osvítíte třeba srnu. Je to plaché zvíře, takže se vyděsí, skrčí a pak mu pud sebezáchovy řekne, že by mělo zdrhnout. Tak v tom případě podřaďte a šlápněte na brzdu, jelikož v 90% případů, když bude napravo od té cesty, tak bude zdrhat nalevo, přímo před vaším auťákem. Dodnes jsem nepochopil, proč to nevezmou radši do lesa směrem, který mi nekřižuje cestu, ale prostě mají jinou strategii, já jí naštěstí znám, tak radši počkám, až si utečou a pak frčím dál.

  5. Sojuz nerušimij respiblik svobodnych,to do nás ruštináři vtloukli dobře,odvedli dobrou práci já to nedovedu rozlišovat a byla tu posádka a tyhle mi přijdou úplně stejné,dnes jedna mela růžové kotnickove boty na jehle vzadu s bílým pruhem vrchol nevkusu

  6. A zatím dnes Pekarová organizuje na Staromáku demonstraci k rozeštvání Běloruska. Jakoby běženců hladovych krků tu bylo málo.

    1. Pro USA a EU poslední bitva vzplála. Prohra v ní by znamenala konec Pax Americana a definitivní přechod na multipolární svět. V takové bitvě se použije vše, i kamikadze, natož Bělorusové. Zatím se bojuje do posledního Ukrajince. Hrnec ale teče, dírami utíkají miliony Ukrajinců ze své země s tím, že se zpět nikdy nevrátí. Ukrajinský voják bude dumat nad tím za co bojuje. Za chiméru aby Rusové na Krymu byli nuceni žít v ruině Ukrajiny?

      1. Pro mne je těžké mit nějakou nenávist k Rusům a solidaritu k Ukáčkům nebo Belorusům. Podle mě v tom nevidím rozdíl a jsou to Rusové. To si v Americe neuvědomují,že my to těžko rozlišíme. Jsme Slované všichni. Ale kolik se jich dnes dopoledne flinkalo u nás na náměstí,z toho jde strach

        1. Snad si nemyslíte, že to v Americe rozlišují? Tam si pletou Česko s Čečnou. Slovani jsou pro ně nerozlišitelný póvl. I proto tu Ukrajinu tak ochotně obětují za své zájmy.

  7. Jenom pro zajímavost – možná už je všechno jinak (článek je z PL 3. 2. 2022) – Jan Keller:

    (…) Jak se zatím projevuje premiér Petr Fiala? Na co byste upozornil?

    Nebudu se k němu vyjadřovat. Ale u nás mu lidé říkají etylén. Z laboratorních prací v chemii na střední škole si pamatuji, že se jednalo o bezbarvý plyn nasládlé vůně. (…)

      1. Nebojte. Z dosavadních ODSáckých vlád dovládla jen ta první, žádná další. Všechny skončily buď vyslovením nedůvěry nebo kriminálním skandálem nebo kombinací obojího. Tahle nebude výjimkou.
        A hlavním tahákem předčasných voleb bude populistický slib alespoň 15 °C v každém dálkově vyhřívaném bytě na další zimu a zaručených 150g masa na osobu týdně.

          1. Je mi líto, ale dnes jsme ,, ve válce“, dnes i ,, bývalý“ Jens Stoltenberg , bude budoucí.
            https://cs.wikipedia.org/wiki/Jens_Stoltenberg.

            Tady nejde o lidi, tady jde o vznešenou myšlenku.

            https://zivotvcesku.cz/kdo-jezdi-autem-podporuje-putina-alena-schillerova-ostre-reaguje-na-vyroky-fialy-a-stanjury-tahle-vlada-neudelala-pro-lidi-vubec-nic/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=xGhHVVqroVy-202203111216&dop_id=15737431

            Chápete proč EU propaguje cyklostezky?

            Radim Jančura: Kdo nemá na benzín, ať chodí pěšky. Auto je luxus

            Co dodat, abych nevyfasoval Blažkových dobrot ,,na tvdo“?

  8. Svodka od JP

    Linie Kurachovo – Gorlovka
    Postup formací DNR a LNR je řádově v jednotkách km za den, nemá cenu vypisovat „vyčištěné“ lokality, některé ani nelze dohledat na dostupných mapách. Pokračuje se v průlomech nad Kurachovem, samotné město se snaží proruské síly obejít od jihu.

    Okolo Chersonu operovala ukrajinská záškodnická jednotka, momentálně je většina osob kontaktovaná, probíhá úklid.

    Kyjev je v klidu, nic podstatného se neděje.

    Zbytek jsou obvyklé apely na šíření pravdivých a pokud možno ověřitelných infošek.

    1. Škoda, že už do těch Rozpojených státu zřejmě nikdy nedoputuju. Postavil bych se jinak rád do řady a močil bych a močil

    2. Na každém šprochu, pravdy trochu.

      Naší vládcové zbožňují Albrightovou, ale papouškují, co jim pasuje.

      Fašismus je na vzestupu, musíme lidi poslouchat, radila Albrightová

      … Tradiční americké pořekadlo see something – say something (ve smyslu vidíš-li nepravost, něco řekni, pozn. red.) jsem si doplnila o větu – dělej něco. Třeba jako diskutuj i s těmi, se kterými nesouhlasíš.

      https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/madeleine-albrightova-rozhovor-fasismus-cesko-nato-vstup-cr.A190312_463070_domaci_hm1

      B5 je ,, neslyšící“, nebo neschopná?

      1. Laciné gesto, propaganda. Pane Fialo, kde žijete? Lidé už dávno jezdí, jen když to nezbytně potřebují, vzkazují politici premiérovi
        Člen ODS vyzývá premiéra Fialu: Odstupte! Kovidové lži. Pandemický zákon je totalita. A teď i nouzový stav. Lžete i s Ukrajinou. S prezidentem chcete společně porušovat zákony? Kdo vás řídí? Na občany kašlete. Odejděte!

  9. ekonomickydenik:
    Pozoruhodným návrhem EU je zajištění společného nákupu zemního plynu na evropské úrovni s cílem srazit extrémní ceny na přijatelnější úroveň. V praxi by to znamenalo odklon od burzovních nákupů k tradičním dlouhodobým smlouvám s fixovanou cenou.

    Aktivní kroky ve snaze zbavit se závislosti na ruském plynu podnikají také některé členské země. Z přehledu, který vydal zpravodajský web Euractiv.com, vybral Ekonomický deník jako příklad pět zemí:

    Bulharsko, které dosud téměř úplně záviselo na dodávkách zemního plynu z Ruska, chce na konci roku ukončit smlouvu s Gazpromem a neprodloužit ji na další roky. Náhradu má přinést odběr ázerbájdžánského plynu z nového plynovodu TAP a také dodávky z LNG terminálu v řeckém přístavu Alexandroupolis.
    Itálie chce rychle skoncovat se závislostí na ruském plynu. Ministr zahraničí Luigi di Maio vyrazil na jednání s Alžírskem, Katarem, Republikou Kongo, Angolou a Mozambikem. Jistou výhodou je fakt, že ve třech jmenovaných zemích subsaharské Afriky je italský těžařský koncern ENI významným investorem do nových ložisek ropy a plynu.
    Německo: Ministr hospodářství Robert Habeck již vyrazil vyjednávat do USA, Norska, Kataru a Spojených arabských emirátů o budoucích dodávkách zemního plynu. Podmínkou úspěchu je rychlá výstavba LNG terminálů; Německo zatím nemá ani jeden.
    Polsko pracuje na dokončení plynovodu z Norska s kapacitou 10 mld.m3 ročně, který by měl umožnit konec dodávek z Ruska. Smlouva s Gazpromem vyprší na konci roku a Poláci už ji nebudou prodlužovat. Ve hře je také výstavba druhého terminálu pro dovoz LNG.
    Slovinsko plánuje zvýšení dodávek ze Severní Afriky přes území Itálie. Slovinská vláda o dodávkách jedná s Alžírskem. Ve hře jsou také dodávky prostřednictvím nového chorvatského LNG terminálu na ostrově Krk. Ten by chtělo do budoucna využívat také Slovensko.

    1. A nepíšou tam někde, kde bude brát plyn a ropu ČR? Terminál na LNG asi stavět nebudeme … že?
      A mimochodem – výstavba LNG terminálu je něco jiného jako najít ložisko s plynem, který bude možno zkapalnit.

      1. Viete – ono s tymi sankciami je to osemetne.

        Vzdy – a najlepsie je ked nie uplne na koniec – pride k slovu kalkulacka.

        Nemci si svojim vahanim s dodavanim zbrani dali nacas pravce preto, ze zobrali do ruky pocitaci stroj a pocitali. A cislo ich nepotesilo. NO maju jeden problem. A to je eurohujerstvo. Ako z kola von zatial nevie nik.

        Automobilovy kon, tazne to zviera nemeckeho priemyslu sa zadychava. Je sice pekne ze europske spolocnosti nebudu dodavat svoje technologie rusom, ale otazka znie – komu ich teda budu dodavat?

        Vcera na blogu zamini Ruska bola sprava, ze sa zrusili covid obmedzenia pre rusov ktori chcu do Juznej Korei a od 1.4. mozu tam byt bez viz na 60 dni. Sankcie veskere žádné

        Nevyraba nahodou juzna Korea auta? Nie len v Korei, ale aj na SK a aj v Indii? To si akoze v EU myslia, ze nik nenahradi vypadok EU dodavok aut a technologii?

        Zaciatkom rokov 90-tych Vasek flaska demilitarizoval vyrobu na SK z humanitnych dovodov. U nas zakapali fabriky a nasi najmilsi demokraticki spojenci laskavo a s usmevom prebrali po nas trhy.

        1. Tak to beru.

          Zaplatíme Němcům (nebo Polákům), ca 1 mrd. EUR, aby nám jejich firmy postavily LNG terminál a budeme doufat, že až se dostaví bude a) dost LNG ke koupi, b) dost lodí, které by nám ho dovezli, c) Němci / Poláci budou mít sami dost, pač nám jinak nic nepošlou (viz. masky atp. v době „pandemie“).

    2. ad plyn pro Polsko)
      A bude Norsko vůbec schopné zvýšit svou těžbu o 10 mld.m3 ročně a když, tak za jak dlouho?
      Zatím se Norsko chlubí, že dokázalo největší meziroční nárůst dodávek byl 24 milionů m3 denně, tj. 8,7 mld ročně. Ale Norsko dodává do Velké Británie a do Německa a ti také budou chtít odebírat víc.
      ad plyn obecně)
      Celý svět není schopen zvýšenou těžbou nahradit ruské dodávky ani teď, ani do 5 let. Jediné, co je svět schopen udělat, je škatulata hýbejte se a to jde udělat pokud je volná alespoň nějaká kapacita, a ta teď není.
      ad ropa)
      Tak tam nejde o objem, jako o typ ropy. Těžkou ropu Ural v množství, které je třeba nahradit, mohou dodat pouze Venezuela, Írán, Saúdská Arábie nebo SAE. Ale všichni zatím odmítají – Venezuela a Írán chtějí zrušení veškerých sankcí na ně uvalených a Arabové jsou uražení.
      A kdy a jak hodlají papaláši řešit tyče pro jaderný průmysl?
      Na závěr jeden z nových ukrajinských vtípků.
      Kde je nejlepší úkryt před bombardováním a ostřelováním? – Pod trubkami mezinárodních plynovodů a ropovodů, těm se vyhýbají obě armády.

  10. Nekdo se snazi zachranit rypanim v zahone, nekdo se snazi zachranit rypanim do celeho sveta

    „Američané na ukrajinské krizi skvěle vydělávají, lze předpokládat, že byli dokonce jedním ze „scénáristů“ této globální hry.
    Nejdůležitější však je, že hospodářská krize, která v Evropě již probíhá, může vést ke zhroucení samotné „Evropské unie“, která byla se svým měnovým systémem vždy nebezpečná pro USA a Velkou Británii. Američané se vždy obávali eura, které by mohlo nahradit dolar, a pak dominance dolaru zmizela, stejně jako někdejší moc USA.

    Jediným nepřítelem a konkurentem USA je nyní Čína.
    Pro Američany je výhodné, aby mezi ČLR a Tchaj-wanem došlo k válce. Ano, Čínu to teritoriálně posílí, ale uvalení globálních sankcí zajistí dolar na dalších nejméně pět let.
    Pro USA je důležité, aby nadále tiskly dolar, který bude jedinou světovou měnou, bez něj se „domeček z karet“ a celá iluze jedné z nejlepších ekonomik světa rozpadne.“

  11. Pro mne jsou můj záhumenek včely. Mám přes 40 včelstev, směnou si přes med od nich opatřím brambory, maso, vajíčka, i dřevo mi za med dovezou.
    Včera a předevčírem jsem vyrazil ke včelám udělat první vážnější prohlídku. Jak přečkaly zimu.
    Na vysvětlenou: První otevření úlů po zimně je pro včelaře velký svátek, mnohem větší než medobraní. Každý včelař se těší, až otevře úl, dýchne na něj sladká vůně včel a trpký pryskyřičný propolis, těší se, až ponoří ruce do úlu, vytáhne pást a včely mu budou lézt po rukou. Kdo tohle poznal, vždycky se na to bude těšit, protože je to velmi příjemné, až bych řekl „povznášející“.
    Pro takovou prohlídku se musí vybrat teplý slunečný den, asi jaký byl včera a předevčírem, den kdy včely jsou houfně z úlu, kdy přináší do úlu pyl. To je totiž důležité. Při té první jarní prohlídce nás totiž zajímá hlavně, zda přežily, zda je v úlech přítomná matička. To zjistit je v takovém dni poměrně snadné a není nutné ani otevírat úly a včely rušit.
    Z úlů, kde včely zimu nepřežily, žádné včely nelétají, max. nějaké lupičky loupící zbylé zásoby, ale ty se dají rozpoznat podle chování a letu.
    Do úlu, ve kterém během zimy uhynula matička, včely nepřinášejí pyl. Pylem smíšeným s medem totiž včely krmí včelí larvičky, a když není matička, nejsou larvičky a tudíž proč snášet do úlu pyl. Do úlu, kde je vše v pořádku včely snášejí pyl masivně, tudíž je lehce rozpoznatelný stav.
    V případě, že včely pyl nenosí, rozeberu úl a přesvědčím se, zda je to opravdu tak, jak ukázalo vnější pozorování.
    Je li opravdu včelstvo bezmatečné a je ještě poměrně silné, spojím ho s nějakým průměrným nebo slabším včelstvem. Vezmu nástavek s včelami a matičkou a nasadím ho nahoru na bezmatečné včelstvo. V tuto dobu se obě včelstva bez problému spojí a já zachráním bezmatečné včelstvo a posílím slabé nebo průměrné včely a pomůžu jim v jarním rozvoji.
    Ještě zkontroluji, kolik včelám zbylo zásob na daném stanovišti. To je totiž důležité, včely nespotřebují nejvíc zásob v zimě, i kdyby byla jak chtěla tuhá, ale z jara, kdy začne matička klást. Plod je nutné živit a je v oblasti plodiště třeba udržovat teplo (37°C!!) a na to padne zásob doopravdy hodně. Osobně nerozebírám všechny včely, kontrolu provádím statisticky, rozeberu jedno slabší včelstvo, jedno silné a vím, na čem jsem a zařídím se podle toho.
    Další návštěvu u včel mám naplánovanou, až začne květ ovocných stromů, až začnou včely stavět, abych jim přidal rámečky s mezistěnou, aby vystavěly nové plásty.

    1. Díky, Admirále, za reportáž o společenství, které pořád funguje v souladu s přírodou a nenahrazuje matičku tatíčkem.

      No a jak ta první návštěva (statisticky) dopadla?

      1. Maneco, letošní zimu mi včely přečkaly dobře až výborně. Na jedno stanovišti jedny včely uhynuly a jedny byly bezmatečné, na obou dalších stanovištích přečkala zimu všechna včelstva.

        Tatíček trubec matičku nahradit nemůže, koncem léta ho holky vyhnaly z baráku.

        Zásob mají dostatek až přebytek, tak by měly bez problémů přečkat chladnější období, které nás podle předpovědi čeká.

      1. Než odpoví Admirál, přifařím se do debaty.
        S ovčelenou vodou zkušenost nemám, zato jsem ale v dětství udělal zajímavou zkušenost s osršněnou hlavou.

  12. Takže další zajímavá zpráva 🙂

    Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová vyhlásila, že EÚ nepovolí platby za ruský plyn v rubľoch, uvádza agentúra Reuters.
    Úradníčka označila túto možnosť za neprijateľnú, pretože podľa jej názoru by platby v rubľoch boli porušením protiruských obmedzení uložených Európskou úniou.
    „Bol by to pokus o obídenie sankcií. Nedovolíme, aby sa naše obmedzenia obchádzali,“ povedala von der Leyenová.

    Soudružka Lejnová chtěla vlastně jen říct, že naše strana vlastní tiskárnu na EURa a USD, nikoliv na Ruble. Navíc nám maximálně vyhovuje, že za energonosiče platíme u nás vytištěnou měnou a současně, že zlého Rusa trestáme tím, že sice potištěným papírem zaplatíme ale současně mu ihned zakazujeme se zaplaceným obnosem manipulovat, nedej Bože ho používat … 🙂

    Tahle taktika se jednou bude vyučovat … 🙂 Já myslím, že Cimrman tiše v koutě bledne závistí :-ú)

    1. Nevím, komu to vydrží déle.

      Jestli Putinovi, nám plyn jinak než za rublíky neprodávat, nebo nám za rublíky nekupovat a netopit, nevyrábět elektřinu, atd, atd.

      Lejnová to možná vydrží dlouho, ale CO MY?

      1. Já si dovolím citovat svého oblíbeného autora, starého 2500 let. A pro tentokrát ho trošku vytrhnu z kontextu. Starý mistr je liška podšitá, jistě má smysl pro humor a tedy mi to jistě odpustí:

        „…Proto dobrý vojevůdce
        plní svůj účel a dost,
        neodvažuje se dobývat násilím.
        Plní svůj účel a nevynáší se,
        plní svůj účel a nevychloubá se,
        plní svůj účel a není pyšný.
        Plní svůj účel, ale jen proto, že nemůže jinak…“

        Uršula Lejnová je bezesporu dobrý vojevůdce. Prokázala to tím, že zničila vermacht/bundesvér důkladněji, než by to dokázal maršál Malinovskij. Určitě zvládne zničit i Evropskou Unii, v tom má moji plnou důvěru. – Ona plní svůj účel, ale jen proto, že nemůže jinak.

      2. Někde jsem četl, že RF má finanční rezervy, které pokryjí 6 let bez příjmu z plynu. Navíc je třeba si uvědomit, že nikdy se nezastaví celý prodej a ceny jdou nahoru … takže údajně stačí prodat cca 20% z objemu r. 2021 a ještě budou mírně v plusu.
        Takže bych si dovolil odhadnout, že Lejnová vydrží dlouho, Rus taktéž, ale obyvatelstvo Júnie nikoliv a brzo bude sháňka po vidlích … 🙂

      3. Pane Admirále, otázka zní:
        Kdo vydrží déle?
        Lejnová nevím, kde bydlí.

        Kde bydlí fialovci, to vím, nejen já.

        Se Stanjurou, nebo Jurečkou si rád popovídám.

        Rád si povykládám s chytrými lidmi, kteří mohli konat, ale nekonali.

    2. 1. EU a USA se vůbec nemusí dozvědět, že kupujete za ruble od Ruska. Vy si plyn můžete koupit od nějakého dodavatele z Číny nebo Alžírska za USD/EUR/cokoliv. Dodavatel si ten plyn koupí od Ruska a Vám ho přeprodá s patřičnou přirážkou. A Alžírsko se potom může prsit, že zvýšilo těžbu.
      Už dnes je část zkapalněného plynu prodávaného USA na evropském trhu ve skutečnosti ruský plyn z Jamalu. https://www.novatek.ru/ru/business/yamal-lng/
      2. Ne-přátelské strany, dnes je to 48 zemí, mohou platit místo rublu zlatem.
      3. Vždy si můžete koupit plyn/ropu…. od Rusům přátelské strany, klidně od čínské firmy CNPC, které má v Novateku na Jamalu skoro 10% podíl.
      4. Včera Gosduma (parlament) navrhla možnost, aby přátelské strany mohly platit bitcoinem nebo národní měnou. https://rb.ru/news/gas-bitcoin/

  13. Tak sa nam objavil Sojgu.
    A vyzera, ze nebol mesiac na dovolenke, ale makali na dalsej faze operacie.

    Predvcerom to bol petrorubel, vcera posiel sklad PHM pre UA army – vraj najvacsi.
    Dnes schvalili dobrovolnicke oddiely.

    Vyzera, ze rusi ozaj chceli dat facku UA a odist. Cil to vyzera, ze uz nikam neodidu, dokonca aj niekam este dojdu….
    No a na obsadenych uzemiach potrebuju vytvorit spravu a opriet ju o vojcov. To si ziadalo nove kalkulacie.

    Zaujimave, ze oficialna ruska army sa neraci rozsirit a stale je tam len expedicny zbor. Miesto kobercu a termobaru sa stale pisisvoria v Mariupole. Miesto koberca na opevnene pozicie pri Avdejevke sa stale len pinkaju. Fakt to ten rus robi inak a co ma za lubom vie asi len Sojgu a Putin….

    1. Sojgu ma byt saman, ktory sa vzdal ‚poslania‘ pre sluzbu vlasti … som niekde vycitala … toz asi niekde samanoval, no, to sa vzdy zaleze do stanu a sukromia … a ocividne mu to k prdu nebolo …

  14. Pokec namísto svodky JP

    Na UA začíná další etapa boje, vojensko-občanská administrace.
    Na obsazených územích začali občané dostávat první výplaty (asi nějaké zúčtovatelné zálohy), pokud chodí do práce, aby měli za co nakupovat potřebné zboží.
    Kdo má jakýkoli problém, má se obracet na instituci, řízenou ruskou armádou, asi něco podobného, jako byly u nás poválečné národní výbory, tzn. spolupráce vojska a místních lidí, ochotných se vystavovat případným sankcím, až teroru ze strany Kyjeva.
    K takové situaci už došlo, byla unesena dcera předsedy takového výboru ukrajinskou službou SBU, jemuž bylo následně vyhrožováno jejím zabitím.

    1. Upřesnění:
      – 10 000 rublů dostanou jednorázově vyplaceno důchodci a státní zaměstnanci
      – ta částka je vyšší než průměrný důchod na Ukrajině
      – týká se to území mimo DLNR
      – na území DLNR to funguje tak, že osvobozené místo je zařazeno pod místní správu (něco jako okres)
      – ten seznam, co kam spadá je vydáván obvykle do 2-3 dnů po ohlášení „osvobození“, pak si tam už jednotlivé „okresní „úřady sami organizují humanitární pomoc, milici, záchranáře, školky a školy, registraci důchodců a výplatu penzí( začali po 7.3.2022 a z videí vyplývá, že je to tak 2-5 dní po začištění https://www.donetsk.kp.ru/online/news/4655720/ )

    1. Domnívám se, že je třeba tvrzení použité v článku trochu upravit v tvrzení, jaké světové přírodní zdroje konflikt dusí.
      Jediné, co konflikt na Ukrajině opravdu ohrožuje, je zásobování některou zemědělskou produkcí – pšenice, kukuřice, slunečnicový olej. Osevní plochy budou menší.
      Ostatní vyjmenované položky dusí
      – spekulace na burzách(ohledně plynu a ropy byly ještě před tím, než konflikt vypukl)
      – přijaté sankce (tady vidím důvod v hlouposti politiků, kteří nechápou důsledky a ani je nenapadne, aby si je nenechali vysvětlit).

      1. Re: Králík62

        Váš problém je, že nevíte, co přesně znamená sousloví „omezená mozková kapacita“.
        Kdybyste to věděl, tak byste tu po ránu nemlátil do klábosnice.

        1. Králík62 má pravdu a má to v hlavě celkem srovnané … tady bych chybu nehledal. Ceny energonosičů jsou opravdu vyšponované naprosto uměle.
          A že se třeba nikdo z lepšolidí nezeptá, proč se neotočí kohoutem na NS-2, když je plný plynu a Putin ho chce (dnes už za Ruble) dodávat?? Ten plyn tam je natlakovaný, soustava je zprovozněna a funkční … jen my nechceme … abychom vytrestali Putina.
          Mimochodem – pokud máme porazit RF tím, že nebudeme svítit, topit a jíst, pak máme smůlu, protože taková Severní Korea už musela Putina položit touto taktikou na záda a přebehnout po něm tam a zpět :-).

  15. Vždycky, když jsem slyšel, že se obiloviny používají jako topivo nebo když jsem viděl, jak se zastavuje nejlepší orná půda sklady a fotovoltaikou, říkal jsem, že NÁM TOHLE PÁN BŮH JEDNOU OMAŽE O HUBU.

    Doufal jsem, že se toho nedožiju. Věci jdou ale rychle dopředu.

    1. Přesně. Pálit jídlo je smrtelný hřích. A nejen smrtelný; je smrtící. – Před časem se ke mně dostala informace, že – prý – v Kanadě vyráběli a masově provozovali TUV kotle, v nichž se spalovala pšeice. To je tak perverzní, že nemám slov.

      1. Re: Halef

        Nemáte slov, páč jste hloupej Halef.
        U nás se to pálí taky, tak jaképak štráchy.

        Si z vás dělám poloprdel.
        Nakládal jsem v jednom družstvu, či co to bylo, a šel jsem se tam podívat na ta krásná, mladá a chytrá kamna, která topí týden uhlím bez nutnosti obsluhy. A spadla mi brada, když jsem viděl, že to hovado topič sypal do zásobníku ječmen.
        Po delším pokecu jsem pochopil, proč to tak soudruzi dělají.
        Vidlák by vám udělal hodinovou přednášku, na co všechno se musí podívat, když od nějakého agrobarona vykupuje vlečku obilí. Takže tito družstevníci si obilí vytřídili sami a „nevhodná“ zrníčka si dávali bokem. Takto utrpěné ztráty z výnosu byly menší, než kdyby nevhodná zrníčka prodali pod cenou a za stržený peníz se pokoušeli topit v areálu.
        Když družstevní zrníčka došla, přešli soudruzi agrobaroni po přeprogramování podavače plynule na uhlí.
        Úspora družstevních financí nemalá.
        Zůstává otázka jiného využití „zcela nevhodných“ zrníček. Osobně si myslím, že by se to snad mělo dát skrmit, anebo z toho nadělat nějaké suchary, nebo tak něco.
        Dodatek – pamatujte na to, že jsme oba blbí, staří a hnusní, proto nás napadají taková myšlenková hovna.

      2. Máma je ze selského, jezdil jsem prarodičům na prázdniny, mám k té výrobě „jídla“ vybudovaný vztah. Nehledě na to, že za mého dětství se nevyhodila ani kůrka chleba, všechny přebytky, zbytky se prohnaly přes slepice, králíky prasata.

        Proto, když slyším o topení pšenicí, mám osypky i když jsem osobně nikdy nezažil hlad.

        Souhlas. PÁLIT JÍDLO JE SMRTELNÝ HŘÍCH.

        1. @Targus, @Admirál

          Já mám před očima své prarodiče, z vesničky na západním Slovensku. Otáčeli se od rána do večera, byli pracovití, šetrní, hospodární. Nevyhodilo se nic. Měli obrovskou zahradu a záhumenek, co vypěstovali navíc, starenka išli predať na trhovisko do Prešporka. Svých rodičů si vážím a ctím je, svým prarodičům se klaním až k zemi. – Něco takového by oni nikdy nedopustili; zbytečno je dodávat, proč.

          1. Re: Halef

            Vaši prarodiče nebyli vůbec moderní. A už tu nejsou. A fčilek si představte, že asi tak deset takových vašich nemoderních prarodičů mám já doma!!!
            A všici bydlej v jedné ženské!!!
            Ano v mojí Jahodě se setkala všechna ta zvěrstva. To, co se u vás prohnalo drůbeží a domácím zvířectvem, musím sežrat já, páč nic takového nemáme!!!
            Kdyby mohla, krmila by mě i tím igelitem, ve kterém je zabalené jídlo, jež přináší z obchodu!!!
            Je to nesmírně vynalézavá paní a přinutí mne zdlábnout prakticky vše, kromě zmíněných igelitů, polystyrénů a staniolů. A když se splete, tak občas větších kostí, které její mašinka nedává.
            Nevzpomínám si, kdy se naposledy u nás něco vyhodilo, kromě stopek z jablek. A ty musím stejně odnést na kompost.

            1. Já už vím. Jak jsem zpomalenej ten z lesa, tak mi dost dlouho vrtalo hlavou, proč říkáte Alefovi Halef
              Už mi to docvaklo. Fanoušek mayovek.
              Hádží Halef Omar ben hádží Abú’l Abbás ibn hádží Dávúd al Gossarah
              Ten, který, když vystřelil z pušky, tak jeho kulka dělala hadovité obrátky. Jo, už jsem v obraze.

              1. Je to tak, berrnarde. Trefil jste přesně jako Old Šutrhend (Surehand). I velcí kluci si musí občas hrát, jinak to prostě nejde.

                @Targus: řekl jsem to berrnardovi dobře, ó effendi? Nechť ti Alláh – a On je veliký! – dopřeje krásné brzké odpoledne plné velbloudího kefíru a ječných placek, které s láskou uplácá něžná ruka tvé Jahody. – S kefírem to nepřeháněj, ať nemáš hovno jako zubní pastu.

                1. Dovolím si vmísit se do debaty. Alefe, Old Šutrhendem jste patrně mínil Old Shatterhanda. Olda Šurhendů / Surehand byl jiná, další postava. To prosím čistě pro pořádek. Aby se Kája Májů necítil dotčen.

                  1. Ne, není to omyl, favorite! Old Shatterhand je v tomto podání zván Olda Šetrný. A ano, Old Surehand (Šůrhend ==> Šutrhend) je jiná postava.
                    Důvod, proč jsem berrnardovu trefu připodobnil k Old Surehandovi, je ten, že Targus se víceméně pasoval na Oldu Šetrného (tím, že ze mne udělal Halefa). Potřeboval jsem tedy jiného ostrostřelce, aby se náš effendi neurazil.

                    Při všech kalifech a vousu Pokrokově, doufám, že jsem to nepopletl a je to stejně jasné jako oči Targusovy doživotní húrisky Jahody, která svým kuchařským uměním střeží blaho jeho útrob!

                    1. Nepochopil jsem, ale porucha je jistě na mém přijímači, Alefe. Vy jste tu šéf, a jak známo, maminka a šéf mají vždycky pravdu.

                    2. Asi jsem to příliš zašmodrchal, ale řekl bych, že zrovna v tomto případě o nic moc nejde … :-)) Nechme to koňovi, ten má větší hlavu.

                    3. Tak teda jestli bych mohl i já přiložit polínko k upřesnění tématu, tak se pletete všichni. Jelikož vedle Halefa nebyl ani old šetrhend, ani old šůrhend, ale byl tam kara ben nemzí (efendi).
                      Tak si pánové ofoukněte prach z těchto knih a osvěžte četbou paměť.
                      Ale kdybyste zase potřebovali s něčím poradit, od toho jsem tady. Klíďo napište.

                    4. Já jsem na základě mnohaletého a podrobného studia mayovek došel k závěru, že Kara ben Nemsí effendi, který s Halefem (nebudu dál vypisovat), nakonec i šejkem statečných Haddádů, putoval pouští (a divokým Kurdistánem, etc.), je totožný s Old Shatterhandem. V jednom ze tří dílů Vinnetoua je k tomu narážka („…toto dobrodružstvo s Vinnetouom nesúvisí, popísal som ho v knihe V ríši Strieborného leva…“), a v cyklu „Ve stínu pádišáha“ je rovněž několik odkazů na americkou anabázi Kary ben Nemsího (např. lord Lindsay zná Karu z Ameriky, ačkoli ve Vinnetouovi o něm zmínka není, aspoň si nebybavuji). A konečně: jen jediný muž na světě střílí ze dvou unikátních zbraní, medvědobijky a henryovky ==> Kara ben Nemsí a Old Shatterhand jedno jsou.

                      A abych nezapomněl: pro znalce a fanoušky Old Shatterhanda a jeho indiánských přátel mám skvělou zprávu, o níž doufám, že je potěší: smrt Nšo-či je pouhá literární fikce. Nšo-či nezemřela, střelné zranění přežila a Old Shatterhand neskončil pod pantoflem jen proto, že apačské dívky nosí zásadně mokasíny.

                      Tento pozoruhodný fakt vyšel najevo (a tiskem na staré jehličkové tiskárně) v době dětství mých dvojčat. Sestrojil jsem ho jako vsuvku do prvního dílu Vinnetoua tak, aby to dětem nebylo líto a aby přesto mohly všechny následné mayovky dočíst, jako jsem je kdysi dočetl já.

                      Snad mi to Karel May odpustí.

                    5. Ano, Alefe, o nic nejde. Jen je příjemné aspoň na chvíli nemyslet na ty opravdové problémy a přesunout se do světa mayovek. Jako dítě jsem je hltal, hlavně ty s Kara ben Nemsím. Přišly mi poutavější a zajímavější.
                      O tom se už ale před časem diskutovalo na jistém dvorku.

    2. Bursík radí a informuje:

      Biomasa Au, AU:

      https://energie21.cz/vytapeni-kotlem-na-obili-poc-ne/

      https://www.bfsenergo.cz/cze/slama-jako-palivo.html

      http://www.polycomp.cz/cs/vyrobni-profil/stredotlake-kotle/kud-kotle-na-spalovani-drevniho-odpadu

      Komentář:

      Pak se nemůžeme divit, že nemáme humus.
      https://cs.wikipedia.org/wiki/Humus

      Pak se nemůžeme divit, že máme sucho, nebo mokro.

      Pozor, komentář, obsahující více než 3 odkazy, je podezřelý (spam), je automaticky zadržen a čeká na schválení administrátorem. Schválně jsem ho schválil, ale kdybych nebyl onlajn (piš: on line), čekal byste dlouho.
      Alef Nula, admin

            1. Targusi, doprčic, jste mi tu odpověď vzal z huby.
              Marná sláva, mladý, krásný, chytrý, příště budu muset být rychlejší.

          1. Jistě, zvěřina trochu zavání. Třeba jalovcem…
            Kupte si kuře z Vodňan, to je bez chuti a zápachu, zcela chemicky čisté. Organická hmota.

                1. Samozrejme, ze to je maly hlad … aj skopove smrdi, aj ryby smrdia …. mojej mame na stare kolena aj prihrievana kuracina smrdi …

                  A avokado chuti jak mydlo, a pohanka jak terpentin …

                  Ale to bude tym, ze ked som vravela detom, ze im deda malem rusky vojak zastrelil, ked si myslel, ze mu klobasu zjedol, tak moje deti vykulili oci ze ‚za taku PRKOTINU?‘ … sa obavam, ze zistia, ze klobasa ma do prkotiny daleko … sme naplava v panelaku, bez slepicky, bez kralika, bez krumpli …

      1. To není plot, to je pletivo z plotu, které pomalu mizí. Plot nedělám, muselo by ho být 600m a poničil bych krajinu. Zvěř máme místo psa, jako indikátor bezpečí. Momentálně máme 6 srn a 2 zajíce, párek jestřábů a dole u potoka se objevuje liška. Za 22 let jsem 2x viděl proběhnout losa.

            1. Sibylo, musíte ÚPLNĚ NA VŠEM vidět tu horší stránku věci?
              Navíc sekání trávy vůbec nemusí být nepříjemnou nutností. Ládik!!! ví.

  16. Vo vcerajsej tlaci uz bola lastovicka, ze sa mame pripravit, ze liter slnecnicoveho oleja bude za 3€.

    Pac mraky uleja je zablokovaneho na UA.

    Predpokladam, ze na UA sa bude siat len na uzemiach obsadenych rusmi. Ktori to tam odminuji. UA naopak budu polia zaminovavat, aby spomalili rusa v pohybe vpred. Cela ta dneperska nizina bude sama mina.

    Potrugalci uz treraz nemaju do coho davat sardinky. Takze si este kupte rybie konzervy, pac nebudu…..resp. budu skurvene drahe.

    1. Sestra volala z Pisy … ze sa tam uz slnecnicovy olej neda kupit … ona teda nadavala, ze talosi taki debilovia, ze po 8 litre naraz skupovali … ( u babicky sa hline vyhybala jak cert krizu, no, mestska slecinka … :S )

      1. na SK je zatial vsetko v obchodoch k dostaniu , ale pomalicky sa ten nedostatok bude prejavovat, pac v ramci solidarity sa nejake tie zasoby povodne urcene na predvelkonocne zlvy presunu tam kde uz nic nie je a teda nebudu ani zlavy.

        sa mi pacil povodny napad isteho nadrogovanca v SK vlade menom Šulino, co chcel zverejnovat velkost marze pri potravnach u retazcov.
        Napad to bol skvely ale zapadol prachom… :)))

    1. Re: Vevča

      Nějak jsem si nevšiml, že by a. a. někde psal o ochraně půdy jako o hovadině.
      Samozřejmě, myslet si, že se něco vyřeší ponecháním půdy ladem, je naprostá blbost, jakou může vypotit pouze ojrosoudruh z Bruslogradu. Minimálně bych na takový úhor zasel vojtěšku a pak ji zaoral. Což je úkon na míle vzdálený ponechání půdy ladem.
      Tak se to dělalo kdysi a problémy byly mnohem menší, než dnes. Rozhodně tedy nebyl na poli namísto hlíny beton, písek a kamení.

      1. Aha. Diky za vysvetleni. Uslo mi, ze zde jde o prikazani, nechat to lezet ladem. Ono se to tak vyplatilo v Americe, za tech 80 let od Dustbowl, ze jo. Tak to musi EU znovu. Videla jsem farmu v Missouri, ktera lezi ladem uz vetsinu stoleti, a furt je tam eroze, a furt tam skoro nic neroste, jenom byli.

        Vedle ni, ta sama puda po te same katastrofe, si na to dal farmar zviratka, ma ovce, prasatko, kravku, a psa tam taky nechava. Jezto je to zem kojotu. Za elektrickym pletivem, ktere se da snadno prenaset kazdych nekolik dnu. A zelena se mu to tam, skvela pastva, puda je plna organicke hmoty, eroze minimalni.

        1. Tak tak Vevčo
          Je samozřejmě zapotřebí půdu chránit, ale většina současných nástrojů je založená na principu, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. To znamená, že to musí víc fungovat pro novináře a na půdu sere pes.
          Základem ochrany půdy byly, jsou a budou meze. Aby prudký déšť půdu nesplavil do příkopu, aby se vítr nemohl opřít do holé půdy třeba teď v březnu. Ale přesně tohle se prostě nedělá. Pole jsou pořád větší a větší a vymyslelo se jen to, že se jednou plodinou může osadit max 30 ha pohromadě. Samozřejmě není problém na jedno velké pole udělat pruhy pšenice a ječmene, důležité je, že se celé pole dá naráz orat nebo kombinátorovat i hnojit.
          A samozřejmě, půda potřebuje hnůj. Organickou hmotu. Kompost. Potřebuje toho hodně. Hektar potřebuje průměrně tunu hnoje ročně (v praxi by se to mělo dělat tak, že se půda hnojí hnojem jednou za čtyři roky a podle toho se dělá osevní postup). Ale tohle všechno je pasé.
          Když se začalo s tzv. greeningem, tak musel zemědělec nechat ležet ladem 10% na každém poli. Udělali to tak, že nechávají ležet ladem úvratě, vodoteče nebo vrcholky kopečků. Tam kde stejně nikdy nic pořádně nevyroste. Když to letos rozorají a zasejí tam, tak to prostě neznamená v celku o 10% větší úrodu. Bude to o dost méně.
          Stejně tak se soběstačnost v pšenici počítala tak, že někdo sečetl potřebu pšenice na chleba, porovnal s vypěstovaným množstvím a super – pšenice se u nás vypěstuje 140% potřeby. Ale už neřešili, že pšenice se používá i na krmiva i na technickou výrobu. To samé kukuřice. Prostě to nevychází tak dobře, jak nám tvrdili.

    2. Dotační titul se jmenuje (teď už spíš jmenoval) „půda do klidu“.
      Možná to původně autor dotace myslel tak, že sedlák a/nebo agropodnikavec oseje luční směsí a nějakou dobu bude pozemek využívat jako pastvinu, aby si půda odpočala a byla prohnojena přirozenou cestou.
      Ale protože se živočišná výroba nevyplácí, stalo se z „půdy do klidu“ ponechání pozemků úplně ladem.

      1. Ha, ha … původně to bylo myšleno tak, aby se zmenšovala zemědělská výroba … přeci vše dovezeme a nejlépe ze starých dobrých zemí Západu, kde mají větší dotace a tudíž i velké přebytky. Tohle byl primární cíl, na nějakou ochranu půdy bruselský úředník samozřejmě sr*l. Tohle bylo zdůvodnění pro lid.
        A jestlipak třeba víte, že orná půda, která se zatravní se zpět nesmí rozorat? Teoreticky to bylo a stále je nastaveno tak, že kdo ornou půdu nechal zatravnit, tak měl (tuším, že to je dokonce i ze zákona povinnost) změnit na KÚ označení parcely z orné půdy na tuším, že přesný výraz je „travní porost“ a .. a nechat tak zapsat. Pak ovšem nastupuje schválený zákon, který ZAKAZUJE orat tyto parcely. V praxi to ale funguje tak, že nikdo označení parcel na KÚ nemění, nicméně, sedlák si nedovolí orat zapsanou pastvinu pro jiný účel, než obnova trávy.
        Měl jsem u sebe kontrolu a ti mi právě vysvětlili, jak jsem to měl udělat, když ornou parcelu mám zatravněnou pro koně. Pohotově jsem odvětil, že zatravněno to je, aby si půda „odpočala“ a že budu příští rok samozřejmě znova orat … a ukázal jsem na stařičký pluh obracák :-). Protáhli obličej a dali pokoj.

      2. V Americe je to tak, ze kdyz vam plati dotaci za „pudu v klidu“ a vy si tam date treba kravky, tak vam dotaci seberou. Protoze oni vsichni vi, ze kravky pudu jen nici. A pritom jde jen o to, aby se ten dobytek casto hybal.

  17. Zkoušel jsem a agitoval…
    … pochopitelně jen v rámci širší rodiny.
    Poslali mě jako jeden muž hezky svorně do prdele.
    … prý kdo by se s tím dělal…

    1. Na nejosluněnějším místě na zahradě stavime každý rok bazén. Kdysi tam býval záhon cca 16m2. Naznačil jsem, že letos to bude jinak… neprošlo.

          1. Jedna věc je bazén a druhá věc je voda do něj. Bazén vody může být letos pěkný majetek, který bude potřeba chránit se zbraní v ruce. Třeba u nás už s vodou končíme, ve studni mám poslední metr a brzy začnu okolí studny zavlažovat, dokud je čím.

      1. Re: Šmodrchel

        Neprošlo, neprošlo… Páč jste starej a škaredej mamlas, který neumí tajně v noci udělat z bazénu kůlničku na dříví!!!
        Musíte myslet mladě! Krásně! Chytře! Moderně!
        Do kůlničky nainstalujte nápis DŘEVO a holotu, která otravuje s bazénem, vykopejte do lesa, že jinak nedostanou nažrat!
        A než se vrátí, vyhotovte pod stropem bílou tlustou čáru, která musí být nasbíraným dřevem do týdne zakryta!
        A když vás budou chtít bonznout na fízlárně za rodinný terorizmus, vy jim řeknete, ať si to laskavě rozmyslí, že je jinak naprášíte za schvalování Putinovy zločinné války odběrem ruského plynu a tankováním benzínu!
        A osoby s nejmenším objemem nasbíraného dřeva půjdou na nucené práce! Zapřáhnout do potahu, nasadit udidlo a koně moje, hyjé! Orat, vláčet osévat! To není, jako se válet v mekáči a krmit se za fotrovo peníze jedovatýma žblabuněma!
        Nesmíte bejt měkkej, musíte ukázat své vůdcovské schopnosti!
        Kupředu levá, nastal čas boje, ozbrojená pěst a tak všelijak podobně!
        Vy jim ještě ukážete!

        1. Tak na ploše bazénu byste vypěstoval maximálně 20 dýní Hokkaidó nebo mísu hrášku a vyplýtval vody nejmíň za 3 stovky. Už se objevil termín vodní stopa a je s ní třeba počítat.Před hladem by vás to nezachránilo. Bazén sice nějakou vodní stopu taky má,ale zas ušetříte za antidepresiva.

          1. Nic proti Hokkaido dynim, ale kdyz ma nekdo 16m2 zahon, tak dyne asi nebude to prvni, co bude sazet.
            Zato na te vymere se da vypestovat rajcat a okurek, ze by to ani velmi pocetna rodina nesnedla.
            Zminku o „vodni stope“ beru jako predcasny aprilovy vtip. Zvlaste s bazenem na pozadi je jakakoli zminka o vodnich stopach, se kterymi je treba pocitat, naprosto smesna.

            A kazdy kdo v zivote vypestoval aspon hlavku salatu vi, ze nejlepsi antidepresivum je (zeleninova) zahrada.

            Ja bych videl reseni v posunuti bazenu kousek vedle, do mene slunne casti zahrady?
            Vlk se nazere a koza…

            1. Takže Sakuro,rajčata jsou z hlediska výživy to poslední a ještě v 60. letech tady lidi nevěděli,co to je. Okurkami se též nenajíte,zato dýně mohou suplovat brambory.
              Vodní stopu jsem zaregistrovala dnes u Pixové na aktuálně cz a něco na tom bude. Okurky ji mají obří.
              No a antidepresiva,to má každý jiné,někdo bazén,někdo zahradu. Ale zahrada pro obživu,to je dřina na depku

              1. ???
                Takze Sibylo, pokud predcasne slavite Aprila, tak to beru, pokud ne, tak Vam preji hodne stesti, neb Vase je kralovstvi nebeske.

                Pokud mam 12m2, tak asi nebudu cekat, ze tam vypestuji neco, ceho se „najim“. Tech par brambor by vamdlouho nevydrzelo.
                Jestli jste objevila rajcata v sedesatych letech, tak to je Vas problem, na jejich vyzivovych hodnotach to nic nemeni.
                Z jedne rostliny okurky vypestuji 100-150 okurek za dobu jejiho zivota. Kolik okurka obsahuje napriklad mineralu si uz snad dohledate sama.

                Preji Vam prijemne cteni o „obri vodni stope“ okurek na bakalovinach a relax u bazenu…

                  1. Dekuji za uznani, ja jsem jenom zahradnik amater. Profici kolem me dokazou i 200.
                    A preba tady ten web pro amatery rika, ze klidne daji 100 z jedne rostliny, a to je z Anglie, kde pocasi v lete nestoji za nic, takze v Cechach by to nemelo byt o nic horsi.
                    Hodte si to do prekladace:
                    https://en.garden-landscape.com/cucumber-refine-howto-1648

                    Pak jsem Vam nasel i video navod pro domaci zahradniky, ale to do prekladace nedate:

                    https://www.youtube.com/watch?v=09osIHg2ulQ

                    Verte mi, ze pokud to budete delat, jak tam ukazuje ten pan, tak budou vynosy takove, jake pisu.

                    Proste je treba ty rostliny zastrihovat a obcas prihnojit. O zalevani se Vam zadsi zminovat nebudu, neb okurky maji tu obri vodni stopu.
                    Na rozdil od bazenu.
                    A okurky si prece muzeme dovezt treba z Polska. Proc by se u nas neco melo pestovat, kdo by se s tim drel….

                    ps. abych Vas neuvedl v omyl, ja mam ten bazen taky, ale po pulhodine uz nevim co tam, a nudim se. Plantaz je proste (pro me) vice akcni.

            2. Re: Třešňák

              Zahrádka jako antidepresivum?
              Nejradši bych to celé polil Round Up-em!!!

              Peníze můžu rovnou házet do hajzlu, anebo to roztpených kamen, a místo bezúčelného pachtění okolo všelijakého zelí si můžu ležet a dřímat.

              1. Tak o tech penezich to mate svatou pravdu. Stoji to docela balik, kdyz to chci delat poradne a tedy nekupovat smejdacke vybaveni.
                Pocitat jsem prestal par mesicu po zacatku, protoze ovoce a zelenina ze supermarketu vychazely levneji…
                Ale neco s temi penezi delat musim, do slamniku uz se vic nevejde 🙂

        2. Ono se řekne, nasbírat dřevo do kůlny až po strop, ale jestli to budete chtít zadáčo, tak v lese můžete sbírat jen klest do šíře 7 centimetrů. 8 cenťáků je už krádež a to by se mohlo dost prodražit.
          Taky by šlo ofiko za to zaplatit, ale člověk zase nechce do kamen házet nějaký měkký jebky jehličnatý a tvrdé dřevo je dnes dost drahé.
          No a pak by ještě šlo brnknout berrnardovi. Sice to zadáčo nebude, jelikož on má nějaké náklady a musí živit rodinu, ale bude to levnější a hlavně on ví, kde co roste, kde jsou fotopasti a kdy je revírník někde na školení, takže nebude prudit v lese.

            1. Sedněte do auta a vemte to do Hřenska podél Labe. Pak zahněte jakoby na Pravčickou Bránu, ale u Soutěsek uhněte doprava a vemte to nahoru na Janov. Až pojedete do toho kopce, tak se koukejte napravo do těch roklí. Tam uvidíte hafo popadaných buků, které tam ale zůstanou na shnití.
              LČR totiž, když vám bude prodávat na samovýrobu tvrdé dřevo, tak cena se bude odvíjet od kubatůry stromu. Ono to moc smysl nedává, protože jestli budu mít pak do kotle na jeden kubík pět menších, nebo půlku velkého, je to celkem jedno. Bude to rozřezané a rozštípané.
              A tam se zrovna válejí dost velké stromy. Nebyl by problém je odříznout od pařezu, traktorem vytáhnout k cestě a tam to nakrátit a rukou na vejdě to naložit a odfrčet s tím do pryč. Jenomže LČR vám za to naúčtují takovou fakturu, že když si spočítáte všechny náklady, tak se vám to už pak moc nevyplatí.
              Takže ty partičky, co se zabývají palivovým dřevem a umí i tvrdé, tak koupí nějaký vývrat na rovince, jelikož to mají za ty samé peníze, ale aby se mordovali s nějakými stromy, které jsou popadané dole v roklích, do toho vám z ekonomických důvodů nepůjdou. Prostě se jim to nevyplatí, i když by to šlo.
              Ale LČR si postavili hlavu, takže to dřevo se smysluplnně nevyužije a teď tam bude cca 20-30 let hnít, než se rozpustí do terénu.
              Tak možná máte pravdu v tom, že jsem zloděj, protože dokáži zařídit to dřevo z té rokle vytáhnout, zpracovat a prodat, ale LČR je špatný hospodář, protože toto neumí.
              A přitom by to nebyl takový problém. Jenom by snížili cenu. Maník by tam najel traktorem, prodal dřevo za prachy, takže on by vydělal, LČR místo toho, že mají v lese stromy k hovnu, by z nich taky něco měli a konečný zákazník by měl na zahradě buk. Všichni by mohli být spokojeni. Dnes není ani jeden z nich, akorát ti zloději.

                1. Pokud pojedete z Hřenska nahoru na Janov, jak jsem radil, tak po levé straně té asfaltky nebudete mít tak trochu Národní park, ale tam prostě je Národní park.
                  Ovšem na pravé straně asfaltky, o které jsem já psal, Národní park zatím není. Tam ještě naštěstí hospodaří lesáci a ne odborníci na ekologické zničení lesa.

Napsat komentář: strejda Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *