28 března, 2024

Raději investovat do revoluce

Můj tatínek mi vždycky kladl na srdce jednu důležitou zásadu. Žít tak, abych se co možná nejméně dostával do situací, kdy si budu muset zvolit mezi špatnými řešeními, protože ať pak udělám cokoliv, vyberu si špatně. Tento otcovský návod na klidný, ba téměř nudný život jsem se vždy snažil dodržovat a skutečně jsem se jen málokdy dostal do situace, kdy jsem si musel vybrat mezi dvěma zly. Mohl bych celé hodiny vyprávět veselé historky z mládí, ale můj životopis je vlastně naprosto šedivý…

Vychodil jsem obyčejnou základku, studoval jsem na obyčejné průmyslovce, zkusil vysokou školu a nechal jsem toho, šel jsem do práce, několikrát ji změnil a od minimálního platu jsem se postupně dopracoval do současné pozice, oženil jsem se s mojí první a jedinou, pořídili jsme si pět dětí… a vlastně největší vzrůšo mého života bylo stěhování od Sokolova na jižní Moravu do Vidlákova… ale zas tak dramatické to nebylo, protože dům jsme od manželčina dědečka dostali darem… Začal jsem hospodařit, začal jsem psát… nikdy jsem neměl dluhy, ani dnes nemám žádnou hypotéku a kromě jednoho nepříjemného útoku na mojí osobu za mé psaní, se mi nikdy nic nestalo.

Menší zlo jsem musel volit jen v politice… V soukromém životě jsem měl vlastně vždycky k dispozici nějaké schůdné a snesitelné řešení, ze kterého vedlo více východisek, zpravidla dobrým směrem. Díky táto, byla to dobrá zásada, provedla mě hloupostmi mládí, aniž abych si podělal život.

Proto jsem také tak vysazený na našeho derniéra a celou jeho skvadru. On totiž od prvního dne ve funkci dělá přesný opak toho, co jsem já považoval za celkem univerzální návod na budoucnost. Hned od začátku nás zatáhl do celé řady průserů, ze kterých žádná dobrá cesta není. Zamotal nás do hry velmocí, postaral se o energetickou krizi, zavírá oči před všemi varováními a militantností svých ministrů to den ode dne zhoršuje. Nikdo neví, co bude příští týden, nikdo netuší, jakým směrem se republika vydá, jen všichni víme, že náš Péťa to nerozhodne… jsme jen hříčkou v cizích rukou. Dám vám příklad ze svého vlastního života.

Vy, co mě čtete dlouhodobě, tak víte, že jsem krizi očekával už delší dobu. Měl jsem o ní sice poněkud jiné představy – myslel jsem, že nám spíš hrozí několikadenní blackouty, kdy nepůjde elektřina a tím pádem ani plyn či voda. I využil jsem deseti let, po které jsem rekonstruoval baráček, abych toto riziko co nejvíce omezil. Topení jsem zrekonstruoval na samotížné, takže u kotle nepotřebuju žádné čerpadlo. Koupil jsem jeden z posledních litinových Viadrusů ve třetí emisní třídě a ponechal si v systému i starou dobrou plynovou Destilu. Mám vlastní studnu, k čerpadlu jsem pořídil co největší expanzní nádrž, abych i bez elektriky pár hodin vydržel s vodou. Pořídil jsem si elektrocentrálu a zařídil možnost jejího připojení na domovní rozvaděč. V podstatě jsem schopen topit bez elektriky a kdyby na to došlo, mám dost benzínu, abych mohl udržet mrazáky a studnu po dobu dvou týdnů.

Ještě zjara jsem koupil co nejvíc černého uhlí (poslední fůra už bylo to australské), takže bych měl vydržet alespoň tři zimy. Průběžně doplňuju zásoby obilí na krmení, abych měl své domácí silo stále plné, o víkendu zabíjím první ze svých čtyř krmníků a ve vedlejším chlívku už mi běhají tři nová selátka. Brambory jsou ve sklepě, demižony jsou plné portského i pálenky. Regály jsou plné marmelády a zavařených okurek. Loni jsem včas utekl od Bohemia Energy a stihl zafixovat ceny na směšných cifrách. Vlastně jsem nezvládl jen loupačku na ječmen… Ale v porovnání se sousedy jsem na tom hodně dobře.

Samozřejmě jsem nezahálel a když se začalo ukazovat, jaké budeme mít ceny elektřiny, kdy za korunu vyrobíme a za deset korun si to koupíme… a zároveň se budou horečně stavět nové linky do Dojčlandu, protože bratři Němci potřebují naší elektřinu víc než my a naše vlastní vláda jim to dá, protože je pro ní důležitější podpora z Berlína než podpora českých voličů, začal jsem vymýšlet solární elektrárnu.

Hele, to byste nevěřili, ozval se mi chlapík, který přesně tohle dělá a zjistil jsem, že jeho firma sídlí ve Znojmě. Člověk přesně podle mého gusta. Vymyslí architekturu systému podle mých potřeb, naprojektuje a dodá skříň s rozvaděčem a poradí, kde nejlépe koupit panely, baterky, měniče a další komponenty. Například jsem od něj zjistil, že většina solárů instalovaných na baráky neumí fungovat bez sítě – střídače jsou prostě dělané tak, že si musejí „načíst“ frekvenci od ČEZu a pokud v síti nejde proud, nepůjde ani vám doma, i když máte na střeše panely i baterku.

Vy, co solár máte, řekli vám, jak to funguje?

Tož jsme si spolu sedli a začali počítat. Co by taková domácí elektrárna měla umět… No, měla by fungovat i v zimě, měla by fungovat i bez sítě, měla by zvládnout mé venkovské potřeby v podobě vrtačky, šrotovníku a studničního čerpadla. Takže to dělá sto metrů čtverečních panelů, dostatečně výkonné střídače, které frekvenci zařídí samy bez drátů z Dukovan a baterka o kapacitě alespoň 20 kWh. Cena něco přes milion, když budu úskočně a obezřetně nakupovat.

A teď počítejme… Můj dům i dvorek spotřebuje denně průměrně 16 kWh. I při vládou zastropovaných likvidačních cenách to dělá asi 60 tisíc ročně. Za deset let je to 600 tisíc. Za dvacet let je to 1,2 milionu. Tedy cena oné solidní solární elektrárny. A žádná solární elektrárna nevydrží dvacet let bez údržby…

Tím také odpovídám všem zeleným snílkům, kteří dodnes věří, jak nám slunečníky, měsíčníky a větrníky zařídí krásnou bezemisní budoucnost plnou dostupné a levné energie z obnovitelných zdrojů. Je to smutné, ale i při všech těch sviňárnách, co nám politici dělají, i při celé té energetické válce s Ruskem, při všech idiotech, co teď vedou náš stát do řiti, solární elektrárna je stále ještě dražší, než zůstat u ČEZu.

Tím samozřejmě není nikde řečeno, že za rok nebude stát elektrika ještě dvakrát tolik, protože Němci jí pořád budou potřebovat, Rusko pořád nebude dodávat plyn ani nic jiného a budeme v průseru ještě dvakrát hlouběji než teď. Tomu se říká strategické rozhodování… Dnes mě elektrika stojí ani ne dvacku ročně. Ale až se vyhlásí stav energetické nouze, bude mě stát zhruba šedesátku ročně…a příští rok to může být ještě dražší, díky našim skvělým západním bratrům.

Jako, že bych měl doma jeden a půl mega v hotovosti a řekl si, že je teda utratím pro jistotu za vlastní použitelnou elektrárnu, to teda nemám. Byť si za rok mohu rvát vlasy, že jsem si měl vzít úvěr a měl to udělat. Nemluvě o tom, že moje auto je na konci životnosti a zřejmě si nějaké budu muset do konce roku pořídit… Tak co, stojí za to se zadlužit na milion a něco, pořídit si solární elektrárnu a vyměnit energetické riziko za riziko zadlužení? V dnešní době?

A to jsem na tom, v porovnání s jinými, dost dobře. Mohu si dovolit o takových věcech alespoň přemýšlet a zvažovat. Většina mých přátel se podobnými úvahami nemusí zatěžovat, prostě na to nemají ani v hotovosti, zadluženi jsou i bez solárů. Nemluvě o tom, že ani mně by tato elektrárna nevyřešila vytápění… teda, v létě jo. V létě bych mohl mít vytápěný bazén a měl bych dost energie pro bojlery všech sousedů.

Proč tady sáhodlouze píšu tyhle kydy…

Snažím se tu názorně demonstrovat, že nejlepší bude, investovat do revoluce. Pro většinu spoluobčanů to už vlastně představuje jedinou možnost. Všechno ostatní je mimo ekonomickou realitu většiny národa. Nějak nevidím, že by stát chtěl dávat 80% dotace na solární elektrárny zmíněné velikosti. A není divu – kdyby si všichni takovou elektrárnu udělali, tak by ČEZ přišel o své tisíciprocentní marže z obchodů na energetické burze. Všechny současné dotace jsou nastavené přesně tak, aby na tom zase vydělali velcí hráči a malým to přineslo jen miniaturní výhodu.

Revoluce je pro obyčejné lidi jediné řešení. Kdo nemůže z vrecka vytáhnout mega na svojí energetickou bezpečnost, aniž by se tím zadlužil a ohrozil se z jiné strany, ten dříve nebo později dospěje k tomu stejnému, co já – že jeho situaci vyřeší jedině hulákání v ulicích a vyražená vrata od Strakovky. Povedzte mi Kefalín… kolik lidí u nás má v prasátku jen tak bokem milion korun a nepořebuje je na nic jiného než na solární hračku slušného výkonu?

Nebo se toho někdo ujme jako výzvy? Vytáhne z trezoru nikoliv miliony, ale miliardy a začne dělat konsorcium malých střešních solárních elektráren, které bude konkurovat ČEZu? Dosáhne výhodnějších cen komponentů, zorganizuje lidi, přidá k tomu nějaké jejich peníze, začne propojovat celé ulice mezi sebou, udělá bateriová úložiště a něco změní? Silně o tom pochybuju, protože nic vládě nebrání, aby takový projekt prostě pustila… ale buďte si jistí, že všechny zákony budou napsány tak, aby ČEZ nepřišel ani o korunu. Kromě toho – zvítězit na ulici, vyhodit vládu na smětiště dějin, ovládnout ČEZ a nastavit normální ceny elektřiny z Temelína, je po všech stránkách jednodušší a levnější. Stejně tak je levnější se prostě vystěhovat do Etiopie. Když ti Afričani chtějí sem, tak by tam po nich mohlo zůstat dost prázdného prostoru, ne?

Nebo takhle to myslel strážce klimatu Timmermans? Že elektřina bude v budoucnosti stát 20,- Kč za kWh a pak už se solární elektrárna vyplatí? Ani bych se tomu nedivil. Oni tam v EU vymýšlejí neuvěřitelné kraviny. A zase se dostáváme k tomu stejnému… dělat revolucionáře je dneska naprosto racionální ekonomické rozhodnutí.

333 thoughts on “Raději investovat do revoluce

  1. Skore dnesniho anonyma od Boba:

    Data jsi dostal – nerozumis jim
    Linky jsi dostal – nepochopils, takze tu opakovane zebras, jak nejakej spinavej somrak, at ti to nekdo spocita.
    A ted jsi jeste zacal skemrat, ze ty linky a data nemuzes najit, at ti je nekdo ukaze…
    Zkus Ctrl+f, ty rudy jelito.

    Ale musim uznat, ze jsi me dneska konecne rozesmal:
    a to svym vyhrozovanim, ze by me Bob nezamestnal :-)))))))))
    To mas pravdu, ten zamestna jenom jelita, jako ty.

    Tesim se, az budes mit zase nekdy sichtu.
    Uzij kartac od Boba.
    Ja jdu spat.

    1. Návratnost do 5 let
      „Tisícovka panelů se objeví na základních školách Sirotkova, Merhautova a Jana Babáka, na Domově seniorů Vychodilova včetně odloučeného pracoviště Tábor a na střeše polikliniky na Lesné. Projekty o celkovém rozpočtu 15 milionů korun by se při současných cenách energií měly vrátit zhruba za pět let,“ uvedl náměstek brněnské primátorky Petr Hladík. Kromě těchto šesti budov nyní vzniká projektová dokumentace pro instalaci střešních panelů v areálech SAKO Brno v Jedovnické a Černovické ulici.

      SAKO Brno Solar nyní vyhlašuje výběrové řízení na zhotovitele instalace a začátek prací plánuje na listopad. Čtvrtinu celkové ceny získá město z modernizačního fondu. Do konce roku mají také skončit přípravy projektů pro dalších 27 budov a začít práce na dokumentaci pro 38 budov.

      Náklady v investiční výši 1,5 miliardy Kč bude společnost řešit úvěry a dotacemi. „Předpokládáme využití některého z dotačních titulů vypisovaných SFŽP. Výše získané dotace by mohla pokrýt až 50 % investičních nákladů,“ říká Filip Leder a odhaduje návratnost vložených prostředků 10 – 15 let provozu, při uvažované životnosti panelů okolo 30 let.

      Rychlost rozvoje komunitní energetiky podle Filipa Ledera také hodně závisí na chystané novele energetického zákona a zcela novém energetickém zákonu, které nastaví pravidla pro sdílení energií.

      https://www.solarninovinky.cz/brno-navratnost-investice-do-solarnich-panelu-se-ocekava-do-5-let/

    2. Nevychovaný, zdejším editorem protežovaný, hulváte Sakuro.
      Můžeš mi, prosím, vysvětlit, jaký je rozdíl mezi Tebou a těmi Kartousovými Elfy?!

      Pro ně je každý, kdo nesdílí jejich názor ruský trol/šváb, pro tebe je zase každý, kdo nesdílí Tvé vidění světa zase Kartousův pohůnek, tak jaký je mezi vámi rozdíl?! Já bych řekl, že žádný.

      Oni jsou stejní fanatici, jako ty a mají úplně stejné vychování rozmazlených spratků jako ty. Rozdíl mezi vámi žádný není. A stejně jako oni jsou na meinstreamu protežovaní, stejně jako ty zde!

      Prostě hnus velebnosti. Pozitivní je, že alespoň vím, kde jsem se octnul.

      1. Pokud nevis, jaky je rozdil mezi mnou tebou, tak se zeptej Boba, az ti na konci sichty zase bude davat kartac.

        Ty jsi tady celej den povysenecky zadal, data, informace, detaily, a kdyz jsi vetsinu dostal, tak jsi jeste diktoval, aby ti to tu nekdo spocital.

        Takovej ksindl je fakt jenom u Boba.

          1. Jeste chvilku vydrz, uz budes mit brzy po sichte.
            Jenom kartac od Boba na konci a pomazes cumet k rodicum na Novu.
            Proste sis to umel zaridit 🙂

  2. Pana Vidláka jsem začal číst asi před rokem. Nacházel jsem tu nové informace, nové pohledy. Ještě pořád si rád čtu diskusi, protože tam se občas nějaký nový pohled objevuje. V článcích už je nevidím. Šarvátky různých vrábelů a havlů mě moc nezajímají.
    Pane Vidlák, jestli chcete opravdu dělat revoluci, tak ji dělejte, nepište o tom. Bohužel se mi to spíš jeví jako snaha vézt se na dřívější popularitě.
    Volby ukázaly poměrně jasně, že revoluce není to, co chtějí v současné době většinově občané České republiky. Možná k tomu dojde později, možná ne. V současné době jsou další články apokalyptického, i politicko-agitačního stylu nadbytečné.
    V.I. Lenin by řekl, že v současné době neexistují revoluční podmínky, takže nemá smysl burcovat lid.
    Samozřejmě, je možné se připravovat. Obávám se však, že agitační práce směrem k revoluci je aktuálně mírně řečeno kontraproduktivní. Skoro nikdo ji nechce.
    Co je možné dělat v osvětové činnosti? Přinášet informace, které jsou jinde nedostupné. V tom bych smysl viděl.
    V poslední době se objevili přispěvatelé, kteří mají netriviální informace, například paní Marie Divišová.
    Měl bych k ni otázku. Je možno opravit NS? Je to problém fyzikálně-technologický, nebo politický? Pokud to možné je, o jakých časových horizontech je třeba uvažovat?.
    Proč se ptám: Olaf Scholz nemusí sedět na svém místě navždy. Existuje šance, že někdo jiný odvrátí likvidaci průmyslu/ekonomiky Evropy? Pokud neuvažujeme o jaderném armagedonu (samozřejmě, může k němu dojít, ale pak jsou všechny snahy zbytečné), tato otázka je (hlavně pro naše děti) klíčová.

    1. Olaf Scholz na svojí sesli nebude sedět vždycky. Ale v Bílém domě budou vždycky sedět lidé, pro které bude zachování hegemonie USA zásadní věc.
      A Nordstream jde proti jejich zájmům. Hodně.
      Spolupráci mezi RF a EU opravdu nemohou potřebovat.

    2. To, že většina populace nechce revoluci, ještě neznamená, že je to špatná varianta.
      Otočte si to.
      Probouzet spící většinu má smysl, protože spící většina legitimizuje současné procesy. Až bude většina chtít změnu, bude legitimní tu změnu provést.

    3. Ruku na srdce, pane Václave, kolik lidí kolem Vás by už dnes volilo jinak? V mém okolí jsou znechuceni z fialového panoptika prakticky všichni, nejvíce pak ti, co se před rokem nechali zblbnout a hodili to tam eurohujerské trojce. Co se týče revolučního podhoubí, je možné, že se nacházíte v nějaké zvláštní sociální bublině, jinak musíte být raněn slepotou. Pokud lidé nemají moc chuti nechat si před kamerami nadávat do ruských švábů, tak to ještě neznamená, že nevidí, jak parta arogantních debilů ruinuje jejich budoucnost i budoucnost jejich dětí. Zdá se, že i Vy máte děti, tak na ně zkuste začít myslet – určitě to ocení…

  3. Pořád sem vlivem těžkého letitého návyku lezu, ačkoliv už to vlastně nemám co pohledávat.

    Aasfaltový holub byl vždy autorem absurdních nápadů a dnes se v záplavě konkurence zcela ztrácí.
    Prakticky nejsem schopen vymyslet hovadinu, aby ji někdo nepřekonal vážně míněným výrokem.

    Mám cosi společného s výzkumným pracovištěm JCAC (Jihočeské centrum aplikované cimrmanologie)
    A tak mě napadlo mě, jestli bychom neměli modernizovat dvě česká úsloví:

    – 1) Představuje si to jak Hurvínek válku
    – 2) Dopadli jako sedláci u Chlumce.

    To první bych si po přečtení dnešního blogu bez rozpaků dovolil dnes modernizovat na tvrdší verzi:

    PŘEDSTAVUJE SI TO JAKO VIDLÁK REVOLUCI.

      1. Homere,
        používám gumoasfat.
        Ten spolu s peřím tvoří pružný kompozit.
        —–
        Mimochodem – vaše blogy jsou vysoce nadprůměrné.
        Takové drobné ostrůvky politické příčetnosti.

    1. Bod 2), „Dopadli jako sedláci u Chlumce“, lze plnohodnotně nahradit „Dopadli jako sedláci u Neštětické hory“.

      1. Vidláku,
        vidím, že jsi správně vystihl míru mojí ješitnosti!

        – já totiž měl původně žádost, udělat z hesla“ PŘEDSTAVUJE SI TO JAKO VIDLÁK REVOLUCI“ heslo zbytku roku ( či zbytku existence blogu)….napsanou sám…

        ….ale znáš mou skromnost a nesmělost… jsem mnohem radši, když za mne promluví autorita, čím vyšší, tím lepší.

        Ty ale to navrhuješ heslo pouhého DNE….No, nemusí pršet, jen když kape….
        ——————

        Navrhuji kompromis: Heslo SOUDNÉHO dne !

    2. „Pořád sem vlivem těžkého letitého návyku lezu, ačkoliv už to vlastně nemám co pohledávat.“

      Vy prostě chcete slyšet, že bez vás by to tu nebylo ono. Dobře, já se toho ujmu, bez vás by to tu ztratilo svůj šmrnc 🙂

        1. …tdx má jako obvykle pravdu, A. holube!
          Napadá mne v této souvislosti, nevíte někdo, co je s Immanuelem K.?
          Chybí mi tu.

    1. Fascinuje mě ta sebedůvěra a nedostatek fantazie současně. Protože jinak by jednoho mohlo napadnout, že by třeba Rusko ten konflikt mohlo vyhrát, Amíci ztratit pozici hegemona a Čína s Íránem notně posílit. No a pak by se ti tři mohli domluvit, že by jako svět měl uvalit nějaké ty sankce na EU a US. Fakt jsem si vždycky přál, aby se z Evropy stal jeden velký slum, protože ekonomicky na víc než vlnitý plech, drogy a prostituci jaksi nebude.

    2. RE : Sakura
      Probůh!!!
      Jak mohou uvalit sankce na někoho, kdo je pod tvrdými sankcemi už od roku 1978 ???
      V tom roce svrhli Íránci západem dosazeného , zkorumpovaného, vrahouna šáha Pahlavího, který zemi násilně westernizoval.
      Amíci dostali nakládačku, na jakou nebyli zvyklí.
      Studenti podrželi v zajetí americké diplomaty = agenty CIA , krásných kulatých 444 dní. ( Teherán 1980 , operace Orlí spár , ha ha ha, Amík odtáhnul s nepořízenou. )
      Takové vítězství drzých vlastenců, kteří se rozhodli mít vládu nad svojí zemí a ropou se neodpouští.

      1. Problem, kterej trva v Iranu dodneska /iranec je persa ne arab/, je ze sach, je strasne terorizoval a najal si na to westernizovani ale ,Mossad.
        Ted Izrael nemuze i pres rozkazy z U. i kdyby chtel ,dodavat jim zbrane ,pac by okamzite byl Iran precpanej ruskejma a cinskejma zbranema..
        Taky zbrane z I. by asi skoncily v Iranu ,kterych cast se vzdycky proda na vejvar..
        Aby bylo na Sluhy Naroda..
        Ani ne tak Sluhy jako nahoda….

  4. „Chaos kolem daně z neočekávaných zisků chce probrat na plénu Poslanecké sněmovny hnutí ANO. Důvodem je špatná komunikace – tedy alespoň tak celou situaci nazval premiér Petr Fiala (ODS). Ministr financí Zbyněk Stanjura uvádí, že odpovědní jsou novináři, kteří se na celou věc příliš úporně ptají.“

    Me se libi, jak se ani nezacervenaj…

  5. Na stránce: https://www.meteo-pocasi.cz/maps/cz/ si můžete vyhledat meteostanici nejbližší vašemu bydlišti. Měřené údaje jsou zaznamenávány do grafu. Zapněte si graf osvit. Hodnota osvitu má rozměr watty na metr čtvereční. Pokud hodnotu osvitu vynásobíte účinností panelů ( zhruba x0,1 ), budete vědět, kolik wattů by vám to v danou chvíli přibližně hodilo z metru čtverečního panelu. Příznivcům FVE doporučuju v zimě tyto stránky nenavštěvovat.

    1. milanv vam na to odpovi, ze uz brzy ucinnost panelu (i diky jemu) stoupne na minimalne 140%, slunecni zareni se taky zvysi dik erupcim a snizeni smogu spolecne s ozonem (ten previt sezere gro energie jak se rozklada tam vysoko) a vubec ze vy jste retrograd ktery v nasi mlade dynamicke spolecnosti by mel dobrovolne podstopit eutanazii a tim snizit spotrebu

      1. Milanv by odpověděl asi takhle nějak:
        „Nejvyšší účinnost mají články složené z několika monokrystalických slunečních článků nad sebou, z polovodičů typu A3B5 (jako GaAs,…), každý využívá jinou část slunečního spektra. Rekord je 40% a pár desetin. V průmyslové výrobě jsou i velmi účinné sluneční křemíkové články s účinností 20-22% – ty můžete vidět například při závodech solárních automobilů. Potenciálně mnohem levnější tenkovrstvé články v laboratořích dosahují účinnosti přes 10%, ale v hromadné výrobě ještě ne.“

        1. On by na to odpovedel tak, ze tahle ucinnost ted uvadenych FVE nevadi, protoze za dvacet let uz bude mnohem vetsi. A ze se staci podivat do Nemecka, protoze jim Energiewende funguje.

          Ani si moc nevymyslim, protoze uz jsem odpoved v tomhle duchu od nej dostal.

            1. Teď už bych Vám napsal: ty multispektrální (velmi, velmi drahé) články dosahují 50% účinnosti,
              ty kvalitní komerční panely masově vyráběné pak 21-22% a ty tenkovrstvé (zcela nejlevnější CdTe) pak něco nad 15%.
              Pro srovnání fotosynthesa, která živí téměř 8 miliard obyvatel (a sluníčko na rostliny taky svítí jen část dne) má účinnost jen okolo 1%.
              Pokrok vůči roku 2008 je především v ceně fotovoltaických panelů (klesla asi 10x) a v jejich životnosti (nyní záruka 25 let, jedna firma i 40 let, dříve to bylo 10-15 let). A životnost je delší než záruka.
              Další pokrok je v tom, že zatímco v roku 2008 bylo na světě nainstalováno jen asi pár desítek GW výkonu, nyní je to již přes 1000 GW=1 TW a jen za letošek se očekává přírustek 260 GW. Loni již fotovoltaika plus větrné elektrárny vyrobily za rok ve světě více elektřiny než všechny elektrány jaderné.
              V roce 2030 to bude již několikanásobek výroby v jaderných elektránách…

              1. Teď jen zapojit hlavu a zkusit vysvětlit sám sobě, proč Německo neustále čelí blackoutu a nutně vyžaduje naše zdroje, když mají tolik nainstalovaných slunečních elektráren. Přijdete na to?

                1. Německá síť je stabilnější než ta naše (jednoznačně z EU statistik, u nás zafouká a hned je spousta popadaných drátů…). A blackout v zimě může především vyvolat Francie, stále jí nejede asi půlka jaderných elektráren a stávky ve Francii to mohou ještě zhoršit.

                    1. „Pro srovnání fotosynthesa, která živí téměř 8 miliard obyvatel (a sluníčko na rostliny taky svítí jen část dne) má účinnost jen okolo 1%.“

                      No, proto také u nás prodávali ještě nedávno automatické kotle na spalování pšenice!

                      Na jedné straně je možno palivovou pšenici NA ROZDÍL OD SLUNEČNÍ ENERGIE mezisezóně uskladńovat, takže by při širším rozšíření nedošlo tak rychle ke kýžené likvidaci evropského průmyslu, stačilo byjen průběžně nahrazovat hlady pomřelé evropské pracovníky vykrmenými mimoevropskými imigranty.

                      Tedy -všeobecný přechod na biopaliva je V TÉTO FÁZI ROZVOJE PRAKTICKÉ ENERGETIKY – na rozdíl od imbecilního přechodu na solární energetiku sice zdánlivě o stupeň horší, tedy idiotický, – ale o to přece jde, ne?

                      Nicméně – jak jste správně minule pravil – stačí NYNÍ zlikvidovat evropskou energetickou soustavu,a návazně průmysl, zemšdělství, stavebnictví a tím i obyvatelstvo),
                      protože ZA PADESÁT LET bude k dispozici dostatek úložišť el. energie – mj. ve formě sírových baterií.

                      Stačí pak baterie dovézt z prosperující Číny a USA) spolu s poválečnými zbytky tamního obyvatelstva.

                      Dostatek mědi na rozvody el. energie a výrobu elektrických aut a letadelzískáme těžbou v mrtvých městech ze zbytků měděných okapů, elektrických rozvodů a elektroniky.
                      Měď lehce roztavíme v solárních pecích….

                      Prostě to chce jen hentu devadesátiprocentní depopulaci planety a ještě před tím intelektuální mýdlo ve formě Vaší kvalitní propagandy.
                      ————–
                      Moc jsem ocenil Váš fór se světovým dostatkem KŘEMÍKU pro čipy a baterie !
                      Jak správně díte, křemík je jedním z nejrozšířenějších prvků.

                      Dám vám zdarma další, srovnatelný (blbý, – o svém nápadu to říct můžu) argument k výplachu zelených makovic:

                      Nedostatková měď jde coby vodič nahradit hliníkem!
                      A hliník je přece v každé hlíně!
                      Nejen v bauxitu!

                      Je jen pohodlnost hliníkářů, že jej nevyrábí z něčeho jiného, že? Všude je přece hliníku dost!

                      Jen nepočítat grošíky a počkat v hibernaci těch padesát či pětset let, než se vylíhne průmyslově využitelná a energeticky únosná technologie k jeho získávání.

              2. „Loni již fotovoltaika plus větrné elektrárny vyrobily za rok ve světě více elektřiny než všechny elektrány jaderné.“
                A po násilném odstavování jiných, než „zelených“ elektráren, se tento poměr ještě zlepší.

                1. Sauersacku,
                  pokud se vám podaří v nějaké hluboké jeskyni nedopatřením přežít veškeré obyvytelstvo Evropy se solární nabíječkou na dvě tužkové baterie v batohu, dosáhne evropská, tj. vaše, monopolní ) produkce solární energie STOPROCENTNÍHO podílu na výrobě el. energie v Evropě.

                  A tak je to správně, tak to má být, všechno je vpořádku,Milanovy brambory jsou v řádku.

          1. Energiewende jim funguje obzvlášt když fouká.
            Ale všichni jejich sousedi, tedy i my jsou radostí bez sebe z těch přetoků.

            1. Tak jestli on nebude problém spočívat v tom, že se v Dojčlandu chopili odborných věcí extrémisté, kteří tlačí věci příliš silou a ideologicky.

              Ono totiž když se nad tím poctivě zamyslíte, tak v dlouhodobém horizontu nám opravdu zbydou v zásadě jen ty obnovitelné zdroje energie. Vše je však otázkou rychlosti a přiměřenosti. Krom toho, že když chcete přecházet na OZE, tak si musíte předcházet svého klíčového dodavatele levného zemního plynu a ne na něj uvalovat sankce. Protože bez něj se po poměrně dlouhé přechodné období neobejdete. Taková je realita.

              1. V podstatě s Vámi souhlasím, jen upřesňuji: v USA při přechodu na OZE využívají svého velmi levného zemního plynu.
                To chtělo Německo taky, ale nemůže.
                Tak musí dělat to co dělá Čína při přechodu na OZE: musí využít svého velmi levného uhlí (to Německo má) a svých obrovských vodních elektráren ( ty Německo nemá, potřebuje pomoc Norska, Rakouska a Švýcarska).
                Taková je realita z inženýrského hlediska.
                To o čem tu mnozí píší, jsou jenom kecy, kecy ….

        2. Tak přece bude stačit, když EK vydá nařízení, že účinnost ekologických zdrojů se bude napříště počítat tak a tak .. a bude to hnedle 99 procent a tepelné elektrárny zůstanou na 30 nebo spadnou na 3.

          Jestli se smějete, že je to vtip, tak si vzomeňte, jak se podle eurobolševiků měří spotřeba aut-hybridů. Ty začínají měření s nabitou baterkou a končí s vybitou. To je jako kdyby benzňák přijel na test s 5l kanystrem benzínu v kufru a na konci testu by prázdný.

          Já jsem těchto pomatenců potkal spousty. Instalovaný výkon zaměňují s reálným a navíc nejsou schopni pochopit, že se nehraje ani na celkový za rok, že prostě potřebujeme elektřinu na pohon tramvaje i v noci za bezvětří.

          1. Jaderky pouští asi 2/3 energie pánu Bohu do oken (chladící věže), u ostatních tepelných elektráren to lze snížit kogenerací elektřiny a tepla i pod 1/3,
            jaderky to zatím nedělají….

              1. Akorát že v létě mají některé JE problém s nedostatkem vody, takže nevyrábí. Viz letošní léto ve Francii a současně mají jaderky problém se svou velkou setrvačností a tak vyrábí elektřinu i v době, kdy ji nikdo nechce a ta se pak musí skladovat. Dále výstavba je neskutečně dlouhá a trvá nikoli roky, ale spíše desetiletí. Díky tomu se i náležitě prodražuje (v kapitalismu tzv. dlouhé peníze holt něco stojí) a v neposlední řadě tu pak máte problém s vyhořelým palivem, o které se pak musíte starat i když už žádnou elektřinu dávno nevyrábí… Přičemž pokud je mi známo, doposud ještě nebyla dokončena ještě ani jedna likvidace jaderné elektrárny, která ukončila svou činnost. To bude taky zajímavý oříšek.
                Není holt všechno zlato, co se třpití.

                PS: omlouvám se, že jsem vám vstoupil do vaší debaty-nejsem totiž Milan V, na kterého jste reagoval Vy.

                1. Ještě jste zapomněl zmínit, že jaderné elektrárny jsou velice nebezpečné, o čemž nás přesvědčíte, až současná obsluha JE sejde věkem a bude nahrazena odborníky z řad Pirátů.

                  1. Data na webu https://www.meteo-pocasi.cz/maps/cz/ nejsou moje tvrzení. Komentář „Out of range.“ nebyla moje výmluva, ale ohodnocení vašeho komentáře. Pokuď jste iritován mým odhadem reálné účinnosti FV panelů 0,1, dosaďte si jakoukoliv hodnotu v intervalu 0 až 1. Vyšší hodnoty až po schválení EK. Mrzí mě, že jsem s vámi takhle zaplevelil diskusi.

                  2. Sauersack napsal:21 října, 2022 (18:22)

                    Ale na ten Váš odkaz nečekám, ten jste tady již dal do placu svým úvodním komentářem. Ale ta data z něj i s propočtem vašeho koeficientu a Vidlákovy zamýšlené plochy mi tu jaksi schází … tak sem s nimi!

                    Kolik Kwh to dělá v:
                    lednu …
                    únoru …
                    březnu …
                    dubnu …
                    květnu …
                    červnu …
                    červenci …
                    srpnu …
                    září …
                    listopadu …
                    prosinci …

                    Pokud se bojíte je vytáhnout na světlo boží, tak jste skutečně s tím neměl začínat. Naopak na vaše omluvy za vaše plevelení diskuse nečekám.

                  3. Re: Anonym napsal: 21 října, 2022 (18:42)
                    Matematika není můj obor, asi budete muset požádat někoho, kdo umí integrál pod křivkou. Opravdu nejsem váš inkluzivní asistent.

            1. Nojo, ony to nedělají ani všechny plynové, uhelné či biopalivové elektrárny … zatímco některé jaderné to dělají…. předpoklady k tomu mají jaderné i jiné tepelné srovnatelné. s jadernými.

              Ale zase -vy to víte stejně dobře jako já, že?

              1. Teoreticky to jistě možné je, ale z nějakého důvodu se to jaksi zatím nevyužívá… zkuste se zamyslet nad tím, čím to bude?!

                (nejsem Milan V)

    2. Vašnosto a není čistě náhodou účinnost dnes standardně dodávaných panelů FVE 20-22%? Nemáte tedy již v zadání aschibku?

      Mimochodem zkusil jste si tam zadat zrovna to vidlakovo Znojmo a vynásobit to těma jeho zamýšleným a 100m2 ?!

      1. Asi budete překvapený, ale efektivní plocha osvitu není po celou dobu, od rána do večera 100m2.
        Znojmo jsem nikam zadávat nazkoušel, tuším, že neleží na rovníku.

              1. No já bych hlavně rád viděl ta vaše tvrdá dat z toho vašeho odkazu ze Znojemské lokality přepočítané na těch Vidlákových 100m2 rozdělené po jednotlivých měsících. Klidně i s tím vaším koeficientem „0,1“.

                Tak směle do toho.

                    1. Sauersack napsal:
                      21 října, 2022 (17:19)

                      Proč byste mě chtěl úkolovat triviálními výpočty? Vy jste nechodil do školy?

                      Tento komentář byl pro: Anonym napsal: 21 října, 2022 (16:48)

                  1. Tohle je otevrena doskuze, ne jako ten prasecak, co mate u Boba.

                    Dostal jsi data? Dostal.
                    A stejne buzerujes ostatni.
                    Jenom tady machrujes a delas drzky. Ani matimu zadladni skoly neumis.
                    Jdi se prilepit epidlem k silnici, ty vemeno jedno bolsevicky.

                  2. Sauersack napsal:21 října, 2022 (17:19)

                    To víte že neumím, rád bych proto viděl v reálu, jak to vychází Vám, když jste tu s tím nápadem přišel.
                    Z toho Vašeho vykrucování by však jeden mohl nabýt dojmu, že jste tu do placu jen tak něco plácnul a ono je to ve skutečnosti poněkud jinak.

                    V podstatě stačí i tato Vaše odpověď, možná víc, než kdyby jste ta tvrdá čísla vyložil na stůl.

                    Takže vlastně děkuji za Vaši vyhýbavou odpověď.

                  3. Haha, tak ty neznas Boba?
                    To je ten, co ti dava kazdy rano kartac.

                    Ani matiku zaklady ses nenaucil. Cist neumis…
                    Ale buzerovat ostatni, to jo.
                    Uz ses prilepil k ty silnici, jak to mate ve zvyku?

                  4. Tak data jsi dostal.
                    Relevantni linky jsi dostal.
                    Sam jsi dodal kulovy.
                    A jeste tu buzerujes ostatni, aby ti vsechno spocitali…

                    A ja ze sebe delam blba hahahaha

                    A to si fakt myslis, ze za tu ostudu, co jsi tu dneska predved, te Bob pochvali? On se snazi vypadat aspon nekdy inteligentne, a ty mu to tady primo okazkovou retardaci takhle pohnojis.
                    Neni divu, ze jediny, co ta vase sekta umi, je pripepit se k silnici.

                  5. Haha, smrdis tu od rana a buzerujes ostatni.

                    Tve „prispevky“ = informacni hodnota 0
                    Mas tam jeste neco jinyho, nez to obvykle „ja chci, ja chci, ja chci“
                    Az te Bob odlepi, tak si rekni aspon o kalkulacku.
                    Tu s tim FV paskem.
                    Aspon konecne tu fotovoltaiku uvidis.

          1. Přeberte si to, jak můžete. Snad vás nějaké procento v účinnosti navíc zachrání při zimním násobení nuly.

            1. A co takhle v noci byste nechtěl aby FVE také vyráběla?

              Nikdo soudný nepočítá s tím, že FVE bude dávat elektřinu 24/7/365 v roce. Je třeba počítat s tím, že i tato technologie má své limity a tomu se i přizpůsobit.
              FVE si zpravidla pořizují lidé proto aby snížili svou závislost na energetických gigantech, případně v dlouhodobém horizontu i něco ušetřil. Ti kdož chtějí tvrdý ostrovní režim, ti si holt musí ještě připlatit za baterky a ještě jiný záložní zdroj, kterým překlenou těch několik dní v roce, kdy holt to slunce nic nedá. Ideální je nějaká kogenerační jednotka, která vám zužitkovává odpadní teplo na vytápění. Zpravidla totiž slunce nesvítí v době, kdy potřebujete vytápět.
              Tak to prostě je.

              Jestli chcete vidět příklad profi-řešení tak tady jej máte i se zkušenostmi z reálného provozu, přičemž dotyčný není žádný eko trouba, ale borec, který pracoval v devadesátých letech na dostavbě Temelína jako výpočtář:

              https://www.youtube.com/watch?v=6cdikQJKNL0

              Jen tu kogenerační jednotku bych dneska viděl spíše s pohonem na propan-butan.

                1. Vídíte, jino, já netušil, že k tomu musím explicitně uvést, že se jedná o názorný příklad, který je potřeba proporčně přepočítat na velikost svého domu.

                  PS: 10kWp na domácnost pro běžný provoz Vám přijde moc a nebo málo?
                  Pro názornost uvádím, že třebas taková varná konvice má obvykle příkon 2kW, pračka 700W,lednička 500W, led-žárovka 5W a zpravidla žádný z těchto spotřebičů neběží nonstop.

                  1. Asi takto. Je to na firmě. Fv této velikosti už má jiné podmínky pro provoz než Vy doma. A firma si tím v účetnictví také může nějak pomoci.

  6. U nás v robotě byl taky jeden takový mudrlant a používaje v diskuzi módní termín globalistických fašistů „flastenec“ přistoupil k němu chlap , dvorní etikety neznaje, mu říká „ty, kurva, ještě jednou tady řekneš to flastenec a budeš sbírat zuby ze země“. A hádejte co? Jak, řekl, tak se i stalo, neboť jsme region rázovitý.

    1. Dávejte si pozor na Urválka Stříže – propagace rusského globálního fašissmu a tvrzení, že je na posstupu, za to vám hrozí 3 roky. Navíc zapomínáte na zdvojování s.
      A ještě vyhrožujete revolucí..

  7. Nejlepší investice je a byla do marxistické osvěty (viz. Lenin, Stalin, náš Kléma, Mao) ..
    Revoluce liberálních a dalších “pokrokově ideologizovaných” blbců vede jenom k dalším super pokrokové debilním společenským systémům … Great Reset, Green Deal a podobné “romantické hovadiny” …
    S tou “romantikou” je to pořád už dvěstě let stejné …., tak se zamyslete buditelé co je lepší …, národní obrozenectví (směs romantiky a liberálních bludů) nebo tvrdě realistický marxismus ..

    Za dvěstě let mnoha lidem nedošlo, a znovu se k tomu vrátili, že jsou největšími blbci a otroky, když žijí v romantickém přesvědčení že jsou svobodní a že jsou tak chytří, že jednají svobodně … hahaha …. Parafráze moudrosti našeho Švejka…, pořádek a řád musí bejt vy kluci pitomí, jinak lidi polezou po stromech jako debilní vopice…

    1. Máte pravdu v tom, že marxismus leninismus výborně funguje. V KLDR.
      Tlustý Kim si ho nemůže vynachválit.
      Jenom si myslím, že tam nehodlá emigrovat ani souška Marta Semelová.

      1. V KLDR mají přece Čučche
        Marxismus nejvíc prosperuje v EU a USA v té své neo-podobě. Možná i Čína by byla dobrý kandidát s opravou na jejich specifika.
        Nakonec, pozlacená socha Marxe byla vztyčena EU a Čínou v Trevíru, ne v KLDR

  8. Milý Vidláku, zapomeňte na představu, že při krizi, natož při revoluci si zachováte dnešní blahobyt. Ve skutečnosti to znamená: Zapomeňte na mrazák – už při dnešních cenách energie se maso v něm prodražuje a v krizi nadbytečné nebudete mít, topit v jedné místnosti, ložnice temperovat, vařit na sporáku, benzín lze skladovat tak dva roky – nevím proč, ale zkusil jsem a je to tak. Za těchto podmínek může být užitečný skromný solární panel, který Vám utáhne svícení a čerpadlo ve studni.
    O hlavní příčině dnešní krize jsem se už pokusil něco napsat, ale byl jsem za vola.

    1. Re: JH

      Benál pajcnutý Babišovo dobrotami jde do p*dele už po 2 měsících skladování.
      Pokud chcete skladovat, pouze palivo bez biosložek.

      1. V těsném sudu i kanystru na tyto účely vyrobeném (!), zcela naplněném po bezpečný objem mám ověřeno přes 3 měsíce naprosto beze změn. Skladováno samozřejmě předpisově na odvětrávaném chladném místě.
        Situace se ale dramaticky změní, pokud k tomu může kyslík – nechal jsem v centrále asi půl roku litr až dva benzínu, už nešla nahodit a vyléval jsem z ní žlutou kapalinu (možní i mírně vyšší viskozity), a pak to čištění, no, už nikdy víc..
        I benzín v sekačce nechte vypálit do suché nádrže i kdyby měla půl hodiny hučet někde v rohu zahrady…
        (ta pojistka zajištující vypnutí při vzdálení se obsluhy se jen drátem přiváže k madlu a běží to dál samo).

        1. Nemám takovou zkušenost.
          Benzin ve všech mašinách nechávám přes celou zimu, na jaře naskočí zhruba na páté zatažení za šňůru. Problémem benzinu je ale údajně leptání nekvalitních hadiček a těsnění, ale to se (dle servisu) vyjetím do sucha jen zhoršuje. Zjednodušeně řečeno, lepší Husqarna než Hecht.
          Od jisté doby kupuji dražší a kvalitnější stroje. A traktory a větší mašiny na naftu. Po dvou letech jsem „občerstvoval“ zásobu nafty a pro jistotu jsem ji před použitím prolil přes filtr. Po zjištění, že ve filtru nezůstalo nic závadného ani viditelného, jsem naftu nalil do auta a bez problému vyjezdil.

    2. Na zimu benzín ze zemedělských strojů odsávám. Jednou jsem nechal benzín přes zimu v sekačce, na jaro jsem ho musel stejně odsát, tak jsem ho podrobil testu a sirkama jsem ho nezapálil, sirka v něm spolehlivě zhasla.

  9. No, nevidím do zákulisí, co je v tom článku pravda a co ne. Podle mě má ale Vrábel pravdu. Odborníci už tam byli dvaktrát a to zatím stačí. Demonstrace je show, tam mají vystupovat politické strany, mají zaznít HLP (hluboké lidské příběhy), akademické rozpravy by měly zaznít jinde.
    Teď potřebujeme zviditelnit politické strany a tak ten nápad, že demonstraci budou moderovat politici, se mi moc líbí. Organizaci demonstrace by měl velet jeden člověk. Můžeme si o Vrábelovi a jeho exekucích myslet co chceme, ale podle mě je to velice schopný člověk.

    1. Za mě souhlas ,taky si myslím, že poslouchat na demonstraci znovu to stejné se míjí účinkem .Mrzí mě, že nejsou chlapci včetně odborníků schopni ukrotit svá ega a navíc ,že své křivdy musí hned tryskat skrze media. .Tak jako blběna s traktoristou rozvalili burzu, tak oni takto rozvalí demonstraci. V diskuzích bohužel hádky, kdo je blbý a kdo blbější a že vlastně raději pojedou na chalupu. Fakt nikomu nedochází, že to je cíl? Odradit lidi, aby nikam nechodili a za 2 dny michprdi všem podemonstrují, jak stojí všichni jednotně v šiku za skvělou vládou, Ukrajinou, hodnotami etc.
      Přes všechny výhrady si myslím, že Vrábel je schopný demonstrace zorganizovat a myslet si o něm můžeme co chceme,. jistě je to samožer, ješitný narcis, ale je schopný. A to je to, co je dnes potřeba. Co bude potřeba zítra a pozítří, na to je čas, si myslím. Jestli se na to 28. lidi vykašlou a michprdi to přečíslí ,tak pak už můžeme fakt jezdit na chalupu ,to bude na delší dobu hotovo.

      1. Ale to je důsledek toho, že demoška je jen prázdná skořápka. Že není nic v pozadí. Neprobíhá komunikace ani plánování toho, co by se mělo dít po demisi, kterou chtějí.
        Ti odborníci mají dojem, že by se měli angažovat, a jediná možnost je na podiu.
        Jasně, že by se napřed měla situace rozebrat, najít řešení, zvolit strategie, rozdělit to na kroky a s tím vystoupit na demošce, případně ji použít na nátlak k realizaci těch kroků.
        Jenže je to jinak – prostě žvanírna pro pár exhibicionistů s cenou milion korun za deset minut. Nevíme kdo a proč to organizuje, v nejlepším případě někdo fouká do mraveniště a baví se.
        A samozřejmě, není jedno, kdo má vypínač od mikrofonu.

        Tady je taky vidět, jak mizernou schopnost chápání a interpretace situace má v tomto směru Vidlák, byť s těmi organizátory tráví čas nad sklenkou portského. Je to trochu s podivem, když ho srovnám s Vidlákem, který před rokem správně vyhodnotil situaci s plynem.

        1. Lezete mi na nervy, Gogo.
          Protože máte tentokrát pravdu.
          To není alternativa.
          Mám neblahý pocit, jestli to tak neplánovali.
          „Oni si o tom pokecají, nedomluví se, my trochu povolíme šrouby – a jedeme dál.“

          1. Oni to nemuseli plánovat. Vidlák rozhodně nepatří k nim, přesto tvrdě zapracoval na tom, aby to mělo přesně tento průběh. S nejlepšími úmysly přitom.

            1. Vidlák se stal, nic netuše, nástrojem, ne plánovačem. Dokonce i Havel a spol. jsou jenom nástroje. Ale je to jenom teorie, která vychází z průběhu děje.
              Nemám žádné důkazy. Takže to berte s vééélkou rezervou.

Napsat komentář: Sauersack Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *