28 března, 2024

Tak už i Bartuška…

Krátký válečný úvodník:

V neděli došlo k výbuchu na Kerčském mostě vedoucím na Krym. Ukrajina se k tomuto útoku sice oficiálně nepřihlásila, ale výroky různých vojenských expertů a představitelů Ukrajiny byly celkem jasné. Most byl částečně poškozen, provoz sice pokračuje, ale v omezené míře. Všichni jste si o tom přečetli velkou dávku článků všude po internetu.

Hned vznikla celá řada vtipů na toto téma, naši proukrajinští spoluobčané z toho měli obrovskou radost, ba i naše kriegsministryně nezapomněla na selfíčko s fakáčem Putinovi. Prostě Ukrajina vítězí, je to skoro hotové, stačí ještě jedna ofenzíva a Putin konečně padne, sláva Ukrajině.

My Vidláci a dezoláti jsme nadšení nad tímto úspěchem mírinili. Dovedli jsme si představit, jak bude vypadat ruská odpověd. Ale oni ne, oni věděli, že Rus je na kolenou a brzy prohraje. Uměřené hlasy byly překřičeny rykem válečného nadšení, gaučoví generálové se viděli už v Moskvě.

Včera pak přišla ruská odpověď. Stovky raket, které už Rus nemá, dopadaly po celé zemi, Starlink měl výpadky, byly zasaženy elektrárny i další kritická infrastruktura. Ukrajinská protiletadlová obrana nezafungovala. A umírali lidé i v dalekém zázemí.

Mně na tom nejvíc facinovalo, jak naši pravdomluvní novináři okamžitě vypnuli nadšení ze zasažení Kerčského mostu a zapnuli nářek nad tím, jak Rusko masakruje nebohé civilisty. Samozřejmě zcela nevyprovokovaně a tak je zapotřebí ještě více válčit, posílat ještě více zbraní a ještě více dráždit ruského medvěda… asi aby použil atomovky. Pak jim bude dobře. Pak konečně zvítězíme.

Podle mě je to stále jen ruská lekce. Alespoň některé ukrajinské elektrárny budou fungovat. Ale také si myslím, že to bude opět vyhodnoceno nikoliv jako ruská zdrženlivost, ale jako slabost. Ale možná se mýlím a Rusko nám všem předvede, čeho je doopravdy schopné, pokud se naštve. Eskalace je hnusná věc. Ve válce nejvíc platí, že nikdy není tak zle, aby nemohlo být ještě hůř. Dokud tohle našim intervijukům a ministrům nedojde, tak půjde všechno stále více do háje.

A teď už dnešní text:

Pamatujete na našeho energetického zmocněnce vlády Václava Bartušku? Který nejlépe věděl, jak se můžeme snadno odstřihnout od ruského plynu? Mnohokrát jsme ho tu rozebírali. Tak tento pán teď dal docela zajímavý rozhovor, který můžete najít zde:

https://www.idnes.cz/…/vaclav-bartuska-mzv-energetika…

Bohužel je to prémiový článek, ale poměrně snadno si najdete jeho přepisy i komentáře leckde na internetu či fejsbůku.

Tak i tento energetický optimista, který byl placen vládou, aby optimistou byl a zůstal, už optimista není. Naopak. Začíná před sebou také vidět konec Evropy a kupodivu najednou mluví rozumně. Zřejmě i jemu přišly nové zálohy a zjistil, že sice má velmi solidní plat, ale také solidní spotřebu proudu v jeho velmi solidním bydlení a zřejmě žádný záložní zdroj tepla. Takže se bude procházet ve svém vymrzlém obýváku a bude na tom stejně, jako každá socka.

Mimochodem… Všímáte si, že nejlépe jsou na tom teď vesničtí vidláci? Studna, zahrádka, kamna, dřevo, uhlí, zavařeniny, prasátko, maso, brambory… prostě všechno to zbytečné, co v moderním světě vůbec, ale vůbec nepotřebujeme. Jo, jo, mohli jsme jet k moři… ale brambory nepočkají.

Vzhledem k tomu, že se nám pohádali lídři a žádný jiný se zatím neobjevil a z těch našich dvou kluků ještě ani jeden nezvítězil, asi bychom se měli zaměřit především sami na sebe, šetřit síly a připravit se na nejhorší. Když jsem stál na Můstku a mluvil ke svým příznivcům, nabádal jsem je, aby počítali s tím, že nás čeká maraton, nikoliv sprint. Žádný rychlý konec vlády nás nečeká a i kdyby jedna zbloudilá střela Kinžál zasáhla naprosto přesně Strakovku při jednání vlády, díky zničeným Nordstrýmům stejně není o čem jednat. Pochybuji, že by Ukrajinci měli pochopení pro tranzit ruského plynu k nám… myslím, že těch 47 miliard vojenské pomoci je už zapomenuto.

Ne, nebojte se, on se nový lídr protestů najde. Zima a bída mu hodně pomohou. Ale než se tak stane, musíme se postarat především o sebe.

Začnu aktuálními zemědělskými radami:

V podstatě už můžete orat. Pokud jste si začátkem září rozryli trávník, tak teď už můžete půdu obrátit na celou hloubku rýče. Ještě nemusíte, ale za chvíli už přijdou první ranní mrazíky, teď už se plevel do jara nevzbudí. Pokud můžete, zaryjte hnůj a zaryjte ho hodně. Kdo hnůj nemáte, počkejte, až ze stromů spadne listí a zaryjte alespoň to listí. A kupte si nějaké hnojivo obsahující draslík a fosfor a před rytím si záhonky poprašte. Dávkování je 200 kg na hektar, tak si to přepočítejte.

Zavařujte. Především červenou řepu. Je levná a je to superpotravina. Stejně tak se teď dají koupit levná jablka, nadělejte kompoty. Kdo to umíte, zavařte si maso. Konzervy v ceně pěkně stouply, ale kilo vepřového ještě stále koupíte za relativně slušnou cenu. Ale už to dlouho nepotrvá. Cukr v minulých týdnech podražil skoro o 100%. Ceny ostatních potravin budou následovat. Už jsem tu psal, že se dojíždí turnus vepřového a pak to poskočí. Kuřata už jdou cenově nahoru a počkejte, až uvidíte jejich zimní ceny.

Kupte si med a kupte si kořalku. Obojí je solidní platidlo, které neztrácí na hodnotě. V naší zemi funguje univezálně. A kdyby bylo nejhůř, tak si trochu osladíte život a opijete se. Obojí alespoň na chvíli pomůže, obojí se nezkazí.

Kdo si chcete zasadit česnek, tak už můžete, ale nevadí, když ještě počkáte. Ideální doba na sázení česneku je, když je v noci pod nulou a přes den nad nulou. Sadbový česnek je teď právě k mání. Nezapomeňte ho namořit. Buď koupíte přímo mořidlo na česnek a nebo použijete Sulku – na lahvi je návod, jak jí pro moření naředit. Česnekové stroužky necháte v roztoku 24 hodin koupat a pak je hned zasaďte. Česnek nemá rád bohatou půdu. Nemá rád přihnojování, nemá rád zavlažování. Prostě ho zasaďte a likvidujte plevel. Nic víc.

Pokud máte písčitou půdu, můžete pomalu set cibuli. Set, ne sázet! Teď je pomalu čas na cibuli ze semínka. Cibule ale potřebuje lehkou písčitou půdu. Zacházení s ní je podobné jako s česnekem. Jen je o něco choulostivější. Ve vyšších polohách, kde bývají tužší mrazy, tam ji nesejte. Nemusí přežít zimu. Vy prostě použijete na jaře sazečku.

Znáte to: Jezte cibuli, nebude k vám chodit lékař. Jezte česnek, nebude k vám chodit nikdo. Tolik k zemědělství.

Co dál:

Kupte si pořádné zimní boty, kvalitní zateplené papuče, dovybavte se oblečením. Pekarová sice mluví z cesty, ale ty svetry fakt budete potřebovat. Kdo bydlíte v bytech a nejste dlouholetí preppeři, případně nejste na tom finančně moc dobře, vy se alespoň postarejte, abyste si doma mohli uvařit horký čaj, protože to za pár neděl může být jediné teplo, které budete mít. Kupte si táborový vařič a zásobu plynových kartuší. Případně vařič na benzín, ale ten je přece jenom nebezpečnější a musí se s ním umět zacházet. Pokud bydlíte v paneláku, zvažte nějaké lano či pořádnou šňůru, co z vašeho okna bezpečně dosáhne až na zem. Kýbl se líp vytahuje, než se s ním běhá po schodech.

A teď to hlavní… Pokud se neznáte se sousedy, teď je nejvyšší čas, pozvat je na večeři. Nemusíte jim tam ventilovat své obavy, jen se prostě spřátelte. Dokud ještě máte plyn a elektriku. Nemusíte se chlubit, jak jste připraveni a co všechno máte doma, ale zavažte si je. Hostěte lidi z okolí. Především ty, se kterými nemáte žádný vztah. Pokud bydlíte ve společném domě, buď se víceméně všichni spojíte, nebo víceméně všichni špatně dopadnete.

Vy starší, vy pozvětě nějakou mladou rodinu. Zdravé třicetileté paže a nohy vám jednou mohou být zatraceně užitečné. A jim zase může hodně prospět hlídač pro děti, který už toho moc nenaspí a má minimální potřeby.

Vy preppeři, kteří jste připravení a víte, co se dělá, když je zle, vy si také programově budujte vztahy. Nepočítejte s tím, že budete svítit a topit, když kolem vás bude zima a hlad. Buď budete muset o svoje zásoby bojovat a nebo se rozdělit. Podle mě je lepší se rozdělit a mít díky tomu stoupence, kteří k vám budou vzhlížet, než být obklopeni hladovými a zoufalými sousedy, kteří nemají nic, ale vědí, že vy máte. Opět platí – buďto to dáte víceméně všichni, nebo víceméně nikdo. Postarejte se, aby k vám lidé cítili obdiv, ne závist.

Nejhůř na tom bude ten, kdo nikoho nemá. Jste-li misantropové, máte-li špatné vztahy s okolím, tak špatně dopadnete. Je nejvyšší čas dát své letoře rozumovou uzdu, stisknout zuby, zapomenout na staré křivdy, odpustit skutečné i domnělé hříchy a začít se družit. Sudič, kterému v posledních letech vadilo každé psí hovínko na chodníku, křik a dupot dětí na chodbě, který velkoryse nepřehlédl neumyté schody, to bude v dnešní době první hromosvod i první oběť. Pamatujte na to. Dobré vztahy jsou vaše šance.

Takže dezoláti! Ukažte všem, že jste připravení. Ukažte, že se umíme stmelit a budeme držet spolu. Ukažte všem, že jsme ještě neztratili ty správné návyky. Tohle je totiž nová situace. Za vlast nebojují mladí rebelové, ti nám s nadšením v srdci páchají kolektivní sebevraždu. Vlast teď budou zachraňovat taťkové, maminy a starouškové. Tak si dejme záležet.

388 thoughts on “Tak už i Bartuška…

  1. V mainstreamu se pořád píše, že je třeba „spravedlivý mír“. To je ten kámen úrazu. Já si totiž myslím, že Ukrajinci by chtěli jen „mír“, prostě aby jim nepadaly bomby na baráky a jestli budou žít ve skorumpovaném státě plném oligarchů ukrajinských nebo ruských by bylo pro ně už celkem vedlejší. Fakt bych si tu Ukrajinu nijak neidealizoval. Prostě je to tak, že „natáhly se dráty – a tak vznikly státy“. Národovectví je vždy zločinná ideologie (Vidlák promine) a slouží jen a jen k tomu, aby se skupiny lidí, kteří by se mezi sebou jinak normálně lidsky domluvily, mohly štvát proti sobě a mocní z toho profitovali. Srovnávat separatistické republiky se Sudety je nesmysl. Už i proto, že Hitler tehdy neměl jaderné zbraně schopné zničit život na Zemi. Rusko z toho důvodu prostě technicky nelze vojensky porazit a jediná cesta je vyjednávání, spolupráce na společně sdílené a pro obě strany atraktivní představě budoucnosti. Izolování Ruska, šikana jejich sportovců a umělců, je příčina této války. Bohužel, v této republice si toto myslí tak maximálně 10% populace a prakticky nikdo z lidí na rozhodovacích pozicích. Proto zatím spějeme ke konci světa, bohužel.

    1. no jo, ale vy uvažujete rozumně a nesobecky, jste v úplně jiném matrixu (počítačové hře) než ti, kteří reálně rozhodují směřování světa (rotschild atd.)

      1. Amíci vystartovali po RF ihned, jak zjistili, že se ta vyžraná země začíná znovu stavět na nohy. To si VVP dovolil moc. Za Jelcina měli západní poradci Rusko moc rádi. I ňáká ta humanitární pomoc by byla. Možná.

        1. přesně tak! západ už nemá koho vysát – kolonii čechii poslední dobou saje tak moc, že už to brzo nebude únosné

          zbývá ještě Irán a pár dalších – proto média chrlí agresi na Irán, přičemž jejich ženy jsou západu ukradené – jde pouze o záminku ke svržení tamního režimu a rozkradení té země

          1. V Íránu dostali Amíci za uši, jako snad nikde jinde. A ještě o tom natočili plačtivý film Argo.
            Studenti podrželi americké diplomaty ( rozuměj agenty CIA) v zajetí 444 dní.
            Bohužel, po vyhnání zkorumpovaného a krutého šáha to vzali ode zdi ke zdi.

    2. K tomu národovectví :
      Čapek v Hovorech s TGM popisuje práci sčítacích komisařů na Slovensku. Zjišťovali národnost.
      Jste Slovák, nebo Maďar?
      Neviem. Keď je dobre s Maďarmi, tak som Maďar. A keď so Slovákmi , tak som Slovák.
      Nakonec se jich museli zeptat, jakým jazykem se modlej.
      ***
      Snad si to pamatuji trochu přesně. Knihu nemám. 😉

    3. Kadlas: Správně na to upozorňujete. To je přesně ten fanatismus. Chtít všecko území ale už ne ty lidi. Srovnávání se Sudety mi jen zvyšuje tlak. V Československu nebyl převrat proti zvolené vládě. Němčinu nezakazovali. Se SdP vláda jednala až do sudetoněmeckého povstání v půlce září 1938. SdP odmítla všecky nabízené ústupky. Naši dědové byli na hranicích v armádních uniformách, protože stát se tenkrát spoléhal na armádu, četnictvo a stráže obrany státu. Nepotreboval žádné jednotky zfanatizovaných extremistů. Teď někteří pisalci urážejí památku účastníků tehdejší mobilizace srovnáním s Azovem a Krakenem. Sudety nám žádný německý král nedal ani je česky král na německých knížatech nedobyl. Patřily k českému království o stovky let dřív než se Německo sjednotilo. Že si za ruské nejvýznamnější zajatce vyžádal velitele Azova, aby je zachránil v době, kdy tisíce jeho vojáků jsou v zajetí. Je jasné, kdo je mu bližší pro výměnu. Co by na to řekl jeho židovský děda, který byl důstojník Rudé armády a bojoval proti těm, kteří spáchali Babij Jar? Vnuk vládne systému, který. Suchevyce velitele praporu Nachtigall, ocenil za hrdinu. Tohle nechápu, jak si může zdravé jádro AFU nechat takové zacházení od vlády a Azova líbit, že si nechali nasadit komisaře do kožichu, aby je hlídali. To SBU ohlídá, stihne hlídat všechny?

    4. Zkuste si napřed zodpovědět jednoduchou otázku – o jakých Ukrajincích hovoříte?
      A pak kdo Ukrajině vládne, kdo a proč ji vyzbrojil a projděte si pečlivě historii aspoň od roku 2014.

  2. Za těch pár měsíců co jsem zde, jsem natolik poznal zdejší komentátory, že bych dovolil i odhadnout, jak se dívají na H.S. Nechci jim brát jejich názory, ale snad bych si mohl dovolit říci pár slov k Vidlákovi.

    Vidlák je bezesporu velmi erudovaný blogger. Jeho současné snažení proniknout do organizované alternativy (strany mimo vládu), sjednotit ji, pomáhat při jejich prezentaci, získávat kontakty, aktivně se zúčastnit demonstrací proti naší neschopné vládě a při tom psát články je určitě vyčerpávající, zatěžující jeho i jeho rodinu. Přitom si je určitě vědom nebezpečí, že bude využit, odložen a zapomenut (partie užitečného idiota). Zasloužil by si i mou plnou podporu, kdyby, a to kdyby podtrhnu, existoval mírový stav. Jenže my jsme, i díky vládě, Bruselu, Německu a USA, v latentním válečném stavu, který se může docela vážně překlopit ve skutečný. A naše starosti s neschopným Fialou, Pětikolkou, růstem cen, nedostatkem energií budou proti důsledkům skutečného válečného stavu naprosto bezvýznamné. Proto jsem se odchýlil od trendu nastaveného Vidlákem, který teď pokládám za slepou uličku. Nechci po ní jít, ale nikomu nebráním pokračovat v nastoupeném směru. To je vše co jsem chtěl říci těm, které to zajímá.

      1. A právě proto se musíme ptát na názor „opozičních stran (nebo prezidentských kandidátů)“, jak píšu v tom „protiválečném článku“ na ty „ožehavé otázky“. Obávám se, že žádná z těch stran si na to netroufne, i kdyby to Vidlák „mezi řečí“ s nimi probral.
        Výsledek bude nula a budou pokračovat ve svých tanečcích směřující k odstavení Pětikolky a uchopení moci. To je ta bída. Já to vím, vy to víte, všichni to ví.
        Ale, krucinál, co má dělat starý dědek, než psát své postoje v protiválečných článcích. Alespoň si ulevím od toho pocitu bezmoci.

        1. Tak na to jsem už příliš zkušený blogger, abych věděl, že mi každý politik řekne to, co chci slyšet a ne to, co chce doopravdy udělat. Ani Václav Moravec z nich nevyrazí ani přibližnou pravdu, protože takhle to prostě nefunguje.
          Jeden můj dobrý kamarád, kterého si vážím, mi řekl před mojí petiční akcí, že člověk by se měl pouštět jen do akcí, kde je šance na úspěch. A pokud není žádná šance, tak jen plýtvá silami. Měl pravdu.
          Ale dělám to zas. Zase plýtvám silami, protože se mi prostě zajídá, že tu pět let jen kecáme a nic neděláme. Začal jsem prostě dělat. Možná chybně, možná zbytečně, možná si vysloveně škodím. Ale já nemám žádnou morální odpovědnost udržet tento web. Nemám žádnou morální odpovědnost udržet myšlenkovou čisototu. Mám pouze svůj díl odpovědnosti za budoucnost. A tak se jí snažím dostát.

          1. Tak to jsme dva. Také si myslím, že tu jen kecáme a nic neděláme. To moje „dělání“ je jen ten „protiválečný “ článek. To cítím jak svůj díl odpovědnosti za budoucnost. Je to málo nebo moc, nevím.

            1. Robíte veľa. Každý, kto nielen na tomto fóre prezentuje svoj názor , rešpektuje názor iných, ponúkne svoje riešenie situácie, problému. Okrem tých, ktorí diskusné fóra berú ako prostriedok na prezentovanie svojho EGA a ventilovanie frustracií.
              Každý robí veľa a veľmi prispieva aj tým keď diskutuje takýmto spôsobom. Iná optika, iné videnie sveta, problému, situácie pomáha ďalším zorientovať sa v tomto spoločenskom a informačnom marazme, ktorý nás obklopuje. Každý názor, postreh, ktorý aj keď na prvé prečítanie možno nevyznie optimisticky je malým svetielkom nádeje pre ďalších. Pre každého kto už má príliš veľké pochybnosti, takmer stratil vieru a nádej. Už len kvôli tomu odovzdávaniu viery a nádeje, robíte nielen Vy, ale aj zakladateľ tohto webu neuveriteľne veľa. Možno je to presne ten pomyselný efekt „motylich krídiel“…kedy navonok jednoduché zamávanie krídlami v jednej časti sveta môže spustiť pomyselnú sériu udalostí, ktoré v konečnom dosahu budú mať pozitívny prínos pre všetkých. Ešte tomu chcem veriť. Napriek tomu, že má stojí stále viac námahy nestratiť vieru a nádej. Ak ju stratím nielen ja, ale všetci, potom nastane ozaj skutočná tragédia. Potom sa potvrdí, že v rámci evolučného vývoja bolo ľudstvo len slepou vyvojovou vetvou…. vďaka za postrehy a názory každého. Vďaka za VIDLAKA.

          2. Díky moc, Vidláku!
            Každý děláme, co dovedeme, Vy asi desetkrát víc, než my ostatní.
            Homer Simpson má také možnost psát, nabízet druhým východiska .. ale nakonec vždy zajde sem a pokouší se poměřovat s Vidlákem na jeho hřišti. Je to až komické.

            1. Pro Alena Z. Ne, není to komické. Zase jen to černobílé vnímání světa…. Vidlák i Homer S. přinášejí pohledy a myšlenky, o kterých stojí za to přemýšlet. A že se třeba někdy i názorově střetnou? Ale to je přeci normální (Vy jste vždycky ve všem zajedno například i s těmi svými nejbližšími – rodinou, přáteli? Takový ideál neexistuje a tudíž nebude ani tady v diskuzi). Myslím, že všichni, co tady čtou (kromě těch, co to mají služebně za povinnost), nebo píšou do diskuzí (nebo si dovolí sem tam do nich jen nesměle přispět jako teď třeba já), mají nejspíš stejné věci, co je tíží a obdobné cíle, ke kterým by chtěli dojít, obdobné vize budoucnosti. Jen se holt, třeba podle své nátury nebo předchozích životních zkušeností (jak vlastních, tak z rodinné historie), liší v představě cesty, jak k těmto cílům dojít.

              1. Tady se diskutuje stále a není problém napsat: Vidláku, mám jiný názor, myslím si, že…
                Po mne je komické jen to, jak Homer Simpson vždy začíná tím, že široce pohovoří o Vidlákovi (i pochválí, aby neurazil 🙂 ), opatrně vysloví svůj odlišný názor, a pak si posteskne, že by se to lidé mohli dočíst u něj, na jeho blogu.

                1. Vy mě nemáte moc ráda. Z Vašeho projevu cítím ale víc: nenávist a to už je újma na duši.
                  Omlouvám se za své činy a myšlenky, ale kvůli tomu je nezměním.
                  Budu ale psát dále podle svého přesvědčení. Toto není web Vidláka a není zde přikázáno souhlasit s Vidlákem. Já tvrdím, že skutečné nebezpečí je válka, Vidlák vidí prioritu ve spojování opozice proti Pětikolce. Přál bych mu, aby jeho vize byla správná. To by znamenalo že válka neohrozí mé děti a vnoučata.
                  Pokud budu mít pravdu já, pak už pro nějaké poměřování Vidlák x Homer nebude čas, ani internet. Chci nemít pravdu.

          3. Vaclav Klaus ml. mel obrovskou sanci ! Sli by za nim davy tech, pro ktere je Okamura neunosny a fialismus rovnez ne. Prosral to, to je dezerce, na fronte je zato kulka !!

    1. Homer Simpson napsal:
      11 října, 2022 (17:28)

      Pane Homere, velmi si Vás vážím, proto mě zajímá Váš názor, jaký trend považujete za perspektivní?

      Možná nás přesvědčíte, a budeme Vás následovat.

      Nejsem mluvčí pana Vidláka, proto uvedu, jak to vidím já.

      Nikdy jsem nebyl blogger, ale ve svém reálném životě jsem vystupoval obdobně.

      Někdy jsem nejen riskoval, ale skutečně jsem byl využit, odložen, ale měl jsem čisté svědomí, že jsem nemlčel.

      Píšete, že my jsme, i díky vládě, Bruselu, Německu a USA, v latentním válečném stavu, který se může docela vážně překlopit ve skutečný.

      Myslíte, že když ohneme hřbet, budeme tolerovat neschopného Fialu, Síkelu, Pětikolku, růst cen, nedostatek energií, že tím zabráníme překlopení latentního válečného stavu, ve skutečný?

      Po neúspěšné odborářské demonstraci, cítíme, jak Pětikolka je pevná v kramflecích, a klidně by šla na Putina.

      Je možné, že velké věci neovlivníme, ale to neznamená, že máme mlčet k ,,prkotinám“.

      Velké věci se skládají z mnoha malých věcí, ale je možné, že se pletu.

      1. Nechci abyste mě následovali, chci abyste přemýšleli. Vůdců se najde jistě dost. Já to nejsem a ani se o to nesnažím. Jak popsal Mandalan v Druhé šanci, budoucnost mohu změnit okamžikem rozhodnutí. Je to Vaše budoucnost a Vaše rozhodnutí. Já jdu jedním směrem, ostatní mohou jít jiným směrem. O tom je diskuze a o tom je tento web.
        Chtěl jsem jen, aby všichni věděli, že Vidlák není můj nepřítel. Ti jsou úplně jinde a jsou to i Vaši nepřátelé.

        1. Homer Simpson napsal:
          11 října, 2022 (19:28)

          Pane Homere, nemusíte mít obavu, že Vás budeme chtít následovat, nemusíte být naším vůdcem, ale i u divochů, a vyspělých společností, mají stařešinové úctu okolí, protože mají životní zkušenosti, a nadhled.

          Když máte respekt pana Vlka, máte i můj respekt.

          Stařešinové mají nejen svá práva, ale i povinnost.

          Varovat mladé, nezkušené.

          Sám jsem byl mladý nezkušený, mnohdy jsem mávl rukou nad radami starších, ale časem jsem uznal svou chybu.

          S časovým odstupem, oceňuji nadhled, a toleranci starších, nic mi nevnucovali, ale upozorňovali, abych si zbytečně nenatloukl čumáček.

          Když jsem neuposlechl dobrých rad, byl to můj problém, oni měli čisté svědomí.

          Nyní obdobně postupuji já.

          K odkazu není třeba nic dodávat.

          MIP 152 Hra ruské kočky s ukrajinskou myší vstoupila do závěrečné fáze. Washington už má Kyjeva dost.

          10 října, 2022/Kategorie: Blog /Vložil(a): Michael Svatoš
          https://www.michalapetr.com/

          1. Díky za ten odkaz. Mám za to, že i dneska pokračovalo ničení infrastruktury (nejlepší info získáte ukrajinské strana.ua , co je obdoba našich Parlamentních listů). To už není jen odveta za Krymský most, ale vstup do totální války.

        2. Mozna by pro bylo uzitecny , kdyby jste uvedl, jak si predstaujete ,co to znamena pro vas ,ze chcete aby jiny mysleli…
          Potom by jeden vedel vo co de..
          Asi byste mel zacit u sebe..Vono se snadno neco vyzyvavyho napise ,ale jak na to..
          A poznamenat neco ,kde by originalni myslenky aspon nejaky, byly.
          Byste sam sel prikladem v tom mysleni..
          A nikoliv jen reakce na neco a na nekoho..
          Sem zabloudil na ten vas blog a sem tam se mi tam neco libilo..
          Mysleni znamena se vyvlict ze sveraci kazajky vychovy uvalene na kazdeho pod rouskou vzneseneho pojmu vzdelani ,ktery podporuje jen a jen davove zavislosti..
          Kazdej vi jak ucitele a pedagogove nenavidi studenty , kteri se lisi..
          Cela sborovna s reditelema inspektorama se na ne a proti nim domluvi..
          Protoze rusi kazen ,disciplinu , poslusnost ,ktere je to nejvic hlavni na jejich pseudovzdelavacich procesech .
          Ubiji vsemi prostredky kazdou nezavislost a individualitu..
          Otroctvi je pohodli a stadni mechanicka podrobenost.

    2. To je od vás Homere Simpsone hezké, že aspoň oceníte jeho práci. Ani nechci vědět, jak dlouho trvá vypilovat jeden takový vtipně napsaný článek, plný nových informací.
      Poslání Vidláka vidím ve spojováni nespokojených lidí. Aby si utřídili myšlenky a dobrali se nějakého závěru, co vlastně chtějí.
      Protože v 89 se s vaničkou vylilo i dítě. Tak aby se to zase nevzalo ode zdi ke zdi.

      1. Možná by to bylo lepší bez ironie.
        Píšete „aby si utřídili myšlenky a dobrali se nějakého závěru, co vlastně chtějí“. Myslíte, že spojování nespokojených lidí a směřování k závěru co vlastně chceme, je monopol Vidláka?
        Ale kdepak, na to máme monopol všichni, co se snaží korektně diskutovat a pochopit toho druhého. I vy.
        Zkuste využít svůj monopol.

        1. Kdybych měla neomezenou moc, tak nevím, co bych udělala. Lidé mají různé zájmy. Je to složitý.
          Hodně lidí upřímně věří tomu, že chce Putin dobýt a zotročit Evropu. A že je Ukrajina pevná hráz, která nás chrání před novou erupcí bolševismu.
          Propaganda 7/24 holt nese plody.
          Určitě bych nechtěla občanskou válku.

          1. Kdybych měla neomezenou moc, tak nevím, co bych udělala. Lidé mají různé zájmy. Je to složitý.

            Mluvíte mi z duše. Asi bych si k neomezené moci dal jako podmínku ještě neomezené zdroje. Jinak bych do toho nešel.

              1. Vycházím z Wildova tvrzení, že každý člověk je úplatný, jen někteří josu nehorázně drazí. Já bych byl osvícený diktátor, misto zabíjení bych nespokojence prostě zasypal penězi.

                1. To se deje dnes a denne..Obeti , ktere my jsme po staleti udajne potlacovali a vlastnorucne ,dostavaji zadarmo a hodne..
                  Nemusi nic jen zajit na urad ,dostanou vse , kdyz se octnou v nejakem zamestnani, to se sestava ,ze nekde chodi , sedi v kavarnach ,aby nemuseli nic delat , dostanu telefony a pouzivaji je porad a zadarmo. Aby se jim vynahradily ty ublizovani..Dostavaji za to nic,velke platy ..
                  To presne je korupce a ma velke nasledky, neznaji cenu usili , kterym si musi vydobyt vse co je treba a vydelali , to spolecne usili , ktere kultivuje navzajem..
                  Ktere v pravde nas kazdeho kultivuje..
                  Pak vladne obezita ,bezmocnost ,alkoholismus a drogy/zlocin..

  3. Jen tak dotaz, co myslíte existují ještě ty spirály na ohřev vody? Budu se muset kouknout, ale nějak jsem je neviděla.

          1. Vy jste v base míchal ve varném kelímku vařící vodu lžičkou? 😳
            A nedostal jste pecku??? 🙄
            A ještě vám provedli výmaz z trestního rejstříku?
            😳😳

            1. Pokud je to klasický ponorný vařič, můžete klidně míchat, topné těleso je od spirály izolované.
              Vařičem se dvěma destičkami z nerezového plechu (vlastní výroby) disponuji, do něj rozhodně nic vodivého nestrkat! Voda z něj ale není moc chutná, spíš bych řekl užitková, na umytí nádobí nebo holení, že holky :-). Při vaření tam probíhají chemické reakce.

              1. Právě o tomhle kelímku s plíšky jsem psala. Voda možná nechutná, ale na zalití kafe anebo magoráka tu službu udělá. 😀

    1. Emo,
      ponorné vařiče se v EU už neprodávají.
      Pořád je ještě vyrábí a prodávají v Rusku.
      Pochopitelně se nedováží, pouze pokud si je někdo sám přiveze.

      1. Jene,
        suverénnost vašeho tvrzení při neochotě kliknout na pár desítek vteřin alespoň na vyhleávač mě rozesmutnila.
        Ponorné vařiče se POCHOPITELNĚ vyrábějí ve více výkonech, (většinou 500W nebo 1000W)cenových relacích a provedení.

        Například tenhle:
        https://www.zbozi.cz/vyrobek/vigan-pvr500z/
        Jsou i levnější, ale jejich spolehlivost je sporná, mají nejspíš špatně nastavenou NEVRATNOU tepelnou pojistku a po pár vteřinách neopatrné manipulace se mohou zničit.

        1. Tak to se omlouvám a sypu si guáno na hlavu…
          Nikde jsem to nehledal, protože před cca 2 lety ponorný vařič kamarád sháněl a nikde ho nesehnal, stím že mu prodavač řekl, že se už nevyrábí.
          A hledal samozřejmě na internetu.
          Tak mu ho manželka přivezla z Ruska.

          1. Jene,
            chybami se člověk učí i do stáří, já pomocí svých vlastních chyb každý den….v tomto ohledu se považuji za překvalifikovaného.

            K politikům a prodavačům ZÁSADNĚ přistupujte s nedůvěrou, ale předstírejte bezmeznou dětskou důvěru a ptejte se s obdivem prosťáčka na věci, které bezpečně znáte a na věci, o kterých bezpečně víte, že je prodavač prostě a jednoduše znát nemůže…. Pokud prodavač /politik nepoužije kouzelné slůvko NEVÍM a chrlí suverénně moudra, uctivě poděkuji a jdu jinam.

        2. 1000W ! Taky jsem měl takový. Jednou jsem ho nevypnul hned, jakmile se voda začala vařit. A najednou se objevil blánový var. (Viděl jsem to poprvé v životě.) Po několika vteřinách ponorák shořel.

          1. Po nastěhování do nového bytu , dlouho před kolaudací, jsem ponorným vařičem ohřívala vodu ve vaně. Cca za 12 hodin byla příjemně vlažná.
            Elektroměry čekaly na zapojení snad půl roku. Bolševik nic neuspěchal. 😀

          2. No, rodiče dva denně používali asi dvacet let…vydržely, akorát poniklování slezlo až na mosaz.
            Jenže to se jednalo o kurvítekprostý socialistický výrobek.

    2. Každý voják zná „turbo“. Na stejném principu probíhala regulace otáček kolotočů atp.. Netřeba kupovat ponorku!

  4. Očima Saši Mitrofanova: Pošlete je za ruskou válečnou lodí
    dnes 13:49
    Alexandr Mitrofanov

    „Svět nikdy nebyl blíže zničení než v těchto dnech. „Co sejčkuje, debil?!“ jako bych slyšel reakci mnoha čtenářů. Kéž bych sejčkoval. V Rusku je u moci banda válečných zločinců, kteří jsou na své zločiny hrdí, rozšiřují jejich působnost a chvástají se tím, že kašlou na mezinárodní právo, a hodlají se světem udělat to, co oni uznají za vhodné. Včetně použití jaderných zbraní.

    Alexandr Mitrofanov
    Článek

    Zájemce o úřední zdroj podobných prohlášení odkazuji na Telegram bývalého prezidenta Ruské federace a nynějšího zástupce Vladimira Putina v Radě bezpečnosti RF, která je něčím, jako bývalo sovětské politbyro za Stalina.

    Dmitrij Medveděv by měl být brán vážně jako Putinova ústa, protože se jeho výhrůžky z minulosti naplňují v reálných zločinech Kremlu.

    Jestliže se Rusko ústy místopředsedy své bezpečnostní rady samo prohlásilo za zemi mimo mezinárodní právo, neměl by být problém v tom, aby se s ním zacházelo prostředky, které leží mimo mezinárodní právo. To je poznámka k odpovědi na hrozbu z Ruska, kterou v těchto hodinách promýšlejí západní státníci.
    Představte si, že byste už nikdy nic neviděli. To je realita více než 43 milionů lidí

    Hrozba má dvě ostří: 1. Pokud se nám nepodrobíte, nebudeme váhat s použitím jaderných zbraní. 2. Pokud nám ustoupíte, potvrdíte, že nejste státy, ale srágory, takže vás v dalších letech porazíme a přinejmenším v Evropě nastolíme ruský svět.

    Z našich běžných životů na úroveň vypracování státní politiky nedosáhneme. Stejně tak jsou mimo náš dosah vzteklí skunkové z ruského vedení. Co tedy můžeme udělat, aby člověk neměl pocit, že se zlo plíží ke dveřím jeho domu a on zůstává bezmocný?

    Ruští skunkové mají své podřízené v jiných zemích. Někteří pracují za úplatu, jiní z neschopnosti snést své podělané životy. Šíří kolem sebe vzteklé zlo a přirozeně tíhnou k největšímu světovému centru tohoto zla, k Rusku.

    A nenechte se zmást: Ta nejhorší pakáž, která v Česku podporuje Putina, by ani chvíli neváhala, kdyby měla ty možnosti, co má Putin. Také by nás ničila.

    Co tedy s ní? Osobně si myslím, že by bylo namístě prohlášení Ruska za teroristický stát. Teď už není důvod o charakteru tohoto státu pochybovat. V souladu s tím by bylo namístě trestání za otevřenou podporu terorismu a genocidy, kterou Rusko bezpochyby páchá na ukrajinském národě.

    Ale na druhou stranu chápu, že moje laické vidění problému určitě narazí na mnoho politických a právních problémů a k ničemu takovému pravděpodobně nedojde.

    Pak zbývá jednoduché řešení. Nediskutovat se vzteklými skunky a rovnou je posílat za ruskou válečnou lodí. Tam je jejich místo.“
    —————–

    Překlad Mitrofanova pohledu:

    Dokud nebude možno v ČR lidi, podezřelé z odlišného pohledu na mezinárodní realitu posílet na mnoho let do vězení, – protože tomu ZATÍM brání „mnoho politických a právních problémů“ – je nutno je zatím fyzicky likvidovat.
    Zlatý umírněný řeporyjec…..

    1. Fakt, zlatý bulvárník. Z tohohle týpka nenávist ke všemu ruskému jenom kape .
      Jak se říká, poturčenec širší Turka. A takový to byl vzorný soudruch. Před hadrákem. Dneska je vzorný ojrosoudruch.

    2. …tak to je opravdu silné kafe. Nechtěl bych žít v jeho hlavě s tolik nenávistnou zuřivostí ani vteřinu. To nejde dělat za prachy. K tomu se člověk musí proindoktrinovat. Ale nic nového pod sluncem, jen další agresivní fanatik jediné pravdy.

    3. To jsme rádi, že to teď všechno víme, a že se může včas zařídit, dokud nás ještě nikdo neodhalil. Jenom nevíme, jak se leze na tu vlnu, na které se teď veze celý svět ( asi patnáctiprocentní svět. Celý. Půlka. Půlečka. Částečka. Pidičást).

    4. On to musí vědět, vždyť je z toho samého místa a právě proto byl k nám poslán, aby nás převrátil na víru pravou. To je ten paradox doby. Nezapomínejme, že se číká“P Co se v mládí naučíš, v stáří jak když najdeš“.

      1. Ohánět se mezi alespoň trochu gramotnými lidmi s nějakou historickou pamětí v roce 2022 mezinárodním právem je vip na úrovni onoho skvělého židovského: „A ty máš taky pravdu“.
        Tak dlouho bušíte do mezinárodních vrat, až zjitíte, že žádná nejsou.

  5. Bartuška 2018
    Česko ruský plyn nepotřebuje a stejně jako Evropa ho může nahradit odjinud, říká velvyslanec pro otázky energetické bezpečnosti Václav Bartuška
    https://ekonom.cz/c1-66374870-cesko-rusky-plyn-nepotrebuje
    Podstatné je, že máme všechny kontrakty uzavřené na Západě a zároveň máme dostatek přepravních cest, aby se plyn fyzicky dostal do České republiky. Loni k nám 99,3 procenta plynu přiteklo z Německa, přes Ukrajinu a Slovensko jen 0,7 procenta.

    Vidláku, když něco řekne Bartuška tak je to ložené.

    1. Prave proto rikam, ze nejvetsi pruser je, ze tyhle lidi jsou tam dal. To znamena, ze se nic nezlepsi a ani nemuze.
      Tenhle hajzl je tam strasne dlouho. Dosadil ho tam jeho kamos Vodnra. A ten uz neni ve vlade nejaky ten patek.

      Ten druhy hotentot na Zamini to same. Pred vanoci si lebedil, jak rusky plyn nepotrebujeme, a to uz byla enegrgetika v pruseru.
      Sedi tam dodnes.

    2. Oni Němci mají snad nějaká velká naleziště plynu? Odkdy?
      Odkud asi ten plyn loni přitekl do Německa.
      To je neuvěřitelné co za bláboly z nich padá.

  6. Přijdu z práce a koukám, že Žabožrouti už zase stávkujou. Já fakt nevím , jak strašně moc špatně jsou na tom zaměstnanci inkriminovaných ropných společností (popravdě je mi to u zadku), že jsou ochotni terorizovat celou svou zemi, ale mám naprosto jasnou představu o jejich práci a pracovní morálce. Když jsem jezdil kamionku, tak Francie byla pro mne za trest. Já jsem ty lidi v životě doopravdy neviděl pracovat (v tomto ohledu všechna čest Skopčákům). Buďto žerou a oni žerou furt. Nebo mají nějakou přestávku. Nebo svátek. A nebo stávku. Že bych přijel a hned mě prostě naložili, nebo složili, se mi nestalo ani jednou.
    Línější národ jsou už je Pražáci. Po dvou týdnech si to štráduju domu a skládám v Praze. Na místě jsem v pátek, v 11 dopo, kolečko mi vyjde až do Ostravy. Paráda, celý víkend doma. Říkám „Chlapi, shoďte mi to, ať můžu po prázdnu domu“.
    „No jo, čéčé, to bude problém“. (přymyslete si ten odporný pražácký přízvuk.
    „Co, je, nějaký průser?“ ptám se a začínám být nervózní.
    „Nééé, to nééé, ale páátek.“
    „Vy v pátek neděláte, nebo co?“
    „No dostááváme zaplacíno, jestli mi rozumíš“ tlemí se.
    „A?“
    „No vždyť ti to povídám. Pátek“
    „Chlape, dva týdny jsem byl v prdeli, shoďte mi těch pár palet, ať můžu do vany“
    „Já nevííím, čéčé, ty si snad sedíš na uších. Dyť ti to furt melduju….Pááááátek.“….
    Věřte mi, že Prahu, toho dne, kdy ten pražský kokot řekl to svoje „páááátek“ dělili od vraždy, jen tři nádechy.

    1. Jenomže to muselo být zřejmě před x lety. Dnes se u nás pracuje (i vykládá a nakládá) a s lidmi je řeč. A mimochodem, Češi překvapují inostránce na západě svou pracovitostí. Né, že by se divili, že Češi pracují, oni se diví, že se pracuje. Nevím tedy jak špičky v oborech na západě, ale rozhodně nechápu, před kým se my tak strašně klepem (fyjala, eman)

    1. Nejkrásnější na tom je, že ta brutálně nejoptimističtější varianta s klesajícím grafem během příštího roku říká, že inflace by cca za rok mohla být pouhých 10%, tzn. že například bydlení, které se drží cca 10 proc. bodů nad inflací, bude v nejlepším případě cca o pětinu dražší oproti dnešním hodnotám. Suáva Fialíny, voličům sláma!

  7. O přežití bojují i větší mlékárny, zákazníky navíc čeká další vlna zdražování. Pro představu – jenom za zemní plyn v Polné na Vysočině dají místo 150 tisíc zhruba milion korun měsíčně.

    „Myslím si, že 75 korun za čtvrtku másla v obchodě by bylo naprosto adekvátní, litr mléka kolem těch 27 korun, 30 korun. Kilogram sýra v obchodě kolem 250 až 300 korun, bude asi běžná cena, budeme si muset na to všichni nějak zvyknout,“ řekl jednatel Mlékárny Polná Miloš Kvasnička.

    1. Polná, okres Jihlava. Ale pane jednateli, vždyť tam u vás přece volíte tu, jak ono se to, jo, tu „slušnost“ a grošíky nepočítáte. Nebo jo?

      1. Ano, predbehl jste me.
        Nedavno tu byl odkaz na rozhovor s nejakym podnikatelem, ktery brecel ohledne energii a jak vlada nepomaha.
        Letmy pohled na jeho fejsbuk: ukrajinska vlajka a vsude kolem polepeno ODS.

        Dalsi podnikatel uz rovnou vyhrozoval, ze bude propustet a uvazuje o stehovani.
        Zase fejsbuk: ukrajinska vlajka a jeste se tam chlubil kolik dal milionu na Ukrajinu.

        1. Oni to nespojují. Podle mě si vůbec nedovedou mentálně propojit ty věci do příčinných vztahů.
          Ono by to taky narušovalo ty jejich hodnoty a vyvádělo je to z psychického komfortu.

        2. No ale za to, že je drahý plyn může přece Putin a proto je třeba podporovat UA. Já se divím, že se ještě pořád divíte.

      2. přesně tak, „slušná“ „pravice“ přeci nechce zlý ruský plyn a vy jihlaváci je volíte, takže do pekla s vámi, kdo chce kam – dostane se tam

    2. A co myslíte? To asi není o nějakém „zvyku na ceny“. Hlasovat se bude peněženkami.
      Lidi z rodin, kde jeden z rodičů přišel o práci, koupí si to máslo za 75, nebo nekoupí? Nebo namísto předraženého másla nějakou levnou náhražku? Kuneroly-Ramy?
      A kolik takových rodin okolo Vánoc bude?
      A budou Vánoce na blátě, nebo bude až praštět, jaký bude mráz?
      Podle vyprávění jednoho spolužáka ze střední, co bydlí ve Vsetíně, tak prý chalupy v Beskydech, mají lidi už od půlky září obložené dřevem až pod okna, ve dvou-třech řadách. Někteří mají vedle dřevníků na zahradě i zaplachtované úly a hranice dřeva. Lidi z hor, ti vždycky uměli v předstihu poznat, jaká bude zima.

      1. Máslo už delší dobu nekupuju, a to na tom nejsem tak špatně. Většina mých kolegů z práce ještě před pár lety (to jsem ho ještě kupoval) kupovala máslo jenom před Vánocemi, na cukroví.
        Za to zlého socíku byl chleba (jenom) s máslem asi nejlevnější variantou snídaně nebo večeře. Protože obyčejně byl ten chleba ještě s něčím (salám, šunka, sýr, …). Teď je to luxus.
        Pokrok nezastavíš.
        Dál bude hůř.

  8. Vidláku já jsem centrista ,tzn. bydlím v centru Brna.Bydlel jsem 15let ve vísce u Brna ,tak mohu srovnávat.Ano, baráček na vesnici měl 11místností s 20m2,dvě stodoly a 12h polí. Dnes již tam nežji,neb žena vždy rozhoduje.V Brně centru ,to mám všude na pár kroků,tzn.nemocnice naproti i plav.bazén.Vše mám na úspornou elektriku atd. V Brně je v průměru o 3stup.celsia tepleji .Kamna jako záložní zdroj mám.Kupuji malou benzínovou elektrocentrálu .Nemusím jako z vidlákova a věřím ,že se bude vše zhoršovat se vzdáleností od města.

  9. Dneska se u Vlka urodily pozoruhodné články…od nevlčích autorů.

    Pokud si chcete počíst a nikoli jen podiskutovat a odreagovat svou frustraci,
    doporučuji MIMO JINÉ svěží článek o akademicích a politicích:

    https://vlkovobloguje.wordpress.com/2022/10/11/ad-prezidentsti-kandidati-tedy-nekteri-a-akademicka-sfera-navrch/#more-990941

    Článek insidera – nejen pro akademiky a kandidáty na politiky.
    (Jako obvykle ne se vším souhlasím – třeba pohled na Babiše …. Babiš je stále podle mne jeden z nejmenších gaunerů mezi vlivnými politiky….. přičemž patřit mezi gaunery (nebo věrohodně předstírat ochotu se gaunerem stát) je u nás pro vstup/připuštění do vrcholové politiky podmínka nutná, i když nikoli postačující.

  10. Tak už je to tady.
    Do konce října Ministerstvo vnitra předloží zákon o vypínání webů.
    Cenzura je fůůj, ale hybridní hrozbě se musí čelit.
    Tak přecijen ten bolševik měl pravdu. Bez klidu na práci se nedá nic vybudovat. Von Basedow pohlídá, aby nikdo nesypal písek do soukolí.

    1. Možná si na Silvestra naposledy pokecáme a od ledna to tady zavřou. Anebo naopak, a budou se s námi seznamovat noví kamarádi, kteří tady budou působit služebně.
      Já se pak zase odeberu na svůj telegram a asi si výhledově uložím nějaké články z potenciálně ohrožených zdrojů.

      1. Mě tak napadá, že jestli je legální sbírka na tank (jako že určitě je), že by mohla být stejně legální sbírka na jednu … (dumej, vočičko, dumej).

        1. Já myslím, že ne.
          Ten tank je veskrze humanitární a demokratická.
          Ta druhá varianta je fujfujfuj, protože není od našeho hajzla, ale od ****** (cenzurováno).

  11. Dovolila bych si jeden komentář. Nevím, jestli je to úmysl (aby lidé nepanikařili) nebo opomenutí, ale víceméně ve všech úvahách a komentářích (jedno jestli jsou autoři novináři nebo politici) se mluví o plynu, jestli dojde nebo nedojde, dokdy ho ČR bude mít a odkud ho seženeme. Ale úplně se opomíjí téma dostupnosti elektřiny (s výjimkou tématu ceny), přitom tam ten průšvih může být úplně stejný ne-li horší.

    Francie má odstavených polovinu bloků – letos odstavili a tuto zimu je velmi pravděpodobně nezprovozní. Nejsme si doma jistí čím to je, ale buď zpřísnili nějaké technické požadavky a tyhle bloky neprošly, nebo udělali kampaň a všechno naráz zkontrolovali a tyhle bloky neprošly….. Výsledek je každopádně stejný, Francie nemá dost elektřiny na zimu ani pro sebe, natož na vývoz a modlí se tam za mírnou zimu (neb většina domácností topí elektřinou). Německo už odstavilo prakticky všechno jádro, kromě tří posledních elektráren. S velkou slávou oznámili, že dvě z nich nechají ještě běžet….což ale znamená, že tu třetí vypnou, to je další elektřina, která bude chybět. Soláry a větrníky jsou nestabilní a nedá ses nimi moc počítat, nehledě na fakt, že u Baltu fouká víc, když je teplejší zima…… Síť se stabilizuje plynovými elektrárnami a to jsme zase u plynu nebo uhelnými a ty jsou fuj a ono vlastně ani není dost uhlí, protože sankce. Do toho si několik milionů Němců a nejen Němců nakoupilo přímotopy, protože kdyby nebyl plyn, tak si zatopí přímotopem (přímotopy jsou v Německu prakticky vyprodané). Včera ohlásila Ukrajina, že s okamžitou platností přestává dodávat elektřinu do Evropy (Slovensko, Moldávie, Rumunsko….), protože prý byla zasažena energetická infrastruktura.

    Tak a teď. Už v lednu 2021 byla Evropa zlomek vteřiny od blackoutu, protože ta síť je čím dál tím méně stabilní (neb Green deal), letos v lednu to nebylo tak vážné, ale zase tam blackout hrozil. S vědomím toho, jak moc se letos síť ještě více destabilizovala, to moc optimisticky nevidím. Protože to by někdo musel přijít a říct, že jádro není fuj a uhelné elektrárny na stabilizaci sítě potřebujeme. Můj soukromý tip je naopak další odklon od jádra a použije se k tomu válka na Ukrajině s odůvodněním, že jádro je rizikové……

        1. Ad. Helanov
          Prdlajs drát peří….
          Poslední husy a kachny sežereme teď na Martina bo
          drahý energie a krmení …
          Takže Piškvorky…anebo stříhat staré záclony na hajzlpapír bo bumágy z Ruska a Ukrajiny nět. ..

            1. To je naopak dobře, je to skoro to samé, jako jídlo s množstvím vlákniny.
              Jen se to musí nakrájet najemno, ta dlouhá brka jdou do krku dost blbě.

        2. VOSKOVIC ???
          Voskovice (ze včelího vosku!!) je i dnes nejdražší zdroj světla, o kterém vím. Voskovici snad viděliy dračky peří párkrát na faře, možná v kostele.

          (Moje babička ještě drala při světle LOUČÍ, přesněji, byla při dračkách jako dítě zodpovědná za jejich včasnou výměnu, než dohoří. Zaváhání bylo ruční a bolestivé… )

          1. A pravděpodobně proto, si ŘK církev stále nechává vyrábět pravé voskovice. Dělá jim je nějaká dlouholetá firma z jižních Čech, název si nepamatuju. Do kostela moc nechodím, takže ani nevím, při jakých příležitostech je používají, nebo proč.
            Možná tak netečou, nečoudí, nesmrdí, nebo spíš nevím.
            V baráku po prarodičích, v jednom šuplíku krásné staré kredence z 20.let, leží asi pět divně nažloutlých svíček. Když do nich rýpnete, tak se vosk nedrobí, jako u těch klasických, bílých svíček podobné velikosti, ale ta stará krásně jakoby „roluje šponu“, ty svíčky jsou celkově hodně měkké a mají docela tlustý knot. 60 až 70 let staré budou určitě, ležely v tom šuplíku, už když jsem byl děcko a zkoumal ze štokrlete jejich obsah.
            Zkoušel jsem jednu zapálit, okamžitě chytla, neprskala, netekla a má jaksi svítivější, bělejší plamen, než třeba starší typ „kalíškové“ svíčky, s kalíškem ještě z bakelitu, který jsem našel ve vedlejší přihrádce.

            1. Ten kalíšek nevyhazovat, je opětovně použitelný. Taky jsem objevila takovou „zásobu“ v komoře. Marně si lámala hlavu kde se tam vzaly. Jo,pak vzpomněla, že když po hadráku rušili drogerky, tak byly za babku a mraky.
              Ještě něco ,nevím jak včil, ale nějaký rok zpět měli v Ikei kovovo-skleněné lucerny. tak jsem jednu vzala na tzv. náladové svícení, postavené na dlaždici. , jak se bude hodit. A ještě dík té, co sem dala to vyhřívadlo z pravých květňáků a svíčky. Jaktak koukám, bude se hodit a navíc nedumáme jenom my, podobných rad se objeví a jé jé. I když, jak mívala bábi, petrolejku s cilindrem a takovým bílým kloboukem pověšené na spouštěcích řetízcích uprostřed kuchyně ,co rozléval světlo asi neseženu… njn, člověk nemůže mít všechno.-

    1. A ještě drobná poznámka, evropská energetická síť je tak propojená, že nějaké odstřihnutí se od ní a plácání se na českém písečku s Temelínem a Počeradama nepřipadá v úvahu. Jedeme z kopce bez brzd a jede tam jako balík celá Evropa a technicky vzato nejde vystoupit.

        1. Pokud se nepletu, tak máme zhruba mezi 10 až 20 přeshraničních vysokých napětí. Celá ta síť je jako jeden organismus. Je to trošku jako vltavské kaskády, různě se to mezi sebou přelévá – je tam hromada kontrolních mechanismů – kompenzace přebytků a nedostatků, kontrola frekvencí. Například v tom roce 2021 se z nějakého důvodu odpojily státy jihovýchodní Evropy, což udělalo nepořádek ve frekvenci (automaticky se to pořešilo – někde se automaticky zapnuly elektrárny na vyšší výkon (u nás Počerady a Chvaletice) a přebytky se, pokud se pamatuji, poslaly zase přes Turecko). Pokud bychom to chtěli odpojit, tak jednak to bude vyžadovat předělat a přeprogramovat tyhle kontrolní mechanismy na naše území (neumím si představit, jak dlouho by to trvalo), nejde jen tak vypnout ta vysoká napětí a jednak bychom do toho hodili vidle okolním státům.

          1. Tenkrat vyhorela v Chorvatsku jedna rozvodna (a problem nastal, protoze v zapadni Evrope nefoukalo a nesvitilo, byla cca sest giga minus).

            Takze by to slo, jen by to nebylo snadne. Samozrejme ani v tuhle chvili zadouci. Jenze co s nekym, kdo se vedome poskozuje a stahuje vas s sebou. Je to stejne jako u zenske zijici s nasilnikem a/nebo alkoholikem. Odejti neni snadne, ale v urcite chvili uz jine reseni neni.

            1. Manžel tu říká, že pokud to neprogramovali úplně naivní lamy, tak by to mělo jít přepnout na ostrovní systém ČR vcelku snadno, ale že si není jistý, jak se poslední roky vylepšovalo, jestli se s tím ještě počítá.

          2. Odpojení je technicky snadné, připojení je složitější.
            Odpojit se od Německa jsme měli už před 10 roky, než Němci definitivně zešíleli. Tehdy, po odstavení elektráren, by mohli dostat zpětnou vazbu od přírody.
            Ale nedostali, tak pokračovali v šílenství, to kterého nás zatáhli. Jestli neodpojíme Němce dnes, zlikvidují nás.

            1. Ano, opravuji a píši výše, manžel tvrdí, že pokud zůstala alespoň nějaká racionalita, tak se můžeme přepnout na systém ostrovní kontroly, ale že si tím už není jistý (tou racionalitou).

              1. cilek ve sve prednasce v pisku – visi na youtube, rika, ze je clenem te energeticke komise a ze je moznost, vcetne planu jak, prepnout republiku na ostrovni system

                1. Opravte mě jestli se pletu, teď jsme to tu s mužem u oběda diskutovali. čistokrevný black out by při nedostatku elektřiny v Evropě neměl hrozit (nadbytek asi nebude), ale je velmi pravděpodobný brown out a následně tedy řízené black outy – ve smyslu, že některé oblasti budou v některé dny odpojeny od sítě, protože jinak nám všechno pojede asi jako evropský fén v americké zásuvce (moc dobré, to jsem si i prakticky vyzkoušela :-D).

                  1. Já myslím, že ČR v ostrovním režimu by byla naprosto v pohodě dlouhodobě, předpokládám ovšem že by se těžilo uhlí a kupovalo jaderné palivo od Rossatomu. Mohli bychom nechat pripojené Slováky a Maďary.

                    Na západ od nás bych to po okázalém moralizování a německých kecech o solidaritě viděl na klasický scénář – každý za sebe a Němci ještě na úkor ostatních.

                    Někde by byly potmě celé země, někde jen regiony, různě by se to přelévalo sem a tam, ty země nemají většinou mechanismy na řešení takových krizí. Jestli by nás spojenci z NATO humanitárně bombardovali, teď těžko odhadovat.

                  2. NáhodNÝ transexuální kolemjdoucí/á a jejího fén 14::00
                    má i s adaptérem u českého fénu v americké síti pravdu – není to žádná hitparáda.
                    Vzhledem k napětí 110 V místo 230 V klesne výkon zhruba na čtvrtinu…
                    doporučuji manžela, který bude do fénu z druhé strany foukat a tím zvyšovat jeho výkon (Pozor, z bezpečnostních důvodů do fénu neslintat!)

            2. Na odpojení jsou odpojovací trafa / stály miliardy Kč / . Ta tam jsou proto, aby se ze sítě dala odpojit kolabující oblast a blackout se nerozšířil všude. Jinak jako kolonie se sami odpojit nesmíme.

      1. Striktně technicky vzato, vystoupit samozřejmě lze.
        Musí k tomu být politická vůle.
        Technická stránka je hračka v případě, že tam někde ještě zůstaly šedesátkové ročníky, s mozkem nevymytým z hlavy.

    2. Z Ukrajiny bere elektřinu také Maďarsko. Možná je to záměna s Moldavskem, protože já jsem dnes četla, že Rusko chce vyřadit z provozu ukrajinské elektrárny z kterých berou elektřinu Slovensko, Maďarsko, Rumunsko. Náměstek ruského ministra zahraničí Sergej Rjabkov řekl , že přímá konfrontace se Spojenými státy a NATO není v zájmu Moskvy, ale že bude reagovat na zvýšené zapojení Západu do ukrajinského konfliktu.Takže když nám zablokují veškerou energii a suroviny, včetně palivových tyčí, tak to je , při dnešní naší politické garnituře , konečná.

      1. Ano, myslím si také, že konečným cílem Rusů bude vyřazení veškeré energetické infrastruktury, kterou nepůjde znovu uvést do provozu ve válečných podmínkách – bez dodávky nějakých klíčových komponentů z Ruska.
        Zkusme si uvědomit, že naprostá většina technologií, používaných v ukravínských elektrárnách, je stále původní, tedy sovětské/ruské provenience. Náhrada není tak snadná a proveditelná, jako je třeba dodání nového tanku namísto zničeného. Na místa sovětských/ruských komponentů, obvykle nic světového a přímo nepasuje, jakkoli ty původní, sovětské/ruské komponenty mohou být nějakými upravenými kopiemi například německých, či amerických.
        Sověti/Rusové, jsou odjakživa zvyklí, naprosto všechno si přizpůsobit pro své místní podmínky, ať už se tím myslí cokoliv, třeba i lidský faktor.
        Osobně jsem se o těchto záležitostech přesvědčil. Existují tam (a samozřejmě i na ukravině) tak specifické záležitosti, že je v krátkodobém časovém horizontu zcela vyloučeno, nahradit je něčím jiným. Zpravidla by to tam znamenalo, kompletně rekonstruovat celý příslušný úsek zařízení, nebo vyměnit celou sestavu za úplně jiný standard. A to je vždy, ve všech případech velmi drahé i časově náročné.
        Představte si například výměnu pouhého přírubového elektromotoru nějakého většího ventilátoru. Ta příruba je udělaná podle sovětských GOST norem a nenapasujete tam nic ze světa, kdybyste se rozkrájeli. Znamená to pak, buď vyměnit celý ten ventilátor, nebo se pokusit, nechat na zakázku vyrobit motor se stejnou přírubou, což je vždy neskutečně drahé a pracné, jde-li o kusovku.
        A ani při výměně úplně celého toho ventilátoru, pak není vůbec jisté, že nějaký jiný ze světa, tam bude jako celek pasovat, nebo že bude mít třeba stejný výkon.
        A tak je to tam úplně se vším. Neumím si dost dobře představit, že by původní obrovský, sovětský/ruský rozstřelený transformátor u elektrárny, šel přímo nahradit nějakým německým, přivezeným za válečných podmínek na vagónu.

        1. Sovětská energetika představuje dodnes pilíř fungování všech bývalých sovětských republik. Kdo to nezlikvidoval z vlastní blbosti, tomu to funguje a mnohdy je to to jediné, co v dané zemi vůbec funguje.

      2. Vas nahled zni logicky, ale rozchazi se z realitou:

        „Takže když nám zablokují veškerou energii a suroviny, včetně palivových tyčí…“

        Oni nam Ruskove zablokovali svoji ropu? Uhli? Plyn?
        Vzdyt nam dodavali i v dobe, kdy tady papalasi jeceli, ze jsme ve valce s Ruskem.
        Rus nam energie rovnez nezdrazil, za to si muzeme sami zrizenim plynove burzy v Rotterdamu a elektricke v Lipsku.
        Kdo mel dlouhodobou smlouvu, tak dostal vse podle smlouvy za levno.
        Vzdyt i na Madarsko uz uvalili nejake sankce, protoze blokuje odstrizeni se od ruskych energii.

        A s temi palivovymi tycemi je to stejne. Zakazali jsme Ruskum lety k nam i trasport.
        Pak si nekde vzpomeli na Temelin, a udelali okamzite vyjimku.
        Ja byt Rusem, tak nas poslu do hajzlu i s vyjimkou. Ale oni prijeli a dovezli.
        Nicmene my jsme kontrakt s Rosatomem neprodlouzili.
        Napriste bude 90% dodavat Westinghouse a 10% Avera.

    3. Sedláckým rozumem. Doposud to šlo. Dokud EU nebláznila s grýndýlem bylo vše v pořádku. A najednou to nejde. Stačí, když někdo řekne, že to lze snadno vrátit, a rozzuřené davy už se postarají, aby se to stalo. Nepůjde elektřina bude tma nedostanete se k penězům, informacím, vodě, kterou něco přece musí přečerpávat. Tady končí každá sranda. Možná si člověk řekne, už aby to tady bylo abychom se mohli odrazit ode dna a vylézt z této žumpy

        1. Navíc očividně a prokazatelně (buď selským rozumem, nebo z učiva ZŠ) stupidní a odporující fungování přirody.
          O to ale lákavější pro jistou skupinu lidí. A o to paradoxně lépe prosaditelnou, protože představa, že by takovou stupiditu se všemi důsledky eurobolševici skutečně prosazovali, je pro většinu lidí vyloučená, tedy necítí potřebu se proti tomu vůbec vymezovat, neopak, varování před green dealem považují dodnes za desinformace.

          Je to jeden z klíčových (zdánlivých) paradoxů posledních dekád. Lidi se často ptají, jak je možné, že se civilizace samy zničily – dnes to mají v přímém přenosu kolem sebe a málokdo to vůbec rozpozná.

          1. Máme na to doma teorii, že je to tím, jak klesá základní vzdělanost mladých lidí – vidíme to u našich dětí. Oni si ve škole o fyzice povídají, ale nepočítají příklady, kdejaký maník studující prvák na FELu natočí jakože vědecké video o čemkoliv a oni si po zhlédnutí myslí, že problematice rozumí. Neustále tu máme diskuze s puberťákem, že o technických věcech (a i jiných) nemůže jen tak plácat z vody („Já si myslím, že tohle by mohlo fungovat“), že to musí mít spočítané. No a tihle mlaďoši s mizerným vzděláním a humanitními VŠ (kolem 30 let) teď diskutují v Bruselu jestli jádro je nebo není zelené a fakt si myslím, že část z nich opravdu věří na zázračnou vědu, která všechno vyřeší, na nekonečné množství elektřiny pro elektroauta a na „úplně ekologické“ baterie k solárům.

            1. Mám stejné zkušenosti.
              A nejde jen o mladé. Vytratila se prakticky úplně představa to tom, že nejsou jen názory, ale i tvrdá data a neměnné principy. Že nelze mít názor na teplotu varu vody, že toto je dáno chováním přírody a to buď známe nebo ne.
              Že u přírodních věd není cílem diskuse konsensus, nýbrž poznání.

              Za svůj život jsem zjistil, že jsou v podstatě dva druhy lidí – přírodní vědci a žvanilové.
              S těmi prvními se lze dohodnout na tom, jak povedeme diskusi a že výsledkem by měla být představa o tom, jak se věci skutečně mají. Že půjdeme po datech, faktech a budeme si vzájemně vysvětlovat.
              S těmi druhými to možné není, ne proto, že by byli zlí, ale proto, že takhle oni neuvažují. Pro ně je rozhodující dominance názoru bez ohledu na fakta a realitu.

            2. Náhodný kolemjdoucí

              Co takhle jinak? 😉

              Víte, vše v přírodě se pohybuje ve fázích nebo cyklech.
              Ve společenských oborech, se s tím setkáme, také.

              Státy, říše, civilizace vznikají, v konkurenci se několik prodere na vrchol, jako několik stromů v lese z tisíce nebo ve vnitrodruhové konkurenci je jen několik druhů dominantních.
              Pak existují na vrcholu a čeká je v čase nevyhnutelný úpadek. Pak se buď v bojích, ze zmatků obrodí nebo jim během úpadku, dá nový, rostoucí subjekt, ránu z milosti.

              Tyto vzrůsty a pády, jsou nevyhnutelné. Prostě se, po čase, energie každé civilizace, vyčerpá.

              Jeden chytrý pán, to empiricky odvodil na studiu světových říší v Euroasii. Pasionární zdvih, vrchol, poté se k moci dostávají subpasionáti a ti zapříčiní úpadek.

              Psychologie společnosti, to dnes dokáže vysvětlit prakticky.
              Prostě místo bojovníků, silných osobností, autorit, schopných a ochotných (!) převzít zodpovědnost, se dostávají k moci, jinak slaboští, intrikáni. Během vrcholu společnosti, v dobách převážně mírových, jsou tyto typy osobností na špici, v rovnováze. V případě ohrožení nebo problémů, zaujímají své vůdčí místo vůdčí osobnosti s ideály a odpovědností, ve prospěch státu, (civilizace). A jsou vychovávány osobnosti nové.

              Když začnou ve vedení státu (civilizace) převládat intrikánští slaboši ( mnohdy majetní díky podvodům a krádežím, včetně ze státního, nepotismu ve státní správě, apod.), většinou, protože je doba klidná a blahobytná, začnou vnějším tlakům ustupovat, protože chtějí ze státu jen týt, ne problémy řešit. První co udělají, když jejich počet přesáhne kritické množství, že se zbaví nebo přímo je zlikvidují, osobností s ideály. Které na vrcholu přetrvaly z dřívějších dob. Protože tyto jsou brzdou jejich snažení a přirozenou opozicí. Pravidelně se jim to daří, protože osobnosti jednají, přesvědčení o své pravdě a prospěšnosti, přímo, kdežto slaboši žádnou pravdu ani mez, nemají a (i proto) preferují intriky. V této fázi, jsou plánovitě rozbíjeny, v rámci boje mezi těmito dvěma skupinami, tradice a rituály, zajišťující kontinuitu, od lidových zvyklostí, třeba v komunitách vesnic a menších měst, až po tradice, rituály a zvyklosti, celého státu!

              Každá společnost drží, musí držet(!) neviditelným pojivem tradic, rituálů a mýtů. Subpasionáti je rozbíjejí úmyslně. Když dosáhnou úspěchu, prakticky tím zamezí návrat skutečných, altruistických ve prospěch státu ( společnosti, civilizace) osobností. Nová generace už vklad těchto lidí do společnosti, která se zdá samozřejmá, trvající věčně, už ani nevidí. Takže po nich ani není poptávka. Nastává pozvolná fáze úpadku, s pozitivní zpětnou vazbou. Úpadek se tedy zrychluje.

              Dříve nebo později, nastane ohrožení státu (civilizace). Subpasionáti, lidé, kteří se prodrali na špici v rámci prosperity, nejsou schopni řešit nic. Přesto nebo právě proto, svoje pozice drží zuby nehty a osobnostem s vizí, odpovědností, vůdčími schopnostmi a bojovníkům, „dovolí“ bránit stát (společnost, civilizaci) až v nouzi nejvyšší. Čímž subjekt, do poslední chvíle, nadále oslabuje. Po době zmatků tak buď dojde k obrození subjektu a dalšími zdvihu, po kterém bude zase následovat stagnace a propad, nebo subjekt zanikne.

              ///Př.
              Krásný příklad je II. světová válka. V západních zemích vládli slaboští intrikáni. Kteří neustále ustupovali a nás, přes smlouvy, obětovali. Naštěstí tam byly ještě osobnosti, které se mohly postavit do čela. Následoval znovu civilizační zdvih, včetně životní úrovně a přitažlivosti naší civilizace pro jiné.

              Jedno centrum západu, začalo sve hodnoty a sjednocující mýty, programově likvidovat a zároveň usilovalo o světovládu (nejdříve o světovládu, likvidace jeho hodnot a mýtů, byl vnitřní, nesympatrický vývoj) což se přelilo do Evropy. Tento vliv byl tak destruktivní, že během jedné generace začala Evropu akutně ohrožovat neomezená migrace. Za lhostejnosti mladých, s jinou výchovou. Mezi těmito 2 mlýnskými kameny evropského úpadku existuje, samozřejmě, pozitivní zpětná vazba. ///

              Nebo jim obranu ani „nedovolí“ a v tom případě subjekt zaniká jistě. Buď z vnitřních příčin; přičemž nové, malé subjekty, vyrůstají z těla starého a buď zaniknou nebo některý vyroste do úrovně dominantních.
              Nebo starý subjekt dostává „ránu z milosti“, z vnějšího prostoru a přestává existovat.

              Neustálá sinusoida, zákonitý koloběh od věků a na věky věkův.

              Zkuste se zeptat manžela, jestli ten úpadek v technickém vzdělání, jak správně (!) upozorňuje, není, v kontextu napsaného, spíše už jen důsledek nějakého vývoje a nikoliv jeho příčinou!

              To samé naše vláda. Co si manžel myslí o vládních typech jako Pekariová, Fyjala, Rakušan, Jurečka, Bartoš, Lipavský, Sikela a další. Samé vůdčí osobností se zodpovědností, bijící se za zájmy společnosti – nebo intrikánští slaboši bez vize, jen sosající ze státního a likvidující skutečné osobnosti v zárodku?
              A jak je možné, že je vůbec někdo volil? Hlavně mladí? 😄

              Docela mne zajímá, co manžel odpoví 😎

              PS:
              K rychlé destrukci civilizací dochází, když se setkají 2 civilizace a jedna je blahobytnější. Naprosto pravidelně chtějí ti chudší přístup ke zdrojům a ti bohatší, pokud to dovolí, tak za ztrátu některých tradic a zvyků, skupiny první.
              Příkladů najdeme neúrekom.
              Rozpad civilizace (a kultury) trvá, v extrémním případě, pouhou jednu generaci.
              Což v evropském kontextu, teoreticky, pořád můžeme zvládnout.

              Analogicky, evropskou civilizaci, i jednotlivé státy, dnes rozkládá někdo z vnějšku a urychluje tím přirozený propad. Dnes se jedná o 2 zásadní síly, viz text výše…

              1. Pozn.
                Subpasionární propad si plně a bolestně, uvědomíme, když srovnáme Churchilla s Trusovou, de Gaulleho s Macronem, Roosevelta s Bidenem nebo Konráda Adenauera s Merckelovou a tím, kdo je tam teď…

                1. jenže je tu taky ten moment, že Churchilla známe jako legendu, ne jako chlapa, co dělal politiku za prachy, docela hovado člověka.
                  Toto hodně zkresluje vnímání a budí dojem starých zlatých časů. Kdyby existovaly stroje času aspoň na sledování, asi by se hodně historiků oběsilo.

                  To, že statisticky civilizace zanikají a někdy dost absurdními cestami, neznamená, že tím musíme taky projít, nic proti tomu nedělat, nebo na tom dokonce pracovat.
                  To teď nemyslím na vás, ale mám několik kolegů, co přesně takhle argumentují. Strašně podporují snahy EU o likvidaci průmyslu a pak v debatě pokyvují moudře hlavami, že lidi jsou vždycky tupci a že kvůi lidské tuposti zaniklo už hodně civilizací a že se s tím holt musím smířit .. sebe ale mezi tupce nepočíají.

                  Myslím si, že není žádný přírodní zákon, podle kterého bychom měli přijít o plynovod, elektřinu a průmysl.

                  1. Ach jo, gogo, chytil jste se poddružnosti. Napsané je o něčem jiném.

                    Ale ano, Churchill byl svůj. Ale, byl to vůdce. Jednal i ve prospěch své země. Převzal zodpovědnost. Ať byl jakýkoliv.

                    Chamberlain vůdce nebyl. Prostě na to neměl ,i když měl možná korektní názory a slušnou mluvu a nechlastal jak doga.

                    Schválně, komu je podobný Fyjala?

                    1. Víte, že nevím?
                      Historický Churchill byl nejednoznačná postava. Chamberlain byl typický koloniální úředník.

                      Fiala není ani vzdáleně přirovnatelný, Fiala je slouha.

                      Já vím, co jste chtěl vyjádřit, ale já takhle většinou neuvažuju. Ty velké věci se často zrodily až z něčeho, co tak nevypadalo a co se teprve mediálně vyrobilo.

        2. Vám nikomu nedochází, že Greendýlem na sebe prorocky vzala Evropa veškeré ekologické hříchy světa? Za Indii, Čínu, Rusko… Pane, jak mě to těší, že se na tom mohu podílet s těmi UE Světlonoši a ve tmě, zimě, s křišťálově čistým svědomím zdechnout. Ach jo…

          Byl jsem v garáži mrknout kolik kanystrů se tam od války nahromadilo. 4 ks 20l novodobých, 1x 20l Wehrmacht ( bude fumkční? ), 1 x novodobý 10l a 1x půlkruhový 3l vložitelný do rezervy Škoda 105 S. Zítra naplním, stát tam mohou prázdné jako plné.

    1. Kdysi jsem si myslel, že na weby tohoto typu chodí spíše prekariát a sem tam nějaký nadšenec z nižší, střední třídy. Ale touhle „nabídkou“ jste fakt zaskočila i mě. Dáma je nějaká buržoazní zlatokopka z Prahééé ?

      Běžně si kupujete svetry za šest nebo devět tisíc ?

      Víte, v zemi, době a poměrech ve kterých žiju já se za takovou částku musí obléct od hlavy k patě pět lidí. Bundy, kalhoty, trička, čepky, ponožky… Za cenu jednoho svetru.

      Maranatha…

      1. V sekáči mohérový svetr v cenách od 100.- Kč výše.
        Když se náš potomek dožil časných dvacátých, tak jsme jím byli několik let vláčeni po sekáčích, kde prostřednictvím našich peněženek nakupoval značkové hadry a boty v relaci desítek až jednotek stovek Kč – čili za cca desetinu nových. Vyjímečně jsme se dostali přes tisícovku/kus.

        1. Mohér není kašmír. Kašmír je hebký a měkký, mohér většinou aspoň trochu kouše. Kašmír je rozhodně teplejší. Můj nejlepší kašmírák je ze secondhandu za stovku.

          Jo a ze sekáčů mám taky leccos značkového, něco i od Versace, Roberto Cavalli, Max Mara atd.

          1. A prozaiku, stačí napsat, co se vám nelíbí, netřeba nálepkovat: „Dáma je nějaká buržoazní zlatokopka z Prahééé ?“

            1. Ze sekáče tak leda co jde vyvařit nebo snese Savo. Nikdy. Já odkojená z dětství,rodiče Cimmrmani naruby,musela nosit hadry po starším bratru,a clto v raných sedesátkách,kdy ženy kalhoty jedině se zapínáním na boku a barevné kaliopky,já do školy v khaki manžestrákách s knoflíky vepředu na poklopci. Dodnes jsem jim neodpustila a sekáč NIKDY!!!

              1. K tomu zapínání na boku a khaki: představte si, že starší generaci dobře známý polní stejnokroj vzor 60 neboli maskáče se vyráběl i v dámském provedení :-). Kalhoty měly právě ono zapínání na boku a na léto byla k dispozici i polní sukně z téže maskáčové látky. Je ovšem pravda, že potkat tehdy ženu v poli byla vzácnost.
                No, dneska je to unisex.

            2. Představte si, že existují PRACUJÍCÍ lidé, pro které svetr za deset litrů a více znamená knížecí radu typu „prodej auto, kup si svetr“.
              40% zaměstnanců totiž má měsíčně čistého 22000 Kč a méně, takže v hrubém se ani neblíží mediánu a o průměru mohou tak leda snít.

                1. Správně. Pak by sice nebrali o nic víc (protože, překvapivě, vzdělaný metař bere stejně málo jako nevzdělaný), ale aspoň by si mohli přečíst Vergilia v originále. A to se počítá!

              1. Kdo říká: „prodej auto, kup si svetr“? Vy jste pořádný demagog. Já jen uvedla možnost nákupu kašmírového svetru a kašmír je drahý. Kdo nemá na nový, může nakupovat podle své kapsy, v sekáči, na Bazoši, třebas za pár korun.

      2. Prozaiku,
        máte pravdu v tom, že většina zdepřítomných je příslušníky střední a pár i vyšší střední vrstvy.
        Ale je nás tu pár – skutečně jednotky kusů – ze stejného socioekonomického prostředí jako Vy.
        Zažil jsem období, kdy jsme MUSELI uvařit oběd či večeři za 50.- Kč/4 osoby. Jde to, ale pevně doufám – a děláme pro to vše, co zvládneme, že to už nikdy nezažiju.
        Navíc jsem skoro deset let pracoval jako sociální pracovník pro zdravotně postižené a mám velmi dobrý přehled o tom, do jakých situací se lidé v tomto státě dostávají. I o tom, jak na ně VŠICHNI dlabou 🙁

      3. Ale ten kašmír se vyplatí, chudý člověk si nemůže kupovat levné věci. Ja si v devadesátkách koupila sako,směs kašmír mohér a mám ho dodnes. Brala jsem 3 800 a to bylo za 6. Krásné teploučko a přitom se člověk nepotí ještě nebylo v čistírně a pořád v pohoq,akorát,že ho už nedopnu,ale při mirnejsim počasí hoberu rozepnuté. Ale na netu bych drahou věc asi nekoupila,chce to vidět.

        1. Vazne jste si v devadesatkach koupila sako, mate do dodnes, nosite ho, a jeste nebylo v cistirne?
          Tak o me zena rika, ze jsem bordelar a spindira, ale to sako si ani neumim predstavit 🙂

                1. Ja jsem pred par lety koupil salu a svetrik z kasmiru s jednoho cinskeho velkeho e-shopu.
                  Levne to nebylo, ale oproti mistnim to bylo za polovic. Takze jsem usoudil, ze by to nemuselo byt spatne, protoze tech dalsich 50% jsou ruzne marze, ktere nabali pri distribuci/exportu.
                  K memu prekvapeni to dorazilo, a dokonce ve slibene kvalite.
                  K sale zadne vyhrady nemam, jenom ten svetrik vypada trochu jinak, nez na te supermodelce. Asi jiny strih, no 🙂

                  Pak jsem od nich zkusil monitor tela a hodinky na zapesti v jednom, bylo to levne. Vsechno prislo, ale dotykovy displej byl pruser. Kdyz jsem se do hodinek dostal, tak tam bylo vsechno. Ale na to jsem nemel naladu, takze jsem to reklamoval.
                  2 minuty rozhovor s robotem pres chat, zaslani fotky zbozi a druhy den jsem mel penize zpet na uctu a zbozi ani nechteli zpatky.

                  Jinak ten obchod je obrovsky a funguje spis jako zprostredkovatel pro jine prodejce/vyrobce.
                  V USA ho priserne pomlouvaji, a nekteri si na tom zalozili i zivnost.

                  Napr. koupi tam nejnovejsi grafiku za 15$ (ocividne podvod) a pak o tom natoci 20ti minutove video na youtube, jak jim Cinan ukrad 15$ a co oni ted budou delat, kdyz prisli o sve penize a nemaji na najem.
                  Video ma milion shlednuti, dotycny zinkasuje od youtube par tisic dolaru a jde se na dalsi „nakup“.

                    1. To byl darek pro zenu…
                      Myslel jsem, ze to lidem dojde a nemusim to specifikovat.
                      Sala taky.

                  1. Měl jste kliku. To já si v červnu objednala u jednoho e-shopu pantofle, přesně takové jaké se u nás už nevyrábí. Měly dojít do 5 ti dnů. No po mnoha urgencích došly po létě z jednoho města z prostředku číny a navíc o 5 čísel větší. N\štěstí mužští mají nohu kapánek… njn,

                    1. Dle zkušeností mých ( i mnoha dalších lidí ) je častý problém ve zlodějích na České poště, kdy zboží bez problémů překoná polovinu planety, ale na trase Praha a cílová adresa se „ztratí“…

                      A pak znovu a znovu a znovu… Zhruba 50% předem zaplacených zásilek z Číny rozkradou zaměstnanci České pošty.

                      A nikdo za nic nemůže.

                      Vítejte v zemi, kde pravda a láska zvítězila nad lží a nenávistí…

          1. sakuro, vlna má samočistící schopnost, stačí dát vyvětrat a vytřepat, nebo vyysát tím malým vysavačem.
            Já přes remcání prosadila světlé skoro bílé , vlněné koberce. To bylo řevu a teď si libují, že stačí přeluxnout a jsou jak nové. Tedy pokud na ně nevylijete turka čí víno ale i pak stačí vlhká utěrka a po uschnutí vyluxnout

        1. Já nakupovala v sekáčích desetiletí, zkušenosti mám. Jednou jsem se pochlubila kašmírovým úlovkem za 50,- na nějaké akci a .. tak nějak se svetr 4 ply už nikdy nenašel…
          Léta skoro nešlo vlnu nosit, všude vedro, přetopeno, člověk se v tom pařil. A teď už je v sekáčích přebráno, žně z 90. let jsou pryč.
          Také se mi jaksi změnila velikost 🙂
          Nikoho nenutím, vím, že pro rodinu s dětmi je koupě svetru za pět tisíc přepychem, ale jsou mezi námi i ti, co si to mohou dovolit. Kašmírový svetr vydrží desetiletí.

          1. Právě že ve vlně se člověk nepotí,v létě chladí,v zimě hřeje. Ještě mám,snad 20 let kabát Erich Fend Kašmír vlna,ten se dal nosit od září do dubna bez ohledu na předpověď,at mrzlo jak praštělo nebo bylo plus 10 a člověku bylo tak akorát. A pořád krásný,akorát syntetická podšívka na cucky,takže někde to sundat byl by člověk za trhana. Jo v devadesátkách,to občas nějaký luxus měli i u nás v blákově. Teď jen samí Vietnamci a Turci. šunt. Ale drahé hadry jsou ve sportu,všechny ty chytré softshely taky stojí třeba osmičku. Ale to mi nevyhovuje. Člověk je za chvíli mokrý. To vlna neudělá,není nad přírodu.

            1. vlna drží tělesné klima. takže ani zima ani horko. Navíc může být jak tence tkaná tak huňatá. To jsou ty výhody přírodních materiálů.

          2. A jak takový kašmír v tom sekáči poznáte? To půjdete za prodavačkou zda něco takového nemá? Ne, ptám se docela vážně. Já mám ze sekáče taky nějaký kousek oblečení ale takový poklad chcete objevit jak?

            1. Jak jste jednou sáhl na pravý kašmír, poznáte ho pak všude. A většina těch věcí má uvnitř v bočním švu takovou cedulku, kde by mělo být napsáno 100% Cashmere.

              1. Kašmír je fajn. Ale chutná molům, takže ty, co mám, nosím s průstřely na různých místech jen doma.
                Co můžu doporučit jsou svetry a trika z merina. Dost drahé, nekoušou a jsou skoro navěky. V zimě gramáž 200+, v létě méně. Nelepí a nepáchnou po jednodenním nošení.

                1. Na moly a podobnou havěť je dobrý bobkový list. Nemaj ho rádi a tak se neudsadí a neděrujou.
                  Apropo, ty dírky můžete hedvábíčkem do vyšít a máte originální z nouze ctnost.

            2. Plamenovou skuskou predsa 😀 … ale to steje len poznate vlna/umelina.

              Inak ja vlnu milujem, ‚objavila‘ som merino, pretoze nic v lepsej kvalite tu nekupite … ale nekupujem svetry, kupila som priadzu … a 4 metre varenej vlny, aj ked teda len 50%, 50% akryl … za to bola za stovku za meter.

  12. To jsme to dopracovali, za socialismu jsme měli ministerstvo energetiky (spojené s hutnictvím), státní správu podniků energetiky a plynárenství, dnes máme idiotskou vládou zmocněného idiota Bartušku pro energetiku, ministerstvo hospodářství pro které energetika je vedlejší a energetický úřad, který nic nespravuje a snaží se pomáhat neviditelné ruce zprzněného trhu energiemi ..
    S takovým aparátem se s energetickou krizovou situací nedá nic dělat …

  13. „Z nějakého důvodu se jedním z jejich cílů stal autosalón Škoda,“
    To jsou mi náhodičky, ono třeba ano. Anebo také ne, že paní ministryně války? Nepošleme tam ještě nějakou další vojenskou pomoc za miliardičku nebo radši desítky miliardiček? A že, nám v rozpočtu žádná miliardička až bambiliónek nechybí…

    Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ukrajina-rusko-invaze-valka-utoky-zaporozi-odesa-elektrarna.A221011_091905_zahranicni_kha

    https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ukrajina-rusko-invaze-valka-utoky-zaporozi-odesa-elektrarna.A221011_091905_zahranicni_kha

    1. Na hlavním lukačovičově hnojometě, jsem si přečetl odborný názor vojenského análytika Visingra, že prej Rus přesně opakuje Hitlerovy chyby, z bitvy o Británii.
      Že prej se Rusovi podaří ukravínce jenom víc nasrat, ne poškodit. No tak jasně, rozmlácením rozvoden, trafostanic a předávaček pro teplárny, nebo plynových regulačních stanic dosáhnou většího nasrání ukravínců. Teď je otázka, co je účinnější – jestli to nasrání, nebo zmrznutí hlady a potmě.
      Jenom mladý smrad, se zdeformovaným povědomím o historii „moderní výukou dějepisu“, může napsat takovou hovadinu. Jestli se někdo z druhé světové války poučil, tak to vojensky byli právě a jenom Rusové, nikdo jiný. Ten národ totiž zažil tu válku přímo na svém území, proto ji nazývají Velkou vlasteneckou válkou.
      Takových vojenských analytiků, jako je Visingr, naseru za jednu noc plný kýbl…

      1. a to ani netušíte jaký plat a požitky má z prostředků MO. Ranila by Vás mrtvice. Nejen Vás. To mám ověřené.

      2. No ale kdybychom se oprostili od osob, které to říkají a zamysleli se nad tímto:
        – jaký reálně mají důsledek jednorázové útoky na infrastrukturu
        – proč nejsou spojené s pozemní operací
        – měly by tyto útoky v únoru větší nebo menší efekt?
        – proč ještě stojí mosty přes Dněpr a železniční síť do Polska?
        – Je stále strategickým cílem Ruska nechat na Ukrajinu navézt co nejvíce tecniky a zbraní NATO?

        Jaký presně smysl měly útoky 10.10., kromě pomsty za most?

        1. – další migrační tlak na EU, a k tomu je potřeba zachovat komunikace, železnici (miliony lidí)
          – pozemní operace NE = mrtví ruští vojáci, to je to co VVP zrovna potřebuje nejméně. Mobilizaci v RF těžce nesou, ověřeno u polo-ruské rodiny.
          – snížení podpory Zelinského (Sláva zhaslé Ukrajině? bez vody, vlastně všeho, se zimou na krku?)
          – pomsta za most nebo parádní záminka, výsledek stejný. Nevěřeno: sypou to na ně i z Gradů, Tulipánů, z čehokoliv div ne muzeálního tedy nepřesného a civilní ztráty jsou pořád malé (nebo nevyčíslené).

          1. A vidíte nějakou zásadní příčinu, že by uvedené nefungovalo i v únoru?
            Myslíte, že tyto masivní údery 25.2. by měly větší nebo menší efekt než dnes?
            A co očekáváte, že se bude po nich dít nyní? Bude se čekat na další útok Ukrajiny a pak zase rozbijí pár trafostanic, nebo by z hlediska vedení války měly být takové ochromující útoky doprovázené dalšími vojenskými akcemi?

            1. V únoru by taková věc celý svět šokovala mnohem víc než teď, to kazí kšefty i s kamarády. Navíc tehdy šlo „jen“ o speciální operaci, nyní je to regulérní válka.
              Generál Zima a nezvládnutá migrace (a nejen ta z Ukrajiny) hraje RF parádně do karet. Erdogan pouští Syřany po tisících…
              Ekonomiky se sypou, vlády se otřásají jinde..

              Buďme optimisté, tyhle důvody jistě povedou k iniciaci mírových jednání. Pokud Rusové v této kampani vytrvají, tak si k tomu stolu ještě všichni rádi sednou. Jakkoliv je to hrozné, tak zatím jsou škody převážně materiální a mrtvých „jen“ desítky.

              1. No ne, jedna věc je píchnout čas nula do 9.10.a bavit se, jestli ty útoky mají význam a jaký a co by se mělo dělat teď.

                A jiná věc je píchnout čas nula do února a bavit se o tom, co se mělo kdy dělat, proč, jestli se tehdy našel někdo, kdo to dělat chtěl atd atd.

                To druhé je v podstatě důležitější, protože nám dává možnost odhadu toho, jak kdo uvažuje a jak dobrý úsudek má.
                Samozřejmě to není možné bez toho bodu jedna, kdy se v danou chvíli otevřeně diskutuje o tom, jak situaci posuzujeme a co podle nás by se mělo dělat.

                Já to vyhodnocuju tak, že to, co se nedostatečně a špatně dělá dnes, se mělo dělat když už ne před únorem, tak nejpozději začátkem března.
                Já sám jsem k tomu dospěl až v půlce března, ale byli lidé chytřejší než já, kteří to měli v oku lépe.
                Já jsem z nedostatku přehledu a informací celkově byl první týdny v zajetí představy, že akce je v zásadě dobře naplánovaná a má realistické cíle.

                Přijde mi, že zpětný pohledy na vlastní odhady z minulosti člověka třeba ne vždy potěší, ale rozhodně velmi pomohou do budoucna.

              2. Pry Syřany. Kdyby to byli skutečně Syřani, tak dnes už zůstane v Sýrii jen Asad a zbytek budou samé ženy a děti.
                Syřani nám vezou sýr
                Na Světě pak chybí mír.
                Za nimi Libyjci i Egypťané
                vezou k nám to samé.
                Lidi z Kol pro Afriku
                jistě budou v balíku.
                Cestovatel z východu
                Na kole má výhodu.

Napsat komentář: Luboš Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *