28 března, 2024

Trocha komoditního burziánství

V dnešním článku se lehce pověnujeme aktuální situaci na komoditní burze. Mám totiž pocit, že se „něco děje“. V posledních dnech dochází k podivným burzovním úkazům, které stávající napjatou situaci ještě více komplikují. Vyvozuju z toho, že se asi brzy „něco stane,“ protože to snad ani jinak být nemůže. Ale než se dostanu k současné situaci, uvedu vás krátce do problematiky:

Na komoditní burzu mají největší vliv Spojené státy, Rusko a EU jako exportéři a pak Čína, Indie a Arábie jako importéři. Když se u exportérů málo urodí, protože neprší, hoří, je moc mokro a tak podobně, cena jde nahoru. Naopak, pokud se u exportérů hodně urodí, cena jde dolů.

U importérů to funguje obráceně. Čím větší hlad, tím vyšší cena. Ovšem Čína i Indie si to uvědomují a v posledních deseti letech udělaly obě země obrovský skok kupředu, aby se co nejvíce zbavily závislosti na importu. Čína i Indie jsou největší zemědělští producenti. Mnohem větší než USA i Rusko. Ale prakticky všechno spotřebují pro své obyvatelstvo. Čína je k tomu všemu ještě velmi bohatá země, investuje v Africe i jinde ve světě (především na jižní polokouli, protože tam jsou žně o půl roku posunuté) a získává tak významné množství komodit přímými smluvními nákupy. Jen Arábie je naprosto dokonale stejná – rychle jich přibývá a na vlastní zemědělskou produkci celkem kašlou. Jsou tam výjimky – třeba Egypt, ale kde nic není, ani čert nebere.

Dalším významným vlivem je sója. To je nejlevnější krmivo pro živočišnou výrobu. Její spotřeba je obrovská. Ale daří se jí jen ve specifických podmínkách, čímž její výnos poměrně kolísá. Dneska se levné maso dělá tak, že krávě, praseti, ovci, kuřeti, atd, atd, dáte přesně to, co potřebuje. Žádná přirozená pastva, to je maso pro bohaté. Maso pro chudé se dělá vědeckou alchymií dokonale namíchaných krmiv (ve kterých jsou i ty antibiotika, hormony a podobně). Když není sója, dá se nahradit něčím jiným. Zvýšenou potřebou pšenice, kukuřice, hrášku, apod, apod. Málo sóji znamená vždycky růst ceny pšenice.

Podobné je to i s dalšími komoditami, které jsou zase závislé na průmyslové výrobě. Z kukuřice se dělá biolíh, který se ale dá dělat i z řepy, brambor či třtiny. Z řepky se zase dělá olej i MEŘO, což se dá také dělat třeba ze slunečnice, apod apod.

Zvláštní kapitolou je rýže, která u nás není tak významná, ale v Asii je velmi důležitá. Má velký výnos, ale také je náročná na pěstování.

Globalizace zařídila, že „je všeho tak nějak akorát“. Nedělají se nadbytečné sklady ani nadbytečné výroby. Co se každý rok urodí, to se také zpracuje. Zásoby sice existují, ale v globalizovaném světě se stále zmenšovaly a v podstatě řešily jen běžné výkyvy produkce dané počasím. Lidi toho prostě sežerou furt stejně, přibývají na planetě poměrně předvídatelně a tak byl rozvoj zemědělství také předvídatelný. V posledních letech se výkyvy na komoditní burze spíše zmenšovaly, což byla především zásluha Číny, která byla schopná stabilizovat svůj trh s komoditami a potravinami velmi dobře. Poslední roky byly pro obchodníky spíše nudnou rutinou bez velkých zisků, protože obchodník vydělává nejvíc, když levně koupí a pak draze prodá. To se v posledních letech moc nedařilo, což bylo dobré pro obyčejné lidi i pro průmysl. Ceny jídla byly stabilní, stejně tak ceny komodit jakožto surovin, budoucnost byla předvídatelná.

Jen jeden příklad: Když Babiš spustil Preol, byly ceny řepky poměrně vysoké. Velká továrna, velká potřeba, ještě nezajištěné logistické trasy – Babiš prostě musel zemědělcům platit docela dost, aby mu provoz jel stabilně bez odstávek. Postupně si ale logistické trasy vybudoval, vybudoval si skladovací kapacity, zařídil si přístaviště na Labi… a cena řepky začala klesat, protože byl schopen si nakoupit právě přes komoditní burzu, byl schopen to dovézt i uskladnit a najednou čeští zemědělci zjistili, že jsou s pěstováním řepky pod náklady a omezovali jí. Tohle ale bylo maximum vzrůša, které se na českém komoditním trhu dalo zažít. Jinak ve žních cena trochu klesla a pak lehce stoupala do žní na jižní polokouli. Pak se držela stabilní a před žněmi zase lehce klesla.

Loni pak přišla po mnoha letech první změna – Čína začala nakupovat komodity jako zběsilá, až v říjnu dosáhla stavu, kdy polovina světových zásob potravin byla v Číně. Neuvěřitelné číslo. Tenkrát jsem rouhačsky napsal, že Číňan ví něco, co my ne. Že bude válka a oni se připravují dopředu. Jo, měl jsem pravdu, i když z toho nemám žádnou radost. Proto si pořád myslím, že Rusko a Čína postupují koordinovaně krok za krokem a vlastní fronta na Ukrajině je jen malá část celého konfliktu ve kterém Třetí svět vyzval Západ na souboj o tuto planetu. Ne, nebude to krátká válka. Bude dlouhá, předlouhá.

Po loňských žních se cena všech komodit vydala vzhůru a to trvá dodnes. Prakticky se všechny ceny zdvojnásobily až ztrojnásobily. Dostává se to do úplně absurdních rozměrů. Pokud třeba řepka stojí přes dvacet tisíc korun za tunu, k tomu je dražší plyn i elektrika, tak z ní dělat MEŘO nemá žádný ekonomický smysl. To by ještě tak nevadilo, ale ono nemá žádný smysl z ní dělat ani stolní olej. Přesto je cena vysoká. Podobně nesmyslné to začíná být vlastně už u všeho.

Tedy kromě pšenice – tam se ta nesmyslná cena dá pochopit – jsou na ní závislé stamiliony lidí a je pochopitelné, že bohatí arabáši i chudí černoši kupují jak šílení, dokud je co koupit. Společnost dělí od revoluce tři jídla a to nejlépe chápou právě diktátoři, kteří se zpravidla z tohoto důvodu vyšvihli do svých panství. Teď o ně nechtějí přijít, tak nakupují a budou dotovat chleba. Podobné to může být s rýží.

Ale u ostatních komodit, tam to smysl dávat přestává. Ceny kukuřice i řepky šplhají do nesmyslných výšin i když se z nich přece jenom vyrábějí zbytné věci. Poptávka po chlebu nikdy neklesne, protože jíst se musí, ale poptávka po luxusu klesne s rostoucí inflací. Podle mě jsou ceny těchto komodit už tak přepálené, že už teď je jich na světě příliš mnoho a v podmínkách celosvětové krize nebudou zapotřebí.

Burza je ještě o řád složitější. Tam nenakupují jen obchodníci s obilím, ale také různé důchodové i pojišťovnické fondy. V dnešní době patnáctiprocentní inflace je lákavé vložit peníze do komodity, která stoupla o sto procent. Kdo by nechtěl takhle zhodnotit peníze střadatelů, když jim dá obvyklý úrok a sám shrábne obrovský zisk?

Jenže ono to má svůj konec. Jednoho dne komodity dojdou. Už je koupeno všechno, co se koupit dá. Ještě se dá dopředu nakupovat budoucí úroda, což se teď ve velkém děje, ale i to bude mít jednou konec. Nota bene, když stále více států už teď ohlašuje, že zakáže vývoz. Zároveň se ukazuje, že z Ukrajiny se toho vyváží míň, než kolik se politicky naslibovalo. K tomu je Rusko pod sankcemi, takže tamní budoucí obrovskou úrodu (její velikost není vůbec jistá) si žádný západní burzián koupit nemůže, o to se Putin postará.

Já osobně si proto myslím, že trh s komoditami začíná být pomalu přepálený. Ceny všeho kromě pšenice jsou už tak vysoké, že přestávají dávat ekonomický smysl. Jejich další růst už nepřinese vyšší zisk. Naopak. Každý dolar k ceně navíc už snižuje poptávku po budoucím zboží.

Včera řepka na burze ztratila asi 2000,- Kč… Podle mě zcela logicky. Komodity se prodávají za ceny, kdy se lidi bez nich raději obejdou. Jen nikdo neví, jestli bude následovat rovnoměrný pomalý pokles a nebo volný pád.

Jakmile totiž dojde na cenový strop, začnou se důchodové fondy komodit zbavovat. Oni samozřejmě nepotřebují slunečnici, oni potřebují prachy. Když to dál neporoste, nemá cenu v tom prachy nechávat. A vzhledem k tomu, jak cena rychle rostla, je dost reálné, že právě výprodejem začne stejně rychle padat.

Vysoká cena teď jednoznačně vyhovuje Putinovi. On je největší světový exportér a čím víc ze zásob i z budoucí úrody prodá právě teď, tím víc vydělá. Číně vysoká cena vůbec nevyhovuje, ale zvládne ji. Afriku i Arábii vysoká cena zabije.

Teď se podle mě ukáže, jak moc Čína s Ruskem doopravdy spolupracuje a jak moc oba státy předpokládaly současnou vojenskou situaci na Ukrajině. Rusko má totiž v této chvíli moc udržet vysokou cenu. Stačí vydávat tisková prohlášení, že úroda nebude dobrá, bo vedro, že je obtížné vozit úrodu do přístavů, protože válka, apod, apod. Každé takové prohlášení udrží cenu vysoko. Rusko ale zatím dělá spíš opak a deklaruje, že úroda bude dobrá. Jako by už dopředu věděli, že se Západem obchodovat nebudou a vznikne stejná situace jako s ropou a plynem. Všichni ostatní dostávají dobré ceny, jen Západ kupuje draze. Pokud to takhle bude i s pšenicí, tak se Západem žádný chudší stát nezůstane a i to Turecko se na Ukrajinu vykašle, protože sociální smír je důležitější. Všichni si rádi koupí ruskou pšenici se slevou.

Ovšem pokud Čína nemá dost a musí nakupovat i od USA, tak bych řekl, že bude brzy po válce a ukrajinské přístavy se nějakým způsobem otevřou, protože Sitting Ping na Putina zatlačí. Já bych si ale myslel, že právě na to se Čína připravila, aby letos mohli Západu předvést, že už nedominuje.

Já osobně mám pocit, že nám tu před očima vzniká to nové uspořádání, kterému se Západ tak vehementně brání, ale není mu to nic platné. Vznikají dva světy. Ten západní bez průmyslu a surovin a ten východní s průmyslem a surovinami. Teď se navíc ještě ukáže, jak je na tom zemědělství, které směřuje ke stejnému rozdělení. I ty burzy se rozdělí.

Rusku možná ta válka nejde… ale vlastně na tom nezáleží, protože všechno ostatní mu jde. Je to paradox doby. Rusům vždycky šlo válčit a nikdy jim nešlo dělat globální ekonomiku. Teď to vypadá, že střílení pokulhává, ale zato dodávají všechno potřebné všem.

143 thoughts on “Trocha komoditního burziánství

  1. Večerní svodka JP

    Na úvod zmínka o vybombardování vojenského školního střediska severně od Kyjeva, na hranici Černigovské oblasti, mrtvých a raněných jsou prý stovky.

    Donbass – padl opěrný bod
    Trojickoje, jednotky RA postupují na Světlodarsk. Fronta přes vybudovanou několikapásmovou fortifikaci je prolomena.
    Severodoněck – zatím není známo, jestli se VSU většinově stihly stáhnout na pravý břeh řeky, nebo ne.

    Seversk a Soledar – těžké ostřelování dělostřelectvem RA – likvidace záložních frontových jednotek a týlových útvarů s materiálem pro prvosledové jednotky.

    Ostatní lokality – relativní klid.

    Mariupol – dokončuje se odzbrojení a odvoz obránců Azovstalu, jako poslední prý vyšli velitelé dnes večer. Jestli mezi nimi byli velitelé Azova, není známo a ověřeno. Je možné, že se pokusili během zajímání vojáků uniknout.

  2. Aktuální konflikty: Územie metalurgického závodu Azovstaľ (Азовсталь) v Mariupole, kde od 21.04.2022 bola zablokovaná skupina ukrajinských bojovníkov nacistického formovania Azov (Азов), bolo úplne oslobodené. Podzemné objekty podniku, v ktorých sa militanti ukrývali, sa dostali pod plnú kontrolu ruských ozbrojených síl. Počas operácie od 16.05.2022 zložilo zbrane a vzdalo sa celkovo 2439 nacistov Azova a príslušníkov VSU, ktorí boli zablokovaní vo vnútri závodu.
    Dnes, piatok 20.05.2022 sa vzdala posledná skupina 531 bojovníkov.
    Takzvaný „veliteľ“ nacistov Azova bol kvôli nenávisti obyvateľov Mariupoľa a túžbe obyvateľov mesta odplatiť mu za jeho početné zverstvá odvezený z územia závodu v špeciálnom obrnenom vozidle. O ukončení operácie a úplnom oslobodení kombinátu a mesta Mariupoľ od ukrajinských ozbrojencov Ruský minister obrany, armádny generál Sergej Šojgu (Шойгу) informoval ruského prezidenta Vladimira Putina.
    https://www.aktualnikonflikty.cz/viewtopic.php?f=14&t=5&start=12240

    1. Zelenskij a jeho generalita neustále kecají o evakuaci z Azovstalu a přitom se jedná o bezpodmínečnou kapitulaci.

      1. Re: berkowitz

        Berte to tak, že vy jste starej a hnusnej berkovíc a Šílenskej je krásný, mladý a hlavně chytrý soudruh.
        Přeloženo do češtiny – vy NEMŮŽETE mít pravdu, protože proto!!!
        Na Bělehrááááád!!!!!!!!

        A kdybyste to nemohl pochopit, podívejte se dobře, jak jste hnusný a starý a plesnivý a tak všelijak podobně. Pokud nemáte čas, stačí od 1:30.

        https://www.youtube.com/watch?v=Pf07CWM8mII&ab_channel=H-MusicHungary

        1. Děkuji za odkaz na tu kapelu z Hungárie.
          Mezi ně bych jistojistě zapadl až na drobnost, že Hungársky znám eť, kete a hárum a taky ještě hús.

          1. Re: berkowitz

            Ta fčilek jste se odkopal úplně a ganc, jaký jste vědomostní zoufalec, protože neznáte ZÁKLADNÍ maďarskou frázi – HÁROM DECI PÁLINKA (tři deci něčeho dobrého domácího).
            A máte tu drzost chtít se rovnat Šílenskému…
            … to jsou lidi, tohleto…

            Vám tu přihodím z lásky k obci Dobrá (pozorní čtenáři vědí) nějaký výukový materiál, ať máte aspoň malou šanci být takový fešák, jako jsem já.
            https://www.youtube.com/watch?v=lHR2-1CZDgk&ab_channel=MagyarRockHungarianRock

            1. To je vyložená provokace, v obci Dobrá u FM se narodila moje matinka, která se na vše dívá z nebeských výšin.

              1. Vždycky, když sedím v Dobré před Penny marketem a lížu nejlevnější nanuk ze zdejší nabídky(nic dražšího mi Jahoda nedovolí), vzpomenu si na vás a na vaše prarodiče, kteří ještě uměli „ponašimu“.
                Už jsem taky prarodič a taky budu poslední, který tuto řeč používá. děti ji neužívají, vnuci už ji neumění.
                S námi umře kus našeho kraje.
                Pán Bůh pozdrav vaši mamku.

                1. Matinka měla krásnou smrt, když opustila naše slzavé údolí. Otec nám poměrně brzo zemřel a zanechal na krku matce tři kluky. Já byl akorát v tom žravém období (+12 knedlíků na oběd), žádnou nouzí jsme netrpěli, tak se o nás vzorně starala. Když matinka zemřela, tak za ní spěchal mladší brácha, nebrala telefon.
                  Přivolaná dochtorka stanovila smrt někde ve 4 ráno. Brácha mi sdělil : ležela v noční košili v posteli a usmívala se. To byla ta odměna od toho Nejvyššího.

    2. „Takzvaný „veliteľ“ nacistov Azova bol kvôli nenávisti obyvateľov Mariupoľa a túžbe obyvateľov mesta odplatiť mu za jeho početné zverstvá odvezený z územia závodu v špeciálnom obrnenom vozidle.“

      Tolka dobrosrdecnost, laskavost…
      Zachranili v prisne strazenom a par mesiacov obklucenom Azovstale (z ktoreho mesiace ani len matky s detmi nemohli vyjst von) velitela batalionu Azov pred davom pritomnych obyvatelov Mariupola srsiacimi nenavistou…

      Az mi slza ukvapla. Obetovat specialne obrnene vozidlo na nacistu…

        1. Samozrejme, sluzobne, mam to v popisu prace a hlupaka (na rozdiel od mnohych) nepredstieram. Rychlo ste ma odhalili. Neviem, co na to moji zamestnavatelia:-).

    1. Tak zrovna s tímhle zkušenost nemám. Pokud vás to zajímá, používám jich několik. Jako výchozí mám Brave, kde, na rozdíl od dříve používaného Firefoxu, stále funguje pro mne skvělé rozšíření Speed Dial. pochopitelně mám i VPN doplněk. V zimě, jako fandovi skoků na lyžích, se mi náramně hodila i Opera, protože jedině přes její VPN jsem mohl sledovat slovinskou TV a přímé přenosy skoků. A jako poslední Epic Privacy Browser. V něm jsem si zvykl zase poslouchat streamy nejrůznějších rádií, protože už mne štvaly hlášky typu “ this station is not available in your region“, či nějak podobně…
      Omlouvám se za poněkud OT.

      1. Já (zatím) používám Ohnivou lišku a Chrome.
        Mne rozčiluje nejvíc Chrome, když mi občas hlásí, že hledám „pochybný web“.

    2. Zkoušel jsem to asi před 3 roky.
      Tehdy jsem to nervově vydržel jen asi měsíc, neumělo to jinak než rusky (nebo jsem to neuměl nastavit), neustále mě to sralo nějakými pochybnými reklamami (něco jako když ve W10 v základním nastavení omylem najedete myší na pravý dolní roh okna) a hlavně to bylo strašně pomalé.
      Možná je to dnes už krapet lepší.
      Ale hlavně – já už mám také trošičku starší stroj (mám ho 13 let, už tehdy poněkud zajetý), takže dnes může být vše jinak.

  3. Marie Divišová
    4 hod ·
    Dnes poslední den, kdy firmy
    z EU mají zaplatit plyn za duben v rublech.
    ČEZ už zaplatil a také německé firmy plyn pro Česko.

      1. Re: JAHA
        Ááále ho*no! Cvakli jste úplně stejně, jako všichni ostatní.
        To znamená žádný účet ruské firmy, vedený v některé ze zemí EU, nýbrž hezky převod do ruské banky v Ruské federaci. A pěkně s předstihem, bo nefunguje swift.
        Takže prašule odpálit z účtu týden předem, jinak hezky po vojensku ÚPPDKV (úplně po *iči do konce vojny).
        A je úplně jedno, jestli to byla platba v éčkách, anebo v dolarech. Prostě Ivan se okrást nenechá.
        Už ne…

        1. No ve světla událostí následujících, ty akce proti němu jsou tak něco jako předvoj/či trénink co si mohou dovolit – Vrbětejk a mnoho dalšáho, Co dokázali socani s „kčesťany …. hmm. A všechny soudy vyhrál, což je jistě alarmujíécí .- i když se snažili velmi veľa. A když tak dumám … možná by nebyl špatný nástupce po Zemanovi… ale kdo ví koho mají vybraného….

  4. Gazdik má 10 poradců. Má někdo tak blbý dělat ministra? Divím se, ze se mezi ne už nevměstnal rodilý Ukrajinec, první vlaštovička

  5. OT na iDnesu zveřejnili další jasný „důkaz“ vraždění rusů v Buče… a lidi v diskuzi se mohou udávit nenávistí k Rusku… to už je diagnóza, prostý lid se zbláznil…

    https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/buca-valka-ukrajina-valecne-zlociny-rusko.A220520_104823_zahranicni_sind

    Spoiler: na nekvalitním záběru z průmyslové kamery (prý) přeběhnou ulicí dvě osoby se zbraněmi (maskáče a lehké útočné pušky = pro plebs rusové se samopaly) a skupina civilů s rukama nad hlavou… běží lehce v předklonu, zřejmě jsou pod palbou…. jasný důkaz! kdo nevěří je prý vlastizrádce… ach jo a tohleto na volební právo 🙁

    1. Je to přejato z amerického tisku. Článek s “důkazy pravosti”. Ze by Američany mělo rozhodit par zabitých civilistů. ?!?!
      Diskuze na idnes je ostrá. Semínko nenávisti je třeba zalévat.

    2. Viděl jsem, četl jsem, v diskuzi jsem vydržel jen asi minutu. Ono už to trvá delší dobu, ale stále mne nepřestává udivovat ta skutečně obří čecháčkovská nenávist, absolutní netolerance, nadávky a vyhrožování násilím.Pár takových stvoření znám i osobně a varuji se konverzace na jakékoliv ožehavější téma.

      1. Člověk si vzpomene na ty hajlující davy, které řvaly touhou po vymýcení židobolševismu.
        A ještě v posledním týdnu války zfanatizované mamky posílaly do wehrmachtu panovi Hitlerovi svoje pubertální synky.
        Lidi už úplně zapomněli co je to válka. Že to v reálu vypadá jinak než v televizi.

  6. Ono ty ekonomické „zajímavosti“ se netýkají jenom burzy. Zrovna tento týden jsme to probírali u kafe – můj názor se ubírá následujícími dvěma směry, přičemž je možná kombinace obou.

    1. Někdo se zkušenostmi (a tedy informačním náskokem) „ví“ co nastane. Toho někoho kdo „ví“ si představte jako někoho na Titanicu okamžitě po srážce s ledovcem a zjištěním škod. Většina žila v domnění, že Titanic je „nepotopitelný“, ale minimálně 1 člověk (konstruktér na palubě) hned věděl, že loď půjde ke dnu … prostě měl znalosti, zkušenost, praxi – informační náskok před neznalými. Ale zpět – v oběhu (bank. účty a vytištěno) je násobně více peněz, než je v současných cenách hodnota všeho co je vykutáno ze Země nebo vyrobeno. Takže, může být snaha za STÁVAJÍCÍ peníze něco koupit, dokud lze, protože se blíží potopení nepotopitelného Titanicu. Někdo to na základě znalostí, zkušeností a praxe ví, osazenstvu na palubách se vyhrává, dolní podpalubí už je zamknuté. Pamatujete, jak před lety začal Putin o dedolarizaci? … všichni se smáli, až se za břicho popadali a učené hlavy nám sdělovaly, že USD je tady s námi na furt a shodit dominanci USD je zhola nemožné … prostě nový finanční nepotopitelný Titanic.

    2. Ještě mě napadla myšlenka, že Západ chce zopakovat starý trik, kdy v podstatě vytvoří dvě cenové hladiny – vyšší na Západě a nižší všude jinde. Důsledkem by bylo, že pro Zápaďáky by bylo vše z ostatních zemí strašně levné, ale ve státech Západu by vzájemné korelace zůstaly stejné. Např. na Západě plat 100.000 západních peněžních jednotek, v ostatních státech 10.000 místních peněžních jednotek. Cena chleba na Západě 100 západních jednotek, v ostatních státech 10 místních peněžních jednotek. V obou zónách by si člověk koupil za výplatu 1.000 chlebů, ale cena chleba ze zemí mimo Západ by pro Zápaďáka byla směšná – desetinová.
    Zkrátka mně připadá, že teď se uměle zvedá cenová hladina na Západě. Ti co argumentují, že dnes vše v podstatě řídí burza a trh … tak pro ty mám otázku: kdo určuje kurz prvotních prvků v hierarchii (zlato USD) ?? … od kterých se pak celkem logicky a matematicky správně vypočítávají kurzy ostatních prvků. Když byl USD navázán na zlato, tak to bylo celkem transparentní – kolik vytěženého zlata, tolik mohlo být USD. Jenže tohle už nějakých 45 let neplatí. Takže dneska se „někdo“ráno probudí a možná si řekne … potřebuji udělat to a to – a proto se najednou „zjistí“, že kurz USD (zlata) je XY.
    Osobně si myslím, že tato druhá varianta už nemá naději na úspěch, protože tohle šlo dělat v době, kdy byl Západ zbytku světa potřebný pro svou technologickou vyspělost. Ovšem dnes máme na Západě specialisty na gender, záchody pro všechny pohlaví a rekreology. Suroviny a pracovití lidé jsou dnes již mimo Západ, navíc tam neztrácejí čas se studiem 3,14čovin, ale naopak usilovně studují potřebné obory.
    Můj závěr je, že dle mého dnešní Západ už zbytek světa životně nepotřebuje. Nejsme pro ně už životně potřební, naopak je nenáviděn pro to, jak Západ zacházel se zbytkem světa v minulosti. Navíc, Putin několik let všem co chtěli vidět ukazoval licoměrnost Západu – používali sice termín „naši západní partneři“, ale všem bylo jasné, že to je zdvořilostní fráze v situaci, kdy s RF vyjebávali přímo exemplárně. Putin a jeho tým prostě všem jen ukazovali skutečné myšlení a hodnoty Západu. Ve zkratce – Putin může říct: snažili jsme se spolupracovat, ale vždy nás obrali, férové vztahy nečekejte.
    Já si prostě myslím, že v případě tady té druhé varianty je chyba v tom, že v ostatních zemích asi nebude zájem prodat chleba v ceně 10 místních měnových jednotek ostatních zemí za 1 západní měnovou jednotku … protože co by si za tu tvrdou západní měnu asi tak koupili?? … vypracování nějaké vysoce odborné genderové studie? … nebo lekci rekreologa?

    1. Re: DD

      Odstoupení USA od „zlatého standardu“ se uskutečnilo v r. 1971 za vlády prezidenta Nixona.
      A já vám mohu svobodně a vesele nadávat, že jste se spletl a že jste zcela určitě hloupý.

      A to je asi tak všecko, co se dá vašemu textu vytknout.
      Ke zbytku se lze vyjádřit již klasickou větou jisté paní, která ji použila při odpovědi, co by udělala, kdyby se ztratila v tehdy ještě socialistickém Kyjevě.
      Tato paní pravila – Já bych si sedla a plakala.

      Já dodám – já taky, protože jsem ZASE na blbé straně barikády…

      1. Že to byl Nixon, kdo „dočasně“ pozastavil směnitelnost dolaru vím, ale nějak se mi tam vloudil rok 1977. Teď už si to snad budu pamatovat lépe.
        Pikantní na tom je, že to bylo jen „dočasně“ (asi myslel do pádu USD) a pak, že to spískali novináři (jo, tehdy ještě byli Novináři).
        Těm pisálkům totiž neseděly výdaje na válku ve Vietnamu, kteří konspirativně tvrdili, že buď se USD tiskou jak o závod nebo bylo objeveno nové naleziště zlata :-).

        1. Na dolar , kterej zacal byt stale vice Petrodolar ,protoze nektere arabske staty v obchodu s ropou hamtali stale vice dolaru ,za stale vice dovozu a zavislosti na jejich rope, na zapad a organizace jejich OPEC stale zdrazovala ropu pro ty co, nebyli arabove /maji nas porad radi jako osinu v prdeli/,, az potom vypukla krize…To taky zapricinilo zacatek konce dolaru , navic se zapad zacal branit, kupovani obrovskych majetku arabskejma bohacema v USA a EU…
          Zaroven s tim uz byla zlata malo na pokryti toho Petro a dolaru..
          Taky ubejva,jako vsecko.
          Odehral se take ,stoji a povsim,utok teroristu na schuzi OPEC ve Vidni a davy ministru byli uneseni a slouzili jako rukojmi.
          Ved to nejakej Carlos a delsi dobu nebyl o jeho chyceni zajem..
          Zase ta zalezitost , dzbanu, bananu a opice..
          Stalo by za to, tyhle veci vyucovat /opice by to urcite rady demonstrovali v praxi/,na universitach , pac se furt opakujou..

      2. Jednou kdysi mela Merkel uplne blbej napad/tech mela hodne/ ,ze si nemci odvezou z usa vlastni zlato do Nemecka. /Taky to ukradeny nam/.
        Zadny takovy ,dostala odpoved, v r.2021 /asi za sest let po dotazu/se budete moci na svy zlato u nas podivat..Jak to dopadlo ,nevim..
        Zacali ji spehovat taky proto , baba uzvanena nevedela nic jinyho /jako vsechny/,nez zvanit porad do telefonu..

    2. Velmi pěkné napsáno, leč NEsouhlasím s vámi.

      Důvodem je trh. Ten má mnohonásobně větší sílu než jakákoli lidská činnost v jednotlivosti. Příkladem může být náš, tedy spíš kurzový závazek ČNB v minulosti. Chtěli udržet kurz 27 Kč za Euro, přitom rovnovážný byl asi 25,50. Na toto udržení spotřebovali během asi třech roků 2000 miliard Kč s nimiž si do dnešního dne neví rady. A to je instituce jež má neomezené množství peněz a nese nulovou odpovědnost.

      Ta varianta 2 by se nedala dlouhodobě udržet anžto trh.

      Ještě mne stále udivuje jak si kde kdo myslí, že by bohatí byli rádi, kdyby se populace podstatně snížila,. Problém je, že právě ten dav dělá bohaté bohatými, neb ekonomické létadlo.

      1. Nezpochybňuji sílu trhu, ale dotaz byl, jakým způsobem se určuje hodnota prvního prvku v systému – ne následujících.
        Řekněme, že 1 USD je poukázka na1/35 unce zlata – zjednodušuji, ale v době, kdy dolar byl směnitelný za zlato tento poměr stanoven byl. Zůstaňme tedy v teoretické rovině u zjednodušení, že dolar je stále poukázka na zlato a je to 1 USD = 1/35 unce zlata.
        To, kolik USD je v oběhu by pak mělo být dáno kolik zlata má vydavatel USD reálně k dispozici (aby byl schopen splnit své závazky vydávané tiskem USD). Ale tam otázka nesměřovala.
        Pozn. – když Američani uzavřeli tzv. Brettenwoodskou dohodu, tak se VŠICHNI dohodli, že 1 USD představuje poukázku právě na 1/35 unce zlata. Prostě se tam VŠICHNI signatáři shodli. Mohli se shodnout taky na jiné hodnotě (např. 1/40 nebo 1/30 nebo 1/25 unce), ale to nehraje roli.
        Otázka zní – kdo DNES určí, že 1 USD je právě X uncí zlata. Proč to není 0,5 unce zlata nebo proč není 1 unce 1,05 USD … To, že vše další v USD finančním systému je odvozováno od „hodnoty“ USD je celkem pochopitelné. Tedy znova – jak je dnes každodenně nahrazována ta prvotní dohoda … ?
        A to si to už zjednodušili tím, že USD není poukázka na zlato, přesněji, že směnitelnost Američani zrušili … ostatně jako každou smlouvu, když přestala vyhovovat jejich zájmům. Zrušení té směnitelnosti bylo PRÁVĚ proto, aby s kurzem USD mohli manipulovat.
        Všem doporučuji pustit si Ľuptáka – ten to vysvětluje celkem polopatisticky.
        Ještě jedna věc – pokud se tedy hodnotu určuje trh, pak bych prosil vysvětlení kurzu Ukrajinské Hřivny. Ta země je v bankrotu, už i mainstream přiznává, že EU bude muset platit běžný provoz Ukrajiny … a že na to nereaguje kurz Hřivny. Pokud to určuje trh, pak by to mělo být 1:1 např. i k české koruně … tedy 1 Kč = 1 kbelík Hřiven.
        Těch důkazů, že to je obrovská manipulace na oblbnutí lidí je více. Anglosasům se podařilo lidem vsugerovat, že bohatství jsou peníze a hodnoty se tvoří na burze. No tak teď uvidíme – zdroje má RF, hodnoty prací vytvářejí v Číně, Indii a jinde. Nám zůstala ta burza, specialisté na gender a rekreologové.
        Každý kdo bude mít jídlo jen na vlastní přežití, tak ho dobrovolně neprodá ani za miliardu papírků ani za zlato – to snad dokládá, že skutečné hodnoty jsou jinde než na burze a v učení o genderu.

        1. „jakým způsobem se určuje hodnota prvního prvku v systému – ne následujících“
          Snažíte se konečně přijít na to, co bylo dřív: kuřátko, nebo vajíčko. Dokonce to není podstatné, neb jsme ve stavu n+1.

          „Zrušení té směnitelnosti bylo PRÁVĚ proto, aby s kurzem USD mohli manipulovat.“
          Každým nákupem a současně prodejem na burze manipulujete s cenou. Jednotlivec manipuluje neznatelně, významný hráč manipuluje významně. To je princip hry na burze.

          Zrušením vazby dolaru na zlato byla vývojová nutnost, neb vývoj. Skoro konstantní množství zlata neumožňuje vývoj. Fiat měny v začátku jak létadlo vzlétavalo, vylo zdrojem vývoje a blahobytu jenž si do včerejška užívali. Dnes jsme dorazili na strop možnosti fiat měn (zadlužování). Krom jiného důsledkem je ona současná inflace s níž budeme muset počítat po dobu, než se dluhy „nějak“ zruší a budeme zase mít možnost pokračovat v zadlužování. Nevěřím, že člověk se stane nějakým světcem a nebude mít afinitu k vlastnění majetku, tudíž vypustí honbu za mamonem a bude se věnovat vyšším principům mravním.

          1. Ještě byste měl psát „TRH“ ve smyslu „Boží prozřetelnost“.
            Pamatuji se, že jsem ještě tak před 15ti lety na tom byl stejně. Dělal jsem ve firmě na zpracování hliníku. Hliník jednou začal na burze růst, a tak rostl a rostl zhruba 5 let, z cca 1400 dolarů/tunu až na asi 3300 dolarů/tunu. A pak to najednou asi za 10 dní spadlo na 1200 dolarů/tunu. Bavil jsem se o tom s kolegou z prodeje. Říkám mu : „to přece není možné, aby nějací šíbři 5 roků manipulovali celosvětový trh, to nejsou miliardy, ale biliony dolarů.“ No, ale máte nějaké jiné vysvětlení? Například, že 5 roků rostla potřeba hliníku a výrobní kapacity nestačily a pak se to za 14 dní otočilo?
            Svatá prostoto! To nejsou nějaké dluhopisy, akcie nebo podobné fiktivní nesmysly, ale miliony tun reálného kovu.
            Ta naše banka státní, to je v podobných měřítcích ubohé prdítko, které nemůže ovlivnit skoro nic.

            1. To je normalka, ty parasiti co treba hlinik /a nic jinyho /nevlastni , presto chteji na nem a na vsem vydelat, velky zisky ..
              Tak si poridili tyhle posvatny trhy ,bursy, banky ,monopolni duchodove korporace,potom IMF ,WT,WB a dalsi atd..,podtrhy ze jo..
              Akademici pak jeci o jejich dulezitosti pro nas zivot.
              A podtrhy velmi nadsene vyucuji a pisou strasny knihy..

    1. Krom prvních dvou vět je analytik vcelku věcný a dá se s ním v mnohém i souhlasit. Napište co vás dostalo. Zajímá mne to.

      1. Už věta, že má Rusko ve východní Evropě své strategické zájmy je, podle mne, blbost.
        Myslím si, že Rusko je rádo, že je rádo. Na východní Evropu určitě nepomýšlí.
        Jenom nechce další “ strašení” na svých hranicích.
        Vůbec nechápu, proč by měla armáda ČR jezdit do Pobaltí “ strašit Rusa”.
        Nejlíp to vyjádřil jeden kreslený vtip. Byl na něm ofačovaný chlapík. A pod obrázkem nápis :” Tak dlouho řval medvědovi do díry NEBUĎ AGRESIVNÍ, NEBUĎ AGRESIVNÍ, až ho probudil. “

        1. Re: Helanov

          Řekl bych, že máte trochu problém se zeměpisem.

          Rusko rádo určitě není, proto vede regulérní válku na Ukrajině proti dosti značnému počtu lidí, kteří mají diametrálně jiný názor na budocí směřování tohoto koutu světa.
          Pokud chováte přesvědčení, že UA není na východě Evropy, cosi není v pořádku.

            1. Situace ted vypada ,ze se byvale satelity do Ruska budou uctive plizit ,pro a za kus chleba..Si to nejak tak, zaridily..
              Pisou ,ze ty hlavni z Azova vozi v obrnenych autech, ze je podezreni ,ze je nekteri nespokojenci chteji rovnou na miste lyncovat..
              To sou pomery..

  7. OT – Tak za názor/výklad k Ukrajině (a to ještě před akcí RF), se již vyhazuje z „práce“ !! Jo není nad uvědomělé studenty – vyjmuto z textu:“„Pohledy studentů, kteří tento proruský hnůj nešťastnou náhodou poslouchali, radši komentovat nebudu. Lituji jen studenty z Ukrajiny,“ napsal student ve stížnosti.“
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/porady-teren-vysokoskolsky-pedagog-nesmi-ke-studentum-i-kvuli-slovum-o-ukrajine-202997

    1. Tfuj.
      Jsem si na to kliknul. A navíc jsem byl takovej debil, že jsem si kliknul i na diskuzi.
      Potřebuju si dát panáka. Nebo radši dva.

      1. Jsem tam starej blbec taky vlez a padla na mne chandra. Tohle není žádný výstřelek …. tohle je aktuální stav naší společnosti. I když se dřív na některé věci také „opouštěla“ práce tak se o tom nemluvilo.
        Dnes se to málem oslavuje, dotyčný je protažen mediální žumpou aby už nikdy pořádnou práci nezískal.
        A je to nepřímá výhrůžka…. ať nejsi další.

  8. Autorovi nějak uniklo, že i kovy, plyny, ropa jsou komodity. A tam je to ještě horší.
    Dokáže si někdo představit, jak bude Západ válčit, když takové kovy jako je hliník či titan, ze kterých se vyrábějí moderní zbraně, budou pro něj nedostupné ?

    1. Re: Jiří

      Autorovi neuniklo nic. Autor se věnoval žrádlu. POUZE žrádlu.
      O situaci v dostupnosti rud a polotovarů k další výrobě a zpracování se všeobecně ví, akorát o ní politici a nájemní brkožrouti PILNĚ MLČÍ!!!

      1. Zradlo neni jen samo o sobe a spekulace ,ale uzce souvisi s umelymi hnojivy.
        Co udelaji nebo neudelaji duchodove fondy ,zradla je porad uz ted malo.
        Pisou ze staty prisne zakazaly vyvoz obili , ryze atd.
        A povolili mensim statum aby jim odevzdali sve zasoby obili, atd..
        Ze Usa pestuji vetsinu soju ,ktera nepotrebuje hnojiva. Tak usetri !!
        Vypukne zase pratelstvi s Beloruskem pac maji zradlo. Koho zajimaji sankce ??
        Prodaji i tu presidentku treba..Zradlo nejdriv..
        Ukradenych 300 miliard ruskych valut a zlata pozbyva a nema smysl , nikdo se toho nenazere ,ani si za to nekoupi ,beda zradlo.
        Ted Ukrove pred casem vyprodali vsecko obili a museli koupit mouku ,ze svyho obili z Turecka. Udesnej zajem je o obili Ukrajiny . Muzou se prerazit .
        Vsicki chteji a Ukrajinu ,at zivi Putin..
        Koho dnes ukrajinec zajima.
        Kdyz Putin da zapadu 20 milionu tun z Odesy , dostane milostive povoleni vyvezt neco umelych hnojiv na zapad. To je uplne k nezaplaceni..
        Nahle neni obili ,pestovani rejze je komplikovany ,sebevrazedny seminka z monsanta taky nepomuzou a svet je prej na pokraji hladu..
        S tim kdo vladne neni divu ,mozna ,jen ze jsme vydrzeli a prezili tak dlouho..
        Chteji nas mit pod drnem a delaji uz delsi dobu co muzou..
        Dobrej clanek.
        Tech veci na nas maji dost ,je pokrok ,abychom zahynuli treba ze tri pohrom najednou..Treba je ted dulezitej boj na nestovice. Tajwan taky prijde draho.
        Slibenych Ukrajine pisou 40 miliard si musi Usa pucit v Cine..
        Rus ,hodnej stedrej strejda medved se zasprajcoval a zacla retezova reakce dalsich vlad..Se ukazal jako katalyzator a vsecko urychlil a vsecky odhalil , odmaskoval a zacal skrblit. Se vsim..Zacatek konce se zrychlene priblizuje..
        Vy do mne kamenem sankci ja do vas podobne..Oplati. .
        Jeslti se nekdo spoleha na nejake vlady , urady….Ticho kolem Sri Lanky.
        Ponevadz kazda valka je taky a predevsim revoluce..

    2. Pro genderovou studii hliník ani titan nepotřebujete a nic jiného se stejně v ne příliš vzdálené budoucnosti v Evropě dělat nebude.

  9. (…) USA-dokumentárny film: Trump vyhral voľby! Volebný podvod Bidena je konečne dokázaný!
    Jeho realizáciu a možnosť jeho zhliadnutia oznámil na podujatí „Save America“ v Greensburgu, v štáte Pennsylvania, ktoré sa konalo začiatkom mája filmový producent, autor, režisér a moderátor Dinesh D’Souza.
    7. mája sa konala jeho premiéra v digitálnej forme. Už sa začalo aj s jeho premietaním v špeciálne zvolených kinách v USA. (…)

    https://www.roman-bednar.com/news/usa-dokumentarny-film-trump-vyhral-volby-volebny-podvod-bidena-je-konecne-dokazany/
    —–
    Tak uvidíme.
    Přesněji – možná uvidíme…

    1. Preziti nekterych populaci narodu a statu zrejme bude plne zaviset, aby si usporadali …
      Volby $%^&*((*^%$#!!!!
      Zni to neuveritelne, ale po kratkym zamysleni to zacne mit , vergla..

  10. Svodka z dopoledne 20. 5. od JP

    Úvodní téma – faktická kapitulace obránců Azovstalu. A porovnání těchto „kontraktniků“ (délesloužících vojclů) se zajatci z jiných lokalit (je zmíněna např. Kamyševacha), kde se jedná o rezervisty (záložníky, povolance), kteří nezvládají základní taktiku současného boje, a jsou vrháni na frontu k ucpání děr v obraně bez adekvátního výcviku a odborného velení na nejnižších úrovních (družstvo, četa).

    Charkov – protiútok RA, byly zpět dobyty dvě osady, RA si udržuje iniciativu

    Popasnaja – znatelné postupy RA do všech směrů, obklíčení jednotek VSU soustředěných u obcí Trojickoje a Zolotoje nabývá reálných obrysů.
    (Moje pozn. – zabránit by mu bylo možno zřejmě pouze za cenu zhroucení fronty, pokud by měly ústupové komunikace dostatečnou kapacitu).

  11. O komoditách dnes mohutně a zajímavě vlk.
    Zajímavý souběh s Apoštolkem, z čehož vyvozuji, že se v tom ranku skutečně něco děje.

  12. Ukrajina vstoupí do EU po ukončení konfliktu a provedení nezbytných reforem – šéfka EK Ursula von der Leyenová

    1. Re: Homér

      Souška Lejnová je blbá, páč soudruh Kuleba jasně vysvětlil, proč MUSÍ být Ukradina přijata okamžitě, nejpozději pak IHNED.
      A tuhle válku vyhrajeme!
      Sláma Ukravína!

      1. Dobytku sláma!
        (…) Na Ukrajine — ďalšie víťazstvo. Európsky parlament prijal rozhodnutie, podľa ktorého do jedného roka nebude tovar dovážaný do EÚ z Ukrajiny podliehať clu.
        Pozastavenie poplatkov sa dotkne dovozu vyrobeného tovaru, ako aj … ovocia a zeleniny.
        Toto „podporné“ opatrenie je úzko prepojené s britským zrušením ciel na kľúčové ukrajinské exporty vrátane jačmeňa, medu, konzervovaných paradajok a hydiny z 26. apríla 2022.

        Na Ukrajinu sa natiahol celý les „pomocných“ rúk. Nič v nich nie je, ale ako chápadlá sa prehrabávajú po vreckách chudobnej krajiny a odnášajú jedlo. (…)

        https://sk.news-front.info/2022/05/19/k-ukrajine-sa-natahuje-cely-les-pomocnych-ruk/

      2. Lejno je predevsim dulezity clen, zlocinneho gangu , organizovaneho zlocinu..
        Valky gangsteru se uz predtim odehravaly casto v Usa a jinde..
        Za prihlizeni , uradu, policie a politiku , jak to dopadne a jako zmeny pro ne budou..

  13. Rakousko chystá změny zákonů:

    „Žadatelé o azyl nebudou dostávat žádné peníze. Jejich vlastní hotovost bude
    při podání žádosti o azyl zadržena na úhradu nákladů (podobně jako v Dánsku
    a ve Švýcarsku). Skončí snaha o ubytovávání žadatelů o azyl v bytech,
    ubytováni budou v hromadných zařízeních. Azylové úřady si budou
    kopírovat obsah mobilních telefon u žadatelů, aby s jeho pomocí ověřily
    identitu žadatele a to, zda vypovídá pravdivě o různých okolnostech (např.
    srováním zachycených lokačních dat s tvrzením žadatele o tom, kudy prošel).
    Osobám, které vycestují zpět do státu, z nějž „uprchly“, bude azylová ochrana
    ve zrychleném řízení odňata.
    Odmítnutí žadatelé mají být důsledně deportováni. Azyl bude – v souladu s
    původními mezinárodními smlouvami – oddělen od trvalé imigrace a
    periodicky bude prověřováno, zda stav ohrožení ještě trvá; pokud pominul,
    bude azylová ochrana ukončena. Žadatelé o azyl se budou muset starat o
    vlastní domácnost (tj. žádné úklidové a stravovací služby placené daňovým
    poplatníkem, jak je tomu např. i u nás). Nezletilé manželky budou úředně
    odděleny od zletilých manželů. Při případném slučování rodin nebudou
    akceptována nezletilá manželství, nucená manželství a vícenásobná
    manželství. Kdo opustí Rakousko dobrovolně a za odměnu (Rückkehrhilfe) a
    následně se ilegálně vrátí, bude souzen za trestný čin (víceméně ekvivalent
    našeho maření výkonu úředního rozhodnutí).
    Téma azylu a imigrace má zůstat jako kompetence rakouského státu, tj.
    odmítnutí evropských kvót.
    Sociální dávky pro osoby, které obdržely azyl, budou zastropovány na
    poměrně nízké úrovni (aspoň vůči rakouským nákladům na živobytí), a to jak
    individuálně, tak na rodinu.
    Přímá demokracie
    Nová koalice se zavázala postupně zavádět do rakouského práva prvky
    přímé demokracie po švýcarském vzoru. Občané budou mít
    zákonodárnou iniciativu: nasbírají-li 100 000 podpisů pod návrh zákona,
    bude muset být projednán v parlamentu se stejnou vahou a ve stejné
    proceduře, jako by jej navrhla vláda. Příslušní ministři budou mít povinnost se k
    němu vyjádřit.
    S celostátními referendy se počítá jako se závaznými, pokud vítězná strana
    nasbírá dost hlasů (třetinu všech oprávněných voličů). Vyloučeny mají být
    mezinárodní smlouvy (ústupek prezidentovi van der Bellenovi). Pokud by
    parlament neschválil návrh zákona předložený aspoň 900 000 voliči, bude
    se nezávisle na jeho vůli konat závazné referendum.
    Počítá se i se zajímavou „Hlavou 22“. Pokud by rakouský parlament odmítl
    schválit zavedení prvků přímé demokracii nezbytnou dvoutřetinovou většinou
    hlasů, bude o jejím zavedení vyhlášeno zvláštní jednorázové referendum, k
    jehož vypsání by měla stačit nadpoloviční většina hlasů v parlamentu.
    Na experiment s přímou demokracií jsem velmi zvědav. Rakušané se Čechům
    podobají mentalitou daleko více, nežli Švýcaři. Rozhodně bude stát za
    sledování. (Vždyť jsme jim 300 let prznili rasu – je to tam samý Nowotny a
    Novak, )
    Dále bude prozkoumán a přehodnocen zákon o urážce
    náboženského cítění.
    S tímto zákonem bylo v minulých letech spojeno několik kontroverzí. Elisabeth
    Sabaditsch-Wolff byla pravomocně odsouzena k pokutě 480 Euro za veřejné
    prohlášení, že islámský prorok Mohamed měl zalíbení v malých dětech (podle
    muslimské tradice přitom měla Aiša v době prvního manželského styku devět
    let, takže těžko její tvrzení označit za lživé). Helmut Griese zase dostal pokutu
    800 Euro za to, že každý pátek při sekání trávníku posměšně jódloval a
    napodoboval volání muezzina.
    Džihádisté a náboženští extremisté budou vězněni ve zvláštních odděleních
    věznic, aby neovlivňovali jiné vězně.
    Má být vyvinuta maximální snaha o to, aby odsouzení cizinci vykonávali trest
    odnětí svobody ve své vlasti.
    Islám
    Do trestního zákoníku budou doplněny příslušné paragrafy a bude zcela
    zakázáno financování náboženských spolků z ciziny. Islámské školky a
    školy budou v případě nedodržení závazných předpisů důsledně
    zavírány.
    (To je patrně reakce na loňskou studii vídeňských islámských školek. Ty
    jsou podle jejího autora důkladně infiltrovány salafisty a jinými radikály, kteří
    si tak vychovávají novou generaci fanatiků.)“

    Samozřejmě u nás podobné antiliberální výstřelky díky naší pokrokové osvícené vládě v žádném případě nehrozí.

    1. Re: Admirál

      Jo, takhle to dopadá, když si soudruzi neváží rozmanitosti a jinakosti a pestrosti a nechtějí být obohacení tradiční tradicí řezání hlav těch jedině zcela nevhodných kusů.

      To jsme to dopracovali…

    2. Admirále, byl by rakouský zdroj, prosím?
      Protože když se tu nedávno objevila podobná „informace“ z Německa, tak se rychle ukázalo, že je všechno úplně jinak a „informace“ je jen přání otcem myšlenky.

    3. Tak je premisti jinam pro zmenu do vezeni a budou se starat dal a vice Uredniku !! bude treba a jeste vice..
      Jeden vezen prijde az na 100 tisic a budou se muset vybudovat dalsi velka obrovska vezeni ..
      Dale zajisteni zradla, vody ,zdravi nemocnic , doktoru , bacharu , spravy veznic, udrzby , osaceni ,doprava vseho….Celkem dobra dovolena a bez starosti..
      Bezva reseni bezva vlady..
      Obcan at se stara sam o sebe a rodinu a jeste se postara /vlastne na to obcanovi ukradnou vod huby/ o ty vsecky nahore…Predevsim..

  14. Burziánství? No, už nějakou chvilku přemýšlím, že neprší, brambory ani obilí moc neroste, natož další plodiny, které potřebují závlahu.
    A včíl – co když se nám něco málo urodí, ale kolem dokola bude nedostatek a sousedé si přijdou koupit třeba ty brambory. Prodám? A zač? Peníze mi jsou k ničemu, hodinky nenosím,… stojí mi nějaká protihodnota vůbec za to? Pokud ano, stejně to lidi nezmění, dobří zůstanou dobrými a ti druzí se dobrými nestanou, oplatí zlým. Pokud nestojí, tak nastoupí další varianta – pokud to bude ještě na poli, ukradnou si to s tím – ty naděláš, pár brambor,…. Eh, Malevil….
    Naštěstí existuje plodinová burza a v obchodech bylo, je a bude potravin dostatek, takže hurá, prodávat nebudu muset, o to ať se starají obchodníci.

  15. Mi ten dnesny aposotolov clanok prisiel mimoriadne vtipny … pardon, groteskny bude asi vhodnejsie slovo … pretoze nez som zabludila sem, kukla som na idnes, a tam presvedcovali ludi, aki su hlupi, ze maju prachy v hrsti v strozoku, a stracaju tym, miesto toho, aby ich nechali zarabat na burze

    1. Poslední fáze trajektorie letadla – nalákání a následné oškubání hejlů, kteří nastupují těsně přetím, než piloti letadlo řízeně navedou na volný pád. Hejlové si napříště dají pozor a peníze raději rovnou svěří těm hodným fondům, které jim vydělají cca tolik, o kolik je připraví inflace. Lepší než přijít o všechno, že. Mezitím vyroste nová generace hejlů a spousta těch starých zapomene, jak se spálila. A je čas přelakovat trup, změnit označení a znovu nakopnout motory…

  16. Matematické modely obchodování na burze (nejen finanční) se tak krásně osvědčili, že dnes nejsou manageři schopni rozeznat, kam je vlastně vedou. Vždyť ty simulace tak krásně vycházejí. Jenže v krizi vylézají proměnné, které jsou v klidných dobách zakryty průměrováním a všechny ty predikce znalců jsou značně nejisté, neb na rozbouřeném moři či v turbulentním vzduchu autopilot stroj neudrží. A k tomu už stařičký kapitán, kterýmu jsme votloukli vo hlavu že je zatuhlý dinosaurus, se odmítá ujmout řízení a v klidu pozoruje jak 66 a 57 pohlaví pere se situací.

  17. No myslím že zásadní věc, která je neustále přehlížena je skutečnost, že v jednom z posledních projevů Putina před válkou bylo, že rusové si uvědomili, že západ není kámoš ale nepřítel, který bude vždy jen škodit, že se mu nedá věřit a jediná možná reakce je od západu se definitivně a absolutně oddělit.
    Byť se nám to zdá absolutně nemožné tak oni to udělají. Vymezí si bezpečnostní pásmo na Ukrajině a pak si půjde svou cestou.
    Je tedy naivní si myslet, že se to po válce nějak srovná. Nesrovná. Už to bude na desetiletí jinak a my to musíme přijmout a naučit si s tím žít. Ostatně bylo i řečeno, že si Rusko znění elonomicko společenský model. To naznačuje reakce na odchod západních společností. Ono se jim to vlastně hodí. Svět se prostě změnil

    1. Svět se nezměnil.
      Jenom Rusko přestalo hrát hru na vzájemnou spolupráci.
      Cílem Bratrstva kočičí pracky je zadupat potencionálního konkurenta USA včas do země.
      A Rusko chce také prosperovat a mít co žrát.
      To se netrpí.
      Jediný lid, který má nárok na plný hrnec, je lid americký.

      1. Ano, je to tak. Rusko tu hru chtělo hrát opravdu dlouho a stále nechávalo otevřenou možnost pro návrat k normálním vztahům. Jen vzpomeňme, jak ještě nedávno, kdy Západ v čele s USA už pomalu nevěděl, jaký klacek Rusům hodit pod nohy, Lavrov stále (byť s poněkud hořkým podtónem) používal v komunikaci se Západem termín „naši západní partneři“…

        1. Myslím si, že Rusko půjde svoji cestou státního kapitalismu jako Čína, s vyšší dávkou sociálního prvku. Na Číně je vidět, že to je přes všechny chyby momentálně nejefektivnější systém který ze státu, kde se šila trička s křivým stehem udělal hi-tech společnost, aspoň zatím ve městech. Díky své práci tam trošku vidím, fakt jsme zůstali viset hluboko za.
          Že je jim ku prospěchu zablokování vyvedeného majetku oligarchů. Příště ho reinvestují doma. Sníží to jejich moc. …
          Sníží vliv těžebních společností vyvádějicich bohatství ven…
          Budou obchodovat ale na jiné úrovni. Co si myslíte, že by se stalo když by se na nás Němci vykašlali s dodávkami ruského plynu a nebylo by jiné řešení než jet do Moskvy pokusit se o přímý kontrakt? Jak by s námi po všech Kolářích, Lipavských, válečných fijalech jednali. Hmmm, nechtělo by se mi být v kůži toho, kdo by tam jel ..

          1. Rusko se nemusí obávat jednání s českou stranou. Případné jednání by zmařila česká propagandistická mašinérie, tedy protivníci z domácí scény, jejichž analytické schopnosti budí pochybnost a zároveň rozjíždí praxi 50. let – vyhazování z práce a sběr udání. Vyjednavači by měli proti sobě sdělovací prostředky (Hugo Chávez by mohl vyprávět).

      2. Problém je, že členové Bratrstva kočičí pracky mají značnou moc, i ekonomickou, i v Rusku, a Putin jim byl dlouho v zásadě nakloněn. Bohužel, jak je zvykem v této partě, její mimoruští členové hledí především na své zájmy, a kvůli svým ruským kumpánům se nemíní nijak omezovat ve své nenávisti ke Slovanům a ve svých snahách je konečně už konečně vyřešit. I teď jsou určitě v Rusku tlaky na obě strany – podvolit se a o Rusko se podělit, nebo si ochránit svůj díl koláče silou.

  18. O.T.:
    Tak se nám rodí nová pandemická hrozbička – opičí neštovice.
    Po Portugalsku, Itálii, Švédsku a UK se přidala i Kanada; Španělsko a USA prověřují.
    A Pfizer si mne pracky, bo budou další úžasné kšefty. Na ON totiž funguje vakcina proti pravým neštovicím.
    ČR se může tak leda postavit do fronty prosebníků, neb veškerou domácí výrobu a výzkum jsme si nechali zlikvidovat.

    1. Likvidace vlastního pokročilého vývoje a výroby vakcín byl zločin, za který by měl někdo jít ke zdi. Což se bohužel nestane, protože to byl evidentně záměr těch, komu jde současná vláda na ruku.

      Mimochodem, vzpomínáte, jakého výsměchu „expertů“ se dočkal Babiš se svým návrhem na zahájení vývoje vlastní vakcíny proti viru SARS-CoV-2? Přece nějaká zemička primitivů z Východu nemůže (a vlastně ani nemá co) konkurovat farmaceutickým koncernům…

  19. Marie Divišová
    18.května ·
    Hodně teď politici stepují kolem embarga na vývoz umělých hnojiv z Ruska.
    1) Rusko je největším vývozcem hnojiv na světě celkově (1 graf). Přitom embargo by se mělo týkat také Běloruska, které je na 6. místě.
    2) V exportu dusíkatých hnojiv je potom Rusko naprostým lídrem s třetinovým podílem na světovém trhu. Dusičnany se vyrábějí ze zemního plynu a tak jsou na ruském plynu částečně závislé také výroba a export hnojiv ve většině evropských zemí. (Mimochodem – první mezinárodní plynovod vedl ze SSSR do slovenského závodu na výrobu hnojiv Duslo Šala)

    https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159994302584253&set=pcb.10159994311069253
    https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159994303144253&set=pcb.10159994311069253

  20. Jen poznámečka k válčení Rusů.
    Podle údajných odborníků z USA má Ivan na Ukradině od sedmdesáti do pětaosmdesáti tisíc vojclů. V porovnání s počty VSU to je číslo spíše zoufalé.
    Že Ivani nemají lidi, či dokonce zbraně, to si může myslet leda idiot.
    Prostě mi to Ivanovo válčení úplně stejné, jako Vasilovo snaha o demokratický stát.

    1. Další poznámečky – Rusové začali testovat v polních podmínkách další hračky:
      REBy
      Azovec v ukrajinském studiu při rozhovoru lil na ruské zbraně pomyje(staré, neúčinné…). Pak se moderátor zeptal na REB(elektronické rušení), Azovec prohlásil, že jsou ruské REBy dobré. V okamžiku, kdy je Rusové spustili, tak jim nefungovalo nic, ani Muskův starlink. Prostě nebylo spojení, později prý ašli dvě frekvence, kde rušení nebylo až tak účinné.
      Vypadá to, že se na frontě pohybují dva nejmodernější exempláře REBu.
      Laserové zbraně
      Obě strany přiznávají, že v posledním týdnu byla nasazena alespoň jedna laserová zbraň, podle všeho Rusové nasadili do boje menší laserové dělo přímo na frontě někde pod Izjumem.

      1. Rusové byli v oboru REB vždycky absolutní špička. Že si budou na UA zkoušet nové věci, není žádným překvapením. Totéž platí o raketové technice. Ruská slabina jsou možná výrobní kapacity, ale vymyslet něco nového a hodně účinného, v tom Rusy neradno podceňovat.

        1. Re: Zakladatel

          Jsem si fčilek přelítl Í-děs a Seznam a Aha on line a další obdobné vysoce módní a nepstradatelné Hovínky a zjistil jsem, že Rus prohrává všude úplně ganc, takže nás čekají samá pozitiva a sociální jistoty.
          A pochopitelně jedině správný blahobyt.
          A zlého Rusa porazíme asi tak za půl hodiny, možná čtyřicet minut.

          Btw. nenašel někdo něco nového od JP? Na yandexu není nic…

          1. re: Targus
            Vcera JP vysilal „pouze“ svuj projev Vpřed do budoucnosti z Fóra znalostí (Moskva, 17.05.22)
            Dnesni ranni svodku JP uz vydal

            Podobny youtube kanal jako JP ma napr. Дмитрий Василец
            https://www.youtube.com/c/%D0%94%D0%BC%D0%B8%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D0%B5%D1%86/videos

            nebo, s super mapama Саня во Флориде
            https://www.youtube.com/c/%D0%A1%D0%B0%D0%BD%D1%8F%D0%92%D0%BE%D0%A4%D0%BB%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B4%D0%B5/videos

          2. Situace na vychodni fronte je stabilni …
            Vychodoasijske hordy opet zakerne zautocily na hrdinne obrance evropskych hodnot, kteri se opet po zdrcujicim boji muze proti muzi, vitezne stahli do predem vybudovanych pozic.

            1. Tak mne, já vím, bába urejpaná, ale nezačali oni už to vítězné stáhnutí trénovat. Nebo je to náhoda, že jim to tak jde.

        2. Jeste prej dostala armada novy tanky T90 , a nejaky pristroje na ruseni nepratelskych signalu z druzic..Aby se to asi poradne vyzkouselo..
          Odtajneni muze znamenat ,ze maji dalsi novy veci pod dekou..

          1. Rušení, resp. zkreslování signálu GPS je obnošenou vestou, abych parafrázoval klasika. V Estonsku lapit signál systému GPS u ruských hranic je docela velký problém. A funguje to tam velkoplošně.

    2. Občas si myslím, že to co si myslím, je důsledkem toho, že jsem nejspíše přišla o rozum.
      A pak se objeví poznámečka a já jásám, není tomu tak. Jen jsem se nenechala semlet lží a invektivami, které nám informační zdroje – tedy placení a jiní lidé cpou do klavy.
      Za poznámečku dík.

    3. On si Ivánek dává echt bacha, aby toho moc nevytáhl, protože ví, že ten opravdický konflikt ho teprve čeká a každý trumf v rukávu dobrý. Ostatně druhá strana to bere podobně.
      Viz třeba zprávička (okopčeno z AK):
      Po dodávke amerických húfnic M777 Ozbrojeným silám Ukrajiny vypukol na Ukrajine škandál.
      Ako sa ukázalo, zbrane sa dodávajú bez veľmi dôležitého komponentu – digitálneho zameriavacieho systému, bez ktorého sa dajú použiť iba ako delostrelecké systémy predchádzajúcich generácií, nemôžu používať vysoko presné „inteligentné“ strelivo a sú dokonca horšie ako staré sovietske D-30.
      Ako sa ukázalo, nie je v tom žiadna chyba ani nedbanlivosť – Američania odstránili z vybavenia a zbraní tie prvky, ktoré by podľa ich názoru nemali padnúť do rúk Rusov, ak budú ukoristené. Tiež zo systému dronu „SwitchBlade“ odstránili bloky výmeny informácií, bez ktorých ich nemožno použiť v automatickom režime a zasiahnuť cieľ niekoľkými dronmi naraz.
      Dokonca aj z obrnených transportérov M-113 odstránili komunikačné systémy (ukazuje sa, že tieto archaické systémy sa stále používajú v americkej armáde, pričom sú niektoré z nich vybavené modernými komunikačnými prostriedkami).
      Je jasné, že takáto nedôvera je pre ukrajinských nacistov urážlivá a okrem toho úplne tieto zbrane znehodnocuje, a teda, úprimne povedané, veľké výhody neponúkajú. Na úlohy sebadeštrukcie Ukrajincov, ktoré Západ pridelil nacistickému režimu, sa však celkom hodia.

      https://t.me/newsfrontsk/8488

      1. Cynická hra velmocenské elity se životy. To je podobné, jako když ve chvíli, kdy se začíná mluvit o tom, že náčelník ukrajinského generálního štábu pociťuje nelibě politické zasahování, kdy mu nařizují posílat nedostatečně vycvičené a vyzbrojené jednotky teritoriální obrany na úseky fronty ze tří stran obklíčené místo stažení elitních jednotek na další linii a zatím ušetření teritoriální obrany nejhoršího. V této chvíli se objeví v médiích zpráva, že to je ruský prezident, který údajně nařizuje nesmyslné manévry jednotlivým praporům. Od událostí v Afghánistánu a ostudné evakuace z letiště v Kábulu, kde si média vysnila slabý Taliban a silnou vládu, čemu o politické a válečné situaci můžeme věřit? Jsou velké ztráty obou stran, velké utrpení civilistů, na neurčito přerušené vyjednávání o míru, škody na ekonomice mnoha zemí, ale spousta dalších věcí zůstává na úrovni dohadů a odhadů. Do politických intrik a zákulisních machinací uvnitř světových velmocí příliš vidět není. Příliš dlouho konzumní Západ podceňoval uvažování o zajištění co největšího míru a způsobu snížení napětí mezi velmocemi, tohle je od 80. let s jejich odzbrojujícími smlouvami, už pozapomenutá věc.

  21. Tak já pořád nevím co vlastně od toho Ruska apoštole chcete.
    Pokud vím a Ussvině to stále deklarují, tak RF má na Ukrajině něco okolo 200 000 vojců. Ukrarujna jich má několikanásobně více, je podporována celou Evropskou únií a Ussviněma s Kanadou, Austrálií, Japonskem a já nevím kde kým a přesto RF stále ve válce vítězí a pomalu a jistě postupují. Nebo snad ne?
    Jinak souhlas, Rus si to vše dobře promyslel a my taháme za ten kratší kus provazu na kterým nás stejně oběsí, protože na to bude vždy dost dlouhý.
    Zasadil jsem červenou řepu a mám dobrý pocit,

    1. Re: Hnidopich

      UŠAtí soudruzi nejsou schopni napočítat sto batalionů.
      Baťák se velikostně rovná tzv. rozšířenímu praporu, což činí zhruba nějakých 800 kusů.
      Melete ho*na, soudruhu…

        1. Já jsem zasel myšlenku do manželčina mozku a manželka pak zasadila tu řepu. Ale stejně, když je to ze semínka, tak je to zasel, když je to ze sazeničky tak je to zasadil. Tak to vidím já, ale můžu se mýlit. Ať rozhodne odborný tým poradců vedený zkušeným vidlákem a ne nějakým Mičurinem -amatérem.
          Velký smajlík.
          Jo jestli to bude číst apoštol, tak bych se rád zeptal na to za jak dlouho se ta řepa sklízí ?

          1. Já jsem se poradil s wikinou a tam je toto.
            Sázení se liší od výsevu. Výsevem je rozuměno vkládání semen rostlin přímo do půdy. Seje se například ředkvičky, mrkev, cibule, petržel, hrách, fazole. Sejí se také například obiloviny a některé okopaniny. Tyto plodiny se nesází. Setí do půdy nebývá vždy pravidlem. Některé drobná semena a semena ve volné přírodě klíčí přímo na povrchu země.

            U některých rostlin je možné provádět setí (tedy přímý výsev na stanoviště, s jednocením po vzejití), i výsadbu (tedy předpěstování ve skleníku , pařeništi nebo jinde). Obě možnosti mají výhody a nevýhody.

  22. Stejné téma z Telegramu:
    Čína koupila téměř polovinu světových zásob potravin.
    Ceny potravin celosvětově rekordně vzrostly. Koronakrize, výpadky logistiky, neúroda, energetická krize, nedostatek hnojiv – to vše přivedlo k tomu, že ceny základních potravin vyskočily tempem, které nebylo vidět půl století.
    Čína se cítí ohrožena zdražením světových cen potravin nejvíce: země nakoupila tolik potravin, že ostatní jich nemusí mít dostatek.
    Vydání Izvestií se zabývalo, proč Číňané potřebují tolik základních produktů a proč potravinová krize ještě zdaleka neskončila.
    Podle šéfa výzkumného pracoviště z University of Warwick Alistaira Smitha za zdražování potravin ve světě nesou odpovědnost „přehnané choutky“ Číny.
    Bylo zjištěno, že Čína skoupila téměř polovinu světových zásob potravin.
    Země tak podle amerického ministerstva zemědělství drží ve skladech 69 % světových zásob kukuřice, 60 % rýže, 51 % pšenice a více než 30 % sóji.
    A za poslední dekádu tento podíl vzrostl ještě asi o 20 procent.
    V roce 2020 Čína nakoupila potraviny za rekordních 98,1 miliardy dolarů. Za rok vzrostl dovoz o 22 % a za poslední desetiletí o 360 %.
    Vedoucí čínské Národní správy obilných rezerv Qin Yuyong potvrdil, že státní zásoby potravin v zemi dosáhly svého historického maxima. „Naše dnešní zásoby pšenice pokryjí potřebu na rok a půl,“ řekl.
    Daslší univerzitní odborníci se domnívají, že takový aktivní přístup k nákupům je pro Čínu nezbytným opatřením, protože její domácí produkce od roku 2015 stagnuje. Produktivita zemědělské výroby je v zemi nízká, mimo jiné kvůli znečištění půdy, navíc zemědělci hojně opouštějí venkov a migrují do megaměst.
    PROČ ČÍNA HROMADÍ ZÁSOBY?
    Růst zásob potravin v ČLR může být podle analytiků spojen s řadou dalších důvodů: země je pojištěna proti obchodní válce, pokračování pandemie, neúrodě a následkům energetická krize.
    Nezávislý průmyslový expert Leonid Chazanov připomněl, že „v roce 2020 byla celá města zablokována karanténními kordony a jejich obyvatelům museli přidělovat jídlo, aby se vyhnuli potravinovým nepokojům.
    V roce 2021 došlo k problémům v řadě tradičně zemědělských zemí světa, načasování osevních prací se posunulo, léto bylo horké, rostly ceny minerálních hnojiv, pesticidů a pohonných hmot, v důsledku toho se snížila úroda obilnin, brambor, pohanky.“
    Energetická krize přivedla ke snížení produkce továren na výrobu minerálních hnojiv a k ukončení jejich exportu.
    Dovážené produkty jsou drahé, navíc je tak snadno nekoupíte – chemické závody jsou také v Evropě nevyužité nebo nečinné.
    V Rusku byly zavedeny kvóty na vývoz dusíku a komplexních hnojiv, ceny jsou vysoké, vznikají problémy s dopravou a překládkou agrochemikálií.
    V důsledku toho se výsev zemědělských plodin v ČLR a dalších zemích světa může snížit, což povede k poklesu jejich výnosů, vysvětlil ekonom.
    Energetická krize navíc zastavila továrny v různých průmyslových odvětvích. V důsledku toho se tam očekává nárůst nezaměstnanosti.
    „Za takových okolností je akumulace velkých zásob potravin nejjednodušší a nejspolehlivější možností, jak je poskytnout obyvatelstvu v případě nouze,“ zdůrazňuje analytik.
    KTERÉ ZEMĚ TO OVLIVNÍ JAKO PRVNÍ?
    Čínské úřady zdůrazňují, že země nemá „absolutně žádné problémy s potravinami“. Problém je však v tom, že potraviny ještě podraží.
    „Hromadné zásoby v Číně jsou jedním z důvodů růstu cen potravin po celém světě,“ řekl Akio Shibata, prezident tokijského institutu pro výzkum přírodních zdrojů.
    „Nenasytná Čína dále nakupuje obilí, snižuje globální nabídku a vytváří podmínky pro trvalý růst cen potravin,“ uvedl Bloomberg.
    Ukazuje se, že jako první budou trpět nejchudší země.
    Podle listu The Wall Street Journal je situace obzvláště napjatá v Latinské Americe, „kde rozsáhlá inflace vedla k vyšším cenám většiny potravinového zboží a podle OSN jsou desítky milionů lidí podvyživených“. Zasáhnuta však může být kterákoli země.

    1. Čína měla hodně žabích kůží a málo obilí. Tak se chovala jako každý hospodář, žabí kůže vyměnila za jídlo. A nakupuje dál. Obilí hodnotu neztratí, naopak.

      1. Presne. Papirky muzou byt brzy dobre tak na podpal. Rusko by mohlo vypravet.
        Jidlo je jidlo a blekotani radoby demokratickych papalasu o „prehnanych chotkach“ na tom nic nezmeni.
        Maji tituly pred i za jmenem, ale kdo na svete spotrebuje nejvic zdroju a energii v pomeru k populaci si zjistit neumi. Aspon se muzeme utesovat, ze takove elity nejsou jenom v Cechach.

        Jeom se smeju, jak mi pred lety tlacili do baraku kotel na obili a kroutili hlavou, jak jsem hloupy, ze to nechci.

    2. Můj pohled na tuto věc je jiný – pokud má Čína dostatečnou vojenskou kapacitu, jsou zásoby potravin na jejím území zárukou světového míru – a dost možná i zklidnění situace s Taiwanem. (A pokud se vojensky přecenila, říká si o průšvih)…

    3. No nerozumím moc světovému finančnímu systému ale podle článku zveřejněného u vlka by za takovým nákupem potravinářských komodit může být mimo ochrany vlastního obyvatelstva i varianta zbavení se obrovských zásob v budoucnosti nestabilního dolarů.
      Prostě máme dost dolarů které jsou nejisté, nakoupíme za ně něco, o co budou časem všichni téměř prosit. A pak to prodáme za námi určenou cenu, v námi určených měnách a přes námi určené banky. Podobně jako to teď dělají rusové s plynem, jen ten si nemusí kupovat ale vytěží si ho ….

      1. no a navyse tym, ze tie dolare, ktore mali uviazane na uctoch v bankach sa vratili do obehu a teda spat do USA, tak este prikurili Amikom podporou ich inflacie

  23. Naky dusevni malorolnik tohle napsal na Novinkach v diskuzi k nemoznosti vyvozu obili z Ukrajiny a Ruska : „Já žasnu, jak to ten zmetek Putin má všechno dokonale vymyšlené. V chudých, ale pro stabilitu světa důležitých zemích vypukne hladomor… jaké jsou možné směry vývoje :- buď se spustí uprchlická vlna, která opětovně zaplaví Evropu… tím nepřátelský západ totálně dostane na kolena. Anebo tam pošle svoje ruské obilí a tím tyto země získá do svého vlivu. Obávám se, že jsme ztraceni. Chtěl bych vědět, zda západní vůdci mají nějakou strategii, jak tomuto čelit. Asi těžko , že ?“ Ach, jsme ztraceni… 🙂 🙂

    1. trochu naivne si myslím, že Rusko a Čína budú zásobami
      zachraňovať „spriatelené“ štáty pred naj hladomormi

      1. ked ono je to tazke……ZSSR financovalo Egyptu Asuansku priehradu a ked ju dostavali, tak ich Arabi kopli prec. Kde komu pomohli, ale ked prestali pritekat od nich zdroje, tak sa aj tak preklopili staty k Amikom. Teraz je v urcitej miere situacia trochu ina, aj diktatori vidia, ze su casto pouziti ako toaletak, ale aj tak…….ani Venezuele uz nedavaju zdroje len tak, zichruju si ich podnikmi ci surovinami.
        Takze ano, ked sa dohodnu na nejakom vymennom obchode, tak dodaju, preco nie, obchod je obchod…..ale co ti, kde nebude nieco, co by Rusi chceli?

    2. Vite, kdyby s timhle prisli nasi velci spojenci, tak by bylo palcovym pismem v novinach o „vynikajici strategii“, „synergickych efektech“, propracovanem a dlohodobem planu“…
      Pritom ty zapadni sankce nejsou nic jineho, jenom podstatne primitivnejsi a mnohem vice spolehajici na zbrane a silu.

    3. Duševní malorolník, to si musím zapamatovat 😂👍👍👍
      Taky jsem ten canc někde četl. Ale obávám se, že většina duševního malorolnictva se dnes koncentruje v politickém vedení Západu, ten člověk má vlastně svým způsobem pravdu. Okolnosti, které zmiňuje – to si naši geniální fíreři neuměli spočítat, když vyhlašovali sankce?
      No, asi neuměli. Jsme ztraceni.

      1. Vy po nich chcete, aby uměli počítat.
        Když dcera studovala na UK humanitní obor, tak v jejím ročníku zvládli základy statistiky 3 lidi z 60, kteří si zavedli po zbývající 3 roky studia výnosný byznys. Jak do bakalářských, tak magisterských prací všichni potřebovali statistické vyhodnocení výsledků „pokusů/studií“. Častější nahlížení dcerce přes rameno vedlo ke zjištění, že obvykle dělá statistiku na souborech o 10-30 položkách. Studentské práce budiž, vyvozovat z toho závěry o chování lidí ??? Budiž u studentů. Ale dcera mi ukázala, že i studie věhlasných jmen v oboru, jejichž závěry kdekdo cituje, jsou dělané maximálně na desítkách „pokusných osob“. Všichni alespoň tuší, že je to naprostý nesmysl, ale je to obecně tolerované, a tak si všichni spokojeně žijí a tváří se, že zkoumají a analyzují.

        1. „Vy po nich chcete, aby uměli počítat.“

          Ano, jsem takový sadista, že bych to po nich chtěl. – Nepíšu to poprvé, ale je to takové moje trauma, ze kterého ne a ne se vyléčit:

          Před časem jsem vedl rozhovor s několika studenty humanitních oborů. Někteří z nich se – to se posaďte – hrdě hlásili k tomu, že jim matematika nic neříká. Jiní (ten zbytek) uznali, že matematika v humanitních oborech k něčemu je: statisika. Jenže i oni ze statistiky znali jen nějaké vzorce, aniž by znali širší souvislosti a chápali pojem „okrajové podmínky“. Vesměs ovšem převažoval názor (to vím už dlouho, už od střední školy), že humanitní obory jsou nadřazeny těm přírodovědně-technickým.

          A jsme u toho: i já zastávám názor, že humanitní obory stojí v hierarchii poznání nad obory přírodovědně-technickými. Ale proto, že je nutno postupovat od jednoduššího ke složitějšímu, je nejdříve nezbytné zvládnout základy přírodovědy (jmenovitě – matematika, fyzika) a teprve potom, s jejich využitím, studovat obory humanitní. Na humanitní studia bych nepustil nikoho, kdo by neprokázal vzdělání, nebo alespoň vzdělatelnost, v přírodovědě. – Pak, troufám si trvrdit, by blbců na vedoucích pozicích společnosti trochu ubylo a hovadiny jako Zelený Úděs, Padesát odstínů vymyšlených pohlaví, další si doplňte ad libite, by nemohly škodit, nebo aspoň ne tak moc.

          Já vím: brečím sice pěkně, ale na špatném hrobě.

          1. Re: Zakladatel

            Vy jste úplně blbej zakladatel, protože kdybyste pouštěl na humanitní obory jen mladé soudruhy VZDĚLATELNÉ ve vědách přírodních, mohl byste si v posluchárnách sedět akorát tak možná vy sám. A ještě možná nějaký chytřejší školník…

            Jahoda teď zaskakuje na prvním stupni jako úča. Během měsíců května a června odpadá podle aktuálních učebních plánů cca 30% výuky přírodovědných předmětů.
            Např. dnes odcválala do fachy s repelentem proti klíšťatům, protože mají projektový Den Země. A neptejte se mě, vo co gou.
            Plus „osvědčené“ zrušení domácích úkolů. Metodika ukládá možnost zadávání DÚ v maximální míře 40 minut podle schopností žáka ZE VŠECH PŘEDMĚTŮ!!!
            TVL, co se chcete naučit za pět až deset minut, které připadají na jeden jediný předmět?
            Je zcela běžné, že děcka v páté třídě OPRAVDU NEUMĚJÍ ČÍST!!!

            1. Teď právě probíhají maturity a opětovně nastalo pravidlné lkaní nad obtížností písemné části, kterou opět (přestože byla na základě předchozího skuhrání rodičů neúspěšných žáků zjednodušena) nezvládlo přes 13 % studentů…

              1. Re: Stan

                Byl jsem zděšen rozsahem „povinných“ znalostí z jazyka českého, ktarý se musela naučit mí dcera před sedmi lety.
                Nebyla to ani čtvrtina kvanta, které jsme museli zvládnout my, nablblí dědci a sklerotické báby.

                Finále – maturitní zkoušku se podařilo udělat v řádném termínu kromě mé dcery už jen ČTYŘEM dalším!!!
                Z dvaadvaceti kusů!!!

            2. nevedia citat? to sa bavime o beznej populacii alebo o tzv osadnikoch? (indianoch)
              vyrastal som za sociku a aj ked rozdiely boli velke, aj posledny indian musel vtedy vediet aspon sa podpisat a precitat nejaky kratky text
              zaujimave ze na matematike hrubo zlyhavali ale akonahle islo o peniaze tak akymsi zazrakom zrazu pocitat vedeli velmi dobre

              1. Re: KM

                V páté třídě texty určené pro tuto věkovou skupinu slabikují – NEČTOU!!!
                Nedávají tří a víceslabičná slova, nedávají interpunkci!
                Po přečtení krátkého odstavce nejsou schopni zopakovat svými slovy (říká se tomu prý „parafrázovat“), o čem tento text pojednával.

                Jsou na to neziskovky a projekty a říká se tomu čtení s porozuměním.
                A nedávají to ani soudruzi deváťáci, kteří pak jdou studovat nejen „na tesaře“ nebo „na kuchařku“, ale i takoví, kteří se vážně ucházejí o studium na SŠ zakončené maturitou.

          2. Byl jsem nucen vzhledem zastávané pracovní pozici nastudovat statistiku a to až tak, že jsem dost věcí pochopil i v souvislostech (to časem)
            Změnilo mi to pohled na svět.

            1. Nic proti statistice. Má-li být korektně užívána, i jí je třeba rozumět. Statistika ale zdaleka není celá matematika. Výsledky, které statistika přináší, bez jiných odvětví matematiky nebyly by dosažitelné.

        2. Potvrzuji! Stejná zkušenost MU FSS (fakulta sociálních studií). Obrovský problém jménem „statistická analýza dat“ (a ty kontingenční tabulky! kdo se to má naučit interpretovat, že?). Já jsem ji tedy ještě měla na státnicích (před 13 lety), jak je to teď netuším. V každém případě nám na fakultě cpali do hlavy, že jsme elita národa. Myslím, že tomu někteří slaboduší jedinci uvěřili…

          1. Uz sem se zminil ,ze jde predevsim o tohle. Uslechtila myslenka vzdelani je dnes pouze prostredek tuhe vychovy za hlavnim ucelem , vyrobit sporadanyho otroka..
            Aby si nahodou nedelal a nebo mel pocit ,ze si muze delat , co chce..
            Nebo se zajimal o neco co nesmi..Cas na to nesmi mit.
            Tedy se zak/student i dospelej , uci ukaznene a denne po mnoho hodin , co ucitel/vychovatel do nej nacpava, na kteryho dohlizi zase dalsi, s plnou moci a po mnoho let..Od utleho veku je zacek zaprazen do site discipliny a do totalni poslusnosti. Neni uniku.
            Vsichni s tim jednomyslne souhlasi, maji „vzdelani“..
            Potom je z nej sporadany obcan, jak stat/vlada potrebuje..
            A tak poznal na mysli i na tele a casto opakoval ,tu slavnou poznanou nutnost..
            Penez , v milardach ,se nelituje ani reforem k tem ucelum..Metody a nove se tez meni za ty vedecky , „lepsi“.
            Napr. Od zacatku zavedeni vzdelani ucitel informuje na zacka ,od jeho 6 ti let denne , to zacek vidi a ma priklad , rodicum,uradum , aby taky ukaznovali doma a potom nastane pohorseni , ze ty hrozny cesi, jsou udavaci..

            1. Tak to nevím, kdy jste naposledy měl kontakt se školstvím, ale to, čeho se tak děsíte, se tam už dávno neodehrává. A na západ od našich hranic už vůbec ne. Síť disciplíny a totální poslušnosti existuje možná pro učitele, ti když si pustí pusu na špacír a začnou vykládat nepovolený „narativ“, tak letí na hodinu, ale rozhodně ne pro „klienty“, postaru žáky a studenty…

        3. Jde o nacpavani zivych deti , zahnivajicimi pouckami minulosti , bez vyznamu pro prakticky zivot. Nuceni vychovnym nasilim do vedomosti ,ktere spolehlive umrtvuji a zotrocuji mysl kazdeho od malicka velmi dlouho..
          Jako prejt do jitrnic..Opakovani /do blba/,matka zotroceni..
          Koleje predurceni ,pro kazdy jeden „vagon“, aby nevybocil , nebo neztratil spravny smer s ostatnimi ,nezabloudil !!…/Odlisny se trestaji/.
          Aby nahodou nezbylo misto, aby nechtel videt neco jinyho..Co nema…
          Probuh , treba normalni zivot..To se taky tresta..
          Tvrde potlaceni individuality kazdeho..Stado, jeho vytvoreni je zakladni a konecny umysl vychovatelu , zamer je zavedeni stejneho ,standartniho chovani, pro masy, pro lepsi ovladnuti …
          Jak vlady a staty potrebuji..A tak mechanismus , prostredky a metody ,vedecke a velmi tvrde vychovy ,vnuti prikladnym chovanim ucitele ,zakum, treba touhu po plne poslusnosti k autorite , treba k fasismu,kdyz je treba , nevidi ,tak jindy nic jineho, nez vyhody a nezbytnost diktatury komunismu ,ktery uz je zaveden diktatem a metodami kazdodenni vychovy..
          Na prave tech zakladech se pak buduje..Male deti , mladi se vzdy pro ty ucely hodi nejvic !!! Zalezi na zavislosti davu ,na ucitelich ..
          Ucit se a jak prikladny zak byl Lenin..
          Mao byl ucitel. A pak ovoce ze stromu vedeni , uzrava….
          Pak nastava tupe stadni diveni, prekvapenosti ,jak se neco takoveho mohlo stat..

          1. Re: paw

            Pletete si poněkud slova „pojem“ a „průjem“.
            V sobotu jsem byl na školení řidičů cisteren převážejících hořlavé kapaliny (nafta je z převážené palety kapalin nejbezpečnější).
            Nikdo ze zúčastněných mamlasů mladších 40 let nedokázal pochopit, PROČ nesmí vystoupit z auta ihned po příjezdu na čerpací stanici.
            O statické elektřině vůbec nevěděli, že existuje.

            A takoví, jako vy, melou pantem o zbytečném tlačení vědomostí do hlavy.
            Ano, pokud vám nevybuchne 30 tun benzínu nebo ředidla pod prdelí, jsou ty vědomosti ÚPLNĚ zbytečné…

            1. Pletete si prujmy , cela zalezitost je o systemu, mechanismu a metodach dlouholeteho zpracovani populace od utleho veku.
              Snazite se bejt chytrej , kdyz jde kratkodobe oznameni specialnich informaci jen nekterym a nekolika dospelym.
              Dik za prispevek do diskuse.
              Jste mi jen potvrdil moje nazory o zbytecnosti druhu vyucovani , kdyz 40 let mamlasu ,pres mnozstvi hodin stravenych ve skolach se nenaucili ani chapat..Maji ,opakuji ,hlavy plne mrtvych informaci a sou jimi nacpany /jako jitrnice prejtem/ , to jim vadi do ted.
              A nejen tlaceni uciva do hlavy. Preplneni mysli ,az vi vse a nic zaroven..
              Vynakladaji se na tohle miliardy.
              Dale staticka elektrina se neodehrava jen kolem nohy ridice, ale vsude v celem tankeru a nakladu.. Nejen vhodna obuv , odev, potah na sedadle a navic jsou pomucky jak problem odstranit bez obav , z obrovskych , 30 tun benzinu , neexistujicich megavybuchu..

Napsat komentář: lujjza Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *