26 dubna, 2024

Bůh všech

Moji dlouhodobí čtenáři vědí, že se otevřeně hlásím k českobratrským kořenům své rodiny. Jsem potomkem těch, kteří se přiznali k učení Petra Chelčického, že zbraně mír nepřinesou, kteří byli od začátku pronásledováni a vlastně nikdy nepřestali být. Ale tato průprava jim pak pomohla k tomu, aby po Bílé hoře dokázali sto let vzdorovat rekatolizaci a když jejich kacířské hnízdo vrchnost za Marie Terezie konečně objevila, odešli raději do Pruska, než aby zradili víru svých předků. V Prusku pak po dvě století udrželi nejen onu zaťatou evangelickou víru, ale i své češství. Dokázali neuvěřitelnou věc… ve stejné době ve zhruba stejné oblasti a pod stejným státem pomalu zmizeli z dějin Lužičtí Srbové…

Když se moji prarodiče vrátili po dvou stech letech s mnoha dalšími reemigranty zpátky do dávné vlasti, hovořili archaickou češtinou a jejich potomci dodnes táhnou evangelickou tradici v bývalých sudetských oblastech západních Čech. Tři další generace na tom nic nezměnily a já se k tomu hrdě hlásím. Jsem potomek lidí, kteří nesklonili koleno před shora nadiktovanou pravdou, i když proti nim stáli drábové, inkvizice, šatlavy a mučírny.

Přesto jsem se stal kritikem církve. Ne kvůli tři sta let starým křivdám. Ne kvůli dvě stě let staré emigraci. A už vůbec ne kvůli věroučným rozdílům, které se koneckonců víceméně setřely samy. Ne, nevykřikuju, že křesťanství je opium lidstva a považuju Desatero a Kázání na hoře za nejlepší návod na dobrý a spořádaný život.

Kritikem církve jsem se stal v den, kdy jsem si sám pro sebe uvědomil, že ve výrocích církevních představitelů a v kázáních farářů, si Bůh vybral stranu. Už to nebyl Bůh pro všechny. Každým rokem se víc a víc kázalo o tom, že Bůh je na straně pražské kavárny a všichni ostatní jsou zlo. Rok za rokem z kázání vyplývalo, že Bůh je na straně evropských hodnot a transatlantických vazeb. A kdo s tím nesouhlasil, ten se stal vlastně stejným kacířem, o jakém mi vyprávěli dědeček s babičkou.

Teď, když jsem se stal známým, začal jsem na fejsbůku sbírat diskuse o sobě, které o mě napsali bývalí evangeličtí přátelé a přiřazovat k nim protokoly z dávných vyšetřování svých předků, kterým se nepodařilo utéci… a stojí to za to. Jednou z toho bude úžasná kniha. Nic se nezměnilo. Jazyk dnes trochu zhrubnul, barokní vyjadřování bylo přece jenom o něco květnatější, ale jinak se ukázalo, že spousta dnešních mladých a uvědomělých církevníků by možná i dnes nejraději postupovala podle návodů z Kladiva na čarodějnice.

Mimochodem… ti inkvizitoři tenkrát říkali přesně to samé, co Fiala s Rakušanem. Také je nejvíc „trápilo“ že se jejich ovečky nechávají obloudit satanskými dezinformacemi a také si vyhodnotili, že pravdě nejvíc poslouží tím, že budou zakazovat knihy a stíhat jejich šiřitele. I tehdy měli občané právo na korigované informace. Tenkrát mělo vyobrazení satana luteránské rysy. Dneska pro to samé používají fotku Putina. Ale jinak to to úplně totéž.

Když jsem měl možnost se s někým o této věci bavit (velmi zřídka), vždycky jsem říkal, že jsme nejateističtější národ světa právě proto, že se u nás církev vždycky postaví na nějakou stranu. Místo aby byla vyslancem Božím, aby její představitelé zdůrazňovali, že Bůh je nad všemi lidskými spory, je nad všemi ideologiemi, nad všemi dočasnými pravdami, že dává slunci svítit na dobré i zlé, že jeho mlýny melou všem stejně, že vidí srdce každého člověka, místo toho si Hospodina zprivatizovali pro lidské záměry. Zapomněli, že Bůh všem naměří přesně tou mírou, jakou měří oni sami a zapomněli, že v nebi je větší radost nad jedním napraveným hříšníkem, než nad deseti spravedlivými. Zapomněli, že soud přísluší Bohu a ne člověku a do světské spravedlnosti se církev nemá míchat. Církev má zmírňovat utrpení, nikoliv rozhodovat s váhou a mečem.

Jsem proto velmi rád, že po dlouhé době zase jednou vidím, že nějaký církevní představitel nahlas a veřejně řekl, že Bůh je bohem všech. Jsem rád, že je to právě emeritní opat Strahovského kláštera Michael Josef Pojezdný, který se rozhodl sloužit mši svatou za Českou republiku a zve na ní všechny. Malé, velké, věřící i nevěřící, líbodémo i dezoláty. Jsem rád, že oslovil Jindru Rajchla a ještě raději jsem za to, že Jindra se k tomuto gestu hodlá připojit a šíří tuto zvěst dál.

Mše bude v sobotu 27.5.2023 v 18. hodin ve Strahovské bazilice. Dělám všechno pro to, abych tam také byl… Takhle bych si to totiž přál. Aby kostelní půda byla znovu svatým azylem pro všechny. Aby alespoň tam končily všechny hádky o malichernosti světa. Aby alespoň tam byla nad každým Boží svrchovanost. Aby se všechny zbraně i spory musely odložit u vchodu. Takovou církev tato země potřebuje. Církev, která dělá politiku, není církev, ale politická strana. Se vším, co k tomu patří.

V tomto národě se prostě něco mění. Žijeme v době, kdy se prostě nelze jen dívat, jak jde všechno do kopru, ale je třeba se tomu postavit. Denně jsem překvapován, kde všude se objevují lidé, kteří to vidí stejně. Už vlastně ani nemohu říci, že jsme rozhádaní, protože každou chvíli někde vidím, že se lidé usmiřují a překračují svůj stín. Nikdy jsem doma neměl tolik hostů co teď. Nikdy mě nezvali na tolik akcí co teď. Nikdy jsem nezažil hezčí atmosféru. Nikdy jsem nezažil tolik ochoty pomáhat a vlastně jsem si nikdy nemyslel, že uvidím tolik víry, že to celé ještě není ztraceno a ta naše země i náš národ stojí za pokus o záchranu.

Příští sobotu uvidíme další důkaz.

Pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Každý, kdo Institut podpoří částkou alespoň 350,- Kč si může v objednací aplikaci na Vidlákových kydech zadat adresu pro zaslání knihy. Platby jsou už spárovány s aplikací. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód.

Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu.“ Všem dárcům děkuji.

300 thoughts on “Bůh všech

  1. Coby křtěný katolík a absolvent evangelické nedělní školy se dnes po letech váhání přikláním spíše ke katolictví a myslím si, že není náhodou, že mše za Česko bude katolická.

  2. Taky dám do placu svůj náhled. Jakkoliv jsem vyrůstal v komunistické rodině, tak babičky prababičky aktivně praktikovaly víru. Minimálně jednou týdně. Já byl dokonce pokřtěn tajně. No to je jedno. Kdy jsem ztratil iluze? Když můj děda přesvědčený komunista umřel, babička jej proti jeho vůli nenechala zpopelnit a dala církevní obřad. A ten farář jak zpíval – tvůj věrný služebník*****, tak jsem se na tom pohřbu málem rozesmál.
    Dneska o mnoho let později mám úplně jiný pohled na Darwinovu teorii, Po přečtení knih třeba od Wojnara, nebo Sitchina připouštím, že se věci myhly vyvíjet zcela jinak.
    A na víře mi vadí spíše to, jak to praktikuje církev samotná.
    Což o to, desatero by mnoho běžných lidí mohlo dodržovat víra nevíra…
    Ale poslouchat podobenství, bláboly, modlitbičky….ne.
    No a vrchol pokrytectví vidím u poláků.Oni do tě kamenem ty do něj chlebem, nastavení druhé tváře, láska k bližnímu, jo, pokud to ovšem není rusák že jo.

  3. Někteří zlí jazykové tvrdí, že křesťanství rozvinuli do plné parády staří Římané , aby odpověděli na agresivní etnicky a nábožensky motivovaná povstání v provincii Judea, se kterými měli problém již Seleukovci dávno před nimi. To tvrdí např. kontroverzní americký intelektuál Joseph Atwill ve své knize „Caesar’s Messiah: The Roman Conspiracy to Invent Jesus“

    Viz zde:https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/story-of-jesus-christ-was-fabricated-to-pacify-the-poor-claims-controversial-biblical-scholar-8870879.html

    Stačí se jen podívat na pokrytecké farizeje, kteří hrozili Pontiusovi Pilátovi povstáním pokud nesejme Ježíše. Pilát ho nechal ukřižovat, čímž je na nějakou dobu uklidnil, nicméně se stejně po více než 35ti letech Židé opět vzbouřili a nakonec to vyústilo v brutální potlačení povstání, kdy byl Jeruzalém srovnán se zemí včetně chrámu. Poslední ohnisko odporu v pevnosti Massada Římané zlikvidovali až o 4 roky později, přičemž všichni lidé v pevnosti spáchali sebevraždu.
    Takže Judea byla pro okupanty odjakživa problém, a protože se jedná o oblast, odkud se dobře šíří informace do Malé Asie a vůbec celého Středomoří, tak při jakémkoliv povstání hrozilo přelití do celé Římské říše. Římané si říkali, jak to sakra udělat, abychom tomu zabránili… Jakou ideologii vymyslet, aby lide a otroci byli jako beránci a necukali se, když je budem chtít sdírat z kůže? A tak si vzpomněli, že kdysi ukřižovali jakéhosi sektáře, co hlásal klid, mír a taky „on do tebe kamenem, ty do něj chlebem“….. Ideální materiál pro bezpracnou pacifikaci davů a vymývání mozků, aby se lůza nebouřila a byla šťastná i v chudobě (podobnost s hipíky a ujetými lecičáky je čistě náhodná) Takže se sebrali a převyprávěli příběh Ježíše, kterého předtím sami nechali sejmout pod tlakem farizejů a tiše tolerovali jeho kumpány, kteří se poflakovali po Malé Asii. Později se jim to vymklo z rukou a museli z toho udělat státní náboženství. Nakonec chudobymilovní křesťané ovládli všechny instituce, a protože si libovali v bídě a minimalismu, tak to logicky vyústilo v to, že se říše po čase rozpadla a přešla na jednodušší systém řízení, protože její aparát už zdaleka nebyl samonosný. A od té doby tuhle stórku o Ježíšovi omíláme pořád dokola a tvoří základ naší kultury.
    Možná, že za 2000 let někdo bude vyprávět příběh o nějakém „prahipíkovi“ nebo „pra-Grétě“, která hlásala lásku k přírodě a minimalismus.

    1. 😀 prej tiše tolerovali 😀
      Kdyby jenom každej lev, co křesťany nejméně dvě stě let tiše toleroval, poslal chloupek, byla by z toho solidní prodejna kožichů. No, možná jazykové zlí, podle mě spíš hloupí, ale ať si každej povídá dle libosti …

      1. Lvi branili svobodu lidi proti utlaku a despotismu krestanu ..
        Pohan si moh svobodne vybrat ,kterej nejvyssi se mu libi ,kterej je sympatickej ,ale potom dostal prikazano, / kterej se musi libit , jeden a ten samej pro vsechny/ ,protoze nebyl vubec sympatickej , jinak…nebyl.
        Potom to byl treba buh marxismus a vericich mel hodne moc. Taky nic moc.

    2. Masada. Neexistují žádné důkazy o sebevraždách v Masadě.
      Krom písemného narativu Josepha Flavia.
      Chrám v Jeruzalémě byl definitivně zbořen kolem r. 70. O čemž v evangeliích, apokryfech ani v Pavlových listech zmínka není. Do diaspory odešli zejména Židé, křesťanů tehdy bylo pramálo – nicméně evangelia šířili, zejména Pavel vulgo Saul.
      Že by evangelia byla výmyslem Římanů…..no pravdou asi je, že Pavel z Tarsu (vulgo Saul)byl Římanem. Takže nějaký kus pravdy máte.

        1. I Josephus Flavius vulgo Josef ben Matitjahu.
          Nejprve jeden z vůdců povstání proti Římu, později Vespasianův chráněnec (předpověděl Vespasianovi že se stane císařem, proto byl po zajetí Římany ponechán naživu), vlastně kolaborant.

      1. Svatej Pavel byl hlavni ideolog cirkve. Jako Marx zase potom..
        James, bratr Krista v Jerusaleme a jeho skupina, nemeli zajem, byli proti sireni krestanstvi..

  4. off-topic
    Akademik – známy svojou najpredávanejšou knihou Sapiens – uviedol, že softvér ako ChatGPT by mohol prilákať veriacich písaním vlastných posvätných textov.

    Vo svojom prejave na vedeckej konferencii povedal, že AI prekročila novú hranicu, keď „ovládla“ náš jazyk a teraz je schopná ho použiť na formovanie ľudskej kultúry.

    Dr Harari využil túto udalosť, aby pridal svoj hlas k rastúcim výzvam na naliehavú reguláciu v tomto sektore, o ktorom odborníci varovali, že je uprostred „nebezpečných“ pretekov v zbrojení.

    Povedal: „V budúcnosti by sme mohli vidieť prvé kulty a náboženstvá v dejinách, ktorých uctievané texty napísala neľudská inteligencia.
    https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-12038355/ChatGPT-create-new-religion-writing-sacred-texts-historian-claims.html

    1. Ja koukal v TV na prenos ze mse, kde mlady rimskokatolicky knez vyzpevoval svym oveckam : „Neebudees poslouchat zadne falesne prorokyyy, zadne psychotronikyyy…“ 🙂 Z toho trci jak pero z gauce zuriva zarlivost institucionalizovane cirkve na jine duchovni smery. Asi jako kdyz jde yebnout starnouci tenoristku, kdyz zjisti ze do operniho souboru prijali mladou zpevacku 😀

      1. No tak přirozeně, že křesťan věří v evangelia a těmi se také i řídí (měl by). Takže nemůže věřit falešným prorokům, viz např. Pavlovy (apoštol pohanů) listy.
        Může ale naslouchat “ jazykům“ nebo prorokovat.
        „…Usilujte o lásku; snažte se také o duchovní dary, hlavně pak, abyste prorokovali. Neboť ten, kdo mluví jazykem, nemluví k lidem, ale k Bohu; vždyť (ho) nikdo neslyší, mluví duchem o tajemstvích. Ale ten, kdo prorokuje, mluví k lidem pro vzdělání, povzbuzení a pro útěchu. Kdo mluví jazykem, vzdělává sám sebe; kdo však prorokuje, vzdělává církev. Přeji si ovšem, abyste vy všichni mluvili jazyky, více však, abyste prorokovali. Neboť větší je ten, kdo prorokuje, než ten, kdo mluví jazyky, kromě případu, že i vykládá, aby se církvi dostalo vzdělání….“
        Ale : „…Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale neměl lásky, jsem jen zvučící kov a hlaholící zvon. kdybych měl (dar) proroctví a věděl všechna tajemství a měl všechno poznání a kdybych měl všecku víru, takže bych hory přenášel, ale lásku neměl, nejsem nic. A kdybych rozdal všechen svůj majetek na pokrmy chudým a vydal své tělo k spálení, ale neměl lásky, není mi to k ničemu….“

        Pravda, napsal i toto : „…Každý člověk ať je poddán vládnoucí moci. Neboť není vládnoucí moci, která by nebyla od Boha, a ty, které jsou, jsou zřízeny od Boha. Proto kdo se protiví moci, protiví se řádu danému Bohem. A ti, kdo se protiví, sami na sebe uvedou odsouzení….Proto je nutno, abyste byli poddáni, nejen pro hněv, nýbrž i pro svědomí. Vždyť proto také platíte daně; neboť jsou to Boží činovníci, když se tomu vytrvale věnují. Dávejte všem, čím jste povinni; komu daň, tomu daň; komu clo, tomu clo; komu bázeň, tomu bázeň, komu čest, tomu čest.“
        A tehdy vládl Nero.

        1. Já si tedy pamatuji na povídku, myslím, že to bylo od S.Lema, kde se ptali počítače na to, jaký je smysl života, odpověď byla „reprodukce“. Bylo to v nějakém sborníku sci fi literatury ještě za minulého režimu.
          Mimochodem, Stanislaw Lem téma boha-vesmíru-duchovní enitity, která prostupuje prostorem, řešil často.

        2. Doporučuju Arthura Clarka, jeho povídku „Hvězda“ (Jak to bylo s hvězdou, která zaplála jako zvěstování příchodu Spasitele – objasnění provedl speciální hvězdolet papežské kanceláře. Velitel výpravy, papežský legát, vypráví.). Pěkná je taky hříčka „9 miliard božích jmen“. Clark byl technik, na řadě jeho prací je to znát. Jeho knížky o letech do kosmu se dají číst, jako by je napsal dneska, protože jsem žádný reálný pokrok v kosmické technice od jeho smrti nezaznamenal („NASA ztratila technologie nutné k letu na měsíc“?! To jako fakt? Jestli je to lež, je to hrůza. Jestli je to pravda, je to ještě větší hrůza.).
          Dále Stanislawa Lema, bratry Strugacké, Roberta Merla, …
          Isaac Asimov má dobré i špatné věci
          Rád jsem četl Davida Brina, ale už je hodně starý, netuším, jestli ještě něco píše.
          Ze současných spisovatelů nemůžu doporučit žádného, protože v současné době už skutečná sci-fi neexistuje. Existuje sice i řada českých spisovatelů takzvané sci-fi, ale k té někdejší hardcore sci-fi to má tak daleko, jako pěšky na měsíc.

        1. Ne. Vysla v nejake sbirce nekdy v 80.letech, kdyz budu mit pres vikend cas, zkusim se podivat. Je kratoucka, snad na stranku.

    2. Ako človeku, ktorý celý život pracoval vo vede, mi spojenie slov akademik a dr. Harari vyvoláva silnú nevoľnosť žalúdka. Vrele vám odporúčam prečítať si jeho spomínanú knihu Sapiens. Dr Harari je ideológom všetkých nenormálností pretláčaných neoliberálmi a horlivý služobník tých, ktorých vojenský expert pplk. Martin Koller výstižne označuje ako „globální lichváře“. S vedou ani v náznakoch nemá kniha zďaleka nič spoločné, je to znôška často nepodložených a nelogických tvrdení poprepletaných s primitívnou propagandou. Korporácie sú podľa tohto autora to najskvelejšie a najdokonalejšie, k čomu sa ľudstvo prepracovalo. Sapiens sa nedá prečítať v jednom kuse, musí sa čítať po dávkach, aby vás ten jed neotrávil. Napriek tomu odporúčam si z nej čas od času niečo preštudovať, aby si človek pestoval a zdokonaľoval cit pre normalitu a aby lepšie poznal, kto je jeho úhlavným nepriateľom.

      1. V minulosti , kazda ta ideologie , jako katolici tvrdili , ze jsme stvoreni bozi ,ale ty stvoreni vyhlazovali , tak jako tak.
        Marxisti , humanisti , demokrati , pedagogove , maji spolecnyho jedno, predstirani.
        Ze bojuji a vytvareji lepsi budoucnost pro vsechny lidi ..
        Schwabove aspon nepredstiraji , sou na rovinu..

  5. Asi bychom měli rozhodnout, jestli církev je shromáždění věřících, nebo úřad – církevní vrchnost.

    1. Netřeba. To už rozhodl ten, kdo řekl : „Kde jsou dva neb tři ve jménu mém, tam jsem já uprostřed nich.“

      Obrat „církevní vrchnost“ je mimo záměr zakladatele církve. Ale se zlou se potáže, kdo se to pokusí, Bible neznalým, vysvětlovat. ( Podobně, jako mi kdysi jeden ateistický admin na jistém webu tvrdil, že Vánoce jsou přece „křesťanské svátky“… )

      1. To jsem byl já na tomto webu.
        Pořád si to myslím, protože se Vánoce slaví v křesťanských zemích a oslavy jsou doprovázeny křesťanskou symbolikou a četnými odkazy ke křesťanství.

        Jestli na to máte jiný názor, já proti tomu nic nemám.

  6. U mna sa cirkev definitivne odpisala vtedy, ked černoprdelnici začali ospevovať vakcinu ako boži dar zoslaný presne na vianoce a ten, kto sa neda opichat svätym Pfizerom, pacha ťažky hriech.

  7. V dětství jsem přemýšlel, jestli Ježíš Kristus a Ježíšek je táž osoba. A dnes čtu, že občanský průkaz a řidičák už nebudou potřeba. Identifikace už nikoho nezajímá. Na náhrobku bude hovno.

  8. buh, pokud nejaka existuje, je tak vsemocna, ze dokaze mluvit sama za sebe a nepotrebuje nikoho aby mluvil jejim jmenem.

        1. No ona má smysl pro humor, protože žertuje celkem často. Na začátku vytvoří vždycky holku a až v šestém týdnu se to rozhodne 🙂

          „Je-li v buňkách embrya přítomen chromozom Y, dochází okolo šestého týdne nitroděložního vývoje k zásadní změně. Geny SRY zahájí produkci bílkoviny, která je signálem pro obrat ve vývoji embryonálních gonád mužským směrem…U embrya s ženskou genetickou výbavou XX ani po šestém týdnu nitroděložního vývoje nedochází k žádným změnám pohlavních gonád.“

          1. Aha, takze kdyz vysvetluji sve lepsi polovicce, proc je ji zima a me ne tim, ze jsem vyvojove vyssi, tak mam vlastne pravdu!

                1. no tak určitě 🙂
                  (ale koukám, že všude je to stejný, mě je taky pořád zima a ten můj vždycky říká, vždyť je tady 22 stupňů…a já na to, aha, tak to už je mi teplo)

                2. To nie je termoregulacia … to je prachsproste hrubsia pokozka … hold ked sa embryo rozhodne byt muzom, tak si dorobi brnenie …

                  1. Jo, tak to je ono! 🙂 moc hezký! To si musím pamatovat.
                    Já jsem si myslela, že je v tom nějaká tajemná zpětná vazba. Muži je zima, podívá se na teploměr a logickým uvažováním dospěje k názoru, že mu nemůže být ve 22 stupních zima, takže zpětnou vazbou mu začne být teplo (blbý je, když se porouchá teploměr).

                    1. Je to pravda.
                      Zima je jen pocit.
                      Kamarád chodí i ve sněhu bosý.
                      Já i v létě spím s ponožkami.

                    2. … jak říkáme my neuropatici se Zemanem… všeho do času … aj, čo to tárám … do korunovačních klenot a … a bude Váš kamarád taky ofuseklovanej

                  2. I to je mozne. Zas to ale musite pochopit… existuje 96% pravdepodobnost, ze tu kuzi bude v zivote potrebovat.

                    Hele, ja uz asi na chvili vypadnu, nez napisu neco, ceho bych litoval 🙂

              1. Y chromozom je vlastně degenerovaný X, takže vývojově vyšší to bude těžko :o) A pokud mají evolučně „nižší“ organismy kloaku (plazi, ptáci, vejcorodí savci), tak nositelé oddělených tělních otvorů (tedy souvisejících s vylučováním a reprodukcí) jsou spíš evolučně „vyšší“. Anebo je prostě lepší jít společně na pivo !

  9. Asi takhle… jako polovicni Polak si o tom myslim sve. Buh nejspis existuje jen v hlavach lidi v nej vericich. A ti lide si svoji stranu vyberou skoro vzdycky, neni to nejake typicky ceske specifikum.

  10. off-topic
    Velkou změnu chystá vláda pro placení koncesionářských poplatků. Nejenže zdraží, ale zároveň je budou muset nově platit i statisíce těch, kteří mají chytrý mobil nebo tablet, na nichž lze televizi a rozhlas také sledovat.
    „Velká televizní novela by měla redefinovat televizní přijímač. Kromě televizoru by to měl být i telefon a počítač. To by rozšířilo počet domácností, které platí koncesionářské poplatky, o zhruba 600 tisíc. To je jeden zdroj financování,“ popsal Právu.

    1. … a bude vymalováno (jak sem už kdysi psal!). Prej odhlašování bedny je řešením, prdlajz, počátečním řešením je defenestrace a hloubkovej nálet NKÚ v ČT.

          1. Něco (z) Novinek:
            Neměly by byt odpuštěny TV a Ro poplatky důchodcům? „To určitě ne. To se stalo v Polsku a prakticky to paralyzovalo polskou veřejnoprávní televizi. Poplatek není nijak velký. V tuto chvíli je to 135 korun a u rozhlasu 45. To není nic, co by domácnosti nezvládly,“

            K poplatkům:
            Rádio se dá poslouchat prakticky na čemkoliv, co má zvukový výstup. Tedy naším “kvalitním, nestranným a rychlým” zpravodajstvím je postižen prakticky každý občan, včetně cizinců. Není už pomalu čas poplatky formulovat jako součást daně a platit ta média (státní službu) ze státního rozpočtu?

            Nápad s placením individuálně:
            Protože kromě zpravodajství a „diskuzních“ pořadů dává ČT i oblbováky – seriály, filmy atd. tak by asi hodně diváků zaplatilo.

            Negativnímu vlivu TV se nedá zabránit ničím, ani jejich anihilací. Jedině anihilací lidstva. Ne nadarmo se říká „Je zvědavý jak opice!“ V jihoamerických a indických slumech bývá TV nebo aspoň rádio jediným majetkem i těch nejchudších.

              1. Jak nejde? Bude stačit, když budete mít přístup na ČT na ivysílání. To že neuvidíte některé programy nikomu nebude vadit.

      1. No, však ono už se přijde na to jak z nás ty peníze dostat…. Ale i tak, sice zaplatíme, ale asi nás nedonutí se na ty jejich s.acky koukat ne? Beru to tak že tohle je pasivní ale strašně silná zbraň. Media si můžou lhát, ale stále víc lidí je prostě neposlouchá. Nebo jim už prostě nevěří. Mluví tak z části do zdi a zčásti do uzavřený bubliny, kterou vytvořili….

    2. Ja to este necitala, ale doma ma chytry telefon uz kazdy, dokonca aj ja, to su 4 kusky, plus jeden stary ma manzel v aute ako navigaciu … no a notas mame novy ‚dospely‘ a stary ‚detsky‘ … to akoze ku jednemu staremu poplatku budeme mat este 7 modernych? Abo budem chodit dokladat, ze ktory mobil komu patri, a co na nom robi? … Nevratime sa radsej k vytacacej pevnej linke?

      1. Tohle plánovali společně s O2 už dýl. 8,dubna mi na mobil z dob dávných došla zpráva že mi “ Právě jsme Vás převedli na noivou O TV. Vaše O2 TV bude od teď fubgovat ještě líp! Začnete ke sledování televize používat nové verze aplikaci O2 TV pro Android, iOs nebo v chytré televizi. ještě zmínka o Set.box. . 6e Vaše inteligentní síť O2.
        Okamžitě jsem na ně vystartovala, a žádala navrácení do původního stavu ale byla uzemněna s tím, že o nic nejde že to tak prostě je a nenám-li placák schopný příjmu tak se nic neděje. Hmm, pic kozu do vozu.a ejhle … jsou to změny. Oba mobily co mám nemají ani android ani možnost to přijímat, takže tam na ně budu muset vlítnout a vyžadovat návrat. Nebo oba hodit tam někam a vrátit se k pevné. Ale uznají-li to i na PC s pevnou. tak je to na prd. Jo tohleto dělali myslivny a připravovali to hezky dlouho, jak lidi ošulit. Pazgřivci.

        1. Tak musíme ošulit my je, ne? Trochu slevit, vrátit se ke starým mobilům… ať si vocap a navigaci strčí někam….
          A na PC musíte mít televizní kartu, viz výše.

          1. Nejzajímavější je, že na ten nejstarší mi furt chodí nabídka , že mi jej zmodernizují aby odpovídal novým požadavkům. Raději neexperimantuji, ale fakt by mne zajímalo , jestli je to možný – podle toho co o tom vím, PC a pod mne učili němci kdysi dávno, takže silně pochybuji, že by se tam něco vlezlo, ale kdo ví…..No uvidíme experimentovat budu, až to uzákoní, abych nemusela platit předčasně.
            Teda dožiju-li se těch změn.

          2. a začíná to brát na obrátkách. Včil mi došlo, že:“Tento měsíc jste Vaši TV Modrou ještě nesledovali.Pokud si ji pustíte do 24,tohoto měsíce, tak Vám do faktury v následujícím měsíci udělíme mimořádnou odměnu za sledování O2 tV. Byla by škoda o ni přijít. „

  11. https://www.super.cz/1157414-adidas-uvadi-na-trh-damske-plavky-ale-kolekci-predvadi-muz-vybouleninu-v-rozkroku-ne-bojkotuji-lide-znacku.html

    Značka Adidas letos přišla s novou vizí propagace svých produktů, když uvedla na trh kolekci dámských plavek, kterou ovšem nepředvádí modelky, nýbrž muži. Kolekce nese název Pride 2023, což vysvětluje záměr značky.
    Není jasné, jak se model, jenž produkty předvádí, identifikuje, zda jako muž, či trangender.

    Putin.

    1. Když si člověk bude myslet, že je třeba letadlo, skončí v blázinci. Když si ale dnes někdo myslí, že je příslušníkem 68. pohlaví ze 2, ještě ho v tom utvrzujeme.

    2. Ked ma sexualny problem zena, ide ku gynekologovi,
      ked ma sexualny problem muž, ide k urologovi,
      ked ma sexualny problem transgender, mal by ist k psychiatrovi

        1. Sam Brinton už poradce americkému presidentovi dělat nebude. Včera ho zabásli za krádež třetího kufru na letišti. Během zatýkání vykřikoval, že ho oslovují jako muže.
          Policisté ustoupili a zatkli ho jako „to“.

  12. S hlavním sdělením článku naprostý souhlas a díky za něj.

    Jen nemohu akceptovat větu „jejich potomci dodnes táhnou evangelickou tradici v bývalých SUDETSKÝCH oblastech západních Čech“.

    Označování pohraničních oblastí naší země nacistickými názvy „SUDETY“ je u mě projevem hrubé neúcty k našim předkům a tomu, co se zde událo ve čtyřicátých letech minulého století. Pro mě jakožto člověka pocházejícího právě z našeho pohraničí, je to naprosto neakceptovatelné.

    Pro všechny, kteří budou mít potřebu to omlouvat a okecávat dávám odkaz na připomenutí jedné zcela konkrétní události té doby:

    https://financnistraz.estranky.cz/clanky/slavin-financni-straze/vitezslav-hofirek.html

    1. Podle dosud platného zákona – aspoň jsem nikde nenašel, že by byl zrušen – je používání slova „sudetský/Sudety“ mimo historických prací o nacismu trestné – spadá to pod zákaz propagace nacismu, tj. „hnutí vedoucí k potlačení práv a svobod…“ jak praví jistý paragraf jistého zákona.

      1. Pocházím taktéž z pohraničí (Liberecko), babička byla z Ústí ze smíšeného manželství. Něco si z jejího vyprávění pamatuji.

        Nemyslím si, že používání slova“Sudety“ “ a jeho odvozenin by bylo v současnosti nějak toxické.
        „Sudety“ se používaly a možná ještě používají ako orografický termín a místopisný pojem „Sudety“ je praktický již zlidovělý.
        Tím ovšem nijak nesnižují a nerelativizuji roky 1937až 1946 a německý živel sledují s velkou obezřetností a mnohdy s obavami.

        Osobně nemám rád tendence (a zákony) které definují, jaká slova, věty a písmena jsou nevhodná.

        1. Sudety se nic nejmenovalo – snad nějaké malé údolí někde v pohraničí – ale velkoněmecká propaganda si tohle slovo vymyslela či mu dala nový obsah někdy koncem 19. století. Do té doby nikde v historii ani psaných dokumentech není. Přejali to nacisté…

          1. To k42:
            To je jedno. Pojem Sudety je všem srozumitelný, nic se jím ani nepodporuje nebo nedehonestuje. Ale to, že se něčemu musí říkat tak nebo nesmí říkat onak je začátek Orwella.

            1. Orwellem to skutečně zavání, ale přesně obráceně, protože v poslední době se zde tento nacistický termín zabydluje do té míry, že v kavárenských médiích o pohraničních oblastech dnes již jinak nehovoří něž o Sudetech…
              (včetně veřejnoprávních)

              1. Podstatné je, aby se ten pojem neměnil.
                Když Sudetům začneme říkat jinak tak přesně tohle hrozí. Je to krátký výraz a kdo dával trošku pozor v dějepisu tak ví o čem je řeč.

                S „nacistickým termínem“ běžte do háje. Jak čemu říká ten nebo onen je nepodstatné. „Speciální operace“ je z druhé strany „vojenský vpád“, podle mě začátek zjevné občanské války. Kdo začal, kdo je více v právu atd. jsou další věci, ty naši potokům vysvětli dějepisci vítěze.

                1. OFF TOPIC:
                  Martin Taylor přijel na Ukrajinu pomáhat nacistům jako „lékařský dobrovolník“. Je to patrné zejména z fotografie, kde zapomněl vytáhnout automatické zásobníky.
                  V březnu byl žoldák při ostřelování vážně zraněn střepinou a převezen do české nemocnice, 15. května zemřel.
                  Jestlipak ho Zelenskij vyznamená „In memoriam?“

                  Kdo chce kam….
                  S čím kdo zachází…

                2. Jestli budeme pojem Sudety používat pouze v geografickém označené pro oblast od Labe po Jeseníky, nikdo nemůže nic namítat. Já osobně jsem ale na ten termín alergický (jsem z pohraničí, bydlím v pohraničí, moje hobby je rok 1938, pohraniční opevnění a prvorepubliková armáda).
                  Západní Čechy nikdy nebyly Sudety, jen jako Sudetengau (Sudetská župa) za okupace. Vždycky to byl třeba Egerland, Kaaden Land a podobně. Němci v pohraničí nebyli sudetští Němci (Sudetendeutsche) ale Deutschböhmen, Deutschmährer, respektive Deutschschlesier neboli čeští Němci, moravští Němci a slezští Němci.

                3. Pojem „pohraničí“ je také krátký, jasný a všem srozumitelný, rozhodně více než nacistický termín „Sudety“.

                  A že se jedná o nacistický termín, o tom nepochybujte. Je to tak.

                  1. Jenže pohraničí je dnes i u slovenské hranice, kde moc Němců nežilo. Česká většina žila u hranic i kolem Domažlic nebo Nachoda. Jak jinak jedním slovem popsat území, které nám vzala zrada v Mnichově? To že to do října 1938 nebyl žádný administrativní celek je jasné. Hranice druhé republiky sahaly mnohem dál do vnitrozemí než co se dnes rozumí pohraničím.

                    1. Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.

                      Mě se užívání nacistických názvů ekluje!

      2. Huš vy jeden! Pořád zákon, zákon.
        Musíte se na to dívat ideologicky.
        Obdivuje náš předseda vlády předsedu Sudetoněmeckého spolku?!!
        Tak vidíte!

    2. Trochu to připomíná aktivitu kardinála Tomáška v roce 1989… Jen nevím, jestli on se tenkrát nepřiklonil na jednu stranu …

    3. Mě název Sudety neuráží. Je to název oblastí, kde pražské kavárny národovců zapomněly šířit vlastenecké české nadšení.
      Místo pravdy a lásky k vlasti šířily Prahu a moc.
      Z obyvatel, kteří mluvili mnoha různými jazyky udělala vláda občany druhé kategorie.
      To Praha otevřela německým nacistům brány k nenávisti a Němci slíbili československým občanům přátelskou náruč.
      Já se narodil v Karlových Varech a stále zde žiju. Dnes je to málo užívané Poohří, po staletí Egerland. Hovořilo se tady egerlandštinou a nikoliv sudetštinou.
      Tatínek byl z Prahy a maminka z Jižních Čech.
      Nemám důvod vzývat a světit nějaké Sudety a sudeťáky.
      Ačkoliv Bernd Posselt zde má řady přátel, příznivců i slouhů.

  13. Co je to slanost, Vidláku ?

    Problém není v tom, že se církev ( ? ) staví v aktuálních tématech na nějakou názorovou stranu, ale v tom, že je často schopna se postavit i na tu zjevně špatnou. Na stranu lži proti pravdě. Na stranu zla a hamižnosti proti dobru a spravedlnosti.

    Satan nenávidí autenticitu a útočí na vše ryzí. Zkazit něco je z dlouhodobého hlediska účinnější, než to zničit. Proto existují „žluťácké“ odbory, neslaná církev, lhostejná policie, hluchoslepé úřady, zákon překrucující soudci, prolhaní novináři, atd.

    Instituce zůstávají, ale jejich smysl je vyprázdněn, deformován. To jsou rysy pekla.

  14. Kdykoliv nějaký černoprdelník použije víru v Boha z hlediska náboženské ideologie nevhodně – tj. nikoliv k represi ve prospěch vládnoucích – bývá rychle napraven, tedy vykopnut, prohlášen za heretika nebo dokonce upálen.

    Postihlo to mnohé, kteří svaté knihy četli nevhodně a dospěli k různým nerozumným výkladům, církvi nepříjemným. Hus například, abych zmínil toho nejznámějšího; nepochybně upadne do potíží i opat Strahovského kláštera.

    Bůh všech, zní ze všech kazatelen: ovšem někomu jen dává a někomu převážně bere; a tak je to podle černoprdelníků úplně správně. Jakmile se víra v Boha – jisté metafyzično, přítomné v každém z nás – stane kořistí církve, je hotovo. Preláti tloustnou a neví roupama co by, zatímco prostí věřící ryjí držkou v zemi; to je vždy stejné.

    Hledáš-li línou, manipulativní, podvodnou a nenasytně všežravou a bezskrupulózní svini, najdeš jich spoustu za oltářem v nejbližším kostele, mešitě, synagoze etc. To platí univerzálně mezi všemi lidskými kulturami; jistě i u nějakých indiánů nebo lidojedů to nebude jiné – jejich šaman nebo jak si říkají bude pěkné kvítko: místo aby pracoval jako ostatní, tyje z jejich oblbování.

    Ve středověku byla celá smečka budižkničemů, kteří se dnes cpou na politologii, genderismus, ekologismus, zkoumání duševního života chroustů a podobné nezbytné obory, nalepená přímo na církev – ta je dnes už moc profláknutá, takže musí parazitit jinde. Kromě toho, černoprdelníci si žárlivě drží svůj píseček a nikoho mezi sebe nepustí.

    Bohužel, většinu lidí takový stav vede k zavržení Boha, místo aby zavrhli církve. Jsou dva výklady: přímější je, když je tedy Bůh taková svině, že tohle všechno dopustí, ať jde do prdele. Druhý výklad je mírnější: jak brilantně odvodili bratři Strugačtí, originální myslitelé a sci-fi spisovatelé, je-li Bůh vševědoucí, a nekonečně slitovný a milosrdný, je chudák úplně bezmocný a všemohoucnost je mu úplně k prdu, nemůže dělat vůbec nic.

    Ale zpátky na zem: je-li možnost k odporu, je nutno ji použít; pokud není moc sviňská, samozřejmě. Včetně návštěvy mše.

    1. A proto včera Kalousek (černoprdelník) u Soukupa všem dosud váhajícím
      jasně a stručně vysvětlil a na rovinu, jak to je :
      win-win to prý vyjde,
      když sice politik zaplatí nějakou tu politickou cenu, ale i svého voliče alespoň obere…

      A tedy pro „malověrné“,
      čím víc politik voliče obere, tím víc to politik vnímá jako (win-win) =šul – nul,
      prachy a represe ve prospěch vládnoucích, to je to, co politik a politika naší doby počítá.
      ****************************
      PS k článku:
      Každý to má právo mít po svém, respektuji ty nadšené, i ty dělající jen gesta.

      Pro mne opat takto politiku rovněž v podstatě dělá – pro „slávu boží“
      a mně ono „Bůh je bohem všech“
      ozvěnou zní „Nebudeš mít jiného Boha mimo mne“.

      Azyl bez svatosti, prosím.
      Ale svatost v azylu už je politika.

    2. Víra v Boha nemá nic společného s návštěvou kostela a příhlášením se k jakékoliv církvi. Ve jménu boha se již vraždilo dost.
      Kdo chce, napojí se na Boha sám ať už v přírodě, v meditaci (a to klidně při sekání zahrady, koukání do ohně, žehlení, čtení velikánů). Není třeba žádných prostředníků v podobě církve a jejích hodnostářů. Je potěšující narazit na moudrého faráře jako se to stalo blbíšovi, ale stejnou informaci lze dostat i od dobrého kamaráda, rodičů, nebo k ní dojdeme sami cestou životem.

      1. Dokonce to nemusí být Bůh jako takový.
        Může to být jenom postoj ke světu, k přírodě, ke zvířatům i lidem.
        Mám rád velké chrámy – na religii mi nesejde. Jsou to stavby vznešené, krásné se skvěloou akustikou pro kterou se píší díla.

        Ale Boha jsem tam ještě nepotkal.

        1. Souhlasím, ono v tom chrámu je vše koncipováno tak, aby člověk pocítil, že je malá kapka v moří součástí něčeho, co nás přesahuje. A to lze pocítit i v lese, s dítětem v náruči apod. a když má někdo správně nastavený žebříček svých hodnot, zaujímá správné postoje k svým blízkým (i vzdáleným), zvířatům, přírodě, světu, pak není třeba běhat za panáčkem do kostela, aby nám vysvětlil, jak žít správně, kolik si koupit odpustků a jak se modlit k Bohu.
          Zastavit se ve svém životě a zafilozofovat si sám sebou může člověk kdekoliv.

    3. k42: …Hledáš-li línou, manipulativní, podvodnou a nenasytně všežravou a bezskrupulózní svini, najdeš jich spoustu za oltářem v nejbližším kostele…

      Vždy si říkám, jak zázračnou explorativní schopnost mají peníze a moc v rukou těchto manipulativních, líných vší. Velmi rychle a jasně odkryjí jejich pravou tvář, nebo lépe tlamu. Tu bezuzdnou nenažranost ku pozemkům, tu ku církevním restitucím a finančním náhradám, tu k prokázané pedofilii ať již homo, nebo heterosexuální, onde zase úžasná adherence k nezřízené zábavě s chlastem a kurvičkami (dámy prominou) a je celkem jedno zdali hovoříme o éře předhusitské, husitské nebo současné. Vždy je to jen stejný okázalý hnus a manipulace…

        1. Starý kocour: Možná dá. Ne nadarmo jsme nejvíce ateistický národ. Třeba i nejsme nejvíce ateističtí, ale třeba jsme pragmatici. Vzhledem k tomu, že nás už mnohokrát historie semlela na písek, umíme bezpečně identifikovat manipulaci i zlo a zaujmout opatrný postoj. Každý z nás má určitě nějakou vnitřní víru, vycházející naší výchovy, osobnostní struktury, intelektu a zkušeností. Jen holt k tomu nepotřebujeme ten blyštivý, okázalý a manipulativní hnus (vyjímečně nemám na mysli pana premiéra)…

    4. Já to vidím takto. Do rozpadu východního bloku byla nikou lehkoživků antisovětská + antiimperialistická propaganda, a že těch aktivních bojovníků byly na obou stranách mraky. Po rozplynutí se nepřítele se museli poohlédnout po jiném tématu svatého boje, v západním světě si nakonec úspěšně prosadili dvě – gender a klima. Tady nehrozí, že by se protivník vypařil.

      1. Psal jsem nedavno , ze ty co chteji valky, by meli byt v prvnich liniich vod zacatku..
        Aby my sme meli mir a bez konce. A co nejde nahoru ,jde zase dolu.
        To sou ty „bojovnici“ , z kancelari, z uceben, kateder ,z palacu , hradu , akademii i tech vojenskych , ministerstev , z ovalnych pracoven Bilyho domu ,atd.
        Kazdej jeden z nich chce parasitovat , mit se dobre na ukor jinych , mit moc , sluhy a jen tak nekdy nekam rict neco a ty podrztaskove uz bezi..
        Nebo vetsinou jen kejvnout na to, co jim jiny nakukaji..
        Ale to je presne to , na co shnijou vzdycky a degenerujou..
        I s jejich rodinami a detmi.
        A co se porad opakuje , at si rikaji papezove , nebo generalni tajemnici, presidenti atd.
        Kazdej z nas musi neco delat , zlepsovat sebe a svet jinak to hodi rychle zpatecku do baziny nicoty a hniti..
        Na kazdyho kdo se zastavi ,doma , nebo na trunu , se navesi agresivni paraziti.
        Trump se vydal do Bilyho domu s tim , ze vysusi bazinu ,ale vladu ovladla dceruska aby mela hodne byznysu v Cine a zet , taky hlavni poradce zase jinde..
        Spolecne behem vlady vyhodili kazdyho schopnyho.
        A ty dalsi za Trumpem sou jeste horsi..
        U nas treba nase Narodni divadlo , ktery se zakademizovalo do strnulosti a vyvolalo, vytvorilo vakuum a potrebu rozmnozeni dalsich divadel vseho druhu..
        To je proces , nepsanych zakonu , vsude kolem nas ..
        Jeden muze rict , ze techhle „povinnosti „, co delat v zivote , ma kazdej jeden , az nad hlavu a neni divu, ze to nemuze vzdycky stihnout..

    1. Jasně že jo, je to stejné, jako přece všichni víme, že dárky o Vánocích nosí Ježíšek. Někdo holt nedospěje nikdy.

  15. Dočmáral sem, votevřu to tady a …a čtu Godota, že prej: „že se vnucuji do dnešní diskuse, do níž nepatřím“, takže to napíšu asi takhle (i pro něj):

    Blbíš a klenba aneb „…úplně každej člověk potřebuje občas mluvit sám se sebou!“

    Když sem byl ještě adjunkt, zaměřoval sem prasklou klenbu v jednom venkovským kostelíčku. Po měření sem slezl z žebříku a celej unavenej si sedl na schůdky u zábradlí kruchty, abych popřemejšlel, jak bych klenbu nejlíp stáhl. A protože sem stejnak na nic nepřišel, zaposlouchal sem se do toho vznešenýho kostelního ticha a zrakem sledoval právě probíhající světelný drama tetelících se slunečních paprsků, který procházejíce vitráží okna malovaly na špinavý běli hrubý vápenný omítky nádhernej barevnej obraz, kterej spolu se sluncem na obloze doputoval do hebkých, snad staletých, nánosů pavučin. Vypadalo to, jako by v nich obživl a roztancoval se podle toho, jak průvan pavučinama komíhal a pohupoval. To se vám pak najednou ten obraz celej rozostřil a roztetelil na jednotlivý fragmenty barevný tříště a jak sluníčko pomalu postupovalo po obloze dál, najednou ta rozkmitaná tříšť nevratně zapadla do černě trhliny klenby, aby se vzápětí na druhý straně trhliny obraz zase rozzářil v celý svý kráse, jen o pár centimetrů přerušeně nalomenej černou trhlinou. A jak se slunko venku vůči oknu odklánělo, tak všechna ta dosavadní nádhera začala najednou slábnout a rozutekla se po stěnách kostela, až skonala v jeho vzdálených tmavých koutech.

    A jak sem to barevný divadlo pozoroval, nemohl sem si nevšimnout pro mě tehdy zvláštního lidskýho konání, kdy se otevřely kostelní dveře a jimi vešel do lodě kostela starej strejc. Posadil se do lavice, a aniž by cokoli pobožnýho činil, za chvíli se zase zvedl, u dveří smočil prsty v kropence, pokřižoval se a v míru odešel, aby vzápětí vstoupila stará babka, stejně poseděla, a pak i ona v naprostý tichosti odešla, když shledala, že do kostela vstoupil další člověk. A všiml sem si taky, že i když bylo v lavicích víc lidí, nikdy se nestalo, že by si ti lidi sedli do jedný lavice, natož k sobě … asi každej toužil bejt sám.

    Když sem odcházel, šel sem se rozloučit s farářem vedle do fary a ptal sem se ho, jestli si toho až okatýho separatismu jeho oveček taky všiml. Pousmál se, podíval se na mě a řekl:

    „Úplně každý člověk potřebuje občas mluvit sám se sebou, jinak by zešílel, proto potřebuje Boha, ale nemusí to být TEN a jen v kostele … tak to bylo a bude, s tím nikdo nic nenadělá.“ A pak dodal spíš pro sebe: „ … jste ještě mladý, ale jednou to poznáte sám, uvidíte.“

    Dovětek:
    dneska vím, že ten pan farář měl pravdu, jen si nejsem jistej, jestli myslel toho Boha s velkým „B“, nebo toho, kterýho každej z nás vláčí v sobě (toho s tím malým „b“)

    P.S.
    ten dovětek píšu pro ty hnidopichy, co by se v tom chtěli babrat, ale to gró mně tehdy panem farářem sdělený se tím stejně nemění … tak se v tom nebabrejte, stejnak se k ničemu nedobéřete!

    1. Pane kolego, vaše generalizace „kterýho každej z nás vláčí v sobě (toho s tím malým „b“)“ se mi nezamlouvá.
      Škrtněte mě, prosím, z toho seznamu, já v sobě žádného boha nevláčím, s velkým „B“ ani s malým „b“.
      Vláčím pár metrů střev, srdce, plíce, játra, slezinu, slinivku atd., taky nějak moc sádla a trochu svalů. Oči mám čerstvě vyspravené, zuby celkem dobré, sluch standardní, čich taky. Chuť až moc….
      Mozek mi připadá, že není tak úplně můj, má cuky chovat se autonomně.
      Že je skutečným bohem nezvyzpytatelná náhoda – to je jen oblíbená metafora/copyright Fialenko.
      Švejk:
      „Jak se lidi pustí do nějakýho filosofování, hned to zavání delirium tremens“.
      (Jdu si nalít panáka slivovice /copyright Ládik)
      P.S.: „Delirium tremens“ je název piva, které čepují v pivním baru (i tam dobře vaří) zvaném „Pivstro“ vedle v Bezručovce, až nahoře pod dívadlem. Má asi 12% alkoholu/? nebo tak nějak (to pivo, ne dívadlo).

      1. Moc dobře si uvědomuju důvod Vaší už tolikrát na vědomost dávanou nelibost a téměř až surrealistickou podrážděnost (jak i tady ukazujete) ke všemu, co se šmrcne kolem náboženství a Boha samotnýho. Škrtám to, neb máte na to plný právo. Respektuju to!.

        Ve vší úctě … nemohu však v sobě potlačit překvapení a zaskočení, když bejvalej novinář a sečtělej člověk nepozná, že to moje nebylo o Bohu a už vůbec né o JEHO vláčení v sobě. Pokud byste to chtěl polopaticky. Zmiňovanej můj „bůh“ (či pro některý „Bůh“) byla pouhá něco jako paralelní obezlička vycházející z Vidlákova úvodníku a směřovala k mýmu přesvědčení, že každej (tedy i Vy) v sobě vláčíme S E B E samotnýho a rozmlouváme s ním!!! Klidně si za to Vám hnusný malý „b“, nebo „B“, pro mě za mě, dosaďte třeba Jardu, ale stejnak to gró farářem sdělený nezměníte. Ale budiž, beru na vědomí, když ste mě poučil, že sou lidi, který se sebou nerozmlouvají … i když tomu fakt nevěřím.

        Už jenom včerejšek, když sem hledal někam mnou založený písemnosti a po převracení téměř všeho a hodinách marnýho hledání sem se přistihl, jak sám sobě (=MU) říkám“ …“kam si to ty debile dal“ a ON říká: „možná už Alhzeimer, nebo že by něco horšího? … a tak sem MU začal nejdřív pomačkávat hlavu, pak krk a šíji a skončil sem promačkáváním břicha a říkám MU: „…jak myslíš, že ještě dlouho?“ … a ON: „nevím“. A to vůbec nemluvím o tom, když sem onehdá ležel s kolikou a zajížděl se NÍM do prstence CTéčka, to sme byli posr@ný oba dva, co bych zapíral! Ale uznávám, že to Vaše „neoživovat“ je důsledek prožitýho, možná taky řešení jak se sebou nemluvit, možná ale taky jen gesto a možná taky pořádný plácnutí do vody … to musíte však vědět sám nejlíp!

        P.S.
        jo a ještě:
        to „i pro něj“ neznamená o něm!

          1. To nie je o viere (podla mna), a za mna by to najlepsie vysvetlovalo slovo ‚dusa‘ … ano, vravia to v kostole, ze clovek je telo hmotne, aj nehmotne, co by vlastne aj ateista dokal prelozit ako maso a myslienka.

            No a ja osobne (mozno blbe) som to blbisovo pojednavanie prelozila ako hmotne telo a vedoma mysel hmotneho tela, aj ked myslienka je nehmotna, a ten Boh/boh ako dusa, ktora sa ozyva, len ked je jej treba … a ano, som veriaca, a teda nie som v rozpore s Bohom, a stale mozem verit v ten ‚druhy hlas‘ ako v dusu, pretoze dusa je nesmrtelna, od Boha, a teda Boha pozna, a moze tlmocit jeho nazory, rovnako ako nemusi, pac je sice od Boha, ale samostatna entita, takze ciste teoreticky sa moze na tlmocenie Bozich nazorov vykvajznut, stejne ma vhlad vacsi, nez vedoma mysel hmotneho tela, takze aj dusa ateistu moze rozpravat s ateistom, a pomoct mu dobrat sa nejakej zmysluplnej odpovede pri totalnom zazdeni predstavy existujuceho Boha. … Alebo to premenovat na ateisticky krajsi termin ‚podvedomie‘ .. to pouzivam ked vykladam karty, pretoze clovek podvedome vie aj to, o com nevie, ze to vie, pripadne co vedome nechce vediet (ked sa pytam kariet, kedy sa ten vsivak spamata a vrati ku mne, aj ked velmi dobre viem, ze to nenastane nikdy, a keby predsa len, tak to bude katastrofa, ale neprijmem to, a zijem v ocakavani) .. a mozeme to nazvat aj ezotericky co ja viem … tretim okom? … a furt sa bavime o tom istom, a furt to nema s vierou nic spolocneho – ako ked moja mama vzdy vedela tyzden dopredu, ze bude v rodine pohreb .. jak ona neznasala tu schopnost … bol to Boh, kto jej to ukazal? Dusa, ktora dokazala mat prehlad o ostatnych spriaznenych dusiach? Psychicke schopnosti ciste anomaliou materie? Psychicke schopnosti, ktore ma kazdy vo svojom hmotnom mozgu, z ktoreho vyuzivame pre zivot len nejake male percento?

      2. Nechci, aby mne obmýšlel kterýkoliv bůh.
        Mám odedávna svého,
        pro vlastní potřebu, i k svému narovnání.
        A pro pokoru, které je mi třeba.

        JAN SKÁCEL

      3. Kdysi jsem pil belgické pivo Del. tremens.
        Chutnalo to spíš jak fernet.
        Ale jeho pěknou keramickou lahev mám furt doma, někde v domácím bordelíčku.

    2. Blbíši,děkuji za krásné líčení atmosféry starého kostela, moc krásně jste to napsal.
      A víte !
      A věřím, že všichni ti, kteří zde vyjevili své ateistické přesvědčení,jednoho dne objeví, že i jejich podstatou je nesmrtelná duše a že život není pouze to, co se odehrává v tomto časoprostoru…. Věřím, protože přesvědčivé důkazy nejsou,i když skoro každý zažil ,, něco rozumem nevysvětlitelného “ nebo o tom alespoň slyšel. Každý má svoji cestu a každý jistě jednou bude vědět. A snad tehdy najdeme odpověď i na tu nejbolestnější otázku : ,, Jak to všechno mohl Bůh dopustit „.
      Zatím se ve spoustě našich vlastních záležitostí i těch společných ptejme jak další a další zlo nedopustit a modleme se ve své malosti pokorně o pomoc.

      1. No a Pochod hrdosti muze zacit…

        My to obcas mivame v praci na WC na umyvadle (kdyz nekdo nedovre poklop na strechu a sviti ze spravne strany.

        1. Ládiku, Ládiku, do kostela byste měl někdy zajít, shledal byste, že tohle žádná historická vitráž neudělá, i kdybyste ji vzal na Pochod hrdosti, jak správně podotkl jozka

          1. Navrhoval jsem topení do několika kostelů, zděných i dřevěných, teplovodní, plynové, elektrické… do nových i starých, kostely mám prolezlé shora dolů. I kus varhan mám doma a kostelní lavici.

            1. … to Vás samozřejmě šlechtí, ale určitě né, když praskaj klenby.

              Ve starých kostelech sme se topení ani nesnažili navrhovat, bylo by to na h@vno, ale navrhoval sem vyhřívaný lavice, knězovu kazatelnu a oltářní menzu, ale bylo to asi drahý i na Vatikán, takže nejenže kostelní lavici doma nemám, ale ani ten farář ji nemá. Zato sme oba měli nudle u nosu, když sem tam byl posledně na Půlnoční.

        1. Praskla klenba z Boží vůle
          Blbíš na to nemá kule
          aby řekl: “Už to mám!”
          Vetknu místo klenby trám!
          Pánbůh po něm může skákat
          babky dole budou plakat,
          spínat ruce k traverze!”
          Z Blbíše jde averze
          k novým věcem v nové době,
          ten procitne snad až v hrobě.

          (Psáno v Těšíně před Alzaboxem).

            1. Začal jsem se trochu drápat
              prolétl mi hlavou nápad
              v okamžiku možná hloupém:
              Podepřu tu klenbu sloupem!
              Spočtu podle Eulera
              nejsem žádný trumbera
              ať ten slupek není tlustý
              ať ten farář zlatoústý
              vidí na své ovečky,
              co mu hážou do bečky.

          1. .
            .
            .
            Klenbu stáhl Blbíš chytře
            dal tam táhlo přidal skobu
            Ládíkův trám letí dolů.
            Zdola na to báby koukaj
            asi ten trám červotoč zchroustal.
            Žádnej brouk trám nesežral
            to jen Ládikovi se před Alzaboxem rýmoval.

            (Nepsáno v Těšíně před Alzaboxem).

            1. Přibil tam trám jako táhlo
              kostelík to trochu nahlo
              tak to šprajcem pojistil,
              rotringa si očistil.
              Nálevkové pero ztratil
              hrudník srstí zahuňatil
              jak už to tak xtáru bývá.
              Ježíšek se trochu kývá.

              1. .
                .
                .
                když mu říkám proč se bojí
                von že kostelík se mu hroutí
                tak mu říkám svatý muži
                moje lano klenbu drží
                z klacku táhlo udělat
                může leda topenář
                svatej muž si oddych náhle
                na oltář mu nudle skápne
                zastyděl se řekl vážně
                já se bál že kostel spadne.

                1. Táhlo tu má každý barák
                  šachty jsou jsou jak kančí párák;
                  řekne havíř: jdi do piče
                  zavit vyřežu do tyče
                  sešrubuju kurva stěny
                  nejsem nigdy vykostěny.

                  1. .
                    .
                    .
                    copak havíř se závitem
                    jak programátor s PíCíéčkem
                    ale my tu v horách chudých
                    kost a kůže hnáty zhublí
                    copak by ste po nás chtěl
                    leda piču možná jen

                    1. Kabelový kanál a kotevní sklípek
                      slyším skřehot orlů, kvoky slípek.
                      Deviátor – sedlo z pásové oceli,
                      přepínací lano klenbu zocelí.
                      Boží oko jako z gauče péro
                      hledí přes kostelní šero
                      na ten zázrak techniky.
                      Babky nesou čerstvé bochníky
                      Blbíš se nadýmá v oprávněné pýše
                      v tom kostelním chladu zatím tiše.

            2. Klenbu stáhl Blbíš chytře
              hřál si přitom hlavu v mitře.
              Dal tam táhlo, přidal skobu
              zažehnal tím boží zlobu.
              Travrzu tam vetkne příště,
              bude držet jako klíště.

              1. .
                .
                .
                boží zloba zažehnána
                ocel táhla předpínaná
                lanko farář nevidí
                traverzu však uvidí
                dobře to ten Blbíš navrh
                bez rotringa bez perka
                zbyla mu jen myšlenka
                myslí na to co ten Ládik,
                asi teď s mobilem svádí

                1. Mobil mám teď na špagátě
                  vysvlíknul jsem aji gatě
                  nasadil si tepláky
                  na řiti mám otlaky.
                  Bo furt mi utíká termín
                  nejsem žádný hrabě Czernin.
                  Roboty mám plnou řiť
                  čtvrtka říká „to zařiď“
                  furt chce každý žrát jak Godot
                  a já makám jak ten robot.

                  1. .
                    .
                    .
                    čtvrtku ženy vám závidím
                    s celou si sotva poradím
                    když však řekne ukliď stůl
                    přerazil bych ji hned vejpůl
                    a když řekne ty seš línej
                    pláču z toho celej týden

                2. Z pružiny jsem míval za jedna
                  jenže u mě si klient objedná
                  za babku tepelnou pohodu,
                  by mohl v lednu mlsat jahodu
                  a nekousat ji jako kost.
                  Jako bych navrhoval most.

                  1. .
                    .
                    .
                    hele, Ládiku, neměli bychom se přesunout raději tady do Alefovy Lampárny, aby si večer ještě mohl štrejchnout Vidlák?

                    Já už nic nevidím = du spát.

                    1. Ládíku a blbíši – žádná Lampárna. Hezky se to čte i tomu, kdo o stavařině ví leda houby s octem. Díky. Oba jste pobavili.

        1. Nicméně, ten, kdo psal vyjádření odborné poroty by se měl stydět. Takové hrubky. O detailech, jak že za čárkou se dělá mezera atp. ani nemluvě.

    3. Blbíši, Vy jste slovní impresionista, Vaše obrazy jsou krásné a dosedají na duši.

      Připoměl jste mi texty písničkáře Oldřicha Janotu, ten byl také impresionista:

      Prvnička – text

      Tak jako úzká cestička
      kamenitou strání
      má láska byla prvnička
      s horkou hvězdou v dlaních
      a jako plamen na svíčkách
      nás ve stíny mění
      noc se kolem dotýká
      všech křišťálových sklenic.

      Má jitřní hvězdu na víčku
      a rozlomený prsten
      a lesklou ptačí vábničku
      nosí pod štíhlým krkem
      a úzký srpek měsíce
      má pod bílým prsem
      má rozsvícená denice
      nad křišťálovým vrchem.

      Tak jako úzká cestička
      kamenitou strání
      má láska byla prvnička
      s horkou hvězdou v dlaních
      a jako plamen na svíčkách
      nás ve stíny mění
      noc se kolem dotýká
      všech křišťálových sklenic.

      https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/janota-oldrich/prvnicka-637620

  16. Ještě jednou OT

    Bych si znovu dovolil poprosit:
    kdo má Twitter, jestli by neprověřil výroky našeho jedině správného soudruha PePa.

    Podle mailu, který mi dorazil, vyzývá k nasazení lidského masa i z jiných států, než jen z Ukrajiny

    Děkuji předem.

    1. Neprověřím, nemám.
      Ale nedivil bych se, protože vrchnost nás učí číst „signály“.
      Ten průzkum bojem s odvody do armády je jen otevírání jakéhosi okna, prý Overtonova (neznám ho). Rychle se ukáže, že odvody jsou normální a pak už budou na řadě povolávací rozkazy – nejdřív také jen cvičně, to dá rozum.
      Salámová metoda, vzdělanci zvaná per partes.
      Inu, můj intuitivní čin, kdy jsem vyzvedl více/hodně tisíc dolarů (ono to s tím jeho zhroucením nnebude tak rychlé) a uložil do sejfu, byl asi správný. Až bude třeba, podělím vnuky a místo do války poletí někam do prdele (Argentina? třeba….), pak už si nějak poradí. Hlavně ne do války za cizí zájmy.

      Omlouvám se, že se vnucuji do dnešní diskuse, do níž nepatřím. Přece jen jsem tu starousedlík (jako vy) a ne imigrant, a připisuji si nějaká privilegia.

      1. Re: Godot

        Jste mě zas nasral, páč to vidéte úplně stejně blbě, jako já.
        Jen počkejte, až zas přijedu do městysu!!!

        1. Letí Godot na podvozku
          má termofor a termosku.
          Přes Atlantik cesta dlouhá;
          pohání ho silná touha
          píjať víno v Argentíně
          nesedávat na mýtině
          ale někde v pampě
          hledět na knot v lampě.
          Vždyť si stejka může koupit
          a nemusí ani loupit –
          dolarů má plnou bednu
          na večeři; a ne jednu.

  17. TAk nějak s úúúúžasem hledím na to, že naprostá většina lidí, kteří zde pocítili touhu vyjevit svůj jedině správný názor, vůbec nepochopila, že dnešní článek vůbec není o víře, nýbrž o … o čem vlastně?

    Třeba o právu mít svůj vlastní názor a nevnucovat jej jiným.
    Anebo o právu žít si svůj život tak nějak po svém…
    Či o právu nebýt blbej jak štoudev a plnit bez vůle rozkazy vrchnosti, které se příčí základním hodnotám lidské komunity…

    No nic…, možná to je tím, že jsou čtyři ráno…
    popojedem, zákazník čeká…

  18. Moc se omlouvám za OT a ještě duplicitu, ale asi celkem důležité i pro ostatní…

    Chci upozornit na toho špinavého fízla, o kterém jsem dosud zde nevěděl – „Českého banderovce“
    Auto si nick NEZMĚNILO a už vůbec se nikdy nepodepisovalo s vlastní I.P.

    I dříve se se tu kradly nicky, ale tak nějak hloupě. Zde vidím spíše nějakou výhrůžku vůči své osobě ve stylu „Víme o tobě…“ Stačí porovnat mé dřívější příspěvky jak zde, tak ještě na Kydech. Ne, neobrátil jsem své názory o 180 stupňů, je to jen práce nějakého „neziskovkářského“ fízla. Takže až se příště budete náhodou divit, co najednou píší kupříkladu Admirál nebo Targus (omlouvám se, že jsem si vás dva vypůjčil jako příklad) za nesmysly, může jít opět o krádež identity. Ne, opravdu z Kyjeva nepocházím a má matka byla Češka.

    Zajímavé, proč si ta hnida vybrala zrovna mne, když poslední dobou přispívám jen občas…

    1. Ale on si nevybral váš nick. Vy jen prostě z profilu vypadáte jako on, neboť máte strašně podobné názory, proto je to odhadem nade vší pochybnost jasné Tao. Navíc, myslel jsem, že všechny příspěvky, co tu jsou, píšu jen já. Tak už se uklidněte a nezlobte se

      1. NE, Scallope, Auto má názory přesně opačné, než ten váš nový doktor Solfernus, který si dovolil napsat něco v duchu „Český banderovec, dříve známý jako Auto, jehož I.P. adresa je: XXXXXXXX“
        Sprostě mi ukradl přezdívku a uvádí zde mou, sice špatně, ale I.P. adresu. To znamená školeného fízla, který mi vyhrožuje. Jsem toho dalek, abych adoroval banderovské dobytky, což lze lehce zjistit z mých dřívějších příspěvků jak na Kydech, tak zde.
        Milovník Azovů, UPA a podobných nacistických spolků jste tu přece vy, ne ?

        1. Já vím, že máte názory dobré, rozumné a mírové, jen nejsou někdy možná správně pochopeny. Stali jsme se oba předmětem nějakého omylu… bůhsuď jakého
          A říkám to nahlas všem: očistěte Autovo jméno!

          1. Hlavně to řekněte svému nadřízenému Sturmbannfuhrerovi. Pokud jím rovnou nejste vy. Ale zrovna z krádeže „lexe“ s malým „l“ jste, mám pocit, byl důvodně podezříván vy. BisSáče.

      2. To právě nick Auto nemá . Také jsem o tom přemýšlela jak se do seznamu těch trolů, uveřejněných Alefem, dostal. Možná, že je to něco s IP adresou, tomu nerozumím. Asi si bude muset (Auto) změnit nick. Je fakt že už zde jednou nějaký trol použil nick lex, na rozdíl od opravdového Lexe s malým l.
        Tak jsou to bezcharakterní tvorové, kdo jiný by mohl takto vystupovat než takoví podrazáci. Mají vzor v generálovi jménem Zrada a v naší vládě v čele se signalistou.

  19. Sorry jako, ale operovat ve třetím tisíciletí nějakým bohem a modlářstvím mi přijde – mírně řečeno – pomýlené. Opravdu věříte v nějakého „boha“? Zajděte k psychiatrovi. Asi vám nepomůže, ale pokecáte si.

    K tomu, abych nekradl, nelhal a nezabíjel mě nevedl žádný kněz, ale rodiče (taky nenabozi).

    1. Etika může fungovat i bez víry, ale může kdekoli fungovat ateistická společnost s dostatečnou porodností, aby se zachovala dlouhodobě? Bez ohledu na metafyzické spekulace, které nejde rozhodnout, je víra pragmatická s užitečným projevem v podobě dostatečné porodnosti tedy trvale udržitelné.

      Jak napsal Chesterton, že často lidé po odvrhnutí Boha a církve, začnou věřit v různý okultismus, věštění atd. Nestanou se opravdovými ateisty ale věří v „něco co nás přesahuje“. Většina lidí pravděpodobně prostě potřebuje pro život i tu duchovní složku. Je to normální. Je to lidské.

        1. A nejste na toho Satana moc zlá? Taky se mu říká Lucifer neboli světlonoš. A pokud jako ateista vím, byl to kdysi krásný a zbožný anděl, co se odvážil oponovat Bohu a byl svržen na zem. Jestliže je Satan taky Lucifer (světlonoš), tak těch soch existuje víc (jen na nich není zobrazen tímto způsobem, myslím tím s rohatou hlavou). Pokud budeme brát obrazy a fresky existuje těch zobrazení Satana mnoho. Tak proč se rozčilovat nad jednou sochou.
          Podle katolické církve je vyznavačem Satana každý, kdo se odváží oponovat jejím dogmatům.

          1. Satan sa citil rovny Bohu, a preto bol zvrhnuty na zem. Satanska biblia takisto vravi, ze na svete niet vacsieho boha pre teba, nez si ty sam … takze zase, jednotlivec postaveny roven Bohu …

            Takze nie, nie je na Satana moc zla … iba vidi nasledky … cely svet dnes ide na indi-vindi, nie spolocenstvo, pretoze spolocenstvo ma hierarchiu, ale indi-vindi tvrdi ze si zasluzi adoraciu (dnes sa tomu hovori ze respekt), rovnako, ako to tvrdil Satan, nez spadol z nebies, takze je prirodzene, ze clovek, ktory si je tohoto vedomy, vidi dnesny svet ako priklon k Satanovi.

            A nie, dnesny svet neuctieva Satana … len poslucha jeho pokusanie, prijal jeho ucenie za svoj nazor, a skonci s rovnakymi nasledkami, ako skoncil Satan na nebesiach … nasledky, o tom sa dnes nikde nehovori, nasledky vzdy nasleduju …

        2. Vevca: Proto je v ateistickém Česku větší klid než ve spoustě horlivě věřících zemí ať jedné viry nebo druhé. Jaký ukazatel fungování společnosti je horší v ČR než tam, kde jsou církve mocné?? Češi nemají ani největší kriminalitu a ani neplatí že by dávali na charitu nejméně.

      1. Chesterton si v tom katolizovani velmi liboval..Jak by ne..
        Malokomu tak prospivalo..
        Kdyz vodhodime ty jeho /a jinejch /, zbytecny akademicky , teoreticky
        udesny poucky ,spekulacky ,
        zbyvaji nam okouzlujici povidky a pribehy a kdo by je nemel rad..
        A neni mozny nic jinyho..Nez si je precist ..

    2. Re: Johan

      Zkuste si namísto žvástů, které tady předvádíte, přečíst desatero.
      Eventuálně se nad ním zamyslet, máte-li čím.

      1. Myslíte třeba hned ono první přikázání? :
        „Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí“
        https://cs.wikipedia.org/wiki/Desatero

        Hustý, docela.

        Nebo ono přikázání světiti sobotu, které Ježíš až demonstrativně porušoval?

        🙂

        1. Zapoměl jste dopsat druhou půlku věty: „a prokazující milosrdenství tisícům (pokolení) těch, kteří mě milují“. Typické.

          1. Protože láska není byznys, jak tím správným doplněním vašeho přikázání naznačujete.

            „Já však vám pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují“
            http://www.biblenet.cz/b/Matt/5#v44
            Je Bůh vašeho Desatera Bohem Ježíše Krista? Na to hledejte odpověď v sobě, ne v církvi.

        2. Jan 13:34 B21

          Dávám vám nové přikázání: Milujte jedni druhé. Milujte jedni druhé, jako jsem já miloval vás.

          A preto sme krestania, nie zidia

          1. Já jsem buddhista. My jsme vaši starší bratři. Zas ne tolik ve jménu své víry krvelační, to nám přiznejte. 🙂

            1. Som myslela ako vacsina naroda O:)

              Kedysi som kdesi citala, ze povodna ‚viera‘ ci ‚prvojazyk‘ bol dany ludom niekde medzi slovanmi a cimsi z Indie, ale to druhe si presne nepamatam … takze sme … nasledovnici .. bratia, ale skorej bratranci … preto su nase jazyky a ponatie moralky ci kultury, ci akeho to frasa podobne – rovnaky koren, no … no ale ze cosik sa stalo (fakt si moja hlava historicko-filozoficko-konspiracne teorie nedokaze drzat ani v hrubych obrysoch), no a pointa je, ze v budhizme su uchovane nase vedomosti/moralka/viera, ktora nam bola tym cosik, co sa stalo prerobena … takze budhisti su vlastne nasa stara knihovna … co by vysvetlovalo tak velky priklon ludi v mojom okoli k budhizmu po prevrate, ked bola viera ‚rehabilitovana‘, ale znevazovanie krestanstva prilis zakorene … si myslim, ale ja prd viem O:)

      2. Každý voják se musí zříct křesťanské víry, protože voják plnící přikázání nezabiješ, je voják naprd.

          1. Případně Sam1 15:3 : „Nebudeš ho šetřit, ale usmrtíš muže i ženu, pachole i kojence, býka i ovci, velblouda i osla!“

            Tak nevím, to je ta Boží svrchovanost, po které Vidlák volá?

    3. Zřejmě si pletete víru v Boha( Stvořitele, Přírodu, Vědomí, Já Jsem…) s náboženstvím. Náboženství si vymysleli lidé k ovládání ostatních.

    4. A proč vy operujete třetím tisíciletím, jako že se lidstvo ve svém chování oproti prvnímu tisíciletí nějak zlepšilo ? V čem ?

  20. OT : Uz neslo vymlcet nasimi pravdolaskovymi mediemi nackovani na Ukrajine, ty krize na nasich zbranich uz byli fakt moc. Alespon symbolicky, per huba, samozrejme bez jakekoliv sankce, musel reagovat i cesky stat. Putinovi propagandiste se ted rehtaji 🙂 https://www.novinky.cz/clanek/valka-na-ukrajine-cr-se-ohradila-proti-krizum-na-technice-dodane-na-ukrajinu-40432000#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest219_novinky_na_pozici_1_varDD&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

      1. Preventivně. Co kdyby nějaký se dezolát zeptal, jak se rýmuje profesionální nástřik a „drobné selhání jednotlivce“. Že by už nestačilo, že „tam se to tak nevnímá“, případně „tam to má zcela jiný kontext“? Chm!

        1. Ani ne tak preventivně. Oni se tam přesně na to někteří dezoláti ptali. A kladli i další nepříjemné otázky…

          1. Upozorneni …v dusledku nekterych opakovanych vyroku.
            Aby nebylo ..
            Co ses to za vola , ze je z tebe mrtvola..La,la,la…
            Zmena nazoru , neco prozreni , v dusledku politickeho vyvoje …
            Maidan nebyl vubec zdravej , aby se neopakoval , je treba nepripravovat k nemu podminky u nas..
            Zadosti opakovanych o clenstvi bylo a je stale mnoho jinde a kdyz my vystoupime z NATO a EU , zadosti, abychom se vratili bude taky mnoho a jeste vice…Nepochybne.
            Treba 5 miliard a vic..
            Z toho duvodu ma v tomhle Rajchl urcite vice proziravosti a zdravyho rozumu, nez zbrkla vetsina nazoru dnes.
            To by melo platit , myslim , nez se situace a vyvoj zase zmeni jinam..

      2. Propagandistická mašinérie Seznamu jede na plné pecky, mně teď (půl hodiny po půlnoci) briskně smazali diskusní příspěvek, který poukazuje na pomalování námi darovamné houfnice nacistickými symboly…

        1. Že vy jste použil slovo „nacistický“?! To se nedivím, že vám to zatrhli, propagovat takhle po nocích hnutí směřující k nenávisti. Jak by řekl Lister z Červeného trpaslíka, to je tak… kryptofašistický.

  21. Jsem oficiálně taky Český bratr i když píšu do papírů „bez vyznání“. Ale z církve jsem nevystoupil, nevím jak se to dělá, takže jsem.
    Věřícím závidím tu víru. Že ví, co je správné. Že se mají na koho vymluvit. Protože „Bůh to tak chtěl“.
    Mám rád kostely a hlavně vesnické kapličky. Je tam taková posvátná atmosféra. I když je tam člověk úplně sám.
    Jsme bezvěrecká famílie, jediný věřící člověk byla moje polská babička, o které jsem si do pěti let myslel, že je moje maminka. Naprosto skvělá nejhodnější babička. Mrzelo ji, že jsem kolem osmi let přestal věřit v Boha. Ale nevyčítala mi to.
    Říkala že někdo nepotřebuje Boha, že ho má, jenom to neví. Tak nevím…. [;>))

    1. Já jsem taky přestal věřit v Boha a taky mě to asi mrzí, nebo mrzelo. Ale není cesty zpátky (?). Já jsem přestal věřit proto, že můj život byl ještě horší, než kdybych nevěřil. Asi by se řeklo, že jsem to vzal za špatný konec. Každopádně měl jsem ten nádherný pocit víry. Co to vlastně je? Zřejmě je to jen pocit optimismu, naděje.. Víra je asi silný pocit naděje a že to bude dobré.

      Víra zřejmě není to, že věřím v „existenci“ Boha (i když se to tak často, podle mě mylně, vykládá). Víra je odevzdanost.

      Je vůbec rozumné věřit? Jak by se definovala víra v Boha? Nemělo by se to vysvětlovat jinak? Slovo Bůh má už na sobě nabaleno spoustu významů. Tak jak mám pochopit, co je to víra v Boha? Tam nejse o víru, jestli Bůh existuje nebo ne, je to tak? O co tam jde?

      1. Jestli to není spíše tím, že Bůh je lidské slovo, které ani náznakem nemůže popsat podstatu. Ono to ani nejde. Jak chcete popsat „něco“ slovem co je obsaženo ve všem i ve vzduchu který dýcháme?

      2. Jsem ten ceskej bratr a habsburk chce me dostat za katr,
        mam svou viru pro bratra a cisar po sutrech smatra ..
        Proto musim do ciziny , bez vyznani ,
        bez vyzvani ,
        nekdo ne mne vsecko vyzvani ,
        umracek hned, pro mne vyzvani ….
        Buh je v baliku , neni uniku ..Pisari sepis zaznamy,
        pro cirkev a degenera, maji vyznamy.
        Jeden buh a bez miry ,zmnozily se ty viry..
        Vymrsti se zlosti , bez radosti , komedie plny vomylu,
        hledam, kde sem nechal svoji kobylu..
        Vydam se na zapad , zlato sobe vyhledat,
        a viry si muzu dovolit taky ,
        kdyz mam na to prachy.

      3. Pokud si pamatuju, v naší ateistické rodině byl poslední věřící pradědeček a ten vystoupil z církve, když se vrátil z první světové.

        Hoizt:“Slovo Bůh má už na sobě nabaleno spoustu významů. Tak jak mám pochopit, co je to víra v Boha? Tam nejde o víru, jestli Bůh existuje nebo ne, je to tak? O co tam jde?“

        Slovo bůh má opravdu spoustu významů, zkuste si místo slova bůh dosadit slova jako příroda, vesmír nebo nevědomí. Potom možná bude jednodušší odpovědět na vaši otázku, co je vlastně víra v boha. Vírou se někdy může myslet i vnímání reality. Když někdo slepě věří, tak nepochybuje, ale bohužel se často ani neptá. To je podle mě limitující, protože v otázkách je pohyb a vývoj.

        Paradoxně, pokud se vrátíme ke vzniku křesťanství, najdeme gnozi, která není vírou, ale věděním opřeném o zkušenosti. Jenže když člověk ví, nepotřebuje žádnou instituci….Víru můžete ztratit, jako můj pradědeček, když viděl tu hrůzu ve válce, ale to, že prostě „víte“, nejde ztratit ani vzít.

      4. Je třeba rozlišovat víru a náboženství. Víra je vždy škodlivá, ať už náboženská či jakákoli jiná. Náboženství bez víry by bylo v pořádku. Jako když se pozemšťan ptal pluchhů:
        „Máte náboženství?“
        „Ano.“
        „Jaká je vaše víra v posmrtný život?“
        „Nemáme zrovna víru, protože žádný pluch se po smrti nevrátil, aby nás ujistil o možnostech, které nás čekají. Nicméně vzhledem k potížím, které zažíváme v jediném životě, který známe, a jeho poněkud otravné krátkosti trvání – rádi si myslíme, že máme alespoň jednu další existenci. Nemáme tedy ani tak Víru, jako spíše Naději.“

    2. Blbý je to, že si toho Boha vždycky někdo zprivatizoval . Alespoň v našich horách a údolích.
      Jsem nekřtěný. nějak se to za prezidenta Novotného nenosilo tady v Egerlandu. Kostely zavřený, faráři v nemilosti.
      Když jsem chtěl být po převratu mladobolševiků pokřtěn, nikdo neměl zájem.
      Dnes vozím maminku na mše s opravdovým farářem, ale nějak mě to dění, narozdíl od farníků nenaplňuje.
      Věřím, že Bůh je.
      Ale ti Kristušáci nebo Alláhisti jsou jenom brav užívaný pastýři.
      Věřím, že Bůh, stejně jako v Bibli, je krutý a někdy blahosklonný.
      Ať už náš Perun nebo židovský Mamon či euroasijský Baal. O Budhovi nemám povědomí.
      Někdy je mocnější vzrostlý strom nebo podivný balvan. Občas člověk všemi vyloučený z obce.
      (vyloučené lokality a jejich osazenstvo je z jiné církve)

              1. Najedu prstem na o, přidržím – zobrazí se nabídka kamarádů „o“ – s 2 tečkami, přeškrtnuté, se stříškou .. a 10 dalších variant … vyberu si tu svoji (aniž by prst opustil displej, ale musí se pohybovat po polích s „o“čky).

  22. Proc nejsou misionari treba v cikanskych osadach ? Neni to neco podobneho jako vselici ekozmrdi, kteri protestuji jen v zemich kde je dleani bordelu pro ne bezpecne ?

  23. No, když jsme u toho, jsem 1/8 Lužický Srb, nějakou dobu jsem u příbuzných u Budyšína pobyl, jazyk trochu pochytil, pak zapomněl. Věčná škoda. Nyní snad o to malinko lépe súcham popolski.
    Děd měl 11 sourozenců, jejich matka zemřela 1953, údajně dobou jako Stalin.. Kde je jim konce nevím…

  24. Nechci být puntičkářem, ale píšete o církvi (ekklesia – původně shromáždění svobodných Atheňanů, ecclesia – společenství /svatých, t.j. těch kteří se hlásí k Pánu našemu Kristu/) …anebo o Církvi?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *